View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 23.05.2007 02:34 Post subject: Hyvä konsti |
|
|
Olin aloittanut tämän vaahterajousen jo joskus puolitoista vuotta sitten, tarkoitus oli treenata kahvaliitosta. Viime talvena rapsuttelin joutessani selän ensimmäiselle riittävän paksulle lustolle. Kahvan selkämyksen jätin paksummaksi saadakseni mukavamman otteen, nokit myös jotta voisin kaventaa kärjet oikein kunnolla. Nyt sain sitten päähäni jatkaa projektia.
Lavat ovat vierekkäiset sisarpalat. Jousi on 67" (170cm) pitkä ja piirun verran vajaa puolitoista tuumaa (37mm) lapojen keskelle, joista suora kavennus tällä hetkellä vielä puolen tuuman nokkeihin. Ylälapa on tuuman (2.5cm) alalapaa pidempi.
Päätin samalla testata oikein kunnolla jostain lukemaani konstia lapojen paksuuden mittaamiseksi.
Nyt tulee paljon tuumamittoja(sentit lisätty,JK), koittakaa pärjätä. Ne ovat jousten mittaamiseen mielestäni huomattavasti senttimetrejä kätevämpiä koska enimmäkseen pärjää pelkillä tasaluvuilla, tai sitten vaan jaetaan mittayksikkö puoliksi ja taas puoliksi jne. Tuuma on alunperin miehen etusormen ensimmäisen nivelen pituus. Nämä ovat ihmisen mittoja ja siksi varmaan jousenrakennuksessa niin hyvin toimivatkin. Jos minulle kerrotaan jousen pituus senttimetreinä, joudun käyttämään laskinta ymmärtääkseni mitä se tarkoittaa.
No niin. Piirsin jousen sivuille selkää mukaillen nokista kummankin lavan puoliväliin tasapaksun viivan 0,5" (12.5mm) paksuudelle.
Tämän jälkeen tein merkit 8" (20cm) välein puolivälistä kahvaa päin. Jokaiseen merkkiin lisäsin lavan paksuutta 1/16" (1.6mm), eli se pienin piiru mikä viivaimista useimmiten löytyy. Vedin sitten viivat selkää mukaillen näiden merkkien kautta niin että paksuus tasaisesti kasvoi kahvaa kohden.
Leikkasin vannesahalla viistosti vähän viivojen takaa niin että vatsapuolelle jäi kolmiomainen harjanne. Vetelin sitten kavahöylällä tarkemmin viivoja pitkin taaskin loivasti viistossa niin että harjanne tuli mahdollisimman tarkasti lavan keskelle. Tämän jälkeen höyläsin keskeltä tasaiseksi noin puolet pinta-alasta ja tasoitin jäljen vielä siklillä.
Kokeilin taipumista lattiaa vasten. Lavat tuntuivat juuri sopivan jäykiltä tähän vaiheeseen ja taipuma näytti oikein hyvältä. Alalapa tuntui kuitenkin hieman jäykemmältä, joten piirsin sen ensin täyteen poikittaisia raitoja ja siklasit sitten pärepuukon terällä pois, ensin keskeltä ja sitten sivut.
Homma tuntui tolkuttoman paljon helpommalta ja vikkelämmältä kuin täysin tasaisen pinnan työstäminen, kolmea kapeampaa aluetta vetelee varsin vaivattomasti verrattuna yhteen leveään. Luulenpa että myös jatkan näin, lopullista vetopituutta lähestyessä voin kasvattaa tasaista keskialuetta kunnes reunoille jää vain pienet pyöristyksen alut.
Viilasin vielä pienet nokkiurat, asensin jänteen tiukasti jousen pituiseksi ja väänsin tilleritikkuun pari pykälää.
Näyttää alkuun aika hyvältä, eikö totta? Tuosta on helppo jatkaa. Hyvä systeemi!
Tähän vaiheeseen päästäkseni olen aina ennen joutunut näkemään vaivaa huomattavasti enemmän, nyt tuntuu suorastaan kuin olisin huijannut. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 23.05.2007 13:21 Post subject: |
|
|
Lisäsin metriset mitat ja korjasin 1/16 tuumaa 1.6mm eikä 1.5mm:ksi kuten kirjoittaja toivoi.
Mikä tossa oli helpompaa kuin tavallisesti? Staavin työstäminen vannesahalla? Ohentaminen vaiheissa vai se, että aihio meni melkein itsekseen tilleriin?
Noin on Otaniemen vaahteroita? Itselleni ei noista tainnut jäädä mitään mikä ei olisi homehtunut, kun ne jäi kaverin vajaan vuodeksi. Onneksi sentään kaikki muut puut tuli talteen...
Täytyy tehdä bend testi noille homehtuneille ja verrata tavallisiin, niin tietää onko noista mihinkään(eli onko ne vain homehtuneet vai myös lahonneet). Toisaalta ei mulla ole puu kyllä ihan heti loppumassa, joten en tiedä vaivaudunko.
Olen muuten tekemässä vaahteralle bend-testiä. Rikoin yhden viallisen (tummunut halkeama ja tyhjää puun sisällä) staavin, josta ei olisi mitään tullut muutenkaan. Voin sitten antaa arvion kuinka pitkälle voit joustasi vetää ennekuin se menee rikki... jos viitsin moista simuloida.
Tuloksia bend testistä tulee foorumille, kun saan sen valmiiksi. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 23.05.2007 15:02 Post subject: |
|
|
Kiitoksia Joonas!
Helpointa oli se että jousi tuli suunnilleen tilleriin ja samalla myös juuri sopivaan alkujäykkyyteen heti ensimmäisellä yrityksellä.
Pyramidin osuuden kärjissä tein siis tasapaksuksi ja tasaisen leveää loppupätkää paksunsin 1/16" jokaista 8 tuumaa kohden.
Toiseksi mukavinta oli työstää vatsaa kolmessa loivassa viisteessä yhden tasapinnan sijaan. Opin tämän elbbiä tehdessäni.
Tein sen tässä tapauksessa alunperin varmuuden vuoksi, ettei vaan tulisi vahingossa liian notkea, oli kyllä syytäkin.
Puu on peräisin Kumpulan kasvitieteellisestä puutarhasta. Pintalustot olivat vanhassa vaahterassa aivan liian ohuita jousen seläksi.
Seuraavaksii kun ehdin lämpökäsittelen keppiin vähän lisää refleksiä ja sitten alkaa tilleröinti. Vuosilustojen paksuuden ja painon perusteella oletan että voin saada tästä 50 paunaisen 27" vedolle. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 23.05.2007 15:21 Post subject: |
|
|
Laitetaan vielä kuva kahvasta.
Tällä tavalla jännelinjan voi laittaa kulkemaan nuolen kohdalta sivummalta vaikka pokakäden otteen alla se on kahvan keskellä. Ympyröity kohta on jousen keskipiste.
Innostuin muotoilemaan ja ohentelemaan sitä jo alkuvaiheessa joten liimasin alkuun lisää puuta pohjaan tueksi. Yleensä muotoilen kahvan vasta tilleröinnin loppuvaiheissa. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Tuukka Kumpulainen
Joined: 25 Jul 2004 Posts: 1566 Location: Turku
|
Posted: 23.05.2007 18:38 Post subject: |
|
|
Tämän lattajousen vatsan työstön kolmessa osassahan esitteli Tim Baker Primitive Archer-lehden artikkelissaan ~vuosituhannen vaihteessa. Siitä asti olen sitä käyttänyt tyytyväisenä ja menestyksellä. Menetelmä sinänsä on tietysti ikivanha. Olennaisin syy tehdä jousi näin on se, että sektori sektorilta tehtyyn vatsaan on huomattavan vaikea tehdä kohtalokkaita virheitä tyyliin: "tuossa on kuhmu, otanpa siitä raspilla kunnon pyyhkäisyn", tuloksena heikko kohta ja sarana. Vaikka raspari rouhaisisikin sektorivatsasta vähän liikaa, on samassa kohdassa vielä 2/3 koskematta ja asialle voi tehdä jotain.
En nykyään laita jousta jänteelle ennenkuin olen sen (anglismivaroitus) silmämunaillut kaariltaan täysin tasaisesti ohentuvaksi ja paksuudeltaan passeliksi. Jänteellepanon jälkeen jousi on yleensä hyvin lähellä lopullista tilleriä ja jäykkyyttä ja muutama strateginen siklinpyyhkäisy riittää. Puu pysyy näin freesinä ja setti pienenä. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 23.05.2007 21:06 Post subject: |
|
|
Lopulta kaikki onkin vain silmäpeliä ja ensin tehdään ylä, tai alalapa lähes valmiiksi ja haetaan toisesta lavasta samaa taipumaa. Mikäli menee tilleri uusiksi, niin toistetaan toimenpide. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 24.05.2007 00:41 Post subject: |
|
|
Minä kun luulin tälläisen olevan täysin Bakerin oppien vastaista. Olen sitkeästi tähän asti nylkyttänyt litteää vatsaa saman herran takia, vaikka omaa tyhmyyttäni saan vaan syyttää. Karaisee tietysti luonnetta.
Lavat tilleröin kyllä kummatkin yhtä aikaa. Tosin jompi kumpi aina saa ensin ihan vimpan päälle hyvän muodon ja toista sitten yritän loppuun asti samanlaiseksi ihan hiessä.
"Silmämunailu" on kyllä varsin tehokas ilmaus, hienostuneen epätyylikäs myöskin. Täytyy ottaa käyttöön. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 24.05.2007 16:44 Post subject: |
|
|
Innostuinpa sitten viime yönä vähän lämpömuokkailemaan.
Aloitin kärjestä, lämmitin noin vaaksan mittaista aluetta vatsasta kerrallaan. Periaate on se että siinä vaiheessa kun vatsapinta alkaa tummua, pitäisi selkäpuolenkin olla jo niin kuuma ettei paria sekuntia kauempaa voi pitää kättä kiinni. Noin 80 asteessa puun hartsit sulavat ja puu alkaa taipua.
Puu oli kuitenkin niin paksua että jouduin antamaan lämpöä välillä selällekin, varoin visusti polttamasta pintaa.
Ensimmäisessä vaaksassa menee kauan mutta sen jälkeen lämmön saa kulkemaan eteenpäin melko jouhevasti. Kun sain tämän pätkän kuumaksi, laitoin painon nopeasti päähän ja jatkoin hommia. Yhden lavan käsittelyyn meni noin 45 minuuttia. Annoin jäähtyä pari tuntia ja tein saman toiselle lavalle. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 24.05.2007 16:48 Post subject: |
|
|
En käyttänyt öljyä koska haluan vielä patinoida jousen tummemmaksi, vaahtera ei oikein muutenkaan meinaa ottaa petsejä vastaan. Saa nyt olla jokusen päivän kosteassa paikassa toipumassa.
Sain aikaiseksi 2" refleksin, josta osa tulee lähtemään heti tilleröinnin alkaessa kun veistän tummuneen pinnan pois, osan luulisi jäävän. Lopullisen lämpökäsittelyn teen vielä tilleröinnin loppuvaiheessa.
Tavoittelen jouseen tasaisen suorahkoa profiilia. 1 - 1/2" refleksiä olisi kiva, tikkusuorakin kelpaa, myötäkäyryyttä en lopputulokseen halua.
Lapojen sivukiemuroita olisin voinut samalla suoristella, mutta ne ovat mielestäni hyvän näköiset. Homma olisi myös vaatinut vähän mutkikkaampaa menetelmää. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 24.05.2007 20:43 Post subject: |
|
|
Kerran, kun alkaa välttää settiä, niin sitä sitten säätää loputtomiin settiä. Oletkos koettanut afrikkalaista kovapuuta ohuen selkäpalan, tai suoraan bambun alle, kyllä taitaa olla suora jousi pitkään. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 25.05.2007 00:12 Post subject: |
|
|
En välttele settiä. Tuumasta puoleentoista toivotan ihan tervetulleeksi. Kaksikaan tuumaa ei olisi mikään katastrofi, pieni pettymys kuitenkin.
Säädän tässä jousen profiilia sellaiseksi että jänne on kireällä jo heti alkuvedossa. Sellainen on pehmeä vetää ja potkii nuoltakin kovaa koko matkan. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 25.05.2007 10:36 Post subject: |
|
|
Juri wrote: | En välttele settiä. |
Quote: | Tuumasta puoleentoista toivotan ihan tervetulleeksi. Kaksikaan tuumaa ei olisi mikään katastrofi, pieni pettymys kuitenkin. |
Quote: | Tavoittelen jouseen tasaisen suorahkoa profiilia. 1 - 1/2" refleksiä olisi kiva, tikkusuorakin kelpaa, myötäkäyryyttä en lopputulokseen halua. |
Ehkä tuo vain kuulostaa välttelyltä.
Juri wrote: | Säädän tässä jousen profiilia sellaiseksi että jänne on kireällä jo heti alkuvedossa. Sellainen on pehmeä vetää ja potkii nuoltakin kovaa koko matkan. |
Tuon voi tehdä myös tekemällä paksumman jousen, hieman yli mitä jaksat vetää ja jousesta tulee ajanmittaan kireä alkuvedossa ja potkii nuoltakin mukavasti.
Tuollaisella etutaipumalla ei vielä potki nuolta kovaa matkaan. 66" jouseen tarvitsee valmistuksen vaiheessa 2.5" - 3" etutaipumaa. Jäljelle jäävä etutaipuma antaa riittävän potkun. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 25.05.2007 10:44 Post subject: |
|
|
Puulla on muistia taipumiseen juuri paksuuden suunnassa ja mikäli taivutat nuonkin paksuun jouseen loivasti etutaipumaa, niin jousen paksuus pitää huolen, että jousi muistaa myös myötätaipuman yhtä helposti ja nopeasti on taas suora, tai myötäkäyräkin jousi. Pieni äkkijyrkkä lapojen päihin pitäisi pidempäänkin pintansa ja tekisi jousesta "suoran", kun katsoisi jännelinjasta, josta jousen "suoruutta" myös tavallisesti katsotaan. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 25.05.2007 14:40 Post subject: |
|
|
Sanastoa:
Setti:
Se määrä minkä jousen lavat ottavat takkiinsa alkuperäisestä muodostaan tilleröinnin ja ensimmäisten (n.100 kpl) laukausten yhteydessä.
Vastakäyryys:
Se määrä minkä jännittämättömän jousen kärjet ovat ampujasta katsoen kädensijan selän etupuolella.
Myötäkäyryys:
Se määrä minkä jousen kärjet ovat kädensijan selän takapuolella.
Voi hyvin olla esim. 1" vastakäyrä jousi jossa on 2" settiä, tällöin aihio on ollut aluperin 3" vastakäyrä. Voi myös olla 2" myötäkäyrä jousi jossa settiä on tullut vain 1/2". Lämpömuokkaus vaikuttaa tässä tapauksessa alkuperäiseen muotoon ja setin laskeminen alkaakin siltä osin uusiksi.
Tein kerran jousen suorasta aihiosta, tilleröinnissä settiä tuli tuuman verran. Tämän jälkeen lämpökäsittelin siihen 1 1/2" vastakäyrää. Tilleröityäni uudestaan täyteen vetoon jousessa oli nyt 1/2" vastakäyryyttä. Ammuttuani jousella aikani siitä tuli pikkuhiljaa taas suora, sellaisena on myös pysynyt.
Settiä tuli siis puolitoista tuumaa, kahteen kertaan, vaikka aihion ja valmiin jousen sivuprofiili oli sama.
Puun muistin takia pyrinkin vaikuttamaan asiaan jo varhaisessa vaiheessa. Lapojen päihin tulen vastakäyryyttä vielä hieman lisäämään lopullisen lämpöhoidon yhteydessä.
Esittelen tässä nyt vain omaa tapaani tehdä jousi. Erilaisia tapoja on monia, jotkut varmasti paljon parempia, jotkut jopa huonompiakin. En puutu nyt niihin mutta kritiikkiä otan vastaan ihan mielelläni.
Juttu muuttikin yllättäen olemustaan niin että "Hyvä konsti" ei ole enää aiheelle sopiva nimi. "Vaahterajousi" voisi olla kuvaavampi.
Onko mahdollista enää vaikuttaa asiaan? Modeeet hei! _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Guest
|
Posted: 25.05.2007 15:37 Post subject: |
|
|
Juri wrote: | Sanastoa:
Setti:
Se määrä minkä jousen lavat ottavat takkiinsa alkuperäisestä muodostaan tilleröinnin ja ensimmäisten (n.100 kpl) laukausten yhteydessä.
Vastakäyryys:
Se määrä minkä jännittämättömän jousen kärjet ovat ampujasta katsoen kädensijan selän etupuolella.
Myötäkäyryys:
Se määrä minkä jousen kärjet ovat kädensijan selän takapuolella. |
No, itse olen aina pitänyt settiä ja myötätaipumaa samana asiana ja kummatkin mitattuna vatsapuolen, tai kädensijan korkeimmasta kohtaa jänteelle.
En ole aikoihin mitannut kumpaakaan jousen selästä, koska vaihtelee liikaa jousimallista riippuen ja on verrannollinen vain samaan malliin.
Vastakäyryyden mittaa helpoiten jousen selästä, koska mitta otetaan tuolloin ihan samalla periaatteella, kuin myötäkäyryyden vatsan puolelta. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 25.05.2007 15:45 Post subject: |
|
|
Vieras lipes.
Quote: | Voi hyvin olla esim. 1" vastakäyrä jousi jossa on 2" settiä, tällöin aihio on ollut aluperin 3" vastakäyrä. Voi myös olla 2" myötäkäyrä jousi jossa settiä on tullut vain 1/2". Lämpömuokkaus vaikuttaa tässä tapauksessa alkuperäiseen muotoon ja setin laskeminen alkaakin siltä osin uusiksi. |
Riippumatta paljonko jousi lopulta ottaa taipumaa, tai jää jäljelle vastataipumaa, ei ole oleellista, mikäli alunperin on ollut 3" vastataipumaa. Kireys on sitä luokkaa, että moninverroin tehokkaampaa, kuin alunperin 1", josta voi tuurilla saada suoran jousen. Vaikka 3" vastataipumasta tulisikin suora jousi, niin jousessa on jo valmiina tuo 3" taipuma, joka tarkoittaa paljon suurempaa esirasitusta, kuin suora jousi 1" taipumasta. Taipuman tehokkuus muuttuu myös suhteessa paksuuteen, mitä paksumpi, sitä vähemmän vastataipumaakaan tarvitaan, ollakseen napampi jousi. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 31.05.2007 15:52 Post subject: |
|
|
No niin, väliaikatietoja:
Jousi on tilleröity ensin matalalle jännekorkeudelle, sitten 45 paunaan 20 tuuman vedolle. Refleksiä jäljellä 1 tuuma. Luulisin päätyväni suunnilleen samaan mistä aloitin päästyäni täyteen vetoon asti.
Tilleristä en saanut vielä kunnon kuvaa kun oli kaikki kädet käytössä, korjaan tilanteen kun saan värvättyä apulaisen. Siirsin aihion säilytyspaikan kellarista yläkertaan hirmuisesti lisääntyneen ilmankosteuden vuoksi. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 06.06.2007 14:21 Post subject: |
|
|
Täysi 27" veto matalalla jänteellä, paunoja 48.
Jätin kärjet tarkoituksella jäykemmiksi kuin on tarkoitus, sillä lyhyempi jänne taivuttaa sieltä enemmän. Paunojakin tulee hieman lisää kun jousi joutuu vääntymään enemmän.
Tasapainotan jousen seuraavalla tekniikalla:
Aloitan tilleröinnin kiskomalla perinteiseen tyyliin jännettä tilleripuussa suoraan alaspäin. Sijoitan hyllyn keskelle pokakäden painepisteen, joka on minulla noin puoli tuumaa kahvan keskipisteen yläpuolella. (Kokonaan taipuvissa jousissa käytän jousen tasapainopistettä.) Hylly on kapea ja sallii jousen kiikkua vapaasti.
20" jälkeen nokitan nuolen ja kiinnitän narulenkin keskisormeni alalaidan kohdalle, tämä paikka on minun tyylilläni melko tarkasti vedon keskipiste.
Siirrän tilleriköyden kiinnityspisteen viistoon, niin että vedon keskipiste tulee täydessä vedossa 3/4" pokakäden painepisteen yläpuolelle. Tämän virityksen pitäisi vastata hyvin lähelle omaa vetoani.
Sitten vain yritän saada kummankin lavan kärjen taipumaan nuolen suunnassa yhtä pitkälle, niin että kahva on suorassa.
Ennen kuin kiristän jännettä. teen lopullisen lämpökäsittelyn ja taivutuksen, tällä kertaa paahdan silitysraudalla.
Tummaksi paahdetun vatsapinnan pyrin jättämään sellaisekseen, mitä nyt pientä tillerin korjausta rapsuttelen. Jousen jäykkyyden odotan lisääntyvän noin neljällä paunalla, josta otan liiat pois pääasiassa sivuista kaventamalla.
Vaahtera ei ole kovin hyvä säilyttämään lämmöllä taivutettua vastakaarta. Vastakaarelle vääntäessä vatsapuoli venyy ja kuidut menevät väljemmälle. Palautuu sitten rasittaessa melko nopeasti entiseen asentoonsa jossa vatsa taas alkaa sietää puristusta.
Paahtaminen taas kutistaa puuta ja tekee sen tiivimmäksi ja puristuslujemmaksi, uusi asento säilyy huomattavasti paremmin. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 06.06.2007 17:50 Post subject: |
|
|
Hmm, taidanpa nipsaista ylälavan (oikeanpuoleinen) puolisen tuumaa lyhyemmäksi. Näyttäisi tekevän vähemmän hommia kuin työparinsa. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 07.06.2007 17:39 Post subject: |
|
|
Nyt näyttää mielestäni paremmalta, jousesta tuli 66.5" pitkä.
Eipä ole paljoa kommentteja tihkunut mutta katsojia on kuitenkin sen verran että jatketaan vielä. Saattaa tietysti olla tylsää tuijottaa sarjaa melkein samanlaisia kuvia peräkkäin, juttukin on hieman monotonista. Monologi jatkuu...
Lavat olen pyöristänyt jo aikaisemmin, kahvaa ja tippejä viilailen pikkuhiljaa. Tykkään antaa niiden muotoutua hissukseen ikäänkuin evoluution muokkaamana.
Kärjet olen tilleröidessäni kavennellut 10 milliin, paahtamisen jälkeen saatan ottaa vielä lisääkin. Sivu-uria en jänteelle tarvitse kun on päällä hyvät vahvistukset. Olisi kuitenkin mukava jättää sen verran ettei tule liian teräväksi pellavajänteelle. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Tuukka Kumpulainen
Joined: 25 Jul 2004 Posts: 1566 Location: Turku
|
Posted: 07.06.2007 19:40 Post subject: |
|
|
Minä en kyllä uskalla paahtaa vaahteraa nähtyäni mitä Kallen vaahterarekurville kävi tämän käsittelyn jälkeen. En ole koskaan nähnyt yhtä pieniksi annospaloiksi räjähtänyttä jousta. |
|
Back to top |
|
|
Matti
Joined: 10 Oct 2004 Posts: 538 Location: Helsinki
|
Posted: 07.06.2007 21:22 Post subject: |
|
|
Hyvältähän tuo näyttää paitsi pieni löysä mutka taitaa olla vasemman lavan viimeisessä kolmanneksessa, eli lähellä lavan päätä. Aika pieni kosmeettinen juttu tillerissä.
Tuu viikonloppuna Rusalle niin kronotetaan |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 07.06.2007 22:16 Post subject: |
|
|
Kiitos palautteesta!
Meinaan paahtaa sellaisen miedohkon cafe-latte sävyn, on toiminut aikaisemmin vaahteralla hyvin. Ovat räjähdelleet mielestäni muista syistä.
Täytyyhän tässä nyt jotain jännitystä olla, katsojaluvut kasvavat. Erotiikkaakin voisi olla ehkä enemmän.
Se vasemman lavan viimeinen kolmannes on tosiaan hieman hankala paikka, siellä on luonnollista alkuperää oleva mutka. Ylälavassa on myös samassa paikassa mutta miedommin. Täytyy vielä yrittää sen kanssa jotain. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 10.06.2007 21:30 Post subject: |
|
|
Korjailin sitä alalapaa hieman ja pistin sitten paahtaen.
Systeemi oli nyt erilainen koska kaipasin kärkiin enemmän kaarta kuin muualle. Tein pyöreävatsaiset kärjet alkuun kuumailmapyssyllä ja jatkoin sitten silitysraudalla, säätö pellavalle ja nuppi kaakkoon.
Silitysrauta ei kuivata puuta niin paljon kuin kuumailma, sillä on myös vaikea polttaa pinta liian nopeasti, vaatii vain mahdollisimman tasaisen pinnan.
Vaaleahko "mellanrost" paahto saa nyt riittää, itseasiassa pelkkä värin muutos aiheuttaa jo puun tiivistymistä.
Refleksiä tuli tällä kertaa 1,5 tuumaa, toivoisin sitä jäävän ainakin puolisen tuumaa. Jousi saattaa lopulta päätyä miedolle reflex-defleksille, ellei sitten räjähdä pitkin seiniä kuten tässä jo peloteltiin.
Painoa putosi viisi grammaa, saa nyt taas imeä kosteutta takaisin kylmäkellarissa kunnes on taas 530 grammassa, saa tulla vähän enemmänkin kun on ollut niin kuivaa. Todennäköisesti yksi vuorokausi riittää. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 19.06.2007 16:39 Post subject: |
|
|
Korjailin taas hieman tilleriä ja kiskoin pikkuhiljaa 27 tuumaan. Jousen paino alkoi käydä niin pieneksi että päätin varmuuden vuoksi vähän tiputtaa paunoja. 48 paunaa saa luvan riittää, lavat kun ovat melko kapeat.
En ollut ihan tyytyväinen sivuprofiiliin joten tein vielä yhden lämpökäsittelyn kärjille, tarkoituksena saada aavistus isää vastakäyryyttä.
Olin turhan malttamaton ja ruttasin ylälavan jo valmiiksi muotoonsa ennenkuin se oli kunnolla lämmin, seurauksena sain pienen repeämän.
Paahdettu vatsapuoli ei oikein enää kestä venyttämistä, varsinkaan kylmänä.
Puun jäähdyttyä imeytin halkeamaan ohutta pikaliimaa. Annoin kapillaari-ilmiön imeä liimaa sisään ja laitoin lisää kunnes ei enää enempää mahtunut. Vapautin jousen nopeasti muotista ja väänsin tiukalle vastakkaiseen suuntaan minuutin verran.
Räjähdysvaara kasvaa, jännitys tihenee! _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 20.06.2007 01:26 Post subject: |
|
|
No, luotan kyllä siihen että vekki menee jännitettäessä vaan tiukemmalle.
Tälläinen tuli. Paunoja 48 ja rapiat 27 tuuman vedolla, 66,5 tuumaa pitkä. Refleksiä on nyt 3/4 tuumaa, kokemukseni mukaan se tulee vielä käytössä laskemaan, voi olla että menee alle puolen tuuman. Paunamääräkin tulee vielä hiukan putoamaan lähelle 48 jää kuitenkin.
Viidenkymmenen rauhallisen täyden vedon jälkeen voi todeta ettei se ainakaan vielä ole räjähtänyt. Nyt vaan huolellista sisäänajoa ja sitten viimeistelyt. Napakan tuntuinen heti jännekorkeudella ja mukavan pehmeä veto, veikkaan että heittokin saattaa olla ihan kohtuullinen.
Jännekorkeus on nyt 5 tuumaa, todennäköisesti joudun sitä vielä nostamaan mutta selviää vasta kun pääsee tosissaan ampumaan. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 20.06.2007 01:34 Post subject: |
|
|
Ja nytpä sitten kun katselen isoa kuvaa, huomaan että oikeapuoleisessa eli ylälavassa taitaa olla vähän jäykkä kohta keskivälillä.
Tässä kuitenkin vielä etuprofiilia. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 20.06.2007 01:40 Post subject: |
|
|
Nokkia vielä, leveys jänteen kohdalta 10 mm. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 20.06.2007 01:46 Post subject: |
|
|
Sekä kahvaa.
Alkaa olla sivulla jo pitkähkö latausaika, pahoitteluni. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 25.06.2007 03:09 Post subject: |
|
|
Ensin viitisenkymmentä laukausta noin 2/3 vedolla, sen jälkeen samanverran noin puolella vedolla. Jousi pois jänteeltä huilimaan välillä.
Sata laakia täydellä vedolla ja tillerin tarkistus, sisäänajo on suoritettu. Ammuin kuitenkin vielä aiakin toiset sata laakia kun oli niin hauskaa.
Tilleriin ei ilmestynyt mitään pientä korjailtavaa, mistäköhän johtuukaan? Ehkä lämpökäsittelyillä oli siihen jotain vaikutusta, puukin on ylivuotista.
Jousi on nyt heti jänteeltä purettuna ehkä puolisen tuumaa myötäkäyrä, jonkin ajan kuluessa se palautuu suoraksi. Setin määrä on minulle suuri mysteeri ja arvoitus, mistähän se nyt sitten oikeasti pitäisi laskea?
Enemmän vastakäyryyttä olisin ehkä voinut kärkiin saada, jos olisin jo heti ensimmäisessä lämpökäsittelyssä sitä laittanut.
Napakasti kyllä tuntuu heittävän nytkin, ihan tarkaltakin tuntuu, en valita.
Nyt vaan enää pintasiloittelua, patinointi tummemmaksi ja kosteusuojaus. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
Joined: 08 Jul 2004 Posts: 4937 Location: Turku
|
Posted: 25.06.2007 09:45 Post subject: |
|
|
Linjakas jousi ja komea kuva tuo, missä seisot koivun päällä. Minullekin on aina ollut vähän arvoituksellista, että miten setti pitäisi mitata. Teen sen yleensä niin, että asetan jousen selkä tasaista pintaa vasten ja mittaan, paljonko ilmaa jää päissä jousen ja tasaisen pinnan väliin. Amerikkalaiset taitavat mitata sen eri tavalla. B-profiilisilla jousilla asetan jousen mahan (kahvan) pintaa vasten ja katson, ovatko päät ilmassa vai ei. Tulkintani mukaan B-jousessa ei ole settiä ollenkaan, jos päät ovat ilmassa, vaikka ne siis kaartuisivatkin jonkin verran kohti mahapuolta. |
|
Back to top |
|
|
Joonas
Joined: 04 Nov 2005 Posts: 36 Location: Pyhäselkä
|
Posted: 25.06.2007 11:18 Post subject: |
|
|
kunnon Robin Hood toi ylempi! _________________ Joonas |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 25.06.2007 14:16 Post subject: |
|
|
Kiitos paljon!
Minäkin mittaan tasaista pintaa vasten, useimmiten se on ovi.
Setti tarkoittaa ymmärtääkseni sitä määrää minkä jousi on jänteen suuntaan muuttanut muotoaan alkuperäisestä.
Tässä tapauksessa se on noin puoli tuumaa jos mittaan heti ampumisen jälkeen, levänneessä jousessa 0 tuumaa. Jos taas pidän lähtökohtana ensimmäistä lämpökäsittelyä, setti on 2 - 2,5 tuumaa. Viimeisestä paahtamisesta 1,5 - 2 tuumaa.
Jousi ei todellakaan tunnu siltä että siinä olisi kahden tuuman setti. Toisaalta puoli tuumaa kuulostaa epäilyttävän vähäiseltä määrältä, vaikka napakalta keppi kyllä tuntuu.
Havittelin alkuun hieman elliptisempää tilleriä mutta koska lavatkin alkoivat muuttua pyramidimaisempaan suuntaa, luulen että pyöreämpi tilleri on ihan toimiva. Tai oikeastaan tässä nyt tehdään ehkä eniten töitä lapojen puoliväliin asti, kärjet ovat pikkuisen jäykemmät. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
tkorte
Joined: 23 Dec 2005 Posts: 648 Location: Ilomantsi
|
Posted: 26.06.2007 12:29 Post subject: |
|
|
Hieno jousi ja vielä hienompaa jos tuntuu hyvälle!
Onkos sulta Juri joskus tollainen Z- liitos pettänyt, kun tapitit sen?
Eikös se "setti" ole myötäkäyryyttä suorassa jousessa ja refleksi vastakäyryyttä. Riippumatta siitä onko suoraan jouseen lisätty refleksiä, niin jos se muuttuu myötäkäyryydeksi (jousi selkä seinää vasten, kärjet ilmassa), niin se on settiä. Jos alunperin oli 3" refleksiä ja se vähenee yhteen, niin siinä on tuuma refleksiä.
Sitten kun mennään B- jousiin ja jäykkiin tai taipuviin jyrkkiin vastakäyriin päihin, niin mie nostan kädet ylös |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 26.06.2007 13:36 Post subject: |
|
|
Kiitos vaan!
Ei ole vielä liitokset pettäneet mutta kun olen tälläinen hätävarjelun liioittelija.
Myötäkäyryys on defleksiä.
Tämä ilmiö taas missä aihion profiili laskee tilleröinnin yhteydessä on varsin tärkeä jousenrakennuksessa, sille tarvitaan oma sana. "Setti" on kansainvälisesti kovasti käytetty ilmaus tähän tarkoitukseen, aiheuttaa kyllä sekaannuksia. "String follow" on ehkä kuvaavampi mutta vaikea suomennettava.
Setin määrä yleensä kertoo paljon jousen tehokkuudesta. Liian paljon settiä - ylirasitettu - laiska ja tehoton jousi. Liian vähän settiä - ylirakennettu - raskas ja hidas jousi.
tkorte wrote: | Jos alunperin oli 3" refleksiä ja se vähenee yhteen, niin siinä on tuuma refleksiä. |
Eli jousessa on sitten 1 tuuma refleksiä, 2 tuumaa settiä. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Matti
Joined: 10 Oct 2004 Posts: 538 Location: Helsinki
|
Posted: 27.06.2007 00:35 Post subject: |
|
|
Hyvä Juri! Siisti pyssy siitä tuli vaikka Kumpulan vaahteran kanssa oli vähän epäilyjä sen kestävyydestä. Mulla on samanlainen odottamassa tilleröintiä, sitä samaa puuta. Vois olla ihan mukavaa tehdä just samoilla mitoilla, mutta pikkuisen jyrkemmällä elliptisellä tillerillä niin voidaan vertailla tehoja. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 14.07.2007 15:50 Post subject: |
|
|
Patinointi noenmustalla spriipetsillä, häivähdys hevonp...n ruskeaa päälle. Muutama kerros Danish oilia ja vielä kerros antiikkivahaa (mehiläis- ja carnabauvahojen sekoitus).
Väri imeytyi selkäpintaan hauskasti eritavoin kuin muualle.
Nahkagrippi päällimmäiseksi. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 14.07.2007 16:01 Post subject: |
|
|
Ihan toimivan oloinen camoväri, jos onnistuu saamaan kalliota tai jäkälää taustalle.
Hiton kiva peli ampua, tästä tuli lempparijousi ihan saman tien. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Arwi
Joined: 26 Aug 2004 Posts: 329
|
Posted: 14.07.2007 19:51 Post subject: |
|
|
Komia on peli. |
|
Back to top |
|
|
Dan The Master
Joined: 20 Jul 2006 Posts: 509 Location: Perho
|
Posted: 15.07.2007 00:21 Post subject: |
|
|
Komia peli on joo! Siisti on puukkokin! |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 15.07.2007 14:41 Post subject: |
|
|
Kiitos kiitos!
Puukon on tehnyt Jaroslav Tsekkoslovakiassa. Siinä on Jukka Hankalan terä, kahvassa loimukoivua Karjalasta sekä puhvelinluuta ja sarvea. Kaukaa haettua siis kaikki. Tupen tein itse. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Dan The Master
Joined: 20 Jul 2006 Posts: 509 Location: Perho
|
Posted: 15.07.2007 15:38 Post subject: |
|
|
Joo no mitenkäs nyylasit kohokuvioinnin? Teit lestaan kohokuvioinnin yms.? |
|
Back to top |
|
|
jtahola
Joined: 17 Aug 2006 Posts: 320 Location: Lempäälä
|
Posted: 15.07.2007 19:38 Post subject: |
|
|
jep komiat on, jousi ja puukko ...
Oliskos toi paahtaminen toimiva ratkaisu myös saarnilankusta tehdyille jousille, toteutus lienee samanlainen kun Jurin käyttämä.
Olis 1 jo mehiläisvahakäsittelyn saanu 65" n. 40# 26" vedolla, ampumista ja viimeistelytilleröintiä vailla oleva 61" 25-30# n. 24" vedolla ja alkuvaiheessa oleva 55" 15-20# n. 22" vedolla.
Samasta lankusta rinnakkain sahattu aihiot ja sama juttu kaikissa. Ohjeen mukaan tilleröin pienessä jännityksessä ja liki 3" myötäkäyryys josta saattaa 1 tuuma vähentyä kun jänne irrotetaan.
Vai oliskos noille vaiheessa oleville höyrystys parempi ???
Foorumin keskusteluja seuratessa molempia käytetty. _________________ -JTAhola- |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 16.07.2007 01:34 Post subject: |
|
|
jtahola,
Kyllä minä voisin paahtaa, perävalotakuuta enempää en tosin anna kun en ole jousia nähnyt. Pitäisi toimia jos vaan selkä kestää. Settiä ainakin voisi saada hieman vähemmälle. Vahat kyllä haihtuu.
Sinulla on joka jousessa eri vetopituus, teetkö koko perheelle samantien?
Höyrytys ei lisää puristuslujuutta, jousi todennäköisesti vain palaa vanhaan muotoonsa mihin on jo oppinut. Mikäli kärjet ovat rasittuneet vähemmän kuin muu lapa, voi sinne jotain jäädäkin.
Höyrytys kannattaisi tehdä jo ennen tilleröintiä. Joillakin puulajeilla se tuntuu toimivan paremmin kuin toisilla. Vaahteralla ainakaan ei toimi, paitsi sivuttaisissa korjauksissa. Saarnesta epäilen vähän samaa.
Dan,
Kohokuviot nylkytin tuppeen nahan kuivuessa kaikenmaailman lusikoilla ja avaimilla. Onnistuu helposti vähärasvaiselle kasviparkitulle nahalle, tämä oli kaukaa Hämeenlinnalaiselta suutarilta ostettua tuppinahkaa. Lesta on leppää, umpinainen ja sileäpintainen. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Dan The Master
Joined: 20 Jul 2006 Posts: 509 Location: Perho
|
Posted: 17.07.2007 15:33 Post subject: |
|
|
Jaah. Shiisti se on (kumppainenkin). |
|
Back to top |
|
|
jtahola
Joined: 17 Aug 2006 Posts: 320 Location: Lempäälä
|
Posted: 18.07.2007 19:24 Post subject: |
|
|
Moro, joo omalla jousellani (ylin) oon jo muutaman kymmenen (koe)laukausta ampunutkin, muut hieman vaiheessa. Jos kokeilis paahtaa sitä lyhintä noin aluks.
Nyt kaikissa jousissa (vaan) reilun tuuman myötäkäyryys, kun saaneet olla rauhassa muutaman viikon. Oman jousen myötäkäyryys kasvaa heti muutaman laukauksen jälkeen reiluun pariin tuumaan ja samalla jännekorkeus laskee peukalomitasta nyrkinmittaan ... omassa jousessa samanpituiset lavat, poikien jousissa ylälapa tuuman verran pitempi alalapaa.
Toive olis saada noi valmiiks Hämeenlinnan keskiaikamarkkinoihin mennessä, kiirettä pitää. _________________ -JTAhola- |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 18.07.2007 21:27 Post subject: |
|
|
Jännekorkeuden laskeminen johtuu joko siitä että jänteesi venyy, tai sitten solmu lipsuu. Ei kai sinulla ole mitään nailon-narua tms. jänteenä?
Kokeile vaan paahtamista mikäli luotat jousen selkään. Kuinkahan siinä lustot kulkee?
Alle kahden tuuman setti on kuitenkin ihan kelvollinen. Jos paahtaminen tuntuu riskialttiilta niin anna olla vaan ja mene ampumaan. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 19.07.2007 09:18 Post subject: |
|
|
Älä ammu/venytä heti paahtamisen jälkeen ellei jousesi ole hikkoria. Odota kosteuden paluuta ainakin viikko(??). Älä paahda märkää puuta.
Dacron venyy alkuun, joten jos et esivenytä jännettäsi joudut kiristämään alkuun pari kertaa, joten toi on ok. |
|
Back to top |
|
|
Santtu Risku
Joined: 31 May 2006 Posts: 1659 Location: Inari
|
Posted: 20.07.2007 15:52 Post subject: |
|
|
nyt on pakko sanoa, että omat tuomijouseni eivät ole olleet millänsäkkään kun on paahtanut ja samatien venyttänyt muutaman tunnin jälkeen.
pihlajakaan ei suuttunut. _________________ "When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson |
|
Back to top |
|
|
|