|
Jousi HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
|
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 29.11.2011 16:37 Post subject: |
|
|
Enpä varmaan saisi mitään sanottua, monttu auki vaan toljottaisin...
Irtoaako yhtään lisätietoja kirjasesta? |
|
Back to top |
|
|
Mangrove
Joined: 01 Jan 2007 Posts: 646
|
Posted: 29.11.2011 17:10 Post subject: |
|
|
Lieneekö kyseessä "Лук. Облас. Берёсто : ремесленные процессы Ваховских ханты в описаниях и фотографиях Г. М. Дмитриева-Садовникова" nimeä kantava kirja? Sisältöä kuvataan sanoilla "jouset", "metsästys" sekä "hantit". Museoviraston kirjastosta löytyy kirjaa yksi ainoa kappale. |
|
Back to top |
|
|
mlepola
Joined: 29 Nov 2011 Posts: 16
|
Posted: 29.11.2011 18:55 Post subject: Joulu tulee aikaisin tänä vuonna part 2 |
|
|
Niin kyllä se on se kirja joka on kyseessä. Se ei ole mikään paksu teos ja on luultavasti tuotettu osana jonkinlaista näyttelyä. Kuulemma painomäärä on ollut vain 500 kpl. Kansallismuseon kirjaston kirjaa ei pääse vielä lainaamaan kun sitä ei ole vielä laitettu systeemiin, voi jopa olla että sitä ei lainatakkaan, koskaan.
Minulla on yh-henkilöni kautta tilaus vetämässä jotta saisin oman kappaleen kirjasta. Koska kyseessä ei ole mikään suurikokoinen teos niin siitä voisi tehdä digitaaliset jäljennökset, mutta ottaen huomion tämän kirjasen sisältämän tiedon joka on rinnastettavissa ugrijousi-faanaatikkojen graalinmaljaan niin uskoisin että kirjalle olisi otolliset markkinat Suomessa siitä huolimatta että se on venäjäksi kirjoitettu.
Sain yh:ltani tämän skannatun sivun ko kirjasta.
|
|
Back to top |
|
|
Iivana
Joined: 09 Nov 2009 Posts: 715 Location: Pohjoinen
|
Posted: 29.11.2011 19:04 Post subject: |
|
|
Kiinnostaisi kyllä kovasti. Olen kyllä oinnistunut rakentamaan toimiviakin ko. tyypin jousia. Kuvista vois saada lisävaloa työtekniikoista ym. jousityyppiin. Nyt on vaan rakentelu vähän jäissä ennenkuin saan oman autotallin rakennettua. Lylyä on kaverin liiterissä varastossa jo valmiksi. _________________ "Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen" |
|
Back to top |
|
|
Mangrove
Joined: 01 Jan 2007 Posts: 646
|
Posted: 29.11.2011 20:06 Post subject: Re: Joulu tulee aikaisin tänä vuonna part 2 |
|
|
mlepola wrote: | Kansallismuseon kirjaston kirjaa ei pääse vielä lainaamaan kun sitä ei ole vielä laitettu systeemiin, voi jopa olla että sitä ei lainatakkaan, koskaan.
|
Kirja on HELKA-tietokannassa, mutta se on Kulttuurien museon käsikirjastossa. Olen aikaisemmin myös lainannut Museoviraston kirjastosta myös n.s. "työhuonekirjoja" joita säilytetään kirjaston ulkopuolella.
Iivana wrote: | Kiinnostaisi kyllä kovasti. Olen kyllä oinnistunut rakentamaan toimiviakin ko. tyypin jousia. Kuvista vois saada lisävaloa työtekniikoista ym. jousityyppiin.
|
Kirjan aineisto perustuu Grigorija Mаtvejevit?а Dmitrijevа-Sаdovnikovаn ottamiin valokuviin sekä muuhun aineistoon. Verkosta löytyneiden tietojen perusteella hänet teloitettiin neuvostovastaisen kapinan yhteydessä toukokuussa 1921. Neuvostoliiton sekä Venäjän tekijänoikeuslain mukaan tämä tarkoittaa sitä, että kaikki hänen tuottamansa aineisto on vapaa tekijänoikeudesta.
Voin yrittää käydä lähipäivinä kopioimassa ainakin edellä mainitut valokuvat ja laittaa niistä kopiot tänne näytille. Yhteensä kirjassa on 77 sivua. |
|
Back to top |
|
|
mlepola
Joined: 29 Nov 2011 Posts: 16
|
Posted: 29.11.2011 22:38 Post subject: |
|
|
Grigori-parka kun häntä niin kaltoin kohdeltiin, Tämä selittänee ainakin osaksi miten näinkin tärkeä aineisto on ollut visusti piilossa koko tämän ajan. Kyllä tässä on varmaan monella into paneutua näihin uusiin Venäjän oppeihin. Kiva jos Martti ehtisit katsastamaan kyseistä kirjaa. Itse en ole menossa Helsingin suuntan ainakaan lähiaikoina. Tosin jos saan ko. kirjan itselleni niin aion kyllä mukata siitä digitaalisen version. |
|
Back to top |
|
|
jousipata
Joined: 22 Sep 2008 Posts: 862 Location: hels.. lappi,keskiyläperä
|
Posted: 30.11.2011 01:04 Post subject: |
|
|
Kiinnostaa kovastikin SE kirja; Grigorija Matvejevitsa Dimitrijeva-Sadovnikovan kuvineen ja teksteineenkin näin jonkinlaisen venäjän kielen taitavana varsinkin.
Hieno homma, jos kuvia siitä tänne tai muuanne nettiin jopa saisitte ihmeteltäväksi. _________________ tzoinnngggg... |
|
Back to top |
|
|
Nanook - pakkasen poika
Joined: 13 Apr 2006 Posts: 499 Location: Riihimäki
|
Posted: 30.11.2011 10:12 Post subject: |
|
|
Laittakaapa ykstyisviestillä alustavia tilauksia kirjasta (ei vielä sido mihinkään). Jos porukkaa kertyy tarpeeksi, saattaisi Metsästysmuseo innostua kääntämään ja julkaisemaan kirjan suomeksi. |
|
Back to top |
|
|
mlepola
Joined: 29 Nov 2011 Posts: 16
|
Posted: 30.11.2011 10:45 Post subject: |
|
|
Kannattaisi vaikka ensin katsoa se kirja ja vasta sitten voi miettiä mahdollisia suomenkielisiä julkaisuja. Vaikka aineiston kerääjä onkin Stalinin toimesta joutunut maakuoppaan niin silti kyseiset kuvat ovat jonkun venäläisen museon kokoelmissa ja näin ollen niiden käyttö ei ole täysin vapaata. Eli kuvin käyttö julkaisussa vaatinee jonkin verran oravannahkoja. Jotkut museot voivat tietyin edellytyksin luovutta kuvia ilmaiseen käyttöön, mutta useimmat, ja varsinkin venäläiset museot, osaavat hinnoitella palvelunsa. |
|
Back to top |
|
|
Mangrove
Joined: 01 Jan 2007 Posts: 646
|
Posted: 30.11.2011 14:14 Post subject: |
|
|
Дмитриев-Садовников, Григорий Матвеевич. Лук. Облас. Берёсто : ремесленные процессы Ваховских ханты в описаниях и фотографиях Г. М. Дмитриева-Садовникова. 2011. Нижневартовск, Издательский дом Югорский.
Kirjan jousista kertova osuus koostuu tekijän käsikirjoituksesta vuodelta 1914 sekä 27 valokuvasta. Teksti on ajettu OCR:n läpi, mutta en vastaa sen todenmukaisuudesta. Käännös on tehty Google Translaten kautta englanniksi. Venäjää tuntevat voivat kommentoida käännöksen virheitä.
Sivu 13
Quote: |
ЛУК ВАХОВСКИХ ОСТЯКОВ И ОХОТА С НИМ
Много времени должен был прожить ваховской остяк и много наблюдать пре-жде, чем его незаменимое охотничье оружие старины - лук со стрелами - из простой древесной палки с ременною или древесного же тетивою и неоперенной стрелой с нако-нечником из кости или клюва гагары стало таким, каково оно теперь. А его еще и в наши дни более удобное современное охотничье оружие - ружье - не может вытеснить со-вершенно. Видов лука два: самый простой вид - это лук сторожевой, сделанный из одного куска кремля*, с простою веревочной тетивою, с несложной, но остроумной системой насторожки; другой же, более сложный вид - боевой или охотничий лук. Рассмотрим сначала второй тип лука и охоту с ним. Этот лук, длиною иногда в сажень, иногда менее, и различной в своих частях толщины и формы, замечательно плотно склеивается рыбьим клеем из частей трех по-род деревьев: внутренняя часть, к тетиве, из елового или кедрового кремля; на ней -такая же, лишь меньшей толщины, из березы; у двух концов по одному как бы пальцу с зарубкой - из черемухи. Поверхность склеенного лука оклеивается тонкой берестяной пленкой. Чтобы лучше представить себе устройство лука, последуем за остяком-охотником, которому понадобилось сделать себе лук. Первая его забота - отыскать подходящее дерево; он отправляется в «мате-рик, покрытый смешанным лесом. Темен лес; в самую глушь его, в глубину какой-нибудь «саймы »** забирается он: там тоньше и прямее деревья; они стремятся как бы вырваться из мрака; тянутся кверху, мало раскидывая сучьев внизу, но зато темной и густой шапкой развертывают свою вершину. В лесу остяк долго ходит, останавливаясь пред слегка изогнувшимися средней толщины и вышины елями, на значительном протяжении чистыми от сучьев, и пробуя их: он знает, что на всем протяжении горба, т. е. продольной выпуклости, есть кремль, но не везде он одинаковый. Остяку нужно, чтобы слои кремля были расположены ровно и чтобы он был не ломок, т. е. не очень сернист. Пробуя, остяк вырубает зарубку: иначе не узнаешь расположение слоев; он отщепляет щепку, сгибая которую узнает гибкость кремля. [фото ГФ1] Перепробовав несколько деревьев, остяк находит подходящее и срубает его близ корня, потому что чем ближе к корню, тем лучше кремль. От срубленной лесны, от ниж-ней ее части, он отрубает чурку в сажень длиною, у которой стесывает всю внутреннюю,
*Серниг гав, тнерlдая часть хвойного дерева.
**Буерак с бегущим в глубине его ручьем.
|
Quote: |
Much time was to live Vakh Ostyak and watch a lot of pre-zhde than its irreplaceable ancient hunting weapon - a bow and arrows - from simple wood stick with a belt or wood as a bowstring and arrow with neoperennoy However, nechnikom of bone or beak loon has become such what it is now. And it even in our days more comfortable modern hunting weapons - a gun - can not supplant Committed. Types of onions are two: the simplest form - it's bow guard, made from one piece of the Kremlin *, with a simple rope string, with a simple but ingenious system nastorozhki; the other, more sophisticated look - military or hunting bow. Let us first consider the second type of bow and hunting with him. This bow, sometimes six feet long, sometimes less, and different parts of their thickness and shape, fine tightly glued with fish glue of the parts of three trees in the genus: the inner part of the string, spruce or cedar from the Kremlin, at the same neu- , only thinner, birch, the two ends of one finger like a notch - from cherry. The surface of the onion paste glued a thin film of bark.
To better visualize the device onions will follow Ostyak-hunter, who needed to make a bow. His first concern - to find a suitable tree, he goes on a "mate-Rick, covered with mixed forests. Dark forest, into the wilderness of his depth in some "Saima" ** he climbs: it is thinner and straighter trees, as they seek to escape from the darkness, pulled up, distributing little twigs at the bottom, but dark and thick cap deploy its peak. In the forest, long walks Ostyak, pausing slightly before bending of medium thickness and height fir trees for a considerable distance from friendly boughs, and trying them, he knows that all over the hump, ie, the longitudinal convexity, there is the Kremlin, but it is not always the same. Ostyako to the layers of the Kremlin were located exactly and that it is not fragile, that is not sulfur. Trying, Ostyak carve a notch, otherwise not know the location of the layers, it splits off a chip, which recognizes bending flexibility of the Kremlin. [Photo No. 1] tried a few trees, Ostyak is appropriate and it cuts down near the root, because the closer to the root, the better the Kremlin. Of felled timber from the lower part of it, he cuts off a couple of yards long lumps, in which all internal abate,
* Sernig wow, tnerldaya of a coniferous tree.
** Buerak Moving in the depths of his stream.
|
Sivu 14
Quote: |
содержащую мало и плохого качества кремль, вогнутую сторону, а из оставшегося горба начинает вытесывать болванок одной половины лука, в вершок приблизительно толщи-ной и вершка в 2 шириною [фото NФ2] Покончив с кремлевой частью, остяк отыскивает средней толщины березу, также на значительном протяжении без сучьев, слегка и ровно изогнувшуюся, отщепляет от нее узкую и длинную щепку и пробует ее гибкость. [фото N2 3] Срубив и отделив такую же, как и от елового дерева, часть, он вытесывает из ее боковой части, избегая сердцеви-ны, такой же, лишь меньшей толщины, болванок второй половины лука. Теперь его дела в материке покончены; нужно отправиться в смешанную гриву, или идущую от материка и почти в виде круга охватывающую подошедшую курью, или - на островную: там, близ воды, есть много черемошнику, в материке же он и редок, и плох. В черемошнике остяк высекает два, четверти по полторы длиною и вершка 1 1/2 толщиною, куска черемухи на пальцы к луку, очищает их от коры и отправляется домой. Частям лука необходимо дать просохнуть дня 2-3, смотря по погоде. Потом крем-левая и березовая части опять обтесываются топором: кремлевая - шириною вершка в 1 1/2 и почти в вершок толщиною посредине, постепенно утончаясь к концам до / верш-ка; березовая - такой же ширины, толщиною же в средине до '12 вершка, к концам -до '/4 вершка; после этого их начинают остругивать на колене ноги самодельным ножом. [фото Г4] Кремлевая часть, выструганная окончательно, имеет форму планки, одна из пло-скостей которой закруглена, длиною до 2 1/2 арш., в '/2 вершка толщиною и шириною по-средине. Толщина от средины закругленной стороны постепенно по направлению к кон-цам становится тоньше и доходит до '/8 вершка. Что касается ширины, каждая половина планки, на расстоянии 1/2 вершка от средины планки, постепенно расширена, причем, достигнув наибольшей ширины - одного вершка - в своей средине, далее постепенно сужена к концу до 3/4 вершка. Березовая часть принимает такую же форму, но только меньшей, до 1/4 вершка в средине и '/8 вершка к концам, толщины, с ровными плоско-стями обеих сторон. Покончив с этими частями, остяк вырезывает из черемухи пальцы, длиною в четверть. Каждый палец имеет на одном конце, толщиною в вершок, зарубку для ушей тетивы, почти в средине своей по длине - уступ, в '14 вершка высотою, от ко-торого скашивается к своему другому концу, как клин. [фото N 5] Кремлевой части необходимо придать выгнутую форму, начиная от средины к концам; остяк делает гибало: стесывает с одной стороны имеющую такую же длину, как и кремлевая часть, и вершка 2 толщины жердь, начиная от средины наклонно к тому и другому концам, причем у самых концов делает более крутые, до противоположной стороны, наклоны и к полученной плоскости притягивает «саргами»* кремлевую часть, ровной плоскостью вниз. [фото 6]
* Сарга - кедровый корень, употребляемый как перевязочный материал вместо, напр., лыка, бечевок и т. п.
**Чип - древесная мелкая стружка, употребляемая вместо тряпок для вытирания
|
Quote: |
containing a small and poor quality of the Kremlin, the concave side, and the remainder of the hump starts to hew out discs of one-half onion, about an inch of thickness and width of 2 inches [photo No. 2 ]
Finished with Kremleva part Ostyak finds the average thickness of birch, also at a considerable For without branches, lightly and evenly bent, splits from her long and narrow sliver and tries to improve its responsiveness. [Photo No. 3] Log houses, and separating the same as from a spruce tree, the part he hew out of the side of her, avoiding Serdtsev-HN, the same, only thinner, billets of the second half of onions. Now his business in the mainland over; you need to go into a mixed mane, or going from the mainland, and almost in a circle covering kuryu approached, or - on the island: there, near the water, there are many cheremoshniku in the mainland and he is rare, and the bad. In cheremoshnike Ostyak cuts two quarters, one and a half inches long and 1 1 / 2 thick, a piece of cherry on the fingers to the onions, clears them of bark and leaves home.
Parts of the bow should be given dry days 2-3, depending on the weather. Then the cream of the left and the birch again acquire manners ax: Kremleva - inches wide, 1 1 / 2 and almost an inch thick in the middle, gradually thinning towards the ends to / vertex-ka, birch - the same width, same thickness in the middle of '12 to inches, the ends-up '/ 4 inches, then they begin to ostrugivat knees homemade knife. [Photo No. 4]
Kremleva part vystrugannaya finally takes the form of bars, one of the plane of which is rounded up to 2 1 / 2 arsh., C '/ 2 inch of thickness and width in the middle. The thickness of the middle part gradually curved toward the con-Tsam becomes thinner and comes to the '/ 8 inches. With regard to the width of each half of the plate at a distance of half an inch from the middle of the strip, gradually expanded, and, reaching a maximum width - one an inch - in their midst, then gradually narrowed toward the end of the 3 / 4 inches. Birch part takes the same form, but smaller, to 1 / 4 inches in the middle and '/ 8 inch of the ends, thick, with even the planes on both sides. Having dealt with these parts, Ostyak engravings of cherry fingers, the length of a quarter. Each finger has at one end, an inch thick, a notch for the bowstring ears, almost in the middle of its length - the ledge in '14 inches height, from co-torogo mowed to its other end, like a wedge. [Photo No. 5] Kremleva of the need to give curved shape, starting from the middle toward the ends; Ostyak makes Gibalo: abate with one side having the same length as Kremleva part, and two inches thick pole, starting from the middle of an angle to one and the other ends, and at the very end makes a steep, to the opposite side, the slopes and to the resulting plane pulls "sarga" * Kremleva part, even the plane down. [Photo 6]
* Capra - cedar root, used as a dressing in place, for example., Bark, twine, etc.
** Chip - wood chips, fine, instead of rags used to wipe
|
Sivu 15
Quote: |
Чтобы закрепить за кремлиной (кремлевая часть) приданную ей форму, крем-лину необходимо на гибале же пропитать кедровой серой. Остяк разводит небольшой огонь, над ним сильна подогревает открытую, наружную часть кремлины в каком-либо одном месте и, не дав ей остынуть, втирает в нее чипом** мелко распорошенную серу, легко тающую на горячем дереве и впитывающуюся вовнутрь. Заметив, что сера засты-вает, остяк снова подогревает кремлину, в этой же части, над огнем и снова втирает серу, пока дерево не насытится, т. е. перестанет принимать серу. [фото М 7, 8] Так постепенно пропитыванье происходит по всей длине кремлины. Потом остяк отвязывает кремлину от гибала, перевертывает, кладет ее другою, пропитанной плоскостью на плоскость ги-бала и перевязывает их вместе лишь посредине, концы же и средина каждой половины кремлины, уже выгнутые и закрепленные с одной стороны, поднимаются над гибалом. Новую наружную сторону кремлины остяк также пропитывает серой и при этом еще бо-лее увеличивает ее выгнутость, расставляя между нею и гибалом, начиная от концов и по мере пропитьiванья, деревянные распорки. Придав кремлине достаточную выгну-тость, остяк отвязывает ее от гибала и очищает ножом не впитавшуюся серу. [фото No 9] Потом складывает вместе, внутренними совершенно плоскими сторонами кремлевую и березовую части и крепко перевязывает их посредине. Не будучи выгнута, березовая часть, когда ее средина притянута к кремлине, плотно пристает к ней на всем протяжении своих сторон, - получается как бы одна дугообразная деревина, с кремлевою стороною наверху выгиба и березового - внизу.
Теперь остяк приступает к склеиванью частей. Клей уже разогревается пред ко-стром, в берестяной «чумашке» на тычинке. Остяк разжимает с одного конца две сом-кнувшиеся части, просунув меж ними пальцы одной руки, другой же быстро смазыва-ет клеем разошедшиеся плоскости, слегка подогревает их над огнем и, отняв пальцы, от чего плоскости опять смыкаются, крепко обвивает их на всем протяжении саргой. [фото No 10] Потом он развязывает средину, быстро раздвигает и смазывает плоскости средины и другой половины, подогревает и, сомкнув, перетягивает саргой. Чтобы сарги еще крепче стянули части лука, между ними и частями, на протяжении одной стороны, череном ножа он вколачивает тонкие, длинные клинья. [фото No 11] Склеенные две ча-сти сушатся в продолжение дня, потом к концам их, освобожденным от сарги, сверх бе-резовой стороны остяк приклеивает тонким концом по пальцу. Толстый конец пальца становится концом лука, уступом закрывается конец склеенных частей, а нижний, тонкий конец пальца плотно прилегает к березовой части и как бы сливается вровень с ней. [фото Nд 12] Склеенные части притягиваются саргами, чтобы крепче пристали, и окон-чательно склеенный лук опять кладут сушить в продолжение дня. Приклеенные пальцы увеличивают на '/л вершка толщину концов лука и, составляя с этими концами как бы одно целое, увеличивают длину каждого конца лука вершка на два.
Сушка окончена, лук освобождают от сарги, обделывают окончательно ножом и приступают к оклейке его тонкой берестой, предохраняющей лук от сырости. Береста снимается с несучковатой части средней толщины березы, растущей на крепком, вы-
|
Quote: |
To consolidate the Kremlin (Kremleva part) give it a shape, cream-ling should be on the same imbue Gibalov cedar gray. Ostyak separates a small fire on him is strong heated outdoor, outside of the Kremlin in any one place and not giving it a cool, rub her small chip ** rasporoshennuyu sulfur, easily dissolving in hot and absorbed inside the tree. Noticing that the sulfur-stiffened turns out Ostyak again stirs Kremlin, in the same part over and over again rubs fire brimstone, until the wood is saturated, ie no longer accept sulfur. [Photo No 7, 8] Since saturation occurs gradually over the entire length of Kremlin. Then Ostyak unbinds from the Kremlin bend, turn over, puts it another, soaked in a plane on the plane w-ball and tied them together only in the middle, the ends of the same and the middle of each half of the Kremlin, is curved and fastened with one hand raised above Gibalov. Outside of the new Kremlin Ostyak also penetrates the gray and still bo-Lee increasing its bulge, putting between them and Gibalov, starting from the ends and at least propitivanya, wooden struts. Giving the Kremlin a sufficient vygnu-ployment, Ostyak unbinds it from bending and cleans the knife is absorbed sulfur. [No photo 9] then puts together a completely flat inner sides of the birch and Kremleva and bandage firmly in the middle of them. Not being arched, Birch part when its median drawn to Kremlin, tightly adhering to it throughout their sides - would be obtained as an arcuate derevina with Kremleva side up and arching birch - at the bottom.
Now Ostyak begins to seal parts. Clay had already warmed up before the co-stroma, in a birch-bark "chumashke" on the stamens. Ostyak decompress from one end of the two catfish-knuvshiesya parts, putting them between the fingers of one hand, the other quickly smearing glue em-out-of-print plane and slightly warms them over the fire, and taking away his fingers, from which the plane again closed, tightly wound around them throughout HKSAR. [No photo 10] Then he unleashes the middle, quickly spreads and blurs the middle of the plane and the other half, fuels, and having closed, pulls the HKSAR. To sargo more tightly pulled the bow, between them and the parts for one side, black with a knife he hammering long, thin wedges. [No photo 11] Glued two cha-STI are dried in the day, then to the ends of them, liberated from the HKSAR, over be-side cuts Ostyak sticks on the thin end of the finger. Butt end of the finger becomes the bow, behind closed end of the bonded parts and the bottom, the thin end of a finger tight against the side of the birch, and how to merge on a par with it. [Photo Nd 12] glued parts are attracted HKSAR, to firmly stuck, and stuck windows, bow again, definitively put to dry in the day. Sticky fingers to increase the '/ l inch of thickness of the bow and all, making these ends as a single unit, increasing the length of each end of the bow an inch or two.
Drying over, the onions release of HKSAR, finally polish with a knife and start fining its thin bark, which protects the bow from the dampness. Birch bark is removed from the average thickness of nesuchkovatoy birches, growing on a solid, you-
|
Sivu 16
соком месте, не затопляемом водою. На такой березе береста белая, мягкая, чистая, без расщелин и лишаев. Остяк ножом делает на намеченной поверхности ствола вер-тикальный разрез приблизительно в четверть или полторы длиною, проходящий вглубь не до самой древесины, а до внутренней, светло-зеленой коры. От концов вертикально-го разреза наружной коры в какую-либо одну сторону остяк делает небольшие разрезы горизонтальные такой же глубины; потом концом ножа осторожно отделяет наружную кору бересты в сторону горизонтальных разрезов от внутренней коры на всем протя-жении вертикального разреза. После этого он начинает отдирать бересту уже руками в том же направлении, помогая ей местами лучше отделяться именно там, где почти не-заметные зачатки сучьев держат ее. Береста легко отстает, и скоро отдеl |
|
Back to top |
|
|
Mangrove
Joined: 01 Jan 2007 Posts: 646
|
Posted: 30.11.2011 16:16 Post subject: |
|
|
Näyttää siltä, että palstan ohjelmisto poistaa tietyn merkkimäärän yli menneen tekstin, tekstiä olisi riittänyt sivulle 19. Tärkein tuossa toivottavasti tuli selville. Tässä ovat tekstiin kuuluvat kuvat.
Kuva 1. Männyn valinta jousta varten.
Kuva 2. Koivun valinta jousta varten.
Kuva 3. Puuaines jousta varten.
Kuva 4. Koivun veistäminen muotoon.
Kuva 5. Tuomisakaroiden veistäminen muotoon.
Kuva 6. Jousen (?) ("гибале").
Kuva 7. Jousen paahtaminen.
Kuva 8. Rikkipalaa hierotaan jouseen ("втирает чипом серу".)
Kuva 9. Ylimääräisen rikin poisto.
Kuva 10. Jousen liimaus.
Kuva 11. Kiilojen vasarointi (?) ("вколачивает клинья под корень сарги".)
Kuva 12. Sakaroiden kiinnittäminen paikoilleen.
Kuva 13. Tuohen irroitus.
Kuva 14. Tuohen ja liiman levittäminen.
Kuva 15. Tuohen liimaus.
Kuva 16. Jänteen kutominen.
Kuva 17. Tuohen liimaus jänteelle.
Kuva 18. Nuolet ja jousi.
Kuva 19. Nuolenkärkien takominen.
Kuva 20. Kärkien kiillotus.
Kuva 21. Nuolenvarsien pyöristys(?) ("острагивает стрелку ножевым стругом".)
Kuva 22. Jousen jännittäminen.
Kuva 23. Samoin
Kuva 24. Jännitys (?) ("стреляет из облаза".)
Kuva 25. Lapset kisailevat jousiammunnassa.
|
|
Back to top |
|
|
mlepola
Joined: 29 Nov 2011 Posts: 16
|
Posted: 30.11.2011 16:36 Post subject: |
|
|
Varmaan moni on samaa mieltä kanssani siitä että näin paljon tietoa jousentekoprosessista on harvoin saatu yhdestä ainoasta lähteestä. Tästä tiedonmäärästähän suorastaan juopuu. Todella hienoa että nämä kuvat ovat jo nyt kaikkien nähtävissä! Kiitos Martti! |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 30.11.2011 19:12 Post subject: |
|
|
Kiitos ja kumarrus Martille ja Miepolalle!!! |
|
Back to top |
|
|
Nanook - pakkasen poika
Joined: 13 Apr 2006 Posts: 499 Location: Riihimäki
|
Posted: 30.11.2011 22:30 Post subject: |
|
|
Juu, eipä tässä varmaan tarvitse enää kirjan suomentamista suunnitella, kun kirja on jo täällä julkaistu
Tekijänoikeuksista sen verran, että jos jokin aineisto on vapaa tekijänoikeuksista, niin ei niistä tarvitse silloin millekään museolle maksaa, jos vain saa kyseisen aineiston käsiinsä muualta. Esim. skannaamalla on maailman sivu tehty lukuisia näköispainoksia, vaikka alkuperäisiin kuviin ei ole ollut pääsyä. Tuskin Martinkaan tarvitsee Venäjän museoille maksaa, vaikka julkaisikin valtaosan teoksen kuvista täällä. |
|
Back to top |
|
|
Tuomo
Joined: 25 Oct 2004 Posts: 2220 Location: Hausjärvi
|
Posted: 01.12.2011 08:32 Post subject: |
|
|
On kyllä hienoja kuvia! Tällä palstalla kun pyörii venäjän kielen taitoisia, niin olisi kyllä hienoa, jos tekstistä saisi kunnon suomennoksen. Kyllähän pieni kirjanen, kuvineen ja teksteineen olisi oikea kulttuuriteko, ainakin suomalaisen perinnejousiammunnan kannalta!
Ei ollut ihan mennyt tuon jousen tilleröinti kohdilleen. Kuvassa 17 (oikea lapa) ja kuvassa 19 (vasen lapa) näkyy aika tuhti palikka, joka on punottu päistään lavan selkäpuolelle. Kuvassa 17 näyttäisi siltä kuin siinä vahvikkeen kohdalla olisi kyllä jonkinlaista saranaa, ehkä jopa oksankohta. Mutta jos sillä riistaa saa, niin mitäpä tuollaisista pikkujutuista. |
|
Back to top |
|
|
Smirkelimies
Joined: 15 Jan 2009 Posts: 1055 Location: Oulu
|
Posted: 01.12.2011 10:24 Post subject: |
|
|
Minä olen luullut että jousen ja/tai suksen tekijoillä olisi sentään jonkunlainen paja ollut käytössä. Ehkä sinne ei riittänyt valokuvaukseen valo. Ja eipä pimiässä mökissä olisi tarkkaan työhönkään valoa. Kunnioitusta herättävää, miten ukkeli työskentelee tuollai maassa istuen notskin ääressä työkaluina kirves ja puukko
Jousiseppä käyttää samanlaista puristinmetodia kuin minä (minulla oli tosin myös ruuvipuristimet). Hakkaa kiiloja narun ja liimattavan kappaleen väliin. |
|
Back to top |
|
|
heikki
Joined: 09 Jun 2009 Posts: 1178 Location: Vantaa
|
Posted: 01.12.2011 10:58 Post subject: |
|
|
Kyllä tuon teoksen julkaiseminen suomeksi olisi sen luokan kulttuuriteko, että toivon Nanookin ja Metsästysmuseon siihen ryhtyvän. Tilaan jo tässä vaiheessa ainakin yhden kappaleen! |
|
Back to top |
|
|
mlepola
Joined: 29 Nov 2011 Posts: 16
|
Posted: 01.12.2011 11:04 Post subject: kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.. |
|
|
Kuvathan tässä ovat todella arvokkaat. Näin kansatieteilijän näkemyksestä kaikki yksityiskohdat (tuli, työkalut, tuohiset matot, liima-astia) muodostavat todella kiinnostavan kokonaisuuden. Uskon kyllä että kyseinen jousenteko prosessi saatettiin loppuun ulkosalla ja varsinaisia pajoja ei sanan nykyisessä merkityksessä tarvinnut. Sepän palkeetkin ovat sitä pientä siirettävää sorttia.
Niin kuvissa 17 ja 19 näkyvä palikka on kiinnostava..vaikuttaa siltä että jousiseppä on halunnut saada jousen vireeseen vaikka tilleri ei ole tasapainossa. En usko että kyse on pysyvästä ratkaisusta, voi olla että oli tärkeämpää saada jänne oikein mitoitettua ennenkuin jousen lavat saivat hienosäätönsä. Kyseistä jousta ei ole myöskään tuohitettu, verratkaa vaikkapa siihen valeampaan tuohella päällystettyyn jouseen. |
|
Back to top |
|
|
J Menna
Joined: 21 Feb 2008 Posts: 1742 Location: Rajamäki
|
Posted: 01.12.2011 13:05 Post subject: |
|
|
Mahtava kuvasarja.
Ja antaa just sen käsityksen asiaan perehtymättömälle että jousen tekoon menee "koko päivä". Varsinkin noissa olosuhteissa ja noilla työkaluilla.
"koko päivä" on terminologiaa jota käytän taideopetuksessani, kun joku oppilas kauhistuu työn kestoa tai rankkuutta. (kyse on usein muutaman päivän jutuista- ehkä parin viikon. Nykynuoret ja nykyaika, voi meitä...)
Ja vertaan tällöin asennetta henkilöihin jotka saivat hommakseen aloittaa vaikkapa pyramidien rakentamista... jos he olisivat siunailleet että tähän pyramidiin menee jumalaut "koko päivä!!!" niin olisivat jääneet kyllä tekemättä. Niitä tehtiin vieläpä kolme (eli kolme päivää".)
No joo, mutta mainiot kuvat. Jevgeeni vois käännellä nuo tekstit tuosta joskus ajallaan...? |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 01.12.2011 14:18 Post subject: |
|
|
pahoitteluni että kohdasta 16 lähti valkoinen tausta tekstin ympäriltä. mutta sain tän näkymää oikein.
Last edited by jkekoni on 01.12.2011 14:24; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 01.12.2011 14:29 Post subject: |
|
|
Suurimmaksi osaksi luettava ja ajoin kökkö kooneellinen englanninos googlella. Suomennosta en kehdannut laittaa.
Sivu 13
Lainaus:
BOW HUNTING Vakh Ostyako WITH HIM
Much time was to live Vakh Ostyak and watch a lot of pre-zhde than its irreplaceable ancient hunting weapon - a bow and arrows - from simple wood stick with a belt or wood as a bowstring and arrow with neoperennoy However, nechnikom of bone or beak loon has become such what it is now. And it even in our days more comfortable modern hunting weapons - a gun - can not supplant Committed. Types of onions are two: the simplest form - it's bow guard, made from one piece of the Kremlin *, with a simple rope string, with a simple but ingenious system nastorozhki; the other, more sophisticated look - military or hunting bow. Let us first consider the second type of bow and hunting with him. This bow, sometimes six feet long, sometimes less, and different parts of their thickness and shape, fine tightly glued with fish glue of the parts of three trees in the genus: the inner part of the string, spruce or cedar from the Kremlin, at the same neu- , only thinner, birch, the two ends of one finger like a notch - from cherry. The surface of the onion paste glued a thin film of bark. To better visualize the device onions will follow Ostyak-hunter, who needed to make a bow. His first concern - to find a suitable tree, he goes on a "mate-Rick, covered with mixed forests. Dark forest, into the wilderness of his depth in some "Saima" ** he climbs: it is thinner and straighter trees, as they seek to escape from the darkness, pulled up, distributing little twigs at the bottom, but dark and thick cap deploy its peak. In the forest, long walks Ostyak, pausing slightly before bending of medium thickness and height fir trees for a considerable distance from friendly boughs, and trying them, he knows that all over the hump, ie, the longitudinal convexity, there is the Kremlin, but it is not always the same. Ostyako to the layers of the Kremlin were located exactly and that it is not fragile, that is not sulfur. Trying, Ostyak carve a notch, otherwise not know the location of the layers, it splits off a chip, which recognizes bending flexibility of the Kremlin. [Photo GF1] tried a few trees, Ostyak is appropriate and it cuts down near the root, because the closer to the root, the better the Kremlin. Of felled timber from the lower part of it, he cuts off a couple of yards long lumps, in which all internal abate,
* Sernig wow, tnerldaya of a coniferous tree.
** Buerak Moving in the depths of his stream.
Lainaus:
Much time was to live Vakh Ostyak and watch a lot of pre-zhde than its irreplaceable ancient hunting weapon - a bow and arrows - from simple wood stick with a belt or wood as a bowstring and arrow with neoperennoy However, nechnikom of bone or beak loon has become such what it is now. And it even in our days more comfortable modern hunting weapons - a gun - can not supplant Committed. Types of onions are two: the simplest form - it's bow guard, made from one piece of the Kremlin *, with a simple rope string, with a simple but ingenious system nastorozhki; the other, more sophisticated look - military or hunting bow. Let us first consider the second type of bow and hunting with him. This bow, sometimes six feet long, sometimes less, and different parts of their thickness and shape, fine tightly glued with fish glue of the parts of three trees in the genus: the inner part of the string, spruce or cedar from the Kremlin, at the same neu-, only thinner, birch, the two ends of one finger like a notch - from cherry. The surface of the onion paste glued a thin film of bark.
To better visualize the device onions will follow Ostyak-hunter, who needed to make a bow. His first concern - to find a suitable tree, he goes on a "mate-Rick, covered with mixed forests. Dark forest, into the wilderness of his depth in some" Saima "** he climbs: it is thinner and straighter trees, as they seek to escape from the darkness, pulled up, distributing little twigs at the bottom, but dark and thick cap deploy its peak. In the forest, long walks Ostyak, pausing slightly before bending of medium thickness and height fir trees for a considerable distance from friendly boughs, and trying them, he knows that all over the hump, ie, the longitudinal convexity, there is the Kremlin, but it is not always the same. Ostyako to the layers of the Kremlin were located exactly and that it is not fragile, that is not sulfur. Trying, Ostyak carve a notch, otherwise not know the location of the layers, it splits off a chip, which recognizes bending flexibility of the Kremlin. [Photo No. 1] tried a few trees, Ostyak is appropriate and it cuts down near the root, because the closer to the root, the better the Kremlin. Of felled timber from the lower part of it, he cuts off a couple of yards long lumps, in which all internal abate,
* Sernig wow, tnerldaya of a coniferous tree.
** Buerak Moving in the depths of his stream.
Sivu 14
Lainaus:
containing a small and poor quality of the Kremlin, the concave side, and the remainder of the hump starts to hew out discs of one-half onion, about an inch of thickness and width of 2 inches [photo NF2] finished with Kremleva part Ostyak finds the average thickness of birch, also at a considerable For without branches, lightly and evenly bent, splits from her long and narrow sliver and tries to improve its responsiveness. [Photo N2 3] Log houses, and separating the same as from a spruce tree, the part he hew out of the side of her, avoiding Serdtsev-HN, the same, only thinner, billets of the second half of onions. Now his business in the mainland over; you need to go into a mixed mane, or going from the mainland, and almost in a circle covering kuryu approached, or - on the island: there, near the water, there are many cheremoshniku in the mainland and he is rare, and the bad. In cheremoshnike Ostyak cuts two quarters, one and a half inches long and 1 1 / 2 thick, a piece of cherry on the fingers to the onions, clears them of bark and leaves home. Parts of the bow should be given dry days 2-3, depending on the weather. Then the cream of the left and the birch again acquire manners ax: Kremleva - inches wide, 1 1 / 2 and almost an inch thick in the middle, gradually thinning towards the ends to / vertex-ka, birch - the same width, same thickness in the middle of '12 to inches, the ends-up '/ 4 inches, then they begin to ostrugivat knees homemade knife. [Photo T4] Kremleva part vystrugannaya finally takes the form of bars, one of the plane of which is rounded up to 2 1 / 2 arsh., C '/ 2 inch of thickness and width in the middle. The thickness of the middle part gradually curved toward the con-Tsam becomes thinner and comes to the '/ 8 inches. With regard to the width of each half of the plate at a distance of half an inch from the middle of the strip, gradually expanded, and, reaching a maximum width - one an inch - in their midst, then gradually narrowed toward the end of the 3 / 4 inches. Birch part takes the same form, but smaller, to 1 / 4 inches in the middle and '/ 8 inch of the ends, thick, with even the planes on both sides. Having dealt with these parts, Ostyak engravings of cherry fingers, the length of a quarter. Each finger has at one end, an inch thick, a notch for the bowstring ears, almost in the middle of its length - the ledge in '14 inches height, from co-torogo mowed to its other end, like a wedge. [Photo N 5] Kremleva of the need to give curved shape, starting from the middle toward the ends; Ostyak makes Gibalo: abate with one side having the same length as Kremleva part, and two inches thick pole, starting from the middle of an angle to one and the other ends, and at the very end makes a steep, to the opposite side, the slopes and to the resulting plane pulls "sarga" * Kremleva part, even the plane down. [Photo 6]
* Capra - cedar root, used as a dressing in place, for example., Bark, twine, etc.
** Chip - wood chips, fine, instead of rags used to wipe
Lainaus:
containing a small and poor quality of the Kremlin, the concave side, and the remainder of the hump starts to hew out discs of one-half onion, about an inch of thickness and width of 2 inches [photo No. 2]
Finished with Kremleva part Ostyak finds the average thickness of birch, also at a considerable For without branches, lightly and evenly bent, splits from her long and narrow sliver and tries to improve its responsiveness. [Photo No. 3] Log houses, and separating the same as from a spruce tree, the part he hew out of the side of her, avoiding Serdtsev-HN, the same, only thinner, billets of the second half of onions. Now his business in the mainland over; you need to go into a mixed mane, or going from the mainland, and almost in a circle covering kuryu approached, or - on the island: there, near the water, there are many cheremoshniku in the mainland and he is rare, and the bad. In cheremoshnike Ostyak cuts two quarters, one and a half inches long and 1 1 / 2 thick, a piece of cherry on the fingers to the onions, clears them of bark and leaves home.
Parts of the bow should be given dry days 2-3, depending on the weather. Then the cream of the left and the birch again acquire manners ax: Kremleva - inches wide, 1 1 / 2 and almost an inch thick in the middle, gradually thinning towards the ends to / vertex-ka, birch - the same width, same thickness in the middle of '12 to inches, the ends-up '/ 4 inches, then they begin to ostrugivat knees homemade knife. [Photo No. 4]
Kremleva part vystrugannaya finally takes the form of bars, one of the plane of which is rounded up to 2 1 / 2 arsh., C '/ 2 inch of thickness and width in the middle. The thickness of the middle part gradually curved toward the con-Tsam becomes thinner and comes to the '/ 8 inches. With regard to the width of each half of the plate at a distance of half an inch from the middle of the strip, gradually expanded, and, reaching a maximum width - one an inch - in their midst, then gradually narrowed toward the end of the 3 / 4 inches. Birch part takes the same form, but smaller, to 1 / 4 inches in the middle and '/ 8 inch of the ends, thick, with even the planes on both sides. Having dealt with these parts, Ostyak engravings of cherry fingers, the length of a quarter. Each finger has at one end, an inch thick, a notch for the bowstring ears, almost in the middle of its length - the ledge in '14 inches height, from co-torogo mowed to its other end, like a wedge. [Photo No. 5] Kremleva of the need to give curved shape, starting from the middle toward the ends; Ostyak makes Gibalo: abate with one side having the same length as Kremleva part, and two inches thick pole, starting from the middle of an angle to one and the other ends, and at the very end makes a steep, to the opposite side, the slopes and to the resulting plane pulls "sarga" * Kremleva part, even the plane down. [Photo 6]
* Capra - cedar root, used as a dressing in place, for example., Bark, twine, etc.
** Chip - wood chips, fine, instead of rags used to wipe
Sivu 15
Lainaus:
To consolidate the Kremlin (Kremleva part) give it a shape, cream-ling should be on the same imbue Gibalov cedar gray. Ostyak separates a small fire on him is strong heated outdoor, outside of the Kremlin in any one place and not giving it a cool, rub her small chip ** rasporoshennuyu sulfur, easily dissolving in hot and absorbed inside the tree. Noticing that the sulfur-stiffened turns out Ostyak again stirs Kremlin, in the same part over and over again rubs fire brimstone, until the wood is saturated, ie no longer accept sulfur. [Photo M 7, 8] Since saturation occurs gradually over the entire length of Kremlin. Then Ostyak unbinds from the Kremlin bend, turn over, puts it another, soaked in a plane on the plane w-ball and tied them together only in the middle, the ends of the same and the middle of each half of the Kremlin, is curved and fastened with one hand raised above Gibalov. Outside of the new Kremlin Ostyak also penetrates the gray and still bo-Lee increasing its bulge, putting between them and Gibalov, starting from the ends and at least propitivanya, wooden struts. Giving the Kremlin a sufficient vygnu-ployment, Ostyak unbinds it from bending and cleans the knife is absorbed sulfur. [No photo 9] then puts together a completely flat inner sides of the birch and Kremleva and bandage firmly in the middle of them. Not being arched, Birch part when its median drawn to Kremlin, tightly adhering to it throughout their sides - would be obtained as an arcuate derevina with Kremleva side up and arching birch - at the bottom.
Now Ostyak begins to seal parts. Clay had already warmed up before the co-stroma, in a birch-bark "chumashke" on the stamens. Ostyak decompress from one end of the two catfish-knuvshiesya parts, putting them between the fingers of one hand, the other quickly smearing glue em-out-of-print plane and slightly warms them over the fire, and taking away his fingers, from which the plane again closed, tightly wound around them throughout HKSAR. [No photo 10] Then he unleashes the middle, quickly spreads and blurs the middle of the plane and the other half, fuels, and having closed, pulls the HKSAR. To sargo more tightly pulled the bow, between them and the parts for one side, black with a knife he hammering long, thin wedges. [No photo 11] Glued two cha-STI are dried in the day, then to the ends of them, liberated from the HKSAR, over be-side cuts Ostyak sticks on the thin end of the finger. Butt end of the finger becomes the bow, behind closed end of the bonded parts and the bottom, the thin end of a finger tight against the side of the birch, and how to merge on a par with it. [Photo Nd 12] glued parts are attracted HKSAR, to firmly stuck, and stuck windows, bow again, definitively put to dry in the day. Sticky fingers to increase the '/ l inch of thickness of the bow and all, making these ends as a single unit, increasing the length of each end of the bow an inch or two.
Drying over, the onions release of HKSAR, finally polish with a knife and start fining its thin bark, which protects the bow from the dampness. Birch bark is removed from the average thickness of nesuchkovatoy birches, growing on a solid, you-
Lainaus:
To consolidate the Kremlin (Kremleva part) give it a shape, cream-ling should be on the same imbue Gibalov cedar gray. Ostyak separates a small fire on him is strong heated outdoor, outside of the Kremlin in any one place and not giving it a cool, rub her small chip ** rasporoshennuyu sulfur, easily dissolving in hot and absorbed inside the tree. Noticing that the sulfur-stiffened turns out Ostyak again stirs Kremlin, in the same part over and over again rubs fire brimstone, until the wood is saturated, ie no longer accept sulfur. [Photo No 7, 8] Since saturation occurs gradually over the entire length of Kremlin. Then Ostyak unbinds from the Kremlin bend, turn over, puts it another, soaked in a plane on the plane w-ball and tied them together only in the middle, the ends of the same and the middle of each half of the Kremlin, is curved and fastened with one hand raised above Gibalov. Outside of the new Kremlin Ostyak also penetrates the gray and still bo-Lee increasing its bulge, putting between them and Gibalov, starting from the ends and at least propitivanya, wooden struts. Giving the Kremlin a sufficient vygnu-ployment, Ostyak unbinds it from bending and cleans the knife is absorbed sulfur. [No photo 9] then puts together a completely flat inner sides of the birch and Kremleva and bandage firmly in the middle of them. Not being arched, Birch part when its median drawn to Kremlin, tightly adhering to it throughout their sides - would be obtained as an arcuate derevina with Kremleva side up and arching birch - at the bottom.
Now Ostyak begins to seal parts. Clay had already warmed up before the co-stroma, in a birch-bark "chumashke" on the stamens. Ostyak decompress from one end of the two catfish-knuvshiesya parts, putting them between the fingers of one hand, the other quickly smearing glue em-out-of-print plane and slightly warms them over the fire, and taking away his fingers, from which the plane again closed, tightly wound around them throughout HKSAR. [No photo 10] Then he unleashes the middle, quickly spreads and blurs the middle of the plane and the other half, fuels, and having closed, pulls the HKSAR. To sargo more tightly pulled the bow, between them and the parts for one side, black with a knife he hammering long, thin wedges. [No photo 11] Glued two cha-STI are dried in the day, then to the ends of them, liberated from the HKSAR, over be-side cuts Ostyak sticks on the thin end of the finger. Butt end of the finger becomes the bow, behind closed end of the bonded parts and the bottom, the thin end of a finger tight against the side of the birch, and how to merge on a par with it. [Photo Nd 12] glued parts are attracted HKSAR, to firmly stuck, and stuck windows, bow again, definitively put to dry in the day. Sticky fingers to increase the '/ l inch of thickness of the bow and all, making these ends as a single unit, increasing the length of each end of the bow an inch or two.
Drying over, the onions release of HKSAR, finally polish with a knife and start fining its thin bark, which protects the bow from the dampness. Birch bark is removed from the average thickness of nesuchkovatoy birches, growing on a solid, you-
Sivu 16
juice place, not flooded with water. In such a birch elm white, soft, clean, free from crevices and lichens. Ostyak knife makes the upcoming trunk surface vertex tikalny cut about a quarter or a half in length, extending deep into the wood not to, as to the inner, light-green bark. Vertically from the ends of the first section of the outer cortex in any one direction Ostyak makes small incisions horizontal the same depth, then the end of the knife, carefully separate the outer bark of the birch bark in the direction of the horizontal sections of the inner bark of the entire proto-zhenii vertical section. After that he begins to tear off the bark has her hands in the same direction, helping them to better separate places there where almost no-visible rudiments of branches hold it. Birch bark is easy to lag behind, and soon otdel |
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
Joined: 08 Jul 2004 Posts: 4937 Location: Turku
|
Posted: 01.12.2011 15:26 Post subject: |
|
|
Oli hieno kuvasarja ja ennen näkemätön! En nyt ehdi lukea juttua, mutta täytyy palata siihen ensi tilassa, kun voi perehtyä ajatuksen kanssa. Matti lähetti sähköpostia, että POISTAISIN jonkin 16 sivun tekstin, joka ei mahtunut kopioitumaan kokonaan, mutta en nyt ryhdykään poistamaan mitään, kun ei ole tarkempaa tietoa, mistä on kysymys. Katsellaan. |
|
Back to top |
|
|
Mangrove
Joined: 01 Jan 2007 Posts: 646
|
Posted: 01.12.2011 16:00 Post subject: |
|
|
jkekoni wrote: | Suurimmaksi osaksi luettava ja ajoin kökkö kooneellinen englanninos googlella. Suomennosta en kehdannut laittaa.
|
Tämä on siis sama käännös jonka olin jo liittänyt venäjänkielisen tekstin jälkeen.
Simo Hankaniemi wrote: | Martti lähetti sähköpostia, että POISTAISIN jonkin 16 sivun tekstin, joka ei mahtunut kopioitumaan kokonaan, mutta en nyt ryhdykään poistamaan mitään, kun ei ole tarkempaa tietoa, mistä on kysymys. |
Tarkoitukseni oli laittaa teksti ensin kokonaisuudessaan ja kuvat tämän jälkeen. Keskustelupalstan ohjelmisto kuitenkin katkaisi tekstini kahtia siten, että osa 16. sivusta ja kaikki sen jälkeen 19. sivuun asti hävisi bittiavaruuteen. Ehdotan siis, että tätä keskustelua siistittäisiin siten, että alkuperäistekstit konekäännöksineen poistettaisiin ja laitan niiden tilalle myöhemmin alkuperäistekstin takaisin esim. valokuvana ja erikseen käännöksen tekstinä. |
|
Back to top |
|
|
toni
Joined: 31 Dec 2004 Posts: 1453 Location: aurajoki
|
Posted: 01.12.2011 23:56 Post subject: |
|
|
Hemmetin hienoa että näitte vaivan(:
Meikä laittaa nimensä julkaisu listaan, jos se vain toteutetaan kukkaro ystävällisesti(;
Työympäristö ja moni tekoprosessiin liittynyt seikka ei tuonut yllätyksiä, vaan varmennuksetkin oli mukava nähdä ja kyllähän noista kuvista ammentaa ties mitä muutakin aikansa kuvastoa.
Jotain vastaavaa oli Etnian filkkareilla näkemässäni, muistaakseni hanti miehen shamaani rummun teko prosessissa. Niin vain mies veisteli käsituntumalla yksinkertaisellä käsityökalulla umpihangessa ohutta ja soivaa kehikkoa. Ja tottuneen vauhdikkaasti, tottakai. |
|
Back to top |
|
|
jousipata
Joined: 22 Sep 2008 Posts: 862 Location: hels.. lappi,keskiyläperä
|
Posted: 02.12.2011 04:57 Post subject: |
|
|
Hienoa työtä Martti.
kuva jossa on vene ja mies jousen kanssa puhutaan jousikalastuksesta.
Nyt en ehdi kääntämään, mutta kun aikaa on, niin perehdyn teksteihin. Hyvä ja selventävä asia on engl. ja ven tekstit peräkkäin.
Kuvat voi numeroida vastaaviin numeroituihin tekstikappaleisiin ja ne voi myöhemmin yhdistää; kuvat ja käännökset.
Meidän venäjän kielinen vahvistus Evgeni osannee myös kääntää näitä hyvin. _________________ tzoinnngggg... |
|
Back to top |
|
|
Mangrove
Joined: 01 Jan 2007 Posts: 646
|
Posted: 02.12.2011 18:26 Post subject: |
|
|
Tässä on vielä loput kuvat kirjan jousia käsittelevästä kappaleesta.
|
|
Back to top |
|
|
jousipata
Joined: 22 Sep 2008 Posts: 862 Location: hels.. lappi,keskiyläperä
|
Posted: 02.12.2011 18:42 Post subject: |
|
|
Siinä on asetusjousi napannut komian lakin. Olisko lakki heitetty narun päälle. Upea juttu kun tällaisia Suomalais-Ugrilaisia jousihistoriallisia kirjoja (kirjaa) ja tietoja jaetaan näin jälkipolville ja Suomalaisille perinnejousiharrastajille. Kuvat kertovat jo paljon, monesti enemmän kuin teksti. Tekstistä voi löytää joitakin pieniä niksejä joita ei kuvista näe. _________________ tzoinnngggg... |
|
Back to top |
|
|
jousipata
Joined: 22 Sep 2008 Posts: 862 Location: hels.. lappi,keskiyläperä
|
Posted: 02.12.2011 18:54 Post subject: |
|
|
Чтобы закрепить за кремлиной (кремлевая часть) приданную ей форму, крем-лину необходимо на гибале же пропитать кедровой серой.
Esim. tämä pätkä menee googlekääntäjällä vähän hassusti. Ei tuossa puhuta mitään Kremlistä, vaan krem on rasva tai salva eli rasvainen jänteen ja jousipuiden liimaseos. Kenties puhutaan eläinliiman tekemisestä. Rasvaa eli eläinliiman materiaalia ei ole välttämätöntä keittää kiehuvaksi.
Tällaisten Kremlien ym. takia on hyvä kääntää mieluummin alkukielestä, kun konekääntäjät osittain sotkevat asioita.
Perehdyn myöhemmin näihin paremmin kun kerkiän. _________________ tzoinnngggg... |
|
Back to top |
|
|
J Menna
Joined: 21 Feb 2008 Posts: 1742 Location: Rajamäki
|
Posted: 03.12.2011 11:35 Post subject: |
|
|
Asetusjousi on napannut komean marjavasun tai vast. tuohiastian. En olisi raaskinut ampua sitä, mutta toisaalta jos pojilla olisi ollut plastiikkiastia, eivät ne olisi raaskineet ampua sitä!
Jep. Tuo yllä oleva tekstiosuus pitää lukea ajan kera. |
|
Back to top |
|
|
Iivana
Joined: 09 Nov 2009 Posts: 715 Location: Pohjoinen
|
Posted: 03.12.2011 13:25 Post subject: |
|
|
Aivan loistavia kuvia. Pääsin näkemään vasta nyt kotikoneelta. Tuo mänty on juuri samanlainen, mitä itse olen ottanut. Tuossakin saattaa valkoista raitaa olla joukossa, sen verran pehmeältä maa näyttää. Viime aikoina olen keskittynyt löytämään vieläkin vinompia ja parempia puita (sen sijaan että kadehtisin etelän tuomipihlaja veljiä ). Ehkä salaisuus on kuitenkin taidossa hyödyntää materiaali oikein.
Koivukin näyttää aika kaitaiselta (tai kataiselta-kynäniskojen kuninkaalta ). Siinäkin salaisuus on varmaan oikeanlainen materiaalin hyödyntäminen.
Rikki on ilmeisesti parempaa kuin pihka.
Tuon rikin/pihkan lisäämisessä lienee vatsan pintaa stabiloiva/kovettava vaikutus.
Kun katsoo työmenetelmiä/paikkoja niin alkeellisilla vehkeillä työ tehdään.
Avainsana on tieto sekä taito. Olen kyllä taipuvainen "Seikkuismiin" eli perinnejousien rakentamisen suola on oman taidon kehittyminen ja materiaalin hyödyntäminen materiaalin luonnollisuuden ehdoilla.
Itse joudun välillä tinkimään, toisinaan paljonkin. Mutta jos vaihtoehtona on koko homman lopettaminen mahdottomana materiaalin hankkimisen vaikeuden suhteen, niin mieluummin tingin. On se aina parempi vaihtoehto kun ostaa kaikki valmiina ja keskittyä vaan tienaamaan enempi rahaa, että voisi kaiken ostaa enempi valmiina. Ei kai se Luojan tarkoitus ollut meitä koneiksi tehdä, kyllä ihmisen paras ominaisuus on älykkyys ja luovuus. Itse katson sen sen taidoksi hyödyntää luontoa sen ehdoilla ja sitä kunnioittaen. Se jos mikä käy selkeästi ilmi näistäkin kuvista. Tosin kuvien henkilöillä olosuhteiden pakosta. Ja voihan olla, että tuo jousiseppä on palkattu tekemään kuvia varten "viimeinen jousi". Tuo viimeinen kuva pojasta kädessään jousi ja kivääri; siinä on jotakin profetaalista aikakausien murroksesta. _________________ "Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen" |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 03.12.2011 15:38 Post subject: |
|
|
jousipata wrote: | Ei tuossa puhuta mitään Kremlistä, vaan krem on rasva tai salva eli rasvainen jänteen ja jousipuiden liimaseos. Kenties puhutaan eläinliiman tekemisestä. Rasvaa eli eläinliiman materiaalia ei ole välttämätöntä keittää kiehuvaksi. |
Meillä kyläili juuri ihka oikea viisas venäläinen, joten sain tilaisuuden kysyä asiaa. Hän arveli "kremlien" ja "kremlevojen" olevan nimityksiä jousen paloille tai osille. Minusta tämä istuu tekstiin aika hyvin. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 03.12.2011 16:15 Post subject: |
|
|
Kirjan kääntäminen voi olla aika mielenkiintoinen sessio. Grigorijallakin on hyvin voinut olla tulkki apunaan paikan päällä, väärinymmärryksiä on voinut tulla jo siinäkin vaiheessa. Toivottavasti metsästysmuseo kiinnostuu asiasta! |
|
Back to top |
|
|
Mangrove
Joined: 01 Jan 2007 Posts: 646
|
Posted: 03.12.2011 19:01 Post subject: |
|
|
Juri wrote: | jousipata wrote: | Ei tuossa puhuta mitään Kremlistä, vaan krem on rasva tai salva eli rasvainen jänteen ja jousipuiden liimaseos. |
Hän arveli "kremlien" ja "kremlevojen" olevan nimityksiä jousen paloille tai osille. Minusta tämä istuu tekstiin aika hyvin. |
Tämän säikeen sivulla viisi olevan aikaisemman viestini sekä kirjassa olevan selityksen perusteella kyseessä oleva sana tarkoittaa lylyä.
Quote: | Сернистая, твердая часть хвойного дерева. |
Quote: | Sour, solid piece of pine wood. |
Quote: | Кремль [Kreml, linnoitus] eli Beresow tunnetaan muualla myös nimellä крень [Kren, lyly]. Jousien sisäpuoli koostuu siitä kun taas ulkopuoli on koivua. |
|
|
Back to top |
|
|
jousipata
Joined: 22 Sep 2008 Posts: 862 Location: hels.. lappi,keskiyläperä
|
Posted: 03.12.2011 20:31 Post subject: |
|
|
joo, kyllä se kremlevo taitaa lylyyn päin kääntyä luontevimmin. krem ja rasva ei tähän kohtaan tunnu istuvan. tvordaja viittaa kovaan ja lujaan osaan mäntypuussa.
On tuossa saattanut olla jokunen tulkki kirjantekijän ja jousentekijän välissä myös. Täällä päässä myös täysin diletantti ja esoteerinen harrastelija, joten käännöstyö vaatii aikaa ja perehtymistä. Ihka aito Venäläinen on myös avuksi paljolti, jollaisen Juri oli löytänyt. Ainakin monia kielten idioomeja voi avata paremmin kuin muuten. _________________ tzoinnngggg... |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 03.12.2011 21:02 Post subject: |
|
|
Lyly sitten, hjuva hjuva!
Venäläinen tuli ja meni, nyt olen taas oman onneni nojassa. Ei ihan helposti aukene tuo käännöskoneen teksti, paljon jää epäselväksi. Tekstistä näyttäisi löytyvän mm. osien leveyksiä ja paksuuksia, jokin mystinen apu-kapula ja rikillä hieromista. Ai jai, kun on hankalaa! |
|
Back to top |
|
|
mlepola
Joined: 29 Nov 2011 Posts: 16
|
Posted: 05.12.2011 11:12 Post subject: kremlin muuri |
|
|
Kremleva on nimenomaan sitä lylyä. Sen rikin suhteen saa olla hieman mietteliäämpi sillä tiedetään että lylyyn hierottiin nimenomaan pihkaa eikä rikkiä. Rikki on sitäpaitsi ainesosa joka piti ostaa, eli on todennäköisempää että kyseessä on käännösvirhe. |
|
Back to top |
|
|
Mangrove
Joined: 01 Jan 2007 Posts: 646
|
Posted: 05.12.2011 11:31 Post subject: Re: kremlin muuri |
|
|
mlepola wrote: | Sen rikin suhteen saa olla hieman mietteliäämpi sillä tiedetään että lylyyn hierottiin nimenomaan pihkaa eikä rikkiä. |
Olet aivan oikeassa. Tarkistin asian venäläisestä Wikipediasta, ja siellä siellä sanotaan, että "Сера" eli rikki voi tarkoittaa myös esimerkiksi havupuiden pihkaa. Minua hämäsi se, että venäjäksi pihka on wikipedian mukaan "смола". Kuvassa 8 on siis kyseessä pihkapalan hinkkaaminen jousta vasten. |
|
Back to top |
|
|
Mangrove
Joined: 01 Jan 2007 Posts: 646
|
Posted: 05.12.2011 19:46 Post subject: |
|
|
Martti Kujansuu wrote: | Janne Harjula tutki väitöskirjaansa Before the heels: footwear and shoemaking in Turku in the Middle Ages and at the beginning of the early modern period varten kymmenen tuon ajan kengissä käytettyä lankaa ja kahdeksan niistä oli hamppua. |
Samoin Harjula tutki jo aikaisemmin opinnäytteessään Sheats, Scabbards and Grip Coverings Turusta löytyneitä puukon- sekä miekantuppeja. Åbo Akademin tontilta löytyneestä 34 puukontupista otettiin lankanäyte ja noin 75 % näistä oli hamppua, noin 15 % nokkosta sekä noin 10 % pellavaa. |
|
Back to top |
|
|
jousipata
Joined: 22 Sep 2008 Posts: 862 Location: hels.. lappi,keskiyläperä
|
Posted: 10.12.2011 13:43 Post subject: |
|
|
cepa on myös rikki, vaikku tai korvavaha käännöksissä. Voisiko olla ihan joku vaha tai siis pihka. Ehkä mehiläisvaha??
Todennäköisimmin pihka arvelen.
смола [smala]:
1. terva
2. pihka
3. hartsi
4. piki _________________ tzoinnngggg... |
|
Back to top |
|
|
T. Manner
Joined: 30 Jun 2007 Posts: 949 Location: Vantaa
|
Posted: 10.12.2011 14:15 Post subject: |
|
|
Olen nyt katsellut tuota ensimmäistä kuvaa monta kertaa ja minusta se edelleen näyttää korpikuuselta. Voin ihan hyvin olla väärässä, mutta nuo oksat vaan näyttävät hyvin kuusimaisilta. _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Back to top |
|
|
pyssymies
Joined: 19 Dec 2008 Posts: 808 Location: Ikaalinen
|
Posted: 10.12.2011 14:28 Post subject: |
|
|
T. Manner wrote: | Olen nyt katsellut tuota ensimmäistä kuvaa monta kertaa ja minusta se edelleen näyttää korpikuuselta. Voin ihan hyvin olla väärässä, mutta nuo oksat vaan näyttävät hyvin kuusimaisilta. |
Tuo kaarna vaikuttaa enemmän lehtikuusimaiselta. |
|
Back to top |
|
|
T. Manner
Joined: 30 Jun 2007 Posts: 949 Location: Vantaa
|
Posted: 10.12.2011 15:15 Post subject: |
|
|
Quote: | Tuo kaarna vaikuttaa enemmän lehtikuusimaiselta. |
Sinänsä kyllä, mutta oksat ei. Vanhoissa rämekuusissa alkaa tulla esiin tuo kaarnoittuminen pienemmilläkin halkaisijoilla. _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 10.12.2011 18:04 Post subject: |
|
|
Jos se on sembramänty? Näyttää kuvissa aika kuusimaiselta. |
|
Back to top |
|
|
T. Manner
Joined: 30 Jun 2007 Posts: 949 Location: Vantaa
|
Posted: 10.12.2011 21:45 Post subject: |
|
|
Quote: | Jos se on sembramänty? Näyttää kuvissa aika kuusimaiselta. |
Noilla alueilla mahdollista, mutta sembralla on tuhottoman pitkät neulaset, sen oksa näyttää harvanakin aivan eri näköiseltä. _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Back to top |
|
|
jousipata
Joined: 22 Sep 2008 Posts: 862 Location: hels.. lappi,keskiyläperä
|
Posted: 11.12.2011 03:24 Post subject: |
|
|
Mun silmiini ihan selkeästi korpikuusi. Lievä lenkous näkkyy ja lylyä sisältää. Samanlaisia olen katsellut lapissa, tosin jyrkemmin kaartuvia ja ohuempia vetisillä jängillä. _________________ tzoinnngggg... |
|
Back to top |
|
|
Mangrove
Joined: 01 Jan 2007 Posts: 646
|
Posted: 11.12.2011 15:39 Post subject: |
|
|
Vertailun vuoksi tässä on kaksi vantaalaista suomäntyä.
|
|
Back to top |
|
|
Smirkelimies
Joined: 15 Jan 2009 Posts: 1055 Location: Oulu
|
Posted: 11.12.2011 18:39 Post subject: |
|
|
Entäs Siperiansembra |
|
Back to top |
|
|
Smirkelimies
Joined: 15 Jan 2009 Posts: 1055 Location: Oulu
|
Posted: 11.12.2011 19:18 Post subject: |
|
|
...jahas, tuli yllättäen tilaisuus kysyä metsähallituksella työskentelevältä kasvibiologilta. Kuva on kuulemma liian suttunen tarkkaan määritykseen, mutta oksakulmat ja luppo viittaa kuuseen. Joko meikeläinen tai pihtakuusi, niin tuumasi tämä hallituslainen. |
|
Back to top |
|
|
pyssymies
Joined: 19 Dec 2008 Posts: 808 Location: Ikaalinen
|
Posted: 12.12.2011 00:48 Post subject: |
|
|
Smirkelimies wrote: | ...jahas, tuli yllättäen tilaisuus kysyä metsähallituksella työskentelevältä kasvibiologilta. Kuva on kuulemma liian suttunen tarkkaan määritykseen, mutta oksakulmat ja luppo viittaa kuuseen. Joko meikeläinen tai pihtakuusi, niin tuumasi tämä hallituslainen. |
Pihtakuusen kaarna on täysin erinäköistä, sileää, tuohimaista. |
|
Back to top |
|
|
T. Manner
Joined: 30 Jun 2007 Posts: 949 Location: Vantaa
|
Posted: 12.12.2011 23:47 Post subject: |
|
|
Quote: |
Pihtakuusen kaarna on täysin erinäköistä, sileää, tuohimaista. |
Joo niin on, eikä muistaakseni muutu tuollaiseksi kilpimäiseksi edes vanhoissa puissa. Ei ainaakaan vielä 100 vuotiaissa. _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Back to top |
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|