View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
jtahola
Joined: 17 Aug 2006 Posts: 320 Location: Lempäälä
|
Posted: 02.10.2009 12:16 Post subject: Vaahteran taivutuksesta ja kuivatuksesta |
|
|
Moro, sain käsiini aivan tuoretta vahteraa, kaadettu muutama päivä sitten.
Aikasemmin YRITTÄNY taivuttaa kuivattua saarnia onnistumatta joten onnistuneet kokemukset puuttuu.
Haluan taivuttaa tota vaahteraa 2-3" säteellä 45 ... 90 astetta niin kuinka paksua kannattaa vielä yrittää ???
onko 20mm liian paksu (ohuethan kyllä taipuu) ? Onko leveydellä kuinka suuri merkitys ?
Onko merkitystä onko selkä otettu tasaiseksi vai ei ?
Kuinka kauan kannattaa pitää taivutusjigissä, viikkoja/kuukausia ?
Kun puu tuoretta ja varmaan vielä kastelen sitä, onko vaarana että alkaa sitten jigissä homehtumaan ?
Puu on nyt suoraa, halkaistu vannesahalla mutta kuinka helposti vaahtera alkaa vetään kieroon ja/tai ropellille ??? _________________ -JTAhola- |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 02.10.2009 15:09 Post subject: |
|
|
Voi taivuttaa niin paksua puuta kuin minkä se kestää hajoamatta, riippuu täysin taivutuksen määrästä ja kulman jyrkkyydestä.
Siitä olisi kyllä apua jos sekä selän että vatsan saisi yhdelle ehjälle lustolle. Leveydellä ei ole muuten merkitystä kuin taivuttamiseen tarvittavan voiman kannalta.
Tee jokunen koepala ja testaa niillä ensin. Pidä jigissä kunnes paino ei enää pahemmin laske.
En oikein usko että tuoreen puun lisäkastelusta olisi hyötyä tai edes haittaa. Puu homehtuu jos ei pääse kuivumaan. Vaahtera on sokeripitoisuutensa vuoksi vielä varsin herkkä saamaan sinisiä täpliä pintaansa.
Vaahtera ei ole minulla koskaan kuivuessaan vääntelehtinyt tai kieroillut, samanlaisia olen kuullut muualtakin. Kuori vaan pois saman tien, liimaa päihin ja kuivumaan |
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
Joined: 08 Jul 2004 Posts: 4937 Location: Turku
|
Posted: 02.10.2009 21:46 Post subject: |
|
|
Tuoretta puuta ei tarvitse kastella tai tehdä sille muutakaan ennen taivutusta. Jos et ole ennen hommaa tehnyt, niin ei kannata yrittää viimisen päälle jyrkkiä mutkia. Käytä omaa harkintaa. Viikon kuivatus huoneen lämmössä riittää, eikä puu siinä homehdu. Ennen taivutusta on syytä varmistaa, että taivutuksen ulkopinta on sileäksi veistetty tai hiottu. Muuten puu voi lähteä ratkeamaan esim. jostakin palkeenkielestä tai muusta huonosta paikasta. |
|
Back to top |
|
|
jtahola
Joined: 17 Aug 2006 Posts: 320 Location: Lempäälä
|
Posted: 05.10.2009 12:03 Post subject: |
|
|
Paljonkos vaahtera suunnilleen palautuu kuivuttuaan kun irrotetaan jigistä, onko eri puulajeissa suuria eroja ? _________________ -JTAhola- |
|
Back to top |
|
|
jtahola
Joined: 17 Aug 2006 Posts: 320 Location: Lempäälä
|
Posted: 05.10.2009 12:14 Post subject: |
|
|
Niin ja unohtu kysyä, tarvitaanko "tuoreen puun" taivutuksessa lämpöä? _________________ -JTAhola- |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 05.10.2009 13:08 Post subject: |
|
|
Varaudu siihen että palautuu noin puolet taivutetusta määrästä.
Veikkaisin että että muotin jäljiltä palautuma olisi alkuun noin neljäsosa, Jonkun verran tulee taas lisää kun alat taivuttelemaan jousta.
Saattaa hyvin käydä niinkin että valmiissa jousessa olet lopulta taas siinä mistä aloitit.
Vastakaarelle taivuttaessa tulee samalla kiskottua vatsan kuituja väljemmälle. Vaahtera ottaa mielellään takapakkia kunnes vatsa on puristunut takaisin niin tiukalle että alkaa taas pitämään.
Tuoreen puun taivutteluun ei tarvita lämpöä. |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 05.10.2009 13:20 Post subject: |
|
|
Helpoin tapa tehdä staattisia vastakaaria on ajaa päähän selän suuntaisia roiloja vannesahalla ja täytää ne liimalla ja viilulla. Tämä ei juurikaan palaudu.
1.5mm viilu tuntuu sopivan kuin nyrkki silmään ison vannesahan terään tekemään roiloon.
http://www.utbl.net/~jkekoni/bullet-sinew/P9200114.JPG |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 05.10.2009 14:53 Post subject: |
|
|
Tarkennuksena vielä että tuoreeseen märkään puuhun ei missään nimessä kannata käyttää lämpöä. Se muuten kuivuu liian nopeasti ja pyrkii halkeilemaan.
Hommasta on silti hyötyä, vaikka kävisikin niin että menettäisit vaahterastasi kaiken taivutetun vastakaarisuuden. Settiä tulee kuitenkin kokonaisuudessa jonkun verran vähemmän kuin ilman tuoretaivuttelua.
Jäykiksi tilleröidyissä kärjissä vastakaarta säilyy yleensä eniten. |
|
Back to top |
|
|
jtahola
Joined: 17 Aug 2006 Posts: 320 Location: Lempäälä
|
Posted: 06.10.2009 11:58 Post subject: |
|
|
Ilmeisesti höyrytystä ja/tai keittämistä ei tarvi tuoreella puulla ??? Höyläsin pulikat 15 mm paksuuteen, katsotaan taipuuko murtumatta, vaikea uskoa mutta ... _________________ -JTAhola- |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 06.10.2009 13:36 Post subject: |
|
|
Kuivausrefleksit eivät pysy paljoa. Jos kuivaat muottiin anna lämpöä, kun olet saanut kuivaksi.
Kuivaussuoristukset (ja -defleksit ?) pysyvät. |
|
Back to top |
|
|
jtahola
Joined: 17 Aug 2006 Posts: 320 Location: Lempäälä
|
Posted: 07.10.2009 10:24 Post subject: |
|
|
Kokeilin yhdellä palikalla, 3-4 cm leveä vajaa 2 cm paksu pituutta 50 cm.
Ei taipunu varmaan senttiäkään, loppu usko ja haba, pelkäsin että mikä räjähtää silmille. Tosin en käyttäny koko 70kg massaani.
Kokeillaas josko höyrytyksellä saisin helpotusta tähän vaikka sanottiin että kyllä tuore puu taipuu kun taivutetaan. _________________ -JTAhola- |
|
Back to top |
|
|
jtahola
Joined: 17 Aug 2006 Posts: 320 Location: Lempäälä
|
Posted: 08.10.2009 12:02 Post subject: |
|
|
Juri wrote: | Voi taivuttaa niin paksua puuta kuin minkä se kestää hajoamatta, riippuu täysin taivutuksen määrästä ja kulman jyrkkyydestä.
|
Ei onnistunu ekalla yrittämällä, paksuus 20 mm ja leveys 40 mm luokkaa, höyrytin tunnin verran mutta murtu siitä huolimatta. Taivutussäde 20 cm kieppeillä ja taivutuskulma 60-90 asteen välillä.
Onkos muuten eroa keittääkö vai höyryttääkö puuta ? _________________ -JTAhola- |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 08.10.2009 12:08 Post subject: |
|
|
Kuumailmapuhaltimella saat enemmän lämpöä.
Sopiva silitysrauta (ei kaikki) toimii myös. (ei tosin omani)
20mm on ihan liian paksu väännettäväksi. (paitsi jos väännät kahvaa niin että päät ovat hiukan vastakaarella).
Suosittelen ihan oikeasti tota uritusta. Sen voinee tehdä myös japaninsahalla, jos ei ole vannesahaa käytössä. |
|
Back to top |
|
|
jtahola
Joined: 17 Aug 2006 Posts: 320 Location: Lempäälä
|
Posted: 09.10.2009 12:19 Post subject: |
|
|
Kokeillaan uudestaan, puuta riittää vielä. Toinen kepukka n 20 mm ja toinen n 15 mm ja pitäis saada taipuun ilman uritus-virityksiä, katsotaan onnistuuko. _________________ -JTAhola- |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 09.10.2009 14:07 Post subject: |
|
|
Höyrytyspuristus täytyy tehdä niin nopasti kuin suinkin, mieluiten noin minuutin kuluessa, muuten ehtii jo jäähtyä.
Kaikki mahdolliset tarvittavat kamat valmiiksi käden ulottuville ja puristimet alkuasentoon. Ainakin yksi harjoitus ennen varsinaista äksöniä, homman pitää sujua kuin formulavarikolla.
Jos puu ei tunnu taipuvan havaittavasti helpommin kuin kylmänä, niin höyryyn takaisin ja uusi yritys.
Veistä puu vaan niin ohueksi kuin voit ja vedä myös vatsapuoli yhdelle syylle, ei murru niin helposti. Peltilevy vatsaa vasten auttaa myös estämään lohkeilua. Taivutussäteestä on myös syytä tehdä niin loiva ja pehmeä kuin mahdollista.
Niin, ja puristimien alle jotain pehmeää tai leveää, uppoavat muuten kuumaan puuhun syvälle. |
|
Back to top |
|
|
jtahola
Joined: 17 Aug 2006 Posts: 320 Location: Lempäälä
|
Posted: 09.10.2009 17:30 Post subject: |
|
|
Moro, nyt onnistu taivutus kun tuore puu oli ensin liotuksessa muutaman päivän ja sit höyrytin pari tuntia (n tunti per puoli) ja käytin levynsuikaletta tukemassa puun ulkoreunaa taivutuksessa.
Tää saatto olla yks tärkeimmistä asioista, koska paksuimmassa pulikassa, 20mm, pelti oli luistanut hieman sivuun (5-6 mm) ja heti tuli pieni palkeenkieli kulmaan. Katotaan haittaako, mut tää kepukka oli harjottelukappale.
Annetaan kuivua ainakin viikko puristuksissa ja katotaan sitten miltä näyttää. _________________ -JTAhola- |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 09.10.2009 19:35 Post subject: |
|
|
jtahola wrote: | ja sit höyrytin pari tuntia (n tunti per puoli) |
Eli ilmeisesti teit höyrytytyksen vain kattilan päällä avoimessa tilassa.
Kokeileppas ensi kerralla suljetussa tilassa. Elikkäs viritä kattilan ja puun päälle alumiinifolio. Sulje reunat tiukasti mutta jätä päälle tilaa niin että höyry pääsee ympäröimään taivutettavan kohdan yhtäaikaa joka puolelta. Siellä kun muhii aikansa niin kypsää tulee.
Sama tekniikka toimii erinomaisesti myös esim. nakkeihin. Kattilan pohjalle vähän vettä kiehumaan, siivilä päälle ja nakit sinne, kansi siivilän päälle. Muutama minuutti höyrytystä ja sitten vaan herkuttelemaan. |
|
Back to top |
|
|
T. Manner
Joined: 30 Jun 2007 Posts: 949 Location: Vantaa
|
Posted: 09.10.2009 22:30 Post subject: |
|
|
Taivutuksessa kosteus on osa hommaa, mutta tärkeintä on puun lämmitys, joka sitä pehmentää. Vesi suojaa puuta palamiselta lämmityksen aikana.
TLM _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Back to top |
|
|
heikki
Joined: 09 Jun 2009 Posts: 1178 Location: Vantaa
|
Posted: 09.10.2009 22:47 Post subject: |
|
|
Quote: | Vesi suojaa puuta palamiselta lämmityksen aikana.
|
Ja Jurin nakkeja myös. |
|
Back to top |
|
|
T. Manner
Joined: 30 Jun 2007 Posts: 949 Location: Vantaa
|
Posted: 09.10.2009 22:50 Post subject: |
|
|
Quote: | Ja Jurin nakkeja myös. |
Huomion arvoinen asia.
TLM _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 11.10.2009 03:54 Post subject: |
|
|
Huomion arvoista on myös että nakeista tulee mehukkaampia kuin keittämällä. |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 11.10.2009 10:27 Post subject: |
|
|
Ottoman tyrkis:issä neuvottiin vain liimaamaan palkeen kieli takaisin. |
|
Back to top |
|
|
jtahola
Joined: 17 Aug 2006 Posts: 320 Location: Lempäälä
|
Posted: 12.10.2009 11:47 Post subject: |
|
|
Juri wrote: | jtahola wrote: | ja sit höyrytin pari tuntia (n tunti per puoli) |
Eli ilmeisesti teit höyrytytyksen vain kattilan päällä avoimessa tilassa.
|
Oli 90% suljettu tila, koska laitoin alumiinifoliota päälle ja vielä kattilankannen painoks. Höyrytysboxi olis hyvä. _________________ -JTAhola- |
|
Back to top |
|
|
jtahola
Joined: 17 Aug 2006 Posts: 320 Location: Lempäälä
|
Posted: 12.10.2009 11:48 Post subject: |
|
|
jkekoni wrote: | Ottoman tyrkis:issä neuvottiin vain liimaamaan palkeen kieli takaisin. |
Joo pitää kokeilla tota kun otan taivutuksesta irti, kesken kaiken liimaus ei onnistu. _________________ -JTAhola- |
|
Back to top |
|
|
jtahola
Joined: 17 Aug 2006 Posts: 320 Location: Lempäälä
|
Posted: 12.10.2009 11:54 Post subject: |
|
|
T. Manner wrote: | Taivutuksessa kosteus on osa hommaa, mutta tärkeintä on puun lämmitys, joka sitä pehmentää. Vesi suojaa puuta palamiselta lämmityksen aikana.
TLM |
Aikaisemmisaa keskusteluissa mainittu että höyrytys kuivaa puuta.
Saataisiinko siis enemmän peliaikaa ja turvallisempia taivutuksia jos puuta keitettäisiin?
Jossain turkin jousien palstalla puhuttiin puun keittämisestä, ei höyryttämisestä.
Tosin venen/laivanrakennuksessahan käytetään nimenomaan höyrytystä.
Mitenkähän huonekaluteollisuudessa?
Vai onko lopputuotteet niin erilaisia että vertailu/toteutus eri menetelmien välillä "epäkelpoja" _________________ -JTAhola- |
|
Back to top |
|
|
T. Manner
Joined: 30 Jun 2007 Posts: 949 Location: Vantaa
|
Posted: 12.10.2009 12:38 Post subject: |
|
|
Quote: | Saataisiinko siis enemmän peliaikaa ja turvallisempia taivutuksia jos puuta keitettäisiin? |
Pelkästään taivutuksen kannalta katsottuna kyllä, keittäminen myös kastelee puun lähes kokonaan, joten se myös pysyy kuumana hieman kauemmin.
Toinen puoli on, että keittäminen liuottaa puusta yhtä sun toista ja tämä saattaa johtaa myös haurastumiseen. Lueskelin juuri eilen illalla asiasta, ja se näytti olevan aika tavalla puulajikohtainen.
Katsonpa hieman lisää asiasta.
TLM _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Back to top |
|
|
T. Manner
Joined: 30 Jun 2007 Posts: 949 Location: Vantaa
|
Posted: 13.10.2009 23:06 Post subject: |
|
|
No niin löysin asiasta aivan tietoakin, mutta hieman yleisellä tasolla. Tässä käännös kappaleesta:
" Puun lämmittäminen vedessä heikentää murtolujuutta ja murtoenergiaa enemmän kuin lämmittäminen ilmassa samassa lämpötilassa; höyrytys heikentää ominaisuuksia nopeammin kuin kuuma vesi. Tarkkoja riippuvuuksia koville lehtipuille ei ole mitattu, havupuiden käyrät ovat Wood handbook:issa."
"Punaisille tammille" oli mitattu jäykkyyden nousu noin 100C lämpötilalle ja aika lyhyelle ajalle, lujuudet näkyivät koko ajan laskevan, mutta sitkeys hieman nousi
Siirrynpä lukemaan WH:ta, se taisi olla mulla valutettuna jossain.
TLM _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Back to top |
|
|
T. Manner
Joined: 30 Jun 2007 Posts: 949 Location: Vantaa
|
Posted: 14.10.2009 00:43 Post subject: |
|
|
Nyt tuli sitten taasen luettua WH:ta, ei sieltä kovin paljon uutta enää löytynyt muuta kuin, että lämpökäsittelyn ja lämmittämisen kanssa on oltava tarkkana, jos haluaa hyviä tuloksia.
Taivuttaminen DMSO tai ammoniakin kanssa jäi kiinnostamaan kun silloin ei juurikaan tapahdu heikkenemistä ja tulos on ilmeisesti hyvin pysyvä, ei aivan historiallista, mutta ei niin hirveän kaukanakaan.
Toinenkin käsittely tuli tässä taasen esille, asetylointi eli etikkahapolla käsittely, näkyi parantavan useiden lajien arvoja selvästi.
TLM _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Back to top |
|
|
jtahola
Joined: 17 Aug 2006 Posts: 320 Location: Lempäälä
|
Posted: 14.10.2009 12:00 Post subject: |
|
|
Ammoniakista olen myös itse jostain lukenut, taisi olla huonekaluteollisuuden juttu. Vaikutuksista olis hyvä tietää, mitä puulle mahdollisesti tapahtuu, miten vaikuttaa lujuuteen. _________________ -JTAhola- |
|
Back to top |
|
|
jtahola
Joined: 17 Aug 2006 Posts: 320 Location: Lempäälä
|
Posted: 14.10.2009 12:52 Post subject: |
|
|
Tollasen linkin löysin, missä käsitellään asiaa huonekalujen kannalta
http://www.tai-workshop.com/english/tech-2(b)-e.html#top
Tiedä sitten voidaanko samoja periaatteita, menetelmiä ja aikoja aikoja käyttää jousipuolella. _________________ -JTAhola- |
|
Back to top |
|
|
T. Manner
Joined: 30 Jun 2007 Posts: 949 Location: Vantaa
|
Posted: 14.10.2009 19:05 Post subject: |
|
|
Ymmärtääkseni DMSO tai ammoniakki ei heikennä puuta juurikaan, tuolla ehdotetut lipeät sen sijaan sen kyllä tekevät.
TLM _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Back to top |
|
|
|