View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Esa Konga
Joined: 29 May 2010 Posts: 176 Location: Helsinki
|
Posted: 15.09.2010 06:45 Post subject: Laminaattimuotti - kommentteja |
|
|
Tarkoitus olisi tehdä laminaattijousimuotti.
Yritän liimata jousia 2 tai 3 palasta kasaan. Kuvassa lankkuun piirretty (paksuin vihreä viiva!)mistä meinasin muotin sahata. Falco oli esikuvana ja laitoin kuvaankin vertailukohdaksi, mutta laitoin hieman lisää mutkaa, jos kuitenkin palautuu. Muotti tarkoitus puristaa päihin laitetuilla pitkillä pulteilla kasaan, ehkä yksi ruuvipuristin keskelle jos tarpeen.
Koska teen ensimmäistä kertaa, kommentit olisivat tervetulleita ! _________________ http://www.youtube.com/watch?v=JooT3w-sbyE |
|
Back to top |
|
|
Esa Konga
Joined: 29 May 2010 Posts: 176 Location: Helsinki
|
Posted: 15.09.2010 06:53 Post subject: |
|
|
Täsmennyksenä, Falcosta esikuvana oli vain sen selän muoto, ei muuta.
Tarkoitus liimata 3 tasapaksua slaissia ensin kasaan ja muotoon tuossa muotissa, ja sitten ihmetellä siihen kahva ja tilleri jotenkin, tilleröinti ehkä lähinnä sivuista. _________________ http://www.youtube.com/watch?v=JooT3w-sbyE |
|
Back to top |
|
|
Iivana
Joined: 09 Nov 2009 Posts: 715 Location: Pohjoinen
|
Posted: 15.09.2010 10:20 Post subject: |
|
|
Jos meinaat tehdä enemmän jousia samalla muotilla, niin hommaa mieluummin liimapuupalkkeja/tee vanerilevystä liimaamalla lankun sijaan. Lankkumuotista tulee kosteuselämisen kautta enemmän tai vähemmän lenko riipuen lankusta ja kulloisesta ilman kosteudesta. Minä olen rakennellut muottini liimatusta väliseinäpalkista. Yhdestä-kahdesta palkista saa yhden muotin kun vähän sahalee ja liimaa. Lisäksi tarvii liimatappeja tai ruuveja. Jos käy isomman kylän kaupassa, niin siellä voi olla liimapuupalkkivalikoima parempi jolloin voi löytää leveämmän palkin. _________________ "Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen" |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 15.09.2010 12:52 Post subject: |
|
|
Lankkumuotti:
Luulisin että lankkumuotin eläminen pysyy jossain rajoissa, jos sitä pitää kokoajan sisällä kuivassa tilassa, eikä esim jätä vajaan. Onhan vastaavasta puusta tehty huonekalujakin.
Kerros vähän mittoja?
Jousen pituus? Myötäkäyrää X cm. Nettovastakäyrää Y cm.
Tarkoitettu X selätettynä Y:llä. pituus, vetopituus, paunoja.
Ai niin:
Halvimmalla muottimatskua saa siirtolavoilta dyykkaamalla. Kannattaa
vain katsoa ettei ota lastulevyä. ( Otaksun ettei kestä, korjatkaa jos olen väärässä.) Mukaan on tullut niin sängynpääty (liimapuuta 20mm) puolet asematunnelin namaskarin baaritiskistä (Jotain punertavaa jalopuuta,38mm? liimapuuta), 20mm melamiinipintaisia vanereja 15mm ryssänsiniseksi maalattua havupuuvaneria. Harmittaa että sitä 20mm melamiinipinnoitettua vaneria tuli mukaan vain yksi, kun siirtolava oli seuraavana päivänä kadonnut.
... ongelmaksi tulee seuraavaksi säilytystila...
Baaritiskiä en ole hennonnut vielä sahata muoteiksi, ei ole tosin vielä tarvinnutkaan.
... ja kaikein helpoin on sitten tietenkin lainailla kaverien tekemiä muotteja. Kannattaa kuitenkin teipata muotit kunnolla jokapuolelta, ettei
niihin jää epoksijäämiä. Nimim. Kokemusta (anteeksi vielä...)
Omaan muottiin riittää jousen kiinnityspinnan teipaaminen 5cm leveä sähköteippi on pop, mutta muukin muoviteippi kelpaa.
Ja: En omista RD- jouseen sopivia muotteja, radikaalimpia vastakaarien muotteja kyllä.
Myös: Jos tekee jäykkäkahvaisen jousen voi käytää yhden lavan muottia ja liimata vain toisen puolen selän kerrallaan. Tällöin voi pitkästä lankusta/bambusta voi myös saada 1.5 jousen seläkkeet. Lisäksi puolimuottia voi käytää paremmin eripituiseen jouseen. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 15.09.2010 13:53 Post subject: |
|
|
Itse laittaisin keskiosan myötäkäyryyden lyhyemmälle alueelle kahvaan. Tilleröinnistä tulee näin helpompaa kun lavoissa on pelkästään refleksiä. Uskon myös että yksinkertaisin ratkaisu on yleensä paras.
Lapojen vastakäyryyden aloittaisin aika miedosti ja sitten jyrkentäisin asteittain kärkiin päin mennessä. Tämä on tietysti vain oma henkilökohtainen mieltymykseni, näin olen saanut mielestäni erittäin hyviä tuloksia.
Vastakaaren määrässä kannattaa myös ottaa huomioon jousen tuleva setti. Myötäkäyrä ei tule tuossa juurikaan lisääntymään mutta vastakäyryys voi vähentyä. |
|
Back to top |
|
|
Tuomo
Joined: 25 Oct 2004 Posts: 2220 Location: Hausjärvi
|
Posted: 15.09.2010 14:07 Post subject: |
|
|
Tuohon ei välttämättä tarvitse edes mitään muottia. Itse tein niin, että taivutin ensin esitilleröityyn vatsakappaleeseen defleksin, sitten laminaatit kuminauhapuristuksella ja sen jälkeen pöytään kiinni puristimilla. Näin "muottia" pystyy säätämään ihan lennossa. Eli tähän tyyliin, tuli nätti deflex-reflex.
http://www.perinnejousi.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=2801
Bambuselällä normaali muotti ei edes oikein toimi, koska bambuselkä on epätasainen - solmut ja kaareva. Muottia tarvitaan ehkä vasta sitten, jos jousi liimataan kasaan monesta ohuesta liuskasta. Ja tosiaan refleksiä ei kannata ahnehtia liikaa, yli kaksi tuumaa on jo liikaa. |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 15.09.2010 14:30 Post subject: |
|
|
Quote: |
Tuohon ei välttämättä tarvitse edes mitään muottia. Itse tein niin, että taivutin ensin esitilleröityyn vatsakappaleeseen...
|
Kuten edellä sanottiin: Muottia ei tarvitse, mutta silloin tarvitsee esitilleröinnin. |
|
Back to top |
|
|
Esa Konga
Joined: 29 May 2010 Posts: 176 Location: Helsinki
|
Posted: 16.09.2010 14:59 Post subject: |
|
|
jkekoni&muut: tässä lisää dataa, käyryysmitat muottiin piirretyn viivan mukaan, ei tavoitteita kun kai palautuu jonkun verraan
*aiotun jousen pituu 68 tuumaa, paunat 40-45@27
NÄMÄ MITAT SIIS KUTEN MUOTTIIN ON PIIRRETTY:
*nettovastakäyrää on 6,5 (kärjet sen verran keskikohtaan etupuolella)
*myötäkäyrää myötäkäyrällä osuudella on 2,7 cm
*Vastakäyrää en osaa okein miteta. Jo vedetään viiva kärjestä kärkeen, keskikohtan on siis. em. 6,5 sentin päässä, ja kauimmaisin kohta lavasssa 9,5 sentin päässä.
Unohdin kai mainita, että ajattelin 3 laminaattijousta.
Muuten mitat kuin yllä kirjoitin eli lähinnä leveys/paksuus/muoto en ole kiinnittänyt tai ei ole selkeäää ideaa, minulla on kaksi settiä matskua, järjestyksessä selkä, keski, vatsa:
A-laudan levyistä kamaa: koivu+tervaleppä tai tuija+pyökki
b-riman levyistä (2 tuumaa tai hieman vajaa): koivu+haapa+merbau
Että semmosta mielessä tarkemmin;) _________________ http://www.youtube.com/watch?v=JooT3w-sbyE |
|
Back to top |
|
|
toni
Joined: 31 Dec 2004 Posts: 1453 Location: aurajoki
|
Posted: 17.09.2010 08:48 Post subject: |
|
|
Muotti lankussa materiaalin mm.syykulku ja oksaisuua vaikuttaa helkkaristi mahdolliseen kosteus lenkoiluun.
Kokeiltu on...muuten ite olen Tuomon esimerkinomaisesti mennyt enemmän ja enemmän muotittomaan liimaukseen ja profiilinhakuun.
Tämä tuntuu yksinkertaisimmalta tavalta. Lisäksi esitillerin mukaanotto pitää huolen ettei laminaateille aiheuta väkivaltaa, eli liian kovia paineita liimauksen yhteydessä. |
|
Back to top |
|
|
Tuomo
Joined: 25 Oct 2004 Posts: 2220 Location: Hausjärvi
|
Posted: 17.09.2010 09:10 Post subject: |
|
|
Kolmilaminaatista tuli vielä sellainen mieleen, että jos aiot liimata kolmesta ohuesta, yhtä paksusta liuskasta jousen, niin silloin kahvan alue on yhtä jäykkä kuin mikä tahansa muu kohta lavasta. Ja taipuvaan kahvaan jos aiot kahvapalan liimata, niin se ei tule siinä pysymään vaan irtoaa aivan varmasti. Vaihtoehtoina on joko paksu ja esitilleröity vatsakappale tai sitten keskimmäisen ja uloimman (selkä) laminaatin väliin liimattu jäykiste (katso aiemmin mainittu ketju, kolmas kuva). |
|
Back to top |
|
|
Ari Rantala
Joined: 23 Oct 2007 Posts: 3636 Location: Nokia
|
Posted: 17.09.2010 10:11 Post subject: |
|
|
Noiden kaksipuolisten kiinteiden muottien huonona puolena on mielestäni se, että ne ovat tunnottomia paksuuksien pienille vaihteluille ja puristavat sitten paikoin liikaa ja paikoin liian vähän. Pinnat eivät puristu kunnolla yhteen tai puristuvat paikoin liikaakin eikä liimalle jää tilaa. Itse olen käyttänyt "vapaata" palikoilla tuettua muotoa ja kuminauhapuristusta jota voi kiristellä tarpeen mukaan. Muotissa teen kyllä esimuotoilua ennen laminaattien liittämistä liimalla. Muotin muodoissa olisi hyvä huomioida myös laminaattien viemä paksuus. Tuossa mallikuvassasi ei sitä ole. Ilmatäytteinen kaksipuolinen (välissä on esim. ilmalla täytettävä fillarin sisärengas) on siinä hyvä, että se puristaa tasaisesti vaikka muoto ja paksuudet vaihtelevatkin. _________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 17.09.2010 12:51 Post subject: |
|
|
Ei kaksipuoleinen ole hyvä. Suotittelen joko
isoja reikiä + clas ohlson:ini 50mm puritimia ja palikoita tai
Tappeja ja köyttä tai sisäkumia.
Muotti selkäpuolelle, sillä muutoin on mahdollista tumpeloida seläke liian kireälle, nimim kokemusta on.
Itse laittaisin enemmän kuin 7cm vastakäyrää, kun sitä katoaa kuitenkin, tosin makuasia... |
|
Back to top |
|
|
Esa Konga
Joined: 29 May 2010 Posts: 176 Location: Helsinki
|
Posted: 20.09.2010 11:45 Post subject: |
|
|
Kiitos kommenteista.
Sahaan muotin viivan mukaan, mutta luulen että käytän avomuottina. Tajusin vasta että puristimethan saa kiinni kun poraa muottiin reiät. Ja siis selkä vasten muottia, niinhän se oli.
Viilujen paksuudet on vaan edelleen hakusessa, samoin materiaalit. Mutta siis idea että 3 laminaatista, vetopuu selkään, kevyt toivottavasti leikkausta kestävä keskelle ja puristuspuu vatsaan.
Mitat 68 tuumaa 40-45 paunaa. PUuta on sekä lautaa, että listaa: tammi, pyökki, koivu, mänty, haapa, tuija, balsa, tervaleppä, merbau.
Olen ymmärtänyt että selkäpala joku 3-4 milliä hyvä 2 laminaatilla, mutta mitenköhän menee 3 lamintaatin tapauksessa? Ehkä teen 3 millin selkä ja vatsaslaissit, siten keskelle vaikka 5 milliä, yhteensä 11 milliä. Tässä meinaan leveälapaista mallia, ehkä 5 senttiä kahvan juuresta. Teen ensimäisen tasapaksuilla (en taperoiduilla, vai mikä termi olikaan) niin saa nopeati tehtyä. Tilleröintiä joka suunnasta, ehkä lähinnä sivusta.
Kommentteja saa edelleen laittaa!! _________________ http://www.youtube.com/watch?v=JooT3w-sbyE |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 20.09.2010 21:05 Post subject: |
|
|
Suosittelisin että laittaisit selkäpalan noin 3 milliseksi, ja valitse ehdottoman suorasyistä puuta että kestää.
3 -4 milliä riittää keskelle. Vatsapalaan kannattaisi saada paksuutta niin paljon että saat kahvan osuuden selkeästi lapoja paksummaksi, muuten kaikki lisäpaksunnokset pompsahtelevat irti mennen tullen vaikka kuinka lujalla liimalla yrittäisi. Epäilen myös vahvasti ettei 11 milliä oikein riitä kahvojen juureen jos jousi tulee aikuiselle miehelle. Paksulla vatsapalalla saat muutenkin mukavasti pelivaraa, eikä tilleröidessä lopu materiaali kesken.
Jos jousesi etuprofiili on kahvanjuuresta leveä ja kapeisiin nokkeihin suoraviivaisesti kaventuva pyramidijousi, niin tasapaksuudella on hyvä aloittaa.
Muussa tapauksessa säästät aikaa ja vaivaa melkoisesti laittamalla lapoihin jonkilaisen tasaisen ohennuksen jo alkuun. Tilleröintiä helpottaa kovasti jos jousi taipuu tasaisen kauniisti jo heti alkuunsa. Esim. milli lisää jokaista kahtakymmentä senttimetriä kohti nokista kahvaan päin toimii tietyillä jousimalleilla oikein hyvin. |
|
Back to top |
|
|
|