View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Mazku
Joined: 18 Aug 2007 Posts: 510 Location: Espoo
|
Posted: 30.08.2010 16:31 Post subject: Pitkäjousia - buildalong |
|
|
Tähän olisi tarkoitus lisätä kuvia, selittää mitä teen ja pyytää apua kun tarvitsen. Teen enimmäkseen miehen mittaisia koko matkalta taipuvia jousia jotka malliltaan useimmiten ovat erittäin yksinkertaisia.
Nyt alkuun tulee ainakin kaksi jousta alusta asti, toinen on vaahtera selfbow ja toinen saarni-pähkinä laminaatti.
Vaahterastaavi on noin kaksi vuotta sitten kaadetusta vaahterasta. Tällä hetkellä melko neliömäinen läpileikkaus nyt, vannesahalla leikattu noin 32(?)mm leveyteen ja suunnilleen samaan paksuuteen. Nyt siinä vaiheessa että teen muutaman sivuttaissuunnan oikaisun lämpöpuhaltimella.
Keskiviiva on syitä seuraamalla merkattu, ja leveys on mitattu siitä molempiin suuntiin piirun verran enemmän kuin puolet leveydestä, kun jousen selkä on pyöreä todellinen leveys on vähän vähemmän kuin mitattu, minun menetelmäni mukaan.
Malliksi ajattelin melko ELB mallista jousta, muutamilla modifikaatioilla. En tarkkaan edes tiedä mikä on "oikea ELB".. Mutta kuitenkin :D
Ajattelin aloittaa 30mm tai 32mm leveänä keskimmäiset 40cm tai 60cm (tai jotain siinä välissä). 20-30 cm kahvasta aloitan kavennuksen, joka kaventuu tasaisesti noin 20mm nokkeja kohden, mutta noin 20cm nokeista kavennus jyrkkääntyy suoraan 10mm nokkeihin.
Olen vähän experimentoinut tällaisella kavennuksella verrattuna siihen että jousi on tasaleveä keskilapoihin ja siitä tasainen kavennus nokkeihin. En ole tehnyt niin monta jousta että voisin varmasti sanoa mikä on minun mielestä parempi, mutta olen ollut havaitsevani että ennen mainittu tapa sopii paremmin vähän kapeampiin jousiin ja jälkeenpäin mainittu sopii paremmin vähän leveämpiin jousiin. Mitä mieltä te olette?
Paksuus on tasaisesti oheneva kärkiä kohden, pitää vielä miettiä mikä olisi sopiva aloituspaksuus, ehkä aloitan noin 22-24 millisenä.
Tavoite on noin 40# 28" vedolla. Pituus ehkä 175-180 cm.
Kuvassa näkyy lämplkäsittely-/lämpömuotoilumenetelmäni. Jousi on ruuvipuristimilla kiinni puupalikassa, ja taivutettu siihen suntaan mihin haluan sen taipuvan lämpömuotoilussa. |
|
Back to top |
|
|
Mazku
Joined: 18 Aug 2007 Posts: 510 Location: Espoo
|
Posted: 30.08.2010 16:44 Post subject: |
|
|
Tästä tulee melko samanmallinen kuin edellisessä viestissä mainittu vaahterajousi. Materiaalina on saarnea selässä ja pähkinäpuuta vatsassa. Molemmat ostettu herttoniemen puukeskuksesta.
Selätyksiä teen aina muutama kerralla. Sahaan lankusta sopivia paloja sirkkelillä, vähän paksumpia kun tarvin jouseen. Sahauksen jälkeen ajan palat yksi kerrallaan tasohöylän (tai onko oikohöylä..?) läpi, että saan ne tasaiseksi liimausta varten. Olen myös hionut ne nauhahiomakoneella kun ei satu olemaan tasohäylää, sekin onnistuu hyvin. Tasohöylä on lainattu sukulaiselta joka ei tällä hetkellä tarvitse sitä (tuskin tarvitsee koskaan, tämä hänellä on ollut vain mökillä joskus, kotona hänellä on isompi kone).
Syykulku saarniselässä ei ole paras mahdollinen, mutta tulee kyllä kestämään.
Pähkinäpuun leikkasin 30mm x 17mm mittoihin. Pois lähtee vielä milli tai pari kun laitan tasohöylän läpi.
Lauta oli alunperin vähän taipunut sekä sivuttais että pituussuuntaan. Sen korjaan lämmölla. Tarvii ehkä kolme sessiota.
Liimana käytän titebond 3:sta, ja liimaan palat noin 3" refleksiin. En vielä tiedä leikkaanko kavennuksen ennen liimausta vai sen jälkeen.. Mikä kannattaisi?
Kuvissa näkyy sivuttaissuunnan kierous sekä sen lämpömuotoilu. |
|
Back to top |
|
|
Mazku
Joined: 18 Aug 2007 Posts: 510 Location: Espoo
|
Posted: 30.08.2010 19:54 Post subject: |
|
|
Noniin, tulin äsken autotallista sisään ja sain siellä aika paljonkin tehtyä.
Vaahterastaavi näyttää nyt jouselta. Kavennus ja ohennus on tehty. Jousi nyt lattiatillerivaiheessa. Jousessa on useita pieniä oksia ja paikoin "kiharainen" syykulku. Kavahöylä repii monessa paikassa, joten raspia pitää käyttää paljon tässä jousessa. Voi kyllä kestää ennen kuin tämä jousi valmistuu.
Pähkinäpuupala on nyt suora sivuttaissuunnassa. Vielä yksi pituussuuntainen suoristus ja se on valmis jatkoon. Jos ehkä saisi liimattua keskiviikkona tai torstaina..
Taidan myös aloittaa bambuselkäisen hikkorijousen kohtapuolin. Molemmat materiaalit on Mikeltä. Ei ole aavistustakaan aloitusmitoista.. Haluaisin noin 175-180cm lonkkarin. Mahdollisimman kapea, tosin ainakin 25mm leveä keskeltä. Ideoita? |
|
Back to top |
|
|
evgevin
Joined: 01 Jun 2009 Posts: 419 Location: Turku
|
Posted: 30.08.2010 20:35 Post subject: |
|
|
Odotan jatkoa ja kuvia |
|
Back to top |
|
|
Martti Auer
Joined: 27 Jul 2004 Posts: 2043 Location: takapajula
|
Posted: 30.08.2010 21:17 Post subject: |
|
|
Ihan turvalliselta näyttää. _________________ Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan. |
|
Back to top |
|
|
Mazku
Joined: 18 Aug 2007 Posts: 510 Location: Espoo
|
Posted: 01.09.2010 22:43 Post subject: |
|
|
Kiitoksia kommenteista :)
Vaahterajousesta en ehdi nyt laittaa enemmän kuvia, mutta on kyllä tulossa!
Saarni-pähkinä on nyt liimattu. 8 cm refleksipalat tipeissä ja keskeltä puristus alaspäin. Koska pähkinä on jo ohennettu refleksistä tulee tasainen, ja tilleröinti ei vaikeudu paljoa. Vielä en yritä reflex-deflex mallista pitkäjousta, en vaan osaisi tilleröidä sellaista.
Liimauksen teen melkein niin helposti kuin mahdollista. Tasaisesti liimaa molempiin paloihin, palat yhteen ja polkupyörärenkaan sisäkumi kierretään melko kovaa jousen ympäri puristimien sijasta. Sen jälkeen jousi "muottiin" kuivumaan. Tämä on nyt ollut jo vuorokauden muotissa ja tulee olemaan ainakin melkein yhden vuorokauden lisää, enemmän jos en ehdi jatkamaan huomenna. Liimana käytin Tidebond 3.
Liimasaumaan tulevat sivut ovat tasohöylässö ajettu tasaiseksi, sen jälkeen vielä nauhahiomakoneella karhennettu vähän, vahvemman liimasauman vuoksi.
Kuvissa näkyy muottini; vankka kakkosnelonen sekä liimaukseen tarvittavat osat, liima, polkupyörän sisäkumi ja tietysti liimattavat palat. Vannesahakin pääsi puoliksi vahingossa mukaan. |
|
Back to top |
|
|
M.Reinikainen Site Admin
Joined: 16 Feb 2008 Posts: 1591 Location: Reso
|
Posted: 02.09.2010 16:21 Post subject: |
|
|
Pöyrän sisäkumi on helkutin hyvä kapine tähän hommaan. Ne Emilin Ja se mun toinen Bambu/hikkori ja se mun bambu/vaahtera olivat kaiki tolla tekniikalla tehtyjä, tosin liimaus aika oli noin 16 tuntii jokasen kohdalla. Ei jaksettu odottaa _________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Back to top |
|
|
Mazku
Joined: 18 Aug 2007 Posts: 510 Location: Espoo
|
Posted: 02.09.2010 20:37 Post subject: |
|
|
En minäkään liiman kuivumista aina jaksa odottaa Olen aloittanut tilleröinnin tunnin nokkivahvikkeiden liimauksen jälkeen. Titebondilla liimatut.
Saarni-pähkinäjousi on valmis tilleröitäväksi. Otin äsken pois "muotista". Refleksiä jäi noin 5 cm. Refleksiä tuli vähän turhaan paljon keskelle ja vähemmän ulkolapoihin kuin olin ajatellut, mutta hyvä näinkin.
Höyläsin kuivuneen liiman pois sivuilta ja liimasin nokkivahvikkeet.
Kuten näkyy selkä ei ole paras mahdollinen, mutta tulee toivottavasti kestämään. Tämä oli parasta saarnea mitä minulla nyt sattui olemaan. Viimeinen "täydellinen" saarniselkäpala meni muutama viikko sitten.. |
|
Back to top |
|
|
Väiski 480
Joined: 01 Jul 2007 Posts: 136 Location: Helsinki
|
Posted: 03.09.2010 12:16 Post subject: |
|
|
Oon ite huomannu refleksijousia tilleröidessäni, että refleksiä tulee lisää kun vatsapuolelta raaputtelee tavaraa pois. Sinäänsä ihan loogista. Toisin sanoen älä murehdi liiasta keskirefleksistä ennen kun tilleröit.
V. |
|
Back to top |
|
|
Mazku
Joined: 18 Aug 2007 Posts: 510 Location: Espoo
|
Posted: 03.09.2010 14:59 Post subject: |
|
|
Tillerönti meni hyvin 22 tuumaan saakka. Sen jälkeen alkoi tapahtua kummia..
Toinen lavoista alkoi yhtäkkiä taipumaan toista huomattavasti enemmän jo jännekorkeudella. Vedossa se tasoittui hieman. Sain sen sitten tasapainoon mutta veto oli jo 25" kun mittarissa luki 40#. Se johtunee myös siitä että loppuveto ei kiristynyt kuten odotin, refleksiä kun vielä on 3-4 cm jäljellä..
Sen jälkeen kavensin vähän sivuja ja pyöristin vatsareunoja vähän enemmän, ja taas toinen lapa taipui toista enemmän samalla tavalla.. 6" jännekorkeudella enemmän, ja vedossa vähän vähemmän.
Päätin että parasta jättää tilleröinti vähäksi aikaa ja miettiä mikä on vikana..
Tavoitepaunoihin en enää taida päästä (40# 28" vedolla), mutta voisin lyhentää jopa 160-165 cm saakka.
Vinkkejä?
Kuvassa jousi 40#, 22" |
|
Back to top |
|
|
Tuomo
Joined: 25 Oct 2004 Posts: 2220 Location: Hausjärvi
|
Posted: 06.09.2010 12:55 Post subject: |
|
|
Hyvinhän tuo näyttää etenevän. Materiaaleista tuli sellaista mieleen, että pähkinäpuu (ulkomainen versio) ei taida kestää puristusta kovinkaan hyvin. Mutta jos saat saarnea enemmänkin, niin tee saarni-saarni-laminaatti. Saarnivatsalle vain kunnon lämpökäsittely (ja tilleröinti) ennen liimausta, niin siitä voisi tulla hyväheittoinen jousi. Saarni kun tuntuu reagoivan hyvin lämpökäsittelyyn. |
|
Back to top |
|
|
Mazku
Joined: 18 Aug 2007 Posts: 510 Location: Espoo
|
Posted: 06.09.2010 15:19 Post subject: |
|
|
Kiitos kommentista!
Minä luulin että pähkinäpuu <juglans> on nimenomaan hyvä puristuksessa.. Oman (erittäin pienen) kokemuksen mukaan saarni ja pähkinä on melko hyvä yhdistelmä. Paleoplanetilla olen nähnyt sekä saarnella että bambulla selätettyjä pähkinäjousta.
Miten se tilleröinti olisi parasta tehdä ennen liimausta? Itse olen pitänyt laminaatit täysleveinä liimauksessa, ja vasta sen jälkeen leikannut kavennukset. Ei taida olla kovin tavallista?
Kun ehdin lyhennän tämän jousen ainakin 10 cm, ja tilleröin uudestaan. Taidan myös liimata uuden melko samanlaisen jousen kasaan, refleksiä tosin vähemmän että olisi helpompi tilleröidä. Ehkä kokeilen myös kunnolla esitilleröintiä ja kavennan ulkolavat ennen liimausta.. |
|
Back to top |
|
|
Tuomo
Joined: 25 Oct 2004 Posts: 2220 Location: Hausjärvi
|
Posted: 06.09.2010 20:24 Post subject: |
|
|
Juu, minun moka, taidat ollakin oikeassa tuon pähkinän kanssa, hyvinhän tuo taitaa sittenkin kestää. Luin väärin tuon yhden ketjusi, jossa ihmettelit puristusmurtumia, eihän siinä ollutkaan pähkinävatsaa. Omakohtaista kokemusta minulla ei siis ole.
Mutta saarni/saarni, sitä voisin itsekin kokeilla mutta vain lämpökäsitellyllä vatsalla! |
|
Back to top |
|
|
Mazku
Joined: 18 Aug 2007 Posts: 510 Location: Espoo
|
Posted: 06.09.2010 21:45 Post subject: |
|
|
Inspiroit minut liimaamaan kasaan saarni-saarni lonkkarin
Vatsa on erittäin tiheää saarnea, ei lämpökäsitelty tosin. Muotissa on tällä kertaa vain 35mm refleksiä josta toivottavasti jää noin tuuma ennen tilleröintiä, ja valmiiseen jouseen noin 2 cm string followia. 28 mm leveä kahvasta ja 175 cm nokista nokkiin.
Kuvia en ole ottanut tästä vielä, mutta menetelmä on täysin sama kuin täällä kuvissa ollut saarni-pähkinä jousen liimaaminen. |
|
Back to top |
|
|
Mazku
Joined: 18 Aug 2007 Posts: 510 Location: Espoo
|
Posted: 21.09.2010 16:53 Post subject: |
|
|
Vähän jatkoa..
Saarni-Pähkinä lonkkari lyhennetty reilusti. En millään löytänyt mittarullaa äsken, mutta muistaakseni jousi on noin 160 cm pitkä, tai muutama sentti lyhyempi. Paunoja nyt 40, 24" vedolla. Tavoitevetopituus edelleen 28", ja paunoja 40+.
Kuvan jälkeen kavensin vielä ulkolapoja ja nokkeja, mutta luulen että tilleri ei muutu.
Jousen massa on tällä hetkellä 370 grammaa, mutta Badgerin massalaskin sanoo että massan pitäisi olla 300 grammaa, tai 270 grammaa kun painosta otetaan kymmenesosa pois perry refleksin takia.
En taida kuitenkaan alkaa kikkailemaan massan kanssa tässä jousessa. Tilleri on sen verran pitkällä jo. |
|
Back to top |
|
|
M.Reinikainen Site Admin
Joined: 16 Feb 2008 Posts: 1591 Location: Reso
|
Posted: 21.09.2010 21:02 Post subject: |
|
|
Ihan aavistus molemmille kärjille ja oikealle lavalle lisää taipumaa niin se on siinä. _________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Back to top |
|
|
Mazku
Joined: 18 Aug 2007 Posts: 510 Location: Espoo
|
Posted: 23.09.2010 18:47 Post subject: |
|
|
Pahoittelen kuvien laatua..
Saarni-Pähkinä on nyt tilleröity. Kavensin ulkolapoja, ja siitä sain aavistuksen enemmän taipumaa ulkolapoihin. Nokit ovat 7mm leveitä.
Lavat ovat 29-30mm leveitä leveimmillään, ja keskellä 27mm. Viimeiset puolitoista tuumaa vetopituutta tuli kahvan kavennuksesta.
Jousessa on lievä B-muoto johtuen liimauksesta. Keskellä on vielä vähän refleksiä ja keskilavoissa vähän defleksiä nyt. String follow 1cm. Settiä en tiedä.
Täysivetokuva on 28" vedossa, 45 paunaa.
Toinen kuva on saarni-saarni laminaattijousesta. Noin 175cm pitkä. Tavoite 35-40 paunaa. Muutamien perry-reflex epäonnistumisien jälkeen päätin liimata 30mm refleksiä, josta joku 17-18mm jäi muotista. Nyt kaikki refleksi poissa jo. Olisi kuitenkin pitänyt liimata vähän enemmän refleksiä. Vetokuvassa 40#, 20" vedolla. |
|
Back to top |
|
|
Mazku
Joined: 18 Aug 2007 Posts: 510 Location: Espoo
|
Posted: 23.09.2010 19:25 Post subject: |
|
|
Saarni-pähkinä-saarni trilam.
Pähkinälaminaatti paksumpi keskellä kuin mitä nokeissa. Ohennus tehty nauhahiomakoneella.
170 cm pitkä. 29(?)mm leveä keskellä. Reflex-deflex muotoilu, tosin liimattu vain refleksiä. Keskellä settiä.
Kuvassa 40#+, 22" vedolla. |
|
Back to top |
|
|
toni
Joined: 31 Dec 2004 Posts: 1453 Location: aurajoki
|
Posted: 24.09.2010 13:54 Post subject: |
|
|
Kaunis mun silmääni, millaiselta näyttää ilman jännettä? |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 25.09.2010 14:03 Post subject: |
|
|
Minusta taipuu kahvasta vähän liikaa ja keskilavoista liian vähän.
Ohenna vain keskilapoja hieman lisää niin se on siinä.
Yritä saada sellainen "lentokoneen siiven profiili", että lavan juuresta näyttää taipuvan eniten ja siitä asteittain jäykistyy kohti suoria kärkiä.
Jos jousi olisi koko matkaltaan tikkusuora, niin tällainen vastaisi pyöreää tillerin muotoa. Reflex-defleksillä se vaan näyttää erilaiselta. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 25.09.2010 14:16 Post subject: |
|
|
Tässä on mielestäni melko hyvä esimerkki.
Varsinkin tuo oikeanpuoleinen lapa taipuu aika nätisti. Huomaa että vaikka lavan juuri näyttäisi taipuvan täydessä vedossa eniten, niin itseasiassa se taipuukin hyvin vähän. Suurin taipuman muutos tapahtuu keskilavassa. |
|
Back to top |
|
|
|