Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

paunat tippuu

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset
View previous topic :: View next topic  
Author Message
joustojouni



Joined: 27 Aug 2010
Posts: 183
Location: turku

PostPosted: 02.07.2011 07:54    Post subject: paunat tippuu Reply with quote

ilman suhteelline kosteus jottaa 90prossaa.51paunasest tuli 40paunane ja hirveet setit,40paunasest tuli 36,ei muute mutku nuolet tein just toho 50jouseen ja vituttaa vähä.miten muut on handlaillu näit kiinnostais tietää,ja lakat o pääl mut paremmatki vois olla,ainii ja vastaan jo valmiiks-tee parempii pyssyi.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
jousipata



Joined: 22 Sep 2008
Posts: 862
Location: hels.. lappi,keskiyläperä

PostPosted: 02.07.2011 13:32    Post subject: Reply with quote

juuh.. paunat tippuu kun kosteutta ottava puu pehmenee. eiköhän ne palaudu kun ilma kuivuu ja puu saa olla vaikka viikon kuivumassa, ainakin hyvin lähelle entisiä paunoja. settiä voi vähän jäädä kuitenkin.
_________________
tzoinnngggg...
Back to top
View user's profile Send private message
Nanook - pakkasen poika



Joined: 13 Apr 2006
Posts: 499
Location: Riihimäki

PostPosted: 02.07.2011 22:13    Post subject: Reply with quote

Olen käyttänyt autoa jousihumidorina. Jousi autoon ja auto aurinkoon. 3-4 tunnin sessio tiputtaa 310 grammaisen jousen painoa parhaimmillaan 3-5 grammaa.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Juha



Joined: 29 Jun 2010
Posts: 1014
Location: Oulu

PostPosted: 03.07.2011 11:05    Post subject: Reply with quote

Itse hokasin samanlaistatapahtuneen omassa jousessani jossa on kyllä puuvahakin päällä. Paunat tippu 45lb :sta 40 hujakoille. Onneksi jousi on suht äkänen tollasesta hävikistä huolimatta. Nyt on kuitenkin niin ettäötarttee alkaa tekeen 50+ jousiaöniin ovat varmasti säällä kun säällä metsästyksen vaatimissa paunamäärissä, vaikkaömainittakoot tässä että jos jousi on hyvä ja heittää nuolen tehokkaasti niin 35 paunanenkin takuulla riittäisi pienriistalle, tää vaan ajatuksena, laki on laki ja sitä noudatetaan.
_________________
If an archer shoots just for fun he has all his skill.
If he shoots for score his hands tremble
and his breath is uneasy.
If he shoots for a golden price he becomes mad and blind.

-- Old Chinese Poem --
Back to top
View user's profile Send private message
Tuomo



Joined: 25 Oct 2004
Posts: 2220
Location: Hausjärvi

PostPosted: 06.07.2011 14:05    Post subject: Reply with quote

Jos on kosteaa, niin sitten on. Verstaalla on suhteellinen kosteus siinä 80 % kieppeillä, joten tarkkana saa olla. Käyttöjouset säilytän sisällä, jossa on noin 50%RH. Eli käytännöllisin ratkaisu on etsiä kuiva paikka... Onhan sitten tietenkin mahdollista tehdä oikea jousihumidori käyttämällä oikeita suoloja mutta se menee jo turhan monimutkaiseksi.

Auton kanssa saa olla myös tarkkana. Tein hienon kolmilaminaatin, deflex-reflex -muotoilu, sisäänammuttu, pintakäsitelty, kahva, kaikki valmiina ja siitä piti tulla ehkä uusi käyttöjousi. No, jousi unohtui kuumaan autoon päiväksi ja kaikki liimaukset auki! Tiedänpä ainakin, mitä epoksia en enää käytä... Kyllä tuon saa korjattua mutta aivan turhaa työtä, taitaa kaikki mennä uusiksi tilleröintiä myöten. Hiukan "harmittaa".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Jakke



Joined: 16 May 2008
Posts: 236
Location: Espoo

PostPosted: 06.07.2011 14:38    Post subject: Reply with quote

Moi!
Jounin esille nostama kysymys on kummastuttanut minua jo kauan. Tuntuu siltä, että ilman kosteus vaikuttaa todella paljon. Esimerkiksi viime vuoden Dahnin kisoissa nuoleni lentoradat muuttuivat noin 30 cm 55 jaardin matkalla. Kun harjoittelimme Suomessa, oli heinäkuussa helteet ja kuiva ilma, Saksassa ilma oli kostea (ei kuitenkaan satanut). Onneksi tajusin muutoksen kun kävin treenaamassa ennen kisapäiviä. Mutta oliko kyse jousesta vai nuolista? Vai molemmista? Ajattelin, että jousesta, koska yleensä kosteus myös muuttaisi nuolen taipuman löysemmäksi, mistä seurauksena ohjautuminen sivulle (yleensä oikealle), ja tätä ei ainakaan minun nuolille tapahtunut. Toisaalta löystynyt jousi vaikuttanee juuri päinvastaiseen suuntaan. Ehkä voimat kumosivat toisensa sivusuunnassa, mutta lentorata muuttui?
Minulle on usein käynyt Suomessa, että jopa treenaamisen aikana nuolten korot putoavat kun ilma viilenee ja kostuu illaksi. Ensiksi olen ajatellut, että syy olisi oma väsyminen, mutta ilmeisesti kyse on kosteuden muutoksista. En ole huomannut punnita nuolia tällaisen ilmiön jälkeen / aikana. Täytyy ensi kerralla muistaa.
Osaatteko selittää paremmin?

Jakke Lehtinen
Back to top
View user's profile Send private message
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 06.07.2011 19:48    Post subject: Reply with quote

Minusta kyse on kosteuden vaikutuksesta jouseen. Olen huomannut saman. Tosin koivuselystetty lylyjousi toimii toisin päin. Kun kosteusprosentti kasvaa vastakäyryys kasvaa ja sitä kautta jousen teho.
Jännejousi taas on kanssa tiukempi talven kuivilla keleillä.
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
Tuomo



Joined: 25 Oct 2004
Posts: 2220
Location: Hausjärvi

PostPosted: 06.07.2011 20:56    Post subject: Reply with quote

Jakke tarkoittaa Falcon lasikuitulonkkaria. Siitä huolimatta minäkin veikkaan jousta - vaikka jousessa on lasikuitua molemmin puolin, niin sivut ovat pintakäsittelyn varassa, ja sitä kautta kosteus saattaa päästä vaikuttamaan. Ihan mielenkiintoinen asia sinänsä, että onko mahdollista, että lasikuitujousetkin saattavat elää kosteuden mukaan.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 06.07.2011 21:34    Post subject: Reply with quote

Mikään pintakäsittely ei ehkäise kosteuden muutoksia, ainoastaan hidastaa prosessia. Onhan niissä lasikuitulaminaateissakin puuta keskellä, ja sillä jokin taivutusjäykkyys.
Joitain puulajeja ei kosteus niin paljoa heilauta, toiset taas kestävät kuivuutta paremmin (esim. marjakuusi vs hikkori).
Back to top
View user's profile Send private message
T. Manner



Joined: 30 Jun 2007
Posts: 949
Location: Vantaa

PostPosted: 06.07.2011 21:46    Post subject: Reply with quote

Quote:
Mikään pintakäsittely ei ehkäise kosteuden muutoksia, ainoastaan hidastaa prosessia.

Usein kunnollinen pintakäsittely hidastaa sitä niin paljon, että nopeat muutokset eivät oikein näy, lopputuloksena on jonkinlainen keskiarvokosteus.

Quote:
Onhan niissä lasikuitulaminaateissakin puuta keskellä, ja sillä jokin taivutusjäykkyys.

Joitakin prosentteja taivutusjäykkyydestä, eipä juuri merkitystä, leikkausjäykkyydestä suuri osa.

Quote:
onko mahdollista, että lasikuitujousetkin saattavat elää kosteuden mukaan.

Lasikuituitsessään on taysin tunteeton vedelle, hartsit, joista kuidun kanssa laminaatti on tehty imee vettä 3-5 % painostaan max. Se ei juurikaan vaikuta veto- tai puristusjäykkyyteen, leikkausjäykkyyteen sitten enemmän, mutta sillä ei jousessa ole juurikaan merkitystä.

TLM
_________________
"Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta."
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Laakso



Joined: 23 May 2010
Posts: 515
Location: Hämeenlinna

PostPosted: 06.07.2011 21:51    Post subject: Reply with quote

Tuomo wrote:
Jos on kosteaa, niin sitten on. Verstaalla on suhteellinen kosteus siinä 80 % kieppeillä, joten tarkkana saa olla. Käyttöjouset säilytän sisällä, jossa on noin 50%RH. Eli käytännöllisin ratkaisu on etsiä kuiva paikka... Onhan sitten tietenkin mahdollista tehdä oikea jousihumidori käyttämällä oikeita suoloja mutta se menee jo turhan monimutkaiseksi.

Auton kanssa saa olla myös tarkkana. Tein hienon kolmilaminaatin, deflex-reflex -muotoilu, sisäänammuttu, pintakäsitelty, kahva, kaikki valmiina ja siitä piti tulla ehkä uusi käyttöjousi. No, jousi unohtui kuumaan autoon päiväksi ja kaikki liimaukset auki! Tiedänpä ainakin, mitä epoksia en enää käytä... Kyllä tuon saa korjattua mutta aivan turhaa työtä, taitaa kaikki mennä uusiksi tilleröintiä myöten. Hiukan "harmittaa".


Minä olen pitänyt hikkori-jännejousta ja bambu/hikkori reflex-deflex jousta ainavalmiissa saunassa yön yli... pysyy timmissä iskussa.
Vähän minäkin mietin niitä liimasaumoja (Polyuretaaniliima), muuta hyvin on pysynyt kunnossa...ainakin vielä.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 06.07.2011 23:27    Post subject: Reply with quote

T. Manner wrote:
Quote:
Onhan niissä lasikuitulaminaateissakin puuta keskellä, ja sillä jokin taivutusjäykkyys.

Joitakin prosentteja taivutusjäykkyydestä, eipä juuri merkitystä, leikkausjäykkyydestä suuri osa.

Vaikuttaako kosteus puun leikkausjäykkyyteen?

Olen ymmärtänyt että polyuretaaniliima kestäisi lämpöä paremmin kuin epoksi. Pitääkö todella paikkansa?
Back to top
View user's profile Send private message
T. Manner



Joined: 30 Jun 2007
Posts: 949
Location: Vantaa

PostPosted: 07.07.2011 09:50    Post subject: Reply with quote

Quote:
Vaikuttaako kosteus puun leikkausjäykkyyteen?


Pienentäen, mutta sillä ei normaalijousissa ole kyllä paljon merkitystä, koska hoikan taivutuskappaleen leikkausjäykkyydellä ei ole paljon merkitystä kokonaisuuteen. Leikkauslujuudella toki on paljonkin ja kosteus alentaa myös sitä, niinkuin oikeastaan kaikkia muita ominaisuuksia kuin murtovenymiä.

Quote:
Olen ymmärtänyt että polyuretaaniliima kestäisi lämpöä paremmin kuin epoksi. Pitääkö todella paikkansa?


Noin yleisesti ei, useimpien PU liimojen pehmenemispiste on jossain 60 kieppeillä, vähänkään paremmilla epokseilla 70-100. Ongelmana on nää kuluttajille myytävät pehmitetyt epoksit, joiden pehmeneminen voi tapahtua jo 50 kohdalla. Ostettaessa liima jousikäyttöön pitäisi aina kysyä penmenemispiste (Tg), olen hivenen sitä mieltä, että sen pitäisi olla vähintäin 70, jotta voisi olla varma liiman kestämisestä myös autossa tai auringossa aikaa viettäneessä jousessa. Jos välttää aurinkoa niin se PU 60 riittää hyvin.

TLM
_________________
"Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta."
Back to top
View user's profile Send private message
Jakke



Joined: 16 May 2008
Posts: 236
Location: Espoo

PostPosted: 07.07.2011 10:45    Post subject: Reply with quote

Moi,
Tarkennuksena vielä, että ammun sekä lonkkarilla että primillä. Dahnissa ammuin oli Falcolla, mutta Espoon metsissä minulla on usein yksipuinen primi. Nyt kun muistelen, muutos on ollut selkeämpi pihlajakepillä kuin lasikuidulla. Sekä nuolet että pyssyn olen luonnollisesti käsitellyt eri materiaaleilla eikä niiden periaatteessa pitäisi imeä kosteutta. Mielenkiintoista lienee, että Dahnissa todellakin ilmiö alkoi tuntua vasta noin vuorokauden kuluttua saapumisestamme. Tämä on kiusallinen tilanne, jos ei tiedä, mistä se johtuu. Kisat kestivät viikon, kyse ei ollut parin tunnin kisasta. Parin päivän jälkeen tilanne vakiintui. Kun sitten palasimme kotiin, nuolten lento pikkuhiljaa palasi takaisin alkuperäiseen.
Jakke Lehtinen
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 07.07.2011 13:08    Post subject: Reply with quote

Juri wrote:
Olen ymmärtänyt että polyuretaaniliima kestäisi lämpöä paremmin kuin epoksi. Pitääkö todella paikkansa?

Eli harrastelijalaaduilla kyllä, ammattilaaduilla ei. Kiitos paljon!

Mistähän tämä lasikuitulaminaattien kesäpehmeneminen sitten johtuu?
Voisiko olla lämmön ja kosteuden yhteisvaikutusta?
Back to top
View user's profile Send private message
T. Manner



Joined: 30 Jun 2007
Posts: 949
Location: Vantaa

PostPosted: 07.07.2011 13:29    Post subject: Reply with quote

Quote:
Mistähän tämä lasikuitulaminaattien kesäpehmeneminen sitten johtuu?
Voisiko olla lämmön ja kosteuden yhteisvaikutusta?


Oikein hyvä kysymys, jota olen tässä pohdiskellut ketjun luettuani. Vesi aiheutta joissain hartseissa 20-30 asteen pehmenemispisteen alenemisen. Siltikään vetopuolella tämän ei pitäisi vaikuttaa, mutta jos se nyt sitten todistetusti näkyy niin paras arvaus on puristuspuoli ja sitten se puu tai muu ydin. Tosiasiassa monet ohuet lakkakerrokset eivät oikeastaan suojaa kosteudelta, vedeltä kyllä jonkin verran, mutta vesihöyry menee läpi oikein hyvin.

Hartseille itse asiassa mitataan kosteuden laajenemiskerroin samaan tapaa kuin lämpölaajenemiskerroin. Havaitusti näiden yhteisvaikutukset saavat kyllä joskus aika huimia efektejä aikaiseksi, tosin ne hyvin harvoin tulevat esiin yhdensuuntaislaminaateissa, kuten jousilaminaatit, mutta kyllä sieltä jotain saattaa säteillä.

TLM
_________________
"Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta."
Back to top
View user's profile Send private message
jousipata



Joined: 22 Sep 2008
Posts: 862
Location: hels.. lappi,keskiyläperä

PostPosted: 08.07.2011 04:03    Post subject: Reply with quote

Juri wrote:
T. Manner wrote:
Quote:
Onhan niissä lasikuitulaminaateissakin puuta keskellä, ja sillä jokin taivutusjäykkyys.

Joitakin prosentteja taivutusjäykkyydestä, eipä juuri merkitystä, leikkausjäykkyydestä suuri osa.

Vaikuttaako kosteus puun leikkausjäykkyyteen?

Olen ymmärtänyt että polyuretaaniliima kestäisi lämpöä paremmin kuin epoksi. Pitääkö todella paikkansa?


Moi, osaako joku selittää mikä ja miten havaitaan tai toimii leikkausjäykkyys tai -lujuus? mikä se on?
_________________
tzoinnngggg...
Back to top
View user's profile Send private message
jousipata



Joined: 22 Sep 2008
Posts: 862
Location: hels.. lappi,keskiyläperä

PostPosted: 08.07.2011 19:29    Post subject: Reply with quote

kuukkeli näkyi tietävänkin leikkauslujuudesta aika paljon. se lienee murtolujuus mulle tutummalla termillä. leikkausjäykkyys taas saattaisi olla puhekielinen termi samasta asiasta, ts. kappaleen kestävyys jonka kestää murtumatta - tietyn voiman taivutettaessa. näitä arvoja mitataan ja ilmoitetaan puutavaralle ja terästavaralle. miksei kaikille mahdollisille rakennusmateriaaleillekin.
_________________
tzoinnngggg...
Back to top
View user's profile Send private message
patis



Joined: 17 Oct 2010
Posts: 288
Location: Helsinki

PostPosted: 09.07.2011 11:14    Post subject: Reply with quote

Tuomo wrote:
... No, jousi unohtui kuumaan autoon päiväksi ja kaikki liimaukset auki! Tiedänpä ainakin, mitä epoksia en enää käytä...


Haluaisitko jakaa tämän tiedon? Smile
Back to top
View user's profile Send private message
jousipata



Joined: 22 Sep 2008
Posts: 862
Location: hels.. lappi,keskiyläperä

PostPosted: 09.07.2011 17:02    Post subject: Reply with quote

patis wrote:
Tuomo wrote:
... No, jousi unohtui kuumaan autoon päiväksi ja kaikki liimaukset auki! Tiedänpä ainakin, mitä epoksia en enää käytä...


Haluaisitko jakaa tämän tiedon? Smile


täälläkin oltaisiin tällaisesta tiedosta kovasti onnellisia. Smile
_________________
tzoinnngggg...
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 09.07.2011 21:07    Post subject: Reply with quote

Kuumassa autossa lämpöä tulee helposti 100° ja ylikin.
Ei siellä mikään liima kestä kuitenkaan.
Back to top
View user's profile Send private message
heikki



Joined: 09 Jun 2009
Posts: 1178
Location: Vantaa

PostPosted: 10.07.2011 15:46    Post subject: Reply with quote

Juri wrote:
Kuumassa autossa lämpöä tulee helposti 100° ja ylikin.
Ei siellä mikään liima kestä kuitenkaan.


paitsi ne, joilla niitä auton sisustuksen osia on liimattu...
Back to top
View user's profile Send private message
Varjaagi



Joined: 08 Apr 2011
Posts: 383
Location: Varjakka

PostPosted: 10.07.2011 18:51    Post subject: Reply with quote

http://koti.kapsi.fi/hvartial/glue/gluef.htm

Venepuolella on myös testattu eräitä epokseja keittämällä - koe on aika raju mutta erottelee taatusti jyvät akanoista. Hinta ei ole aina se mikä takaa laadun...Sika on liima/massapuolella tästä loistava esimerkki tuotteineen ja massiisivine mainoskampanjoineen. Kuluttajahan senkin mainostuksen maksaa...
Tiukasti laadultaan ja ominaisuuksiltaan valvottuja teollisuusliimoja ei mainosteta eikä niitä ole saatavilla vähittäinmyynnissä koska niiden hinta on kyettävä pitämään alhaisena - valitettavasti vain niiden erät ovat niin suuria ettei pienasiakkalla ole niihin juuri saumaa.

Itse tuuskaan vuodessa 2-25kg erilaatuisia epokseja eri materiaaleille ja "mun merkit" on West Systems ja Tremco (sekä pikaisiin täyttö- ja korjausliimauksiin Bilikan pikaepoksi). (Bilikkaa saa tietysti bilikasta) Westiä saa myös vähittäismyynnistä venetarvikeliikkeistä. "Vesti" on erinomainen mutta suht kallis epoksi.

Mutu sanoo että jos epoksiliimaus pettää auton lämmöissä on liiman käytössä ollut jotain hämitsyä. Kappaleiden esiliimaus ja sitten varsinainen liima filleroituna toiselle pinnalle tarpeeksi löysällä puristuksella on oikea tapa. Jos linttaa liiman sinne väliin semmoisenaan ja ja puristaa liian lujaa ei puun huokosissa ole yhtään liimaa ja loputkin tulevat ulos saumasta puristuksen voimasta.
Pitävä epoksisauma tarvitsee sitä epoksia reilusti toisin kuin esim. resoliiniliimat joissa ei itse liimalla ole lainkaan lujuutta.
Back to top
View user's profile Send private message
Varjaagi



Joined: 08 Apr 2011
Posts: 383
Location: Varjakka

PostPosted: 10.07.2011 18:58    Post subject: Reply with quote

Tai sitten seossuhteet ovat olleet hieman pielessä - jotkin epoksilaadut ja -merkit vaativat n 1-2% tarkkuuden kovetteen ja liiman seossuhteessa toimiakseen oikein.
Itse olen mieltänyt asianniin että helppokäyttöisin epoksi on sekoitussuhteeltaan aina "jotakin" tasaluvuille, esim. 1:5 tai 1:1, eikä esim. 1:63,3 tai 1:31,5 joko tilavuudeltaan tai painoltaan.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 11.07.2011 02:01    Post subject: Reply with quote

heikki wrote:
paitsi ne, joilla niitä auton sisustuksen osia on liimattu...

Heikki olet nero! Auton sisustusliima!!!

Kiitoksia Varjaagi! Meikä on yleensä vaan töräyttänyt jostain epoksituubeista kaksi suunnilleen yhtä pitkää mälliä ja sekoittanut. Tiesin kyllä ettei ole aivan ammattitasoa. Kahvapaloihin ja vastaaviin vain, lapojen laminoinnit olen mieluiten hoitanut Titebondilla.
Back to top
View user's profile Send private message
Varjaagi



Joined: 08 Apr 2011
Posts: 383
Location: Varjakka

PostPosted: 11.07.2011 07:19    Post subject: Reply with quote

Yleensä noiden 1:1 tuubiepoksien sekoitukset ovat riittävän tarkkoja suoraan tuubista. Usein epokseissa sotketaan tilavuus ja painosuhteet ja silloin ollaan taatusti pielessä ja jokin ominaisuus liimasta kärsii.

Titebond taitaa olla uretaaniliima?
Back to top
View user's profile Send private message
Tuomo



Joined: 25 Oct 2004
Posts: 2220
Location: Hausjärvi

PostPosted: 11.07.2011 08:58    Post subject: Reply with quote

Juu, kas kun ei tullut mieleen, olisihan sen epoksi voinut mainitakin. Eli sellainen kuin Z-Poxy, englantilaisesta Axminster verkkokaupasta tilattu muiden tarvikkeiden yhteydessä. 30 minuutin liimausaika, 2-komponentti, huoneenlämpö riittää.

Nykyisin käytän ainoastaan Urac-185:sta. Vanha ja hyväksi todettu liima jousikäytössä.

Varjaagi, kerrohan lisää! Eli, käytin puristimena polkupyörän sisärengasta, muuten tein liimauksen täysin ohjeiden mukaan. Mutta tuo puristus on se kysymysmerkki. Onko tosiaan mahdollista, että kuminauhapuristus on liian tiukka? Auennut liimaus vaikutti tosiaan kyllä siltä, että siellä ei olisi liimaa välissä juuri lainkaan. Ja näin on käynyt aiemminkin, ilman auton lämpöä.

Mitä tarkoittaa esiliimaus ja varsinainen liimaus?

Mitä tarkoittaa, ettei itse liimalla ole lujuuttaa? Mihin liimausvaikutus silloin perustuu?

Onko sinulla jotain (käyttöohjeiden ulkopuolista) tietoa Urac-185:sta?

T.Manner, vastaa ihmeessä myös, jos on tietoa ja näkemystä!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
T. Manner



Joined: 30 Jun 2007
Posts: 949
Location: Vantaa

PostPosted: 11.07.2011 09:34    Post subject: Reply with quote

Noista lujjuksista kehottaisin lukemaan jonkun lujuusopin ensimmäisen oppikirjan alkuosat, siellä ne yleensä selitetään aika hyvin, joskin täytyy myöntää, että leikkauslujuudet ja jäykkyydet eivät ole niitä helpoimpia asioita.

Uretaanit ja epoksit imeytyvät puuhun, jota esim. fenoliliima ei tee. Tästä syystä kovin kummoista puristusta ei tarvi ja siitä voi olla haittaakin. Jos kovin nopeasti liiman levityksen jälkeen on kova puristus niin liima pursuaa ulos ja kun sitten se hitaammin imeytyy siinä saumakohdassa niin voi käydä vanhanaikaisesti, saumaan ei riitä liimaa, eikä se kestä. Jos antaa liiman imeytyä ennen puristusta niin riski pienenee, kovin kovaa puristusta ei ole syytä silloinaan käyttää, koska ei se lisää sauman lujuutta. Paksuissa saumoissa voi käydä niin, että liima leikkaantuu, mutta silloin puhutaan jo yli 1.5 mm saumanpaksuudesta.

Kyllä liimalla lujuus on, mutta veto ja puristuslujuudet eivät ole ihan puun tasoa, leikkaus on sitten ylikin.

TLM
_________________
"Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta."
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 11.07.2011 12:48    Post subject: Reply with quote

Varjaagi wrote:
Titebond taitaa olla uretaaniliima?

TB3 jota olen käyttänyt on "ristiin linkitty" pva-liima. Toisin kuin erikeepperit ja vastaavat, se ei jää pehmeän räkämäiseksi vaan on tiukkaa ja napakkaa. Vesiliukoista ennen kuivumistaan. Käytetään mm. veneiden ja soittimien rakennukseen.
http://www.titebond.com/WNTitebondIIITB.asp
Näyttäisi nykyisin olevan myös poly-uretaani liimana:
http://www.plektratrading.com/index.php?node_id=11153
Back to top
View user's profile Send private message
Varjaagi



Joined: 08 Apr 2011
Posts: 383
Location: Varjakka

PostPosted: 11.07.2011 16:37    Post subject: Reply with quote

Kun epoksilla liimataan huokoisia materiaaleja levitetään niille ohut kerros paksuntamatonta epoksia. Tai tietysti esim lasikuituun laminoidessa vain siihen huokoisempaan... Varsinainen liimaus sitten paksunnetulla epoksilla, johon voi käyttää lasipalloja, piituhkaa, puupölyä, vehnäjauhoa, tms (tästä filleristä on monta koulukuntaa mutta uskon että kaikki ovat oikeassa...
Näin varmistetaan että liimaa on imeytynyt siihen huokoisempaan materiaaliin ja sitä jää myös saumaan tarpeellinen määrä. Mitä joskus on tullut tehtyä koeliimauksia taivutettaville laudoille niin tuo paksunnetun epoksin käyttö on aika tärkeää. Silloin voi punoa pasutetunkin laudan vaikka rupelille liimasauman pettämättä - se hajoaa jostain muualta jos hajoaa. Tämä ei useimmiten onnistu jos käyttää vain pelkkää epoksia.

Itse puristelen esim laminoidut kaaritukset muotissa ilmanpaineella paloletkusta tehdyn työkalun avulla. Paineesta en osaa sanoa muuta kuin että sopivasti kun liimaa tursuaa saumasta "sillain silimällä mulukastuna". Tosin useimmiten käytän niissä hommissa Bisonin uretaaniliimaa ja sitten puristimilla muotit tiukasti vastakkain.
Back to top
View user's profile Send private message
Varjaagi



Joined: 08 Apr 2011
Posts: 383
Location: Varjakka

PostPosted: 11.07.2011 18:53    Post subject: Reply with quote

Ai niin, aiheeseen...

Epoksipinnoituksella (kapseloinilla) saadaan kosteudenvaihteluille paras suoja. Vähittäiskauppa epokseissa ei ole UV-suojausta joten pinta pitää vielä käsitellä lakalla tai maalilla.

Mutta ilmeisesti kyseessä ei enää sitten olisi primitiivijousi...?
Back to top
View user's profile Send private message
T. Manner



Joined: 30 Jun 2007
Posts: 949
Location: Vantaa

PostPosted: 11.07.2011 20:25    Post subject: Reply with quote

Quote:
Vähittäiskauppa epokseissa ei ole UV-suojausta joten pinta pitää vielä käsitellä lakalla tai maalilla.


Kyllä ainakin yksi suojattu löytyy (SP 115), muuten tuo päälle lakkaus ei oikeastaan suojaa epoksia UVltä, se vain peittää liituuntumisen. Normaali käytöllä tuolla ei kyllä ole paljon merkitystä.

Quote:
Kun epoksilla liimataan huokoisia materiaaleja levitetään niille ohut kerros paksuntamatonta epoksia. Tai tietysti esim lasikuituun laminoidessa vain siihen huokoisempaan... Varsinainen liimaus sitten paksunnetulla epoksilla, johon voi käyttää lasipalloja, piituhkaa, puupölyä, vehnäjauhoa, tms (tästä filleristä on monta koulukuntaa mutta uskon että kaikki ovat oikeassa...


Hmmm... noinkin voi tehdä ja jotkut vannovat sen nimeen, mutta itse en aikoinaan kokeissa huomannut eroja. Sen sijaan eri täyteaineilla on paljonkin eroja, esim. piituhka ei ole täyteaine vaan tiksotropoimisaine, lasipallot taas puhdas täyteaine, mutta se tekee liimauksen hauraaksi, puupöly ja vehnäjauhot heikentävät leikkauslujuutta.

TLM
_________________
"Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta."
Back to top
View user's profile Send private message
Varjaagi



Joined: 08 Apr 2011
Posts: 383
Location: Varjakka

PostPosted: 12.07.2011 17:21    Post subject: Reply with quote

Kuten tuolla edellä kerroin on monta tapaa käyttää epoksia liimaukseen. Ja kun tuntee heistä "muutamia" ja tietää heidät todellisiksi ammattilaisiksi ei voi kuin päätellä että on monta tapaa käyttää epoksia(kin) oikein.
Itse käytän pääasiassa venhäjauhoja enkä ole huomannut sen kanssa olevan mitään ongelmia lukuunottamatta vaaleaa liimasaumaa mutta jos on tarpeen senkin pystyy värjäämään melkeinpä mihin värisävyyn haluaa. Sen olen kalliisti oppinut että epoksiliimaus venhäjauhon kera on lujempi ja kestää vääntöä huomattavasti paremmin kuin pelkällä epoksilla tehty - höyrytettynäkin.

Tuo SP115 on mennyt minulta ohi mutta toisaalta vierastan käytännön syistä epoksin käyttämistä pinnoitusaineena käyttökaluissa. Sen verran ole kuitenkin joutunut käyttämään sitä pinnoitukseen että kun halutaan nimenomaan estää sitä liituuntumista (eli sitä uuveen vaikutusta) virheettömissä pinnoissa on lakkaus melkeinpä pakollista ja sen lisäksi lakalla saadaan virhettömömpi pinta kuin pelkällä epoksilla. Eli pinnoitettaessa aina lakka epoksin päälle oli se mitä laatua tahansa.

Minusta epoksi on vain yksi hyvä liima muiden hyvien joukossa mutta on ns. epoksiuskovaisia joiden mielestä epoksi on hyvää leivän päällä ja laskee kolesterolia sekä poistaa oikein käytettynä jopa silmäpussit...
No joopa joo... Laughing

Meni hiukan offtopikiksi mutta jääköön nyt tähän.
Back to top
View user's profile Send private message
T. Manner



Joined: 30 Jun 2007
Posts: 949
Location: Vantaa

PostPosted: 12.07.2011 18:50    Post subject: Reply with quote

Quote:
Sen olen kalliisti oppinut että epoksiliimaus venhäjauhon kera on lujempi ja kestää vääntöä huomattavasti paremmin kuin pelkällä epoksilla tehty - höyrytettynäkin.


Jos epoksiin lisätään vettä imevää ja höyrytyksessä osittain hajoavaa ainetta niin se vahvistuu höyrytyksessä? Ei oikein mene jakeluun. Puun öiimauksessa olen huomannut mikrosellukuidun kaikkein tehokkaimmaksi täyteaineeksi, joka kuitumaisena oikeasti lujittaa saumaa. En kuitenkaan menisi llöymään vetoa höyrytyksestä.

TLM
_________________
"Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta."
Back to top
View user's profile Send private message
Varjaagi



Joined: 08 Apr 2011
Posts: 383
Location: Varjakka

PostPosted: 12.07.2011 20:45    Post subject: Reply with quote

Tuostapa sitä käydään ympäri maailmaa kädenvääntöä...

Toiset sanoo että ei pelitä juuri kertomastasi syystä ja toiset sanoo että pelittää nimenomaan täyteaineista parhaiten sen takia että siihen "vettä imevään ja höyrytyksessä osittain hajoavaan aineeseen" imeytyy epoksia ensimmäisenä eikä siihen sitten muuta voi imeytyäkkään eikä se hajoa höyrytyksessä ennen kuin se epoksikin hajoaa.

Minä uskon kokemukseni perusteella jälkimmäisiin veijareihin.
Back to top
View user's profile Send private message
T. Manner



Joined: 30 Jun 2007
Posts: 949
Location: Vantaa

PostPosted: 13.07.2011 10:53    Post subject: Reply with quote

Quote:
Minä uskon kokemukseni perusteella jälkimmäisiin veijareihin.


Minä olen insinööri, joten uskon kokeisiin ja niiden tuloksiin. En ole nähnyt yhtään koetulosta, joka näyttäisi vehnäjauhon ylivertaiset ominaisuudet täyteaineena.

Tuo aiemmin mainittu keittämistesti kehitettiin WW2 aikaan nopeiden torpedoveneiden liimojen testaukseen. Muistaakseni vain fenoli-resorsinoli liima selvisi siitä hengissä. Toimihan se, mutta vaatii holtittoman paineen liimautuakseen kunnolla. Lisäksi kuultiin kommentteja: "torpedoveeneen ei oikeastaan oleteta viettävän aikaa merenalaisen purkautuvan tulivuoren päällä."

Quote:
täyteaineista parhaiten sen takia että siihen "vettä imevään ja höyrytyksessä osittain hajoavaan aineeseen" imeytyy epoksia ensimmäisenä eikä siihen sitten muuta voi imeytyäkkään eikä se hajoa höyrytyksessä ennen kuin se epoksikin hajoaa.


Täyteaineen toimimisen kannalta sen liiman imevyys ei ole oleellista, tarttuminen on. Vehnän tarkkelykset alkavat pilkkoutua lämmöstä ja lämpenemistä ei edes epoksi pysty estämään.

TLM

mutta miten vaan
_________________
"Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta."
Back to top
View user's profile Send private message
Varjaagi



Joined: 08 Apr 2011
Posts: 383
Location: Varjakka

PostPosted: 13.07.2011 19:29    Post subject: Reply with quote

Eiköhän tässä tullut se olennaisin esille joten olkoon nyt sitten tässä Laughing
Back to top
View user's profile Send private message
Tuomo



Joined: 25 Oct 2004
Posts: 2220
Location: Hausjärvi

PostPosted: 14.07.2011 07:30    Post subject: Reply with quote

Tämähän meni liimakeskusteluksi...

Mutta olennainen on nyt tullut esille, eli epoksit eivät tarvitse juurikaan puristusta, vain sen verran, että saa liimattavat pinnat yhteen. Ja tämä on se tärkein tieto.

Onko guruilla mitään sanottavaa Urac-185 -liimasta? Valmistajan sivuilta tällaistä tietoa: "Urac 185 is a modified urea formaldehyde liquid adhesive formulated to give craze resistant glue a line up to 0.02" thick. It may be used for gluing wooden structures where a thin glue line cannot be obtained because of inadequate pressure or irregularly contacting surfaces. Urac 185 is an ideal "gap filling" adhesive. Its works great for fly fishing rods, archery bows, musical instruments, furniture, millwork, joint assemblies and sporting goods. Now our Urac 185 has extended working life! Product comes in two parts, which require mixing: urac and hardener."

Liimaa on käytetty paljon jousenrakennuksessa ja itsekin olen siihen tyytyväinen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
T. Manner



Joined: 30 Jun 2007
Posts: 949
Location: Vantaa

PostPosted: 14.07.2011 08:22    Post subject: Reply with quote

Quote:
Onko guruilla mitään sanottavaa Urac-185 -liimasta?


Guruilua en tunnusta, liimailua teen osittain ammatikseni, eri asia. En ole itse tuota käyttänyt, mutta yleisiä ominaisuuksia tunnen. Tuo liimatyyppi (perusrakenne) oli juuri se, joka aiheutti aikoinaan formaldehydi katastrofin lastulevyissä ja joissain eristevaahdoissa. Sen mekaaniset ominaisuudet ovat kuitenkin muuten aika hyvät liimana, sen käyttö teollisuudessa johtuu toisaalta halvasta hinnasta.

Varjopuolet taitavat olla (formaldehydin lisäksi) hieman uretaaneja ja epokseja heikompi tartuntakyky ja puristusvaatimus. Toisaalta sitä on käytetty pitkään ja siitä on ymmärtääkseni kohtuullisen hyvät kokemukset.

TLM
_________________
"Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta."
Back to top
View user's profile Send private message
jousipata



Joined: 22 Sep 2008
Posts: 862
Location: hels.. lappi,keskiyläperä

PostPosted: 14.07.2011 20:11    Post subject: Reply with quote

Juri wrote:
Varjaagi wrote:
Titebond taitaa olla uretaaniliima?

TB3 jota olen käyttänyt on "ristiin linkitty" pva-liima. Toisin kuin erikeepperit ja vastaavat, se ei jää pehmeän räkämäiseksi vaan on tiukkaa ja napakkaa. Vesiliukoista ennen kuivumistaan. Käytetään mm. veneiden ja soittimien rakennukseen.
http://www.titebond.com/WNTitebondIIITB.asp
Näyttäisi nykyisin olevan myös poly-uretaani liimana:
http://www.plektratrading.com/index.php?node_id=11153


Onko TB3 SE liima joka on paras jousienrakentelussa? Eikö Original, tai Premium myös käy joissain tarkoituksissa? Kysyn vain kun en tiedä mitään näistä liimoista vielä?

Eroaako esim. Cascon strong epoxi miten TB3:sta? Kumpaa jousen laminoinnissa kannattaisi käyttää mieluummin?

Mistä saisi isompia putkiloita Cascon strong epoxia? olen löytänyt vain niitä pieniä 2 x 15 ml putkiloita, jotka tulevat kovin kalliiksi litrahinnaltaan.

Kuka sattuu tietämään, saa vastata ihan vapaasti.
_________________
tzoinnngggg...
Back to top
View user's profile Send private message
Juha



Joined: 29 Jun 2010
Posts: 1014
Location: Oulu

PostPosted: 15.07.2011 08:42    Post subject: Reply with quote

No näitä taas lueskellessani tuli vaan mieleen että ai saakuli kun on hyvä foorumi! Kiitos näistäkin tiedoista, vaikka mun liimailut on olleet tyyliin kahvaa Bilteman 2,5 eur epoksilla pyrämidijouseen. On pysynyt kiinni hyvin.

Mukavaa viikonloppuu kaikille.
_________________
If an archer shoots just for fun he has all his skill.
If he shoots for score his hands tremble
and his breath is uneasy.
If he shoots for a golden price he becomes mad and blind.

-- Old Chinese Poem --
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group