View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Matti
Joined: 10 Oct 2004 Posts: 538 Location: Helsinki
|
Posted: 23.05.2006 19:18 Post subject: Reflex-deflex tilleröintiä |
|
|
Tekeillä on orapihlaja reflex deflex lattajousi joka mulle lajissaan ensimmäinen. Pituutta on 170cm, suurin leveys 3cm ja tähtään 45 paunaan 28 tuumalla. Steivissä on hyvin voimakas defleksi.
Kuvassa balanssi on aika tasainen heti ekalla virityksellä ennen varsinaista tilleröintiä, mutta kun tuota hiukan kiskoo niin tuntuu että taipuma lähtee liikaa kädensijan vierestä.
Mites tuollainen pitäisi tilleröidä?
Missä vaiheessa lapojen kärjet saavat antaa periksi, vai ollenkaan?
Ajattelin ottaa keskeltä lapoja seuraavaksi jotta tuoli pyörempää muotoa, meneekö metsään? |
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
Joined: 08 Jul 2004 Posts: 4937 Location: Turku
|
Posted: 23.05.2006 19:37 Post subject: tilleröinti |
|
|
Minäkin ottaisin kyllä keskeltä lapoja seuraavaksi, jotta muodosta tulee pyöreämpi ja rasitus kädensijan molemmin puolin vähenee. Päät jättäisin melko jäykiksi. Jos päät taipuvat niin riskinä on, että ne myös suoristuvat ja tällöin tuloksena on pelkkä deflex-jousi. Päät kannattaa tietenkin tehdä myös mahdollisimman keveiksi, jotta energiaa ei haaskaannu päiden liikuttamiseen.
Kun saat jousen valmiiksi, niin kerro kokemuksia, millainen siitä tuli. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 24.05.2006 12:08 Post subject: Re: Reflex-deflex tilleröintiä |
|
|
Matti wrote: |
Mites tuollainen pitäisi tilleröidä?
Missä vaiheessa lapojen kärjet saavat antaa periksi, vai ollenkaan?
Ajattelin ottaa keskeltä lapoja seuraavaksi jotta tuoli pyörempää muotoa, meneekö metsään? |
Aloittaisin vähän kädensijän jälkeen eli 1/4 lapojen pituudesta kädesijasta lukien ottamaan ja liikkuisin kohti lapoja tehden osa osalta ja silmämääräisesti taivuttaen aina vain verran, että näkee mikä osa ottaa taipumaa ja mikä ei. Vetopituudesta, sekä käytettävän nuolen painosta riippuen, sekä materiialin kestävyydestä riippuen jättäisin kärjet, joko staattisemmaksi tai taipuvammat viimmeiseksi ja lopullisen vetopituuden saavuttamiseksi tai hieman vetopituuden saavuttamisen jälkeen, riippuen haetko tehokkuutta, vai miellyttävyyttävää, vai maksimimaalista vetoa.
Kun jousi on jännekorkeudelle viritetty, ei vielä kannata alkaa hakea valmiiksi pyöreää muotoa, vaan vasta kohtaa mistä määrittelee pyöreyden ja tarkistaa, mistä kohtaa jousi tällä hetkellä alkaa taipua ja taipuu.
Ei valmiiksi määritellä, vaan ensin tarkastella, niin tietää jo paremmin mistä ja miten eteenpäin. Rohkea ja koettava, mutta ei jäärä. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 24.05.2006 12:21 Post subject: Re: tilleröinti |
|
|
Mikäli jousi räjähtää käsiin, niin tee toinen... mutta älä ihan samalla tavalla.
Simo Hankaniemi wrote: | Päät kannattaa tietenkin tehdä myös mahdollisimman keveiksi, jotta energiaa ei haaskaannu päiden liikuttamiseen.
|
Jousen päät ovat jo valmiiksi pitkät, että ellei vetopituus, tai materiaalin kestävyys, tai muuten haluttu malli ole määrääviä tekijöitä, niin päät voisi olla paljon lyhyemmät ja etenkin, mikäli jäävät vielä staattisemmiksi. Kaventamalla saa myös kärjet helpommin toimivammiksi, mutta puun on hyvä olla suoraa ja hyvin seurattuna, että kestävät kaventamalla. Ohentamalla tulee kärjistä enemmän taipuvat ja joissakin tapauksissa kestävämmät, tosin puujousissa lapojen ohuus ei tarkoita suoraan lisätehoa vaikka tarkoittaisikin keveyttä, kuin ehkä korkeintaan jänneselkäisissä jousissa. |
|
Back to top |
|
|
Matti
Joined: 10 Oct 2004 Posts: 538 Location: Helsinki
|
Posted: 24.05.2006 19:15 Post subject: |
|
|
Selkä petti ja jousi sanoi poks juuri kun olin saanut sen sievästi kaartumaan joka puolelta. Vedin 24" ja silloin tumma ehkä osittain pilaantunut puuosa antoi periksi. Tulipahan opittua että orapihlajassa on tumma puu kelvotonta.
Ja sitten seuraava pyssy tilleröintiin!! |
|
Back to top |
|
|
toni
Joined: 31 Dec 2004 Posts: 1453 Location: aurajoki
|
Posted: 25.05.2006 09:10 Post subject: |
|
|
nätti muoto.
millainen jousen sivu profiili oli ilman jännettä? |
|
Back to top |
|
|
Tuukka Kumpulainen
Joined: 25 Jul 2004 Posts: 1566 Location: Turku
|
Posted: 25.05.2006 10:12 Post subject: |
|
|
Orapihlaja on syreenin tapainen puu sikäli, että vanhemmissa, jousikokoisissa rungoissa on lähes aina erilaisia vikoja - lahoa, pehmeitä oksankohtia jne. Orapihlaja ei muodosta sydänpuuta, joten kaikki tummat kohdat siinä ovat varmuudella lahoamisen esiasteita.
Rikki menneissä orapihlajajousissa kuulostaa aina olleen jokin tämän tyyppinen vikakohta, joka on sitten pettänyt.
Minulla on nyt kaksi orapihlajasteiviä tuleentumassa. Näistä toinen on 190 cm pitkä, suora ja oksaton, eikä lahosta ole (nuoren iän ansiosta) merkkejä. Jos saisin siitä 80+# sotapyssyn, kun en sellaista vielä omista. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 25.05.2006 13:22 Post subject: |
|
|
Miksi jousessasi on huomattavasti paksumpi kädensija, mikäli jousen leveyttä on vain 3cm ? voisi olla avittava kysymys. Kestäisi paremmin ilman... |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 25.05.2006 13:46 Post subject: |
|
|
Hienon niminen muoto jouselle rikkoo jo pelkästään ja turhankin usein jousia.
Muoto mahdollisesti tälläinen (osagereflexdeflex1.jpg) ?
Timin vetämässäkin jousessa on turhan pitkät kärjet suhteessa muuten jouseen (dsc05463x87897_141.jpg). Puujousissa kärjet ovat harvoin, jos koskaan jousen taipuisin kohta, joten mitä pidemmät kärjet, niin sitä toimimattomammat lavat. Myös vedon kulman parantaminen pitkillä kärjillä on lähinnä nimellinen verrattaessa saman malliseen lyhyemmillä kärjillä olevaan, koska jousen keskiosasta tulee tuolloin automaattisesti pidempi. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 25.05.2006 14:10 Post subject: |
|
|
Vastakäyryyttä mielestäni tarvitsee vain yhdestä syystä, eli jänteen turvallisempi sijoittaminen jänneuraan joissakin tapauksissa.
Deflex reflex sopii paremmin laminoituihin tai lasikuitujousiin, josta lienee alkunsakin saanut, kun hyvin jäykkälle ja ohuelle muodolle pitää saada ominaisuus nimeltä pehmeämpi veto.
Vastakäyryys lisää nimellisesti ominaisuuksia, joita ilman ei voi ampua, ellei ole ennenkään ilman ampunut. Vastakäyryys toimiessaankin antaa monesti väärän kuvan käytetyn materiaalin ominaisuuksista, jotka hädin tuskin kestävät suorana, kun on tehty muuten vain.
Pitemmän, eli loivemman vastakäyryyden ymmärtää yhdestä syystä, joka on loivemman käyryyden helpompi valmistaminen. Tässä kuitenkin yksi tapa tehdä jyrkempiä taipumia, eli kiilaaminen (kuva).
Mikään ei toimi valmiiksi, kuten kuvissa, eikä kuvat opeta yhtikäs mitään, mutta pidän kuvia havainnollisina.
Matti, mistä kohtaa katkesi ? Toinen lapa jäi ehjäksi ja kun paksumpi kädensijakin on, niin tuostahan saat jo kaksiosaisen jousen lisäämällä toisen uuden puoliskon. |
|
Back to top |
|
|
Matti
Joined: 10 Oct 2004 Posts: 538 Location: Helsinki
|
Posted: 25.05.2006 17:39 Post subject: |
|
|
Mukavaa tuossa mallissa oli napakka tasainen tuntuma jo vedon alussa vaikka jännekorkeuteen pistäminen ei pyssyä ja itseä paljon rasittanutkaan. Meinaan kokeilla uudestaan kunhan saan sopivan aihion käsiini.
Orapihlaja on mukavan tuntuista stydiä puuta! Onneksi parempi steivi on varalla kuivumassa. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 25.05.2006 17:55 Post subject: |
|
|
Matti wrote: | Mukavaa tuossa mallissa oli napakka tasainen tuntuma jo vedon alussa... |
Napakka kun katkes jonka jälkeen hyvin tasainen.
Tollanen vastaakaari riittäisi lyhyemmällekkin (alempi kuva) ja pitkälla puujousella ei vastakaarta edes tarvis, kuin näöksi.
Tuli tuli vain mieleen, että erehdyttävästi muistuttaa, tämä jousesi malli kuvan mallia (ylempi kuva), josta tehtiin vielä kuitenkin toinen jousi. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 25.05.2006 18:02 Post subject: |
|
|
Tälläinen jousi oli saatu aikaan vielä tuosta kerran katkenneestakin (kuva). |
|
Back to top |
|
|
|