Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Tim Bakerin D-jousi : jousipaja
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset
View previous topic :: View next topic  
Author Message
jtahola



Joined: 17 Aug 2006
Posts: 320
Location: Lempäälä

PostPosted: 15.09.2006 11:20    Post subject: Tim Bakerin D-jousi : jousipaja Reply with quote

Aattelin osallistua etänä jousipajaan ja eka kysymys tuleekin onkohan mitoitus OK :
Side-view layout Draw these lines on both sides of the stave: Let the center six-inches be 3/4? thick. Moving toward the nocks, let the next two inches taper to 5/8 then to 9/16? at midlimb, then to ½? at the nocks. => missäs on keskikohta joka pidetän 6 tuumaa 3/4" paksuna. Ja sitten(kö) ohennus niin, että seuraavalla 2" matkalla ohenee 5/8" ja sitä seuraavalla 2" matkalla ohenee 9/16" ja lopuksi ohenee tasaisesti nokkeihin 1/2" paksuuteen ???
Kuinkas kuivaa puun pitäis olla, eikös "liian kuiva" puu hajoo kun ruvetaan taivuttamaan ?

-JTAhola/Lempäälä-
_________________
-JTAhola-
Back to top
View user's profile Send private message
Mika



Joined: 22 Apr 2006
Posts: 978

PostPosted: 15.09.2006 12:04    Post subject: Reply with quote

Kuivalla puulla on suuremmat kestävyysominaisuudet kuin ns. vihreällä puulla. Laho on eriasia. Sopiva kuivuus vaihtelee lajeittain.

Jousen keskikohta on keskikohdasta 3cm ylös ja 7cm alas, mikäli pidät ylemmän lavan pidenpänä jäykempänä ja alalavan lyhyempänä kevyempänä.

En käytä: Toinen mahdollisuus on että keskikohta on 5cm ylös ja 5cm alas, mikäli lavat samanpituiset ja ylälapa kevyempi ja alalapa jäykempi.

Mitat ovat ns. Flatbown mitat, jossa kädensija 3-4cm paksu riippuen leveydestä. Kädensijalta ohennus melko jyrkästi lavan paksuuteen. Lapaa ohennetaan vatsapuolelta noin 1-2cm lähelle lavan päitä, riippuen paljonko kaventaa lapaa sivuista ja jousen pituudesta. Läheltä lavan päitä jätetään enemmän, tai vähemmän tasapaksuksi.

Jousen voi tehdä myös ilman kädensijaa, jolloin keskikohta jätetään lavan levyiseksi ja 2-2.5cm paksuiseksi, lyhyemmillä, tai kevytheittoisemmilla jousilla, jopa 1.5cm paksuiseksi.

Tuo ei ole ihan keveimmän jousen mittoja, riippuen tosin pituudesta, ehkä 40-50lbs.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 15.09.2006 12:23    Post subject: Reply with quote

Ainoastaan katajan saa ilmakuivattua liian kuivaksi ilman erikosvirittelyjä.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 15.09.2006 21:21    Post subject: Reply with quote

Keskikohta on kolme tuumaa jousen keskipisteestä kumpaankin suuntaan, yht 6 tuumaa. Sitten juuri niin kuin sanoit, 2 tuuman matkalla sivulinja ohenee 5/8". Mutta seuraava ohennus mitataan kummankin lavan keskikohtiin, eli neljäsosa kärjistä. Tästä sitten vielä nokkeihin puoleen tuumaan.
Mikäli käytössäsi on hieman kiemurainen "luonnon"staavi, niin on aika opetella vetämään kynällä tasaista viivaa liuttamalla kättä jousen selkää vasten. Voit sitten merkata ensin kummatkin korkeudet, sitten keskikohdan, näiden avulla voit piirtää tasaisen kavennuksen kiemuraiseenkin keppiin.
Nämä mitat ovat vain hyvä alku, ei enempää. Sitten alkaa tilleröinti.

10-8% on erinomainen puunkosteus. Jos säilytät aihioita riittävän aikaa 50-40% ilmankosteudessa tavoite on saavutettu.

Minulla on melko matala ote kahvasta. Asetan pokakäden peukalotyynyn jousen tasapainopisteeseen, teen tai valitsen alalavan vähän vahvemmaksi joten tasapainopiste tulee vähän keskipistettä alemmaksi. Ylälavasta tulee näin ollen hieman pidempi, se on mielestäni hyvä koska se joutuu myös taipumaan enemmän.
Baker tekee jouset täysin symmetrisiksi ja pitää kiinni etu ja keskisormen välisellä kapealla kaistaleella.

Tämä on "englantilaisesti" tilleröity lattajousi, kokonaan taipuva, malli on tuhansia vuosia vanha. Suosittelen lämpimästi, hyvä peli!

Kädensija kannattaa pyöristää mahdollisimman mukavaksi, mitoissa on tähän tarkoitukseen reilusti työstövaraa. Baker myös kehoittaa muotoilemaan kahvan sivun niin että nuoli osuu vasta selkäpuolen reunaan, ei vatsapuolen.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
jtahola



Joined: 17 Aug 2006
Posts: 320
Location: Lempäälä

PostPosted: 19.09.2006 13:05    Post subject: Reply with quote

Juri wrote:
Aihe on Tim Bakerin "Your first wooden bow"-ohjeet. Suurin osa keskustelua kyllä liittyykin juuri siihen. Muille malleille ja ohjeille pyydän kainosti ja vienosti avaamaan omat otsikot.


Niin tuota joo unohdin mainita minkä ohjeen mukaan jousen pitäis valmistua ... http://p081.ezboard.com/fpaleoplanet69529frm52.showMessage?topicID=12.topic
ja kyseessä siis jousipaja vantaalla johon osallistun etäopiskelijana, kysymykset tulee jatkossa tälle otsikolle.

-JTAhola/Lempäälä-
_________________
-JTAhola-
Back to top
View user's profile Send private message
jtahola



Joined: 17 Aug 2006
Posts: 320
Location: Lempäälä

PostPosted: 25.09.2006 11:07    Post subject: Reply with quote

Mites ton jousen poikkileikkaus ? Onko ihan latta "kahvasta nokkiin" vai onko joltakin kohtaa elliptinen, D-mallinen, kolmio tms.
_________________
-JTAhola-
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 25.09.2006 14:12    Post subject: Reply with quote

Tämä jousi on periaatteessa latta, nokista nokkiin. Kädensijan kohdalta kannattaa tosin hieman pyöristää mukavamman otteen saamiseksi, tämä tehdään heti alkuun. Kädensijan alue taipuu hyvin vähän, juuri ja juuri havaittavasti. Tilleri on elliptinen.
Taivuta jousta lattiaa vasten ja ohenna kunnes alkaa taipua. Tee nokkiurat.
Laita pitkä tilleröintijänne ja tunge vaikka sopivan kokoinen kapula kahvan ja jänteen väliin niin että saat jousen vähän taipumaan.
Suosittelen että aloitat karkealla raspilla ja ohennat tasaisesti kahva-alueen lopusta kärkiin kunnes alkaa taipua läheltä kahvaa. Siirry sitten pikkuhiljaa eteenpäin kärkiä kohden. Kärjet kannattaa jättää vielä tässä vaiheessa rauhaan koska lyhyempi jänne saa ne taipumaan joka tapauksessa enemmän.
Työskentele kärsivällisesti, hitaasti ja vähän kerrallaan! Jos joku kohta taipuu enemmän kuin viereiset, jätä se heti rauhaan ja ohenna vierestä.
Yksi hyvä konsti on merkata jäykät kohdat poikittaisilla lyijykynäviivoilla ja viilata ne sitten pois, tämä auttaa myös pitämään vatsan tasaisena. Liian taipuisat kohdat voi merkata pitkittäisillä viivoilla.
Jumppaa jousta pienellä rasituksella ainakin kymmenen kertaa joka ohennuksen jälkeen ja tarkista tilleri. Jännettä ja kapulaa ei tarvitse irrottaa välillä. Kun kumpikin lapa taipuu tasaisesti, kiristä hieman jännettä. Jatka näin, kunnes saat viritettyä jousen matalalle jännnekorkeudelle ilman kapuloita.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
jtahola



Joined: 17 Aug 2006
Posts: 320
Location: Lempäälä

PostPosted: 25.09.2006 16:31    Post subject: Reply with quote

Juri wrote:
Tämä jousi on periaatteessa latta, nokista nokkiin. Tilleri on elliptinen.


Tätä aluks hieman ihmettelin (nolona) mut sitten kekkasin ... onko tilleri suunnilleen sama kuin jännitetyn jousen muoto sivusta katsottuna? Tietysti jos on heittää arvoja tai kuvia kuinka elliptinen niin helpottaa, toki kyselen taas lisää kun pääsen tilleröintivaiheeseeen ja jotakin rupee oikeesti tapahtuun ... ja varmaan virittelen jonkilaisen tilleröintipuun kun siihen kerran mahdollisuus. Mut jatketaan tästä. Lankku on koulun kellarissa mut siellä 60% suhteellinen kosteus ja 18 lämmintä, sahaan 5-6 cm leveen soiron ja vien kuivempaan ja lämpösempään kuukaudeks vähintään.
_________________
-JTAhola-
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 25.09.2006 23:32    Post subject: Reply with quote

No, tässä vieeelä kerran, elliptinen tilleri.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
Tuukka Kumpulainen



Joined: 25 Jul 2004
Posts: 1566
Location: Turku

PostPosted: 26.09.2006 02:42    Post subject: Reply with quote

Jurin jousen tilleri on mielestäni hyvin pyöreä (ei kirjaimellisesti), ellipsinen korkeintaan nimeksi. Vähemmän taipumaa keskelle ja enemmän päihin.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 26.09.2006 12:23    Post subject: Reply with quote

Sanotaan sitten vaikka "miedosti elliptinen" tai "pyöreähkön elliptinomainen". Very Happy
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
tkorte



Joined: 23 Dec 2005
Posts: 648
Location: Ilomantsi

PostPosted: 27.09.2006 09:08    Post subject: Reply with quote

Toi on helppo tarkistaa kun tulostaa kuvan ja piirtelee harpilla ympyröitä ja muita viivoja Wink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
jtahola



Joined: 17 Aug 2006
Posts: 320
Location: Lempäälä

PostPosted: 29.09.2006 11:51    Post subject: Reply with quote

Jousen kestävyydestä : sahasin 270 cm pitkän 32 mm lankun kolmeen 6-7 cm leveään osaan ... reunoilta otetuissa soiroissa syyt kulkevat suunnilleen suoraan sekä joka sivulta katsottuna, mutta keskeltä otetussa on "vuosikasvainsaarekkeita" ... yksi 40-120 cm välillä päästä mitattuna ja toinen ... no kuva ylhäällä. Päästä katsottuna keskimmäisessä spoirossa syyt suorassa loivasti kartuen, mutta reunimmaisissa syyt kulkevat vinottain kaartuen lähes 30-45 asteen kulmassa (arvio). Kummasta enemmän haittaa kestävyyttä ajatellen ? Mitä muita vinkkejä ?Voinen ottaa jousen soirosta hieman vinossa jolloin saan syyt kulkemaan suorempaan päästä katsottuna. Ajatus olis että pystyisin tekeen lankusta 3 jousta, yhden itselle (170 cm), toisen rouvalle (155 cm) ja kolmas pojalle (n. 130 cm, 8v). Saako tehtyä muutakin kun koristeita?

Jousen mitoituksesta : Tim Bakerin oheessa ei liene otettu kantaa jousen pituuteen kuin "sormenpäästä sormenpäähän" ... tekemisestä löysin ohjeen http://personal.inet.fi/hima/risto-menninkainen/Suomi/Projektit/Jousi/Jousi.htm . Mietin vaan tarviiko huomioida ja kuinka paljon leveydessä tai paksuudessa että jousi tulee 155 cm tai lapselle verrattuna alkuperäiseen ohjeeseen? Löysin maailmalta Tim Bakerin ohjeen lasten jousesta jossa mainitaan "Make a kid?s bow as close to 1ft taller than the shooter as you can, and tiller it to draw 28? " eli pojan jousiko olisi liki 150cm ?
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 02.10.2006 00:35    Post subject: Reply with quote

Hyvin vaikeaa sanoa näkemättä lankkua. Mistähän puulajista on kyse?
Jos reunimmaisissa paloissa syyt kulkevat suoraan selässä, luston ollessa päästä katsottuna vino, puun pitäisi olla kelvollista. Jos syyt kulkevat pituussuunnassa suorina vielä sivuillakin, pitäisi materiaalin olla oikein hyvää. Jousen selkä tulee lustojen kuperammalle puolelle.
Keskimmäisestä palasta (jos lustot ovat päästä katsoen selän suuntaisia) voi saada erinomaisen mikäli selän lustot pystyy työstämään yhdensuuntaisiksi tai kaivamaan yhdelle kuperalle syylle. Eli jos "saarekkeet" ovat koholla ne voi kaivaa pois, mikäli päinvastoin joutuu kaivamaan muualta.
Lasten jousissa voi ottaa pois myös leveydestä.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 02.10.2006 00:47    Post subject: Reply with quote

Tarkoitit varmaan tätä tekstiä, kuulostaa ihan järkevältä.

Kids Bows

Kids bows are often harder to tiller than adult bows. Uaually because they are wider per pound of drawweight, therefore thinner. Thin limbs are hard to tiller because a same-thickness shaving of wood is a higher percentage of thickness than on a thicker limb. The suggested design below solves this and other problems.

Make a kid?s bow as close to 1ft taller than the shooter as you can, and tiller it to draw 28? [but to the shooters draw weigth at the shooter's drawlength] and slightly whip-tillered. This length will keep the bow safe when inevitably drawn by an adult. And when braced improperly?the most common cause of broken kids bows. Kids often grip a bow many inches high or low, and this can break or deform a normal-length kids bow. The extra length will also let the bow grow with its owner for years:

For example, if originally drawn 23? and 26lb, a couple of years of growth will lengthen this draw to, say, 26? at 32lb. Should draw weight then be too low an inch can be removed from each tip, with no retillering needed?the whip tiller will merely flatten out somewhat, becoming more conventional. Such adjusting can be done several times over the years, no tillering ever needed. In time, possible ½? more length may need to come from one end than the other, to keep tiller balanced.
Guess at a drawweight and drawlength, add at least five pounds to this, have the bow almost finish-tillered and braced--then invite the new owner over for a fitting. Have them draw the bow, or try to, to proper draw length then ask, and judge, how much too strong it is. Take it down a few pounds and let them try it again, etc., until it?s just right. If they?re new to archery leave it a little too strong?it won?t seem so after a few days of shooting.

A typical 35lb/28? bow weights about:
20? at 20lb
25? at 28lb
28? at 35lb

A typical 45lb/28? bow weights about:
20? at 30lb
25? at 40lb
28? at 45lb

Tim
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
jtahola



Joined: 17 Aug 2006
Posts: 320
Location: Lempäälä

PostPosted: 02.10.2006 11:20    Post subject: Reply with quote

Kuvan puu on ameriikkalaista saarnia puukeskuksesta, varmaan koneellisesti kuivattua. Lähinnä olin huolissani kestävyydestä jos päästä katsottuna syyt eivät kuljekkaan vatsan/selän suuntaisesti vaakatasossa. Mut katotaan mitä saadaan aikaseks kun taas päästään pajalle.

Jep, tosta tekstistähän toi mun pätkä on, unohtu laittaa linkki tohon koko tekstiin.

-JTAhola-
_________________
-JTAhola-
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 02.10.2006 21:40    Post subject: lasten jouset Reply with quote

En ole huomannut tällaista ilmiötä, että lasten jousten tilleröiminen olisi vaikeampaa kuin aikuisten. Olen tehnyt kymmenittäin lasten jousia ja tilleröinti on aina ollut helppo ja nopea homma. Kyllä 170 cm jousen tilleröiminen on paljon hitaampaa ja vaikeampaa.
Back to top
View user's profile Send private message
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 02.10.2006 23:15    Post subject: Reply with quote

Ilmeisesti pointtina on , että kun lasten jousen tilleröinti on helpompaa ja siten menee helpommin ohi.

No jos pointtina on että pitää kestää ylivedot, väärin päin jännittämisen jne, niin se on sitten oma juttunsa.

Tohon väärän kohdan keskikohdaksi valintaan autaa joko muotoilu tai yksinkertaisesti nuolen paikan merkitseminen tarpeeksi paksulla tussilla.

Ja siihen, että vedetään ylivetoja autaa, se että jousi ja jänne ovat eripaikassa ja jänne on samassa paikassa jouseen kuuluvien nuolien kanssa. Wink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Mika



Joined: 22 Apr 2006
Posts: 978

PostPosted: 03.10.2006 19:00    Post subject: Re: lasten jouset Reply with quote

Simo Hankaniemi wrote:
En ole huomannut tällaista ilmiötä, että lasten jousten tilleröiminen olisi vaikeampaa kuin aikuisten. Olen tehnyt kymmenittäin lasten jousia ja tilleröinti on aina ollut helppo ja nopea homma.


Tim tarkoittanee, että ainut vaikeampi asia on, lyhemmän jousen tekeminen, mitä kevyempi tästä jousesta täytyy tehdä ja sama aika menee aikuisen 50# jousen tekemiseen, kuin lasten 10# jousen tekemiseen. Vähemmän puuta jousessa jäljellä, niin vaikeampi tilleröidä, kun ei ole, mitä työstäisi, eikä ole puuta pitämään tilleriä yllä ja muuttumattomana.

Ainakin ymmärsin tekemäni perusteella ja itselle haaste on ainoastaan, ellei puuta ole nimeksikään.

Quote:
Kyllä 170 cm jousen tilleröiminen on paljon hitaampaa ja vaikeampaa.


Tarkoitat varmaankin, että menee enemmän aikaa, joka ei ole sama asia, kuin vaikeampi, tai haastavampi, vaan vaikeus suhteellista ja aika suhteessa kokoon.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Mika



Joined: 22 Apr 2006
Posts: 978

PostPosted: 03.10.2006 19:05    Post subject: Reply with quote

Sama aika voi olla 45min, tai pari päivää, joka menee yhden jousen valmiiksi tekemiseen lyhyenä tai pitkänä, 50# tai 10#. Hektinen tekeminen, tai rytmitetty tekeminen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 04.10.2006 00:39    Post subject: Baker Reply with quote

Tarkoitti Baker mitä hyvänsä, niin en ole huomannut mitään erityisiä vaikeuksia lyhyiden 10-20 paunan jousten tilleröinnissä verrattuna pitempien ja paunakkaampien jousien tilleröintiin. En ole myöskään kuullut kenenkään muun yhtyvän Bakerin väitteeseen. Tuo on yksi niitä Bakerin käsittämättömiä lausahduksia, niitä on muitakin.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 04.10.2006 12:42    Post subject: Reply with quote

Kuulemma yksi yleisimmistä lasten perinnejousia rikkovista luonnon ilmiöistä on isoveli tai naapurin setä.

Tässä vielä lisää Bakerin lausahduksia, kyse on tämän jousimallin ohjeiden muuntamisesta lapselle sopivaksi.
Mallista saa 25-30 paunaisen vähentämällä leveydestä 1/3, muilta osin toimitaan samalla tavalla kuin alkuperäisissä ohjeissa. Jousen pituus on silloin lapsen siipivälin mittainen, sormen päästä sormen päähän.
45 paunainen jousi on periaatteessa kolme 15 paunaista vierekkäin.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
Mika



Joined: 22 Apr 2006
Posts: 978

PostPosted: 04.10.2006 18:58    Post subject: Re: Baker Reply with quote

Simo Hankaniemi wrote:
Tarkoitti Baker mitä hyvänsä, niin en ole huomannut mitään erityisiä vaikeuksia lyhyiden 10-20 paunan jousten tilleröinnissä verrattuna pitempien ja paunakkaampien jousien tilleröintiin. En ole myöskään kuullut kenenkään muun yhtyvän Bakerin väitteeseen. Tuo on yksi niitä Bakerin käsittämättömiä lausahduksia, niitä on muitakin.


Smile Mikäli et ole huomannut mitään eroja, niin ei tarkoita, etteikö joku toinen olisi huomannut joitakin erojakin. Mikäli tässä vain ja ainoastaan Simoa oltaisiin lainattu, tai siteerattu, tai Simosta puhuttaisiin, niin tuo pitäisi paikkansa. Huomasimme kyllä, ettei Simo ollut mitään eroa huomannut. Lisäksi moniako 170cm jousia Simo tekee ja tekeekö yhtä monia, kuin lyhempiä.

Kyse ei liioin ollut erityisista vaikeuksista, vaan toisinaan vaikeampia, riippuen hieman leveydestäkin, eikä Timkään todennut, että jokakerta vaikeampaa, tai aina.

Tim Baker muistaakseni oli tehnyt päälle 3000 jousta, kenties kaiken mittaisia yhtäläisesti, kenties lyhempiä enemmän, kenties pidempiä enemmän. Kun Timin kanssa pari sanaa heitin, en saanut käsitystä, että olisi tehnyt vähissämäärin erilaisiakin jousia, vaan päinvastoin, vaikka ei ole ihan kaikkea varmasti koettanut vielä Timikään.

Aluksi Timikin teki vain Marjakuusesta ja Osagesta jousia ja ajatteli tehneensä jo kaikenlaisia jousia, vaan olikin tehnyt, vain vasta parista puulajista ja paria mallia. Onko Simo tehnyt pidempiä enemmän, kuin lyhempiä, tai yhtäläisesti, vaikka antaa käsityksen, että suosii erityisesti lyhyempää jousta.

Sanoi Tim mitä tahansa, antaa Timin sanoa, tai sama tulee pätemään Simoakin, mikäli toisten sanomiset ovat aivan liikaa. Tuollainen tekijä on, kuin sadetta rutikuivaan maaperään. Eriasia onko kukaan tekijä kovin hedelmällisellä maaperällä, kun sanomisetkin ovat jo liikaa. Ei ole Simonkaan sanomisia vielä vähätelty, ellei sitten koe, että olisi.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Mika



Joined: 22 Apr 2006
Posts: 978

PostPosted: 04.10.2006 19:10    Post subject: Reply with quote

Juri wrote:
Tässä vielä lisää Bakerin lausahduksia, kyse on tämän jousimallin ohjeiden muuntamisesta lapselle sopivaksi.
Mallista saa 25-30 paunaisen vähentämällä leveydestä 1/3, muilta osin toimitaan samalla tavalla kuin alkuperäisissä ohjeissa. Jousen pituus on silloin lapsen siipivälin mittainen, sormen päästä sormen päähän.
45 paunainen jousi on periaatteessa kolme 15 paunaista vierekkäin.


Tavallaan lasten malli on helppo tehdä millaisesta muodosta ja mallista tahansa. Yksinkertaisena b mallina ja suorana erityisen helppo. Ainut mainittava hankaluus, tai aikaa enemmän vielä prosessi on kädensijallisen leveälapaisen jousen (flatbown) tekeminen pienemmässä mittakaavassa, osin koska vie aikaa enemmän pidempänäkin, osin koska lavoista tulee jo huomattavan ohuet kevyemmälle jouselle.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
jtahola



Joined: 17 Aug 2006
Posts: 320
Location: Lempäälä

PostPosted: 31.10.2006 16:04    Post subject: Reply with quote

Mites jousipaja etenee, joko jouset valmiita. Jos kuvia edestä/sivulta niin näkis ... niin tohon liittyen kuinkas paljon myötäkäyryyttä noissa vois olla että vielä "kelvollinen". Sahasin muodon suunnilleen ja kun ollu muutaman viikon kuivumassa niin myötäkäyryyttä sentin verran per lapa. Jousen koko mitta 170 cm. Vetkuttelu ja tilleröinti alkanee kohtapuolin, toinn projekti vielä pahasti kesken.
-JTAhola-
_________________
-JTAhola-
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 07.11.2006 00:27    Post subject: Reply with quote

Kiitos kysymästä. Jousipajassa on hyvin kiireistä, ainakin minulla. Odottaisin että ensimmäiset jouset valmistuvat pian.
Sentin myötäkäyryys ei ole liikaa. Odotettavissa on settiä jokatapauksessa puolestatoista tuumasta kolmeen. Lämpökasittelyllä sitä voi hoitaa jälkikäteen pienemmäksi, jos on tarvetta.
Laita haisemaan vaan!
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
jtahola



Joined: 17 Aug 2006
Posts: 320
Location: Lempäälä

PostPosted: 04.01.2007 14:07    Post subject: Reply with quote

Juri wrote:
Odottaisin että ensimmäiset jouset valmistuvat pian.
Sentin myötäkäyryys ei ole liikaa. Odotettavissa on settiä jokatapauksessa puolestatoista tuumasta kolmeen. Lämpökasittelyllä sitä voi hoitaa jälkikäteen pienemmäksi, jos on tarvetta.


Terveiset Lempäälän etäpisteestä ja hyvää alkanutta vuotta, tulikos teillä jousia pukin konttiin : Joustani olen tilleröinyt jo useamman tunnin ja jotakin on saatu aikaan. Ohessa kuvat miltä näyttää. Jousi on jännitetty tilleripuuhun 20 tuuman kohdalle, jännittämättömänä myötäkäyryyttä n.2". Noin 50 paunaa tulee tolla jänteellä mainitussa 20" kohdassa joten 28" 50 paunaan vielä matkaa, mutta tässä vaiheessa kysyn arvon tietävät onko tän hetken tilleri kuinka pahasti pielessä ? Ehkä kädensijan kohdalta kaartuu liikaa ja vasemman lavan puolivälin ja viimesen kolmanneksen väliltä kans ? Työstän jänne löysänä ja tarkistan jumppauksen jälkeen tilleröinnin vai pitäiskös tilleröidä "normaalissa vireessä" ? Jänteenä käytän 4-kertasta haukisiimaa nro 6, tosta saanee myös jänteen 3-kertasena vai onko liian järeetä ?
_________________
-JTAhola-
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 04.01.2007 14:56    Post subject: Reply with quote

oikean puolimmainen lapa taipuu vähemmän, mutta tämä ei haittaa jos vasen on ylälapa.silti otaisin ite oikean lavan kärjestä ja keskivaiheilta puuta pois, koska siitä se ei näytä taipuvan.
sama juttu vasemmassa lavassa, mutta siinä se taipumaton alue ei ole kovinkaan suuri ollakseen haitaksi.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 04.01.2007 16:52    Post subject: Reply with quote

Hyvältä näyttää!
Lavat taipuvat tällä hetkellä eniten lapojen juuresta, joten jätä ne alueet toistaiseksi rauhaan. Keskeltä ja kärjistä jousi taipuu liian vähän mutta tilanne muuttuu kun virität kepin matalalle jännekorkeudelle. Kireämpi jänne saa lavat taipumaan kärjestä enemmän. Nyt juuri on sopiva paikka siihen. Laita kuva jos kerkeät.
Ota timpurin kynä tai vastaavan kokoinen suora puupalikka ja kuljeta sitä lappeellaan lavan vatsapuolta vasten. Kynän ja lavan välistä rakoa tarkkailemalla saat tietää tarkkaan mikä kohta on jäykempi tai notkeampi.
Tilleröi niin että lapa taipuu keskeltä aavistuksen enemmän kuin muualta. Muutama viimeinen tuuma kärjissä saa olla jäykkä.

Kerro vähän tietoja jousestasi: Pituus, leveys ja tavoittelemasi paunamäärä? Onko jousi symmetrinen vai onko ylälapa pidempi kuin alalapa?
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 05.01.2007 01:08    Post subject: Reply with quote

Niin, tosiaan. Nyt kun saat jousen jänteelle, voit myös työskennellä irroittamatta sitä. Kiristä jännettä pikkuhiljaa kunnes se on peukalonmitan päässä. Lopullinen jännekorkeus selviää vasta ampuessa.

Älä pidä jousta vedossa paria sekuntia kauempaa, äläkä vedä yli haluamasi paunamäärän. Näin tulee vähemmän settiä ja napakampi jousi.
Tarkista tilleri palikkatestillä jännekorkeudessa joka viilauksen jälkeen.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
jtahola



Joined: 17 Aug 2006
Posts: 320
Location: Lempäälä

PostPosted: 11.01.2007 18:11    Post subject: Reply with quote

Juri wrote:
Niin, tosiaan. Nyt kun saat jousen jänteelle, voit myös työskennellä irroittamatta sitä. Kiristä jännettä pikkuhiljaa kunnes se on peukalonmitan päässä. Lopullinen jännekorkeus selviää vasta ampuessa.

Älä pidä jousta vedossa paria sekuntia kauempaa, äläkä vedä yli haluamasi paunamäärän. Näin tulee vähemmän settiä ja napakampi jousi.
Tarkista tilleri palikkatestillä jännekorkeudessa joka viilauksen jälkeen.


Jousesta : Leveys/paksuus mitoitettu Tim Bakerin ohjeen mukaan, mitään pyöristyksiä ei ole vielä tehty. Onko jousi tarkoitus pitää kulmista kevyesti pyöristettynä suorakaiteena päästä katsottuna ?

Front-view layout: With a sharp pencil and a straightedge draw the bow 1 3/8? wide from midlimb to midlimb. From there draw a straight taper to ½? nocks. Reduce the stave to these dimensions. Don?t stray past the line. Create smooth, square sides. Smooth out the slight angle created where the midlimb begins its taper toward the tips.

Side-view layout Draw these lines on both sides of the stave: Let the center six-inches be 3/4? thick. Moving toward the nocks, let the next two inches taper to 5/8 then to 9/16? at midlimb, then to ½? at the nocks.

27-28" vedolla paunoja 45-50. Nokista-nokkiin 166 cm, lavat samapituiset. Toki paksuus muotoutuu tillerin myötä sellaiseksi kuin muotoutuu.

Mites toi peukalonmitta määritellään ... onko se 1" jousen kädensijasta vai kädensijan ja jänteen väliin jää nyrkki peukalo pystyssä?

Kuvassa jänne 3 cm kädensijasta ja 7 cm selästä, pitäiskös olla enempi kun tilleröidään ? Ja tarviiko tilleriä tarkistaa vedolla, kuvassa 10". Jos/kun niin kuinka pitkällä vedolla ... aikaisemmin tarkistelin 20" vedolla.

Onkos muita ohjeita joita jousenteko-kurssilla paikan päällä annettiin.
Onko muiden jousista mitään kuvia, myös lähikuvia kädensijasta/nokista, päältä ja sivulta katsottuna. Onko muiden jouset jo pintakäsitelty ja millä?
_________________
-JTAhola-
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 12.01.2007 00:43    Post subject: Reply with quote

Kädensijan ja jänteen väliin jää nyrkki peukalo pystyssä, siitä on hyvä aloittaa. Minulle lentää nuoli yleensä parhaiten noin 6" jännevälillä kahvan pohjasta mitattuna.
Kulmat kannattaa pyöristää ihan kunnolla. Täältä esimerkkiä:
http://groups.msn.com/ferretsarcherywebpage/handleamplimbrounding.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=1011

Jousesi näyttää jäykkäkahvaiselta Oletko jättänyt kahvan alueen tilleröimättä vai mistä on kysymys? Onko kahva kavennettu vai onko se samanlevyinen kuin lavat? Oletko pyöristänyt kahvaa vai onko sekin neliskulmainen?
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 12.01.2007 00:53    Post subject: Reply with quote

Kuvia jousipajasta
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 12.01.2007 01:10    Post subject: Reply with quote

Lisää!
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
jtahola



Joined: 17 Aug 2006
Posts: 320
Location: Lempäälä

PostPosted: 12.01.2007 17:44    Post subject: Reply with quote

Juri wrote:
Kädensijan ja jänteen väliin jää nyrkki peukalo pystyssä, siitä on hyvä aloittaa. Minulle lentää nuoli yleensä parhaiten noin 6" jännevälillä kahvan pohjasta mitattuna.
Kulmat kannattaa pyöristää ihan kunnolla.
Jousesi näyttää jäykkäkahvaiselta Oletko jättänyt kahvan alueen tilleröimättä vai mistä on kysymys? Onko kahva kavennettu vai onko se samanlevyinen kuin lavat? Oletko pyöristänyt kahvaa vai onko sekin neliskulmainen?


Moro, mukavia kuvia ja jousia. En oikein tiennyt että kuinka paljon "lattamallista" jousta pyöristetään, nyt vain sen verran ettei tuu tikkuja. Kahvan kohta on kyllä kavennettu, en nyt muista kuinka leveä se on, parin sentin luokkaa. Sitäkään en oo vielä muotoillu sen paremmin. Täytyy jatkaa näillä ohjeilla ja pyöristyksillä ennen kuin ohentelen lisää. Aattelin että lopullinen muotoilu tehdään kun jousi melkein lopullisessa tillerissä mutta taitaa kaikki vähän vaikuttaa kaikkeen ...
_________________
-JTAhola-
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 12.01.2007 20:35    Post subject: Reply with quote

Eli sinulla ei ole sitä Bakerin mallista jousta vaan siinä on jäykkä kavennettu kahva.
25 milliä kapeampaa kahvaa en kyllä suosittelisi, hieman voisi jopa olla paksumpikin. Kestävyyden lisäksi tärkeää on myös käyttömukavuus. Jos on tarpeellista voit myös lisätä puuta (lujalla liimalla) kahvan selkäpuolellekin, samalla voi saada otteen vieläkin mukavammaksi. Jousta ei tule niin helposti puristettua kädessä kun on enemmän mistä tarttua.

Pidä nyt sitten huolta etteivät "fadeoutit" eli luiskat missä kahva kohtaa lavat ole liian jyrkät, vaan siirtymä olisi mahdollisimman pehmeä. Muuten pienelle alueelle muodostuu liian voimakas vääntö ja seuraukset saattavat olla ikäviä.
Katso myös ettei taipuminen ala liian rajusti heti kahvan vierestä.
Ylälapa saisi olla alalapaa hieman notkeampi koska nuolta ei ammuta kahvan keskeltä.

Jumppaa jousi kunnolla sisään täydellä vedolla ennen kuin menet ampumaan, älä laukaise ilman nuolta. Ammu vähintään sata laukausta ja tarkista/korjaa tilleri ennen kuin teet viimeistelyn.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 13.01.2007 13:58    Post subject: Reply with quote

Paksunnoksissa käsitääkseni tärkein on se alue, missä kahva muuttuu taipuisasta- ei taipuisaksi, Eli siis 12-18 mm tms ja se mikä tulee sen jälkeen ei enää ole tarkaa, sillä sinne missä puu ei enää oikeastaan taivu ei sitten tule samalla lailla jännityksiä.

Lisäksi parempi olisi että paksuntaminen alkaisi varovaisemmin ja sitten kiihtyisi eli siis vähän sellainen x^2 mallinen käyrä tossa lavan muuttumisessa kahvaksi kohdassa.

Toinen juttu mikä on ollut mielessä on että kahvaa voisi ohentaa aika lailla, jos sen samalla tekee huomattavasti paksummaksi. Tällöin kahvasta pitää ottaa kiinni vähän erilailla, kuin leveämmästä. Myöskin ilmeisesti toi toimii paremmin sormen päältä ammuttessa lähinnä vain kun kättä vasten oleva puoli on vinossa suhteessa jouseen, sillä silloin saa sormen hyvään asentoon hyllyksi. Mun protoilu tällä alueella on toistaiseksi rajoittunut yhteen keppiin, mitä voisi vielä parannella.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 13.01.2007 16:06    Post subject: Reply with quote

jtahola wrote:
[quote:1a3d2a1fcf="Juri"] Aattelin että lopullinen muotoilu tehdään kun jousi melkein lopullisessa tillerissä mutta taitaa kaikki vähän vaikuttaa kaikkeen ...

Baker tilleröi jousen ensin tuumaa vaille täyteen vetoon täydellä jäykkyydellä ja pyöristää lavat vasta sitten. Lopullisella vedolla jousi tosiaan asettuu juuri tavoiteltuun jäykkyyteen.

Kahvan muotoilu vaikuttaa osumatarkkuuteen todella merkittävästi, hankalaa kahvaa ei yksinkertaisesti pysty pitämään riittävän rennosti. Jousen asennon kädessä pitäisi pysyä samana sekä vedossa että laukaisussa. Vaikeaa keksiä mitään käyttöä jouselle jolla ei pysty osumaan.

160 senttinen jousi 27"-28" vedolle vaatii mielestäni erinomaisen tillerin ja lähes virheettömän puun kestääkseen hajoamatta tai ilman pahaa settiä. Aloittelijalle suosittelisin alkuun itsensä pituista keppiä. 160 senttiä pitkä henkilö vetää korkeintaan 25 tuumaa ellei kisko korvan taakse. Kuinka pitkä itse olet?
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
jtahola



Joined: 17 Aug 2006
Posts: 320
Location: Lempäälä

PostPosted: 15.01.2007 15:34    Post subject: Reply with quote

Moro, jousi Bakerin ohjeen mukainen mittoineen lapojen osalta, siis poislukien kahva (rtfm) ... kahvan aluetta pyöristelin puolipyöreäksi vatsan puyolelta ja loiventelin kulmia lapoihin nähden vatsasta ja sivuilta. Leveys nyt n. 25 mm ja paksuus n. 30 mm. Joo pitää kattoo toi ylälapa-juttu. Oma mitta 170 cm ja nokista nokkiin 166 cm ... katotaan mitä tosta tulee.
_________________
-JTAhola-
Back to top
View user's profile Send private message
jtahola



Joined: 17 Aug 2006
Posts: 320
Location: Lempäälä

PostPosted: 16.01.2007 11:48    Post subject: Reply with quote

RTFM oli se, mitä itse en huolella tehnyt ... lueskelin Bakerin ohjetta enkä hiffannu vielä millanen se kahva olis, mut siis myös kahvan kohdalta latta ja hieman kavennettu? Ja katselin muita ohjeita/kuvia joista syntyi mielikuvia. No sit seuraava ... Mitäs liimoja suosittellaan tohon selkäpuolen kahvan paksunnokseen ??? Vedenkestävää tottakai mut dispersio-PVA (esim. Kiilto B3), epoksia, ... ???
_________________
-JTAhola-
Back to top
View user's profile Send private message
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 16.01.2007 13:23    Post subject: Reply with quote

Titebondia ja 24H epoksia on täällä suosittu. Epoksi on parempaa, jos pinnat eivät mene ihan yksiin.

Jos tossa ei ihmeemmin ole vääntöä, niin en keksi miksi B3 kin ei sopisi. Toi on puuliima, eli siis tota ei saa kiristää liian tiukkaan jatkovarrella tai saumasta tulee liian ohut.

Niin ja vielä kerran tossa kahvassa ei ole mitään vikaa, se on vain toisenlainen kahva. Itse suosin tollaisia.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
jtahola



Joined: 17 Aug 2006
Posts: 320
Location: Lempäälä

PostPosted: 17.01.2007 13:21    Post subject: Reply with quote

[quote="jkekoni"]Epoksi on parempaa, jos pinnat eivät mene ihan yksiin.
Jos tossa ei ihmeemmin ole vääntöä, niin en keksi miksi B3 kin ei sopisi. Toi on puuliima, eli siis tota ei saa kiristää liian tiukkaan jatkovarrella tai saumasta tulee liian ohut.quote]

Kyllä siihen tulis kaks höylättyä pintaa vastakkain. Joo puuliimahan ei niin vääntöö kestä mut jos toi on jäykkä kahva niin tuleekos siihen kuinka paljon vääntöö ??? Ja kun oon puutöitä tehny niin puristimet on väännetty apinanraivolla kirelle eli sauma on erittäin ohut. No täytyy vielä pähkäillä ja kattoo mistä tota hidasta titebondia löytyis... pelataan varman päälle.
_________________
-JTAhola-
Back to top
View user's profile Send private message
Tuomo



Joined: 25 Oct 2004
Posts: 2220
Location: Hausjärvi

PostPosted: 17.01.2007 14:11    Post subject: Reply with quote

Tuskinpa tuohon kahvaan nyt mitään puuta kannattaa tai tarvitsee lisätä. Jousi näyttää sopivan jäykkäkahvaiselta. Juri ehdotti puun lisäämistä selkäpuolelle kahvan kohdalle lähinnä siksi, että ote kahvasta saattaisi olla siten parempi. Voit tietysti liimata selkäpuolelle palan korkkia, tms. materiaalia, joka jää kahvanahan alle piiloon. Toisaalta, jos kahva kuitenkin tuntuu/näyttää taipuvan, niin silloin lienee järkevää tehdä kahva-alue taipumattomaksi liimaamalla selkäpuolelle ohut (5 mm) laminaatti.

Mitä liimaukseen tulee, tavallinen puuliima (B3) sopii mainiosti kaikenlaiseen yleisliimaukseen, ellet sitten ala laminaattijousia väsäämään. Puuliimat nimenomaan vaativat tarkan sovituksen kappaleiden välille, joskin pintoja voi sipaista hiekkapaperilla. Lisäksi pintojen puhtaus on erittäin tärkeää. Käytännöllinen kiristysväline on polkupyörän sisäkumi. Saa tiukan puristuksen ja bonuksena sillä saa keskitettyä kappaleet kätevästi ? märkä liimapinta on niljakas ja puristimia käytettäessä kappaleet saattavat jonkin verran liikkua ennen asettumistaan. Lisäksi puristimilla voi vahingossa vahingoittaa jousen pintoja.

Jos haluat Titebondia, niin http://www.plektratrading.com/ myy sitä Helsingissä, myös postimyynnin kautta.

Jatka vain tilleröintiä, mutta jätä kahvan alue rauhaan.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Mika



Joined: 22 Apr 2006
Posts: 978

PostPosted: 18.01.2007 04:50    Post subject: Reply with quote

Taas B3, eikö ole opittu mitään. Voi hirvitys, kun ponttiliimaa käytetään vieläkin jousiliimana.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 18.01.2007 14:25    Post subject: Reply with quote

En minäkään käyttäisi PVA-liimaa jousessa, varsinkaan kahvan alueella. Tuntuu olevan yleinen uskomus ettei jäykkä kahva taivu. Kokemukseni kuitenkin kertovat ettei se pidä paikkaansa. Jousen keskialueella on aivan hirveä vääntö että pelkän liiman voimalla eivät jäykät kahvapalat meinaa pysyä.
Kahvapalojen päät kannattaa ohentaa niin että ne alkuun taipuvat jousen mukana ja vaimentavan vääntöä pikkuhiljaa enemmän ja enemmän. Kahvan jäykistyksen voi myös tehdä laminoimalla useammasta ohuemmasta taipuisasta palasta.
Laittaisin 24 tunnin epoksia tai hidasta uretaaniliimaa.

Takoitin kyllä että että liian ohutta kahvaa voisi jäykistää selkäpalalla. Mukavuutta olen minäkin lisännyt korkilla tai nahkakerroksilla.

Pari esimerkkiä.
Ylemmässä kuvassa ylhäältä alaspäin: Bambu, punatammi, bulletwood, ohut ja käyrä pähkinäpuun pala, paksu suora pähkinäpala.

Alemmassa kuvassa olen varmistukseksi naulannut punatammikahvan jalavajouseen kahdella viistoon poratulla tapilla.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
tkorte



Joined: 23 Dec 2005
Posts: 648
Location: Ilomantsi

PostPosted: 18.01.2007 15:23    Post subject: Reply with quote

Jos ihan varma haluaa olla ettei kahvasta poksahda pois palikka, niin se käy tälleen. Ja taatusti voi käyttää B3:sta tai erikeeperiä :wink:

Toi on lankusta tehty ja tammea, siitä tuli jänneselkäinen pyramiidi jäykillävastakaarilla.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 19.01.2007 11:58    Post subject: Reply with quote

Näinkö oikein? Toi on kahvan alapuolelta ohuempi vai onko toi optinen harha?

Ei varamasi pompsahda, mutta raksahdus on sitten toinen juttu.

Tai kait toi liimasauma puristusta kestää ja vetoa ei tarvitsekaan.
Hieman hurjalka toi kyllä näytää silti, ei tulis itselleni ekaks mieleen kokeilla...

Tulee mieleen että tärinä irroiittaa ton kulmasta ja sitten tärinä alkaa
pikkuhiljaa kohdistua tohon ohueen kohtaan, kunnes se raksahtaa siitä.

Itse mielummin kyllä paksuntaisin kahvan alta, mutta siihen tarvitsee tietenkin paksuutta ja jos tekee esim rimasta niin paksuuttahan ei ole...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 19.01.2007 12:05    Post subject: Reply with quote

Jäykkä kahva tapuu/ei taivu.

No se riippuu kuinka paksu toi jäykkä kahva on. Jos omaa puuta kahvan alla on 2cm jousen vatsan ali se taipuu aika lailla vähemmän, kuin jos sitä ei ole ollenkaan tai vain pari milliä.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
tkorte



Joined: 23 Dec 2005
Posts: 648
Location: Ilomantsi

PostPosted: 19.01.2007 12:57    Post subject: Reply with quote

Täh? Nyt en oikein ymmärtänyt kumpaakaan Shocked Very Happy

Selkäpuolen puu (se yhtenäinen puu) on reilu sentti paksu ja olisko kolme senttiä liimattu pala.
Eikös se liima sauma ole aika neutraalilla alueella. Jousen ollessa vireessä ei liimaa edes tarvitsisi, puristus pitää sen paikallaan.

Ainoa vaara on se että jos jänne katkeaa, silloin lavat pääsee lyömään yli ja pala irtoaa.. Tota, niin. Tämä on tapahtunut kerran, mutta eihän siinä mitään: liimasin palan takaisin ja taas ammutaan Laughing

Ei se pelkällä tärinällä mihinkään lähde. Kolme vuotta käytössä ja hyvin pelaa.

Liitospinnat suoria ja kulmat just 90 astetta. No problemos. Isotöinen ja vaatii koneita. En ole sitten toista tehnytkään Rolling Eyes
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 20.01.2007 04:32    Post subject: Reply with quote

Eli se kahvapala siis on juuri se mikä kuvasta puuttuu.
Kertakaikkiaan nerokasta! :yes: :yes: :yes: :yes:
Periaatteessa pitäisi pysyä ilman liimaakin, narunpätkällä vaan!
Jännerikkojen varalta saattaisi auttaa jos liimaisi vielä ohuet laminaatit feidareiden päälle.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset All times are GMT + 3 Hours
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group