Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Jänteen ja jousen käsittelystä (vielä)

Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset
View previous topic :: View next topic  
Author Message
jtahola

PostPosted: 07.02.2007 11:16    Post subject: Jänteen ja jousen käsittelystä (vielä) Reply with quote

Keskusteluista ei oo mulle selvinny, että kun puhutaan mehiläisvahasta niin onko väliä minkälaisesta tuotteesta/sekoituksesta on kyse. Googlettamalla löytyy jos jonkinlaista tuotetta, "syötävästä myrkylliseen".

Ittellä on sateenkaarivärin mehiläisvahaa "Tekniseen käyttöön puhdistettu. Vain mehiläisvahaa sisältävä seos. Sisältää havupuutärpättiä (50%)" ... melkein kuin geeliä, sulaa käsiin.
Toinen ohje :
6. Kaada haaleaan vahaan varovaisesti lakkabensiiniä.
7. Sekoita tärpätti vahaan ja anna vahan kovettua.

Kysymys : onko kokemuksia onko tärpättiä sisältävä "jännevaha" pellavaa tai dacronia heikentävää ... tein tosta sateenkaarivärin mehiläisvahasta ja dammarhartsista (joka myös liuotetaan tärpättiin) sekoituksen jänteelle, mut poikien lasikuitujousiin joissa "nykyaikainen" jänne en tota ole vielä käyttäny.

Toi mehiläisvaha varmaan kelpoa kamaa itse jousen käsittelyyn (keskusteluista päätellen).
Tuomo

PostPosted: 07.02.2007 11:43    Post subject: Reply with quote

Minulla on myös purkki tuota sateenkaarivärin mehiläisvahaa. Tärpätin merkitys on siinä, että se pehmentää mehiläisvahan, tekee siitä helpommin levitettävän, samalla myös haisevamman. Tärpätti haihtuu vahasta pois joidenkin tuntien aikana. Vahaan lisätty tärpätti on syy, miksi ostin puhdasta mehiläisvahaa (vaimo huomaa/huomauttaa heti jos olen vain avannutkin tuon tärpättiä sisältävän purkin sisällä...), joka on paljon mukavampi käyttää sisätiloissa, vaikka se on paljon kovempaa. En usko, että tärpätistä on mitään haittaa modernille jänteelle, se kuitenkin haihtuu pois melko nopeasti. Toisaalta, kyllähän kovakin vaha on helppo levittää jänteelle, jos vahan hankaa jousessa olevaan jänteeseen. Jos vahaa käyttää jouseen, on aivan sama, onko siinä tärpättiä vai ei, jos vahan imeyttää kuumailmapuhaltimella jouseen. Tuoksu on vain ilman tärpättiä paljon mukavampi.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Simo Hankaniemi

PostPosted: 07.02.2007 13:22    Post subject: vaha Reply with quote

Näin on, en usko vahan heikentävän jousenjännettä millään tavalla. Tai ainakaan vaikutuksella ei ole käytännön merkitystä. Mehiläisvahaan voi sekoittaa muutakin kuin tärpättiä notkeuden lisäämiseksi. Pellavaöljy on yksi hyvä vaihtoehto. Vaha kannattaa sulattaa liedellä sopivassa lämpötilassa ja sitten kaadetaan pellavaöljyä sekaan. Olen lisännyt myös tervaa jonkin verran. Tämä sotku pysyy aina voidemaisena. Olen käyttänyt sitä jousen suojaamiseen kosteudelta. Se on runsaasti käytettynä aika tahrivaa, mutta ei ole minua haitannut.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri

PostPosted: 07.02.2007 15:13    Post subject: Reply with quote

Vaha hangataan jänteeseen sellaisenaan, kovana. Tämän jälkeen se sulatetaan sisään nahkalapulla hankaamalla. Kitkakuumennus, helppo homma, perinnekonsti, heti valmis. Liuottimet ovat jänteen vahauksessa täysin tarpeettomia, saattavat olla myös vahingollisia.

Jousen vahauksessa tärpätistä ei ainakaan ole haittaa, paitsi että haisee tärpätille.
Seikku
Guest

PostPosted: 07.02.2007 18:53    Post subject: Reply with quote

Mehiläisvahaan loraus pellavaöljyä ja tippa tervaa. Tärpättiä olen lisännyt lähinnä tuon tervan takia-ei oikein imeydy kunnolla muuten. Omassa käytössä oleviin jousiin joita metsällä käytän vetäisen vähän väliä kunnon kerroksen peuran talista ja tervasta tehtyä vahaa. Toimii kosteussuojana hyvin. Yksi vanha pyssy alkaa olemaan aika kyllästynyt tuolla mössöllä, mutta ei se kovastikaan löystynyt ole. Joku joskus uhkaili että tuo peurantali-möhnä härskiintyy.. Mutta ainakaan 6-7vuotiaat jouset ei näytä vielä härskiintymisen merkkejä.
Jänteeseen pelkkää kovaa puhdasta mehiläisvahaa. Mehiläistarhaajille vaan jutustelemaan. Ostat hunajaa ja kerjäät vahaa kaupan päälle.
Back to top
Simo Hankaniemi

PostPosted: 08.02.2007 18:52    Post subject: tali Reply with quote

Minäkin olen käyttänyt peuran (tai valkohäntäkauriin) talia, mutta ilman lisukkeita. Tervan lisääminen joukkoon voisikin olla hyvä idea. Luultavasti se parantaa myös rasvan säilyvyyttä.
Back to top
View user's profile Send private message
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum