View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
-perinnejousi-
|
Posted: 25.12.2006 20:33 Post subject: päiden höyrystäminen |
|
|
aijon tehdä serkkupojalleni jousen. ja ajattelin tehdä siihen pienet vastakäyrät päihin höyrystämällä. Eli kuinka kauan sen täytyy olla muotissa
Ja sitten kysymys kakkonen:
mikä oli se suhde mikä määräsi jousen veto pituuden oliko se jousen pituus jaettuna 2.3:lla |
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
|
Posted: 26.12.2006 14:37 Post subject: Re: päiden höyrystäminen |
|
|
-perinnejousi- wrote: | aijon tehdä serkkupojalleni jousen. ja ajattelin tehdä siihen pienet vastakäyrät päihin höyrystämällä. Eli kuinka kauan sen täytyy olla muotissa :?: :roll:
Ja sitten kysymys kakkonen:
mikä oli se suhde mikä määräsi jousen veto pituuden :?: oliko se jousen pituus jaettuna 2.3:lla |
Sen täytyy olla muotissa niin kauan, että puu on kuiva. Parempi pelata varman päälle. Minä pitäisin sitä muotissa ainakin viikon. Jousi on syytä tilleröidä vasta taivuttamisen jälkeen, muuten päät suoristuvat käytössä.
Jousen pituuden ja nuolenvarren pituuden suhde on 1/2,3. Eli jos teet serkkupojalle vaikkapa 60 cm nuolia jousen pituus on 140 cm. 70 cm nuolella jousi on noin 160 cm. Tämä on vain peukalosääntö, ei ehdoton laki. Jousi voi kestää tätä tiukemmankin vedon ja jos puussa on ongelmia voi olla viisasta lisätä mittaan vielä 5 cm. |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
|
Posted: 27.12.2006 01:02 Post subject: |
|
|
Mielestäni helpompi tapa on taivuttaa puu muotoon ennen kuumennusta ja käyttää kuumailmaa kuumailmapuhaltimella vatsapuolelle. Samalla saa vatsan lämpökäsittelyn. Eikä tavitse kuivata käsittelyn jälkeen kuukautta. |
|
Back to top |
|
|
Tuukka Kumpulainen
|
Posted: 27.12.2006 02:06 Post subject: |
|
|
Kuinka jyrkkiä rekurveja olet kuvaamallasi menetelmällä taivuttanut, Kekoni?
Oma kokemukseni vuosien takaa on, että kontaktirekurvipäitä väännettäessä puun oltava erittäin kuumaa jotta se ei murru kaaren vatsapuolelta. Muutaman tuuman refleksien tekoon kylmänä vääntö ja lämpöä päälle toimii kyllä hyvin. |
|
Back to top |
|
|
Mika
|
Posted: 27.12.2006 02:52 Post subject: |
|
|
Eiköhän höryttäminen tule tehdä kunnolla. Tuossa jotakin aiheesta http://www.perinnejousi.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=238
On niitä kylmätaivutuksia ja kostutustaivutuksia läpöpuhaltimella tehtyä, eivät kuitenkaan häävejä. Pysyvämpään vastakaareen, ei taida olla, kuin kaksi vaihtoehtoa, eli joko kunnollinen höyrytys, tai kolmesta palasta, eli kerroksesta liimaus. |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
|
Posted: 27.12.2006 13:42 Post subject: |
|
|
Tietenkään em menetelmällä ei voi taivuttaa enempää kuin mitä puu taipuu muutenkin, mutta kyllä tolla saa esim setin poistavat vastakäyrät päät. |
|
Back to top |
|
|
tkorte
|
Posted: 06.02.2007 11:57 Post subject: |
|
|
Höyrytin saarnijousen lavat koko matkalta refleksiin, molemmat lavat erikseen. Höyrytysaika puoli tuntia per lapa. Jousen olin kuivannut niin kuivaksi kuin se keskuslämmityspatterin päällä näin talvella voi vaan kuivua.
Otin molemmat lavat muotista irti muotista n. 12 h höyrytyksen jälkeen. Jousen kokonaispaino ei noussut kuin 3-4g molemmat lavat taivutettuna. Kolme päivää patterin päällä ja oltiin takaisin lähtöpainossa. Joka oli 450g pyöreästi. Siitä voi laskea ettei kosteus % hyvin paljon nouse ja sekin kosteus on ilmeisesti pinnassa.
Melkein puolet taivutuksesta jäi muottiin verrattuna, en usko että enempää olis jäänyt vaikka olis pitänyt muotissa pidempään.
Lopputulos olis varmaan lähes sama jos laittais tuoreen puun muottiin ja antais kuivua siinä kuivaksi? |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
|
Posted: 06.02.2007 13:32 Post subject: |
|
|
Vedä jousta pari kertaa täydelle vedolle, niin näet mitä oikeasti jäi. |
|
Back to top |
|
|
Juri
|
Posted: 06.02.2007 15:13 Post subject: |
|
|
Kunnon paahtaminen vatsapuolelta on minulla toiminut paremmin kuin höyrytys. Puristuslujuuden lisääminen tuntuu antavan kestävämmän vastakaaren. Silitysraudalla muottia vasten kunnes puu selvästi tummuu, taivutusta vähän kerrallaan kärjestä kahvaa kohti, puristimia päälle. Hitaasti ja hartaasti! Tunnin parin kuluttua voi ottaa muotin auki.
Kuumailmapuhaltimella en enää uskalla muottia vasten lämmittää. Lämpö imeytyy helposti pieniinkin rakoihin puun ja muotin väliin ja käristää jousen selän.
Taivutus pitää parhaiten jos sen tekee ennen tilleröintiä.
Höyrytys on kyllä tosi hyvä sivuttaisten kiemuroiden korjauksiin. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Jukka Koivusaari
|
Posted: 06.02.2007 15:42 Post subject: Re: päiden höyrystäminen |
|
|
Simo Hankaniemi wrote: | . Jousi voi kestää tätä tiukemmankin vedon ja jos puussa on ongelmia voi olla viisasta lisätä mittaan vielä 5 cm. |
Kestävyys riippuu myös lavan paksuudesta ja myötä/vastakäyryyksistä.
Jänteen pituus/vetopituussuhde määrää ennenkaikkea jänteen kulman täydessä vedossa. Jos jännekulma on kovin terävä , jousi on jäykkyyteensä nähden tehoton ja sillä on vaikea ampua tarkasti. Siksi tuo 2,3 -sääntö. |
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
|
Posted: 07.02.2007 10:05 Post subject: kuivakuumennus |
|
|
Teimme hiljattain erään kaverin aihioon vastakäyrät päät. Ensimmäinen lapa taivutettiin kuumailmapuhaltimella ja sitten äkkiä taivutus muottiin ja kiinni. Onnistui täydellisesti. Toinen lapa murtui samalla menetelmällä. Näin minulle on käynyt monia kertoja, eka lapa onnistuu, toinen ei. Emme hylänneet ehjää puoliskoa, vaan siihen tehtiin uusi lapa ja se taivutettiin varmuuden vuoksi höyryttämällä noin 40 min. ja sitten muottiin. Onnistui. Jouseen tuli siis liitoskohta keskelle, kädensijan kohdalle.
Suhtaudun nyt entistä skeptisemmin kuivakuumennustaivutukseen. Se joko onnistuu tai sitten ei. Höyrytys on onnistunut aina ja helpoin tapa on vääntää tuore puu muottiin. |
|
Back to top |
|
|
Tuomo
|
Posted: 07.02.2007 11:20 Post subject: |
|
|
Itse olen tehnyt joitakin taivutteluja kuumailmapuhaltimella. Tavallisesti olen ensin käristänyt tavutettua kohtaa vatsapuolelta kunnolla ja vasta sitten painanut muotoonsa. Toimii hyvin. Ainoa mikä voi aiheuttaa ongelmia, on vatsan syykulku tai virheet. Taivutuksessa vatsa toimii samoin kuin jousen selkä, eli jos siellä on jotain virheitä, se luultavasti poksahtaa, varsinkin kun käristäminen hiukan haurastuttaa puuta, ts. sen vetolujuus heikkenee. Välillä hajoamisen aiheuttava virhe voi olla aivan olematon, kuten vaikka huolimaton työstöjälki, pieni oksa, tms. Tämän olen kokemuksen kautta oppinut... Parasta kuivakuumennuksessa/käristämisessä on se, että tuotettu muoto pysyy täysin, myös rasituksen jälkeenkin. |
|
Back to top |
|
|
Juri
|
Posted: 07.02.2007 15:22 Post subject: |
|
|
Kuivakuumennus on täysin turvallista jos sen tekee pikkuhiljaa eikä väkisin ruttaamalla.
Silitysraudalla voi kuljettaa lämpöä hissukseen eteenpäin ja taivuttaa muottiin vähän kerrallaan, eli aina silloin kun puu alkaa helposti taipua.
Kuumailmapuhaltimen kanssa olen kiinnittänyt jousen penkkiin ja ripustanut kärkeen painon. Kuumentaessa lapa taipuu itsestään. Aloittamalla kärjestä saa sinne jyrkemmän mutkan joka loivenee kahvaa kohden. Lapa kerrallaan.
Kannattaa antaa kerätä kosteutta takaisin jonkun vuorokauden ajan. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
|
Posted: 07.02.2007 15:43 Post subject: kuiva |
|
|
Olen tainnut käyttää hieman väärää tekniikkaa tuon kuivakuumennuksen kanssa. Systeemi on ollut aina se, että puu ensin mahdollisimman kuumaksi ja sitten nopea taivutus muotoon. Täytyypä kokeilla tuota hidasta menetelmää seuraavaksi. Painon asettaminen lavan päähän kuulostaa hyvältä idealta.
Vernissa näytti ainakin toimivan hyvin kuivakuumennuksen yhteydessä. Yleensä olen vain kastellut puun vedellä. Vesi haihtuu kuumennettaessa nopeasti ja puun pinta kärähtää helposti. Vernissa taas suojasi puuta erittäin tehokkaasti. Luulin jo, ettei puhallin toimi riittävän hyvin, mutta puuta koskettaessani poltin sormeni. Lämpöä oli tarpeeksi. |
|
Back to top |
|
|
hartsa
|
Posted: 23.05.2007 13:41 Post subject: päiden höyrystäminen |
|
|
Juri wrote: | Kuumailmapuhaltimen kanssa olen kiinnittänyt jousen penkkiin ja ripustanut kärkeen painon. Kuumentaessa lapa taipuu itsestään. Aloittamalla kärjestä saa sinne jyrkemmän mutkan joka loivenee kahvaa kohden. Lapa kerrallaan.
|
Millaista painoa olet käyttänyt?
Jos tuollaista yrittää, niin tuohan on kai pakkokin tehdä vasta kun kärjet on ohennettu ainakin melkein lopullisiksi, joka taas tehdään vasta tilleröinnin jälkeen. Aikaisemmin täällä kehoitettiin tekemään recurveja jopa kuivatuksen yhteydessä ja aika monessa ainakin ennen tilleröintiä. En ole vielä yhtään rakentanut (kuivamassa on jo), mutta lukenut ohjeita senkin edestä ja hiukan ristiriitaisia tuntuvat olevan.
Hartsa |
|
Back to top |
|
|
Mika
|
Posted: 23.05.2007 14:19 Post subject: |
|
|
2.1 alkaa olla raja puujouselle, erikoisemmat mallit unohtaen. 2.3 on lähinnä kokeneelle tavallisemmista malleista. 2.6 on lähempänä alkajalle puujousilla. |
|
Back to top |
|
|
Juri
|
Posted: 23.05.2007 15:47 Post subject: Re: päiden höyrystäminen |
|
|
hartsa wrote: | Millaista painoa olet käyttänyt?
Jos tuollaista yrittää, niin tuohan on kai pakkokin tehdä vasta kun kärjet on ohennettu ainakin melkein lopullisiksi, joka taas tehdään vasta tilleröinnin jälkeen. Aikaisemmin täällä kehoitettiin tekemään recurveja jopa kuivatuksen yhteydessä ja aika monessa ainakin ennen tilleröintiä. En ole vielä yhtään rakentanut (kuivamassa on jo), mutta lukenut ohjeita senkin edestä ja hiukan ristiriitaisia tuntuvat olevan.
Hartsa |
Vanhan ruustukin olen laittanut päähän roikkumaan, lisännyt vasaran tai pari tarpeen mukaan.
Tällöin olen käsitellyt koko lavan enkä pelkästään kärkeä. Ensin olen tehnyt ns. lattiatilleröinnin ja tarkistanut tilanteen vielä tilleritikussa pitkällä jänteellä ja mahdollisimman lyhyellä vedolla. Lopullisen lämpökäsittelyn vatsalle teen tilleröinnin loppuvaiheissa.
Rajummat jäykät vastakaaret kannattaa mielestäni kyllä tehdä muottia vasten ja kaventaa vasta myöhemmin. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Guest
|
Posted: 23.05.2007 19:14 Post subject: |
|
|
simo.
luin täält jostai ku sanoit et jousen voi pistää muotoon laittamal sen viikoks veteen ja kaks viikkoo muotissa. Tai jotai sinne päi.
on just tosa vieressä muottiin valmis aihio.niin niin.. onk sil mitää välii kui lämpimää veden pitää olla
pysyykö sillä tavalla desingit hyvin, vai suoristuuko jousi muutaman sadan laakin jälkeen?
Hmm... |
|
Back to top |
|
|
Mika
|
|
Back to top |
|
|
|