View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
vilunki
Joined: 30 Aug 2007 Posts: 6 Location: Livonsaari
|
Posted: 31.08.2007 16:06 Post subject: Nuolihyllyn tekoon vinkkejä? |
|
|
Kiitokset heti alkuun tästä antoisasta ja monipuolisesta foorumista, jota olen tässä hiljan sivusta seuraillut. Minulla olisi kysymyksiä teille kokeneille konkareille, kerron ensin hieman taustaa.
Olen aloittelija, ammuntakokemusta on yhdeltä kesältä 35-paunasella ratajousella, yhtään jousta en ole vielä rakentanut. Kaverilta lainatulla taljalla en ole pystynyt ampumaan nuoltakaan, kammottavan tuntuinen laite. Ensimmäinen jousi on nyt suunnitteilla puutyöpiirin alkua ja keppien kuivumista odotellessa. Käytössäni on n.10 ?senttiset 2,5 metriset pihlaja- ja katajakepit (jääköön kataja käyttämättä, kun sain lueskeltuani sellaisen kuvan että se on kaikin puolin pihlajaa huonompi jousipuu) sekä kesältä epoksinjämät purkkien pohjalla.
Haluan tehdä jousen, jolla on ?helppoa? oppia ampumaan painavahkoja puunuolia tarkasti (=omenan kokoiseen maaliin) lyhyille, alle 25 m matkoille. Vetopituuteni on n. 29? ja tavoite saada jousesta n. 40-50 paunainen. Suunnittelen n.170-senttistä, vähän reflex/deflex ?muotoista jousta, falcomaisella kahvalla + nuolihyllyllä. Tavoitteena on saada käyttööni haulikkoa mukavampi metsästysase.
Ajattelin tehdä lavoista n. tasapaksut (n.15-20 mm), kahvasta kärkeen kapenevat (n.40 mm - n. 15 mm). KYSYMYKSET kuuluvat: Voiko yksipuiseen jouseen tehdä ikkunaleikatun nuolihyllyn, taipuuko jousi tasaisesti, kestääkö käytössä? Jousen laminointikaan ei ole ongelma, laminoimalla esim. kolmesta osasta kai saisin kestävyyttä ja muodon pysyvyyttä (ja pääsisin eroon epokseista).
Tällä foorumilla ei nuolihyllyt taida olla kovassa huudossa, mutta itselläni e i jousista ilman sellaista ole kokemusta. Miten tuo nuolihyllyn leikkaus kahvaan kannattaa tehdä? Riittääkö leikkaus keskilinjaan vai pitääkö leikata esim. ½ nuolen paksuutta keskilinjan ohi? Vai pitäskö leikkaus tehdä alle keskilinjan, että nuoli joutuu vähän kiertämään?
Olen kiitollinen, jos joku viitsii vastata kysymyksiin tai vaikka muuten kommentoida suunnitelmaa, onko mitat esim. aivan päin p:tä? Alkuun teen tietysti vähän reilunkokoiset lavat ja tillerissä lopullinen säätö. _________________ -Ville |
|
Back to top |
|
|
Arwi
Joined: 26 Aug 2004 Posts: 329
|
Posted: 31.08.2007 19:45 Post subject: Re: Nuolihyllyn tekoon vinkkejä? |
|
|
vilunki wrote: | (jääköön kataja käyttämättä, kun sain lueskeltuani sellaisen kuvan että se on kaikin puolin pihlajaa huonompi jousipuu) |
Toisinpäin. Kannattaa vaan suosiolla aloittaa helpommista ja yleisemmistä puista.
Säästä se kataja myöhempään ja parempaan. |
|
Back to top |
|
|
Väiski 480
Joined: 01 Jul 2007 Posts: 136 Location: Helsinki
|
Posted: 31.08.2007 20:27 Post subject: |
|
|
Olen tehnyt "rakentajaurallani" kolme lasikuitulaminaattilonkkaria. Kysyit nuolihyllyn leikkaussyvyydestä. Musta kuulostaa riskaabelilta yrittää leikata yli puolta jousen leveydestä pois. Pitäis jättää paljon tavaraa hyllyn myötäisessä suunnassa. Ite tein hyllyt suurinpiirtein puoliväliin, suurimpana syynä tähän oli kuitenkin FFAA:n pitkäjousta koskevat säännöt... Mieluiten tekisin puujouset ilman hyllyä. Ei se pieni lovi siinä paljoa auta, muuta kuin että voi samalla jousella harrastaa erijäykkyisiä nuolia. Tietenkin jos haluaa modernimman kahvan niin hylly tuntuu jotenkin luontevalta..
Kertokaahan muut kokemuksia. En ole itse ampunut kokopuujousella jossa on moderni kahva ja hylly. Jotenkin se mielestäni pilaisi fiilistä. Puujousilla pitäisi ampua käden päältä. Ei sen puoleen että hyllyissä olisi jotain vikaa, mutta...
V. |
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
Joined: 08 Jul 2004 Posts: 4937 Location: Turku
|
Posted: 01.09.2007 19:01 Post subject: |
|
|
En ole koskaan tehnyt nuolihyllyllistä jousta. Jos hyllystä tekee "syvän", niin silloin jouseen tulee ns. pistoolikahva, joka taas vaikuttaa jousikäden asentoon ja ampumatekniikkaan. Ei pistoolikahvan tekeminen yksipuiseen mikään mahdottomuus ole, kyllä niitä ovat jotkut tehneet. Se vain lisää jousenteon vaikeutta ja ajallista panostusta. Suosittelen tekemään ensimmäisistä yksipuisista jousista aivan yksinkertaisia "historiallisesti oikeita" perusjousia. Näitä tehdessä opit ainakin tilleröinnin perusteet. On parempi, että uhraat ensimmäisiin yritelmiin vain muutaman tunnin per jousi kuin että väkerrät pistoolikahvaa viikon iltapuhteet ja lopulta toteat, että jousi olikin susi; tilleri pielessä.
Käsityön alasta riippumatta aloittelijoilla on yleinen taipumus pyrkiä tekemään heti "hienoja" ratkaisuja ja tarve kiinnittää eniten huomiota vähemmän oleellisiin yksityiskohtiin. Jousenkin kohdalla oleellisinta on hyvä tilleri, joten siihen kannattaisi pyrkiä. Kahvan muodon kanssa voi pelata sen jälkeen, kun osaa tehdä toimivan jousen. |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 01.09.2007 21:01 Post subject: |
|
|
Pistoolikahva ja syvä ikkunaleikkaus ovat toisistaan riippumattomia ominasuuksia. Jos tekee toisen ei ole pakko tehdä toista.
Syvä ikkulaikkaus tietenkin vaatii sen että kahvassa on jäykkyyttä sen verran, ettei kahva taivu, jolloin pistoolikahva on luonnollinen jatke,
jos jäykkyys on tehty puusta on puuta niin paljon, että siitä saa helposti myös pistoolikahvan, jos ei muuten niin liimaamalla taakse ylimääräisen palan. Tätä Simo tarkoitti?
Pistoolikahvan voi tehdä myös Flatbow tyyppisestä kavennetusta kahvasta muotoilemalla kahvan takareunaa, siten että ranne tulee suorempaan asentoon. Tällöi ammutaan sormen päältä kuten muutenkin ja hanskat ovat edelleen suoriteltava lisävaruste, etteivät sulat naarmuta kättä.
Olen ihan samaa mieltä Simon kanssa, ettei ensimmäiseen jouseen kannata tehdä syvää ikkunaa vain ihan vaan tehdä joko (osittain) taipuva longbow kahva tai sitten molemmilta puolilta kavennettu jäykempi flatbow kahva. Toinen juttu on että pistoolikahva vaatii suht suuren jäykän osan, mikä rokottaa vetopituutta, mikä pitäisi ottaa huomioon joko lisättynä pituutana tai (leveytenä ja ohuutena).
Kun on saanut ensimmäisen jousen tehtyä toimivaksi niin kannattaa sitten ruveta miettimään enemmän hienouksia. Ilmankin erikoiskahvoja jousissa on loputtomasti mahdollisuuksia.
Sinänsä mielestäni ei ole mitään syytä olla tekemättä ikkunallisia kahvoja, jos sellaista on kiinostunut tai osaa niillä paremmin ampua. Joidenkin mielestä nämä ovat vääränlaisia jousia(tm). Mielestäni vääränlaisia jousia ei ole, on vain tiettyihin kilpailuihin sopimattomia jousia. (Menee jo filosofian puolelle joten lopetan tähän.)
T:Joonas joka on tehnyt yhden pistoolikahvaisen flättärin ja yhden ikkunaleikatun pistoolikahvaisen holmegard jousen, sekä epälukuisen määrän flättäreitä ja muutaman longbown siinä sivussa. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 02.09.2007 16:35 Post subject: |
|
|
Suosittelen lämpimästi jättämään turhat ikkunaleikkaukset pois puujousista. Osumatarkkuuteen leikkauksella ei todellakaan ole minkäänlaista vaikutusta, ihan oikeasti.
Keskemmältä ampuva jousi tarjoaa tosin mahdollisuuden käyttää myös jäykempiäkin nuolia mutta en ole tällekään ominaisuudelle vielä mitään käyttöä löytänyt.
Olen ampunut samoja 40-45# spainattuja nuolia kaikilla 45-50 paunaisilla jousillani oli ikkunaleikkausta tai ei. Lähtevät aivan samalla tavalla suoraan sinne minne osoitetaan sekä ikkunaleikkauksellisesta lasikuitulaminaatista että puujousesta 35 mm leveän kahvan päältä.
Jos nuolihylly tuntuu puujousessa jostain syystä välttämättömältä kapineelta, kannattaa sellainen mieluummin lisätä kahvan päälle kuin leikata sisään. Kannattaa kuitenkin kokeilla ensin ilman. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Santtu Risku
Joined: 31 May 2006 Posts: 1659 Location: Inari
|
Posted: 02.09.2007 19:02 Post subject: |
|
|
suosittelisin myös tekemään ensimmäisen jousen pihlajasta sekä ilman mitään ikkunaleikkausta sillä ainoa hyöty siinä on se että voi ampua jäykempiä nuolia sillä nuolen ei tarvitse "kiertää kahvaa".
muista että kataja ei suinkaan ole huonompi jousipuu kuin pihlaja. se on vain vaikeampi aloittelijalle. katajan puristuslujuus on paljon parempi kuin pihlajan kun taas vetolujuus heikompi. tästä syystä jos haluaa laminointia jossain vaiheessa kokeilla niin kataja vatsapuuksi. se pelittää myös todella hyvin jänneselän kanssa olettaen että osaa tehdä sellaisen hyvin.
Helpointa on varmaankin tehdä jäykkäkahvainen yksipuinen jousi tuosta pihlajasta. muistathan että jos teet jousen metsästyskäyttöön niin lyhempi on parempi. (ei tarvi niin paljon katellä missä lavat raapii)
Jäykkäkahvaisessa on kohdallasi myös se hyvä puoli, että voit ensin katsoa tillerin kohdilleen ja sittemmin jos osoittautui hyväksi niin tehdä kaikki nuo kahvan puunaukset. myös ikkunaleikkaus on mahdollinen tällöin. mutta jos esim kahvasta teet jotain 2-2.5 cm leveän niin ikkunaleikkaus on ihan yhtä tyhjän kanssa.
ainiin: vetopituus on hyvä laksea jakamalla jousen pituus 2.3:lla jolloin saat siis halutun vetopituuden. esim 120 cm jouselle vetopituus olisi noin 52 cm. että jos vetosin on 28 tuumaa niin suosittelisin että vähän hillitset sitä jos metsille aijot jousesi kanssa lähteä. saman määrän paunoja saa lyhempäänkin keppiin. lyhempi veto on myös nopeampi ja täten kätevämi metsillä. _________________ "When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson |
|
Back to top |
|
|
elvis
Joined: 27 Jun 2007 Posts: 343 Location: Turku
|
Posted: 02.09.2007 22:54 Post subject: |
|
|
Quote: | katajan puristuslujuus on paljon parempi
kuin pihlajan kun taas vetolujuus heikompi |
puu | puristuslujuus(MPa) | vetolujuus(MPa)
Kataja | 46 | 69
Pihlaja | 60 | 103
lähde: http://www.puuproffa.fi/arkisto/lujuus.php
en tiedä sitten millä kosteusprosenteilla noi on mitattu... |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 02.09.2007 23:31 Post subject: |
|
|
Puristuslujuus on tossa(kin) taulukossa siis syitä vastaa, eli
(HUOM: Siis tossa taulukossa sanotaan toista, mutta noi arvot sopivat yhteen arvojen kanssa, jotka on mitattu kuten yllä väitän. Puuproffalla on menneet myös muut arvot ennekin sekaisin, joten luotan siihen. Katsokaa esim jalavan vetolujuutta. tai raidan kimmomodulia 7200-1600. Muutenkin arvot näyttäisivät olevan samasta lähteestä kuin lövra.
Kannattaa myös verrata tammen arvoja. Ai oliko se parallel vai perpendicular :
http://www.lovtrainstitutet.se/en/wood-information/fakta/ek.html
)
Voima --------->||||||||<---------voima
Tällä ei ole mitään tekoa, kun jousessa on:
Voima ---------->====<----------Voima
(olen joskus miettinyt jos tota vertaisi vetolujuuteen vastaavilla syillä, Woodbear onnistui vakuuttamaan minut, ettei kannata).
Mitä ilmeisesti sen sijaan kannattaa katsoa on vetolujuus vastaan
taivutuslujuus.
Määritelmien mukaan muuten vetolujuus ilmoitaan se joka rikkoi-10%.
Taivutus taas tehdään "useita kertoja", mikä siis hankaloittaa noiden vertailua. Peukalotuntumalla sanoisin, että yli 5% ja alle 10% pitäisi laittaa vetolujuuteen, että siitä saa vetailukelpoisen taivutuksen kanssa.
Mutta siis Katajan vetolujuus on 60% taivutuslujuudesta, kyn yleensä vetolujus on samaa luokaa tai enemmän. Eli siis kysesä on poikkeuksellisen vetohauras puu. Lääkkeiksi käynee leveä selkä ja kapea vatsa, riittävä kosteus prosentti ja selätys. En ole löytänyt kunnollista katajastaavia, joten kokemusta ei ole.
On hienoa, että tota dataa on saatavana, vielä kivempaa olisi tietää mistä toi data on peräisin ja miten se on mitattu.
Mä haluaisin kaavan, joka laskisi vetolujuuden ja taivutuslujuuden suhteesta sen, kuinka monta prosenttia selkää pitää kaventaa optimaaliseen poikkileikkaukseen. |
|
Back to top |
|
|
elvis
Joined: 27 Jun 2007 Posts: 343 Location: Turku
|
Posted: 04.09.2007 21:14 Post subject: |
|
|
Quote: | Mä haluaisin kaavan, joka laskisi vetolujuuden ja taivutuslujuuden suhteesta sen, kuinka monta prosenttia selkää pitää kaventaa optimaaliseen poikkileikkaukseen. |
mitä tarkoitat tällä ? Haetko jotakin tiettyä
optimaalista poikkileikkauksen muotoa
tietyille veto- ja taivutuslujuuksille ? |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 06.09.2007 09:43 Post subject: |
|
|
Juuri sitä. Eli jos vetolujuus on 25% korkeampi, niin optiomaalinan lavan profiili on sellainen puolisuunnikas, jossa selkä on 50% kapeampi tms...
(Älkää uskoko, numerot vedetty hatusta.)
Tietenkin optimi riipuu siitä onko tärkeintä maksimoida vetopituus vai minimoida setti. |
|
Back to top |
|
|
elvis
Joined: 27 Jun 2007 Posts: 343 Location: Turku
|
Posted: 07.09.2007 17:45 Post subject: |
|
|
Quote: | Juuri sitä. Eli jos vetolujuus on 25% korkeampi, niin optiomaalinan lavan profiili on sellainen puolisuunnikas, jossa selkä on 50% kapeampi tms...
(Älkää uskoko, numerot vedetty hatusta.) |
Tein laskelman jousen optimaaliselle poikkipinta-alalle.
Yhtälöstä tuli aika ruman näkönen, ja poikkipinta-alan muodosta vähintääkin
erikoinen. Voisin jossain vaiheessa pistää tänne sen selityksineen ja todistuksineen jos jotakin kiinnostaa ja jos jaksan sen tietokoneelle
kirjotella.
Pääidea laskelmassa on se, että mahapuolen ja selkäpuolen jännitykset kytketään niiden aiheuttamien vääntömonettejen avulla toisiinsa ja näillä haetaan sellainen muoto, jolla saadaan pintapuiden (maha ja selkä) jännitykset tasapainoon näiden jännityskestävyyksien (jossain mielessä verrannollinen puristus- ja vetolujuuksiin) suhteen.
Lisäksi määrittelen laskelmassa sen, että mihin selkäpuu loppuu ja mistä mahapuualkaa. Huomasin myös, että tämä vääntömomentti on vahva työkalu jousen suunnittelussa, jos sitä haluaa teoreettisesti suunnitella. Vääntömomentilla pystyy nimittäin kytkeä myös paunamäärät pintapuiden jännityksiin, joka kertoo suoraan suunnitellun jousen ylärajat paunamäärien suhteen. Olen silti sitä mieltä, että parhaat ja hienoimmat jouset valmistetaan puhtaasti maalaisjärjenkanssa, aijon kyllä silti alkaa harrastamaan myös tämän tyylistä suunnittelua. |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 08.09.2007 15:19 Post subject: |
|
|
Varmaan optiomaalie poikkipinta-ala olisi jonkinlainen I-palkki tms, joka on hyvin vaikea veistää. Ajattelin lähinnä puolisuunnikasta optiomaalisella selän ja vatsan suhteella. |
|
Back to top |
|
|
elvis
Joined: 27 Jun 2007 Posts: 343 Location: Turku
|
Posted: 08.09.2007 16:02 Post subject: |
|
|
Quote: | Varmaan optiomaalie poikkipinta-ala olisi jonkinlainen I-palkki tms, joka on hyvin vaikea veistää. |
Joo, aika lähelle i-palkin muotoinen, mutta kyllä tuon laskelman avulla voi
kiinnittää myös puolisuunnikkaan muodon. Yleinen kaava ei sinänsä muutu
mutta tulee kyllä yksinkertaisemmaksi. |
|
Back to top |
|
|
T. Manner
Joined: 30 Jun 2007 Posts: 949 Location: Vantaa
|
Posted: 09.09.2007 17:33 Post subject: |
|
|
Harvassa jousessa esiintyy vääntömomentteja, taivutusmomentteja sen sijaan kovastikin.
TM |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 09.09.2007 22:44 Post subject: |
|
|
Mä olen joskus miettinyt pyöreiden reikien poraamista jousen sivuille. Tämä mahdollistaisi keventämisen keskeltä. Sen verran sieninen idea, etten ole viittinyt kokeilla, sillä kyllä se varmasti hajoaisi... |
|
Back to top |
|
|
Martti Auer
Joined: 27 Jul 2004 Posts: 2043 Location: takapajula
|
Posted: 10.09.2007 03:45 Post subject: |
|
|
Miksei vaan poraa reikiä suoraan läpi lavan keskeltä? _________________ Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 10.09.2007 21:19 Post subject: |
|
|
Nuolihyllyn teko on vaikeampaa kuin luulinkaan. Parempi jättää väliin, muutenkin on hankalaa. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
Joined: 08 Jul 2004 Posts: 4937 Location: Turku
|
Posted: 11.09.2007 12:38 Post subject: |
|
|
Olisi mielenkiintoista nähdä, millaisia lukemia "fysikaalisesti oikeaoppinen" jousi ampuu esim. nopeusmittarin läpi sekä pituusradalla. Nykyinen kerhomme ennätys 291 m on mille tahansa yksipuiselle jouselle aika kova haaste. |
|
Back to top |
|
|
T. Manner
Joined: 30 Jun 2007 Posts: 949 Location: Vantaa
|
Posted: 11.09.2007 15:22 Post subject: |
|
|
Quote: | Nykyinen kerhomme ennätys 291 m on mille tahansa yksipuiselle jouselle aika kova haaste. |
Tuon luulen pitävän hyvin paikkansa. Varsinkin jos ja kun puhutaan D-tyyppisestä jousesta, jossa ei ole esitaivutettuja kohtia. Yksi iso ongelma tuon "optimaalisen" jousen teossa ovat nämä materiaalit, puun todellisten ominaisuuksien ottaminen huomioon oikein on pienoinen taikatemppu kun otetaan hajonta mukaan.
Oman käsitykseni mukaan aika pitkä jousi, jossa kärjet taipuvat voimakkaasti olisi hyvä, mutta ei muuten erityisen käytännöllinen.
TM |
|
Back to top |
|
|
Ilkka Seikku
Joined: 17 Jan 2007 Posts: 944
|
Posted: 14.09.2007 21:24 Post subject: |
|
|
Tee vaan nuolihylly jos haluat. Katsot vaan että tavaraa on hyllyn alla riittävästi, ettei pääse leikkauskohdasta taipumaan.
..tämä siis aloittajalle, tuosta ylläolevasta keskustelusta en tajua tavuakaan.. nuolihyllyn saa tehtyä, vaikkei olisi ydinfyysikko. |
|
Back to top |
|
|
Martti Auer
Joined: 27 Jul 2004 Posts: 2043 Location: takapajula
|
Posted: 15.09.2007 00:08 Post subject: |
|
|
Nuolihylly on perinnejousissa muutenkin hyvin epäoleellinen tekijä. Eli sellainen fysiikan termi: epäoleellinen tekijä, mikäli se ei ole teille tuttu. _________________ Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan. |
|
Back to top |
|
|
Ilkka Seikku
Joined: 17 Jan 2007 Posts: 944
|
Posted: 15.09.2007 07:19 Post subject: |
|
|
Jep, epäoleellinenpa hyvinkin. Ei missään määrin tarpeellinen.
Mutta asialliseen kysymykseen antaa mieluusti vastauksen, etenkin jos on jokusen kymmenen tehnyt noita hyllyllisiäkin yksipuisia jousia. |
|
Back to top |
|
|
|