Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

tarkkuuden edellytys
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jousiammuntatekniikka
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Smirkelimies



Joined: 15 Jan 2009
Posts: 1055
Location: Oulu

PostPosted: 10.08.2010 20:58    Post subject: Reply with quote

Juha wrote:
rumpujakin on tehty puolenkymmentä niin tuollaisen ns henkisen jutun voisi siihen yhdistää vaikkapa teemalla noita palaa aina, heh heh....pitääpä laittaa tajunnanvirtaa osiolle rummuista joskus kuva pari.


Hyvin sopisi vaikka iltaohjelmaksi rummun paukuttelu nuotiolla. Laita ihmeessä rumpukuvia näytille. Shamanismi kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta en tunne aihetta. Menee otsikon ohi, mutta milloinkahan Suomen korpikylissä on vielä toiminut yleisesti luontoparantajia/shamaaneja? Esim. Risto Vuole-Apialan Savusauna-kirjassa on kuva vuodelta 1927 parantaja Rotikka-Pekasta parannushommissa. Ei niin hirveän pitkä aika sitten.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Juha



Joined: 29 Jun 2010
Posts: 1014
Location: Oulu

PostPosted: 11.08.2010 11:51    Post subject: Reply with quote

Niitä toimii edelleen, mutta ottivat kirkon touhuista niin nokkiinsa että tekevät hiljaisuudessa ja vähin äänin auttamis yms työtään. Lapissa aikanaan joukko shamaaneja teki itsemurhan kun kirkko koitti pakottaa heitä luopumaan rummuistaan. Tuumasivat vain että tulevat takaisin myöhemmin kun aika on kypsä Cool
Back to top
View user's profile Send private message
Juha



Joined: 29 Jun 2010
Posts: 1014
Location: Oulu

PostPosted: 11.08.2010 11:52    Post subject: Reply with quote

Mutta tosiaan, pidetään jousifoorumi jouska aiheisena. Siirrän tän rumpu yms jatkon tajunnanvirtaa osiolle, kunhan laiskuutani saan ne rumpukuvat sinne.
Back to top
View user's profile Send private message
jousipata



Joined: 22 Sep 2008
Posts: 862
Location: hels.. lappi,keskiyläperä

PostPosted: 05.09.2010 16:02    Post subject: Reply with quote

miksi ei osu?

olen ampuillut oikeakätisesti oikeakätisillä jousilla kun oikea silmä on dominoiva ja molemmat silmät auki.

muuten olen vasenkätinen ja tottunut aina aiemmin inkkarijousilla ihan lapsesta asti ampumaan vasenkätisesti.

nyt tähtääminen tuntuu oudolta. nuoli heittää reilusti oikealle ja yläviistoon tähdätystä pisteestä. jopa ihan lyhyillä matkoilla heitto on puoli metriä-80 cm ja matkana on 5 metriä- 10 metriä.

onko tähtäämisessäni jotain perustavanlaatuisesti pielessä vai onko laukaisussa jotain isompaa vikaa.

yksi osasyy ovat toistaiseksi huonot nuolet. suurin osa on halpoja alumiininuolia ja niistä osa on kieroja.

yhtenä oireena on vielä että kun ammun 60 paunaisella vastakaarella halpisnuolia, niin niiden nokit hajoavat ihan järestään. jänne voi olla himpun liian paksu nuolten nokeille tai nokit ahtaat, mutta ainakin ne ovat heikot. vai kertooko nokkien hajoaminen myös huonosta tai väärästä laukaisusta? heikommalla jousella jossa ohuempi jänne, nokit eivät hajoa.

pitäisikö jousen puussa eli kahvassa oleva käsi olla hivenen koukussa, sillain se on nyt ollut. jänne ei täten ole lähelläkään osua ranteeseen. veto saattaa tällä tavoin olla eripituinen eri laukaisuissa kun jousikäden kulma saattaa vaihdella. jännekäden ankkurointi on tai pyrin pitämään sen puoli sekuntia aina samassa kohtaa silmän alla.

tähdätessä nuolen kärki osoittaa maalipisteesä reilusti vasempaan ja silti nuoli lentää maalista oikealta ohi. tosin lohtuna on, että oikealle saan jonkunlaista kasaakin kun ammun samalta etäisyydeltä. jos etäisyys vaihtuu, niin ei tule kasaa.

kävin ampumassa eläinfiguureja ja em. tavalla tähtäillen n. 10 m matkalta osuin jänikseen n. 2 nuolella neljästä vitaalialueelle. usein nuolet menivät ohi tai osuivat ei vitaaliin.

varmaan tarvis jonkun kokeneemman katsomaan ja kädestä pitäen neuvomaan kun virheitä ei itse näe.
_________________
tzoinnngggg...
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 05.09.2010 17:54    Post subject: Reply with quote

Quote:

varmaan tarvis jonkun kokeneemman katsomaan ja kädestä pitäen neuvomaan kun virheitä ei itse näe.


Tuo on totta. Vaikka ampuisit peilin edessä niin laukaisuhetkellä katseesi on jossakin muualla kuin siinä peilissä. Ainakin pitäisi olla...

Yksi keino huomata itse omat virheensä on videoida ampumista. Parempi keino tosiaan on, että joku kokenut tziigaa ja kertoo sitten missä meni käteen.

Paskojen nuolten kanssa puljatessa kaikki edellä esitetty on turhaa.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
heiluri



Joined: 31 Mar 2007
Posts: 211

PostPosted: 05.09.2010 20:08    Post subject: Reply with quote

Jep,aikoinaan, olikohan se nyt vaistofoorumi Pihtiputaalla, videoimme ampumista...erittäin kouluttavaa ja vain siinä voi nähdä omat virheensä kunnolla.
Kannatta jokaisen kokeilla,ainakin minä huomasin ampuvani aika kurjasti.
Back to top
View user's profile Send private message
Juha



Joined: 29 Jun 2010
Posts: 1014
Location: Oulu

PostPosted: 15.09.2010 14:40    Post subject: Reply with quote

Tuumattakoot tähän jousikäden vaihtoon että ainakin itse olen tyytyväinen kun vaihdoin vasuriksi tuon dominoivan silmän mukaan. Yllättävän nopeaa sen vetämisen oppi tosinkin päin! Ratalla oon käynyt ammuskelemassa jonkun 10 tuntia about ja ajatus vetää jännettä oikealla kädellä alkaa jo tuntua oudolta (no en mä tässä oo jouskaa vetänytkään vasta kuin kesäkuusta lähtien). Saapa ainakin dominoivan silmän eli vasemman mukavasti hollille niin ei tarvi kikkailla ainakaan sen asian kanssa enää. Tuollaisella vajaat 40 paunaa omaavalla puujousella vasuri toimii jo ihan mukavasti kun sitä pikkasen jumppautti ensin hieman lepsummalla kepillä.
_________________
If an archer shoots just for fun he has all his skill.
If he shoots for score his hands tremble
and his breath is uneasy.
If he shoots for a golden price he becomes mad and blind.

-- Old Chinese Poem --
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jousiammuntatekniikka All times are GMT + 3 Hours
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group