View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 28.05.2006 13:10 Post subject: B jouset. |
|
|
Kertokaahan omistanne B jousista, mikäli raaskitte.
B jouset ovat jäykemmän tuntuisia jo jännekorkeudella ja helpompi tehdä matalalle jännekorkeudelle, kuin vaikka suora tai reflex.
Kuvassa vasta esipuristuksessa yksi B muoto, eikä vielä liimauksessa, joka selittää puristimien vähäisen määrän. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 28.05.2006 18:01 Post subject: |
|
|
Kuvia. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 28.05.2006 18:11 Post subject: |
|
|
Hieman erheellisesti aihio vaikuttaa vielä klassiselta B jouselta, mutta tästä tulee enemmänkin suorakärkinen B jousi. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 28.05.2006 20:26 Post subject: |
|
|
Mitat ja leikkaus. Pituus nokista nokkiin tulee olemaan 50 tuumaa eli 127cm... |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 28.05.2006 20:37 Post subject: |
|
|
Jouseen tulee puolipyöreällä leveämmällä selällä, jonka olen huomannut kestävän paremmin, kuin lattaselän pyöristetyin reunoin ja piirroksen mallin mukainen, jonka olen huomannut aiheuttavan vähemmän settiä, koska jousen paksuin kohta on kohta, joka pitää eniten jousen myötätaipumaa. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 28.05.2006 20:44 Post subject: |
|
|
Siis aiheuttavan vähemmän pysyvää settiä, koska jousen paksuin kohta on kohta, joka pitää eniten yllä jousen myötätaipumaa. Tämä ei välttämättä tarkoita suoraan vähempää setti, mutta mikäli jousessa on valmiiksi vastakäyrryyttä, niin palautuu vastakäyryys poistettaessa paksuin kohta. Käytännön hyöty on lähinnä aavistuksen pehmeämpi veto ja soveltamisen mahdollisuus, joihinkin malleihin.
Raakaaihion mitat ~32mmx22mm ja ~10mmx10mm ja pituus 132cm. Ulkomitoiltaan lopullinen jousi tulee olemaan hyvin lähelle sama... |
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
Joined: 08 Jul 2004 Posts: 4937 Location: Turku
|
Posted: 29.05.2006 22:22 Post subject: B |
|
|
Olen samaa mieltä Mikan kanssa, että B-jousi on helpompi tehdä matalalle jännekorkeudelle ja tuntuu jo alkuvedossa jäykemmältä kuin suora jousi.
Paleoplanetissa joku B-jousten harrastaja kertoi pitävänsä tätä jousen muotoa "pyhänä" ja se kuvaa aika osuvasti myös omia käsityksiäni. Tämä muoto kiehtoi jo 1970-luvun alussa, kun en vielä tiennyt, miten se saatiin aikaan. Kysyin asiaa R. Kupariselta 1975 ja hän sanoi muodon syntyneen luonnostaan valitsemalla puu, jossa oli mutka keskellä. En silloin uskonut häntä, mutta muutama vuosi sitten tulin kokemuksieni kautta tulokseen, että Kuparinen oli oikeassa. B-jousi on helppo tehdä ilman keinotekoisia taivutuksiakin esim. C:n muotoisesta reaktiopuusta. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 30.05.2006 10:40 Post subject: |
|
|
...ja setti hoitaa lopun. Tuo menee yks yhteen, myös huomiostani setin suhteen, koska pidän settiä hyvin tärkeänä. Jotku tuntuvat välttelevän settin syntyä, kuin olisi tärkein asia koko hommassa ja heidän jousissaan ei ole laisinkaan settiä, eivätkä helpolla ymmärrä soveltaa muunlaista settiä.
Luonnollisin tapa tehdä jousi voi olla juuri luonnollinen B -muoto C -käyrästä.
Käytän paljon keinotekoisia taivutuksia useastakin syystä. Yksi on, saada erilaiset muodot tutuiksi... joita voi myös hyödyntää luonnollisesti syntyneisiin muotoihin. |
|
Back to top |
|
|
Eero
Joined: 01 Nov 2005 Posts: 69 Location: Helsinki
|
Posted: 30.05.2006 15:25 Post subject: |
|
|
Minulla on ensimmäinen B-jousi nyt suunnitteilla. Materiaalina ohut vaahteran runko, jossa on sopivasti mutka keskellä. Puu näyttää loivalta V-kirjaimelta. Pelastin tämän puun mökiltä viime vuoden loppukesästä, kun se oli kaadettu ja jo menossa polttopuuksi.
Puu on valitettavasti hyvin ohut, halkaisija vain noin 4 cm. Näin pyöreäselkäisenä vaahtera tuskin kestää hyvin? No, aina voi yrittää. Kannattaa varmaan tehdä ylipitkäksi suhteessa vetopituuteen ja aika vähäpaunaiseksi.
Ideoita? |
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
Joined: 08 Jul 2004 Posts: 4937 Location: Turku
|
Posted: 30.05.2006 18:53 Post subject: B |
|
|
Hieman ylipitkä suhteessa vetoon on hyvä idea kestävyyden varmistamiseksi. Kyllä sen pitäisi kestää 40-45 -paunaisena. Toinen asia on, ettei kannata tehdä liian pitkää jäykkää osaa keskelle tai päihin. mahdollisimman suuren osan puusta täytyisi tehdä työtä, jolloin rasitus jakautuu laajemmalle alueelle.
Decrowning eli "kruunun poisto" voisi myös tulla kysymykseen, ellei puu ole liian oksainen. Eli selän korkein harjanne otetaan tasaiseksi, jolloin paunamäärät laskevat ilman että tarvitsee kaventaa jousta. Oksien kohdalle täytyy jättää enemmän puuta kyhmyksi. Jos käytössä on hiomakone, niin "kruunun poisto" on suhteellisen helppo ja turvallinen toimenpide. Jos konetta ei ole, niin sikli ja viila tai raspi on lähinnä oikea ase.
B-jousen tilleröinti on sikäli haastavaa, että ennen ensimmäistä viritystä jousi tuntuu toivottoman jäykältä, vaikka ei itse asiassa sitä olekaan. Helposti tulee otetuksi liikaa puuta pois ja sitten kun sen saa jänteelle niin huomaa, että siitä tulikin 30-paunainen. Voisi olla hyvä idea tehdä jousi aluksi pidemmäksi kuin oli aikonut. Ja ensimmäisen jänteelle panon ja koeammuntojen jälkeen sen voi lyhentää sopivaan mittaan, jolloin myös paunamäärät nousevat haluttuun luokkaan. Omalle vaahterajouselleni kävi juuri näin. Tilleröin sen liian kevyeksi, mutta lyhentämisen jälkeen se on 47-paunainen eli aivan hyvä useimpiin tarkoituksiin. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 31.05.2006 09:48 Post subject: |
|
|
Eero wrote: | Materiaalina ohut vaahteran runko, jossa on sopivasti mutka keskellä. Puu näyttää loivalta V-kirjaimelta. |
Mieluummin loiva V, kuin jyrkkä C muoto. C muoto antaa hyvin ohuet lavat ja jäykän keskiosan, jolloin toimii parhaiten ehkä juuri jännejousena, mistä syystä Simo saattoi mainita C muodon, muttei toimi yhtäläisesti puujousena, kuin erittäin keveille nuolille, mikäli puu on kestävää.
Loiva V mahdollistaa paksummalti tai leveämmälti puuta lavoissa, joka on aina parempi puusta tehdessä tai rakaampaa nuolta käytettäessä tai lyhempää vetopituuttakin. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 31.05.2006 10:31 Post subject: Re: B |
|
|
Simo Hankaniemi wrote: | Toinen asia on, ettei kannata tehdä liian pitkää jäykkää osaa keskelle tai päihin. mahdollisimman suuren osan puusta täytyisi tehdä työtä, jolloin rasitus jakautuu laajemmalle alueelle. |
Tuossa näemmä sama asia toisin sanoin.
Simo Hankaniemi wrote: | B-jousen tilleröinti on sikäli haastavaa, että ennen ensimmäistä viritystä jousi tuntuu toivottoman jäykältä, vaikka ei itse asiassa sitä olekaan. |
Tilleröinti on hieman hankalampaa hahmottaa. Minimijännekorkeudessakaan eli tuollaisessa 10cm korkeudessa, jänne ei juurikaan iskenyt ranteelle. Keskiosan jäykkyys saattaa juuri määrätä tuota jännekorkeuden jäykkyyttä ja lapojen jäykkyys keskiosan jäykkyyttä, kun kyseessä on nimenomaan läpitaipuva B. |
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
Joined: 08 Jul 2004 Posts: 4937 Location: Turku
|
Posted: 31.05.2006 22:26 Post subject: C |
|
|
Mainitsemani 47-paunainen B-vaahterajousi oli aihiona melko jyrkkä C ja tein siitä puujousen, ei jänteitä. En ole muistaakseni ampunut sillä erityisen raskaita nuolia, mutta kyllä se heittää 25-30 grammaisia aivan hyvin. Olen ampunut sillä Kuralan radalla 185 m pituusammuntanuolella. |
|
Back to top |
|
|
Eero
Joined: 01 Nov 2005 Posts: 69 Location: Helsinki
|
Posted: 01.06.2006 11:35 Post subject: |
|
|
Joo kiitosta molemmille vinkeistä. Pitää nyt kattella, että miten päädyn tekemään. Ennen tätä B-jousta pitäisi saada pari muuta juttua valmiiksi, mutta voin laittaa sitten tietoa, miten B-jousi edistyy. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 02.06.2006 14:33 Post subject: Re: C |
|
|
Simo Hankaniemi wrote: | Mainitsemani 47-paunainen B-vaahterajousi oli aihiona melko jyrkkä C ja tein siitä puujousen, ei jänteitä. |
Juu tuossa ei ole muuta ongelmaa, kuin että jyrkkä C aiheuttaa lähes poikkeuksetta puusta tehtynä, hyvin ohuet tai kapeat lavat tai sekä että.
Simo Hankaniemi wrote: | En ole muistaakseni ampunut sillä erityisen raskaita nuolia, mutta kyllä se heittää 25-30 grammaisia aivan hyvin. Olen ampunut sillä Kuralan radalla 185 m pituusammuntanuolella. |
Eli 231grainia-540grania, käsittääkseni pituusammuntanuolet ovat lähemmäs tuota 200grainia eli 15grammaa.
Tänään kun kävin amerikkaisella foorumilla niin löysin maininnan,
Quote: | 54" long when strung, pulls approx. 59 pounds @ 23". Casts are surprising: 494grs hunting arrow- 203 yards, 432grs flight arrow- 263 yards. |
Eli 32grammaa 185m ja 28grammaa 240m. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 02.06.2006 18:07 Post subject: |
|
|
Muutamia kuvia valmistuneesta jousesta... |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 02.06.2006 18:08 Post subject: |
|
|
Muutamia kuvia valmistuneesta jousesta... |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 02.06.2006 18:14 Post subject: |
|
|
Muutamia kuvia valmistuneesta jousesta... Veto vielä vajaa, oska settiä ei ole päässyt muodostumaan vielä täyden vedon tarvitsemaan määrää. Jousi noin 60-80# luokkaa täydellä vedolla. |
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
Joined: 08 Jul 2004 Posts: 4937 Location: Turku
|
Posted: 02.06.2006 18:14 Post subject: jousi |
|
|
Siistin näköinen jousi, mistä materiaaleista se on? |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 02.06.2006 18:21 Post subject: |
|
|
Tätä tarkoitan huomattavalla C muodolla. Eli tuo pala oli aavistuksen enemmänkin C, josta kuvassa jännityksessä alalapa tilleröimättömänä ja ylälapa lähes jännekorkeudella, mutta puusta loppui jo työstettävä materiaalikin, kun pituutta tikulla vain tuollaiset 10 cm. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 02.06.2006 19:27 Post subject: |
|
|
Muutamia kuvia valmistuneesta jousesta... |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 02.06.2006 19:55 Post subject: Re: jousi |
|
|
Simo Hankaniemi wrote: | Siistin näköinen jousi, mistä materiaaleista se on? |
Hikkoriset kirveen varret on tehty samasta puusta... |
|
Back to top |
|
|
Santtu Risku
Joined: 31 May 2006 Posts: 1659 Location: Inari
|
|
Back to top |
|
|
jkekoni
Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 30.03.2007 14:40 Post subject: |
|
|
Tekisin itse tosta kyllä mielummin reflex deflex:in. Ei itseasiassa tarvitsisi tehdä, tekis vain jousen, niin että myötäkaari on keskellä, muoto olis valmiita. Tekisin juuri noin päin kun kuvassa, mutta alalapaan voisi laittaa hieman reflexiä lisää.
Nami! |
|
Back to top |
|
|
Tuukka Kumpulainen
Joined: 25 Jul 2004 Posts: 1566 Location: Turku
|
Posted: 01.04.2007 18:27 Post subject: |
|
|
Samaa mieltä. Mitä lyhyempi jousi, sitä hyödyllisempää olisi myötäkäyrä keskiosa ja vastakäyrät päät, eikä vastakäyrä keskiosa ja suorat tai myötäkäyrät päät. Jännekulma on edellisessä paljon parempi. Normaalilla tai mieluummin pitkänpuoleisella pituussuhteella B-jousi toimii tietysti oikein hyvin, onhan siinä hyvä alkujännitys ja pieni liikkuva massa. |
|
Back to top |
|
|
Santtu Risku
Joined: 31 May 2006 Posts: 1659 Location: Inari
|
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
Joined: 08 Jul 2004 Posts: 4937 Location: Turku
|
Posted: 13.04.2007 11:05 Post subject: |
|
|
Jos teen jousen kuivasta puusta, niin veistän paksuuden lähelle lopullista, mutta jätän lavan mahdollisimman leveäksi. Sitten liotan aihiota viikon verran vedessä, jolloin se menee aika fletkuksi ja laitan sen muottiin puristimilla. Parin viikon kuluttua otan aihion irti muotista ja muokkaan sen loppuun ja sitten jänteiden liimaus. Tämä menetelmä ei ole koskaan epäonnistunut. Kuivan puun voi myös höyryttää ja laittaa muottiin, mutta en pidä tähän liittyvästä kiireestä. Aihio on saatava muottiin nopeasti ennen puun jäähtymistä. Liotusmenetelmässä mitään kiirettä ei ole, voit asennella puuta muottiin vaikka tunnin, jos siltä tuntuu.
Sitten on vielä kuivakuumennusmenetelmä, missä taivutettavaa kohtaa rasvataan ja kuumennetaan hiilloksen tai vaikka sähköhellan levyn yläpuolella (tai maalinpoistoon tehdyllä kuumailmapuhaltimella) ja asennetaan nopeasti kuumana muottiin. Tässä on monasti vaikeuksia, puu tahtoo murtua ja lisäongelmana on rasvan poisto ennen jänteiden liimausta. En pidä ollenkaan kuivakuumennusmetodista, mutta jotkut suosivat tätä ja intiaaneillakin se oli hyvin yleinen tapa. Olen rikkonut varmaankin 20 aihiota tätä menetelmää käyttäessäni, mutta onnistuneitakin tuloksia on.
Miuluimmin teen B-jousen tuoreesta puusta, jolloin liotusvaihe jää pois. Puu veistetään lähelle lopullista ja taivutetaan muottiin. Tämä on hyvin helppoa, nopeaa ja onnistuu aina.
Sitten on vielä tämä vaihtoehto, missä käytetään hyväksi puun luontaista muotoa, mutta en ole vielä tehnyt jännejousta sillä tavalla, vain muutamia puujousia. Tämä on tietysti kaikkein helpoin menetelmä, koska taivuttelua ja muuta ei tarvita ja jousen voi tehdä samalla tavalla joko tuoreesta tai kuivasta puusta. Monet hyvät jousipuut ovat luonnostaan melko mutkaisia, joten tämä saattaa olla se alkuperäinen tapa, millä B-muotoon on päädytty. |
|
Back to top |
|
|
toni
Joined: 31 Dec 2004 Posts: 1453 Location: aurajoki
|
Posted: 13.04.2007 16:08 Post subject: |
|
|
käyttäjän kommentti mikan b-jousesta,kun tuo aikoinaan kätösiini päätyi:hiton napakka heittoinen,mutta paunoja on nykykunnolle liikoja.jotenka ampumiset on jääneet vähemmälle.jännekorkeuden oon laittanut jonnekin 5 tuuman hujakoille,lyhyemmällä ottaa omalla tyylillä ranteelle.
muutoin kyllä suosin joko suoraa tai myötäkäyrää keskiosaa.vastakäyrässä keskiosassa oppii kyllä huomaamaan tehokkaammin jousen tasapainopisteestä huolehtimiseen,jousesta otetta hakiessa ja ampuessa.
lyhyt jouset pidän etupäässä tuon kämmenpohjan sivun sekä kahden sormen varassa,toki muutkin sormet on mukana pelissä tasapainottamassa,mutta hyvin kevyesti.toi tosin pätee kokotaipuviin jousiin.eli kahvasta kahvan mukaan.
veikkaan,että jonkun jeesin jousessa muassaan tuo jänteen puolen kouru muoto.ja suorat lavan päät.mutta erimallisista jousista on niin hitunen kokemuksia,jotta vertailemaan en lähde. |
|
Back to top |
|
|
Santtu Risku
Joined: 31 May 2006 Posts: 1659 Location: Inari
|
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
Joined: 08 Jul 2004 Posts: 4937 Location: Turku
|
Posted: 15.05.2007 22:03 Post subject: |
|
|
Jousi on hyvin muotoiltu, paitsi että päät saisivat olla pyöristetympiä, kuten joku näytti kommentoineenkin. Jänteitä vaikutti olevan todella ohut kerros, aivan liian ohut. Tuo jousi ei tule olemaan pitkäikäinen 21" vedolla. Tämä liian ohuen jännekerroksen käyttö tuntuu olevan oikea helmasynti niiden parissa, jotka nykyään tekevät intiaanityyppisiä jännejousia. Tässä jousessa on kuitenkin autenttisen oloinen henki, tekijällä on lahjoja, mutta kokemusta vielä puuttuu. |
|
Back to top |
|
|
Santtu Risku
Joined: 31 May 2006 Posts: 1659 Location: Inari
|
Posted: 15.05.2007 23:08 Post subject: |
|
|
samoja juttuja olen simon kanssa kattonu parissa aikaisemmassa jousessa peeaalla. toisaalta kyseisellä käyttäjällä on todella hienoja länsirannikon intiaanien jousia. esim tämä http://www.primitivearcher.com/smf/index.php/topic,1597.0.html
täysveto sivulla 2. _________________ "When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson |
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
Joined: 08 Jul 2004 Posts: 4937 Location: Turku
|
Posted: 15.05.2007 23:19 Post subject: |
|
|
Tämä jousi ei ole yhtä autenttisen oloinen kuin tuo yllä mainittu apache-jousen mukaelma. Näyttää niin valkoisen miehen tekemältä kuin olla ja voi. Jousi voi silti olla aivan toimiva peli. |
|
Back to top |
|
|
Santtu Risku
Joined: 31 May 2006 Posts: 1659 Location: Inari
|
Posted: 15.05.2007 23:26 Post subject: |
|
|
jasoo jassoo. tottahan siinä näkee, että on käytetty powetooleja, mutta osaatko tuomita jo maalikerroksesta? tms seikasta kuten muodosta? _________________ "When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson |
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
Joined: 08 Jul 2004 Posts: 4937 Location: Turku
|
Posted: 16.05.2007 14:20 Post subject: |
|
|
Santtu Risku wrote: | jasoo jassoo. tottahan siinä näkee, että on käytetty powetooleja, mutta osaatko tuomita jo maalikerroksesta? tms seikasta kuten muodosta? |
Joo, maalaukset ovat aivan selvää valkoisen miehen käsialaa ja kädensija on suorastaan liikuttava turkistupsuineen. Tuosta apache-jousesta joku kommentoi, että sen kuvan näkeminen saa hänet haluamaan sotapolulle, vaikkei hän edes ole intiaani. Siitä olen samaa mieltä. Tämä toinen jousi ei herätä samanlaista vastakaikua. Tämä vaatisi ainakin paljon käyttöä kenttäoloissa, jota pliisu vaikutelma pehmenisi patinan myötä. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 25.05.2007 13:37 Post subject: |
|
|
Jousi valmistui alunperin yli 90#:seksi. Hieman kevensin 80# tuntumaan. Tuosta ei tainnut olla kuvaa täydellä vedolla. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 04.06.2007 16:28 Post subject: |
|
|
Ihan 90#, eikä 80# urattu muoto kestänyt. Osagella jonkun verran käytetty muoto otti ainakin yhden hiusmurtuman. Muutos hieman madaltaen muotoa 50-60# @23". |
|
Back to top |
|
|
tkorte
Joined: 23 Dec 2005 Posts: 648 Location: Ilomantsi
|
Posted: 05.06.2007 13:30 Post subject: |
|
|
No joo...
Quote: | Jouseen tulee puolipyöreällä leveämmällä selällä, jonka olen huomannut kestävän paremmin, kuin lattaselän pyöristetyin reunoin |
Onks toi nyt jotain salattua tietoa jota kukaan muu ei ole vielä tajunnut? Mihin toi perustuu? Tuntuis sotivan jo fysiikan lakeja vastaankin
Ei ainakaan TBB:ssä kukaan tollaista väitä. Lattaselkä on nimenomaan se johon pyritään. Mitä isompi puu, sitä lähempänä selkä on tasaista, sitä parempi eli tasainen selkä paras!
Olisko sulla tullu se kuuluisa uskonasia tässä avuksi? Jospa sie olet vaan tehnyt ne lattaselät väärin ja huonosta puusta? Nyt sitten olet tehnyt puolipyöreitä virheettömästä puusta ja tuntuis kestävän?
Sie olet esittänyt väitteen, todista se. En nimittäin usko ihan vähällä |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 05.06.2007 14:07 Post subject: |
|
|
tkorte wrote: |
Onks toi nyt jotain salattua tietoa jota kukaan muu ei ole vielä tajunnut? Mihin toi perustuu? Tuntuis sotivan jo fysiikan lakeja vastaankin
Ei ainakaan TBB:ssä kukaan tollaista väitä. Lattaselkä on nimenomaan se johon pyritään. Mitä isompi puu, sitä lähempänä selkä on tasaista, sitä parempi eli tasainen selkä paras!
Olisko sulla tullu se kuuluisa uskonasia tässä avuksi? Jospa sie olet vaan tehnyt ne lattaselät väärin ja huonosta puusta? Nyt sitten olet tehnyt puolipyöreitä virheettömästä puusta ja tuntuis kestävän?
Sie olet esittänyt väitteen, todista se. En nimittäin usko ihan vähällä |
Ei vaan, on niin..., että kerron sadun... olipa kerran... hyvä kun huomasit, pisteet kotiin, kukaan muu ei ole asiaa edes viiiitsinyt kommentoida.
No leveä puolipyöreä muoto,
a. pakottaa jousen muunkin nuodon ohuemmaksi.
b. jää reunoiltaan vähemmän teräväksi, kuin latta, koska kulmat eivät ole 90 kulmassa vaan paljon jyrkemmässä.
c. jää paljon ohuemmaksi, jolloin myös rasitusta reunoille syntyy vähemmän.
Toimii erityisesti lyhyissä, kapeissa jousissa, pidemmissä ei tarvitse vaivata päätään ja leveämmät ovat helpommin ovaaleja valmiiksi.
Ei sodi fysiikkaa vastaan, vaan järkeilyä. Moni asia jää tekemättä, eli selvilleottamatta niiltä, jotka ajattelevat.
Siksi asiakaan ei tarvitse olla edes vaikeata, sen sijaan kokeileminen voi olla jo mahdotonta ja alkuunsa.
Tim Baker omien sanojensa mukaan on palannut ns. lattaan muotoon takaisin, koetettuaa hieman kaikkea, pitäen lopulta lattaa "parhaimpana" tai "kestävimpänä" muotona.
Latta muoto on yleispätevin muoto, siksi turvallinen ja taattu ja ei taida olla kovin vaikeaa ottaa puheenaiheeksi muoto, mikä sopii lähes kaikille puulajeille ja sanoa muotoa parhaaksi mahdolliseksi.
Tuohonhan ei tarvita edes fysiikkaa tueksi :=) Kannattaa pitää kuitenkin yksinkertaisena. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 05.06.2007 14:45 Post subject: |
|
|
Lyhyesti, tai lyhemmin asia on näin, että mikäli työstät lattoja pintoja, täytyy ottamasi puun määrä olla tasaiselta pinnalta tarkoin oikea, että taipumasta tulee oikea. Tuo on hyvin hankalaa, koska tasainen pinta on pitaalaltaan melkoisen suuri, jolloin joutuu myös puuta työstämään kerralla ja yhdellä otolla suurelta pintaalalta.
Kun, jousessa on useampia pintoja, tai kaarevuutta,
a. on jousi helpommin hahmotettavissa, muokattavissa, kolmiulotteisempi.
b. puun työstäminen mahdollistuu pieneltä pintaalata kerrallaan.
c. voi puuta työstää jokaisessa kulmassa, jokaisesta kulmasta. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 05.06.2007 14:56 Post subject: |
|
|
Mikäli teet taipuisan, ohuen, leveän, tai pitkän jousen, käy latta hyvin. Mikäli teet jäykän, paksun, kapean tai lyhyen jousen, latta ei välttämättä ole enään paras muoto. Mikäli lattaan muotoon aina pyrittäisiin, olisivat kaikki jouset lattoja. Läheskään kaikki jouset eivät ole lattoja, tai edes toimisi lattoina. Monet modernit jouset ovat lattoja ja lattoina pysyvät. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 05.06.2007 15:02 Post subject: |
|
|
tkorte wrote: |
Ei ainakaan TBB:ssä kukaan tollaista väitä. Lattaselkä on nimenomaan se johon pyritään. Mitä isompi puu, sitä lähempänä selkä on tasaista, sitä parempi eli tasainen selkä paras! |
Puolipyörea muoto ei ole lähellekkään pyöreä, vaan hyvin soikea, huomattavasti leveämpi, kuin korkeampi.
Mitä isompi puu sitä soikeampi on selkä, puolipyöreä. Latta, ei missään tapauksessa. Tasaisesta selästä joudut pyöristämään kulmat, jotka hajovat silti, kun rasitetaan. Puolipyöreään selkään ei muodostu kulmia ollenkaan. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 05.06.2007 16:14 Post subject: |
|
|
Vielä elokuvana sama...
Punainen viiva on suora sikli, tai höylä, jolla teet joustasi. Kuten huomaa, tai sitten ei, että tasainen työstettävä pinta on suuri tarkempaan työstöön ja mikäli latan jousen saat taipumaan liian paljon, on jo melkoisen paljon puutakin otettu. Vastaavasti, pienempi määrä puuta lähtee kerralla pyöreämmästä muodosta.
Vihreä viiva on kulma, mikä muodostuu pyöristetyistä kulmista. Lattajouseen muodostuu kulmia yhteensä kaksi paksua, ovaaliin muodostuu kulmia yhteensä yksi ohut, tai yhtenäinen kulma. Parempi puun kestävyys on selvä pyöreämmän muodon hyväksi, vaikka suora pinta kuinka olisi kestävämpi pelkkänä pintana. Puu ei ole pelkkää pintaa.
Enkä todista mitään. |
|
Back to top |
|
|
Mika
Joined: 22 Apr 2006 Posts: 978
|
Posted: 05.06.2007 16:57 Post subject: |
|
|
Quote: | "tkorte"]No joo...
Olisko sulla tullu se kuuluisa uskonasia tässä avuksi? Jospa sie olet vaan tehnyt ne lattaselät väärin ja huonosta puusta? Nyt sitten olet tehnyt puolipyöreitä virheettömästä puusta ja tuntuis kestävän? |
Koko homma perustuu samaan materiaaliin, yhtä suorana ja samoista puun kappaleista, kuin nykyisetkin jouset, eli materiiali pitkälti sama ja yhtäläinen.
Kerran, kun liimasin b muotoon ensimmäistä b jousta, joka myös lyhyempi jousi, kuin tavallisesti tein, niin ammuttaessa ulompi kaari, joka liimataan valmiiksi kaarelle repesi reunasta syiden mukaan, taipuman ollen selkäpalalle liikaa, tai oikeastaan muodolle.
Selkäpalan muoto oli latta, reunoiltaan pyöristetty. Korjasin asian tekemällä koko selästä puolipyöreän, siten että reunoiltaan selkäpala kohtaa vatsakappaleen, joka myös on yksi syy puolipyöreän parempaan kestävyyteen, erityisesti lyhyissä jousissa.
Mikä vielä todettakoon, että b jousessa kaari on jaettu kahteen lyhyeen jyrkästi kaarevaan lapaan, mikä on tavallaan enemmänkin puuta rasittava, kuin lyhyt ja kokonaan taipuva jousi. Kokonaan taipuvassa jousessa on yksi yhtenäinen kaari, joka ei ole ihan niin kriittinen. |
|
Back to top |
|
|
Guest
|
Posted: 15.06.2007 19:19 Post subject: |
|
|
Edelleenkin ilman kuvia.
Tästä jousesta seuraava versio on saanut uutta tuulta siipiensä alle. Nimetty alkuperäisen mallin mukaan "flamingoksi".
Tämä malli olikin kaikin puolin optimaalisin jousi ja kykeni vähemmälläkin puun rasituksella kevyesti samaan ja parempaankin, mihin paljon rasitettu kapeampi suora jousi, jossa puristuksessa erittäin puristusta kestävä puulaji. Jousessa ei luonnollisesti tarvitse olla edes uraa, jota testailin ja lavatkin voivat olla lähes 2cm leveät nokeista, jousen tehon kärsimättä, pitkälle valmis muoto lisäksi estää aihion kieroutumista erittäin tehokkaasti.
Mika. |
|
Back to top |
|
|
Guest
|
Posted: 15.06.2007 21:24 Post subject: |
|
|
Alulle paneva voima. |
|
Back to top |
|
|
Guest
|
Posted: 15.06.2007 21:35 Post subject: |
|
|
Muotinteko. |
|
Back to top |
|
|
Guest
|
Posted: 15.06.2007 21:37 Post subject: |
|
|
muotti |
|
Back to top |
|
|
Guest
|
Posted: 15.06.2007 21:39 Post subject: |
|
|
muotti |
|
Back to top |
|
|
Torstai
Joined: 09 May 2007 Posts: 4 Location: Turku
|
Posted: 18.06.2007 21:47 Post subject: |
|
|
Jahas. Kuvista sainkin sitten inspiraation, pitääpä verottaa isän lankkutaapelia _________________ --Idle pilgrim in search of action |
|
Back to top |
|
|
|