Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

pihlajajousta pukkaa

Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Arru

PostPosted: 03.08.2007 18:59    Post subject: pihlajajousta pukkaa Reply with quote

Moro vaan kaikille tasapuolisesti.

Ensimmäinen jousen teko on aluillaan.

Kävin kaatamassa omasta metsästä pari pihlajaa ja raahasin 3 pari metristä pätkään 350 kilometrin päähän. Haarjoittelin halkaisua ja totesin yhden tukin liian oksaiseksi ja ohuimman tukin keskeltä lahoksi. Isoimmasta tukista, halkaisija noin 20cm, sain yhden suorahkon aihion aikaiseksi. Täytynee olla tyytyväinen.

Kysymyksenä heräsi seuraavaa. Kuinka paljon vastakäyryyttä on liikaa?

Aihio on jo nyt melko vastakäyrä ja en siksi ottanut kuorta pois kun ajattelin jos se siitä hieman suoristuisi.

Tässä kuvia.

Aihio + jätteet + työkalut

Aihio lähempää

Aihio toisesta suunnasta

jkekoni

PostPosted: 08.08.2007 08:16    Post subject: Reply with quote

Ensiksi,itse olen sitä mieltä, että jos voi vältää halkaisua, niin kannattaa.
Vannesaha ja moottoriasaha ovat ystäviä, mutta onnistuu toi class
ohslonin japaninsahallakin, aikaa menee sitten enemmän...

Tumma ydin on muuten ydinpuuta, ei lahoa. Tosin lahoydintäkin pihlajassa esiintyy. En pitäisi lahoydintä on gelmana pintapuujouselle.

Kannattaisi mitata staavin pituus ja refleksin määrä, sillä kuvasta arvioiminen on hankalaa.

Mun mielestäni osasta noista sun pilalla olevista staaveista saisi vielä yhdet jouse/staavi.(näkäharha voi johtua kuvasta)

Jos ottaa vain yhden niin voi hakata ylim puun lastuiksi ja jätää vain sen yhden aihion. Erittäin hyvä tekniikka ohuisiin puihin, mutta voi käytää myös aihioihin, joista ei kohtuudella saa enempää esim oksien jne takia.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Matti

PostPosted: 08.08.2007 09:37    Post subject: Reply with quote

Kannattaa aina laittaa tuoreet ja kohtalaisen lähelle tillerimittoja leikatut aihiot kiinni lankkuun tai toisiinsa kuivumaan jotta ei tarvitse myöhemmin oikoa niitä. Samalla voi muotoilla vastakaaret, vaikka pari tuumaa refleksiä riittää. Suurella määrällä puristimia voi oikoa myös sivukieroudet pois.

Samaa mieltä minäkin olen, turhaa halkoa kiiloilla kun sahalla saa paremmin ja puun kierre ei kuiteskaan haittaa jousen toimintaa.

Onhan liimat päissä?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Arru

PostPosted: 08.08.2007 13:02    Post subject: Reply with quote

Joo, en sekoittanut lahoa ydinpuuhun. Ohuin noista hylkyaihioista oli ihan haperon pehmeää sisältä.

Joo, liimat on päässä ja aihion alkaa olla melko kuiva jo.

Kuvittelin että puut pitäisi halkaista ettei kiertyvät säikeet katkea.
No, seuraavan halkaisen sitten moottorisahalla.

Tuossa onnistuneessa aihiossa ei ole kuin yksi oksankohta aihion reunan tietämillä ja todellakin halkaistu tuohon muotton eli puunsyyt menevät noinkin suoraan läpi puun.

En lyönyt aihiota kiinni mihinkään kun olin jostain lukenevinani että pihlajalla ei ole tapana pahasti käyristellä.

Vastäkäyryyttä on tällä hetkellä melko tasaisesti molemmissa lavoissa. Keskeltä aihiota mitattuna 5-10 senttiä. Aihio on tällä hetkellä n. 170cm, n.4cm leveä ja n.4cm paksu koko matkalta. Kosteus haihtuu melko nopeaan. En vieläkään arvaa poistaa kuorta ettei vaan väänny enempää vastakäyräksi. Voisi tietysti laittaa puristimilla kiinni mutta en laittaisi ellei ole pakko.

Eli kysymykseni koskettaakin lähinnä sitä että paljon vastakäyryyttä voi olla ennenkuin valmistus menee hankalaksi. Pidän tuota 10cm jo paljona.
Juri

PostPosted: 08.08.2007 15:06    Post subject: Reply with quote

Minä taas suosin kiiloja, aina kuin vain mahdollista. Homma on mielestäni nopeampaa ja vaivattomampaa kuin sahalla, kierteisyyskin tulee esiin.

Jotkut puulajit tosin ovat aivan mahdottomia kiilattavia, esim. omenapuuta en enää yritä kuin sahalla. Pihlajaa en ole vielä testannut.
tkorte

PostPosted: 08.08.2007 16:29    Post subject: Reply with quote

Sahalla oiottaessa tulee vastaan se että toinen puoli lavasta on "karva" toiseen suuntaan kuin toinen. Ilman nauhahiomakonetta olen kokenut hiukka hankalaksi tilleröinnin.
Olen kiilahalkaisun kannattaja, eikä se ropellius ole vaarallista.
Jousia tulee molemmilla tavoilla Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum