Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Falco legend pitkäjousi

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Mazku



Joined: 18 Aug 2007
Posts: 510
Location: Espoo

PostPosted: 24.09.2007 15:40    Post subject: Falco legend pitkäjousi Reply with quote

Olin artemiksen treeneissä ampumassa sunnuntaina. Ammuin falco pitkäjousella joka oli 10,5 kg ja Matin tekemällä 30# jousella. Alussa Faclo tuntui paremmalta kun se oli löysempi mutta vähän ajan kuluttua sain Matin opastuksella tekniikan kulkemaan paremmin ja silloin 30# tuntui paremmalta.

Yritän tehdä jousia itse mutta olen myös ostamassa pitkäjousta josssa on lasikuitulaminaatti. Olen 14v ja kohta tulee kasvupyrähdys ja en tiedä minkä paunamäärän valitsen.

Kuulin jostakin että jousi joka nyt tuntuu raskaalta voi 2kk myehämpänä tuntua löysältä. Kun kasvan niin vetopituus toki pidenee ja paunat lisääntyy mutta miten paljon. Vetopituuteni taisi olla 24".

Mathias
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 24.09.2007 16:11    Post subject: Reply with quote

jonkin verran. itse ampuisin tuolla falcolla mikä nyt on ja alkaisin tehtailemaan omaa pyssyä, sillä se voi ottaa päähän jos on ostanut kalliin jousen (tai halvemman) ja sitten hups se onkin liian iso tai pieni vähän ajan päästä. Paunoista sen verran, että tekisin 40+ paunaisen siitä jousesta ja totuttelisin siihen. jos ei heti jaksa vetää kaikkea niin ei haittaa, kyllä sitä ruista alkaa ranteeseen tulemaan.
Hyvä esimerkki tästä on kaverini jolle tein sen tuomirekurvin (löytyy tuolla nimellä "tuomirekurvi nyt valmis") aluksi hänellä tuli rakkoja jne 30 paunasesta mutta nyt ampuu suht keveästi 50+ jousella. hän on nyt 14 myös.
ehkä matti voi opastaa sinua jousenkin teossa. taitoa meinaan ainakin löytyy.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Mazku



Joined: 18 Aug 2007
Posts: 510
Location: Espoo

PostPosted: 24.09.2007 17:22    Post subject: Reply with quote

Joo ongelmani on että asun Porvoossa. Pääsen Hesaan melkein vain sunnuntaisin bussilla ja mun kotiseurassa ei ole lonkkareita, toiviottavasti saan jousen aikaan nopeasti ja pystyn amupumaan sillä..
Niin tarkoitatko että minun kannattaa ostaa vähän liian rankka jousi kun ostan?

Kiitos, Mathias
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 24.09.2007 17:33    Post subject: Reply with quote

no sanotaan näin että kun olin 14, niin tuo 30 oli ihan napakka ja hyvä, mutta jo 15 v 50 meni ihan kevyesti ja nyt raskain millä olen ampunut on siinä 93#
mutta sinuna ostaisin ehkä jousen jossa tuo 45-50 paunaa. jos aiot metsästää niin sen olisi hyvä olla myös mahdollisimman lyhyt sillä pitkä jousi on hyvin epäkäytännöllinen metsässä.
vaikka martti onnistuikin hajottamaan täällä oman samickin SKB:nsä niin olen kuullut siitä vain positiivista kommenttia. googleta vaan että Samick SKB niin tulee esille.vaikka kuvahakukin..älä turhaan hätiköi vaan testaile erilaisia jousia ja kattele mikä tuntuu ja näyttää hyvältä.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Mazku



Joined: 18 Aug 2007
Posts: 510
Location: Espoo

PostPosted: 24.09.2007 18:13    Post subject: Reply with quote

Tuo SKB on vähän liian lyhyt minun makuuni.
Jos alan metsästää metsästän mieluiten omatekemällä jousella.
Ajattelin lasikuitujousta siksi että sillä ampuu sateessa ja talvisin ulkona(tai ainakin luulen niin)
Tykkään muutenkin enemmän luonnonmateriaaleista tehtyjä jousia.

Mathias
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 24.09.2007 18:47    Post subject: Reply with quote

kyllä puujousella voi ampua pakkasessa niin kauan kuin sielu sietää. ja kovassa sellaisessa. itse olen ampunut jopa -40 kelillä. sormet jäätyvät ennen jousta yleensä. sateessakin voi jos se on hyvin suojattu eli hyvä pintakäsittely jne jne. sateessa harvemmin tulee ammuttua sillä nuolten sulkien kanssa tulee ongelmia. eikä se ole muutenkaan hauskaa.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 24.09.2007 19:54    Post subject: Reply with quote

Aloita mieluummin sellaisella 30 paunaisella jos se kerran tuntui hyvältä. Liian jäykällä jousella jähkiessä ei opi tekniikkaa.
Ehtii sitä myöhemminkin vaihtamaan jäykempään keppiin jos on tarvetta. Vanhan voi aina myydä pois, niistä on kova kysyntä.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
Mazku



Joined: 18 Aug 2007
Posts: 510
Location: Espoo

PostPosted: 24.09.2007 20:51    Post subject: Reply with quote

Mikä olisi falco legendin myyntihinta käytettynä?
Se on jotain 170 ? sherwood shopissa.
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 24.09.2007 21:46    Post subject: Reply with quote

Mazku wrote:
Mikä olisi falco legendin myyntihinta käytettynä?
Se on jotain 170 ? sherwood shopissa.


Jos tuo 170 on uuden hinta, niin käytetystä kannattaa maksaa ehkä puolet siitä. Riippuu tietysti käytetyn kunnostakin. Jos se on kuluneen näköinen, naarmuinen ym., niin alle puolet uuden hinnasta.
Back to top
View user's profile Send private message
Risten



Joined: 06 Apr 2006
Posts: 1
Location: Ulvila

PostPosted: 26.09.2007 17:10    Post subject: Reply with quote

Ajattelin vaan kysäistä, että kiinnostaisiko käytetty Falco Legend. Paunoja 45 vaikka ei kyllä sille tunnu. (Ammuskelen itse hieman tanakammilla puujousilla.)

Ostin tuon jousen viime talvena huuto.netistä ajatuksena testailla laminaattipyssyä, mutta vähälle on siis käyttöaste jäänyt. Osage taipuu paremmin Cool

Jos kiinnostaa, niin voin laittaa kuvia s-postilla.

Risto T
Back to top
View user's profile Send private message
Väiski 480



Joined: 01 Jul 2007
Posts: 136
Location: Helsinki

PostPosted: 27.09.2007 22:34    Post subject: Reply with quote

Kun alotin nii olin kans 14 v. Artemiksen kurssilla tyrkättiin kouraan 40# falco ku ei muita ollu vapaina... Hankin ittelleni pari kuukautta myöhemmin 40# falcon, ammuin sillä tyytyväisenä 2 vuotta. Kieltämättä ammunta tuntui alussa jopa urheilulta, mutta kaikkeen tottuu...

Jos sulla on vaan 24" vetopituus nii sä varmaan saat 40# falcosta (villi veikkaus) 32 +/- 2# Sitten kun venähdät nii tulee vetoa lisää ja näin ollen myös paunoja.

Juri puhuu kyllä asiaa, kun sanoo että kannattaa aloittaa kevyellä ja sitten vaihtaa jäykempään.

Toinen vaihtoehto on että annat ajatuksen muhia ja kokeilet treeneissä erilaisia jousia. Ammuskelet rauhassa pari kuukautta seuran jousilla ja päätät vasta sitten millaisen haluat.

Tai sitten kuuntelet Matin propagandaa jousten rakentelusta ja tuotat liukuhihnalla jousia ja valitset niistä parhaimman Very Happy

Tietenkin (minäkin) kannustan tekemään jousia itse. Se on hauskaa puuhaa, mutta ehkä tekniikka kannattaa ensin hioa kohdalleen lasikuitujousilla

V.
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 30.09.2007 22:02    Post subject: Reply with quote

Jos aikoo tehdä jotakin, niin sen tekeminen kannattaa aloittaa heti ja suoraan, eikä mutkien kautta. Eli jos aikoo ampua itse tehdyillä puujousilla, niin sille linjalle pitää mennä heti. Eikä ryhtyä opettelemaan tekniikoita joillakin muilla jousilla. Olen kuullut näitä juttuja vuosikymmeniä, että "opettelen ensin ampumaan taljajousella ja siirryn sitten preeriajousiin" jne. Jokainen arvaa, miten siinä käy. Aloittaminen on joka hommassa tärkein vaihe ja se leimaa koko myöhempää kehitystä. Ensimmäiset kokemukset vaikuttavat psyykeen, luovat lähtemättömän muistijäljen, identiteetin. Eli jos meinaat tehdä jotakin, niin tee se, eikä jotain muuta.
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 01.10.2007 11:46    Post subject: Reply with quote

aamen!
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 01.10.2007 18:03    Post subject: Reply with quote

Olen muuten Simon kanssa aivan samaa mieltä noista mutkista.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Mazku



Joined: 18 Aug 2007
Posts: 510
Location: Espoo

PostPosted: 01.10.2007 18:15    Post subject: Reply with quote

Lasikuitulonkkareilla ja puujousilla han ammutaan samalla tekniikalla?
Mutta taljajousten ja puujousten tekniikka on ihan erilainen. Minä en ainakaan näe vikaa että ampuu sekä lasikuitujousilla että puujousilla kunhan se on kivaa.
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 01.10.2007 19:51    Post subject: Reply with quote

simo vissiin lähinnä meinasi sitä, että jos haluaa alkaa ampumaan omatekemillä vermeillä niin kannattaa alottaa teko nyt ja heti eikä mutkien ja liiallisen tutkimisen kautta. kantapään kautta oppii parhaiten.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 01.10.2007 21:23    Post subject: Reply with quote

Ei siinä mitään vikaa ole, että ampuu sekä lasikuitujousilla että puisilla. Mutta jos hankkii ensimmäiseksi jousekseen lasikuitujousen on hyvin epätodennäköistä, että siirtymää omatekoisiin puujousiin koskaan tapahtuu. Se on mahdollista, mutta epätodennäköistä. Se jää vain puheeksi.

Itselleni kävi sama toisin päin. Aloitin itse tehdyillä jousilla. Joskus 13-vuotiaana ajattelin, että ostan tulevaisuudessa lasikuitumetsästysjousen. Hankin sen sitten, mutta olin jo ehtinyt tottua primitiivijousiin. Lasikuitujousessa ei miellyttänyt mikään. Paksu kahva tuntui luonnottomalta, esti varanuolien pitämisen jousikädessä ja pakotti käden erilaiseen ampuma-asentoon, kuin mihin olin tottunut. Lasikuitu ei miellyttänyt myöskään materiaalina, kun oli tottunut puupintaan. Jousi tuntui vieraalta ja myin sen pois muutaman kuukauden jälkeen.

Esimerkiksi nuolihyllyyn tottuneille näyttää tuottavan suuria psyykkisiä ongelmia ampuminen suoraan käden päältä. Jos on tottunut nuolihyllyyn ja jännenystyröihin, ilman näitä ampuminen tuntuu hyvin vieraalta ja epävarmalta. Puujousten matala jänneväli on yksi "ongelma" toisenlaiseen tottuneelle. Muovinokkeihin tottunut ei totu puunokkeihin, hän ampuu niillä vain Kuralan kisoissa ja muun ajan muovinokeilla. Paksuihin kädensijoihin tottunut ei totu pitämään nuolia jousikädessä yhdessä jousen kanssa. Luetteloa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään.

Jousijärjestelmän vaihtaminen ei käy yhtä helposti kuin kalsareiden vaihto. Yhtä helppoa on absolutistin ryhtyä juopoksi tai päinvastoin. Jos järjestelmä vaihtuu, niin se on todennäköisesti vaihtunut jo aikaisemminkin ja vaihtuu taas tulevaisuudessa. Vaihtaminen saattaa olla elämäntapana.

Uudemmassa amerikkalaisessa primitiivijousikirjallisuudessa suhtaudutaan ihannoiden näihin järjestelmän vaihtajiin. Moni guru luettelee kymmenkunta asejärjestelmää, jotka hän kävi läpi ennen kuin löysi "valon". Suhtaudun aika skeptisesti näihin tapauksiin. Jos järjestelmä on alunperinkin valittu järkevästi, niin radikaaleihin muutoksiin ei pitäisi olla mitään tarvetta myöhemminkään.
Back to top
View user's profile Send private message
Asko Hirvonen



Joined: 19 Oct 2004
Posts: 40
Location: Joensuu

PostPosted: 01.10.2007 23:22    Post subject: Reply with quote

Eli jos ensimmäinen auto on Lada niin koskaan et voi enää ajaa Mersulla, koska se ei tunnu samalta ja yhtä hyvältä. Ja sama toisinpäin. Parasta miettiä heti alkuunsa millaisen auton hommaa. Tai jos on tottunut ajelemaan polkupyörällä niin eipä sitä autoa enää kaipaakaan. Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 02.10.2007 00:18    Post subject: Reply with quote

Asko Hirvonen wrote:
Eli jos ensimmäinen auto on Lada niin koskaan et voi enää ajaa Mersulla, koska se ei tunnu samalta ja yhtä hyvältä. Ja sama toisinpäin. Parasta miettiä heti alkuunsa millaisen auton hommaa. Tai jos on tottunut ajelemaan polkupyörällä niin eipä sitä autoa enää kaipaakaan. :D


Saahan sitä välinettä vaihtaa, jos siitä nauttii. Ulkopuolisesta vain jatkuva vaihtaminen näyttää tarkoituksettomalta. Herää kysymys, että mitä vaihtaja loppujen lopuksi hakee. Jousten kohdalla kun "paremmuus" ei ole niin helposti määriteltävissä. Autojen tapauksessa yleensä ostetaan käyttöominaisuuksiltaan niin laadukas auto, kuin mihin kohtuudella on varaa ja se on siinä. Jousen kohdalla taas on kysymys monenlaisista tekijöistä. Kun vaihtaa jousta, niin pitäisi vaihtaa myös ideologia. Luulen, ettei jousijärjestelmän vaihtaja yleensä tajua sitä.

Itsekään en tajunnut ostaessani aikoinaan lasikuitumetsästysjousen, että uusi väline olisi edellyttänyt suuria muutoksia ideologiaani. Olin jousten tuottaja ja nyt minun olisi pitänyt omaksua pelkkä jousen kuluttajan rooli. Tällainen hyppäys vieraantuneempaan rooliin oli mahdoton. Jousi on minulle liian henkilökohtainen väline, jotta voisin olla sen suhteen vain kuluttajan asemassa.

Toinen esimerkki on ideologiaani kuuluva vaatimus, että jousen on oltava yksinkertainen ja periaatteessa aina mukana kuljetettavissa. Näihin kriteereihin sopimaton jousi ei tartu käteen pitkässä syöksyssä, vaikka jousi olisi omaakin tekua. Voisin kuvitella tekeväni japanilaisen yumin tai Amazonin tyylisen jousen akateemisesta mielenkiinnosta, mutta eivät ne mukana kulkisi kuin esittelytarkoituksissa.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 02.10.2007 01:34    Post subject: Reply with quote

Oli kyllä todella outoa juttua.
Jos Simon väitös pitäisi paikkansa, olisivat tuntemani soitinrakentajatkin jääneet kiltisti tehtaiden tekeleitä rämpyttämään, taikka sitten niitä varhaisia pahvilaatikko-kuminauha viritelmiä.
Tuntemistani puujousiampujista suurin osa on hankkinut ampumataitonsa
ensin lasikuitulonkkareilla.

Näin on myös minun kohdallani, opettelin ensin ampumaan. Kuinka muuten olisin voinut ymmärtää millaisen jousen tarvitsen?
Tarvitsin jatkuvasti lisää nuolia joten oli luontevaa alkaa tekemään niitä itse, varsinkin kun aloin pikkuhiljaa niistäkin jo jotain tajuamaan.
Tämän jälkeen tarvitsin uuden jänteen. Hankin siis rullan dacronia ja opettelin tekemään, eikä ollut edes vaikeaa.
Puujousien tekeminen oli sitävastoin alkuun aivan pirun vaikeaa. Parilla ensimmäisellä yritykselläni en edes päässyt ampumaan laukaustakaan. Myöhemmilläkin tuotoksilla oli tapana räjähdellä käsiin juuri silloin kuin vähiten odotti, useimmiten tietysti kentällä kun olin polleana esittelemässä uutta hienoa joustani.

Onneksi oli vanha uskollinen kunnon Falco, ilman sitä en olisi paljoa päässyt ampumaan. Olisi jopa saattanut jäädä koko touhu sikseen.
Nykyisin se vain enimmäkseen kerää pölyä seinällä. Harmi sinänsä, hyvä jousi.

Lasikuitulonkkareilla ja puujousilla ammutaan samalla tavalla. Tyylierot ovat enemmänkin ampujakohtaisia.
Nuolihyllyltä ja sormenpäältä ampumisella ole käytännössä juuri mitään eroa vaikka moni niin luuleekin.
Muovinokilla varustettu tai self-nokki nuoli voidaan myös ampua täysin samalla tavalla, lento-ominaisuuksiinkaan asialla ei ole minkäänlaista vaikutusta.
Esteettiset, historialliset ja käytännölliset arvot ovat tietysti asia erikseen.

On muuten pelkästään ampujan oma valinta jos self-nokki on tehty niin väljäksi että joutuu nipistämään nuolesta kiinni, tämä voidaan helposti toteuttaa myös muovin avulla.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
Matti



Joined: 10 Oct 2004
Posts: 538
Location: Helsinki

PostPosted: 02.10.2007 08:27    Post subject: Reply with quote

Joo ampuminen on samanlaista, paitsi lasikuitupyssyllä voi tähtäillä kauemmin eikä tule settiä. Eikä jousi räjähdä -> ei tule kyylistä. Minä ainakin suosittelen vakavasti jousiammuntaa harkitsevalle ja jousen rakennuksesta kiinnostuneelle oman kaupallisen jouskarin hankintaa, nimenomaan jos ampuminen on pääasia. Pyssy voi olla luotettava puu tai laiskuitujousi whatever, kunhan ei varmasti hajoa. Monet kun eivät saa tehtyä ekaa puujoustaan nopeasti ja ei se eka yleensä mikään hyvä ole, niin ampuminen saattaa siitä viivästyä ja kärsiä, ja nautintoa harrastuksessa kuitenkin pitäisi olla. Kun omia puujousia alkaa sitten vähitellen syntyä, niin niiden heittoa voi verrata kaupallisen pyssyn parempaan heittoon ja pysyy luulot kurissa omasta rakennustaidosta.

Matthiakselle terveisiä että hyvä kun hommasit Falcon, sillä on hyvä aloittaa ampuminen ja siinä rinnalla rakennat isäsi kanssa omia pyssyjä tämän foorumin ja TBB:n ohjeiden mukaisesti. Voi olla että Falco jää sitten aikanaan pois käytöstä mutta sen voit laittaa edelleen kiertoon. Jos pääset käymään Hesassa niin voin auttaa pyssyn tekemisessä. Olen tiistai-iltaisin pajalla jonne voi tulla piipahtamaan ja katsomaan miten homma käy.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 02.10.2007 22:31    Post subject: Reply with quote

Jurin ja Matin kaltaisia poikkeuksia tietysti on, mutta kerroin omista havainnoistani. En millään muista vuoden 1980 jälkeiseltä ajalta yhtään tuttavaani, joka olisi aloittanut lasikuitujousella ja siirtynyt sitten pysyvästi luomupuolelle. Toki monet heistä ovat tehneet puu- ja jopa jännejousia, mutta jotenkin homma on lopahtanut, tai ei edes lähtenyt kunnolla käyntiin. Auerin alkuvaiheet eivät nyt ole muistissani, hän saattoi olla aluksi lasikuitupuolella.
Back to top
View user's profile Send private message
Martti Auer



Joined: 27 Jul 2004
Posts: 2043
Location: takapajula

PostPosted: 03.10.2007 02:20    Post subject: Reply with quote

Aloitin nämä touhut 3-vuotiaana. Aina piti olla jousia ja nuolia, en tarvinnut siihen esimerkkiä seurata. Hankaniemi taas tarvitsi muiden esimerkkiä. Vaikka minua yritettiin estellä niin en jättänyt touhua kesken. Lasten puujousia nyt on ollut, mutta varsinainen jousi oli lasikuitua ja aivan pyöreä, siinä oli nokit ilmeisesti lyijystä tai tinasta, mutta hyvin toimi sain sen 5-vuotiaana, ehkä n. 20#, vaikutti olevan käsityönä tehty, hieman erikoinen, aika primitiivinen. Seuraava aseeni oli myös lasikuitua 25#, sain sen n. 9-10 vuotiaana, moderni, se oli lyhyt, olivat ainakin toimivia pelejä ja nuolet olivat hyviä jos nuolia oli. Ensimmäinen varsinainen "primitiivijousi", vaikka olihan noita puujousia ollut aikaisemminkin niin oli Hankaniemen minulle tekemä - jonka vaihdoin tekemääni kivipiippuun vuonna 1984 - muistaakseni, se oli 120 cm pitkä jännejousi 40#, ei minulla ole ollut mielessäkään hankkia joitakin lasikuitupelejä varsinaisesti. Olisin hyväksynyt myös puisen jousen jo alkujaan, en nähnyt siinä niin eroa, kunhan oli nyt edes jokin jousi, niin se oli tärkeää. Ei se että onko se nimenomaan lasikuitujousi. Metsästyksen aloitin jo 3-vuotiaana. Tällä primitiivijousialalla tapahtuu jatkuvasti kehitystä, paljon enemmän mitä lasikuitupuolella ja on kivaa olla siinä kehityksessä mukana myös sen kehityksen edistäjänä, eikä vain passiivisena vastaanottajana. Hankin vuonna 1994 taljajousen, viimeistä mallia, ammuin sillä pari kuukautta ja kyllästyin siihen, se ei ollut mistään kotoisin, vahvistaen entistä enemmän primitiivi-identiteettiäni.
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 03.10.2007 22:05    Post subject: Reply with quote

Ampujan vaikeudet sopeutua toiseen jousityyppiin, kun on tottunut yhteen, olivat tuttu ilmiö myös entisajan intiaaneille. Sarvijousia käyttäneiltä intiaaneilta on tieto, että sarvijännejousen jälkeen oli hyvin vaikeaa tottua uudelleen puujouseen. Molemmilla jousilla ammuttiin samalla tavalla, vetopituuskin saattoi olla sama jne., mutta sarvijännejousi oli niin paljon elastisempi, että puujousi tuntui tönköltä sen jälkeen. Olen huomannut saman ilmiön myös siirryttäessä puujännejousesta puiseen hieman myötäkäyrään D-jouseen. Ei tunnu hyvältä. Mutta muutaman tuhannen laukauksen jälkeen sopeutuu taas uudelleen.

Luomujousista kaikkein hankalinta olisi varmaankin tottua afrikkalaistyyliseen aina vireessä -jouseen, jonka alkuveto on aivan löysä. Se tuntuu melko sietämättömältä, jos on ampunut muilla "paremmilla" malleilla. Siihen jouseen voi olla tyytyväinen vain, jos on aloittanut sellaisella. Ilmankos afrikkalaistyylistä jousiammuntaa ei harrasteta lainkaan Euroopassa tai Pohjois-Amerikassa.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group