Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Jänteen teko

Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ari Rantala

PostPosted: 31.10.2007 23:27    Post subject: Jänteen teko Reply with quote

Millaisin menetelmin teette jousiinne jänteet? Ja mistä langasta? Vaiko muusta matskusta?

Itse tein "hätävärkin" laudasta johon porasin jännemitan etäisyydelle toisistaan reiät ja vasaroin niihin n. 15cm pituiset muoviputken pätkät. Jotakin Nanson lankaa tappien ympäri ja lopuksi kiinnityslenkkien punonnat keskelle. Sitten pyöräytys tappien taakse ja yhdistävä punonta.

Nokinpaikkaan olen laiskuuttani laittanut vain teippiä tai vahvimpiin jänteisiin sähkärien supistussukkaa. Joomätiiän, että se sotii tuota väittämääni perfektionismiani vastaan mutta ilman punontalaitetta tuon punonnan teko käy hitosti ranteille.

Hätävärkki pelittää suht hyvin mutta jollakin nettisivulla näin kuvasarjan jossa oli oikein tarkoitusta varten rakennettu säädettävä laitos ja ajattelinkin jossakin vaiheessa tehdä vastaavan.
View user's profile Send private message Send e-mail
Santtu Risku

PostPosted: 31.10.2007 23:49    Post subject: Reply with quote

ei tarvi mitään laitetta. ota kaksi nippua lankaa joissa eism 2 lankaa kummassakin. sido nämä niput päistään kiinni toisiinsa. sitten erota ne niin että ne lepäävät jalallasi (reidellä) erillään. kannatta tehdä tämä ilman housuja sillä onnistuu paremmin. sitten ota vasemmalla kädellä kiinni siitä solmusta ja joku sellanen 20 cm pätkä on siis siinä jalkasi ja kätesi välissä. pidä niput erillä toisistaan ja rullaa niitä siten että asetat oikean kämmenesi niitten päälle ja työnnät tai vedät nippuja sillä lailla että ne rullautuvat kierroksille kätesi alla ja päästät irti solmusta niin lanka punoutuu itsekseen eikä punos purkaudu. aina sitten jatka siitä mihin punos loppuu kunnes olet saavuttanut koko jänteen pituuden.
Niinkin voi tehdä että otat lankaa aluksi (riippuu millaista lankaa) ja punot ne keskenään tällä menetelmällä. sitten toiset 2 ja noin sinulla on kaksi erillistä punosta. sen jälkeen puno nämä punokset yhteen yhdeksi. Näin minä teen aina. aina siis joko työnnä tai vedä kättäsi reiden päällä siten että kierteet langoissa/punoksissa tihenevät.
tässä vielä kuvaskarja tuosta. http://residents.bowhunting.net/sticknstring/string.html
Ari Rantala

PostPosted: 01.11.2007 00:14    Post subject: Reply with quote

Tuo on kyllä aivan eri tekniikka kuin se mitä minä olen käyttänyt. En kierrä lankoja "kierteelle" ja sitten yhdistä kierteitä vaan annan olla vapaana ja kierrän sitten lopuksi nippuna. Pitänee vertailun vuoksi kokeilla myös tuota tekniikkaa.

Ohessa vielä kuvatus tuosta hätävärkistä.

Toinen asia mikä on vaivannut mieltäni on nuolien materiaali. Tiedän, että tämä aihe kuuluisi tuonne toiseen foorumiin mutta kun...

Eli miksi käytetään karkeasyistä mäntyä ja yleensäkin karkeasyisiä materiaaleja? Onko syynä tiheämmän suurempi paino vai mikä?

Itse olen tehnyt tosi hyvin pelittäviä kevyitä nuolia jopa pajusta mutta huomannut selvästi painavamman pihlajan parhaaksi. Nuolta ei tahdo saada poikki taivuttamallakaan.

Pihjajahan on kovasti suosittu jousimatskunakin sitkeytensä ansiosta ja mielestäni toimii myös nuolena erittäin hyvin.
jkekoni

PostPosted: 01.11.2007 10:21    Post subject: Reply with quote

Dacronista olen tehnyt. Jänteen olen mitoittanut tyylillä jousen pituus ja metri. Ylimäärästä pääsee eroon saksilla. Säikeitä paunat/8 pyöristys ylöspäin. Jos määrä pariton niin 1 lisää. (Siis pitkäjousissa lattajousissa
holmegardeissa ja miedoissa reflex deflex jousissa.)

Toisessa päässä olen käyttänyt flemish-silmukkaa ja toisessa tukkikytkyä. Päät olen kiertänyt keskikohtaa en. Jänteen olen punonut käsin ilman apuvälineitä ja punoksen olen tehnyt joko punoslangasta tai pellavasta punontalaitteella. Olen laittanut joko mehiläisvahaa päihin tai sitten valmista jännevahaa.

Olen myös tehnyt pellavajänteitä tsekkipellavasta, mutta ne kun kaksi on hajonnut, niin en ole enää käyttänyt niitä... En kerro metodeja em syystä.
Back to top
Ari Rantala

PostPosted: 03.11.2007 01:07    Post subject: Reply with quote

Pitänee kuuklettaa mitä tuo Darcron oikeasti on. Noista omista langoistani en tiedä muuta kun, että pirunmoinen vetolujuus niissä on eikä venymää ole nimeksikään.

Quote:
Toisessa päässä olen käyttänyt flemish-silmukkaa ja toisessa tukkikytkyä.

Nyt meni noviisilla melko korkealta yli hiusrajan, joka sekin on kieltämättä melko korkealla Confused

Taidan tehdä jänteeni noiden "Poikolaisjousten" mallilla ja nämä perinteisemmät tekniikat ovat ikään kuin hukuksissa. Noillakin avainsanoilla lienee syytä kuukleilla...

Tack.
tuomas

PostPosted: 03.11.2007 13:00    Post subject: Reply with quote

Aloita vaikka tästä http://www.tradgang.com/endless/ tai tästä http://www.africanarcher.com/flemish.html

Tukkikytky = bowyer's knot. "Poikolaismalleissa" useimmiten ns "Endless string" eli jänne, jossa on silmukka molemmissa päissä. Flemish splice -jänne useimmiten tarkoittaa jännettä, jossa on silmukka yläpäässä ja "häntä" (johon solmitaan em. tukkikytky) alapäässä.

...jigin käyttö ei ole välttämätöntä, nimim teen kaikki käsin. Ja joka kesta muuten on tullut rakko(ja) näppeihin Evil or Very Mad Oikeasti homma ei ole paha eikä siihen mene kohtuuttomasti aikaa. Keskipunokseen tekoon sen sijaan suosittelen työkalun käyttöä.

Tuomas
Back to top
View user's profile Send private message
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum