View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
M.Reinikainen Site Admin
|
Posted: 28.05.2008 19:13 Post subject: Ja päivä senkun paranee |
|
|
Niin, Että menin ja tuhosin jousen. Se siitä! Mitä? Ai haluutte kuulla lisää? No selvä.
Mulla on ollut jo jokunen vousi käytössä sellanen pehmeä linjainen saarni flättis (67" 50#30) ja noin 2 tuumaa myötäkäyrä(yks kuralan primikisa takana). Tilleri kyseisessä jousessa oli ylivoimaisesti yksi parhaimmistani. Aloin eilen huvin ja urheilun mielessä tehdä siihen loivia vasta kaaria ja annoin koko hoidon yön yli rentoutua ilman taivutteluja.
Prosessi selvitys: Tein jikin jonka varassa noin 34minuutin esi lämmityksen jälkeen aloin hitaasti taivuttaa toista lapaa sellaiseen 30 sentin matkalta noin viiden sentin vastakaarelle. Puristimien hitaasti astuessa kuvioihin (yhteensä 40minuutin kuluttua)aloin päästä haluamaani lopputulokseen. Avasin puristimet varovasti noin puolentunnin odottelun jälkeen jousen jo olleen täysin kylmä. Ja sama toiselle lavalle jonka yhteydessä silti tunaroin senverran, kun aloin taivuttamaan jousen lapaa jikiin niin lavan pää (nokki on meinaan suippo) luisui pois paikaltaan kaksi kertaa. _________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Back to top |
|
|
M.Reinikainen Site Admin
|
Posted: 28.05.2008 19:15 Post subject: |
|
|
Seuraavana aamuna riensin katselemaan joustani niin huomasin sen saman kyseisen lavan kärjen olevan hiukan toista loivempi. Hmm... mistä moinen (hän tuumasi) Tilleri puuhun jousta pistäessä oli aika kamalaa katsoa kun toinen lapa kaartuu vasta kaaren kohdilta melkein suoraksi saakka. Mitä kummaa?!!
Aloin jo tässä vaiheessa miettimään että jos ottaisin toisesta lavasta hiukan tavaraa pois, mutta hautasin ne ajatukset heti perään ja aloin lämpökäsittelemään samaa lapaa uudelleen.
Noin puolen tunnin lämmittelyn jälkeen lapaa hitaasti (taas) tauvutellessani kuului todella ikavän kuuloinen KRÄX!!!
Huomasin, että 10sentin päässä nokista on noin neljän sentin mittainen repeämä vaakasuoraan lavan poikki, mutta vain ensimmäinen lusto (niitä on kolme)
Ja nyt istun koneen vieressä kirjoittamassa tätä suru viestiä. Kysymys olisi, että mikähän mahtoi olla se syy repeämiselle? _________________ You can´t outrun death forever...
|
Back to top |
|
|
Juri
|
Posted: 28.05.2008 19:42 Post subject: |
|
|
Mikäli repeämä tuli vatsapuolelle niin kuin minulla, niin se johtuu siitä että kertaalleen lämpökäsitelty puu ei oikein kestä vetoa.
Tässä tapauksessa korjaukseksi riittää että lämmittää epoksiliimaa juoksevaksi ja imeyttää halkeamaan. Sitten vaan puristukseen, eli vääntöön.
Varmuuden vuoksi voisi vielä laastaroida yli vaikka raakanahkasuikaleella.
Jousta jännitettäessä halkeama vain puristuu tiukemmalle kiinni. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
M.Reinikainen Site Admin
|
Posted: 28.05.2008 21:08 Post subject: |
|
|
On se vatsa puolella. Mulle vain tuli sellanen epäilys, että jo kerran kaarelle taivutettu on sen verran lustoistaan venynyt ettei paljon anna uusio lämmityksessä löysiä. _________________ You can´t outrun death forever...
|
Back to top |
|
|
jkekoni
|
Posted: 28.05.2008 21:26 Post subject: |
|
|
Yksi vaihtoehto olisi hioa haljennut vatsa pois ja liimata tilalle muuta puuta. Samassa liimauksessa saa myös laitettua vastakäyrät. (HUOM: pysyy paljon paremmin kuin lämpötaivutukset. ) |
|
Back to top |
|
|
Ari Rantala
|
Posted: 28.05.2008 22:57 Post subject: |
|
|
Mulle on tullut "estoja" pelkällä kuumailmalla vääntelyyn. Kuiva puu on kuivaa puuta ja joustaa pirun huonosti. Lämpöpuhaltimella vielä kuivaa lisää ja paskimmassa tapauksessa lämmittää liikaa ja kovettaa puuta.
Tuon parin kolmen tunnin vesipuljussa liottamisen ja vähintaan puolen tunnin höyryttämisen jälkeen puu vaikuttaisi taipuvan paremmin kuin kuivana. Ehkä kestäisi paremmin kuumailmapuhallustakin.
Ainakaan en ole onnistunut sössimään tuolla systeemillä yhtään tekemääni rekurvia...vielä _________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Back to top |
|
|
Tonto Man
|
Posted: 29.05.2008 18:57 Post subject: |
|
|
Ja kannattaa myös muistaa, että vaikka se hassulta kuulostaakin, niin höyryttäminenkin KUIVATTAA puuta. |
|
Back to top |
|
|
M.Reinikainen Site Admin
|
Posted: 29.05.2008 20:08 Post subject: |
|
|
Juri kirjoitti
Quote: | Tässä tapauksessa korjaukseksi riittää että lämmittää epoksiliimaa juoksevaksi ja imeyttää halkeamaan. |
Hetkinen lämmittää epoksia! Mulla on sellanen kahden yhdessä tuubi jolla olen jotain paikkaillut. Miten epoksia kuumennetaan, kun mulla on sellanen käsitys ettei epoksi kestä yli 70asteen kuumuutta?? _________________ You can´t outrun death forever...
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
|
Posted: 29.05.2008 22:06 Post subject: |
|
|
Ari Rantala wrote: | Mulle on tullut "estoja" pelkällä kuumailmalla vääntelyyn. Kuiva puu on kuivaa puuta ja joustaa pirun huonosti. Lämpöpuhaltimella vielä kuivaa lisää ja paskimmassa tapauksessa lämmittää liikaa ja kovettaa puuta.
Tuon parin kolmen tunnin vesipuljussa liottamisen ja vähintaan puolen tunnin höyryttämisen jälkeen puu vaikuttaisi taipuvan paremmin kuin kuivana. Ehkä kestäisi paremmin kuumailmapuhallustakin.
Ainakaan en ole onnistunut sössimään tuolla systeemillä yhtään tekemääni rekurvia...vielä :wink: |
Tämä on minunkin kokemukseni. Pelkällä lämmöllä taivutuksia tehdessä ensimmäinen lapa onnistuu h...vetin hyvin ja toinen lapa murtuu. Näin käy minulle lähes aina. |
|
Back to top |
|
|
Mazku
|
Posted: 30.05.2008 16:40 Post subject: |
|
|
M.Reinikainen wrote: | Juri kirjoitti
Quote: | Tässä tapauksessa korjaukseksi riittää että lämmittää epoksiliimaa juoksevaksi ja imeyttää halkeamaan. |
Hetkinen lämmittää epoksia! Mulla on sellanen kahden yhdessä tuubi jolla olen jotain paikkaillut. Miten epoksia kuumennetaan, kun mulla on sellanen käsitys ettei epoksi kestä yli 70asteen kuumuutta?? |
Kuumailmapuhaltimella lämmitetään. Mielellään saa olla 24h epoksia eikä pikaepoksia. Varo hengittämästä epoxi"höyryä". Se on ERITTÄIN vaarallista hegittää.
Ennen kuin epoksi on kuivunut sen pitäisi kestää lämpöä. |
|
Back to top |
|
|
Juri
|
Posted: 30.05.2008 19:59 Post subject: |
|
|
Niinkuin Mazku sanoi.
Sekoita epoksi, levitä halkeaman päälle ja lämmitä juoksevaksi. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
|