View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
tkorte
|
Posted: 26.02.2008 13:14 Post subject: |
|
|
Nyt olis ihan kiva kuulla jousen hajoamisesta, joka johtuisi jänteen katkeamisesta. Täydessä vedossa katketessa tai ihan missä kohti vaan. |
|
Back to top |
|
 |
jkekoni

|
Posted: 26.02.2008 13:15 Post subject: |
|
|
Ei ole minulle tapahtunut.
Ei ole myöskään koskaan jänne katkennut täydellä vedolla.
Sen sijaan minulla on katkennut toinen lapa, ja ehjä lapa lyönyt läpi ja haljennut feidin vierestä. (Minun tulkintani tapahtuneesta.) |
|
Back to top |
|
 |
tkorte
|
Posted: 26.02.2008 13:23 Post subject: |
|
|
Jep. Sama homma osagen kanssa, jänne lipsahti paikoiltaan paunoja mitatessa ja lavat iski tyhjää: kahvan feidaukseen halkeamat syiden mukaan. |
|
Back to top |
|
 |
Santtu Risku
|
Posted: 26.02.2008 19:14 Post subject: |
|
|
ei oo koskaan katkennu jänne jouista vetäessä tai täydellä jännekorkeudella.
eiku ootas. katseshan mulla yks nylon jänne joka oli rispaantunut. _________________ "When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson |
|
Back to top |
|
 |
Santtu Risku
|
Posted: 26.02.2008 19:14 Post subject: |
|
|
jousia siinä ei kyllä ole mennyt. _________________ "When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson |
|
Back to top |
|
 |
Juri

|
Posted: 27.02.2008 00:00 Post subject: |
|
|
Minullakin pellavajänne katkesi vasta laukaisusta.
Nuoli lähti hienosti mutta huomasin piteleväni suoraa keppiä kädessäni. Katselin ympärilleni enkä nähnyt jännettä missään, se roikkui putkessa hallin katossa. Solmun pätkä oli vielä jousessa kiinni. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
 |
Simo Hankaniemi

|
Posted: 27.02.2008 01:24 Post subject: |
|
|
Jänteet ovat katkenneet aina vasta laukaisussa. Sitä ei ole tapahtunut kovinkaan usein, dacronin kanssa ei kertaakaan 25 vuoden kuluessa. Pellavajänteet ovat silloin tällöin katkeilleet, minkä vuoksi en pidä niistä. |
|
Back to top |
|
 |
jkekoni

|
Posted: 27.02.2008 12:36 Post subject: |
|
|
Tkorte: Saitko jousen korjattua, esim pikaliima+pellavapunos tms viritelmällä? Kestikö? |
|
Back to top |
|
 |
tkorte
|
Posted: 28.02.2008 10:37 Post subject: |
|
|
Korjattu on ja pelaa, kuvia löytyy täältäkin muutama vuos sitten.
Jännettä luuliimalla kiersin melkein koko kahvalle ja feideille.Arvelin että paras keino, kiristyy ja silleen. Taisin käyttää pikaliimaa halkeamassa? |
|
Back to top |
|
 |
Ari Rantala

|
Posted: 28.02.2008 12:03 Post subject: |
|
|
Eipa ole ainutkaan janne katkennut naista perinteisimmista jousistani toistaiseksi. Poikolaisista niita meni tasaisesti noin viidensadan laakin paikkeilla. Joku janne taisi kestaa kolmisen vuotta katkeamatta.
Bongasin duunista tuota ballistajousessakin kayttamaani lankaa. En tarkalleen tieda mita matskua se on mutta epailisin pellavan ja jonkun synteettisen kuidun sekoitukseksi. Kestaa vetoa hemmetin hyvin mutta tuppaa rispaantumaan nokinkohdalta ja silmukoista. Voin diilata sita lahes rajattomasti jos jotakuta kiinnostaa kokeilla. Jattavat jostakin syysta aina loppukelaan pirusti lankaa ja ne karrataan jonnekin poltettavaksi. _________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Back to top |
|
 |
Rakonczay

|
Posted: 28.02.2008 12:15 Post subject: |
|
|
Jänne ei ole vielä mennyt sillä olen ehtinyt vaihtaa uuden ennen kuin on kulunut kokonaan poikki.
Tyhjää on tullut ammuttua muutaman kerran kun nokki on irronnut jänteeltä. Onneksi tähän mennessä kädessä on silloin ollut lasikuitulaminaatti tai puhdas lasikuitu jousi. Olen selvinnyt säikähdyksellä.
Kerran lähti kisoissa jousi kädestä 1/3 vedolla, kun jänne lipsahti sormista ja jousikäsi ei ollut nyrkissä Jousi säilyi ehjänä vaikka oli puulaminaatti. |
|
Back to top |
|
 |
jkekoni

|
Posted: 28.02.2008 15:16 Post subject: |
|
|
Tyhjää ampuminen on paljon parempi, kuin täydessä vedossa katkeava tai irronnut jänne, sillä ensimäisessä tapauksessa jänne pysäytää jousen vaikka energia jääkin kaareen, mutta jälkimmäisessä tapauksessa lavat lyövät läpi.
Kuvittelisin olevan vielä self-bow:ta pahempi jänneselkäisessä puujousessa. |
|
Back to top |
|
 |
M.Reinikainen Site Admin

|
Posted: 28.02.2008 17:55 Post subject: |
|
|
Yhtään jousta ei ole vielä menetetty mutta jänteitä kyllä. Eiku onhan Hitsi ku alkaa varhais dementtia vaivaan:old: Muistan nyt yhden katajan kerran jonka olin jo sisään ajanut ja siinä 200+ laakin jälkeen kuului yksi pikku nips! (sydän pysähtyi) jousi vireestä ja koko jänteen huolellinen tutkimus. MITÄÄN EI LÖYTYNYT. Jousi vireeseen ja !!!RÄXX!!! Jousi keskeltä kahtia ja jänne poikkinaisena roikkuen sormissani:cry:
Multa on ainaskin 6 katkennutta jännettä lentänyt päin näköä jousia venutellessa ja moni on rispaantumisen vuoksi katkennut, mutta siltipysyneet kasassa että olen voinut turvallisesti ottaa jänteen pois.
Viimeisin jänteen katkaisu tapahtui viime primikisojen viimeistä rastia ammuttaessa kisan jälkeen. itse en jännettä katkaissut vaan sen teki kaveri joustani kokeillessa (hyvin kokenut ampuja itsekkin) jänne ei varsinaisesti katkennut vaan solmuni ilmeisesti petti.(Hyvä minä ) _________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Back to top |
|
 |
tkorte
|
Posted: 28.02.2008 19:44 Post subject: |
|
|
Eli voitaisko unohtaa se luonnonkuitu jänteiden syrjiminen ainakin sillä perusteella että jouset hajoaa kun k.o. jänteet katkeilee "niiin" usein ja helposti
Voi olla että jollain on viel karmeita tarinoita siitä kun jouset on hajonneet järjestään pellava jänteiden takia. Voi olla että on hajonnut, mutta diagnoosi on taatusti väärä  |
|
Back to top |
|
 |
Ari Rantala

|
Posted: 01.03.2008 13:24 Post subject: |
|
|
Quote: | Eli voitaisko unohtaa se luonnonkuitu jänteiden syrjiminen ainakin sillä perusteella että jouset hajoaa kun k.o. jänteet katkeilee "niiin" usein ja helposti |
Hyviähän nuo luonnonkuidut ovat. Vaikeutena niiden kanssa onkin mielestäni sen kuidun saaminen langan muotoon ja sitä kautta sellaisen luotettavuudentunteen puuttuminen. Minä en ainakaan osaa tehdä kasasta "villoja" kunnollista lankaa jos nyt sitten lankaa ensinkään.
Mökkeilin joskus Viitasaarella parisen viikkoa ja duunasin pojalle ajankuluksi mökkijousen katajasta. Jänteeksi laitoin jonkun pyykkinarunpätkän ja hyvinhän se pelitti. Sitten koitin duunata luonnonantimista "parempaa" jännettä. Pajusta kuorta, se hienoksi kiertelemällä sormien välissä ja sidosaineeksi kuusesta pihkaa. Lopputulos oli melkoisen epävarman näköinen pätkä paikoittain hyvin taipuvaa jöötiä ja tahmaiset sormet
Sitten keksin kierrellä lähimetsissä ja tartuttaa pihkapintaan hämppärin seittiä. Sillä sain kuorijänteestä lähes kelvollisen näköisen mutta jouseen asti se ei koskaan ehtinyt. Kataja kuivui ja sanoi poks, lomakin oli jo lopuillaan eikä uutta enää viitsinyt alkaa tekemään. Sinne se jäi roikkumaan vuokramöksän saunan nurkalle. _________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Back to top |
|
 |
tkorte
|
Posted: 03.03.2008 11:16 Post subject: |
|
|
Sama homma se on puujousen tekemisen kanssa, ei ne ekat tunnu oikein luotettavilta, niin että kestääkö ne. Useat hajoaakin, vaan kun uskoo ja jaksaa, niin oppii luonnonmateriaalien rajat ja ne pitää hyväksyä. |
|
Back to top |
|
 |
Ari Rantala

|
Posted: 03.03.2008 23:23 Post subject: |
|
|
Quote: | Useat hajoaakin, vaan kun uskoo ja jaksaa, niin oppii luonnonmateriaalien rajat ja ne pitää hyväksyä. |
Tää saattaa taas mennä aihepiirin ulkopuolelle mut mode sit nakkaa sinne minne pitääkin jos on tarvis.
Sanos nyt Korte mistä ja miten mä teen tohon skabasääntöosiossa olevan kuvatuksen jouskaani jänteen? Aihiota on veistelty puukolla ja kirveellä ja aihio itekin on valittu Karkun periferian tietääkseni ainoasta villinä kasvavasta orapihjajapuskasta. Hinkuna olis tehdä täysin primitiivisin menetelmin ja matskuin jousi...ilman apupyöriä
Mitään mahtitykkiä en tuosta tavoittele mut olis hienoa jos se jänne kestäisi edes 30# vedon. _________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Back to top |
|
 |
tkorte
|
Posted: 04.03.2008 10:23 Post subject: |
|
|
Jänteen teko ohjeita löytyy jo aika paljon näiltä sivuiltakin. 30# jousessa menis ihan tavallinen luomu(hamppu?) pakettinaru kaksinkerroin punottuna.Se on tosi karkeaa eli primiuskottavaa.. Puutarhaosastoilta kaupoissa löytyy kans primi näköisiä luomunaruja.
Ja sitten tietty ihan oikea primi jänne: punomalla naruksi alusta alkaen jostain luonnon materiaalista. Putkiliikkeistä saa hamppua raakaaineeksi jos ei jaksa itse työstää sille asteelle jne. |
|
Back to top |
|
 |
Ari Rantala

|
Posted: 04.03.2008 13:57 Post subject: |
|
|
Quote: | Putkiliikkeistä saa hamppua raakaaineeksi jos ei jaksa itse työstää sille asteelle jne. |
No hei! Jaksamisesta ei ole kyse vaan osaamisesta. Enhän minä siitä mitään saisi aikaiseksi. Tuota putkiliikkeen valmista "villaa" voisi jo harkitakin. Sen naruksi punominen nyt niin ylivoimainen homma voi olla.
Tack. _________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Back to top |
|
 |
|