Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Keskiaikaisen varsijousen materiaalivalinnoista
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Varsijouset
View previous topic :: View next topic  
Author Message
JVL



Joined: 29 Dec 2007
Posts: 148
Location: Imatra

PostPosted: 07.01.2008 20:30    Post subject: Keskiaikaisen varsijousen materiaalivalinnoista Reply with quote

Ajattelin tässä rakentaa varsijousen, ja kysäisenkin nyt materiaaleista:

Ajattelin laittaa tukkipuuksi mahonkia, koska sillä on kaunis väri, onko se hyvää lujuuden puoleen? Kokemusta kyseisestä aineesta kellään?

Teen myös teräskaaren auton lehtijousesta; onko hyvä idea vai pitäisikö käyttää jotain muuta jousiterästä eli onko auton lehtijousi liian "hidas" palautumaan, vai onko sillä eroa muihin jousiteräksiin (tuskin on)? Kaaresta tulisi 90 cm pitkä.

Virekynnyksen ajattelin tehdä messingistä, mutta en tiedä miten se suhtautuu
teräksiseen liipaisimeen- meinaan että kuluukohan se, pitäisikö öljytä?

Ja jos jollakulla olisi hyvä kuva keskiaikaisen varsijousen taljasta jossa näkyisi, miten köydet menevät taljoihin ja telaan, olisin kiitollinen.
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Back to top
View user's profile Send private message
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 08.01.2008 10:49    Post subject: Reply with quote

Lehtijousi kait toimii kohtuullisen hyvin nohin elämää raskaampiin 500# jousiin, mutta pienempiin se on liian raskas, joten heitto jää huonoksi.

Tappilukko on huomattavasti helpompi, mutta liipasin voima kasvaa helposti aika suureksi >100# kaarilla.


Et ole ajatellut <100# ja puukaarta? (tai puu+jänne). Yleensä eurooppalaisessa perinteessä vetopituus on lyhyt, mutta mielestäni ei olisi ongelma tehdä esim 50cm vetopituutta ja takaperin tappilukkoa?

Mahonkin on pehmeää, enkä suosittele sitä edes tukiksi lehtijousesta tehtyyn varsijouseen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
JVL



Joined: 29 Dec 2007
Posts: 148
Location: Imatra

PostPosted: 08.01.2008 13:05    Post subject: Reply with quote

Onko siis virekynnyksellä ja liipaisimella varustettu koneisto paras mahdollinen hyvin raskasvetoiselle kaarelle?

Puu+jänne- kaaressa on vain yksi ainut vika(siis minulle) :en osaisi tehdä sitä ilman kunnon ohjeita, enkä tiedä miten se kuuluisi työstää. Sen tiedän, että siihen käytetään puista kaarta johon etupuolelle kiinnitetään jotenkin eläimen jännettä vahvistamaan vetoa, mutta en oikein osaa tehdä jousia puusta, en ole ikinä tehnyt. Siksi minulle olisi helpompaa tehdä hyvin raskas kaari teräksestä.Tietty puinen olisi tyylikäs, jos vain olisi ohjeet sen tekoon...

Kävisikö koivu tai saarni tukiksi?
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 08.01.2008 14:53    Post subject: Reply with quote

siihen pätee normaalin puujousen teko-ohjeet jänteitten kanssa. selaile jouset foorumia ja topikkia jännejousi, niin sellainen vaan lyhyempänä ja vahvempana, niin voila! se sitten että jos tekee jonkun 90# lyhyen jännevahvisteisen kaaren, niin se saa olla tasan tarkkaan oikean mallinen ja hyvin tehty ettei petä.
Itse en myöskään tällaisella kaarella kuljettaisi jousta jännitettynä, sillä kaari laiskistuu siitä. jännitysajan tulisi olla mahdollisimman lyhyt tässä tapauksessa.
Sitten on myös näitä kaaria jotka on vahvistettu jänteillä SEKÄ sarvella joka liimataan vatsapuolelle. tällöin saa taas olla vielä tarkempi ja todella hyvä tekemään jousia jotta onnistuisi kunnolla. harjoitus tekee mestarin.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
JVL



Joined: 29 Dec 2007
Posts: 148
Location: Imatra

PostPosted: 08.01.2008 15:23    Post subject: Reply with quote

Liipaisinkoneistosta vielä, että olisiko tuollainen virekynnyksellä varustettu paras raskaalle jouselle?

Entä koivun tai saarnen käyttö tukkipuuna?
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Back to top
View user's profile Send private message
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 08.01.2008 15:43    Post subject: Reply with quote

Quote:
Entä koivun tai saarnen käyttö tukkipuuna?


Minä käyttäisin käyttäisin mielummin koivua. Saarni on niin
pirun kallista. Saarni käy kyllä kaareksi.
Back to top
View user's profile Send private message
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 09.01.2008 11:12    Post subject: Reply with quote

Virepyörä+kynsi tai sitten han-lukko olisivat varmaan se juttu raskaalle kaarelle.

Mulla on 80# saarnikaarinen tappilukolla ja kyllä se kohtuullisesti liipasinvoimaa tartee, mutta en näe vielä ongelmaksi.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
JVL



Joined: 29 Dec 2007
Posts: 148
Location: Imatra

PostPosted: 09.01.2008 18:33    Post subject: Reply with quote

Hyvällä tahdilla voin saada varsijousen valmiiksi jo ensi kuun alkuun, kävin tänään ostamassa koivua, pitää antaa kuivaa, niin voin liimata neljästä laudasta tukin aihion... tiedän, ettei se varsinaisesti ole keskiaikainen tapa tehdä liimaamalla, mutta paksumpi puutavara olisi kuivatettaessa käyristynyt ja hakeillut ja olisi vaikeampi työstää- ja lisäksi sitä ei ollut mitenkään saatavilla. Pistänkö kuvia edistyksestä kunhan pääsen rakentamaan?
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Back to top
View user's profile Send private message
Dan The Master



Joined: 20 Jul 2006
Posts: 509
Location: Perho

PostPosted: 09.01.2008 22:20    Post subject: Reply with quote

Joo kuvat ois kivoja. Itsekkin halajan varsijousta itselleni, joten kuvista ois apua. Wink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
JVL



Joined: 29 Dec 2007
Posts: 148
Location: Imatra

PostPosted: 22.01.2008 21:17    Post subject: Reply with quote

Ja siinä ovat ensimmäiset kuvat, joissa näkyy jo hieman jousen muotoakin. Kaari on lehtijousesta, mutta oltuaan auton pohjassa ja romupihalla mudassa
n.20 vuotta, se on lievästi ruosteinen. Tuntuu kuitenkin voimaa riittävän...lisää saa kaarta lyhentämällä. Tai ostamalla paksumman. Kuvassa ovat myös jalkarauta, virekynnys ja raakatekoinen liipaisin. Tukkia pitää vielä hioa ja höylätä pinta päältä sileäksi.
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 23.01.2008 01:50    Post subject: Reply with quote

Hyvältä näyttää!
Kaaren ympärille kannattaisi ommella nahkasuojus kuten tapana on ollut.
Räjähtävästä lehtijousesta sinkoilevat teräväsärmäiset kappaleet vahingoittavat ympäristöä.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 23.01.2008 17:08    Post subject: Reply with quote

Katsoin jokin aika sitten jonkun dokumentin (taisi olla YLE-extralta), jossa
kerrottiin samuraimiekkoja takoneiden seppien tekniikoista. Siinä sanottiin,
että he saivat teräksen paljon kestävemmäksi ja joustavemmaksi,
kun takoivat sen moneen kertaan ensin litteäksi ja sitten taittoivat
sen. Terään tuli ikään kuin monta kerrosta. Sanoivat, että kerroksia oli
miljoonia Shocked

Varmaan muuallakin käytetty tekniikka... En tiijä mahtaisiko tossa
jouskarin kaaressa vaikuttaa ? Vai käytetäänkö sitä jopa noissa
lehtijousissa...
Back to top
View user's profile Send private message
JVL



Joined: 29 Dec 2007
Posts: 148
Location: Imatra

PostPosted: 23.01.2008 23:03    Post subject: Reply with quote

En oikeen tiedä, miten ovat tämän lehtijousen tehneet, mutta luulisin että se kerroksittain takominen ei liity ainakaan näihin teollisilla menetelmillä tuotettuihin lehtijousiin.Luulisin että jälleenmyyjä saattaisi hiiltyä, jos tehtaalta tulee yhtäkkiä soitto että ne ei voi toimittaa lisää uusia autoja koska
heidän sepät tekee jo nyt ylitöitä saadakseen nykyisen kysynnän tyydytettyä, kun joka jousessa pitää olla satatuhatta kerrosta... Smile

Toinen huomio tältä foorumilta: jos verrataan rakennusprojektien määrää tuolla jouset- osastolla tähän varsijouset- osastolla oleviin, huomataan, että täällä on vain yksi projekti, joka etenee/on olemassa. Eli tämä. Aikaisemmissa on vain pohdittu jousen rakentelua ja lukkosysteemejä, mikä on sinänsä harmi, ja toivoisinkin, että muutkin laittaisivat varsijousiaan tänne suuremmassa määrin, jos heillä niitä on. Nyt tulee onneksi kokeiltua myös kuuluisa myytti siitä, voiko auton lehtijousta käyttää varsijousen kaarena. Minä uskon, että voi- ainakin raskaamman luokan sellaisissa- sillä jousiteräksissä ei ole eroja, ne ovat vakiomateriaalia.

Projekti etenee- virekynnys on valmis- kuvia myöhemmin- höyläys tehty- hionta tekemättä- raspi hajoaa- jatkoa luvassa...
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 23.01.2008 23:47    Post subject: Reply with quote

Juuei. Autojen jouset ovat seostettua terästä eivätkä edes takomalla tehtyjä vaan valssattuja. Tuota samuraimiekan kerrostusta, tao litteäksi ja käännä, tao taas litteäksi ja käännä, tekniikkaa ei taideta nykyään käyttää enää missään.

Tunnen parikin "kyläseppää" jotka ylläpitävät tuota jaloa perinnetaitoa ja olen kysynyt molemmilta, että takoisitko minulle samuraimiekkaan terän.
Vastauksena sain molemmilta naurua ja suht samankaltaisen kehoituksen ostaa sellainen turistihökötys valmiina Kanarialta...johtopäätöksenä, että samuraimiekkojen teriä ei taota ainakaan Suomessa Confused
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 24.01.2008 11:32    Post subject: Reply with quote

Joo kyllä siinä sepälle hiki tulisi Very Happy
Taisin vähän ilmaista itseni väärin...
Tarkoitin, että mahdetaankohan niihin tehdä sellaisia
kerroksia jotenkin(kuumavalssaus, kääntö, kuumavalssaus, kääntö...).
Eli olisiko turhaa yrittää tehdä sitä
tuohon lehtijouseen. En usko, että materiaali paranisi
oleellisesti... Tai mistäs sitä tietää, ennenkuin kokeilee.

Quote:

Toinen huomio tältä foorumilta: jos verrataan rakennusprojektien määrää tuolla jouset- osastolla tähän varsijouset- osastolla oleviin, huomataan, että täällä on vain yksi projekti, joka etenee/on olemassa. Eli tämä.


Se on kyllä harmi, mutta selittynee sillä, että jousissa on pienempi työ.
Ja on jouset jotenkin helpompia muutenkin. Itsekään en ole niin hirmuisen
kiinnostunut ollut varsijousista, mutta ehkä jonain päivänä...

Quote:
Projekti etenee- virekynnys on valmis- kuvia myöhemmin- höyläys tehty- hionta tekemättä- raspi hajoaa- jatkoa luvassa...


Hienoa! Ehkä saan tästä projektista inspiraation...
Back to top
View user's profile Send private message
JVL



Joined: 29 Dec 2007
Posts: 148
Location: Imatra

PostPosted: 24.01.2008 21:10    Post subject: Reply with quote

Ja sitten kuvia edistymisestä!
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Back to top
View user's profile Send private message
JVL



Joined: 29 Dec 2007
Posts: 148
Location: Imatra

PostPosted: 24.01.2008 21:11    Post subject: Reply with quote

Lisää kuvia:
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Back to top
View user's profile Send private message
JVL



Joined: 29 Dec 2007
Posts: 148
Location: Imatra

PostPosted: 24.01.2008 21:12    Post subject: Reply with quote

Ja vielä:
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Back to top
View user's profile Send private message
Martti Auer



Joined: 27 Jul 2004
Posts: 2043
Location: takapajula

PostPosted: 25.01.2008 12:42    Post subject: Reply with quote

Miksi tuo teräsjousi on jo valmiiksi myötäkäyrä, miksi et kääntäisi sitä toisin päin vastakäyräksi?
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Back to top
View user's profile Send private message
JVL



Joined: 29 Dec 2007
Posts: 148
Location: Imatra

PostPosted: 25.01.2008 12:46    Post subject: Reply with quote

Tarkoitatko että käännän sen vain toisinpäin ja venytän jänteellä sitten oikeinpäin? vai pitäisikö sitä takoa?

Eikös sinun pointtisi ollut, että saa lisää voimaa irti tästä kun se on jo valmiiksi kireällä?
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Back to top
View user's profile Send private message
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 25.01.2008 12:55    Post subject: Reply with quote

Ari Rantala wrote:
Juuei. Autojen jouset ovat seostettua terästä eivätkä edes takomalla tehtyjä vaan valssattuja. Tuota samuraimiekan kerrostusta, tao litteäksi ja käännä, tao taas litteäksi ja käännä, tekniikkaa ei taideta nykyään käyttää enää missään.

Tunnen parikin "kyläseppää" jotka ylläpitävät tuota jaloa perinnetaitoa ja olen kysynyt molemmilta, että takoisitko minulle samuraimiekkaan terän.
Vastauksena sain molemmilta naurua ja suht samankaltaisen kehoituksen ostaa sellainen turistihökötys valmiina Kanarialta...johtopäätöksenä, että samuraimiekkojen teriä ei taota ainakaan Suomessa Confused


Höpöhöpö. Laminointitekniikka on käytössä monella takojalla.
Näitä seosteräksiä joita lehtijousina käytetään ei ole tarvis laminoida.
Idea on kovan ja "pehmeän" oikeammin hiilettömän tai vähähiilisen teräksen yhteisvaikutus, jolla saadaan aikaan oikealla karkaisulla ja päästöllä höystettynä sopiva jousto.
Miekoissa myös terän leikkaavuus paranee kun kova ja pehmeä teräs muodostavat mikroskooppisen sahalaidan. Huom.tässä ei siis ole kyse nyt laminoinnista jossa laminoidaan kahden pehmeän väliin kovempaa terästä joloin saadaan ns. itseteroittuva terä..vaika tekniika on suht sama.
Varsijousen kaaressa on entisaikaan (minun tietääkseni ja kaiken järjen mukaan)ollut kaksi kerrosta; varsinainen teräs ja selkäpuolella pehmeä rauta. Selkäpuolen rauta pitää jäykän, mutta myös hauraamman teräskaaren ehjänä. Teräskaari tuo jouseen kimmoisuuden, rauta yksin ei toimisi vaan kaaren vääntyessä muoto jäisi sellaiseksi. Puoliskot siis ahjohitsattu yhteen.
_________________
www.rautasarvi.fi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 25.01.2008 16:31    Post subject: Reply with quote

Quote:
Näitä seosteräksiä joita lehtijousina käytetään ei ole tarvis laminoida.


Eli seosteräs on jo muutenkin riittävä ominaisuuksiltaan, niin ei tarvitse
tuhlata aikaa ja vaivaa laminointiin?

Quote:
Varsijousen kaaressa on entisaikaan (minun tietääkseni ja kaiken järjen mukaan)ollut kaksi kerrosta; varsinainen teräs ja selkäpuolella pehmeä rauta. Selkäpuolen rauta pitää jäykän, mutta myös hauraamman teräskaaren ehjänä. Teräskaari tuo jouseen kimmoisuuden, rauta yksin ei toimisi vaan kaaren vääntyessä muoto jäisi sellaiseksi. Puoliskot siis ahjohitsattu yhteen.


Tehtiinkö tuohon teräkseen silloin niitä kerroksia? taka-ajatuksena tässä
jutussa mulla oli vaan se, että mahtaiskohan kaaresta tulla parempi,
jos sen lehtijousen teräksen laminois?
Back to top
View user's profile Send private message
T. Manner



Joined: 30 Jun 2007
Posts: 949
Location: Vantaa

PostPosted: 25.01.2008 18:44    Post subject: Reply with quote

Quote:
Selkäpuolen rauta pitää jäykän, mutta myös hauraamman teräskaaren ehjänä. Teräskaari tuo jouseen kimmoisuuden, rauta yksin ei toimisi vaan kaaren vääntyessä muoto jäisi sellaiseksi. Puoliskot siis ahjohitsattu yhteen.


Teräksen kimmomoduli (jäykkyys) ei riipu lämpökäsittelytilasta lainkaan niinkauan kuin ollaan elastisella alueella. Se mistä se ero löytyy on myötölujuus eli raja jossa tapahtuu pysyvä muodonmuutos.

TM
Back to top
View user's profile Send private message
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 25.01.2008 19:10    Post subject: Reply with quote

T. Manner wrote:


Teräksen kimmomoduli (jäykkyys) ei riipu lämpökäsittelytilasta lainkaan niinkauan kuin ollaan elastisella alueella. Se mistä se ero löytyy on myötölujuus eli raja jossa tapahtuu pysyvä muodonmuutos.

TM


Liian hienoja termejä minulle..
Se mitä tarkoitin oli siis se että teräs, joka on vatsapuolella on se, jolla on nämä jousen kaaren varsinaiset ominaisuudet; se palautuu kun sitä taivuttaa. Selkäpuolen rautaosa, joka voi olla hyvinkin ohut, pitää tuon teräksen ehjänä. Kun teräskaari selystetään meltoraudalla, voidaan teräskaaresta tehdä jäykempi->vahvempi. Voi hyvin verrata esim. raakanahalla selystettyyn puujouseen.
Rautaselkä, jossa hiilipitoisuus on pieni ei lämpökäsittelyssä muutu miksikään tai ainakin muutokset on mitättömiä, se ei siis karkene, eikä se edes saa tässä tapauksessa karjeta. Teräskaari, jossa siis hiiltä täytyy karkaista taonnan jälkeen. Tällöin on saatu teräkselle kovuus. Kovuus on kuitenkin karkaisussa teräskaaressa niin kova, että se ei kestä vääntöä lainkaan vaan napsahtaa poikki. Päästöllä tullaan ikäänkuin takaisinpäin karkaisusta. Päästö on siis karkaisun hienosäätöä, jotta teräkselle saadaan haluttu ominaisuus. Tässä tapauksessa hyvä palautuvuus ja riittävä sitkeys.
Ilman karkaisua jätetty teräskaari ei palaudu vaan vääntyy taivutettuun muotoonsa. Nykyaikaiset pulveriteräkset ovat asia erikseen.
_________________
www.rautasarvi.fi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Martti Auer



Joined: 27 Jul 2004
Posts: 2043
Location: takapajula

PostPosted: 25.01.2008 20:28    Post subject: Reply with quote

JVL wrote:
Tarkoitatko että käännän sen vain toisinpäin ja venytän jänteellä sitten oikeinpäin? vai pitäisikö sitä takoa?

Eikös sinun pointtisi ollut, että saa lisää voimaa irti tästä kun se on jo valmiiksi kireällä?


Kääntää vain, ei sitä tarvitse takoa, nyt se on jo valmiiksi myötäkäyrä ja saattaa myötäkäyristyä lisää käytön aikana, tiedä siitä, siihen saisi vain enemmän paunoja, jos kääntää sen toisinpäin.
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Back to top
View user's profile Send private message
*Vympel*



Joined: 18 Jan 2008
Posts: 61

PostPosted: 25.01.2008 21:56    Post subject: Reply with quote

Terve.
Olen joskus tehnyt jalkajousen virekynnyksen hirvensarvesta. Se ei ole tietenkään yhtä lujaa kuin nykyaikaiset teräkset mutta ehkä hieman tyylikkäämpi ratkaisu? Sorvasin sen metallisorvella.
Back to top
View user's profile Send private message
JVL



Joined: 29 Dec 2007
Posts: 148
Location: Imatra

PostPosted: 25.01.2008 22:05    Post subject: Reply with quote

Luinen virekynnys on todella tyylikäs, mutta en osaa tehdä moista- lisää kuvia kuitenkin- ensimmäinen alustava kokoaminen ja laukaisukoneiston testaus. Tulos: toimii hyvin! Tarvitsee vain vähän öljyä niin toimii kitkatta.


P.S Jousi osoittautui hyvin vaikeaksi virittää edes NOIN löysällä jänteellä- kaari ei taipunut edes viittä senttiä ja selkä ja kädet melkein antoivat periksi... vinssi tarvitaan ja metallia muutenkin lisää. Projekti etenee...
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Back to top
View user's profile Send private message
JVL



Joined: 29 Dec 2007
Posts: 148
Location: Imatra

PostPosted: 25.01.2008 22:07    Post subject: Reply with quote

Anteeksi- postasin vahingossa kahdesti, voiko joku moderaattori korjata asian? Kiitos... ja toinen kuva.
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Back to top
View user's profile Send private message
*Vympel*



Joined: 18 Jan 2008
Posts: 61

PostPosted: 25.01.2008 22:22    Post subject: Reply with quote

Hauska projektihan sulla on meneillään, mielenkiintoista sitten nähdä lopputulokset.
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 26.01.2008 00:55    Post subject: Reply with quote

Quote:
Höpöhöpö. Laminointitekniikka on käytössä monella takojalla.


Sinäkö olisit halukas takomaan samuraimiekkaan terän? Äh. Nyt unohdin, että laskutat tietysti tuntien mukaan ja siihen minulla ei taida olla varaa Confused

Toisaalta eihän tuollaisen yli miljoonan kerroksen taonta vaadi kuin 20 kääntöä jolloin kerrosten määrä olisi 1048576 kerrosta.

Quote:
P.S Jousi osoittautui hyvin vaikeaksi virittää edes NOIN löysällä jänteellä- kaari ei taipunut edes viittä senttiä ja selkä ja kädet melkein antoivat periksi... vinssi tarvitaan ja metallia muutenkin lisää. Projekti etenee...


Nyt tulee mieleen, että jos jäykkyys on tuota luokkaa niin miten mahtaa käydä nuolen laukaisussa. Puunuoli saattaa hajota päreiksi.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 26.01.2008 11:50    Post subject: Reply with quote

Ari Rantala wrote:

Sinäkö olisit halukas takomaan samuraimiekkaan terän? Äh. Nyt unohdin, että laskutat tietysti tuntien mukaan ja siihen minulla ei taida olla varaa Confused

Toisaalta eihän tuollaisen yli miljoonan kerroksen taonta vaadi kuin 20 kääntöä jolloin kerrosten määrä olisi 1048576 kerrosta.



Harvapa sitä töissä käy ilman palkkaa.. Confused
Samuraimiekan terää en ole koskaan takonut, pari tanton terää kyllä. Viikinkimallisia teriä on tullut lyötyä useampiakin, kolmesta kappaleesta laminoituja ja jousiteräksestä taottuja. Samuraimiekkoja verhoaa suuri mystisyys, silti suurin osa nykyään myynnissä olevista samuraimiekoista tehdään rälläkällä/leikkurilla. Ovat hienoja ja tasalaatuisia ja ennenkaikkea halpoja. Useat niistä valmistetaankin alkuperäismaassaan.

Kerroksia ei tule likimainkaan noin paljoa. Jokaisella hitsauskerralla ulompia kerroksia palaa pois. Ja mitä useampiakerroksia on leivottu, sitä ohuemmaksi käy yksittäinen kerros ja sitä helpommin ja nopeammin niitä palaa pois.
Tuon taittelun tarkoitus(kun kyseessä ei ole esim.kaksi erilaista terästä vaan yksi rautamöykky) on alunperin ollut se, että saadaan raudan rakenne tasaiseksi(sitkeämmäksi, kestävämmäksi jne.). Masuunissa poltettu rauta on aluksi hyvinkin epätasaista ja leipomalla materiaali saadaan sotkettua, vähän niinkuin pullataikinaa tekisi.
Nykyajan valmiina lattana tai pyörönä saatavia rautoja on turha kerrostella tuhansiin kerroksiin, ne ovat valmiiksi tasaista tavaraa. Muotoon takominen tuo jo riittävän sitkeyden.
_________________
www.rautasarvi.fi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
JVL



Joined: 29 Dec 2007
Posts: 148
Location: Imatra

PostPosted: 26.01.2008 11:57    Post subject: Reply with quote

Quote:
Nyt tulee mieleen, että jos jäykkyys on tuota luokkaa niin miten mahtaa käydä nuolen laukaisussa. Puunuoli saattaa hajota päreiksi.


Muista, että varsijousen vasamat ovat paksumpia ja niissä ei tarvita nokkia, ja jos vahvistaa lisäksi narulla niin kyllä se varmaan kasassa pysyy.
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Back to top
View user's profile Send private message
Dan The Master



Joined: 20 Jul 2006
Posts: 509
Location: Perho

PostPosted: 26.01.2008 20:19    Post subject: Reply with quote

Joo. No en nyt välttämättä suosittele tuon jousen taontaa itse jos ei ole ammattitaitoinen lämpökäsittelijä/jos ei omaa oikeita välineitä, koska muuten päästö ja karkaisu eivät tule onnistumaan (paitsi hullun tuurilla). Wink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 27.01.2008 15:13    Post subject: Reply with quote

Tässä ilmeisesti joku puhui korkea ja matalahiilisen teräksen yhdistämisestä eli ns. perineisestä lehtiteonnasta, jossa terä taotaan valmiiksi teräväksi. Tätä tekniikkaa hiottiin huippunsa togukawa-shogunaatin valtauden rauhan aikana. Tekniikasta kiertää folklorena mitä ihmeellisempää mystiikkaa. Yleensä ei mainita että jo viikingit osasivat saman.

Lännessä tekniikan korvasi damascus-teräs, jossa kerrokset väännetään rullalle. Tällä tekniikalla saadan sama asia tehtyä huomattavasti tasalaatuisemmin, kuin lehtitaonnalla, jossa epäonnistumisen mahdollisuudet ovat suurempia.(*

Käsitääksen nykyään on saatavana viiruteräksi, mutta ne eivät hakaa normaaleja hyviä teräksiä korkeasta hinnastaan huolimatta muissa ominaisuuksissa kun ulkonäössä, johtuen tavalliseten terästen kehittymisestä ja viiruterästen marginaalisuudesta johtuvasta huonommasta laadusta.


... korjatkaa virheet....

(* käsittääkseni väite damaski teärksen olemuksesta on ainakin jossain määrin kyseinalaistettu

http://en.wikipedia.org/wiki/Pattern_welding
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 27.01.2008 15:53    Post subject: Reply with quote

jkekoni wrote:
Tässä ilmeisesti joku puhui korkea ja matalahiilisen teräksen yhdistämisestä eli ns. perineisestä lehtiteonnasta, jossa terä taotaan valmiiksi teräväksi. Tätä tekniikkaa hiottiin huippunsa togukawa-shogunaatin valtauden rauhan aikana. Tekniikasta kiertää folklorena mitä ihmeellisempää mystiikkaa. Yleensä ei mainita että jo viikingit osasivat saman.

Lännessä tekniikan korvasi damascus-teräs, jossa kerrokset väännetään rullalle. Tällä tekniikalla saadan sama asia tehtyä huomattavasti tasalaatuisemmin, kuin lehtitaonnalla, jossa epäonnistumisen mahdollisuudet ovat suurempia.(*

Käsitääksen nykyään on saatavana viiruteräksi, mutta ne eivät hakaa normaaleja hyviä teräksiä korkeasta hinnastaan huolimatta muissa ominaisuuksissa kun ulkonäössä, johtuen tavalliseten terästen kehittymisestä ja viiruterästen marginaalisuudesta johtuvasta huonommasta laadusta.


... korjatkaa virheet....

(* käsittääkseni väite damaski teärksen olemuksesta on ainakin jossain määrin kyseinalaistettu

http://en.wikipedia.org/wiki/Pattern_welding


Nyt kun on kyse nimenomaan varsijousen kaaren taonnasta, niin uskaltaisin väittää että tuo laminointi jossa teräskaaren selkään lyödään meltorauta, on varmempi tapa saada toimiva kaari kuin damascus-tekniikalla tehtynä. Damascus kaaressa kovaa terästä ja meltoa on siellä sun täällä, tämänkin voi ajatella jännejouseen; Jos tekisi täysin pyöreän jousen ja selystäisi sen jänteellä ja sitten kiertäisi jousen muutamalle kierteelle.
Damaskin päätarkoitus on mitä ilmeisimmin ollut alunperinkin ulkonäkö, vaikka ominaisuuksiakin tuolla tekniikalla saa paranneltua. Suomennoksista ehkä "kirjoteräs", on sopivin.

Laminointi liitetään yleensä miekkoihin, vaikka paljon yleisempi ja enemmän käytetty teräase/työkalu jossa laminointia on käytetty iät ajat on kirves. Sama tekniika on käytössä yhä vieläkin jopa uusimmissakin kirveissä. Vain teräosa on terästä, muu on meltoa.
_________________
www.rautasarvi.fi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 27.01.2008 15:55    Post subject: Reply with quote

Lisään vielä nopsasti..
tuo kierretty damaski on vain yksi damaski-tekniikka. Kuvioinnin mahdollistavia tekniikoita on miltei rajattomasti.
_________________
www.rautasarvi.fi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 27.01.2008 16:22    Post subject: Reply with quote

Ajattelin sanoa, että pitkä jänne, tuplanokit ja ylimääräinen ura 15cm virepyörästä eteenpäin helpottavat jänteelle laittoa.

Sitten tuli mieleeni, että jos tossa on 400+lbs voimaa, niin ehkä toi ei riitä vaan vinssi ja/tai kaaren kevennys voisi auttaa.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Dan The Master



Joined: 20 Jul 2006
Posts: 509
Location: Perho

PostPosted: 27.01.2008 18:15    Post subject: Reply with quote

Entäs sitte sellaset vetoremmit, joita oon nähny ainaki modernimmissa jalkajousissa. Niistä löytyy kuvia teräasekeskuksen nettisivulla.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
JVL



Joined: 29 Dec 2007
Posts: 148
Location: Imatra

PostPosted: 27.01.2008 20:56    Post subject: Reply with quote

Kaikki varmaan huomasivat tuon perän kulmikkaan muotoilun? Se johtuu siitä, että voisin laittaa siihen viritystaljan myöhemmin joka ratkaisee viritysvaikeudet. Taljassa on kahdet taljat jotka johtavat köydet telaan ja pienentävät viritykseen tarvittavan voiman kolmannekseen. Itse en voi rakentaa vinssiä, koska minulta puuttuvat hitsausvälineet- mutta piirsin vinssin itse ja se tullaan tekemään piirrustusteni mukaan... sitä ennen täydellinen viritys taitaa olla mahdotonta.

Sitten muuta: pitäisikö tukki värjätä jollain värillä? Mikä olisi sopivaa? Itse ajattelin oranssiin vivahtavaa väriä.

Edistystä on tapahtunut: sivuille on kiinnitetty nauloilla 2mm teräslevyt, jotka vahvistavat lukon aluetta merkittävästi. Kaaresta hiotaan ruosteet pois. Pian valmista... muutamia yksityiskohtia vielä. Razz
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Back to top
View user's profile Send private message
JVL



Joined: 29 Dec 2007
Posts: 148
Location: Imatra

PostPosted: 27.01.2008 23:30    Post subject: Reply with quote

Kuva levyn upotuksesta:
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Back to top
View user's profile Send private message
*Vympel*



Joined: 18 Jan 2008
Posts: 61

PostPosted: 28.01.2008 11:06    Post subject: Reply with quote

Ai saatana, sinkittyä peltiä... Heti vaihtoon.
Back to top
View user's profile Send private message
JVL



Joined: 29 Dec 2007
Posts: 148
Location: Imatra

PostPosted: 28.01.2008 12:36    Post subject: Reply with quote

Tiedän kyllä, että pelti on galvanoitua. Tosin huono homma, ettei muuta ollut tarjolla, ja sehän ajaa saman asian, jos galvanoinnin hioo pois- näköjään tarvitsee vielä vähän hiomista, niin se muuttuu normaaliksi pelliksi... ja parempihan se on vahvistettuna kuin ilman? Saatan vaihtaa pellin, jos jostain löytäisi oikeanlaista, mutta käsittääkseni se ei ole tarpeen, kunhan galvanoinnin hioo pois? Messinkinen tietenkin olisi miellyttävämmän värinen, mutta ogelmat ovat saatavuudessa...
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Back to top
View user's profile Send private message
Dan The Master



Joined: 20 Jul 2006
Posts: 509
Location: Perho

PostPosted: 28.01.2008 19:46    Post subject: Reply with quote

Joo ei saa olla sinkittyjä naulojakaan... Wink

Sen saa polttamalla helposti pois. Jos sulla on ahjo (tai miksei joku pallogrilliki) niin viskaat nuo sinne lämpiämään niin tuo sinkki palaa pois.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 28.01.2008 20:55    Post subject: Reply with quote

Mutta älä vedä sinkkihöyryjä henkeen, saat sinkkikuumeen!
Tämä ei ole pila.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
JVL



Joined: 29 Dec 2007
Posts: 148
Location: Imatra

PostPosted: 28.01.2008 21:24    Post subject: Reply with quote

Mietitään sitä sinkin polttoa myöhemmin, se on helppo homma, mutta miten teen jänteen jouseen? miten se pitää punoa, mistä materiaalista ja kuinka paksu?
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Back to top
View user's profile Send private message
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 28.01.2008 21:27    Post subject: Reply with quote

Olen nähnyt jonkun virityksen jossa kaupallisesta ajoneuvo käyttöön tehtyä taljaa käytetään varsijousessa.

Viitsitkö laittaa kuvan liipasimesta irrallisena?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 28.01.2008 21:47    Post subject: Reply with quote

Argh! Tuo perinnekohkaus alkaa saada jo ihan naurettavia piirteitä. Nykyaikainen auton lehtijousi on ihan ok eikä bilteman taljassakaan ole mitään moitittavaa mutta prkl että galvanoitua peltiä!

Ääh. Tällää siihen pintaan jotain mattamustaa muovimaalia niin se muuttuu taas ihan kelvolliseksi Rolling Eyes

Oikeasti jos haluat tuon galvanoinnin veks niin hapotus voisi olla pelittävä keino Wink
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
JVL



Joined: 29 Dec 2007
Posts: 148
Location: Imatra

PostPosted: 28.01.2008 22:32    Post subject: Reply with quote

Minun vinssini ei kuitenkaan ole ihan bilteman laatua, vaan aivan kunnollinen tarkoitukseen sopiva ja sitä varten erikoisesti tehty.

Ja sitten kuva siitä lukosta, ja toinen jousesta koottuna; vaihdoin polypropyleeniköydet hamppuköyteen lopulta. Myös ura vasamalle on tehty.
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Back to top
View user's profile Send private message
JVL



Joined: 29 Dec 2007
Posts: 148
Location: Imatra

PostPosted: 28.01.2008 22:36    Post subject: Reply with quote

Ja toinen kuva jousesta koottuna, tosin väristä en tiedä, pitäisikö/kannattaisiko värjätä. Sitten vielä se lukon päälle tuleva pikku pellinpalanen joka pitää nuolta paikoillaan ja estää jänteen menemisen yli nuolesta laukaistaessa, se pitää vielä tehdä.
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 29.01.2008 00:57    Post subject: Reply with quote

Tein joskus aikoinaan Nätylle tai Yo-Teatterille johonkin sadomasokistiseen näytelmään lavasterekvisiitaksi venytyspenkin. Joo joo! On väännetty muutakin kuin tahkoa Wink

Penkkiin "joutunut" näyttelijäparka sanoi myöhemmin, että se oli ainoa kohtaus koko esityksessä jossa ei tarvinnut näytellä yhtään. Pelotti kuulemma ihan hitosti ja sattuikin ihan oikeasti Very Happy

Minulla pitäisi olla vielä jossain jemmassa tuon penkin vinssilaite tai ainakin osia siitä. Sellaisenaan se ei taida olla tuohon värkkiisi sopiva mutta jos löydän sen niin voisin ottaa siitä huomenna muutaman kuvan ja ehkä saisit niistä jotain ideoita.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Varsijouset All times are GMT + 3 Hours
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group