View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Dan The Master
|
Posted: 11.05.2008 14:37 Post subject: Mahtaisaa pellavalankaa! |
|
|
Tampereella toimiva taito-shop myy huokealla hinnalla (alle 5 ? rulla) tällästä pellavalankaa. Pellava lanka on paksua ja kolmisäikeistä!! Tämä lanka soveltuu hyvin jousenjänteisiin tms. (ks. kaikkeen). Myyjä sano tämän olevan jotain mattojen kudonnassa käytettyä pellavalankaa (en sit tiiä mitä).
Osoite tampereella (tosin näitä on kai jokapuolella suomea):
Taito Shop Pirkanmaan Kotityö Oy
Hatanpään valtatie 4
33100 Tampere
http://www.taitoshop.fi/myymalat.htm
PS: Suokaa anteeksi sekava kirjallinen tuotokseni. Olen liian täpinöissäni tänään.
Ja vielä kuvakin tuotteesta: _________________ "Elämä on synkkää mutta onneksi siinä on varjopuolia" |
|
Back to top |
|
|
Dan The Master
|
Posted: 11.05.2008 15:13 Post subject: |
|
|
Ai niin ja noi kolme säiettä on tehty kolmesta säikeestä eli 9 säikeistä lankaa!!! Tätä kun pistää kolme jänteeseen ni kyllä kestää! _________________ "Elämä on synkkää mutta onneksi siinä on varjopuolia" |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
|
Posted: 11.05.2008 20:03 Post subject: |
|
|
Katkeamislujuus vetotestitssä olisi kiva ylläri... |
|
Back to top |
|
|
Dan The Master
|
Posted: 11.05.2008 21:25 Post subject: |
|
|
Ai pitäisikö tehä joku testi? Ongelmana voi olla vaan ton kiinnityksen tekeminen, mutta voin tehä ku on aikaa. 5 e rulla on minusta siedettävää ja käytän pellavalankaa muutenki joka paikkaan. _________________ "Elämä on synkkää mutta onneksi siinä on varjopuolia" |
|
Back to top |
|
|
M.Reinikainen Site Admin
|
Posted: 11.05.2008 22:24 Post subject: |
|
|
Mulla on samaa lankaa ja lisää olen tilaamassa kouluni kautta. Haukisiima on kauppallisnimi lanka kaupassa. Jos menee johankin muuhun kauppaan kyselemään niin saat tedennäköisesti vaijerilankaa tai jotain tosi paksua virveli siimaa. Lanka itse on pellava aivinaa ja todella kestavää. Kesti vetotestissäni noin 43kiloisen alasimen kiskomista ylös. Testi oli vain hieman hatara ja siksi hieman luottokelvoton. Tein silleen, että sidoin narun kiinni sarveen ja toisen narunpään alasimen toisessa päässä olleeseen tuurnaus koloon ja sitten nostin keskeltä ilmaan ja kesti noin 5 sekunnin roikotuksen, jonka jälkeen miehestä loppui mehut. Olen käyttänyt yhdessä jousessani (47 paunaa) tuota lankaa joka sitten noin 70laakin jälkeen katkesi nuolennokin vetopaikasta. HUOM! En ollut vahvistanut jännettä millään keski pounoksella, vain hieman olen siihen mehiläisvahaa tahkonut ja sitten armottomasti vain ampumut menemään. Olisi varmaan kestännyt hieman kauvemmin jos olisin punonut. _________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Back to top |
|
|
Tuomo
|
Posted: 12.05.2008 08:36 Post subject: |
|
|
Tuota haukisiimaa on saatavana eri vahvuuksilla. Kaikki on punottu kolmesta langasta, jotka taas on punottu kolmesta säikeestä. Eli valitsemalla sopivan vahvuuden (ilmoitettu numeroin) voi itse punoa sopivan kolmisäikeisen ja halutun vahvuisen jänteen. Tuolta löytyy esimerkkejä eri vahvuuksista: http://www.saunalahti.fi/normalo/hinnasto.html Tai sitten vain googlettaa "haukisiima". |
|
Back to top |
|
|
jtahola
|
Posted: 12.05.2008 14:45 Post subject: |
|
|
Onkos joku tehnyt minkävahvuisesta haukisiimasta monikosäikeisiä jänteitä kuinka monikopaunaisille jousille?
Ittellä muutamaa eri vahvuutta, mutta oon tehny vaan tilleröintijänteen, vahvin lankani niin vahvaa etten oo arvannu lähtee tekeen jännettä ja ohkasempaan en oo luottanu. Uskon/taidon puutetta _________________ -JTAhola- |
|
Back to top |
|
|
M.Reinikainen Site Admin
|
Posted: 12.05.2008 16:44 Post subject: |
|
|
jtahola kirjoitti:
Quote: | Onkos joku tehnyt minkävahvuisesta haukisiimasta monikosäikeisiä jänteitä kuinka monikopaunaisille jousille? |
No tossahan on jo ylenpänä tolle kaupan tavaralle minun tulos. Kyllä siitä näemmä tulee ihan hyvä jänne noin 60 paunasellekkin jouselle jos vain pistää keskipunoksen ja vahvistaa nokinlenkit. Langan koot olivat jotain 1,2 - 2,5 - 3 - 4,5 - 6mm. Dan The Master kauppaama lanka on varmaan sitä 2,5 tai 3 millistä. Itselläni oli 3mm. _________________ You can´t outrun death forever...
|
Back to top |
|
|
jtahola
|
Posted: 14.05.2008 15:50 Post subject: |
|
|
M.Reinikainen wrote: | jtahola kirjoitti:
Quote: | Onkos joku tehnyt minkävahvuisesta haukisiimasta monikosäikeisiä jänteitä kuinka monikopaunaisille jousille? |
No tossahan on jo ylenpänä tolle kaupan tavaralle minun tulos. Kyllä siitä näemmä tulee ihan hyvä jänne noin 60 paunasellekkin jouselle jos vain pistää keskipunoksen ja vahvistaa nokinlenkit. Langan koot olivat jotain 1,2 - 2,5 - 3 - 4,5 - 6mm. Dan The Master kauppaama lanka on varmaan sitä 2,5 tai 3 millistä. Itselläni oli 3mm. |
Joo en vaan löytäny aikasemmista viesteistä mainintaa minkä vahvusta toi haukisiima oli ja vähän huonosti kysytty.
Mutta jos TaitoShopin tuote niin joko nro 4 tai 6, eivät Tampereella myy muita vahvuuksia. Kattelin omaa kerääni eilen ja tänään kävin TaitoShopissa (Tre), siellä myyjän kans vertailtiin paksua ja ohutta ja ero oli vain hiuksenhieno. Mallinna mulla oli vahattu pätkä jota tietenkin käsittelyn takia vaikea verrata kumpaa oli 4 vai 6, langan paksuus 1,5-2 mm. Pitää mennä uudestaan käsittelemättömän kerän kanssa vertaileen.
Tosta paksummasta kun kokeilin kolmen langan punosta ja pyrin tekeen aikas tiukan punoksen, niin lopputulos oli 3,5-4 mm jänne. No ei kai se pellavajänteeks paksu oo, mutta dacron-jänteisiini verattuna 1-1,5 mm paksumpi.
Oon myös joskus ostanu torilta ohutta pellavalankaa kerän, joka kesti n. 20 paunan vedon kalapuntarilla mitattuna, tosin lanka ei kovin tasalaatusta.
Sillä vaan, että jänteet kannattanee tehdä mieluummin tosta paksusta jöötistä kuten voisin päätellä vinkeistä... _________________ -JTAhola- |
|
Back to top |
|
|
Dan The Master
|
Posted: 14.05.2008 18:33 Post subject: |
|
|
Tuo taisi olla tuota 4:sta. Kyllä minä ainakin tykkään. Vielä en oo jännettä tietenkään tehny ku ei oo tarvista. _________________ "Elämä on synkkää mutta onneksi siinä on varjopuolia" |
|
Back to top |
|
|
Santtu Risku
|
Posted: 15.05.2008 12:54 Post subject: |
|
|
kohta tulee tuomio, että miten kestää. jänne ois tarkotus värkätä viikon sisään. ei tällanen 80 kg 182 cm pitkä jätkä ainakaan saanut käsillä poikki niin millään. lanka kyllä upposi ihon sisään _________________ "When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson |
|
Back to top |
|
|
Dan The Master
|
Posted: 15.05.2008 22:54 Post subject: |
|
|
Sait siis lankas? Pitää vielä muitakin paketteja saada postiin. Asianomaiset kyllä tietävät, mistä paketeista puhutaan.
Täällä tää posti kulkee hitaasti... _________________ "Elämä on synkkää mutta onneksi siinä on varjopuolia" |
|
Back to top |
|
|
Santtu Risku
|
Posted: 16.05.2008 21:33 Post subject: |
|
|
melko kestävä tuli 3 langan punokesta. roikotin sillä 65 kg painoa noin puoli tuntia, jotta venyisi varmasti ja että näkee sen että kestää. _________________ "When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson |
|
Back to top |
|
|
M.Reinikainen Site Admin
|
Posted: 17.05.2008 01:49 Post subject: |
|
|
Vau!! Että niinkin paljon kuin 65kiloo ohhoh! Luulisi sen jo olevan tarpeeksi tiukkaa ettei paljon tarvitsisi roikottaa? _________________ You can´t outrun death forever...
|
Back to top |
|
|
Dan The Master
|
Posted: 17.05.2008 13:10 Post subject: |
|
|
Tuo lanka ei kyllä veny oikeestaan yhtään. Olen edelleen todella tyytyväinen hankintaan. Nyt odotellaan Santun rasituskokeen tuloksia sitten. _________________ "Elämä on synkkää mutta onneksi siinä on varjopuolia" |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
|
Posted: 18.05.2008 11:05 Post subject: |
|
|
65 kg/4=38#
(pitkäjousin jänteen mitoitus kaava, ilmeisesti vastakaarille kannattaisi laittaa enemmän)
Eli toi ei kerro vielä kovin paljoa. Lisäksi, kun pellava on ilmeisesti dacronia
helpommin solmusta katkeavaa, niin toi ei vielä kerro että se sellaisenaan kerro että toi olis riittävän kestävää.
Kokeile sadalla kilolla...
Toinen juttu:
Miten jos luupin tekisi ilman solmua, siten että neuloo tai kietoo ohuemalla langalla päät yhteen. Saisko tolla tehtyä luupin joka olisi kestävämpi kuin boyers knot toisessa päässä.
Last edited by jkekoni on 18.05.2008 21:29; edited 2 times in total |
|
Back to top |
|
|
Dan The Master
|
Posted: 18.05.2008 11:34 Post subject: |
|
|
Tuo seilareitten käyttämä narun ompeleminen voisi toimia. Luulin jo tyhmyyksissäni keksineeni jotain uutta, mutta se olikin jo vissiin "hieman" vanhahko idea. En löytänyt nyt sivua, joilla tuo ohje on, mutta etsin ja pistän tänne hetimmiten.
Quote: | Lisäksi, kun pellava on ilmeisesti dacronia |
Mitä? Ei siinä sanottu olevan dacronia. Vai käytetäänkö sitä mattojenkin teossa. _________________ "Elämä on synkkää mutta onneksi siinä on varjopuolia" |
|
Back to top |
|
|
M.Reinikainen Site Admin
|
Posted: 18.05.2008 15:10 Post subject: |
|
|
Lueppa Dan uudelleen
Lisäksi, kun pellava on ilmeisesti dacronia helpommin katkeaa solmusta
JK: korjasin päättömän lauseen. _________________ You can´t outrun death forever...
|
Back to top |
|
|
Dan The Master
|
Posted: 18.05.2008 18:08 Post subject: |
|
|
Ohoh hämäs vaan rivin vaihto Taneli-parkaa. Pitää opetella lukemaan ennen kirjotuksia näemmä. _________________ "Elämä on synkkää mutta onneksi siinä on varjopuolia" |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
|
Posted: 25.05.2008 22:39 Post subject: |
|
|
...ja pieni lauserakenne-erhe. |
|
Back to top |