Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

karhun kohtaaminen on pelottavaa

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Eränkäynti
View previous topic :: View next topic  
Author Message
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 14.01.2008 14:36    Post subject: karhun kohtaaminen on pelottavaa Reply with quote

http://www.youtube.com/watch?v=uMbnmLLnsfw

Onko joku täällä joskus kohdannut karhua metsässä ?

Mitäköhän siinä tapahtuisi jos ampuisi jousella "täydellisen"
osuman hyökkäävään karhuun ? Karhu varmaan pystyisi kuitenkin
käymään päälle vielä osuman jälkeenkin, puhumattakaan jos
osuma on huono.

Ei varmaan ton videon näyttämillä etäisyyksillä kerkeisi
mitään tekemään. Mutta jossakin muussa
tilanteessa, uskaltaisitko sinä ampua uhkaavasti käyttäytyvää karhua ?
Itsellä vois mennä kurat housuun.
Back to top
View user's profile Send private message
tkorte



Joined: 23 Dec 2005
Posts: 648
Location: Ilomantsi

PostPosted: 14.01.2008 14:48    Post subject: Reply with quote

Ihan turhaa jossitella ja spekuloida kotisohvalla tollasta. Saattaa sattua huonolla hetkellä kovalle jätkälle tai nörtti saattais ylittää itsensä.
Yhtä hyödyllistä kuin miettiä sitä, että kumpi voittais jos ne tappelis:batman ja teris etc. Very Happy Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 14.01.2008 15:21    Post subject: Reply with quote

tkorte, etkö pohdi koskaan mitään hyödytöntä ?
Jotkut asiat saattavat silti olla mielenkiintoisia...
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 14.01.2008 15:24    Post subject: Reply with quote

Karhusta ei niin tiedä. Se voisi paeta osuman jälkeen, tai jatkaa hyökkäystä. Tuliaseellakin joudutaan joskus paukuttamaan pitkään, ennen kuin se putoaa. Toisaalta, kyllähän jousella on paljon karhuja ammuttu, tasamaallakin. Luonnetta se vaatii.
Back to top
View user's profile Send private message
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 14.01.2008 15:27    Post subject: Reply with quote

Eiks joku jenkkien metsästysyhdistys suositellut, että kimppuun hyökkäävää karhua, joka ei ole haavoittunut, ei pitäisi ampua.

Peruste:
Karhu tekee todennäköisesti valepelotteluhyökkäyksen. Jos ammut karhua on todennäköisempää, että se ehtii tapaa sinut letaalisti haavoittuneenakin, kuin, että ensimmäinen hyökkäys on tarkoitettu tappamaan. Hyökkäys ja pako muuttavat pelotteluhyökkäyksen todelliseksi.

Puhe oli tuliaseella ampumisesta.

Itse olen nähnyt suomen vaarallisimmam eläimen eli hirven metsässä ... ja ajotiellä.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 14.01.2008 17:03    Post subject: Reply with quote

Olen kohdannut karhun kahdesti luonnossa, kumpikin kerta oli Nangujärven lähistöllä Ivalon korkeudella lähellä venäjän rajaa. kerran veneessä soutaen rannan mukaan, kun vedin uistinta niin se jolkotti jonkin matkaa samaan suuntaan rantaa myöten. Ei ilmeisesti osannut pelätä kun ääntä en päästänyt ja tyyntäkin oli.
Toinen kerta tammukkapuron varressa kun nostin pääni katsoakseni ympärilleni. Olin niin keskittynyt onkimiseen etten ollut huomannut karhua, eikä se minua kun puron varressa nyt on tapana olla hijaa ja liikkumatta. Matkaa oli ehkä noin 35 metriä. tuuli karhusta päin eli ei se ollut edes haistanut minua. onneksi kun sitten lähdin hiljakseen pakittamaan, niin se huomasi minut ja lähti juoksemaan karkuun. Kyllä siinä olin hätää kärsimässä kun ei minkäänlaista asetta puukon lisäksi ollut.
Tosi harvoin ne päälle käy. Nämä amerikan Grizzly karhut ja kodiakin karhut ovat eri homma.
Useinmiten karhu käy päälle ahdistettuna, pentujensa ollessa lähistöllä tai yllätettynä jollon se saattaa kokea tilanteen uhkaavaksi.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 14.01.2008 17:16    Post subject: Reply with quote

http://www.youtube.com/watch?v=PARy9xD-9bs
http://www.youtube.com/watch?v=DZSn1Jl7eKo&feature=related

Ensimmäisessä videossa käy huonosti. toisessa mies osasi hallita tilanteen.
Toisessa videossa näkee että hyökkäys on feikkiä. karhun korvat eivät ole luimistuneet eikä se juokse suoraan kohti.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 14.01.2008 18:24    Post subject: Reply with quote

hmmmphhh....

olin juur laittamassa santun linkittämää rauhallista karhun hyökkäilyn ihmettelijää....mutta....

no tosta sitten:
http://www.youtube.com/watch?v=89CzYHxf-qY
kurat tai elämä:)

http://www.youtube.com/watch?v=h1FivamFXms
se suuri,rohkea ja niin uljas valkoinen......
mutta tuosta näkee,miten adrenaliini ryöppäyksen saanut suurehko petoeläin omaa pitkälle poveria.
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 15.01.2008 06:44    Post subject: Reply with quote

toni wrote:
hmmmphhh....

olin juur laittamassa santun linkittämää rauhallista karhun hyökkäilyn ihmettelijää....mutta....

no tosta sitten:
http://www.youtube.com/watch?v=89CzYHxf-qY
kurat tai elämä:)

http://www.youtube.com/watch?v=h1FivamFXms
se suuri,rohkea ja niin uljas valkoinen......
mutta tuosta näkee,miten adrenaliini ryöppäyksen saanut suurehko petoeläin omaa pitkälle poveria.


Metsästäjällä oli yllättävän kova pokka, kun vain seisoi paikallaan ja ilmeisesti ampui yrittämättä paljonkaan väistää hyökkäystä. Aika vaarallinen tilanne myös sikäli, että ukkoja torrakoineen oli vähän siellä sun täällä. Hektisessä tilanteessa vaikea löytää turvallista ampumalinjaa. Varmaan pitkään mielessä pysyvä kokemus tuo leijonan hyökkäys.
Back to top
View user's profile Send private message
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 15.01.2008 12:59    Post subject: Reply with quote

Juu, eikä varmaan toi jänökään tuota toisessa linkissä ollutta tapausta ihan heti unohda.. Laughing
_________________
www.rautasarvi.fi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
tkorte



Joined: 23 Dec 2005
Posts: 648
Location: Ilomantsi

PostPosted: 18.01.2008 19:50    Post subject: Reply with quote

Meinas unohtua, näitä kun sattuu täällä harva se päivä, syksyllä pyörittiin samalla hehtaarilla iltapimeällä karhun kaa. Puitu kaurapelto jonne on tullut syksyisin pimeällä peltosorsia, tänä syksynä ei tullut. Siellä oli liikkunut myös karhu, naapuri löyti koiran kera paskoja metsän reunasta seuraavana päivänä. Siellä miekin olin hämärissä hiiviskellyt. En törmännyt, voi olla että se karhu on käynyt siellä yöllä kun mie vetelen sikeitä.
Enkä lopettanut liikkumista pimeällä siellä, ENKÄ hirveesti miettiny että ammunko vai en. Ihmeellistä sellanen jossittelu Very Happy Vaan sohvanpohjalla neljän seinän sisällä sitä varmaan sekoais jos ei välillä kuvittelis itseään vaarallisiin tilanteisiin...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Kiul



Joined: 18 Jun 2007
Posts: 422

PostPosted: 21.01.2008 12:32    Post subject: Re: karhun kohtaaminen on pelottavaa Reply with quote

elvis wrote:
Ei varmaan ton videon näyttämillä etäisyyksillä kerkeisi
mitään tekemään. Mutta jossakin muussa
tilanteessa, uskaltaisitko sinä ampua uhkaavasti käyttäytyvää karhua ?
Itsellä vois mennä kurat housuun.


Jousella ampuminen, varsinkin perinteisellä, vaatisi varmaan kohtuu lyhyen matkan = hirmu vähän aikaa -> eipä taida hyvin käydä ampujalle. Leikkaavalla terällä ei taida sitä 'stopping poweriakaan' olla kovin paljon, joten karhun matka ei ehkä aivan heti tyssäisi.

Olen kuullut sanottavan, että (kiväärin) sydänlaukauksestakin karhu elää vielä 4-5s ja sinä aikana liikkuu vielä 50m, joten ei kiväärimieskään lähimatkoilla ole 'turvassa', jos ei osu sellaiseen paikkaan (luille), että meno muuten tyssää. Kun karhu hyökkää, vale tai tosi, niin on se silloin 'kohteensa' havainnut ja jos vastaan tulee nuolta tai luotia on kohde 'tiedossa' Cool . Tältä pohjalta ei liene 'sattumaa', että ennen 'kierroksella' olleet karhumiehet käyttivät karhukeihästä karhun pysäyttämiseen.

Omaa kokemusta ei ruskeakarhuista ole, muutaman mustakarhun olen nähnyt, joten edellä oleva ihan puhtaasi mututuntumalta. Tätä menoa tulee kyllä karhu enemmin tai myöhemmin vastaan. Syksyn jahdissa tuli naapuriporukan hirvipassiin karhu parikin kertaa ja omillakin alueilla oli kesemmällä nähty karhu pentujen kanssa ja muitakin havaintoja on. Ei toki itärajan malliin, mutta eipä pääse karhut rajan taaksekaan, kun porukkaa alkaa metissä syksyllä enemmän kulkea.
Back to top
View user's profile Send private message
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 23.01.2008 17:40    Post subject: Reply with quote

Aika kovaa luonnetta tarvii tuo karhun kaato, niin kuin Simo sanoi.

Quote:

Olen kuullut sanottavan, että (kiväärin) sydänlaukauksestakin karhu elää vielä 4-5s ja sinä aikana liikkuu vielä 50m, joten ei kiväärimieskään lähimatkoilla ole 'turvassa', jos ei osu sellaiseen paikkaan (luille), että meno muuten tyssää. Kun karhu hyökkää, vale tai tosi, niin on se silloin 'kohteensa' havainnut ja jos vastaan tulee nuolta tai luotia on kohde 'tiedossa' . Tältä pohjalta ei liene 'sattumaa', että ennen 'kierroksella' olleet karhumiehet käyttivät karhukeihästä karhun pysäyttämiseen.


Löysin mielenkiintoista tekstiä yhdeltä toiselta foorumilta tosta
karhukeihäästä:

http://www.potku.net/forum/viewtopic.php?t=5119&view=next&sid=0162014397f53f9e5b2df7932489629e

Itsekin mietin, että tommonen keihäs olis kyllä varmaan paras
ase karhua vastaan. Kun voi käyttää karhun massaa hyväksi ja
sillä voi pitää karhua edes vähän etäämmällä. Sitten siellä oli mainintaa
karhupuukosta. Onko karhujen kanssa niinkin läheisessä kontaktissa
oltu Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Martti Auer



Joined: 27 Jul 2004
Posts: 2043
Location: takapajula

PostPosted: 23.01.2008 18:36    Post subject: Reply with quote

Lasketaanko pesukarhuja mukaan?
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Back to top
View user's profile Send private message
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 23.01.2008 23:03    Post subject: Reply with quote

Quote:
Lasketaanko pesukarhuja mukaan?


No itse ajattelin Suomen metsissä löntystäviä karhuja.
Mutta jos olet nähnyt pesukarhun jossakin, niin
kerro vain kokemuksistasi. Ei varmaan ainakaan
pelottanut Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 24.01.2008 03:38    Post subject: Reply with quote

Kuulin tarinan jossa erään amerikkalaisen herran takapihalla örvelsi agressiivinen ja vesikauhuisen oloinen pesukarhu.
Kaveria pelotti sen verran että kävi hakemassa sisältä jousen ja ampui elikkoa leikkurinuolella ovensuusta. Jousen ylälapa pamahti oven kamanaan ja meni rikki, nuolikin meni ohi.
Muistaakseni seuraavalla jousella onnistui paremmin.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 24.01.2008 04:56    Post subject: Reply with quote

KYllä karhuja on tapettu pelkällä puukollakin. Varmaan sitä on tehty myös Suomessa, mutta tunnen paremmin intiaanien historian tässä suhteessa. Esim. chiricahua-apache Loco oli ottanut kimppuunsa tulleen karhun hengiltä puukolla. Mustakarhuja tapettiin talvipesiin pelkällä puukollakin. Se ei ole erityisen vaikeaa, pesässä olevalle nukkuvalle karhulle voi laittaa vaikka rusetin kaulaan, kuten jotkut valkoiset lapset Kanadassa ovat tehneet nykyaikanakin.
Back to top
View user's profile Send private message
Martti Auer



Joined: 27 Jul 2004
Posts: 2043
Location: takapajula

PostPosted: 24.01.2008 12:07    Post subject: Reply with quote

Kyllä minä olen nähnyt pesukarhuja itseasiassa pesukarhut voivat olla melkein vaarallisempiakin mitä karhut, koska joka kuudennella pesukarhulla on rabies, mutta oireettomana, koska pesukarhut ovat itse immuuneja rabiekselle, mutta voivat olla taudinkantajia, siksi pesukarhun kanssa saa olla aika varovainen ns. Ne ovat sellaisia metsän otuksia. Olen itse tottunut kuitenkin karhuihin metsässä, olen liikkunut paljon sellaisilla alueilla; missä tapaa vähän väliä karhunjätöksiä, eivät karhut minua pelota. Niihin tottuu ajan mittaa, että sitä kulkee aika rehvakkaasti alueilla missä on karhuja ja tosi varomattomasti. Tietysti henkilöt joilla ei ole karhuista niin kokemusta ja saattavat mennä sellaiseen metsään, niin saattavat tietysti kokea sitä aitoa kauhua tarvitsematta mennä siinä niinkään kauhuleffaan.
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 24.01.2008 13:47    Post subject: Reply with quote

jos nyt kertomuksen oikein muistan, niin isäni isoisä oli joutunut karhun kanssa käsirysyyn ja ottanut siltä hengen puukolla. vammoja oli hänkin saanut, mutta säilyi hengissä. Hänen vaimonsa löysi hänet tajuttomana noin 200:n metrin päässä karhusta. Järvinen on isäni sukunimi, en ole varma hänen isoisänsä nimestä, mutta näin olen kuullut isältä ja hänen sisaruksiltaan. Tapaus oli oulun lähistöllä kannuksella.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 24.01.2008 16:05    Post subject: Reply with quote

Eikös rabies ole lähes 100% hoidettavissa pureman jälkeisellä rokotuksella.

Oireellista rabies:ista on todistetusti selvinnyt hengissä vain Jeanna Giese.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Martti Auer



Joined: 27 Jul 2004
Posts: 2043
Location: takapajula

PostPosted: 28.08.2008 19:30    Post subject: Reply with quote

http://www.gundirectory.com/more.asp?gid=20776&gun=Revolver
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Back to top
View user's profile Send private message
Matti Matinpoika



Joined: 07 Jul 2008
Posts: 259
Location: Lammi

PostPosted: 28.08.2008 20:53    Post subject: Reply with quote

elvis wrote:

Itsekin mietin, että tommonen keihäs olis kyllä varmaan paras
ase karhua vastaan. Kun voi käyttää karhun massaa hyväksi ja
sillä voi pitää karhua edes vähän etäämmällä. Sitten siellä oli mainintaa
karhupuukosta. Onko karhujen kanssa niinkin läheisessä kontaktissa
oltu Smile


Tein opiskeluaikoinani kulttuurihistorian tutkielman karhusta, lähinnä karhukultista ja metsästysriiteistä, mutta vähän sivusin itse käytännön metsästystäkin. Toi karhukeihäs toi mieleeni jutun jonka lähdettä en nyt muista, mutta liitin senkin tutkielmaani muiden metsästysjuttujen joukkoon. Talvipesälle kaato kyseessä: kun karhu on kierroksessa ja asettunut pesäänsä, mennään sitä herättelemään. Keihäsmies pesän suulla odottelee, keihään varsi tuettuna maahan selän takana, terä kainalossa, muu porukka pitää meteliä että karhu lähtisi hyökkäämään.
Kun nalle sitten kömpii kiukkuisena pesästään ja käy keihäsmiehen päälle, tämä laskeutuu selälleen maahan ja keihäs lävistää karhun.
Tuota keihään poikkipuuta ei minun lähteissäni mainittu mutta tuli mieleeni että sopisi tähän taktiikkaan kuin nyrkki silmään: keihäs ei lävistä karhua kokonaan kun meno tyssää poikkipuuhun, keihäsmieskin saa siinä hyvän tilaisuuden livahtaa alta pois.
Näitä metsästystarinoita kirjallisuudesta löytyy aika villejäkin, tiedä tämänkään tarinan todenperäisyyttä. Tai jos onkin niin lieneekö ollut kovin tavallinen taktiikka kuitenkaan, aika hurjaa luontoa vaatii!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 29.08.2008 00:40    Post subject: Reply with quote

Tarinat ovat hienoja ja jännittäviä mutta realistina uskoisin muinaisprimien pelanneen varman päälle. Eli talvipesässä nukkunut karhu keihästettiin pesäänsä. Juuei ole faktaa tämä.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Dan The Master



Joined: 20 Jul 2006
Posts: 509
Location: Perho

PostPosted: 29.08.2008 19:35    Post subject: Reply with quote

Rantala ei taida olla fysiikanlakien kannattaja. Kyllä se on paras tapa se karhu sen omalla massallaan seivästyttää. Ei oo nimittäin mikään mukava homma nallea tuikkia kun sen nahka&turkki-kompinaatio on sen verran tukevahko. Wink
_________________
"Elämä on synkkää mutta onneksi siinä on varjopuolia"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 27.09.2008 21:26    Post subject: Reply with quote

suurpedoista kevyen vakavasti: jos kohtaat lenkkeilevän karhun.. http://atuubi.yle.fi/videot_ja_kuvat/id-100664

ja vakavammin,kyseessä on ihmisiin tottunut eläin,joka muuttaa heti tilannetta: http://www.youtube.com/watch?v=xqSLWMnc8-c

peto on peto ja sillä on tosissaan voimaa.
luonnonvaraiset eläimet kylläkin useimmin väistävät ihmishajuista oliota:)
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 27.11.2008 23:08    Post subject: Reply with quote

http://www.codyenterprise.com/articles/2008/09/19/news/news1.txt

isä ampuu jousella pojan kimppuun hyökänneen grizzlykarhun. Taljajousella vieläpä.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Tapi0



Joined: 26 Jun 2009
Posts: 13

PostPosted: 24.09.2009 20:48    Post subject: Reply with quote

Itse olen kohdannut karhun kerran livenä. Olin vaeltelemassa Karhunkierroksella (mikä sattumaa Laughing ) kun leirin läheisyyteen noin 50m päähän oli tullut karhu. Istuin selkä karhuun päin nuotio ääressä joelle katsellen, kun kaveri vastapuolella osittaa taakse ja sanoo karhu. karhuhan siellä oli. Kaivoin kameraa taskusta ja kiersin hiukan oikealle ja parempaan kuvausasemaan pari kolme muuta yrittää samaa vasemmalla. Tallasin oksalle ja raks. Karhu ei ainakaan metsässä ole niin nopea kuin väitetään. Onni oli että tallasin oksalle. Pienen kuusen juurelta noin 30m päästä lähti pieni ruskea pallero meko liukkaasti emon perään.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Eränkäynti All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group