Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

P. Peloton vs primitiivi - keskustelua foorumin linjauksista
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Tajunnanvirtaa
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 16.01.2008 23:56    Post subject: Reply with quote

Quote:
Balsaa! Toisaalta uretaanilevyn suikaleetkin jäykistäis heikkoa jousta

Nyt pitää nostaa hattua ennakkoluulottomasta suhtautumisesta ja puiden lujuusominaisuustaulukoiden huomiottajättämisestä.
Lisäpisteitä halusta tehdä kaikki asiat itse uudelleen, vaikka ne on keretty tehdä puujousissa jo "muutaman" kerran. Onhan jousia tehty ainakin tuhansia vuosia. Mutta hei, sitä kutsutaan päättäväisyydeksi


Esitin asian ehkä hieman vaikeaselkoisesti mutta tarkennetaan nyt hieman lisää.

Tarkoituksena ei ollut jäykistää heikkoa jousta vaan saada sukkapuikkomaiseen runkoon lisää massavuutta joustavuuden siitä kärsimättä ja vetovastuksen piti pysyä kutakuinkin ennallaan. Vähän sama ajatus kuin tehdä kahva korkista...korkinkaan lujuusominaisuudet eivät ole järin häävit.

Tein tuon pikkuKennyn 8v kummipojalle ja pikku testailun jälkeen päädyin siihen, että yli 15#:n jousi on hänelle liian jäykkä ensijouseksi.

Jos sinulla on parempia ideoita lisätä rungon massaa yllä olevilla ehdoilla niin kerro ihmeessä. Uretaanisuikaleet eivät oikein ole sitä mitä minä etsin. Ulkonäkö kärsii Wink

Minua on helppo provosoida ja nyt esitänkin vastakysymyksen. Mitä sinä ajattelet oppivasi jousenteosta tekemällä sen niin kuin se on tehty jo tuhansia vuosia? Minusta kokemusta saa kokeilemalla. Ei apinoimalla taulukkotietoa ja tekemällä niin kuin on aina tehty.

Ennakkoluulottomasti kokeilemalla ja vanhoihin kaavoihin kangistumatta olen suhteellisen lyhyellä jousentekijän urallani kehitellyt jo kaksi täysin uutta jousityyppiä. Montako sinulla on plakkarissa?
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 17.01.2008 02:25    Post subject: Reply with quote

Miksi jousen lapoihin pitäisi saada lisää massaa?
Sehän pelkästään syö heittoa ja vie ampumisesta iloa.

Elokuvatarkoituksiin on kevyiden jousien selkään liimattu solukumia että näyttäisivät järeäiltä aseilta. Sen minä vielä ymmärrän, eihän niillä ole oikeasti tarkoitus ampua.

Tulee kyllä minullakin mieleen että mitähän tuollaisilla hengenlahjoilla ja asenteella saisikaan aikaan jos vain voisi jatkaa eteenpäin siitä mikä on jo keksitty.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 17.01.2008 02:45    Post subject: Reply with quote

jätkä on eläin, en ole koskaan ajatellut asiaasi tuolta kannalta. oletko varma että olet täysin kehittänyt ne? olisiko mieleesi tullut niitten kohittäminen jos taljajousta ei olisi olemassa? esikuvca sinullakin oli niissä. en nyt tarkoita tätä pahalla.
Onko kukaan koskaan ajatellut eben puuta jousen vatsamateriaalina? erittäin kovaa painavaa ja todella nätin väristä. todella tumman ruskeaa/vihreää afrikkalainen jalopuu. suosittu mm lipastoissa.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
tkorte



Joined: 23 Dec 2005
Posts: 648
Location: Ilomantsi

PostPosted: 17.01.2008 15:02    Post subject: Reply with quote

Tota noin. En minäkään ymmärrä sellaisen massan lisäämistä, joka ei lisää "tehoa". Fantasia- ja larppihommat ei nappaa.. Eikä lapsille pidä tehdä "huonoja", alisuoriutuvia jousia. Kyllä ne saa olla ihan yhtä hyviä kuin itselläkin, pienemmässä mittakaavassa.

[/quote]Minua on helppo provosoida ja nyt esitänkin vastakysymyksen. Mitä sinä ajattelet oppivasi jousenteosta tekemällä sen niin kuin se on tehty jo tuhansia vuosia?[quote]

Mie opin sen, kuinka kepistä ja narusta saa tehtyä jousen, niinkuin niitä on tehty tuhansia vuosia. Jokainen puu on yksilö, ei yhdenkään jousen tekeminen ole ollut samanlaista. Jokainen on haaste, vaikka miten "kopioi ja matkii". Mie haluan pelata niillä säännöillä ja välineillä joita on käytetty tuhansia vuosia.

Sun kannattas käydä lukemassa foorumin etusivu tarkemmin ja katsoa vielä "primitiiviaseet" sivulta primiaseiden määritelmä. Hyvää tekis myös tarkistaa millä välineillä voi osallistua kisoihin.

Tällä foorumilla on tarkoitus keskittyä perinne- ja primijousiin. Olikos se raja ennen 1900-lukua käytössä olleet mallit. Perinteisin menetelmin ja materiaaleilla.

Pelle peloton "jousille"(taljoja, tahdistusvaijereita yms.) on varmaan oma foorumi jossain. Onko se sulta pois jos toiset haluaa tehdä asoita niinkuin ne on tehty tuhansia vuosia ja peräti asialle omistautuneilla sivuilla? Foorumin perustajat ei varmaankaan ajatelleet tätä paikkaa "uusimman jousiteknologian ja -innovaatioiden keskittymäksi ja esittely paikaksi"

Quote:
Ennakkoluulottomasti kokeilemalla ja vanhoihin kaavoihin kangistumatta olen suhteellisen lyhyellä jousentekijän urallani kehitellyt jo kaksi täysin uutta jousityyppiä. Montako sinulla on plakkarissa?


Ensinnäkin se toinen ei ole "jousi". Siinä ei ole lapoja jotka joustaisi. Oikea nimitys on ballista tms. kuten joku tais jo mainita siitä.
Toista voi sanoa jouseksi, mutta heti kun sitä alkaa käyttää useampikin kuin sinä, niin katellaan sitte uudestaan ja jollain muilla sivuilla...Pliiizz Very Happy

Ei. Ei mulla ole yhtään plakkarissa, enkä mie niitätarvii.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 17.01.2008 15:32    Post subject: Reply with quote

Quote:
Mie opin sen, kuinka kepistä ja narusta saa tehtyä jousen, niinkuin niitä on tehty tuhansia vuosia. Jokainen puu on yksilö, ei yhdenkään jousen tekeminen ole ollut samanlaista. Jokainen on haaste, vaikka miten "kopioi ja matkii". Mie haluan pelata niillä säännöillä ja välineillä joita on käytetty tuhansia vuosia.


Mie, mie, mie... Kaikki eivät halua tehdä niinkuin sä haluat tehdä...
Antaa jätkän yrittää.

Quote:
Pelle peloton "jousille"(taljoja, tahdistusvaijereita yms.) on varmaan oma foorumi jossain.


Mä en oikeen ymmärrä miksi vedät herneet nenään tästä perinnetaljasta.
Sehän on mielettömän jännää nähdä, että mihin oltaisiin ennenvanhaan
pystytty jos olisi aivokopassa tehoja piisannut.

Quote:
Onko se sulta pois jos toiset haluaa tehdä asoita niinkuin ne on tehty tuhansia vuosia ja peräti asialle omistautuneilla sivuilla?


Onko se sulta pois jos joku luo uutta ja raportoi tänne tuloksista. Ei niitä
oo pakko lukee. En mäkään kaikkia sun jousiprojektejas lue.

Quote:
Foorumin perustajat ei varmaankaan ajatelleet tätä paikkaa "uusimman jousiteknologian ja -innovaatioiden keskittymäksi ja esittely paikaksi


Mun mielestä esittelyn perusteluksi riittää se, että pyssy on tehty
perinteisistä materiaaleista.
Back to top
View user's profile Send private message
JVL



Joined: 29 Dec 2007
Posts: 148
Location: Imatra

PostPosted: 17.01.2008 18:33    Post subject: Reply with quote

Joku tyyppi tässä huitaisi esiin sanan ballista, ja yhdisti sen nimeen Ari Rantala. Onko kyseessä oleva henkilö siis rakentanut tällaisen laitteen? Jos on, haluan kuvan(anteeksi tämä off-topic, mutta näistä laitteista ja niiden rakentajista saa harvemmin tietoa).
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Back to top
View user's profile Send private message
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 17.01.2008 19:11    Post subject: Reply with quote

kyseessä ei ole varsinainen ballista, vaan taljajousen ja ballistan
hybridi. Täältä löytyy:
http://www.perinnejousi.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=1467

siellä on toinenkin vekotin. Tarkoittanet sitä jälkimmäistä.
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 17.01.2008 20:44    Post subject: Reply with quote

no nimihän on perinnejousi että sen mukaan, mutta johan tuo aihe jo hyväksyttiin. onko sulla sulla sulla sulla sulla joku ongelma jos joku sanoo mie? vai onkmä turust? tollasiin asioihin on turha takertua.
aina oppii jotain uutta vaikka asian tekisi samalla tavalla.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 17.01.2008 21:35    Post subject: Reply with quote

Quote:
onko sulla sulla sulla sulla sulla joku ongelma jos joku sanoo mie? vai onkmä turust? tollasiin asioihin on turha takertua.


Ei ollu tarkoitus pilkata kenenkään murretta. Pyydän vilpittömästi anteeksi jos
joku siitä loukkaantui.
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 18.01.2008 01:45    Post subject: Reply with quote

Quote:
Miksi jousen lapoihin pitäisi saada lisää massaa?
Sehän pelkästään syö heittoa ja vie ampumisesta iloa.

Elokuvatarkoituksiin on kevyiden jousien selkään liimattu solukumia että näyttäisivät järeäiltä aseilta. Sen minä vielä ymmärrän, eihän niillä ole oikeasti tarkoitus ampua.


Tuossa elokuvatarkoitusviitteessäsi melkein vastasit kysymykseesi. 8v lapselle ei ole tärkeätä se kuinka paljon paunoja jousessa on ja kuinka vikkelästi se nakkaa nuolta. Tärkeintä on se MILTÄ SE NÄYTTÄÄ ja mitä mieltä kaverit siitä ovat Wink

Minulle taas tärkeätä on se kuinka saan tuon ikäisen oikeasti innostumaan jousiammunnasta ja se ei todellakaan onnistu jos piltti ei ota välinettä omakseen ja pidä siitä. Eräänlaista psykologiaa tuo...

Quote:
Tota noin. En minäkään ymmärrä sellaisen massan lisäämistä, joka ei lisää "tehoa". Fantasia- ja larppihommat ei nappaa.. Eikä lapsille pidä tehdä "huonoja", alisuoriutuvia jousia. Kyllä ne saa olla ihan yhtä hyviä kuin itselläkin, pienemmässä mittakaavassa.


Tuossa yllä selitin "motiivini" tuolle massan lisäämiselle ja aiemmin jo sen miksi en halunnut tuon operaation lisäävän liikaa vetovastusta. Mistä muuten olet saanut ajatuksen, että tuo jousi olisi jotenkin huono tai alisuoriutuva? Kyllä se on tuon ikäiselle aivan sieltä maksimipäästä suorituskyvyltään ja riskinä onkin, ettei pentu opi oikeata ammuntatekniikkaa kun väline on liian jäykkä vedettäväksi ja keskittyminen menee siihen.

Quote:
Mie opin sen, kuinka kepistä ja narusta saa tehtyä jousen, niinkuin niitä on tehty tuhansia vuosia. Jokainen puu on yksilö, ei yhdenkään jousen tekeminen ole ollut samanlaista. Jokainen on haaste, vaikka miten "kopioi ja matkii". Mie haluan pelata niillä säännöillä ja välineillä joita on käytetty tuhansia vuosia.


Ja hienoja jousia teetkin. Se on myönnettävä. Minun makuuni vain liian lyhyitä vedoltaan. Olet taitava puun käsittelijä ja osaat hyvin jousientekotekniikan. Sitä ei varmasti kukaan voi kieltää.

Quote:
Sun kannattas käydä lukemassa foorumin etusivu tarkemmin ja katsoa vielä "primitiiviaseet" sivulta primiaseiden määritelmä. Hyvää tekis myös tarkistaa millä välineillä voi osallistua kisoihin.


Etkös sinä itsekin ole pyknäillyt muutaman kaksiosaisen jousen? Muistaakseni säännöissä puhutaan yksipuisesta...pata kattilaa Wink

Quote:
Pelle peloton "jousille"(taljoja, tahdistusvaijereita yms.) on varmaan oma foorumi jossain. Onko se sulta pois jos toiset haluaa tehdä asoita niinkuin ne on tehty tuhansia vuosia ja peräti asialle omistautuneilla sivuilla? Foorumin perustajat ei varmaankaan ajatelleet tätä paikkaa "uusimman jousiteknologian ja -innovaatioiden keskittymäksi ja esittely paikaksi"


Leonardo ei siis olisi mielestäsi soveltuva keskustelija tälle foorumille? Ja onko ballista tai taljat mielestäsi uusinta tekniikkaa?

Ja ei. Ei se ole minulta pois jos haluaa tehdä jousen perinteisin tavoin. Mutta viekö joku sinulta jotain jos haluaakin tehdä sen perinteisen hieman toisin?

Quote:
Ensinnäkin se toinen ei ole "jousi". Siinä ei ole lapoja jotka joustaisi. Oikea nimitys on ballista tms. kuten joku tais jo mainita siitä.
Toista voi sanoa jouseksi, mutta heti kun sitä alkaa käyttää useampikin kuin sinä, niin katellaan sitte uudestaan ja jollain muilla sivuilla...Pliiizz


Kylläpäs vaan se on kuin onkin jousi. Siinä on peräti neljä joustavaa lapaa ballistasta tuttun "kimppuvoiman" lisäksi. Arvoja ei sitten löydy tietääkseni mistään lujuustaulukosta Shocked

Mutta hei! Miksi tässä kärhetään? Siksikö, että vedin kummipojan jousen lapaan balsaa? Vai siksikö, että ideoin uusia hieman erilaisia jousityyppejä...jotka kuitenkin olisi ollut mahdollista valmistaa silloin joskus? Minä en löydä selkeätä motiivia "vihallesi" mutta suvaitsevana ihmisenä yritän ymmärtää Wink

Santulle:

Quote:
jätkä on eläin, en ole koskaan ajatellut asiaasi tuolta kannalta. oletko varma että olet täysin kehittänyt ne? olisiko mieleesi tullut niitten kohittäminen jos taljajousta ei olisi olemassa? esikuvca sinullakin oli niissä. en nyt tarkoita tätä pahalla.


Jaa'a. En ole varma siitä, etteikö vastaavia virityksiä olisi joskus ennenkin kokeiltu. Netistä en ainakaan ole löytänyt mitään vastaavaa. Mutta siitä olen varma, että jos Patentti- ja Rekisterihallitus myöntää oikeudet minun nimelläni, niin rekisteröity idea on minun Wink

Tuossa ristihuulessa esikuvana oli nykyaikainen taljajousi. Tuossa ballistataljassa taas...olikohan se kuva Bakerin teelmästä. Melkoinen kökkö Wink Siitä taisi tulla ajatus, että voisikohan tuon tehdä jotenkin toisinkin.

Ebenpuuta en ole VIELÄ kokeillut...tämän viikon olen rustannut nuolia.

Elvikselle kiitokset tuesta ja kannustuksesta Wink
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 18.01.2008 02:10    Post subject: Reply with quote

Quote:
Joku tyyppi tässä huitaisi esiin sanan ballista, ja yhdisti sen nimeen Ari Rantala. Onko kyseessä oleva henkilö siis rakentanut tällaisen laitteen? Jos on, haluan kuvan(anteeksi tämä off-topic, mutta näistä laitteista ja niiden rakentajista saa harvemmin tietoa).


Kuten Elvis tuossa edellä jo kertoikin, laite ei ole suoranaisesti ballista vaan epäkeskotaljan ja ballistan hybridi. Ja sellaisena se vaatii vielä rutkasti kehittelyä, että siitä tulisi oikeasti ammuttava laite. Periaate on kyllä toimiva ja uskon, että saan siitä ihan kelvollisen nuolenheittolaitteen kunhan nuo pikkuvaivat saadaan ratkaistua.

Oikean ballistan rakentamista olen miettinyt jo jonkun aikaa. Ehkä saamme kesän perinnetapahtumiin sellaisen näytille Wink
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hurtta



Joined: 06 Dec 2007
Posts: 49

PostPosted: 18.01.2008 12:40    Post subject: Reply with quote

Pyydän nyt heti alkuunsa anteeksi kun joku kumminkin kimpaantuu!
No niin ja asiaan!
Jätkä ainakin tekee ja selostaa projektinsa tarkasti(eikä lässytä turhia) Antakakaa nyt minulle vajavaisuuteni anteeksi mutta tekemällä ja kokeilemalla oppii niin onnistumisista kuin virheistäkin (siis tämä on minun mielipide)! Mies myös myöntää virheensä ja ilmeisesti vaan sen takia että muut eivät tekisi samoin siis se on opiksi muille(oletteko ajatelleet asiaa tältä kantilta)! Jos mies tekee "erillaisia" jousia niin ei sitä nyt porukalla polttamaan tuon takia kannata lähteä! Tuskimpa niitä primitiivi jousia ennenmuinoin on puunlujuustaulukkojen mukaan on tehty että antaa kaikkien kukkien kukkia vaan niin kuin laulussa sanotaan! Herranjumala hyvät ihmiset ei tämä nyt niin vakavaa ole Exclamation
Back to top
View user's profile Send private message
JVL



Joined: 29 Dec 2007
Posts: 148
Location: Imatra

PostPosted: 18.01.2008 15:33    Post subject: Reply with quote

Ajattelit siis ihan oikean rakentaa... tarkoitatko ballistalla:

a. Samanlaista kuin varsijousi, paitsi isompaa

vai

b. Sellaista naruilla (ja niiden väännöllä) toimivaa hökötystä, jota minä olen rakentanut ?

Mielenkiintoista muuten!
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 18.01.2008 16:27    Post subject: Reply with quote

Kyllä minä tarkoitan ballistalla tuota narujen/jänteiden "kimppuvoimaa" käyttävää jo muinaisten Roomalaisten käyttämää sotakonetta.

Pidätän itselleni kuitenkin oikeuden tehdä selkeästi hölmön ratkaisun kohdalla parempi valinta. Eli en aio täydellisesti noudattaa muinaisajattelua vaan tehdä toimivan laitteen.

Ekan virityksen ajattelin tehdä jotakuinkin suhteessa 1:5 alkuperäiseen esikuvaansa mutta jos homma onnistuu hyvin, niin seuraava voisi olla jo täysikasvuinen :wink:

Onko sinulla kuvia tekemistäsi? Olisi mielenkiintoista nähdä miten olet ongelmakohtia ratkonut.

Poika on haaveillut tekevänsä trebun mutta laiska kun on, niin en usko siitä koskaan syntyvän mitään...pitäisikö itse tehdä sekin...
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
tkorte



Joined: 23 Dec 2005
Posts: 648
Location: Ilomantsi

PostPosted: 18.01.2008 16:59    Post subject: Reply with quote

Quote:
Sehän on mielettömän jännää nähdä, että mihin oltaisiin ennenvanhaan
pystytty jos olisi aivokopassa tehoja piisannut.


Quote:
Mun mielestä esittelyn perusteluksi riittää se, että pyssy on tehty
perinteisistä materiaaleista.


Arin homeboy elvis... Tolla logiikalla "jos olisi.." ei nyt oikein pääse mihinkään. Täti olis setä jos sillä olis munat. Olis ne varmaan keksiny jos olis keksiny. Ei ole ollut aivojen tehoista kiinni.

Ja jos ainoa peruste perinne jouselle on perinteiset materiaalit SUN ja SUN mielestä, niin voi voi. Pitäiskö käydä lukemassa sanakirjasta mitä se perinne tarkoittaa. Täällä se tarkoittaa pääasiassa, näin olen antanut itseni ymmärtää, kaikkia ennen 1900-lukua mallisia jousia.


Quote:
Leonardo ei siis olisi mielestäsi soveltuva keskustelija tälle foorumille? Ja onko ballista tai taljat mielestäsi uusinta tekniikkaa?


Ei ole. Toi oli vastaus noihin kaikkiin. Taljoja ei vaan ole käytetty, minkään lähteen mukaan, missään KÄSIJOUSESSA ennen 1900-lukua. Pistä ne vaikka "muut primiaseet" osioon.Siellä puhutaan enemmän leonardosta. ballistoista ja taljoista yms. Kyllä se vähän tökkii kun OIKEIDEN perinnejousten seasta silmille hyppää modernista taljajousesta kopioidut muodot ja ratkaisut, vaikka miten perinteisistä materiaaleista Shocked

Quote:
Etkös sinä itsekin ole pyknäillyt muutaman kaksiosaisen jousen? Muistaakseni säännöissä puhutaan yksipuisesta...pata kattilaa


Siellä puhutaan myös yhdistelmäjousista.

Quote:
mutta johan tuo aihe jo hyväksyttiin.
Santtu? Kuka ja ketkä hyväksyi ja millä? Äänestämällä? Mie en purematta niele tollasia perinnejousiksi Evil or Very Mad Ja suuri enemmistö taitaa pysyä hiljaa moisia virityksiä nähdessään, lievää myötähäpeää tuntien Twisted Evil

Hurtta! On muuten v...n vakavaa. Tollanen yltiöpäinen suvaitsevaisuus ei ole koskaan saanut aikaan mitään hyvää.
Ja mie tee jousia taulukoiden mukaan, riittää ihan kerrottunakin että joku puu soveltuu paremmin kuin toinen jousten tekemiseen. Taulukoiden mukaan voi ennakoida suunnilleen miten käy. Ei sen tiedon välittäminen kirjallisena tee siitä sen huonompaa kuin suullisesti välitetty, kuten primit teki.

Quote:
Onko se sulta pois jos joku luo uutta ja raportoi tänne tuloksista. Ei niitä
oo pakko lukee. En mäkään kaikkia sun jousiprojektejas lue.


Vau Elvis. Mun sydämeni vuotaa verta.. Siehän alat heittätymään henk.koht. kettuilun puolelle?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
JVL



Joined: 29 Dec 2007
Posts: 148
Location: Imatra

PostPosted: 18.01.2008 17:12    Post subject: Reply with quote

Näissä ballistoissa on usein omien viritysten kanssa ongelmana se, että jos ei tee niin kuin antiikin aikaan tehtiin- kone on luultavasti tehoton(omakohtainen huomio).

Mutta joka tapauksessa- aiotko rakentaa tuon KUVASSA näkyvän kaltaisen laitteen? Niitä on koko maailmassa täysikokoisia vain kolme- ehkä neljä kappaletta- kunnianhimoista totta vie! Smile 1:5 - suhteessa se on vielä aika helppo varmaan. Rakentaminen on myös aika kallista- ja paunojen mittaus vaatii tähtitieteelliset välineet- normaalit paunamittarit varmaan laulavat hallelujaa ja poksahtavat mitattaessa. Kuinka ison kiven meinaat viskata?

Kuvia on netissä, ja niitä voi pyytää tarvittaessa.Myöskään kysymysten esittäminen ei ole kiellettyä.

Trebuchet taas on ongelmallinen, koskapa sen paino on valtava verrattuna tehoon- kilon kiven viskaamiseen sata metriä vaaditaan 200 kg vastapaino- ei järin liikkuva ase!

Mutta ennen kuin kysyt kautta kommentoit, niin tee se täällä-

http://www.perinnejousi.fi/keskustelu/viewtopic.php?t=1482

Koska muuten menee ohi aiheen- hieno jousi muuten!


Razz
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Back to top
View user's profile Send private message
JVL



Joined: 29 Dec 2007
Posts: 148
Location: Imatra

PostPosted: 18.01.2008 17:21    Post subject: Reply with quote

Ehkä voisin tuoda omani Kuralan kylämäelle- testaamaan pituus- ja voima-ammuntaa, jos kuljetus järjestyisi...
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 18.01.2008 19:35    Post subject: Reply with quote

tkorte wrote:
[
Ja jos ainoa peruste perinne jouselle on perinteiset materiaalit SUN ja SUN mielestä, niin voi voi. Pitäisikö käydä lukemassa sanakirjasta mitä se perinne tarkoittaa. Täällä se tarkoittaa pääasiassa, näin olen antanut itseni ymmärtää, kaikkia ennen 1900-lukua mallisia jousia.

Kuinka tiukkaan tämä pitäisi ymmärtää?
Minun tekemistäni jousista ei yksikään tähän mennessä ole ollut tarkkaan minkään dokumentoidun historiallisen mallin mukainen.
Joissakin niistä on jopa yksityiskohtia joita ei olisi voinut toteuttaa kuin nykyaikaisilla liimoilla.

Tarkoitetaanko perinteisellä vain museoihin asti säilyneitä artefakteja ja kirjoituksia. Mitähän kaikkea entisaikoina onkaan tehty ja käytetty ilman että niistä mitään todistusaineistoa olisi jäänyt?
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
tkorte



Joined: 23 Dec 2005
Posts: 648
Location: Ilomantsi

PostPosted: 18.01.2008 19:59    Post subject: Reply with quote

Älä ny Juri, aikuinen mies.. Kyllä se jossain käytiin läpi, Simokin kommentoi että niiden todisteiden ja löytöjen jne. peruusteella jotka on, niiden mukaan määritellään perinnejousi. Oliko vielä että yksittäinen löytö ei vielä riitä.
Mitäs vittua siitä tulee että aletaan jossittelemaan sillä että kyllä tälläinen ois voinu olla olemassa? Haloo Very Happy

Ja toi vain
nykyaikaisen liiman mahdollistama rakenne? Mikäpä oli se?

Ei munkaan jousista YKSIKÄÄN ole rekunstrio mistään. Päälinjat on. Materiaalit ja tyylit.

Prkele kun aika loppuu lapset. Setä jatkaa maanantaina Twisted Evil
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 18.01.2008 20:39    Post subject: Reply with quote

tkorte wrote:
Mitäs vittua siitä tulee että aletaan jossittelemaan sillä että kyllä tälläinen ois voinu olla olemassa? Haloo Very Happy

Onko se sitten todellakin kiellettyä täällä? En tiennyt.

tkorte wrote:
Ja toi vain
nykyaikaisen liiman mahdollistama rakenne? Mikäpä oli se?

Esim. jousen selkäpuolelle liimattu nokkivahvike.
Eräässä tälläisessä jousessani on hyvin kapeat kärjet eikä sivu-uria lainkaan. Jänne pysyy siis paikallaan vain vedenkestävän epoksiliiman ansiosta.
Asian olisi kyllä voinut hoitaa historiallisemminkin mutta tämä ratkaisu oli mielestäni vain helpompi ja käytännöllisempi.

tkorte wrote:
Ei munkaan jousista YKSIKÄÄN ole rekunstrio mistään. Päälinjat on.Materiaalit ja tyylit.

Mutta missä se raja sitten kulkee?

Setä mihin asti saa mennä? Shocked
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
Hurtta



Joined: 06 Dec 2007
Posts: 49

PostPosted: 18.01.2008 20:55    Post subject: Reply with quote

Muistaisin että ei siitä yltiöpäisestä suvaitsemattomuudestakaan ole hyvää seurannut! (esim Hitler ja naapurinpoika Stalin muistaakseni loppu ei ollut kummallakaan hyvä!)Lueppas tuo teksti oikein tarkkaan ja hitaasti ja jos et vielä ymmärtänyt niin lue uudelleen sammuta vaikka valot ja oikein mietit hetken että mitä luit! Senkun teet jousiasi taulukkojen mukaan se on täysin oma asiasi ja seiso vaikka käsilläsi ei kiinnosta minua! Smile Tämä sivuhan on sitä tiedon välittämistä olenko ymmärtänyt oikein!(Ja nyt taas ennen ottaannut niin lue se kirjoitus uudestaan) Sen takia minä täällä olen että saisin tietoa! Ja nyt tähän loppuun Wink Anteeksi
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 19.01.2008 16:35    Post subject: Reply with quote

johan tosta tuolla on puhuttu ja ari on joskus tainnut kysyäkin, että onko tämä hyväksyttavä aihe, ja suurin osta foorumilaisista sano, että joo, ihan mielenkiintosta nähä.
Ei näitä kaikkia tarvi aina lukea. en minäkään lue niitä taulukkojuttuja ja fysiikan laskelmia, koska ne ei vaan kiinnosta. (tämän ei tarkoituksena loukata)
Eiköhän tää juttuu oo suit sait ja selvä. kuten liikunnan opetaajamme sanoo: mitäs tässä paskaa jauhamaan, hommiin vaan.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 19.01.2008 16:38    Post subject: Reply with quote

ei kyllä muuten mene läpi muut primitiiviaseet osastossa sanon vaan. postaile vaan tänne.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
tkorte



Joined: 23 Dec 2005
Posts: 648
Location: Ilomantsi

PostPosted: 19.01.2008 17:21    Post subject: Reply with quote

Hienoa Ari! Tajusit pointin Smile

Quote:
Minä en kyllä näe tulevaisuutta sellaisella keskustelupalstalla jossa näinkin kapealla aihealueella kaikilla aiheilla pitää olla historiallinen todistuspohja.


Kyllä se toimii. Aina tulee uusia tiedonhaluisia, jotka haluavat perehtyä vain puhtaaseen perinne/primijousi kulttuuriin. Ei nämä sivut kuole vaikka pysytään perinnejousissa ja vaikka näennäistä kehitystä ei tapahdu kun jauhetaan aina niitä tuhansia vuosia vanhoja asioita. Täällä opiskellaan näitä asoita.Ihmiset vaan nyt haluaa tehdä tätä.Sen takia nämä sivut on käsittääkseni perustettu. Käsitellään perinnejousia, eikä sotketa nykyajan teknologiaa sekaan. Se kun on niin helppoa löytää netistä tietoa, hakee sieltä jostain ne viimeisimmät uutuudet. Miksi pitäisi tehdä näistä sivuista sillisalaattia? Baabelintorni?

Quote:
Hän peräänkuuluttaa sellaista perinnejousirotupuhtautta jossa kaikki nykyaikaan viittaavat aihealueet on karsittu veks eikä edes vertailua nykytekniikkaan sallita.


Miks pitäis vertailla? Sama kun vertailis hevosta ja autoa, molemmilla voi liikua jonnekin ja kilpailla, mutta ei niitä samalle viivalle laiteta jne. yms. etc.

Quote:
Muistaisin että ei siitä yltiöpäisestä suvaitsemattomuudestakaan ole hyvää seurannut! (esim Hitler ja naapurinpoika Stalin muistaakseni loppu ei ollut kummallakaan hyvä!)


Ei taida olla hurtalla (ja elviksellä) dialektiikka hanskassa Very Happy Miten noi asiat liittyy tähän, toi on yleistys. Mun olis pitänyt kylläkin tarkentaa sitä että nyt puhutaan jonkun yhteisön linjasta(perinnejousi). Se jää sinne alle jos aina ollaan suvaitsemassa kaikki mitä nyt kukin haluaa sinne tuoda. Ja mikä on lopputulos: sekasotku joka ei paljon ketään kiinnosta.

Quote:
Tämä sivuhan on sitä tiedon välittämistä olenko ymmärtänyt oikein!


Melkein olet ymmärtänyt oikein. Tietoa kyllä, mutta mielellään PÄÄASIASSA perinnejousista yms. Käy poika lukemassa itte uudelleen.
Et saa anteeksi. Minen tee taulukoiden mukaan jousia.

Quote:
Onko se sitten todellakin kiellettyä täällä? En tiennyt.


Ei kai se ole kiellettyä, hameväen hommia kuitenkin(oli sitten mies tai nainen) Tarkoitin että jos jonkun jousen yrittää tyypittää jousta perinnejouseksi sillä perusteella, että kyllä tälläinen olisi voinut olla olemassa jos se olisi ollut olemassa Very Happy
Kyllä sie tiedät millainen on perinnejousi, sun kaikki jouset on sellaisia. Jatka samaan malliin. Jos on epävarma olo niin kysy toki sedältä..
Ai niin ja sen nokkivahvike, kyllä sen voi tehdä luu/nahkaliimalla, sulla on vaan uskon puute. Mnäkin käytän cascoa. Se ei vaan näy lopputuloksessa.

Quote:
Kaikki eivät halua tehdä niinkuin sä haluat tehdä..


Elvis
Ei varmasti halua tehdä. Nyt vaan on niin että suurin osa tänne majoittuneista on täällä JUST sen takia että ne haluaa tehdä asoita näin. Tämä on yhteisö jossa ollaan kiinnostuneita tekemään asioita näin. Sinä tulet pystymetsästä(toivotttavasti olet uskaltanut käydä siellä joskus) ja alat elvistelemään ( Very Happy ) sekä määrittelemään mikä on perinteistä ja mistä täällä pitäsi olla kiinnostunut?
Sie taidat olla vähän niinku lähetyssaarnaajat ennen vanhaan. Pölähtivät kylään ja kas kummaa, täällä on tää heimo, mutta vitut teidän kulttuurista kun mulla on totuus..
Ja kun tolla asenteella tulit niin koeta kestää palautetta Twisted Evil


Joo eiköhän tää ollut tässä, jos ei kukaan halua jatkaa. Kyllä sekin käy Wink On aina ilo vaihtaa ajatuksia kanssanne. Kiitos
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 19.01.2008 18:12    Post subject: Reply with quote

tkorte wrote:

Ai niin ja sen nokkivahvike, kyllä sen voi tehdä luu/nahkaliimalla, sulla on vaan uskon puute. Mnäkin käytän cascoa. Se ei vaan näy lopputuloksessa.

Ei voi, ainakaan ulkokäyttöön. Nokki irtoaisi sateella.

Lähimpänä oleva vaihtoehtoratkaisu olisi Tim Bakerin tyyliin nyörittää kiilamainen puunpala kärkeen kiinni. Tällöin kyse olisi juuri sellaisesta "olisi ollut mahdollista"-keksinnöstä millaisesta ei ole minkäänlaisia todisteita.

Historiallisesti oikeaoppinen ratkaisu olisi veistää tipit kapeneviksi piikeiksi ja tehdä jänteeseen tiukat silmukat. Tämä olisi muuten hyvä ja näyttävä systeemi mutta käytännössä hyvin vaivalloinen.

Kuinkas sitten jos vaikka yhdistelee erilaisia historallisia malleja keskenään tyyliin Holmegaardin lavat / Andamaanijousen kärjet / Sudburyn kahva?

Missä se raja kulkee? Shocked
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 19.01.2008 20:57    Post subject: Reply with quote

Quote:
Kuinkas sitten jos vaikka yhdistelee erilaisia historallisia malleja keskenään tyyliin Holmegaardin lavat / Andamaanijousen kärjet / Sudburyn kahva?

Missä se raja kulkee?


Tiukan Kortelaisen perinnejousirotuhygienian mukaan tuollainen olisi ollut mahdollista rakentaa mutta sellaista ei ole aikoinaan todistettavasti tehty.

Eli turha tulla tänne perinnejousifoorumiin esittelemään moisia virityksiä Very Happy

Odotan mielenkiinnolla miten Korte vastaa kysymykseesi. Pitääkö hänen tiukka linjansa...
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 19.01.2008 22:05    Post subject: Reply with quote

Quote:

Elvis
Ei varmasti halua tehdä. Nyt vaan on niin että suurin osa tänne majoittuneista on täällä JUST sen takia että ne haluaa tehdä asoita näin.
Tämä on yhteisö jossa ollaan kiinnostuneita tekemään asioita näin.


Mun mielestä olis hyvä, jos täällä annettais mahdollisimman monen ihmisen
tehdä omaa juttuaan ja antaa heidän jakaa omia kokemuksiaan/luomuksiaan muiden
saman henkisten kanssa. On selvä asia, että jokainen ihminen on kiinostunut
vähän eriasioista, kuin muut. Sen takia en lähtisi vetämään kauhean tarkkoja
rajan vetoja siihen, että mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Siinä voi äkkiä tuntea
olevansa kovin yksin. Nyt olet itsekin jo törmännyt Jurin toimesta
hyvin mutkikkaaseen tehtävään. Jään mielenkiinnolla odottamaan rajan
vetojasi.

Quote:

Sie taidat olla vähän niinku lähetyssaarnaajat ennen vanhaan. Pölähtivät kylään ja kas kummaa, täällä on tää heimo, mutta vitut teidän kulttuurista kun mulla on totuus..


Jos aletaan vertailemaan meitä lähetyssaarnaajiin, niin sinä olet kyllä
lähempänä heitä. Minä en ole alkanut rähjäämään kenellekkään heidän
tekemisistään. Sinä olit se joka alkoi levittää täällä sitä puhdasoppisuutta,
eikös tämä kuulosta lähetyssaarnaajalta? Mä yritän olla vapaamielinen ja
antaa niiden kaikkien kukkien kukkia. Sinä olet lähtenyt jopa sotajalalle
tässä asiassa. Tätä voisi verrata vaikkapa miekkalähetyksiin...

No mä en jaksa tapella kanssasi, olen asiani kertonut. Moderaattorit
hoitakoon rajan vedot, kun heillä on siihen valta...
Back to top
View user's profile Send private message
Mazku



Joined: 18 Aug 2007
Posts: 510
Location: Espoo

PostPosted: 19.01.2008 22:13    Post subject: Reply with quote

Nyt tää menee jo uskonntojuttujen herjaamiseen!
Piste sanon mä.
Back to top
View user's profile Send private message
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 19.01.2008 22:14    Post subject: Reply with quote

ainiin, meinas unohtua.

Quote:

Mitäpä jos vihellettäisiin tämä aihe tässä poikki ja aloitettaisiin sääntökeskustelu ihan omana topicinaan?


Kannatan. Moderaattori voisi siirtää tän sääntöihin liittyvän
mellastuksen jonnekin muualle. Vaikka "tajunnan virtaa - Foorumista",
ja aiheeksi "Keskustelua foorumin säännöistä" tms.
Back to top
View user's profile Send private message
Mazku



Joined: 18 Aug 2007
Posts: 510
Location: Espoo

PostPosted: 19.01.2008 22:22    Post subject: Reply with quote

Kannatan
Back to top
View user's profile Send private message
Hurtta



Joined: 06 Dec 2007
Posts: 49

PostPosted: 19.01.2008 22:44    Post subject: Reply with quote

Quote:
Ja mie tee jousia taulukoiden mukaan

Quote:
Minen tee taulukoiden mukaan jousia.


Hetkinen? Lueppas itse! Nyt ei kaikki täsmää! Vai johtuneeko tämä murre eroista? Isku vyön alle niin kuin tapanasi on Very Happy
Quote:
Tuskimpa niitä primitiivi jousia ennenmuinoin on puunlujuustaulukkojen mukaan on tehty

Liittynee samaan asiaan! Lukeeko tuossa sinusta tkorte jotain!

Quote:
Tietoa kyllä, mutta mielellään PÄÄASIASSA perinnejousista yms

Tuon olen kyllä ymmärtänyt!
Quote:
Ei taida olla hurtalla (ja elviksellä) dialektiikka hanskassa

Kyllä tuo taitaa olla hyvin hanskassa! Tuo oma käytöksesi ei vastaa sitä! Nämä eivät ole sinun omat sivut tkorte joten olet samalla viivalla!
Quote:
Käy poika lukemassa itte uudelleen

Yllämainituista lainauksista tulee siihen lopputulokseen vai!opettele lukemaan/kirjoittamaan!
Quote:
Et saa anteeksi.

Aivan v...n sama! Käyttäydyt kuin pahainen kakara joka ei ole saanut karkkia! Twisted Evil
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 20.01.2008 04:11    Post subject: Reply with quote

Tämä on ihan oikeasti todella mielenkiintoinen keskustelu, kiitokset siitä.
Toivoisin kuitenkin että henkilökohtaisuudet jätettäisiin vähemmälle.
Uskonnollakaan ei pitäisi olla asiaan mitään osuutta.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 20.01.2008 08:43    Post subject: Reply with quote

Shocked täällähän on mukava pikku nujakka menossa.. Very Happy

Odotan mielenkiinnolla sivuston ylimmän auktoriteetin selvitystä tästä linjasta.
Onko sivusto tarkoitettu perinnejousien kopioinnista keskusteluun vai onko sallittua jakaa kokemuksia omista, tietysti mahdollisimman primitiivisti valmistetuista jousista, joiden mallit eivät välttämättä perustu muuhun kuin omiin kokemuksiin?
Itse en ole ikinä valmistanut yhtäkään suoranaista kopiota mistään jousesta..olenkohan ihan väärillä sivustoilla?

Uskomukseni on että primi(R.I.P) valmisti jousensa tilanteen, saatavilla olevien materiaalien ja työkalujensa mukaan. Silmissä ei loistanut tietty jousimalli vaan se tuli mikä oli tullakseen.
Onko tuo kielletty linja täällä? Ei saa "oikeasti" tehdä primitiivisesti, vaan on toistettava se, mitä joku satunnainen jousen vääntäjä joskus teki?
_________________
www.rautasarvi.fi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 20.01.2008 12:09    Post subject: Reply with quote

Säännöistä ja varsinkin niiden raja-alueista keskustelu on aina melkoista sotaa kun erilaiset näkemykset törmäävät toisiinsa niin, että kipinät lentävät Wink

Tuo henkilökohtaisuuksiin meneminen on minustakin typerää käyttäytymistä. Asiathan tässä riitelevät, vaikka välillä muulta vaikuttaakin. Pikkuvittuilun toki ymmärtää, sehän kuuluu keskusteluun Wink

Uskonnon vaikutusta historiaan ei voi olla ohittamatta. Aivan eri asia on sitten alkaa pilkkaamaan sitä. Itse olen pakana mutta kunnioitan silti uskovien hmm...uskomuksia ja moraalia. Sellaista tiukkapipoista asenteellista uskoa en kuitenkaan ymmärrä.

Tuossa keskustelussa mistä tämäkin nujakka kaiketi on saanut alkukipinänsä, oli mukana yksi saitin modeista. Postasi jopa kuviakin taljajousista tänne. Keskustelua käytiin minun mielestäni siltä pohjalta, että vertailtiin erilaisten rakenteiden mahdollisuuksia ja muotoja olla ollut olemassa jo ennen meidän aikojamme. Tarkoituksena ei siis ollut kääntää perinnejousifoorumin ideologista suuntaa vaan rajata mietinnässä olleen perinnetaljan ratkaisuja perinteisiksi. Näin ainakin minä sen ymmärsin.

Quote:
Uskomukseni on että primi(R.I.P) valmisti jousensa tilanteen, saatavilla olevien materiaalien ja työkalujensa mukaan. Silmissä ei loistanut tietty jousimalli vaan se tuli mikä oli tullakseen.


Tuosta olen aivan samaa mieltä. Ehkä kuitenkin silmissä loisti se malli jonka iskäprimi oli aikoinaan poika- tai tyttöprimilleen opettanut ja sitä ainakin koitettiin toistaa kulloistenkin mahdollisuuksien mukaan.

BTW. Ilkka. Saan niitä sulkia alkavalla viikolla joten en tule tekemään ryöstöretkeä varastoihisi. Ainakaan tällä kerralla Wink
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hurtta



Joined: 06 Dec 2007
Posts: 49

PostPosted: 20.01.2008 15:28    Post subject: Reply with quote

Tässä on kyllä lähtenyt homma lapasesta! Jotkut ottavat asiat vaan liian henkilökohtaisesti ja kirjoittelevat raivospäissään mitä sattuu!Wink
Alkujaan kirjoittelin tuossa jousien tekimisestä ja erillaisista kokeiluista!
Quote:
Uskomukseni on että primi(R.I.P) valmisti jousensa tilanteen, saatavilla olevien materiaalien ja työkalujensa mukaan. Silmissä ei loistanut tietty jousimalli vaan se tuli mikä oli tullakseen.
Onko tuo kielletty linja täällä? Ei saa "oikeasti" tehdä primitiivisesti, vaan on toistettava se, mitä joku satunnainen jousen vääntäjä joskus teki?

Olen tuosta asiasta samaa mieltä!
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 21.01.2008 01:06    Post subject: Reply with quote

En tiedä onko tämä aihe nyt loppuunkeskusteltu...epäilen ettei ole.

Tulkintani mukaan suurin osa keskusteluun osallistuneista on kuitenkin sitä mieltä, että aiheiden "rönsyily", tietyissä rajoin toki, olisi sallittavaa.

Itse kannatan keskustelun monimuotoisuutta enkä muutenkaan pidä tiukoista rajanvedoista tämän kaltaisissa asioissa. Joissakin muissa asioissa kyllä.

Tkorteen mielipiteillä on oma arvonsa ja demokraattisesti voitaisiin päättää, että paskat niistä. Mutta se ei olisi oikeudenmukaista. Siksi ehdotankin, että Perinnejousi Foorumiin lisättäisiin keskusteluryhmä "Privitiivimenetelmin valmistetut primitiiviaseet".

Nimiehdotus on vain ehdotus. Tässä keskusteluryhmässä olisi luvallista vain korteen linjauksen mukaiset primitiiviaseet ja myös niiden valmistusmenetelmien ja materiaalien tulisi olla primitiivisiä.

Sähkövalo valmistuksen aikana voitaneen pitkin hampain sallia koska päreet savuttavat ja nokeavat ja aiheuttavat palonvaaran Wink

Enivei. Mitäpä mieltä tästä ehdotuksesta?
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Guest






PostPosted: 21.01.2008 03:02    Post subject: Reply with quote

Ari Rantala wrote:
Tkorteen mielipiteillä on oma arvonsa ja demokraattisesti voitaisiin päättää, että paskat niistä. Mutta se ei olisi oikeudenmukaista. Siksi ehdotankin, että Perinnejousi Foorumiin lisättäisiin keskusteluryhmä "Privitiivimenetelmin valmistetut primitiiviaseet".

Eihän se ongelma ollut menetelmissä vaan "perinteisyydessä".

Kyllähän minä Tkorten mielipiteitä arvostan, paljonkin. Itselleni tosin kokisin samanlaisen linjan aivan liian ahtaaksi ja epäluontevaksi.
Minusta on vain hyvä että olemme erilaisia, tällä tavalla saamme tietää paljon enemmän.
Samalla asialla kaikki, kuitenkin.
Back to top
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 21.01.2008 03:04    Post subject: Reply with quote

Kirjautuminen taas unohtui, sori.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
tkorte



Joined: 23 Dec 2005
Posts: 648
Location: Ilomantsi

PostPosted: 21.01.2008 13:27    Post subject: Reply with quote

Mites te pojat ette pysy asiassa. No Juri on ainakin on tajunnut että kyse on tyylistä ( ajalta ennen 1900)ja materiaaleista (pääsääntöisesti jousi puusta, jänteist ja sarvist, yksin tai yhdistettynä).

Työtavat ja -välineet saa ja on saanut vapaasti valita, ne eivät vaikuta lopputulokseen. Liimakin on asia joka vaikuttaa hieman lopputulokseen, perinneliima ei kestä kosteutta, joten käytän itsekin sen takia nykyaikaisia. Joo hävettää.

Näitä asoita on linjattu P.A:nkin sivuilla. Enkä mie nähnyt siellä taljajousia. En ainakaan muista, korjatkaa jos meni pieleen.

Täähän on yksinkertaista. Ei tarvii hieroa joka yksityiskohtaa kun päälinjat on selvillä. Niinku tossa alussa.

TOTTAKAI, Juri, erityylisiä perinnejousia voi sekoittaa jos haluaa, niinhän niitä on tehty silloinkin. On otettu vaikutteita muilta. Materiiaali rajoittaa muotoa, kun pysytään perinnejousissa.(kts. ylempää)

Hauskimmat kommentit on just noi "en lue, eikä vittu kiinnosta sun kommentit". Lisää sellaisia!

Toiseks hauskinta ja kummallista myös, on se kuinka ihmiset tulee paikkaan jossa pitäsi tutustua ja harrastaa perinnejousiin liittyviä asioita. Sitten näille tulee hirveä tarve "kehittää" primi/perinnejousia seuraavalle vuosituhannelle... Ja yleensä silloin pitäis lisätä jotain taljoja ja muuta sälää viime ja tältä vuosisadalta.Käytetään luonnonmat. ja halutaan kutsua sitä "perinnejouseksi".

ARI! Sie ehdotit sitä primikorneria. Eiks se ole hieman väärin että perinnejousi sivustot muuttuu perinnemateriaaleista valmistettujen nykyaikaisten taljajousien puuhailusivuiksi? Niinku että jättäisit kuitenkin perinne/primijousien tekijöille edes yhden nurkan missä jatkaa hommiaan. Kunhan eivät sotkeennu teidän 2000 superperinnejousiin? Mitä?
Olisko kuitenkin kohtuullisempaa jos tekisitte niitä siellä "muut aseet" nurkassa. Siitä nimestä pitäis kyllä poistaa se "primi", kuten äsken teinkin.

[/quote] Tässä keskusteluryhmässä olisi luvallista vain korteen linjauksen mukaiset primitiiviaseet ja myös niiden valmistusmenetelmien ja materiaalien tulisi olla primitiivisiä.
Quote:


Tosta kun jätetään mun nimi pois ja primin tilalle perinne, niin siitähän täällä on kyse. Luvallinen on turha, tilalle kuuluu pääsääntöisesti.

Edelleen ihmettelen teidän tarvetta lisätä teknologiaa sinne missä sitä ei kaivata. Se että keskusteluun on osallistunut muutama ton suuntauksen edustaja, aika heppoisilla argumenteilla, tarkoittaa vain sitä että, teknologiian intohimoisesti suuntautuneilla on sokea piste ajattelussa. Eli joka paikkaa pitäisi kehittää vaikka täälläkin on pärjätty ihan hyvin ilman teitäkin. Tai lähinnä ilman 2000- luvun tekniikkaa.

Onko niin, että te ette osaa perustaa omia sivuja ja tehdä siellä omia juttuja.Miten valmistaa taljajousi perinteisillä materiaaleilla?

Ja sitten vielä kannattais perehtyä aiempiin sivuihin, historiaan, siihen mistä täällä pääsääntöisesti on keskusteltu.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 21.01.2008 15:23    Post subject: Reply with quote

[quote="tkorte"]TOTTAKAI, Juri, erityylisiä perinnejousia voi sekoittaa jos haluaa, niinhän niitä on tehty silloinkin. On otettu vaikutteita muilta. Materiiaali rajoittaa muotoa, kun pysytään perinnejousissa.(kts. ylempää)[quote]
Eli siis "olisi ollut mahdollista tehdä". Mukavaa että suostuit hieman lieventämään linjaasi.

[quote="tkorte"]Edelleen ihmettelen teidän tarvetta lisätä teknologiaa sinne missä sitä ei kaivata.[quote]
En pidä tuollaisia luonnonmateriaalitaljajousia tai muitakaan härpäkkeitä yhtään vaarallisina. Tietäähän sen miten niissä käy jo etukäteenkin. Mielenkiintoisia ja hauskoja kokeiluja kuitenkin.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
Hurtta



Joined: 06 Dec 2007
Posts: 49

PostPosted: 21.01.2008 15:45    Post subject: Reply with quote

tkorte :666:
Quote:
Hauskimmat kommentit on just noi "en lue, eikä vittu kiinnosta sun kommentit". Lisää sellaisia!

Puhut aikas sekavia !
Sillälailla! :clap: No olet kuitenkin lukenut! Taitaa kiinnostaa! Very Happy
Itärintamalta ei mitään uutta!
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 21.01.2008 17:13    Post subject: Reply with quote

en ole koskaan tehnyt jousta tietyn alkuperäismallin mukaan, vaan ottanut vaikutteita sieltä sun täältä. Jousi mielen mukaan kunhan se on PERINTEINEN. Tämä siis tällä sivustolla. ja ei, minun mielestäni perinteiseksi määritelmäksi ei riitä se että materiaalit ovat perinteiset, mutta malli taljan. tuo on vaan puinen talja ja sillä selvä. ei sillä ole perinteen kanssa mitään tekemistä.
Vertaukset on vertauksia ja uskontoonkin saa verrata. yhtälailla jokin muu vertaus on sallittavissa. Miekkalähetys on tosiaan perseestä oli se millä saralla tahansa.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 21.01.2008 17:57    Post subject: Reply with quote

Quote:
ja ei, minun mielestäni perinteiseksi määritelmäksi ei riitä se että materiaalit ovat perinteiset, mutta malli taljan. tuo on vaan puinen talja ja sillä selvä. ei sillä ole perinteen kanssa mitään tekemistä.


Tuota...pyörä on keksitty käsittääkseni joskus 4000eaa tienoilla Mesopotamiassa. Varhaisimmat maininnat väkipyörästä muistan nähneeni 3000eaa tienoilta. Ballistan ovat kehittäneet antiikin kreikkalaiset. Ajankohdasta en tiedä. Epäkeskopyörän voisi hyvin ajoittaa 4000-3000eaa puoliväliin tai hieman ennen sitä. Tuskin ne ekat teelmät kovin keskeisä ole olleet.

Tkorteen tulkinnan mukaan nuo ovat paheksuttavaa nykyteknologiaa.

Olen ymmärtävinäni, että ongelmana tässä on tuo talja, joka sinänsä on aivan väärä nimitys tuon teelmäni kohdalla. Oikeampi nimitys olisi tosiaan väkipyörä. Taljahan muodostuu vasta kun köysi kiertää useamman väkipyörän kautta ja voima kertaantuu...tässä minun virityksessäni on toimintaperiaatteena lähinnä vipuun verrattava rakenne jossa vipuvarren pituus muuttuu ja vaikuttaa sitä kautta voimantarpeeseen vedossa. Varsinainen voimankehitys tapahtuu lapojen jouston ja narujen "kimppuvoiman" kautta. Minä en näe tuossa muuta yhteyttä nykyaikaiseen taljajouseen kuin ulkomuodollisen visuaalisen yhteyden. Ja tietysti myös sen, että molemmissa on jänne ja molemmilla on tarkoitus nakata nuolta.

Siitä koska vipu on keksitty en löydä selkeätä mainintaa.

Jos ymmärretään asia niin, että on kiellettyä yhdistellä muinaisia tekniikoita keskenään ja luoda sitä kautta jotakin ulkomuodoltaan uutta, niin kyllä minä näen siinä yhteisen nimittäjän myös erilaisten jousityyppien yhdistelemiseen sekä myös siihen, että yhdistellään keskenään puulaatuja joiden perinteisestä yhdistelystä ei ole faktoja. Periaatteessa se on täysin samanlaista tekniikoiden ja materiaalien yhdistelyä kuin tuo minunkin teelmäni.

Tuo ehdotukseni perinteisimmän perinnefoorumin perustamisesta oli oikeastaan huono vitsi. Vaikka olisihan se hieno nähdä moniko saisi jousen aikaiseksi ilman nykyteknologiaa Wink

Toisaalta tuollaisessa foorumissa asioissa ei olisi tulkinnanvaraa...
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
JVL



Joined: 29 Dec 2007
Posts: 148
Location: Imatra

PostPosted: 21.01.2008 19:14    Post subject: Reply with quote

Kreikkalaisten arvellaan kehittäneen ballistan huippuunsa jo 400 ekr, jolloin Syrakysan hallitsija Dionysios I kehitti monia uudenlaisia sotakoneita, joilla hän pystyi piirittämään kaupunkeja(esim. Onager, Ballista, Oxybeles ym.).Ballistoissa käytettiin yksinkertaista väkipyörää, joka puolittaa voiman joka tarvitaan sen virittämiseen, eli ei ole vallan mahdotonta, että esim. roomalaiset olisivat kehittäneet taljoilla tai väkipyörillä toimivan jousen, joka olisi ollut tehokkaampi kuin muut ajan jouset. He myös hallitsivat metallinkäsittelyn, joten väkipyörien (ja muiden komponenttien) teko valamalla kuparista, pronssista tai raudasta ei sekään olisi ollut (oletettavasti) mahdotonta. Näitä eri tekniikoita, jotka eivät suoranaisesti liity jousten rakentamiseen, mutta jotka tunnettiin aikanaan, olisi täysin mahdollista rakentaa jonkinlainen "väkipyöräjousi", joka voisi varmasti olla tehokkaampi kuin ajan normaalit jouset. Asia, joka on tässä aiheuttanut riidan, on varmaankin se, että tekniikoiden luovaan yhdistelyyn tehokkaamman aseen luomiseksi tarvittaisiin poikkeuksellisen nerokas ja luova persoona, joka osaisi yhdistää eri alojen asiantuntemuksen (esim. Leonardo da Vinci).
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Back to top
View user's profile Send private message
T. Manner



Joined: 30 Jun 2007
Posts: 949
Location: Vantaa

PostPosted: 21.01.2008 22:21    Post subject: Reply with quote

Ennen 1900 käytössä olleet materiaalit ovat suhteellisen selkeästi tiedossa.

Kaiken kaikkiaan aikojen kuluessa tehdyistä jousista taitaa olla tiedossa ppm:män murto-osia, joten kuka mene sanomaan mitä ei ole tehty ja mitä on 100 % varmuudella. Löydetyt tietysti tunnetaan, mutta niistäkään ei aina ole varmuutta ovatko ne todella käyttöesineitä vai ei.

Aika kummallisista virityksistä on havaintoja, joten vieläkin omituisempia voi olla ollut olemassa. Erilaiset taljajousiviritykset eivät ehkä kuulu niihin todennäköisempiin olioihin.

Suurimmasta osasta voi arvata aika isolla todennäköisyydellä olemassa olosta.

Määritelmä perinnejousesta lienee mahdoton tehdä järkeväksi.

TM
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 21.01.2008 23:30    Post subject: Reply with quote

Tiedä onko sopivaa mutta mieleeni tuli näppärähkö olemassaolovertaus.

"Puhdasta happea erotti salpietarista Olaus Borrichius vuonna 1678, vuosisataa aiemmin saman menetelmän oli kuvannut Sendivogius joka oli myös esittänyt että tätä "elämää ruokkivaa" ainetta löytyy ilmasta. Myöhemmin sen löysi myös Carl Wilhelm Scheele vuonna 1771, mutta tätä löytöä ei heti tunnustettu. Itsenäisesti sen löysi Joseph Priestley vuonna 1774. Kansainvälisen nimen oxygenium antoi Antoine Lavoisier 1774."

Lähde: Wikipedia

Mitä me hengitimme ennen kun happi oli keksitty?

Todisteita hapen olemassaolosta ei ole ennen yllämainittuja...

Tämä siis esimerkkinä jonkun "asian" olemassaolon todistettavasta olemisesta ennen olemassaolon "virallistamista" ja sen aiemman olemassaolon todistamisen vaikeudesta Wink

Johan onkin vaikea lause... Shocked
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 22.01.2008 04:23    Post subject: Reply with quote

Lienee selvää, että Arin innovaatiot saavat monen luolamiehen hieman hämilleen, mutta ehkä tässä on syytä olla suvaitsevainen, kun kerran pysytään puumateriaalissa. Onhan sitä aina joskus perinneporukoissa spekuloitu, että miten mahtaisi taljajousen teko onnistua pelkästään luonnonmateriaaleista. Tietääkseni kukaan ei ole tuota aikaisemmin kokeillut, edes Amerikassa, tai ainakaan minun tietooni ei ole tullut. Nythän se sitten nähdään, millaisia tuloksia syntyy. Jos tullee toimiva peli, niin se voisi kuriositeettina kiinnostaa rapakon takaisiakin lukijoita. Joten antaa Arin yrittää, siinähän haetaan samalla rajoja tälle "perinnejousi"-käsitteelle.

Luovaa hulluutta ja rajojen rikkomista tarvitaan. Itsekin olen yllyttänyt nuorempia "olemaan radikaaleja". Joten antaa mennä vaan. Raja tullee vastaan lasikuidussa. [/quote]
Back to top
View user's profile Send private message
tkorte



Joined: 23 Dec 2005
Posts: 648
Location: Ilomantsi

PostPosted: 22.01.2008 17:16    Post subject: Reply with quote

Oho, johan tuli kommentti...
Eihän taljajousen tekeminen ole mahdotonta puusta. Ei se ole mitään "radikaalia", 99% kopiointia 1900-luvun puolenvälin jälkeisestä "jousi"tyypistä. Jos siitä aikoo tehdä tehokkaan niin muoto väkisinkin on nykyisten taljajousten kaltainen. Ei ne sadat insinöörit jotka asian parissa työskentelee, Ari tyhmempiä ole. Niillä on myös kestävämmät materiaalit käytössä.

Siellä joku jossitteli taas siitä että väkipyörät(ei taida löytyä kylläkään yhtään CAMia) on keksitty sillon ja sillon...
Jos joku olisi kehittänyt taljajousen joskus silloin luonnon materiaaleista ja se olisi edes jotenkin ollut parempi kuin normaalit jouset, niin kyllä siitä olisi jotain mainintoja jossain ja sitä olisi useampikin yrittänyt kopioida.

Ei minkään näköistä perustetta kutsua k.o. kapistusta perinnejouseksi.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
tkorte



Joined: 23 Dec 2005
Posts: 648
Location: Ilomantsi

PostPosted: 22.01.2008 17:48    Post subject: Reply with quote

Meinas elvis unohtua!

Quote:
Jos aletaan vertailemaan meitä lähetyssaarnaajiin, niin sinä olet kyllä
lähempänä heitä. Minä en ole alkanut rähjäämään kenellekkään heidän
tekemisistään. Sinä olit se joka alkoi levittää täällä sitä puhdasoppisuutta,
eikös tämä kuulosta lähetyssaarnaajalta? Mä yritän olla vapaamielinen ja
antaa niiden kaikkien kukkien kukkia.


Hohhoijaa.. Nämä sivut on perustettu alunperin perinnejousien tekemiseen ja niistä kiinnostuneille. Minäkin olen ollut täällä jo aika pitkään. Ei ole paljoa taljajousia tarvinnut tuijotella.
Toi saarnaaja vertaus tarkoitti sitä, että sinäkin tulit tänne äskettäin ja aloit latelemaan mielipiteitä siitä mikä on perinne jousi. Huom! Tulit. Minä olen ollut täällä jo hieman pidempään. Minä puolustin sitä mitä olen pitänyt sivujen näkemyksenä. Sinä tulit ulkopuolisena keekoilemaan. Lisäksi olet avautunut siitä ettet tiedä historiasta mitään; hyvä lähtökohta alkaa jousiperinteen määrittelijäksi.
Ja pääosa kommentoijista tekee jousia, sekin auttaa asian ymmärtämistä. Sulla on vain mutu tietoa näistä hommista. Seuraa ja tutustu asoihin vähän aikaa ilman "asiantuntija" kommentteja. Kiitos
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
tkorte



Joined: 23 Dec 2005
Posts: 648
Location: Ilomantsi

PostPosted: 22.01.2008 17:57    Post subject: Reply with quote

Quote:
Onko tuo kielletty linja täällä? Ei saa "oikeasti" tehdä primitiivisesti, vaan on toistettava se, mitä joku satunnainen jousen vääntäjä joskus teki?


Ilkka, missä tollaista on väitetty? Minä olen puhunut siitä että pysytään suunnilleen löydettyjen tyylien sisällä. Ei tarvi toistaa tai kopoida että olisi primi.

Ainoa asia jota kukaan ei ole mitenkään todistanut tai olis edes järkevää olettaa, on että taljajousia olisi ollut ennen 1900- lukua
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Tajunnanvirtaa All times are GMT + 3 Hours
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group