Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

P. Peloton vs primitiivi - keskustelua foorumin linjauksista
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Tajunnanvirtaa
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 22.01.2008 18:37    Post subject: Reply with quote

Ei ole väitetty niin. Tahdoinkin vain saada selvyyttä tuohon. Kaikki hyvin.

Tuon taljajousi-asian Ari selvitti hieman ylempänä aika hyvin. Siis tuon että kyseessä ei edes ole taljajousi.
Minä en näe Arin tekeleen olevan sen mahdottomampi kuin Paltamon komposiitti(..siitä mitään tolkkua saa Very Happy ). Ripaus mielikuvitusta ja avoin mieli niin "väkipyörä"jousien jäännöksiä löytyy varmasti.

Ja nythän se nähdään mitä tuosta tulee. Tuo kokeilu saattaa availla uusia ovia muinaisuuteen. Ja jossei muuta, niin saavat jälkipolvet ainakin uuden aseen pähkäiltäväkseen. "Tuommosilla ne esi-isät metsästi broilereita.."
_________________
www.rautasarvi.fi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 22.01.2008 19:32    Post subject: Reply with quote

Quote:
Tuon taljajousi-asian Ari selvitti hieman ylempänä aika hyvin. Siis tuon että kyseessä ei edes ole taljajousi.


Jeah. Täyttääkseen taljajousen määritelmän jousessa pitäisi olla talja. Ja tässä minun virityksessäni sitä ei ole.

Tuo tekemäni ballistaviritys on kieltämättä toisinto siitä ekasta. Sitä itsekin luulin hetken ajan taljajouseksi. Sekään ei siis ollut taljajousi vaan jousi jossa on ristilavat ja jänne siksakkaa rissojen kautta edestakaisin mutta taljaa ei muodostu.

Minä näen niin, että jos tuossa ballistajousessani on jotakin perinnemielessä moitittavaa niin se löytyy taljajousta muistuttavasta ulkomuodosta, kahvasta, ikkunaleikkauksesta ja tietysti nuolihyllystä.

BTW. Eilen sorvasin siihen narukimppujen esikiristimeen hienot vääntötapit. Edelliset haapapuiset kun olivat painuneet melkoiselle mutkalle ja yksi oli osin poikkikin. Tein ne lasikuidusta Embarassed

Tänään sorvailen kiltisti uusia tiikistä Wink

Luin muuten Tiedelehden artikkelin ruuveista ja muttereista. Aika yllätys oli, että hyvin tuntemani lieriöruuvi on uudempi keksintö kun perusruuvi ja mutteri. Ruuvin ja mutterin esikuvia on löydetty jo antiikin ajoilta 200eaa mutta lieriöruuvista on havaintoja vasta 1400-luvun lopun tienoilta.

Lähteenä on mainittu jenkkitutkija Witold Rybczynskin teos "Vähän kireämmälle" (Terra Cognita 2002)

Tuo tieto helpotti paineitani noiden lapojen perinteisen kiinnityksen osalta Wink
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
JVL



Joined: 29 Dec 2007
Posts: 148
Location: Imatra

PostPosted: 22.01.2008 20:09    Post subject: Reply with quote

Olisiko kuvia tästä ihme-ballista-mikälie jousiviritelmästä ja niistä esikiristimistä? Very Happy
_________________
"Exegi monumentum aere perennius"
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 22.01.2008 23:17    Post subject: Reply with quote

Kyllähän se näin on, ettei taljajousia ole ollut ennen 1960-lukua. Vanhaan hyvään aikaan jousen toimivuus testattiin raskaan kaavan mukaan, taistelukentällä. Huonojen jousten tekijät ja omistajat karsiutuivat pois luonnonvalinnan kautta. Jokainen toimiva ratkaisu kopioitiin ilman muuta heti tilaisuuden tullen. Millään etnisellä ryhmällä ei ollut varaa jäädä soittelemaan toista viulua mitä asetekniikkaan tulee.

En usko, että puusta tehty taljajousi pärjää esim. kantaman suhteen tavalliselle jouselle, mutta olisi mielenkiintoista nähdä, mikä tilanne on testikentällä. Asia kannattaa testata, kun Ari saa vehkeensä viritettyä optimikuntoon. Kun tulokset on dokumentoitu, niin vasta sitten (ehkä) voi sanoa, että "mitäs minä sanoin".

Luulen, ettei edes moderni taljajousi anna mitään erityistä etua esim. juuri taistelukentällä, jos sillä on ammuttava samanlaisia nuolia kuin perinnejousella. Kantama on hurja, kun taljalla ammutaan hiilikuituisia sukkapuikkoja, mutta jaardin mittainen ja puolen tuuman paksuinen saarnivarsi isoilla sulilla ja raskaalla kärjellä kesyttää taljan kummasti.
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 23.01.2008 00:32    Post subject: Reply with quote

Quote:
En usko, että puusta tehty taljajousi pärjää esim. kantaman suhteen tavalliselle jouselle, mutta olisi mielenkiintoista nähdä, mikä tilanne on testikentällä. Asia kannattaa testata, kun Ari saa vehkeensä viritettyä optimikuntoon. Kun tulokset on dokumentoitu, niin vasta sitten (ehkä) voi sanoa, että "mitäs minä sanoin".


Minä kyllä rohkenen olla eri mieltä vaikka en mikään varsinainen taljafani olekaan. Se, että esim. 70#:n jousi vaatii sen 70#:n vetovoiman, oli kyseessä perinteinen tai talja, ei muuta voimasuhteita. Sen muuttaa taljan rakenne jossa nuoleen kohdistuva voima kasvaa nuolen nopeuden kasvaessa.

Perinteisen jousen kanssa on päinvastoin. Nuoleen kohdistuva voima on suurimmillaan nopeuden ollessa nolla. Eli juuri laukaisuhetkellä. Tätä voi mielikuvamallintaa pakkaseen ryytyneen auton työntämisellä hitaasti ja voimaa lisäten ja vertailuna kokeilla samaa ottamalla kovan vauhdin ennen kosketusta autoon.

No tuo on spekulaatiota. Vaikkakin perusteltua sellaista.

Sovitaan, että kun saan tuon ballistajouseni kisavireeseen, niin testataan onko siitä haastajaksi perinteiselle jouselle. Ja unohdetaan nuo taljaviritykset...ainakin siihen asti kun saan uuden "herätyksen" niiden perinteisyydestä Rolling Eyes
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 23.01.2008 00:46    Post subject: Reply with quote

Quote:
Olisiko kuvia tästä ihme-ballista-mikälie jousiviritelmästä ja niistä esikiristimistä?


Toki on. Tosin ei vireessä olevasta jousesta koska se eka viritys on nyt purettu ja Ballista 1.1 versio on kehitteillä hyvää vauhtia Cool
Uudet lapapyörät on jo tehtynä ja muitakin pikkuongelmia on ratkaistu. Tai ainakin uskon, että ne ovat uusilla ratkaisuilla voitettu kanta.

Noiden esikiristimien, tai millä nimellä niitä nyt haluaakin kutsua, funktiona on saada aikaan esijännitys jänteeseen ja samalla niillä olisi tarkoitus säätää lapojen jännitysten suhdetta balanssiin keskenään. Tietysti esijännitystä lisäämällä lisätään myös vetovastusta ja heittovoimaa.

Pari kuvaa joissa näkyy rakennetta ja myös tuossa ekassa kokeilussa käyttämäni ohut naru. 1.1 versiossa aion kokeilla paksumpaa narua, joskaan en ehkä tuota saumanarua jonka olen noita kuvia ottaessani tuohon laittanut. Narut ovat siis kuvissa vain aseteltuna ja löysällä jotta periaate selviäisi paremmin.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 23.01.2008 15:41    Post subject: Reply with quote

Mikä estää kiristimiä pyörimästä taljarullien mukana? Varmasti jokin, mutta en tajunnut tosta kuvasta.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 23.01.2008 15:44    Post subject: Reply with quote

Taljat lisäävän myös hitautta, joten jos rullat ovat liian painavat ne syövät hyötynsä. Minulla ei ole näkemystä että voivatko puutaljat olla tarpeeksi kevyet.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 23.01.2008 16:40    Post subject: Reply with quote

Quote:
Toi saarnaaja vertaus tarkoitti sitä, että sinäkin tulit tänne äskettäin ja aloit latelemaan mielipiteitä siitä mikä on perinne jousi.


Missäs minä sellaisia mielipiteitä olen sanonut? Sanoin vain, että
jos haluaa täällä esitellä jousen, niin sen tarvitsee olla perinteisestä
materiaalista valmistettu. En ole väittänyt, että mikä tahansa perinteisistä
materiaaleista valmistettu jousi olisi perinnejousi. Tietysti voisi olla,
mutta ei ole. "voisi olla"-perinnejouset kuuluvat mielestäni foorumiin.
Minusta on mielenkiintoista spekuloida, että olisiko jousen evoluutio
ottanut jonkin muun reitin, jos esim. Arin kimppuvoimajousipyssy olisi
keksitty.
On tullut kyllä jo selväksi, että sinua ei kiinnosta yhtään, mutta
olisi mukavaa, jos hyväksyisit ne. Tai niin taisithan sinä jo linjaasi
löysentääkin. Se on hyvä asia.

Quote:

Huom! Tulit. Minä olen ollut täällä jo hieman pidempään. Minä puolustin sitä mitä olen pitänyt sivujen näkemyksenä. Sinä tulit ulkopuolisena keekoilemaan.


Minä en ole ulkopuolinen. Olen yksi teistä! Se täytyy sinunkin hyväksyä.
Minusta voi jopa olla joskus sinulle hyötyä. Eihän sitä tiedä jos sinäkin
joskus innostut "voisi olla"-perinnejousista tms. Wink. Ja koska olet yksi
meistä, niin autan mielelläni sinua jos tarvitset joskus apuani.

Quote:
Lisäksi olet avautunut siitä ettet tiedä historiasta mitään; hyvä lähtökohta alkaa jousiperinteen määrittelijäksi.


Tämä tulikin tossa jo ylhäällä. En ole määritellyt perinnejousta.
Mutta eipä sen abstraktia määrittelyä varten historiaa tarvitse
tunteakkaan. Olen kanssasi hyvin samoilla linjoilla siitä, että mikä
on perinnejousi. Foorumin sisällöstä en niinkään.

Quote:
Ja pääosa kommentoijista tekee jousia, sekin auttaa asian ymmärtämistä. Sulla on vain mutu tietoa näistä hommista. Seuraa ja tutustu asoihin vähän aikaa ilman "asiantuntija" kommentteja. Kiitos


Joo täytyy alkaa tota historiaa vähän tutkimaan. Se on selvästi heikoin
osaamisen alueeni. Mikä minun kommenteistani oli "asiantuntija"-kommentti ?

ps. Olen minä sinultakin kaikennäköistä oppinut, vaikken kaikkia
projektejasi luekaan.
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 23.01.2008 18:26    Post subject: Reply with quote

Quote:
Mikä estää kiristimiä pyörimästä taljarullien mukana? Varmasti jokin, mutta en tajunnut tosta kuvasta.


Se on se näkymätön voima jota kitkaksi kutsutaan Wink

Itsekin luulin ensin, että tuossa tarvitsisi olla joku lukitus mutta narukimppujen vetäessä kiristintä vasten lapaa, kitkaa on riittävästi eikä kiristin pyörähdä.

Quote:
Taljat lisäävän myös hitautta, joten jos rullat ovat liian painavat ne syövät hyötynsä. Minulla ei ole näkemystä että voivatko puutaljat olla tarpeeksi kevyet.


En puhuisi taljoista...niillä on hieman huono karma täällä Wink Nimitän itse tuota nykyään lapapyöräksi tai väkipyörälavaksi.

Kuvasta näet miten olen tehnyt kevennysreikiä juurikin tuosta massahitaudesta johtuen. Uusissa lavoissa on uusi muotoilu jossa lähes kaikki ylimääräinen aine on saatu pois. Saa nyt sitten nähdä kuinka se kestää.

Kertauksena vielä, että tuon lapapyörän tarkoitus ei ole aivan sama kun taljajousissa. Sen tärkein tehtävä on keventää vetoa narukimppujen kiristyessä ja vastuksen lisääntyessä ja sen nuo tekevät muuttamalla vipusuhdetta.

Ammuttaessa vaikutus on päinvastainen kuin taljajousissa. Siinä missä taljajousen heittovoima lisääntyy "loppukirissä" niin tuossa se vähenee. Voisi tietty ajatella sellaista ovaalia lapamallia jossa olisi vielä lopussa nopeutta kiihdyttävä vipusuhdemuutos. Kokeillaan nyt ensin kuitenkin tämä malli.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 23.01.2008 19:27    Post subject: Reply with quote

Perinteisellä jousiammunnalla tarkoitetaan 1930-lukua edeltänyttä jousiammuntaa, johon eivät kuulu ikkunaleikkausten, kantavien nuolihyllyjen ja lasikuidun käyttö, tai alumiininuolet. Perinteisellä jousiammunnalla tarkoitetaan myös koko maailman jousiammuntaperinnettä, vaikka yhdistyksen nimi viittaakin 1400-luvun Ruotsi-Suomeen.

noin siis kirjoitettu sivuston määrittelemiseksi. ja ei, ennen 1930-luvulla olleeseen jousiperinteeseen ei ole koskaan kuulunut tuollaiset värkit tai härpättimet, joten ne olisi mielestäni syytä postata jollekkin muulle foorumille. ei tuo asia ole niin vaikea määritellä! Jousi on ase joka muodostuu neljästä asiasta: taipuvasta kaaresta, jänteestä, nuolesta ja ampujasta. Tällä hetkellä tuosta puuttuu se ensimmäinen joten se ei ole edes jousi.
Ja vaikka tää nyt vähän dissaukselta saattaa henkilökohtaisesti tuntua niin selvennänpähän vain.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 24.01.2008 00:37    Post subject: Reply with quote

Nyt et ole lukenut huolella noita aiempia tekstejäni.

Quote:
Kylläpäs vaan se on kuin onkin jousi. Siinä on peräti neljä joustavaa lapaa ballistasta tuttun "kimppuvoiman" lisäksi. Arvoja ei sitten löydy tietääkseni mistään lujuustaulukosta


Siihen, mitä normaalisti jousella ymmärretään, tuossa on kyllä runsaastikin eroja mutta nuo mainitsemasi neljä perusasiaa siitä kyllä löytyvät.

[/quote]Perinteisellä jousiammunnalla tarkoitetaan 1930-lukua edeltänyttä jousiammuntaa, johon eivät kuulu ikkunaleikkausten, kantavien nuolihyllyjen ja lasikuidun käyttö, tai alumiininuolet.[quote]

Tuo teksti määrittelee perinteisen jousiammunnan. Ei perinteisiä jousia. Tietysti nuo ovat tietyllä tavalla synonyymejä keskenään. Ja taas pitää muistuttaa aiempien tekstejen lukemisesta. Itsekin olen sanonut, että perinnemielessä moitittavaa löytyy juurikin ikkunaleikkaus ja nuolihylly.

Minulla ei ole minkäänlaista aikomusta lähteä kilpailemaan tuon ballistajouseni kanssa mihinkään normaalijousten "sääntökisaan" joten syvä huoli perinteisten jousten pärjäämisestä on tuolta osin poissa Very Happy

Quote:
Ja vaikka tää nyt vähän dissaukselta saattaa henkilökohtaisesti tuntua niin selvennänpähän vain.


Anna palaa vaan. Kyllä minä kritiikkiä siedän ja se on tietyllä tapaa tervetulluttakin. Kunhan tulee rakentavassa muodossa eikä vittuiluna Wink
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 31.01.2008 01:45    Post subject: Reply with quote

Rocky on saanut hieman uutta ilmettä. Välitankoa väkipyörien liikettä tasaamaan en onnistunut vielä kehittämään mutta idea siihen on Wink
Esteenä tangolle on liikealue joka on yli 180 astetta ja kiinteällä yhteydellä lavat lähtisivät siis tuon ylitettyään paluuliikkeeseen.

Vekotin alkaa kieltämättä näyttämään melko eksoottiselta ja vaikutelma vielä korostuu kun teen väkipyöristä version 1.2

Nyt ammuttaessa jompi kumpi väkipyörälapojen narukimpuista on väistämättä voimakkaampi ja aiheuttaa nuoleen joko perää nostavan tai laskevan voimakomponentin. Tämän ajattelin estää tekemällä tuplaväkipyörän ja lisäämällä toisen jänteen joka vetää toisen lavan toisen tahtiin. Tietysti tämä operatsuuni edellyttää, että se vetävän lavan narutus on säädetty tietoisesti voimakkaammaksi.

Versioon 1.0 verrattuna tuohon on lisätty sivulapasuhteen säätö jolla kontrolloidaan lapojen joustoa suhteessa narujen kimppuvoimaan ja paluuliikkeen vaimentava jousi. Joka ei tosin ole jousi vaan taipuu iskuista ja mennee uudelleenharkintaan materiaalinsa puolesta.
Naruja on edellisen neljän kimpun sijasta nyt kahdeksan ja tämä tasaa lavan sivuvakautta huomattavasti. Noin 20v vanha laattasaumanaru oli jo etukäteen tuomittu pärjäämään kimppuvoiman tuottajana mutta muutakaan ei tuohon hätään ollut ja mieli paloi kokeilla.

Periaatteessa siis vain tuo lapojen epäsymmetrinen toiminta on enää voitettavana ja sitten voin esitellä värkin ominaisuuksia paremmin. Tehoissa ei taatusti tule häviämään Wink
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 31.01.2008 02:44    Post subject: Reply with quote

Ari Rantala wrote:
Nyt ammuttaessa jompi kumpi väkipyörälapojen narukimpuista on väistämättä voimakkaampi ja aiheuttaa nuoleen joko perää nostavan tai laskevan voimakomponentin

Pienestä nostavasta vaikutuksesta ei välttämättä ole haittaa. Homman ehkä saa balanssiin nokinpaikan säädöllä, kuten taipuvalapaisissakin.
Jompikumpi jousen lavoista on aina väistämättä voimakkaampi, mieluiten alempi.
Nuolen perän lasku laukaisun aikana ei pitäisi olla kovin hyvä juttu.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 31.01.2008 03:10    Post subject: Reply with quote

Tuli vielä mieleen että eihän jousen vetokaan tapahdu symmetrisesti, eikä myöskään laukaisu.
Uskoisin että tässäkin tapauksessa kaivataan ennemminkin "hallittua" epäsymmetriaa.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 31.01.2008 09:47    Post subject: Reply with quote

nyt menee jo ohi perinteisistä materiaaleistakin.. Rolling Eyes
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 31.01.2008 10:23    Post subject: Reply with quote

Ari se jaksaa säätää Smile
Todella jännä nähdä mihin toi pyssy pystyy. Osaatko arvioida, että
koska toi valmistuu? Sun aktiivisuudesta
saa itsekin inspiraatioita. Tähän asti inspiraationi on jäänny vielä
fundeerausvaiheeseen. Ajattelin väsätä samanlaisen vehkeen
erona se, että laitan kimpun laajemmaksi ja lapojen joustoa enemmän.
Siinä mä voin tehdä pyöreät väkipyörät ja silti saan kevennyksen
kimpun "Solmuuntumisvaihetta" hyödyntäen. Siinä on vaan ongelmana
vieläkin suuremmat jänteeseen vaikuttavat voimat.
Onko tossa muuten ollu narujen kestämisen kanssa mitään ongelmia?
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 31.01.2008 11:02    Post subject: Reply with quote

Quote:
Uskoisin että tässäkin tapauksessa kaivataan ennemminkin "hallittua" epäsymmetriaa.


Nimenomaan sitä. Ilman tuota tasapainottavaa jännettäkin voisi pärjätä kun tosiaan säätäisi tietoisesti alalavan voimakkaammaksi mutta säädön toisintaminen olisi ihan lottoamista ja jousi olisi joka kerta hieman erilainen ampua.

Quote:
nyt menee jo ohi perinteisistä materiaaleistakin..


Pronssilevyä on niin kovin vaikea saada mistään, samaten ruuveja. Kierretangon ja mutterin voisi kyllä tehdä puustakin. Aikaahan siihen tietysti menisi ja kun on noita muitakin projekteja...ja tuo ei ole vielä värkin lopullinen ulkoasu. Nyt vielä etsitään toimivia tekniikoita ja kokeilu on helpompaa kun käyttää helposti saatavilla olevia matskuja.

Quote:
Ari se jaksaa säätää
Todella jännä nähdä mihin toi pyssy pystyy. Osaatko arvioida, että
koska toi valmistuu?


Tämä väsääminen on terapiaa stressaavalle työlle ja mitä enemmän stressaannun töissä sen aktiivisemmin joudun tekemään puukässyjä vastapainoksi Smile

Quote:
Ajattelin väsätä samanlaisen vehkeen
erona se, että laitan kimpun laajemmaksi ja lapojen joustoa enemmän.


Laajempi kimppu on varmasti heiton kannalta hyvä ajatus, tuleehan siinä edullisempi narujen välinen vipusuhde. Voimaa se ehkä syö mutta tuossa on kyllä käsipelijouseksi varaakin syödä sitä.
Lapojen joustoa en pidä enää hyvänä ajatuksena. Voima pesii narukimpuissa ja lavan jousto syö sitä. Siksi pyknäsin tuohon omaan versioonikin nuo säätimet. Hetkinen...nyt ajattelin tuon voiman kohdalla hieman väärää päätä. Eduksihan se olisi jos kimppua laajentaisi. Väkipyörää ja taljaa kun tuppaa aina ajattelemaan käyttäjän kannalta ja tässä on kyse hieman muusta.

Quote:
Onko tossa muuten ollu narujen kestämisen kanssa mitään ongelmia?


On. Noin 20v uusi laattasaumanaru pätkähti poikki, rispaantui lavan reunaa vasten ja pätks! Pitänee reklamoida narun myyjälle Wink

Vahviketeräslevyn reuna on ilmeisesti pyöristyksistä huolimatta liian terävä ja vaatinee lisähiontaa. Yksi ajatus on työntää lavan rei'istä ja liimata kiinni, pieni pätkä joustavaa putkea/letkua joka ylettyisi 5-10mm lavan molemmin puolin. Tämä suojaisi putken sisällä kulkevaa jännettä ja olisi tukena reunaa vasten. Mitä tiukempi liitos narulla on lapaan sen parempi on myös lavan sivuvakaus.

Lapaversio 1.2 tulee olemaan silläkin tavalla fiksumpi, että muutan jänteen kiinnitystavan tuosta reikä/tappisysteemistä ns. kynteen. Muotoilen siis lavan niin, että se muodostaa jänteelle kiinnityskynnen. Tällöin ei tarvitse kikertää muutenkin ohutta lapaa "ontoksi" kiinnityskohdalta ja pääsee eroon myös turhasta massasta lapojen päissä kun voi viskata nuo vahvikkeet lepikkoon Smile
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 01.02.2008 15:29    Post subject: Reply with quote

Löysin muuten todisteen taljajousien mahdollisesta olemassaolosta jo paljon ennen patenttivuotta. Itseasiassa tuo todiste on esitetty tuossa perinnetalja ketjussa Arwin nakkaamassa linkissä Koivusaaren rakennelmista. 100%:n tuo todiste ei ole. Koivusaarikaan ei tiennyt kuinka paljon noita on tehty tai onko aikoinaan tehty lainkaan. Da Vinchin keksinnöille kun se oli melko tavanomaista. Siksi käytänkin tuota "mahdollisesta olemassaolosta" muotoa.

Kyseessä on siis tuo Da Vincin piirrosten mukaan tehty vekkulin mallinen Y-haaratalja.

Källin linkin kuvan tähän:
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 01.02.2008 17:31    Post subject: Reply with quote

Quote:
Lapojen joustoa en pidä enää hyvänä ajatuksena.

Oletko korjannut lapoja niin, etteivät ne enää jousta? Muistelen,
että joskus sanoit lapojen ottavan yhteen, kun jännitit pyssyä.

Quote:
Voima pesii narukimpuissa ja lavan jousto syö sitä.

Meikäläinen on koko ajan kuvitellut, että toi voima otetaan
sieltä lavoista ja naru toimii vain voiman siirtona.

Sen takia ajattelin, että kun kimppua laajentais, niin siinä saisi
pyöreilläkin väkipyörillä kevennyksen aikaiseksi. Niin ja siis kimppua
laajennettaisi myös lavoissa. En oo varma
osaanko selittää sitä kunnolla, mutta yritän.

Eli lähtötilanteessa
lavat ovat reilusti irti väkipyöristä. Kun väkipyöriä aletaan kiertämään,
niin [0-180] asteen kierron välillä narut muodostavat kummallekin
puolelle väkipyörää "solmukohdat" keskelle. Kierron aikana
lavat taipuisivat hurjasti. Tämän jälkeen kun kiertoa jatkettaisi 180:stä
asteesta eteenpäin, niin solmu vain suurenisi, mutta ei aiheuttaisi lavoissa
enää niin suurta taipumaa. Tuosta alkutaivutuksesta aiheutuisi siis
suuri vetovastus ja solmuuntumisen jälkeen vastus häviäisi, näin ollen
saataisi kevennys ilman epäkeskoja.

En ole ollenkaan yrittänyt konkretisoida ajatusta, mutta idea on
periaatteessa toimiva. Ongelmia voi tulla narujen kestävyyden kanssa.
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 01.02.2008 19:31    Post subject: Reply with quote

Quote:
Oletko korjannut lapoja niin, etteivät ne enää jousta? Muistelen,
että joskus sanoit lapojen ottavan yhteen, kun jännitit pyssyä.


Kyllä ne vieläkin joustavat mutta eivät enää niin paljon. Noissa yllä olevissa kuvissa näkyy tuo kierretanko ja se siirtää välitukea lapojen välissä. Näin joustavan osuuden pituutta voidaan tietyissä rajoissa säätää.

Jos katsot esim. JVL:n postaamia linkkejä Scorpioista tuolla sodankäyntiosastolla, niin niissä näkyy hyvin se, että varsinaista joustavaa elementtiä ei ole lainkaan ja voima kehitetään täysin narukimpuissa.

Quote:
Tuosta alkutaivutuksesta aiheutuisi siis
suuri vetovastus ja solmuuntumisen jälkeen vastus häviäisi, näin ollen
saataisi kevennys ilman epäkeskoja.


Ymmärrän mitä tarkoitat, eli solmukohta "sitoisi" jouston ja veto kevenisi. Teoriassa toimiva mutta onnistuisikohan tuo myös käytännössä. Narujen pituuden ja etäisyyden toisiinsa pitäisi olla melko optimissa. Noinkin lyhyellä etäisyydellä millä nuo narut tuossa minun teelmässäni on tuollaista solmua ei oikeastaan edes muodostu vaikka kääntymää on tuo 180 astetta. Tuota vedon jatkamista 180 ast. jälkeen en oikein ymmärrä, paitsi jos tarkoitat sillä sitä, että narukimppua olisi esikiristetty. Ajattelen tuon kiertymän siis jänteellisen lavan kiertymänä.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 03.02.2008 01:59    Post subject: Reply with quote

Tämä aihe nyt siirtyi tänne ikäänkuin vahingossa mutta hyvinhän tämä keskustelu täälläkin sujuu Wink

Pari pientä parannusta syntyi tänään. Uudentyyppinen lapapyörä jossa on tuo jänteen kynsikiinnitys ja sille tasausvetojänteelle oma pikkupyöränsä. Toisena selkeästi "kenttäteknisenä" parannuksena tein narukimpuille suojaksi nirheentymiseltä lavan reunaa vasten nahkaiset putkitötteröt joista narujen on tarkoitus mennä läpi. Kolmas samaan kenttäkastiin laskettava parannus on narukimppujen jakaminen kahteen erilliseen kimppuun/lapa. Jos toisesta katkeaa naruja tai vaikka kaikkikin, toinen kimppu pelittää vielä ja lysti jatkuu Wink

Pari kuvaa selvennykseksi tekstille:
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Dan The Master



Joined: 20 Jul 2006
Posts: 509
Location: Perho

PostPosted: 03.02.2008 15:33    Post subject: Reply with quote

En nyt ole varma, että mistä se kana kusee ja paha koira paskantaa, mutta ite teen kaikki prototyypit saatavilla olevista materiaaleista. Seuraavat mallit pyrin tekemään aina autenttisemmasta materiaalista.
Esim tämä: http://irc-galleria.net/view.php?nick=Dan_The_Master&image_id=64216602

Siinä siis tekemäni greathelmet hieman modattuna ja ALUMIINISTA koska ei ollut parempaa materiaalia saatavilla työtä alottaessani. Nyt kun olen testannut tuon teon alumiinista siirryn rautapuoleen, koska tuo alumiini oli helppoa työstää ja sillä oli helppo hakea flow työhön.

Eli: Mielestäni tälle foorumille saa hmm... vinkata eri materiaali valinnoista, mutta koska tämä on perinnejousifoorumi niin ei tänne kyllä kuulu ihan kaikki muovi välineetkään.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 03.02.2008 23:23    Post subject: Reply with quote

Hieno pipa ja sangen käytännöllinenkin pilkun jäkleisessä snägäri- tai taksijonossa Smile

Tuossa hieman ylempänä sanoin, että ei ole mitään järkeä hassata kalliita ja vaikeasti saatavilla olevia matskuja jos kyseessä on kokeilu tai muuten proto. Tietysti jos ko. kikkare on helposti saatavaa ja halpaakin, on fiksumpaa tehdä se niin kuin pitääkin. Näkee ainakin sen, että pelittääkö se sellaisena vai ei.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Tajunnanvirtaa All times are GMT + 3 Hours
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group