Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Jousi kotimaasta vai ulkomailta vasta-alkajalle?

Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Vieras
Guest

PostPosted: 26.12.2005 02:12    Post subject: Jousi kotimaasta vai ulkomailta vasta-alkajalle? Reply with quote

Ajattelin, että täältä löytyisi hyviä neuvoja kokemattomalle, jousiammunnasta kiinnostuneelle ihmiselle! Eli aion ostaa itselleni puujousen, sellaisen perinteisen, ihan harrastuskäyttöön; ei metsästys. Olen ampunut muutaman kerran naisten jousella (lasikuituinen) ja Unkarissa puisella tyyliin osu-maaliin-saat-palkinnon. Kauan siina meni ja rahaakin kului. Smile
Nyt olen kierrellyt keskiaikaisilla markkinoilla ja muissa paikoissa, missä on käsintehtyjä jousia esitelty ja hinnat näyttivät olevan päätähuomaavia (600 - 1000 euroa). Suunnitteilla on keväällä lähtö Prahaan katselemaan, ja tiedän siellä olevan yhden kaupan, josta saisi n. 200 eurolla hyvän puujousen ja nuolet.
Äsken, täällä keskusteluja selaillessani, huomasin yhden jousentekijän (suuriseikkailu) pyytävän jousestaan ne 200 euroa. Hmm.
Siis: kun olen aloittelija, mistä minun kannattaa jousta lähteä etsimään, onko kokemuksia, miten jousen saa lentokoneessa kuljetettua? Minkä laista, kokoista ym. Olen pitkä nainen ja lihasvoimaa ja kiinnostusta löytyy kyllä, mutta ei tietämystä. Mistä tietää, minkä paunainen ja pituinen jousi on oikea?
Olisin kiitollinen, jos joku ystävällisesti voisi vastata!
Back to top
Matti

PostPosted: 26.12.2005 02:38    Post subject: Reply with quote

Moi!
Mielestäni mukava puujousi aloittelijalle olisi sellainen läpileikkaukseltaan D-mallinen "englantilainen" pitkäjousi, vetopituudestasi riippuen 160-180cm pitkä ja paunoja 35-40.
Kannattaa hakeutua oman paikkakuntasi jousiampumaseurojen yhteyteen niin sieltä löytyy kyselemällä alan tyyppejä jotka kertovat lisää. Missäpäin asustelet? Jos Hesassa tai Turussa niin sinua onnisti.

Tai ehkä haluaisit itse kokeilla jousen tekoa? Kun ohjeita seuraa tarkkaan ja työkalut tottelee ajatusta, niin on hyvät mahdollisuudet onnistua tekemään itselleen toimiva jousi jopa ekalla kerralla. Tänne voi laittaa kuvia edistymisestä niin varmasti autamme eteenpäin.

http://personal.inet.fi/hima/risto-menninkainen/Suomi/Projektit/Jousi/Jousi.htm

Eikös Seikku myy jousia? Kannattaa kysellä ja tinkiä Cool
http://www.iseikku.cjb.net/
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Rakonczay

PostPosted: 26.12.2005 11:19    Post subject: Reply with quote

Olet kierrellyt etsimässä jousta keskiaikamarkkinoilta, eli ilmeisesti haluat perinteisen jousen. Käytännössä ne maksavat enemmän kuin modernit.

Unkarissa käyttämäsi "puujousi" oli erittäin todennäköisesti myös lähes kokonaan lasikuitua. Unkarilaisjousissa ainoastaan lavat ja kahvoissa pienet koristeviilut on puuta. Aitoa jänteistä ja sarvista tehtyä jousta aloittelijalle ei anna kukaan käteen.

Halvimmillaan saat Sherwood Shopista Helsingistä Eestiläisen Falcon noin 200 eurolla. Siinä on lasikuituviiluja puun välissä ja se on malliltaan amerikkalainen flatbow. Englannissa he eivät pidä flatbowta pitkäjousena.

Lentokoneessa pitkäjousen kuljettaminen on turhauttavaa touhua. Sain yhdellä reissulla lyhyen unkarilaisen koneeseen sisään, mutta kaikilla muilla reissuilla jousi on ollut ruumassa.
Nuolet kannattaa pakata sellaiseen muoviseen teleskooppiputkeen, jota käytetään piirustusten kuljettamiseen. Siinä ei tule ongelmia.
Jouselle on tehtävä oma putki vahvasti muovista. Paksu pahviputki on mulla yhdellä reissulla murtunut ja kerran meni putken pää ja milli puuta jousesta. Parhaiten jousi meni ruumassa pelkässä kangaspussissa, koska silloin sitä kohdeltiin varovaisesti.

Seuroissa kannattaa tosiaan ampua sen verran lainakamoilla, että jousen vahvuus ja perustekniikka tulevat tutuiksi. Uskon että jos ammunta kolahtaa niin jatkat ammuntaa seurassa myös pidempään.

Tässä vähän seurojen yhteystietoja:
http://www.ffaa-fin.com/suomi/
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Tuukka Kumpulainen

PostPosted: 26.12.2005 13:41    Post subject: Reply with quote

Täältä Suomesta löytyy monta puujousiseppää (allekirjoittanut mukaanlukien), jotka tekevät sinulle jousen kun asiasta vain sovitaan. Mielestäni 200 euroa on turhan kova hinta kevyestä yksipuisesta, normipuista tehdystä perusjousesta. Kun olen naisihmisille jousia tehnyt, olen huomannut, että ainakin voimaharjoittelemattomalle naiselle 30 paunaa on raja, jota jäykemmällä ei ammunnan opettelu suju ja hommasta menee helposti maku. Jo 35-paunainen, joka tuntuisi omaan kouraan sopivan pehmeältä, on liikaa. Treenaamalla asia tietenkin muuttuu, ja silloin 40-45-paunainen jousi saattaa olla ihanteellinen.

Pitkillä jousilla on tosi mukava ampua ja niitä on helppo tehdä, mutta kun ne pitäisi kuljettaa pisteestä A) pisteeseen B), kuuluu lähes poikkeuksetta haaveilevaa mutinaa "kätevämmän kokoisista" aseista. Tätä nykyä en tee yli 160 - senttistä jousta ilman erityisen hyvää syytä. Mikäli ampujan vetopituus on 27 tuuman hujakoilla (harvalla oikeasti tätä pidempi), ei jousenkaan tarvitse olla käyttäjänsä mittainen lonkkariseiväs.
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi

PostPosted: 28.12.2005 13:12    Post subject: jousi Reply with quote

Aloittelijan ei todellakaan kannata sijoittaa suuria summia ensimmäiseen jouseen, oli se sitten yksipuinen tai mitä mallia tahansa. Jousiammunta on aikaa ja vaivaa vaativa harrastus ja alussa ei voi tietää, onko se lopultakaan se oma juttu. Useimmat hommaan ryhtyvät huomaavat pian, että luova tanssi, suufilainen runous tai ranskalais-italialaiset uuden aallon elokuvat ovat sittenkin antoisampi tapa viettää aikaansa.

Jousen saa halvalla, jos se on käytetty. Jos olet aivan kokematon, tarvitset jonkun oppaaksi jousen hankinnassa ja ampumisen opettelussa. Käänny esim. paikallisen jousiammuntaseuran puoleen ja kerro tarvitsevasi opastusta sekä aloittelijalle sopivan käytetyn jousen. En maksaisi tällaisesta jousesta sataa euroa enempää. Muutama nuoli tarvitaan myös ja suojukset ranteeseen ja sormiin. Suosittelen halpaa käytettyä jousta, vaikka sinulla olisikin rahaa runsaasti sijoitettavaksi ko. tarkoitukseen.

Saatuasi jonkin verran tuntumaa hommaan voit ratkaista tarkemmin, millaisen jousen tarvitset. Jousiammunta on myös kulttuurikysymys. Jos sen on tarkoitus edustaa tiettyä aikaa ja paikkaa niin tämä tietysti sanelee jousen ja nuolten mallin. Kannattaa myös miettiä, mitä jousella aikoo tehdä. Onko tarkoitus ampua vain omaksi huviksi vai pitääkö myös kilpailla enemmän tai vähemmän totisesti. Onko jousta tarkoitus kuljetella jatkuvasti, vai ammutaanko sillä vain kesämökillä heinäkuussa. Olen samaa mieltä kuin Tuukka, että jousen lyhyys on keskeinen arvo silloin, jos sitä täytyy/haluaa kuljetella ahkerasti erilaisissa tilaisuuksissa ja kulkuneuvoissa. Pitkän jousen teoreettisesti suuremmalla tarkkuudella ei ole merkitystä, jos ammuskelee lähinnä omaksi ilokseen.
Back to top
vieras
Guest

PostPosted: 28.12.2005 23:44    Post subject: Reply with quote

Kiitos näistä neuvoista, olen asiaa mietiskellyt ja tutkiskellut. Tällä paikkakunnalla ei valitettavasti ole seuraa, täytyisi mennä seuraavaan, jotta kyseinen harjoittelupaikka löytyisi. Omaksi huvikseni lähinnä ampuisin, ellei se kilpailutoiminta sitten rupea sujumaan...

Uskoisin, että Unkarissa olevat jouset olivat muuten ihan puuta, mitä se "mestari" nyt meille niitä näytti ja esitteli. Ja koko tapahtuma oli ikäänkuin "keskiaikainen", joten varusteet olivat sen mukaisia.

Täytyy miettiä vielä näitä asioita, lentokoneessa matkustaminen voisi olla liian riskialtista peliä, eritoten, jos siihen jouseeni nyt rahoja paljon sijoittaisin. Ja muutenkin. Oman jousen olisin jo vuosia sitten raapustellut ja riipustellut kasaa, mutta eipä ole tilaa eikä välineitä eikä mahdollisuuksia sellaisia ajatellakaan. :/ Ja perinnejousi, koska olen kiinnostunut keskiaikaisista tapahtumista, oloista yms., missä jousenkäytöstä voisi olla apua.

Siis näillä eväillä jatketaan. Kiitos vielä!
Back to top
Simo Hankaniemi

PostPosted: 29.12.2005 11:58    Post subject: lentokuljetus Reply with quote

Jousen kuljettamisesta lentokoneessa vielä. Rautakaupoista saa tukevaa harmaata muovista viemäriputkeä, joka soveltuu jousen kuljetteluun lentokoneessakin. Putken päitä varten saa myös sulkukappaleet, joten suojus on valmis, kun putken katkaisee sopivaan mittaan esim. rautasahalla. Kovin vastakäyriä jousia ei kuitenkaan voi tällä tavalla kuljetella, koska putken läpimitta asettaa rajat jousen muodolle. OLen joskus itse ostanut nelituumaista (10 cm) putkea, mutta vähän isompaakin voi olla saatavana.

Minulla on jousikotelo, jollaista voi myös suositella lentomatkailuun. Kotelo on tehty suksia varten ja ostettu joltakin huoltoasemalta yli 10 vuotta sitten. Kotelo on paksua tukevaa muovia ja kaksiosainen. Yksi osa painuu toisen sisään, joten kotelon saa juuri sopivan mittaiseksi oli jousi pitkä tai lyhyt. Kaksiosainen rakenne tekee siitä myös erittäin tukevan. Luulen, että sen yli voisi ajaa henkilöautolla ilman että jousi sisällä hajoaa. Eräs kaverini lainasi tätä koteloa Amerikan-matkaa varten ja jousi pysyi ehjänä. Vastaavia suksikoteloita varmaan löytyy pienellä hakemisella huoltoasemilta tai urheiluliikkeistä.

En uskaltaisi jättää jousta missään heiveröisessä suojuksessa ruumassa kuljetettavaksi luottaen siihen, että sitä kohdellaan riittävällä herkkätunteisuudella. Luottamus on hyvä asia, mutta kontrolli on parempi, kuten Lenin aikoinaan totesi.
Back to top
Kiltti keltti kiltissään
Guest

PostPosted: 07.10.2006 16:15    Post subject: Reply with quote

Olen myös aloittelija, ja olen jo pitkään halunnut aloittaa jousiammunnan. Vähän olen jo opetusta saanut, ja hallitsen tekniikan jotenkuten. Harjoitusta kyllä kaipaisi...

Tietääkö kukaan, onko Lahdessa jousiammuntaseuraa?

Jousikin pitäisi hankkia. En kyllä näitä termejä tunne, mutta joillain "keinotekoisen" näköisellä jousella olen radalla ampunut. Taisi olla 25 tai 30 paunainen. Oikein hyvin meni, mutta jousesta sinänsä en tykännyt. Puuta sen olla pitää! Wink Keskiaikaa arvostan, joten lasikuitu tms. ei vain ole minun juttuni. Mukkanuolen sivuilta katsottuna tuo Haukanlento näytti silmää miellyttävältä. Eihän tuollaisia nyt varmaan keskiajalla ollut, mutta tuon tapaisella tykkäsin ampua eräässä pehmomiekkailutapahtumassa. Vaikka nuolet olivatkin pehmeitä, huonosti lentäviä bofferinuolia... Embarassed
Kuinka kauan yleensä jousi kestää? Kestääkö vuosia, vai pitääkö joka vuosi olla uutta ostamassa?
Käyvätkö heinäpaalit maalitauluiksi?
Back to top
Guest

PostPosted: 07.10.2006 17:43    Post subject: Reply with quote

Kriittiset mitat tarvitaan (etenkin naisilta) :)

No tässä on malleja joille tiedän osoittaa ilmansuuntaa mistä voisi tiedustella. Kyseessä siis puujouset (ELB - English Longbow) jotka soveltuvat niin vasta alkajalle puujousiampujalle... siis puujousella ampuvalle joka eriasia kuin modernijousi joka sekin jousiammuntaa ja tähtäimilläkin oikein.

Kun saa idean jousella ampumisesta millä tahansa jousella alkaa käydä jo millainen jousi tahansa.

Puujousella on helpompi ampua ja helpompi oppia ammunnan perusteita pitemmällä mallilla.

Tavallisesti aloittelijan kevytheittoisempi jousi on edullisin vaikka malliltaan sama kuin muutkin.

Myöskin vastaavaa puujousena erillisellä kapeammalla kädensijalla löytyy maailmalta (ALB - American Longbow) jossa muuten lähes samat mitat.

...
Back to top
Guest

PostPosted: 07.10.2006 18:31    Post subject: Reply with quote

...

UK (valmistaja) http://www.bickerstaffebows.co.uk/
UK (valmistaja) boyarch@yahoo.com
Tanska (valmistaja)http://home.planet.nl/~macur001/menuenglish.html
(verkkokauppa) http://www.flybow.de/
(verkkokauppa) http://www.quicks.com
(myös puujousten toimitus) info@eastern-archery.com
Saksa (valmistaja) http://www.ballg.de/

Hinnat 300? ylöspäin. Kun kerrot tekijälle minkälaisen jousen tarvitset niin osaava tekijä neuvoo.

Pitkä jousi = pehemävetoisempi ja helpompi ampua.
Pitkä puujousi = uutena suora ja hieman myötäkäyrä käytettynä.
Erikoisempi puujousi mm laminoitu tai esirasitettu = nopeampi ja vastakäyryyden tai suoruuden paremmin säylyttävä ja ampujalle napakampi sekä vähemmän virheitä hyväksyvä malli.

Vaihtoehtoina mm yksipuinen joko kalleinpana tai huikeimpana jousena riippuen materiaalista ja valmistajan taidoista. Kaksipuinen tavallisesti kevyenä ja aloittelijan kukkarolle sopivampana. Useampipuinen hienompana ja arvokkaampana jousena myös myyntiarvoltaan.
Back to top
Guest

PostPosted: 07.10.2006 18:40    Post subject: Reply with quote

Itse vaikka mieluummin lähettäisin jousen etukäteen kuin rehaisin joukossa. On olemassa puulaattikkoja tai muunlaisia kovia suojalaatikkoja jollaisia voi suositella. Enään ei välttämättä voi ottaa jousia matkustamoon mukaan kuten joskus on voinut ottaa joidenkin kertomana.
Back to top
Guest

PostPosted: 07.10.2006 18:45    Post subject: Reply with quote

Toki valmiita jousia joltakin voi nurkistaan löytyä edullisena tai edullisista toisen luokan raakaaineista valmistettuna. Kuitenkin periaate on että uutta tilattuna suomestakin saa pulittaa saman hinnan samanlaisista jousista samoista raakaaineista ja saman laatuisen valmistettuna tosin tekijöitäkin vain muutamia.
Back to top
Guest

PostPosted: 07.10.2006 18:47    Post subject: Reply with quote

... jotka tuohon leikkiin lähtevät.
Back to top
Guest

PostPosted: 07.10.2006 21:58    Post subject: Reply with quote

Kiltti keltti kiltissään wrote:
Puuta sen olla pitää! Wink Keskiaikaa arvostan, joten lasikuitu tms. ei vain ole minun juttuni. Mukkanuolen sivuilta katsottuna tuo Haukanlento näytti silmää miellyttävältä.

Mukkanuolen jouset ovat kaikki lasikuitujousia vaikkakin vaistoammuntajousia. Niinsanottuja lasikuituvastaarijousia ja lasikuitupitkäjousia tai vaistojousia. Muuten puuta kyllä mutta päällimmäisenä lasikuitu joka kuitenkin määrittelee jousen toiminaltaan lasikuitujouseksi. Lasikuitujousen ei tarvitse olla umpilasikuitua ollakseen lasikuitujousi. Puujousessa ei ole lasikuitua käytännössä ollenkaan.

Lähimmäksi haukanlentoa löytyy bambuinen vastakaarijousi (kuva).
Back to top
Guest

PostPosted: 07.10.2006 22:34    Post subject: Reply with quote

Tai deflexiä reflexiä (myötäkäyrää ja vastakäyrää) omaava jousi (ylemmät kuvat).
Tai mikäli yksinkertaisempi ja ilman jäykkää kädensijaa eli läpitaipuvalla kädensijalla kuten ELB:kin niin silloin Legolas jousityyppinen jota vaikka Boyton jouset osin ovat (alempi kuva).

Joku lisensoinut Legolas jousensa Smile http://www.bowstick.com/store/images/legolasbowAG.jpg
Back to top
Guest

PostPosted: 08.10.2006 20:46    Post subject: Reply with quote

Yksipuiset ovat ehdottomasti jousimaailman eliittiä ja varsin hintaviakin koska valmistetaankin yhdestä riittävästä aihiosta ja aikaa vievää.
Back to top
Guest

PostPosted: 08.10.2006 20:53    Post subject: Reply with quote

Tai eliittiä ja eliittiä. Katseltavia silti.
Back to top
Guest

PostPosted: 08.10.2006 20:58    Post subject: Reply with quote

vieras wrote:
Tällä paikkakunnalla ei valitettavasti ole seuraa, täytyisi mennä seuraavaan, jotta kyseinen harjoittelupaikka löytyisi. Omaksi huvikseni lähinnä ampuisin...

Eikö löydy puutarhasta tai kellarista 5-10m siivua yhteen suuntaan.

Japanilaiset treenaavat kuminauhoilla aluksi ja ampuvat paaleihin paristakin metristä. Eivät taida juuri totea olevan tilasta tai paikasta kiinni.
Back to top
Guest

PostPosted: 11.10.2006 18:11    Post subject: Reply with quote

Quote:
"Kiltti keltti kiltissään"Mukkanuolen sivuilta katsottuna tuo Haukanlento näytti silmää miellyttävältä

Täytyy myös todeta että aloittelijalle varmatoimisempi ja helpommin ammuttavakin on vaikka lasikuitujousi ja ensijousena en suosittelisi puujousta ensimmäiseksi jouseksi tai kokeilematta.

Monelle ensikertalaiselle puujousi on joko liian yksinkertainen tai vaativa tai liian vaatimaton kapistus tai saa helposti hajallekkin ylittäessään jouselle kerrotut mitat sekä lisäksi hieman vaatii huoltoa ja huolellisuutta säilytyksen suhteenkin eritavalla. Sikäli kun aloittelija välttämättä tietää tarkalleen.

Pidän laminoitua jousta on yksipuista jousta varmatoimisempana aloittevalle. Yksipuinen helpostikkin on edistyneemmälle vastaavasti parempi ratkaisu. Jousiammuntaliikkeistä löytyy edullisia aloittelijan paketteja joista voisi suositella vaikka edullisina ellei ole ampunut vielä laisinkaan.

Vastakaarijousia tähtäinammuntaan.
http://www.pediarchery.fi/Aloittelijan%20jousipaketti.doc
http://www.kolumbus.fi/sherwoodshop/aloituspaketti.htm

Suomalaisia vaistoammuntajousia.
http://www.mukkanuoli.net/[/quote]
Back to top
Simo Hankaniemi

PostPosted: 12.10.2006 07:48    Post subject: vasta-alkaja Reply with quote

Olen kyllä sitä mieltä, että jos aikoo puujousiampujaksi, on myös ensimmäisen jousen oltava puujousi, mieluimmin itse tehty. Kokemus on näyttänyt, että alkuvaihe on tärkein ja leimaa koko myöhempää ajattelua. Jos aloittaa tietyllä välineellä, se määrää yleensä kehityksen suunnan. Lasikuitujousella aloittanut pysyy lasikuitujousiampujana, vaikka siirtyisi myöhemmin puujousiin. Tämä lause saattaa tuntua mystiseltä, mutta näin se näyttää olevan.

Eräskin naistuttavani selitti, että jousiammunta kannattaa aloittaa taljajousella ja siirtyä vasta kokeneempana esim. intiaanijouseen. No, tuosta lausahduksesta on noin 12 vuotta ja K. ei ole vieläkään "tarpeeksi kokenut" siirtyäkseen taljasta mihinkään.

"Jos en lähde tänään, en lähde huomennakaan ja ylihuomenna polku on kasvanut umpeen."
Back to top
Guest

PostPosted: 12.10.2006 12:42    Post subject: Re: vasta-alkaja Reply with quote

Simo Hankaniemi wrote:
Olen kyllä sitä mieltä, että jos aikoo puujousiampujaksi, on myös ensimmäisen jousen oltava puujousi, mieluimmin itse tehty. Kokemus on näyttänyt, että alkuvaihe on tärkein ja leimaa koko myöhempää ajattelua."

Olen hieman eri kannalla. Toki ensimmäinen jousi voi olla puujousi, mikäli haaste on mitä lajista haluaa ja hakee.

Olen kuitenkin kannalla että alkuvaihe on hakemista siinä määrin, ettei ole haitaksi minkään asteinen kokeileminen ja hakemista on jokatapauksessa. Alkuvaihe leimaa ainoastaan, mikäli jo alkuvaiheen antaa leimata ja viedä mennessään, joka on pikemminkin pois, kuin antamaan sisältöä ja on kasvattamaan vain yhden sisällön verran.

Kuten juuri yksi tähtitieteilijä totesi, että kun on ikänsä jo maailmankaikkeutta tutkinut tulee mieleen, että tässäkö tämä kaikki nyt on ja olisi hirveän paljon mielenkiintoisempaa, ellei olisikaan.

Jässähtää alkuvaiheeseen, on kuin paikalleen seisomaan jäämistä, joka alkuvaiheessa on hirveän paljon mielenkiintoisempaa, kuin loppuvaiheessa.

Simo Hankaniemi wrote:
Jos aloittaa tietyllä välineellä, se määrää yleensä kehityksen suunnan.

Kaikkea oppimaansa voi hyödyntää kaikessa. Hakemistaan asioista on kehityksen suunta kiinni, eikä tietenkään välineistä. Asia erikseen, mikäli välineet merkitsevät, tai on välineistä kiinni, tai erikoistuu heti olematta kiinnostunut muusta. Mikäli on ampumisestakin kiinnostunut välineiden lisäksi, niin ei välineet vielä ammu yhtikäs mitään.

Simo Hankaniemi wrote:
Lasikuitujousella aloittanut pysyy lasikuitujousiampujana, vaikka siirtyisi myöhemmin puujousiin. Tämä lause saattaa tuntua mystiseltä, mutta näin se näyttää olevan.

Tulkitsee henkilö, joka näkee lievästi punaista kuullessaan sanan lasikuitu.

Simo Hankaniemi wrote:
Eräskin naistuttavani selitti, että jousiammunta kannattaa aloittaa taljajousella ja siirtyä vasta kokeneempana esim. intiaanijouseen. No, tuosta lausahduksesta on noin 12 vuotta ja K. ei ole vieläkään "tarpeeksi kokenut" siirtyäkseen taljasta mihinkään.

Ei kenenkään pidä taljajousiampujan pidä todeta, että on parempi aloittaa taljajousella, tai mitään vielä ampumattomistaan puujousistakaan.
Aikaa on syytä varata määrittelemätön määrä, tai käyttää aikaa huomattavasti tehokkaammin.
Sama toisinpäin ja koskee puujousellakin aloittanutta.

Simo Hankaniemi wrote:
"Jos en lähde tänään, en lähde huomennakaan ja ylihuomenna polku on kasvanut umpeen."

Tien pitää olla avoin, tai on suljettu jo heti alussa. Ei ole toisten tehtävä määritellä toisten ajankohtaa, tai ottaa selvää toisten ajankohdasta.
En olisi tässäkään vaiheessa vielä, ellen olisi jo lähtenyt ja olisin vieläkin tässä vaiheessa, ellen myös jatkaisi.
Back to top
Mika

PostPosted: 12.10.2006 12:45    Post subject: Reply with quote

Kirjautumisella aikaraja ?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Guest

PostPosted: 12.10.2006 14:49    Post subject: Reply with quote

Quote:
ensimmäisen jousen oltava puujousi

En pidä täysin samana asiana välineitä ja välineiden kautta saamaansa kokemusta. Mikäli joku pitää taljajousista ja kerää taljajousia niin sittempähän pitää ja kerää ja sama koskee puujousiampujia. Mikäli tyytyväinen eipähän kysele. Mikäli tuosta kamalan huolissaan niin voi olla varma ettei toisen tyytyväisyys varma ja taattu jatkossa.

En ole koskaan ainakaan todennut että ensimmäisen jousen oltava tai viimmeisestä tultava. Ensimmäinen on minkä saa aikaan ja viimmeinenkin voi opettaa saman verran tuokin aikaansaatu jousi tai ammuttu viimmeinen nuoli kuin ensimmäinen ja tuota ei ole muut enempää estämään kuin itse ja omasta tahdostaan.

Oppimiseen kuuluu 99% havainnointia tunnustelua hakemista tekemistä 1% jäkeilyä arviointia tehdyn pyörittelyä sekä tarinointia vai väittääkö joku todeten vain teoriassa oppineensa kävelemäänkin ja jopa liikuntarajoitteiset oppivat kävelemään jotenkin tai eivät saa mahdollisuutta vaikka voisivat oppia. Moni joka on joutunut opettelemaan uudelleen jotakin ymmärtää mistä oppimisessa kyse ja mistä lähtee ja ne jotka eivät ole joutuneet vaivautumaan eivät vain ymmärrä osaavansa tai muista oppineensa ja siksi teoriat ja kirjat täyttävät heidän maailman kuvaansa ollen aina valmis kaava tai ohje tai täydellinen.

Uuden oppiminen ensimmäisellä kertaa luontevaa ja toisella kertaa jo vaivalloista ja kolmannella kertaa alkaa jo ajatella olisikohan enään vaivan arvoista. Tekosyyt keksii nopeasti ja alkavat jo tuntua kokemuksen tuomalta opiltakin tuota pikaa.
Back to top
Guest

PostPosted: 12.10.2006 15:13    Post subject: Reply with quote

Tarkoitushan on korkeintaan sivuta vaihtoehtoja eikä määrätä välinettä tai edes suositella välinettä. Valitsemisen tai väliin jättämisen tulee ostajan tai hankkijan tai tekijän tunnustella itse sopivaksi. Kaikkien ei edes hyväksi jousta hankkia tai ampua saatikka tehdä vai kuinka moni voi sanoa että jousiin on kulunut vain vähän oravan nahkoja tai kulutettu vain vähän aikaa tai ettei pohjalla olisi jo vuosia kiinnostusta yksistäänkin.

Jousi voi olla myös hukkaan heitetty väline ja kulutettu aika joka on pois jostakin muusta ja kokeilijaa enemmänkin kiinnostavasta tai silta asiasta kiinnostavampaan.

Monestako lapsesta tulee viulunsoittaja jolle vanhemmat hankkii lahjaksi viulun vain sopivamman puutteessa. Monestako soitosta innostuneesta lapsesta tulee soittaja heti kun saavat vain mahdollisuuden vaikka soittaisivatkin muuta instrumenttia kuin viulua.
Back to top
Simo Hankaniemi

PostPosted: 12.10.2006 23:27    Post subject: väline Reply with quote

En vieroksu lasikuitua, onhan minullakin kaksi lasikuitujousta. Tosin niitä käytetään lähinnä voimisteluvälineinä. Ei lasikuidussa mitään pahaa ole, mutta jos HALUAA olla puujousiampuja, kannattaa aloittaa heti siitä päästä. Asia on toinen silloin, jos ei tiedä, mitä haluaa. Silloin kannattaa kokeilla kaikkea mahdollista.

Olen suositellut lasikuitujousta lähes kaikille sellaisille, jotka ilmoittavat olevansa kiinnostuneita puujousista, mutta eivät kuitenkaan oikein halua ryhtyä niitä tekemään. Yleensä ei kannata ryhtyä käyttämään aikaa sellaiseen puuhaan, mihin ei motivaatio riitä. Kaikkien ei tarvitse olla viulunsoittajia. Viulumusiikkia voi myös vain kuunnella levyltä.

Ihmiset helposti rakentavat turhia psyykkisiä esteitä toimintansa tielle. Jotakin tavoitetta kierrellään ja kaarrellaan kuvitellen sen olevan vaikeampaa kuin se onkaan. Näin on tämän puujousihommankin kanssa. Ei siinä loppujen lopuksi ole mitään erityisen vaikeaa, kun asian oikein ajattelee. Se on helppo homma, sen vuoksi se onkin levinnyt lähes kaikkialle maailmaan. Pitää vain ottaa ja panna homma haisemaan.

Esim. intiaanijousiin liittyy tietty asenne. Se joko löytyy tai ei löydy. Ja se löytyy lähes heti sellaiselle henkilölle, jonka persoonallisuudelle juuri tämä väline sopii. Asiaa ei voi opettaa, eikä sitä voi lähestyä kiertoteiden kautta. Olen nähnyt tämän aika monen henkilön kohdalla. Eräälläkin leirillä oli tipi-teltassani asukkeina pari kaverini poikaa, siinä 11-12 -vuotiaita. Myöhään eräänä iltana, kun olin jo mennyt punkkaan ja odottelin unen tuloa pojat tulivat tipihin oltuaan jousineen varsin pitkään maastossa. Tapa, millä pojat puhuivat toisilleen, tulivat sisään, sitoivat nuolikotelonsa tipin salkoihin ja menivät pehkuihin sai minut huomaamaan, että "jahas, pojat ovat löytäneet Asenteen". Toiset eivät löydä sitä koskaan, vaikka roikottaisivat samoja välineitä mukanaan vuosikymmeniä. Näiden poikien isältä Asennetta ei ole löytynyt 13 vuoden yrittämisen jälkeenkään.
Back to top
Guest

PostPosted: 13.10.2006 00:56    Post subject: Re: väline Reply with quote

Simo Hankaniemi wrote:
Esim. intiaanijousiin liittyy tietty asenne. Se joko löytyy tai ei löydy. Ja se löytyy lähes heti sellaiselle henkilölle, jonka persoonallisuudelle juuri tämä väline sopii. Asiaa ei voi opettaa, eikä sitä voi lähestyä kiertoteiden kautta. Olen nähnyt tämän aika monen henkilön kohdalla. Eräälläkin leirillä oli tipi-teltassani asukkeina pari kaverini poikaa, siinä 11-12 -vuotiaita. Myöhään eräänä iltana, kun olin jo mennyt punkkaan ja odottelin unen tuloa pojat tulivat tipihin oltuaan jousineen varsin pitkään maastossa. Tapa, millä pojat puhuivat toisilleen, tulivat sisään, sitoivat nuolikotelonsa tipin salkoihin ja menivät pehkuihin sai minut huomaamaan, että "jahas, pojat ovat löytäneet Asenteen". Toiset eivät löydä sitä koskaan, vaikka roikottaisivat samoja välineitä mukanaan vuosikymmeniä. Näiden poikien isältä Asennetta ei ole löytynyt 13 vuoden yrittämisen jälkeenkään.

Jep moni sanoo ettei jousiammuntaa voi opettaa mutta kokeneet konkarit kyllä tietävät että voi opettaa kuitenkin tyystin toinen seikka on että kannattaako opettaa laisinkaan.

Toinen seikka on että on olemassa asioita mitä ei todellakaan voi opettaa toinen esimerkiksi oppimaan oppiminen ja asioiden näkeminen jossa voi vain kehittyä itsekseen. Esim ollessani armeijan leirillä ja yö vartiossa istuin pöllillä vartioiden aseita ja näin kuinka henkilö pimeänturvin lähestyi hyvin tavallisen oloisesti. Kuitenkin vein kaikessa rauhassa käden seläntaakse ja tartuin veitsen kahvaan ja totesin itsekseni että mikäli tämä henkilö tulee tarpeeksi lähelle niin toimin aikailematta jonka jälkeen henkilö hidasti ja jäi muutaman metrin päähän seisomaan ja kääntyi pois. Sanaakaan ei tarvinnut vaihtaa eikä ollut syytä vaihtaa eikä liioin vaihdettu. Aamulla saimme kuulla että leiriimme oli tunkeutunut ja käynyt yön aikana ulkopuolisia kun ei oltu varsin missään korvessakaan. Taisi olla isojen poikien asennetta matkassa vieraillevilla tähdillä tai todella paha asenne vika joka taisi korjaantuakin samalla.

Asenne tai vaisto on melko ehdoton eikä jätä pelivaraa. Aikuisilta harvoin löytyy sitä mitä lapsilta eli ehdottomuus avoimuuteen ja aikuisen asennekkin on vain joko pakko tai keinotellen kannattava tai velvollisuus jotka kaukaa haettua roskaa joista asennetta ei vain löydä etsimälläkkään.

Kun ihminen tulee palauttamaan jopa vuosikymmeniä aikaisemmin varastamansa esineen ja tunnustamaan kasvoista kasvoihin ja itsensä vuoksi niin voi sanoa että tuolloin on ihmiselle kasvanut asennetta ja asenteeseen tarvittavaa ehdottomuutta.
Back to top
Guest

PostPosted: 13.10.2006 01:00    Post subject: Reply with quote

Viulunsoittaja on myös katolla tarinoiden mukaan Laughing
Back to top
Simo Hankaniemi

PostPosted: 13.10.2006 15:12    Post subject: asenne Reply with quote

Niin, nuoren henkilön on ehkä helpointa löytää oikea asenne, koska hän ei ole vielä niin luutunut mihinkään tiettyihin ajatustapoihin. Vaistot ovat ehkä herkemmät, kun kulttuuria on vähemmän. Vanhempi henkilö taistelee oikeaa asennetta vastaan, eikä halua panostaa täysillä. Aika kuluu keksiessä selityksiä sille, miksi ei halua tehdä mitään.
Back to top
Guest

PostPosted: 14.10.2006 13:49    Post subject: Reply with quote

Kiltti keltti kiltissään wrote:
Kuinka kauan yleensä jousi kestää? Kestääkö vuosia, vai pitääkö joka vuosi olla uutta ostamassa?
Käyvätkö heinäpaalit maalitauluiksi?

Kyllähän jousi joka lähtee kestämään ja osoittautuu kestäväksi kestänee vuosia joka tarkoittaa että puujouset tavallisesti ovat hieman erilaisia tuossakin suhteessa. Eriasia mikäli on kisoja kiertelee ja pokaaleita keräilee jolloin vaatimukset saattavat huimata. Paristakin kuukaudesta pariin kymmeneen vuoteen.

Heinäpaaleja hakekasoja hiekkakasoja turvekasoja...
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum