View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Mazku
|
Posted: 16.03.2008 10:38 Post subject: Saarnijousi buildalong |
|
|
Paleoplanetissa on parhaillaan käynissä jousenvaihtokeikka. Kaikki jotka halusivat mukaan sai laittaa nimensä listalle josta sitten arvottiin kuka tekee kenelle. Minä teen jousen Marjanille joka asuu Makedoniassa ja hän tekee jousen minulle.
Marjan haluaa jousen 55#@28"
Teen jousen saarnilankusta jonka kaivan yhdelle lustolle. Matti oli kiltti ja auttoi lankun valitsemisessa. Kiitos Matti! Olen miettinyt muotoa ja olen tullut johtopäätökseen että se tulee olemaan hillitty pyramidi jossa on vähän melajousen makua. Se ei kavennu suoraan vaan hieman kuperasti.
Lankku on 2400x130x28. Taidan liimata kädensijan koivusta ja saarnesta laminoimalla.
Onko tämä ok aihio josta saa kaivettua syyn? Se on 170 cm pitkä. |
|
Back to top |
|
 |
Juri

|
Posted: 16.03.2008 14:11 Post subject: |
|
|
Riippuu paljon myös siitä miltä lankku näyttää sivulta. Jos Matti oli lankkua valitsemassa niin asia on varmasti kunnossa.
Leikkaa aihio ensin kapeammaksi. Piirrä sitten tuleva selkälusto näkyviin sivuilta ja päistä. Sitten kaivat sen esiin. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
 |
Matti

|
Posted: 16.03.2008 18:00 Post subject: |
|
|
Tuo viimeisen kuvan pitkä tasainen kohta on just se jousen selkäpuoli, eli piirrä siihen jousen muoto päälle ja kaivat siitä ekan paksun renkaan esiin. Hämärästi muistan että juuri tuon pitkän syyn takia tuo lankku valittiin. Lankun muistakin osista voi tehdä jousia mutta ne vaativat selytystä. Kuulemma selkäpuuksi käy myös saarni jonka syyt menevät kohtisuoraan vatsaan nähden:
lllllllllllllllllllllllllll
\\\\\\\\\\\\\\\\
\\\\\\\\\\\\\\\\
Tai peräti:
////////////////
\\\\\\\\\\\\\\\\
\\\\\\\\\\\\\\\\
Näin lankun vinoittaisyisistä reunoistakin saa jousia aikaiseksi. |
|
Back to top |
|
 |
Juri

|
Posted: 16.03.2008 18:29 Post subject: |
|
|
lllllllllllllllllllllllllll -tapauksesta on vaan mielestäni hyvin vaikea tietää onko se leikattu syiden mukaan vaikka lustot kulkisivat selässä suoraan. Mikäli syyt kulkevat tälläisen sivuilta vähänkin vinossa niin selkäpuoli muodostuu lyhyistä kuidunpätkistä.
//////////////// -tapaus pitäisi olla varma nakki.
Oletin siis että viivoitukset kuvaavat lankun päätä. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
 |
Mazku
|
Posted: 16.03.2008 18:48 Post subject: |
|
|
Katsoin lankkua tarkemmin ja näyttää siltä että saan kaivettua selän koko matkalta minkä olen merkannut. Joissakin paikoissa yksi syy menee vähän yli ja joissain vähän alle lankun pintaa. Lankun sivut ovat lievästi / mutta lankku taitaa olla leikattu vähän niin kuin näin /||||||||/
Lankussa on erittäin pitkä matka yhtä syytä mutta se kulkee näin |/| lankun halki. Se tarkoittaisi että lankusta saisin vain yhden jousen ja muutaman nuolen.
Yritän saada hyvän kuvan jossa näkyy koko lankun syykulku, vielä en ole saanut siitä hyvää kuvaa. |
|
Back to top |
|
 |
|