Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Perinnekinastelua erilaisista aiheista

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Tajunnanvirtaa
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 31.01.2008 19:48    Post subject: Perinnekinastelua erilaisista aiheista Reply with quote

Alkuperäisen aiheen aloittaja pyysi jo kerran siirtymään näissä känästelyteknisissä jutuissa tänne Tajunnanvirtaa osastolle joten en katsonut fiksuksi jatkaa hänen aiheensa lomassa vaan siirryin vastailemaan tänne.

Quote:
No Rantala, luuletko kyseisen perinnemiehen käyttävän muovikomposiiteja soittimissaan tai asusteissaan? Tai hänen tarvitsevan niitä?


Videopätkä ei auennut tällä transistoriversiollani mutta uskoisin, että pätkän mies ei käytä muoveja. Ei hän kyllä taida olla jousiharrastajakaan.
En tiedä miten sinä käsität sanan "Perinteinen". Minulle se merkitsee lähinnä historiallista ja näkemykseni onkin siinä kohdin hieman väärä. Mutta esimerkiksi tuon sinkityn levyn kohdalla voin todeta, että Sinkin identifioi saksalainen kemisti Andreas Marggraf 1746. Sen käyttö kupariseoksessa, josta syntyy messinki, on kuitenkin tuhansia vuosia vanhaa. Ja tuolta pohjalta pidän esim. tuota mainitsemaani mattamustaa spraymaalia, joka kylläkin perinteiseksi hyväksytään, huomattavasti vakavampana "rikkeenä" kuin sinkittyä peltiä joka mielestäni täyttää täysin perinnemateriaalin vaatimukset.

Olet muuten lähettänyt tänne jo 14 viestiä enkä ole löytänyt vielä yhtäkään jossa olisit kirjoittanut oikeasti jotain asiaa. Perinneharrastuksesi näyttäisi tuolta pohjalta rajoittuvan pelkästään perinnefoorumin tekstejen arvosteluun. Saatan toki olla väärässäkin ja onhan se arvosteleminenkin perinteistä...

Quote:
Ei ole kukaan tainnu tollasta väittää täällä oloni historian aikana.

Sie olet tainnu olla siellä tutkijan kammiossa vähän liian pitkään, perspektiivi vääristyy. Aikuiset miehet vaihtaa mielipiteitä ja sie olet huutamassa kriisiryhmää paikalle

Ongelmaan on olemassa helppo ratkaisu: laitat pään takaisin pensaaseen niin ei tarvi katella


Kyllä myös minun on myönnettävä, että pidän tekstejäsi melko provosoivina. Aiemmin olet vain tainnut provoilla Elvistä ja minua arempia ihmisiä jotka ovat sitten noudattaneet tuota ylläolevassakin tekstissä ilmenevää ja minullekin muutamia kertoja antamaasi "painu hittoon täältä" tyylistä neuvoasi.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 31.01.2008 21:26    Post subject: Reply with quote

Quote:
Täällä on kehitetty jo oma tieteensä koskien jousenjänteitä ja eri materiaalivalintoja, monet ovat jo kiivenneet siinä puuhun tyvipuolelta, mutta Rantala, jokin mitätön muurahainen on edelleenkin maanpinnalla eikä halua kiivetä sinne puuhun aloittelevana tiedemiehenä, vaan osoittaa nyrpeissään että hyi happamia sanoi kettu pihjalanmarjoista, elvis taitaa kuulua siihen samaan kategoriaan, mutta onhan niitä kaikenlaisia asiantuntijoita olemassa.


Kiitokset Martti. Tuota "Lahkolaista" taustaa vasten minun on huomattavasti helpompi ymmärtää miksi jotkut foorumilaiset voivat tylysti kieltää todistettavissa olevia historiallisia totuuksia Very Happy

En muuten katso olevani tiedemies vaikka 28v kestäneellä suunnittelijan urallani olenkin tehnyt useita teknisiä "keksintöjä" joista muutamalle on jopa haettu patentti. Mielestäni tiedemiehet "keksivät" uusia juttuja ja minun "keksintöni" ovat olemassa olevan erilaista soveltamista käytäntöön.

Elviksen ala, fysiikka, on tietysti oma juttunsa. siinä käsittääkseni lähes kaikki tiedetään mutta ei välttämättä osata soveltaa käytäntöön...minä tavallaan paikkaan tuota aukkoa omalla alallani.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Martti Auer



Joined: 27 Jul 2004
Posts: 2043
Location: takapajula

PostPosted: 31.01.2008 21:39    Post subject: Reply with quote

Tietenkään ketään ei kielletä kiipeämästä sinne puuhun.
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 01.02.2008 14:38    Post subject: Reply with quote

eikä tiedetä kaikkea. nytkin ollaan kyseenalaistamassa koko suhteellisuusteoriaa tiedon puutteen vuoksi.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
tkorte



Joined: 23 Dec 2005
Posts: 648
Location: Ilomantsi

PostPosted: 01.02.2008 14:41    Post subject: Reply with quote

Quote:
Kyllä myös minun on myönnettävä, että pidän tekstejäsi melko provosoivina. Aiemmin olet vain tainnut provoilla Elvistä ja minua arempia ihmisiä jotka ovat sitten noudattaneet tuota ylläolevassakin tekstissä ilmenevää ja minullekin muutamia kertoja antamaasi "painu hittoon täältä" tyylistä neuvoasi.


Ei ei ei. Jos joskus jollekin on huomautettu ylenmääräisestä nykyteknologian perään kuolaamisesta, ketjun aiheen sotkemisesta tai perinteiden epäkunnioituksesta, niin ihmiset on ymmärtäneet vinkit ja kellään ole mitään valittamista.
Nyt on sitten vaan kaks kovapäisempää jotka ei ymmärrä että talo tavallaan ja vieraat ajallaan yms. tms. etc.
Ei mitään tilanne-,yhteisö- ja kulttuuritajua kummallakaan havaittavissa. No toi oli vähän liioiteltua...Pientä kehitystä havaittu. Kannattaa lopettaa vielä se marina: " isot pojat kiusaa", niin avot ! Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 01.02.2008 14:53    Post subject: Reply with quote

Quote:
eikä tiedetä kaikkea. nytkin ollaan kyseenalaistamassa koko suhteellisuusteoriaa tiedon puutteen vuoksi.


Kuka on kyseenalaistamassa koko suhteellisuusteorian?

Suhteellisuusteorian ja kvanttimekaniikan avulla pystytään selittämään
lähes kaikki asiat. Joitakin asioita ei osata vielä selittää, mutta kaikki
aikanaan.
Back to top
View user's profile Send private message
Guest






PostPosted: 02.02.2008 19:24    Post subject: Reply with quote

Uskoisin, että Herra Auerin ja minun erilaiset näkemykset perinnejousista ja -aseista johtuvat pääosin samasta syystä kun Herra Korteen/Santun ja minun näkemyserot. Me "edustamme" pohjaltaan erilaista perinnekulttuurista näkemystä.

Simo tuossa muovinokkiasiassa määritteli erilaiset perinnekulttuurit, tosin vain Kylämäen kisojen osalta seuraavasti:

Quote:
Kylämäen kisojen organisoijat edustavat joko keskiaika-, intiaani- tai kivikausiperinteitä.


Minun "osastoni" tuossa on tuo keskiaika ja tarkennettuna vielä keskiaikaisen ylhäisön aikoinaan käyttämät välineet. Herra Auer taitaa painottua enemmän tuonne intiaani- ja/tai keskiaika-alueelle.

Lienee selviö, ettei näitä kulttuureita voi suoraan vertailla keskenään esittämällä perusteita jotka pitävät ja ovat ominaisia vain toisessa
kulttuurissa.

T: Ari Rantala
Back to top
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 03.02.2008 16:18    Post subject: Reply with quote

jotain tässä kuulin lukionn opettajani selittävän kun laskettiin galaksien massoja tms niin jotain jäi puuttumaan, jolloin nuo kaavat mitkä soveltuu täällä ei pädekkään. tietääkseni kyse on tästä pimeästä aineesta jota ei vaan tiedetä vielä. siispä tiedon puutetta.
Myönnän että elviksen fysiikan osaaminen on minun osaamiseni kertaa n.
tuosta puheen ollen menenkin lukemaan tuota fysiikkaa. huomenna on koe sähköopista, joka ei oikeen oo mun juttu. tykkään enemmän klassisesta fysiikasta ja newtonin laeista.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Martti Auer



Joined: 27 Jul 2004
Posts: 2043
Location: takapajula

PostPosted: 03.02.2008 18:51    Post subject: Reply with quote

Tässä on Ari Rantala tainnut nostaa itsensä jo asiantuntijan jalustalle ja rooliin, ensinnäkään Rantalalla ei ole edes kehittynyttä kulttuuria tähän touhuun ja toiseksi, että hän jo vertailee itseään minun kanssa niin on aika pöyristyttävää osin, erilaiset näkemykset, mitkä erilaiset näkemykset, Rantall rajaa näkemyksensä vain johonkin tekniikkaverstaaseen.

Anonymous wrote:
Uskoisin, että Herra Auerin ja minun erilaiset näkemykset perinnejousista ja -aseista johtuvat pääosin samasta syystä kun Herra Korteen/Santun ja minun näkemyserot. Me "edustamme" pohjaltaan erilaista perinnekulttuurista näkemystä.

Simo tuossa muovinokkiasiassa määritteli erilaiset perinnekulttuurit, tosin vain Kylämäen kisojen osalta seuraavasti:

Quote:
Kylämäen kisojen organisoijat edustavat joko keskiaika-, intiaani- tai kivikausiperinteitä.


Minun "osastoni" tuossa on tuo keskiaika ja tarkennettuna vielä keskiaikaisen ylhäisön aikoinaan käyttämät välineet. Herra Auer taitaa painottua enemmän tuonne intiaani- ja/tai keskiaika-alueelle.

Lienee selviö, ettei näitä kulttuureita voi suoraan vertailla keskenään esittämällä perusteita jotka pitävät ja ovat ominaisia vain toisessa
kulttuurissa.

T: Ari Rantala

_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Back to top
View user's profile Send private message
T. Manner



Joined: 30 Jun 2007
Posts: 949
Location: Vantaa

PostPosted: 03.02.2008 20:52    Post subject: Reply with quote

Quote:
Suhteellisuusteorian ja kvanttimekaniikan avulla pystytään selittämään
lähes kaikki asiat. Joitakin asioita ei osata vielä selittää, mutta kaikki
aikanaan.


Ha, yrittäkääpäs selittää naista niin näette teorianne rajat pian.

TM
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 03.02.2008 21:19    Post subject: Reply with quote

Quote:
Tässä on Ari Rantala tainnut nostaa itsensä jo asiantuntijan jalustalle ja rooliin, ensinnäkään Rantalalla ei ole edes kehittynyttä kulttuuria tähän touhuun ja toiseksi, että hän jo vertailee itseään minun kanssa niin on aika pöyristyttävää


Olen pahoillani jos Auer kokee, että vertailisin itseäni häneen. Yritän kyllä parhaani mukaan välttää antamasta itsestäni sellaista vaikutelmaa Wink

Totta on, että perinnejousiharrastukseni on iällisesti varsin nuori ja moneltakin osin vielä varsin kehittymätön. Siinä kohdin olen avoin Auerinkin neuvoille jos hän jossakin vaiheessa vain lopettaisi arvostelun ja armollisesti antaisi niitä...
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Martti Auer



Joined: 27 Jul 2004
Posts: 2043
Location: takapajula

PostPosted: 03.02.2008 22:31    Post subject: Reply with quote

Santtu Risku wrote:
jotain tässä kuulin lukionn opettajani selittävän kun laskettiin galaksien massoja tms niin jotain jäi puuttumaan, jolloin nuo kaavat mitkä soveltuu täällä ei pädekkään. tietääkseni kyse on tästä pimeästä aineesta jota ei vaan tiedetä vielä. siispä tiedon puutetta.
Myönnän että elviksen fysiikan osaaminen on minun osaamiseni kertaa n.
tuosta puheen ollen menenkin lukemaan tuota fysiikkaa. huomenna on koe sähköopista, joka ei oikeen oo mun juttu. tykkään enemmän klassisesta fysiikasta ja newtonin laeista.


Siinä on kyse suhteellisuusteoriaan viitaten, Newtonin teorioinnin ja Einsteinin suhteellisuusteorian yhteentömäyksestä. Newton 1600-, ja 1700-luvuilla, klassinen mekaniikka; väittää toista ja Einstein 1900-luvulla, väittää toista. Tuo pimeä aine tai itse kutsuisin sitä mustaksi aineeksi, joka "pimeä aine" on Einsteinin peruja. Että olisi jotakin mustaa ainetta avaruudessa, kuten Albert Einstein väittää, joka aiheuttaisi periaatteessa valon kaareutumisen avaruudessa tietyissä olosuhteissa; jonka mukaan voitaisiin selittää periaatteessa kaikki, ja se musta aine avaruudessa tekisi kaikesta ns. suhteellista: koska tämä aine on myös suhteellista, jolloin valokin olisi tuossa aineessa suhteellista; jolloin aikakin voisi periaatteessa olla suhteellista ja sitten olisi kaikenlaisia mustia aukkoja avaruudessa ym. Ainoa vain että tuon mustan aineen olemassaoloa ei olla voitu todistaa, joka on heikko lenkki koko Einsteinin suhteellisuusteoriassa ja kettinki on yhtä vahva mitä tämän heikoin lenkki.

Aikoinaan 1900-luvun alussa, olisiko ollut vuonna 1919, Periaatesaarella todettiin valon kaareutuminen avaruudessa, ja valon kaareutuminen piti jotenkin todistaa tai ehkä se oli todistavinaan jotakin - suhteellisuusteoria on vain yksi tai ehkä ainoa teoria valonkaareutumisesta, tai miksi valo kaareutuu avaruudessa; sillä kyllähän sekin pitää todistaa tieteen valossa; jotta ei oltaisi aivan hakoteillä.

Oma teoriani aiheesta on kuitenkin se että miksi valo kaareutuu avaruudessa suuren massan läheisyydessä, johtuu ainoastaan siitä perusseikasta tai tosiseikasta; että valonnopeus on vakio ja säilyy vakiona. Einsteinin mukaan valonnopeus ei säilyisi vakiona suhteellisuusteoriassa, vaikka valonnopeuden olisi oltava aina vakio - valonnopeuskin olisi suhteellista; kun valo joutuisi kosketuksiin avaruuden mustan aineen kanssa.

Kuitenkin, mitä itse väittäisin, niin valonnopeus on aina vakio ja miksi valo kaareutuu avaruudessa, niin se johtuu vain siitä syystä että valo säilyttäisi vakionopeutensa pisteen A ja pisteen B välillä; jolloin valo kaareutuu avaruudessa suuren massan läheisyydessä; jotta valo sailyttäisi aina vakionopeutensa pisteiden A ja B välillä; jolloin valo kaareutuu, koska periaatteessa suuri massa tai "energia" lisää valonnopeutta, miksi valo kaareutuu: vaikka valonnopeus lisääntyisi - niin valonnopeus, kun valo kaareutuu, on silti vakio pisteiden A ja B välillä.

Miksi valo liikkuu avaruudessa, se on aivan toinen asia, valo on peräisin suuresta massasta tai pikemminkin energiasta tai energiafuusiosta, jonka massan, E=mc2, energia, jolloin voidaan puhua massasta kriteerinä, jonka on täytynyt laittaa jo valo liikkeelle alunperinkin, miksi valo liikkuu, johtuu vain siitä että valon liike, tietyn reaktion seurauksesta liikkuu pisteestä A pisteeseen B vakiona; jolla voidaan todistaa miten valo kaareutuu avaruudessa, johtuen jo miten valo alunperinkin lähtee liikkeelle. E=mc2 on vakio, tämä laskutehtävä on jo suoritettu, sitä ei olla osattu vain selittää.

Jolloin valonnopeuden funktio voidaan laittaa uusiksi: valonnopeus on aina vakio pisteiden A ja B välillä, avaruudessa; miksi valo saattaa myös kaareutua avaruudessa; mitään mustaa materiaa ei ole olemassakaan. Tai ainakin tämän nojalla voi väittää, kuinka valo itseasiassa kaareutuu avaruudessa pisteiden A ja B välillä; jolla voidaan periaatteessa selittää aivan kaikki. Kyseessä on vakioteoria. Embarassed (Constant theory).

Piste A, kaareutuminen pisteeseen B.

Avaruudessa kaikki toimiikin vakion mukaan, eikä suhteellisuuden mukaan. Vakio olisi siis tätä avaruuden pimeää ainetta, joka ei ole kuintenkaan suhteellista, jota hyvä jos on olemassakaan, nimeksikään, vaan on vakio. :fight7:

Ups. Jäi nimimerkki pois, siis tuon vakioteorian on kirjoittanut Martti Auer, ehkä sekin kuuluu eräänlaiseen perinnekinasteluun. Pisteestä A pisteeseen B.
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Back to top
View user's profile Send private message
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 04.02.2008 11:45    Post subject: Reply with quote

Quote:
jotain tässä kuulin lukionn opettajani selittävän kun laskettiin galaksien massoja tms niin jotain jäi puuttumaan, jolloin nuo kaavat mitkä soveltuu täällä ei pädekkään. tietääkseni kyse on tästä pimeästä aineesta jota ei vaan tiedetä vielä. siispä tiedon puutetta.


Siinä olet kyllä oikeassa, että kaikkea ei tiedetä. Ari puhuikin tuossa
lähes kaikesta. Se mitä nyt tiedetään olevan olemassa, kuten ilmiöt
osataan kyllä lähes kaikki selittää tai ollaan selittämässä. Juuri
vähänaikaa sitten muunmuassa selitettiin korkean lämpötilan
suprajohtavuus. Tätäkään ei oltu ennen osattu selittää.

Tulikin tässä hauska paradoksi mieleen, joka liittyy suhteellisuusteoriaan.
Nopea sukellusvene:

Kuvitelkaa sukellusvene, joka kulkee vedessä lähes valonnopeudella.
Suhteellisuusteoria ennustaa, että vedessä paikallaan olevan havaitsijan
mielestä sukellus vene lyhenee ja sen massa kasvaa. Tästä seuraa, että
sukellusveneen tiheys kasvaa, jolloin sen täytyisi upota. Toisaalta
veneen matkustajien mielestä veden tiheyden täytysi kasvaa, samoin
perustein, jolloin veneen täytyisi alkaa kellumaan.
Mitä oikeasti tapahtuu? Tähänkin on selitys olemassa... Tietysti keksitty
selitys, mutta mahdollinen. Eihän tuotakaan koetta ikinä pystytä
tekemään, joten voitaisi kyseenalaistaa tiedon puutteen vuoksi.
Suhteellisuusteoria ei kuitenkaan vielä ole epäonnistunut.

Quote:

huomenna on koe sähköopista, joka ei oikeen oo mun juttu. tykkään enemmän klassisesta fysiikasta ja newtonin laeista.


Santtu, minulla oli sama ongelma. En joskus tykännyt kuin Newtonin-
mekaniikasta. Se oli jotenkin niin maan läheistä. Sähköopissa tulikin
sellaisia ilmiöitä, joista ei ennen ollut kuullutkaan. Jos haluaa oppia
tykkäämään niistä, niin kannattaa yrittää testata juttuja. Esim. jos
haluaa oppia kirchoffin lait, niin tekee jonkun mielenkiintoisen
vastuskytkennän. Sillä tavalla niistä tulee mielenkiintoisia. Se on
tietysti sitten eri asia haluaako niistä mielenkiintoisia... Mutta se on
minun ohje, onnea tenttiin!
Back to top
View user's profile Send private message
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 04.02.2008 11:50    Post subject: Reply with quote

Ainiin. Piti vielä sanoa, että simulaattorit auttavat joskus asiaa.
Tuolta löytyy ilmainen ja erittäin helppokäyttöinen

http://www.linear.com/designtools/software/index.jsp
Back to top
View user's profile Send private message
Martti Auer



Joined: 27 Jul 2004
Posts: 2043
Location: takapajula

PostPosted: 04.02.2008 19:54    Post subject: Reply with quote

Käsittääkseni auringon massa kaareuttaa valoa, koska valossa on paljon massaa lähestyttäessä valonnopeutta massa kasvaa, auringossa on paljon massaa, joka massa pelkästään kaareuttaa valoa avaruudessa, että tämä massa onkin sitä pimeää tai mustaa ainetta, joka aiheuttaa valon kaareutumisen, että tuossahan puhutaan juuri noista massoista, joita puuttuu kun on laskettu galaksien massoja.

Santtu Risku wrote:
jotain tässä kuulin lukionn opettajani selittävän kun laskettiin galaksien massoja tms niin jotain jäi puuttumaan, jolloin nuo kaavat mitkä soveltuu täällä ei pädekkään. tietääkseni kyse on tästä pimeästä aineesta jota ei vaan tiedetä vielä. siispä tiedon puutetta.
Myönnän että elviksen fysiikan osaaminen on minun osaamiseni kertaa n.
tuosta puheen ollen menenkin lukemaan tuota fysiikkaa. huomenna on koe sähköopista, joka ei oikeen oo mun juttu. tykkään enemmän klassisesta fysiikasta ja newtonin laeista.


[quote="elvis"]Tulikin tässä hauska paradoksi mieleen, joka liittyy suhteellisuusteoriaan.
Nopea sukellusvene:

Kuvitelkaa sukellusvene, joka kulkee vedessä lähes valonnopeudella.
Suhteellisuusteoria ennustaa, että vedessä paikallaan olevan havaitsijan
mielestä sukellus vene lyhenee ja sen massa kasvaa. Tästä seuraa, että
sukellusveneen tiheys kasvaa, jolloin sen täytyisi upota. Toisaalta
veneen matkustajien mielestä veden tiheyden täytysi kasvaa, samoin
perustein, jolloin veneen täytyisi alkaa kellumaan.
Mitä oikeasti tapahtuu? Tähänkin on selitys olemassa... Tietysti keksitty
selitys, mutta mahdollinen. Eihän tuotakaan koetta ikinä pystytä
tekemään, joten voitaisi kyseenalaistaa tiedon puutteen vuoksi.
Suhteellisuusteoria ei kuitenkaan vielä ole epäonnistunut.[quote]

Veikkaisin kuitenkin että sukellusvene ei alkaisi uppoamaan tai kellumaan.

Kuitenkin, aiheeseen, auringon massa lyhentäisi valoa ja kasvattaisi tämän massaa, mikä on ehkä syy sille että valo kaareutuu avaruudessa.
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 04.02.2008 21:20    Post subject: Reply with quote

koe meni joko hyvin tai melko huonosti. en ole varma ovatko soveltamani menetelmät hyväksyttyjä. kirchhovin laito on hanskassa melkeimpä kokonaan näin verbaalisesti.
meidän opettaja suositteli sellasta simulaattoria kuin Edison, siitä on ilmainen ns demo versio ladattavissa, mutta kokoversio taitaa jotain maksaakin (sillä trailerilla kyllä pärjää kuulemma vallan mainiosti). itse en sen kummemmin harrasta fysiikkaa, vaikka se mielenkiintoista onkin, voisi sitä tosin alkaa harjoittamaan. Tässä tänään sain tietää että valtakunnallisessa fysiikka kilpailussa oli koulutoverini menestynyt hyvin. hän on ikäiseni ja ansaitsi juuri yliopistopaikan vaikkei edes voittanut kisaa. onhan se kova sana jos nyt on jo jatko-opinto paikka taattu (lukion toisella vuodella siis), mutta sillä jätkällä ei oikeen muuta elämää tunnu olevankaan. saa nähdä miten menee seuraava kurssi eli mangnetismi ja sähkömangnetismi.
taas eksy vähän aiheesta mutta mukavaa näitäkin on mielestäni lukea.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Guest






PostPosted: 04.02.2008 21:58    Post subject: Reply with quote

Auer tekee itsestään asiantuntian vaikka ei ymmärrä mitään suhteellisuusteoriasta.

Auer,en pidä häntä minään...
Back to top
Martti Auer



Joined: 27 Jul 2004
Posts: 2043
Location: takapajula

PostPosted: 05.02.2008 07:52    Post subject: Reply with quote

Kateellisen panettelua.
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 05.02.2008 11:12    Post subject: Reply with quote

Valon ominaisuuksilla ja suhteellisuusteorialla kikkailu on out.

Miettikääpä mieluummin sitä, että mitä tapahtuu kun nopeutta yhä kiihdytetään valonnopeuden saavuttamisen jälkeen...se on nyt in.

Muistaakseni kertoimen tau merkitys tulee oleelliseksi...
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 05.02.2008 16:42    Post subject: Reply with quote

Quote:
meidän opettaja suositteli sellasta simulaattoria kuin Edison, siitä on ilmainen ns demo versio ladattavissa, mutta kokoversio taitaa jotain maksaakin (sillä trailerilla kyllä pärjää kuulemma vallan mainiosti).


Se on varmasti sitten ihan hyvä simulaattori sekin (en ole testannut).
Tuolla mun lähettämässä
linkissä on sellainen simulaattori, josta löytyy linear technologyn(LT) oikeat komponentit. Ja kyseessä on siis ihan freeware käsittääkseni. Juju on siinä,
että LT saa näin markkinoitua tuotteitaan...

Quote:
itse en sen kummemmin harrasta fysiikkaa, vaikka se mielenkiintoista onkin, voisi sitä tosin alkaa harjoittamaan.


Jos vähääkään tuntuu, että se voisi kiinnostaa, niin kannattaa harrastaa.
Aiheesta kiinnostuminen on varmin tapa varmistaa oppiminen. Olethan
jousenrakentajanakin mestaritasoa, koska se kiinnostaa sinua. Yleensä
fysiikka ei kiinnosta ihmisiä jos he eivät ymmärrä sitä. Ja he eivät ymmärrä
koska eivät ole kiinnostuneita siitä.

Quote:
onhan se kova sana jos nyt on jo jatko-opinto paikka taattu (lukion toisella vuodella siis), mutta sillä jätkällä ei oikeen muuta elämää tunnu olevankaan.


Joo onhan niitäkin, jotka eivät mitään muuta tee... Lukio ja yliopistoaikoinani
mä urheilin päivittäin ja silti pärjäsin hyvin koulussa. Pelasin muunmuassa 3
ja 2 divaria lenttiksessä. Kyllä sitä ehtii jos vaan tarpeeksi haluaa...

Quote:
saa nähdä miten menee seuraava kurssi eli mangnetismi ja sähkömangnetismi.


Panosta siihen kursiin! se oli mielestäni vaikein kurssi lukiossa, mutta myös
antoisin.

Quote:
taas eksy vähän aiheesta mutta mukavaa näitäkin on mielestäni lukea.


Nooh, täällä tajunnanvirrassa saa eksyäkin...
Back to top
View user's profile Send private message
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 05.02.2008 16:51    Post subject: Reply with quote

Quote:

Miettikääpä mieluummin sitä, että mitä tapahtuu kun nopeutta yhä kiihdytetään valonnopeuden saavuttamisen jälkeen...se on nyt in.


Nopeus ei voi olla yli valon nopeuden. On tietysti kokeita, joissa
valonnopeus on ylitetty, mutta näissä yhdessäkään ei ole informaatiota
siirtynyt.

Quote:

Muistaakseni kertoimen tau merkitys tulee oleelliseksi...


Mahdatkohan tarkoittaa gammaa?
Back to top
View user's profile Send private message
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 05.02.2008 16:53    Post subject: Reply with quote

Quote:
Veikkaisin kuitenkin että sukellusvene ei alkaisi uppoamaan tai kellumaan.


Paradoksi on ratkaistu niin, että sukellusvene alkaa kellumaan, mutta
meren pohja tulee vastaan...
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 05.02.2008 19:02    Post subject: Reply with quote

Quote:
Mahdatkohan tarkoittaa gammaa?


Nyt en muista...saattoi se olla gammakin. Kyse oli siitä, että vaikka nopeus ei sinänsä enää kasvakaan niin jonkun muun pitää muuttua jos kiihdytystä edelleen jatketaan.

Teoria, niin, teoria se oli, esitti, että tapahtuisi aikavääristymä jossa aluksen sisällä aika kulkisi normaaliin tahtiin mutta sen ulkopuolella ajan kulku nopeutuisi.

Taisi olla joku Clarken kirja josta tuosta luin. Selkeätä scifiä kuitenkin Smile
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 05.02.2008 22:57    Post subject: Reply with quote

Quote:
Nopeus ei voi olla yli valon nopeuden. On tietysti kokeita, joissa
valonnopeus on ylitetty, mutta näissä yhdessäkään ei ole informaatiota
siirtynyt.


Tarkoittanet tachyoneja? Ne pitäisi vain saada tosiaan kuljettamaan informaatiota ja massaakin....
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
tkorte



Joined: 23 Dec 2005
Posts: 648
Location: Ilomantsi

PostPosted: 07.02.2008 11:53    Post subject: Reply with quote

Perinne kinastelua..Jep jep. Varmaankin jollain fyysikko sivuilla teidät teilattaisiin 6-0, eli täällä on turvallista päteä kun 99% ei ymmärrä eikä innostu..
Miten te oikein valitsette foorumin? Jos te haluatte puhua autoista niin te menette Marttojen keskustelusivuille Very Happy Very Happy Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 07.02.2008 13:15    Post subject: Reply with quote

Taisi olla perinneharrastaja Risku kun aloitti tämän suhteellisuusteoriarönsyn ja perinneharrastaja Auer taisi vastata siihen ekana. Eipäs kun Auer olikin vasta toka.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 07.02.2008 23:53    Post subject: Reply with quote

No, Tajunnanvirtaa-osastolla voi puhua vaikka autoista tai Kaiken Teoriasta. Itsekin taisin aikoinaan avata täällä säikeen kahdesta näkemästäni "ufosta".
Back to top
View user's profile Send private message
tkorte



Joined: 23 Dec 2005
Posts: 648
Location: Ilomantsi

PostPosted: 08.02.2008 18:22    Post subject: Reply with quote

ufot onkin maanläheinen ja kansantajuttava aihe. kaikki on yhtä fiksuja siinä asiassa Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Tajunnanvirtaa All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group