Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Lisää kinastelua: nokit, jänteet ym.
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Tajunnanvirtaa
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 19.01.2008 02:20    Post subject: Reply with quote

Minua on kehoitettu lukemaan kisasäännöt. Mistähän ne löytäisin?

Olen ymmärtänyt, että säännöstö on hieman elävähkö ja vaihtelee paikoittain. Luunokkinen ja -teräinen visanuoli on kuitenkin hyväksyttävä kaikissa skaboissa? Mutta miten on kaupan taulukärkien kanssa? Muovinokeistahan jo mainitsitkin, että ne voivat aiheuttaa kinastelua ja paheksuntaa.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 19.01.2008 09:27    Post subject: Reply with quote

http://www.perinnejousi.fi/
sieltä tapahtumatlinkin alta löytyy "Säännöt ja kilpailun aikataulu"
josta näkee viimevuotiseen kilpailuun liittyvät säännöt. En ole mikään
sääntöekspertti, mutta ilmeisesti eripuolilla nää säännöt vaihtelee
jonkin verran.
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 19.01.2008 13:18    Post subject: Reply with quote

Jumankevita! tkorte on kun onkin oikeassa. Välineeni ovat sääntöjen vastaiset.

Hirvensarvesta tehdyt leikkurikärjet eivät täytä sääntöjen määräyksiä...leikkurit kun kielletään kokonaan Confused

Tuosta nuolinokkirajoituksesta voisin hieman purnata. Noita kartioholkillisia valmisnokkeja kun ei juuri muusta matskusta tehdä. Perinnemielessä tietysti koko irtonokki on vähintäänkin kerettiläinen ja jänneuran voi hinkata suoraan nuoleen. Tosin tuo +40#:nen lasikuitujousenikin rikkoo tuolla tavoin tehdyt nuolet...

Noh. Ehkä näppärä hesalainen käy kampittamassa lähimetsiköstä peuran ja sahaa siltä sarvet nokkiaineeksi Very Happy

Juu. Mä kettuilen nyt hieman Wink
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 19.01.2008 15:57    Post subject: Reply with quote

Self-nokit kannattaa vahvistaa langalla. Ne eivät kestä ilman.

... muuten olen sitä mieltä, että taulukärjestä+kaupallisesta aihiosta ja valmiiksileikatutuista sulista koostuvien nuoleten primitiivisyys ei lisäänny olennaisesti, jos muovinokin vaihtaa vannesahattuun self-nokkiin ...

(... mutta sinänsä säännöt voivat olla millaisia vaina ja jollakin on aina eriävä mielipide ...)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 19.01.2008 17:40    Post subject: Reply with quote

Kyllä, vahvistamattomat selfnokit ovat vaarallisia.
Lankaa vaan ympäri niin kestää halkeamatta vaikka kuinka kovilla paunoilla.

Ulkonäköä ja vaivannäköä lukuunottamatta selfnokin ei tarvitse ominaisuuksiltaan poiketa muovinokista lainkaan.
Itse olen sitä mieltä että muovinokkien salliminen kilpailussa vain lisäisi osaanottajien määrää. Toisaalta nykyiset puritaaniset säänötkin ovat kyllä oikein hyvin perustellut.

Minulla on nykyisin käytössä helposti korjattavat muovinokilliset kulutustavara-treeninuolet sekä "melkein viimeisen päälle"-juhlanuolet kilpailukäyttöön.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 22.01.2008 03:10    Post subject: Reply with quote

Säännöistä vielä. Leikkurit ovat kiellettyjä siksi, koska ne raatelevat tarpeettoman paljon maaleja ja lisäksi leikkurilla osuu helpommin muiden nuoliin, kun vaikkapa saman ryhmän 8 henkilöä ampuu yhteensä 24 nuolta 3D-elukan pienelle vitaalialueelle. Ohi menevät leikkurit osuvat puihin tai taustan puuosiin upoten syvälle, jolloin niiden irti kaivamiseen menee turhaan aikaa. Eli leikkureista ei ole muuta kuin haittaa tavallisessa 3D-kisassa. Jotkut seurat järjestävät vastaavasti myös kisoja, joissa ammutaan nimenomaan leikkureilla. Tällöin ammutaan kuitenkin vain yksi nuoli per kohde.

Ratakärki on kaikkialla hyväksytty kärkityyppi, poikkeuksena mainitut leikkurikisat sekä jotkin ultra-primitiiviset kisat, joissa ei hyväksytä metallia.

Muovinokki leimaa puunuolen moderniksi, sitä ei parhaalla tahdollaankaan voi pitää primitiivisenä tai perinteisenä. Mielestäni niitä ei ole mitään syytä sallia perinnekisoissa, missä ammutaan luonnonmateriaalijousilla. Jos lasikuitujousi on sallittu, niin silloin muovinokkikin kuuluu asiaan. Esimerkiksi Kylämäen elokuun kisoissa on nyt jo vuosia ollut säännöllisesti 50-60 ampujaa näillä ehdoilla, eikä olennaisesti suurempaa määrää tarvita. Jos säännöt tuntuvat liian kovilta, niin muitakin kilpailuja löytyy ympäri Suomea. Ironista sinänsä, että useimmat muovinokkikilpailut ovat pienempiä kuin Kylämäen kisa.
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 23.01.2008 00:09    Post subject: Reply with quote

Jepa. Kyllä tuo tuota pähkinäpensasta on. Tuttuja pähkinöitä on kuvassa Smile

Sitten nokkiasiaa.

Quote:
Muovinokki leimaa puunuolen moderniksi, sitä ei parhaalla tahdollaankaan voi pitää primitiivisenä tai perinteisenä.


Aiheutuuko tuo leimaantuminen muovinokkien räikeähköistä väreistä vai muodoista vaiko vain materiaalista? Perinteisen näköiseksi tehty muovinokki on yllättävän perinteisen näköinen...jos nyt irtonokkia ylipäätään voi pitää perinteisenä.

Nakkaampa pienen tehtävän. Laitan tähän liitteeksi kuvan. Kuvassa on kolme itse tekemääni keskeneräistä nuolta ja niissä itse tekemäni nokit. Yksi noista kolmesta nokista ei ole perinteistä materiaalia. Osaatko, tai osaako joku muu, sanoa mikä se noista kolmesta on?

En siis yritä lanseerata muovinokkeja perinneharrastukseen. Minunkaan mielestäni ne eivät oikein istu siihen. Tämä tarkennuksena ettei kortelaiset tule ja nirtsaa minua Wink

Se mitä oikeastaan haluan sanoa, on se, että käsittääkseni nokin materiaali ei juurikaan muuta nuolen ominaisuuksia, edellyttäen tietysti painon pysymistä joissakin rajoissa, ja ainoaksi merkittäväksi tekijäksi jäänee visuaalinen ulkoasu.

Ja jos tuon ulkoasun saa perinteiseksi niin...Juu. Mä tiedän olevani vaikea ihminen Rolling Eyes

Leikkurikiellon skaboissa ymmärrän hyvin. Varsinkin kun testailin juurikin tekemiäni nykyaikaisia leikkurikärkinuolia. Seuraavaksi teen varmaankin uuden testitaulun Confused
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
tkorte



Joined: 23 Dec 2005
Posts: 648
Location: Ilomantsi

PostPosted: 23.01.2008 14:11    Post subject: Reply with quote

Ensteks muovi on luonnossa jätettä. Toiseks tarkoitus on tehdä itse, eikä olla riippuvainen siitä mitä kaupasta saa.

Ja kyllä. Sie yrität tolleen päästä ali siitä, missä aita on matalin..Sama kun ostas lasikuitujousen ja päällystäs sen puuviiluilla. Näyttäis ihan puujouselta Surprised Mahtavata!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 23.01.2008 18:02    Post subject: Reply with quote

ensimmäinen vasemmalta. ja ulkonäöllä nyt ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. yhtälailla kasveista saa räikeitä värejä joilla voi maalta puun nokkipuolen. aasialaiset käyttivät bambunuolissaan erillisiä inserttinokkeja. olen myös kuullut nokkeja tehtävän marmorista (olisiko ollut japanissa).
Muovi vaan ei ole perinteistä vaikka sitä kuinka maalaisi tai värkkäisi ja siksi se on kielletty. piste.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Martti Auer



Joined: 27 Jul 2004
Posts: 2043
Location: takapajula

PostPosted: 23.01.2008 18:33    Post subject: Reply with quote

Joo, kaikista vasemman puoleinen koska se on täysin symmetrinen, nuo muut nokit tuossa ovat epäsymmetrisiä, self-nokit ovat tai saattavat olla ehkä epäsymmetrisiä, jos niitä ei osaa tehdä tarpeeksi hyvin, mutta mikä ettei tekisi noita irtonokkeja vaikka sarvesta tai jotakin, puiset selfnokit ovat kuitenkin aivan hyviä, ehkä sillä pyritään antamaan kuvaa, että myös puinen selfnokki toimii, että muovinokki ei saisi siinä suhteessa jotakin monopolia, että ei voisi käyttää kuin muovinokkia tai nuolella ei voisi muuten ampua? Shocked ??? Surprised Confused Question Arrow Exclamation Idea Very Happy Sad Razz Embarassed Crying or Very sad Wink Smile Mad Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool Cool
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 23.01.2008 18:56    Post subject: Reply with quote

Quote:
Ensteks muovi on luonnossa jätettä. Toiseks tarkoitus on tehdä itse, eikä olla riippuvainen siitä mitä kaupasta saa.


Käyttämämme liimat ovat lähes kaikki luonnossa jätettä. Käyttämämme jännelanka on luonnossa jätettä...

Nuo nokit ovat mitä suurimmassa määrin itse tehtyjä.

Quote:
Ja kyllä. Sie yrität tolleen päästä ali siitä, missä aita on matalin..Sama kun ostas lasikuitujousen ja päällystäs sen puuviiluilla. Näyttäis ihan puujouselta Mahtavata!


Ja ei. Aita olisi matalin siinä kohdassa jossa nokkiura viilataan suoraan nuoleen ja vahvistetaan langalla. Oletko itse koskaan tehnyt luunokkia?
Kyllä siinä aika kova homma on verrattuna viilaamiseen.

Tuo lasikuitujousivertaus taas menee pyllylleen siinä, että nokin materiaali, oli sitten mitä hyvänsä, ei muuta jousen eikä itse nuolenkaan ominaisuuksia. Lasikuidun vaikutukset jousissa kyllä tiedetään ja tunnetaan.

Tuolla samalla perusteella, ei muuta olennaisesti lopputulosta, on hyväksytty nykyaikaiset liimat ja jännemateriaalit. Kyllä se on tuo järkyttävä vihreä väri joka tässä nokkihommassa mielestäni eniten mättää. En itsekään kiinnittäisi sellaista puunuoleen.

Quote:
Muovi vaan ei ole perinteistä vaikka sitä kuinka maalaisi tai värkkäisi ja siksi se on kielletty. piste.


Tiedätkö, että epoksiliima on muovia? Samaten vedenpitävä B3 maitoliima on muovia...kaikki hiilisidoksia muodostavat liimat ovat polymeerejä eli muovia.

Mainittakoon vielä kerran, että minä en lanseeraa muovinokkia. Itse en hyväksyisi sellaista vihreätä, enkä mitään muutakaan räikeän väristä muovinokkia puunuoleen. Asioista on silti hyvä puhua ja pitääkin puhua. Näin ainakin mielipide-erot tulevat esille.

Jos nokki on itse tehty ja perinteisen mallinen eikä riitele väriltään perinteisten värien kanssa ei minulla ole mitään syytä olla hyväksymättä sitä pelkän materiaalin perusteella.

Kivaa tämä kinaaminen Wink
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 23.01.2008 19:13    Post subject: Reply with quote

ja siksi en noita liimoja käytäkkään. ja ilmeisesti osuin jopa oikeaan kun et kommentoinut sitä.
ja vaikka itse valmistaisi perinteisin menetelmin perinteisen mallisen ja oloisen asian joka ei ole perinteisestä materiaalista niin se vain EI ole perinteistä. muovia ei käytetty jousissa ennen aikaan, joten se nyt vaan ei sovi tämän sivuston ktegoriaan. yritähän ymmärtää. ja muovinokkeja ei hyväksytä siksi että niitäkään ei ole käytetty ennen 1900 lukua. ei tuo asia nyt noin helvetin vaikea ole ymmärtää.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 23.01.2008 23:26    Post subject: Reply with quote

Ymmärtääkseni täällä silti kaikki käyttävät dacronia Shocked
Mikäs juju siinä sitten on?
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 24.01.2008 00:11    Post subject: Reply with quote

Quote:
yritähän ymmärtää. ja muovinokkeja ei hyväksytä siksi että niitäkään ei ole käytetty ennen 1900 lukua. ei tuo asia nyt noin helvetin vaikea ole ymmärtää.


Kyllähän minä nuo asiat ymmärrän. Sitä en ymmärrä, että yrität vaientaa mielestäni hyvän keskustelun sillä perusteella, että tuo ei ole perinteistä ja tästä aiheesta ei siksi saa keskustella saati esittää mielipiteitä...

Tuota nuolinokkisääntöä kyseenalaistan siksikin, että on epäjohdonmukaista laatia sääntöjä joita ei pysty mitenkään valvomaan. Nykymuoveihin on lisätty jopa jäljiteltyä alkuperämateriaalia mukaileva tuoksu. En näe muita keinoja varmistaa 100%:sti onko nokki muovia vai alkuperäistä materiaalia kuin laboratoriokokeet.

Meillä ei oikeastaan ole tuossa asiassa muuta kuin kunkin oma moraali vahtimassa sitä käytetäänkö hyväksyttyjä materiaaleja vai ei. Ja vaikka minä olenkin jo myöntänyt itselleni, ettei minun tarvitse olla aina paras, niin ovatko kaikki muutkin myöntäneet sen? Esimerkkinä muutamahko ebotapaus tuolta rehdiltä urheilupuolelta...

Onneksi näissä perinneskaboissa ei pääse rikastumaan vaikka voittaisikin. Mutta pelkkä voittaminen on tietyn luonteiselle ihmiselle tärkeä asia.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 24.01.2008 13:41    Post subject: Reply with quote

en sitten ilmeisesti kuulu kaikkiin, sillä en ole koskaan käyttänyt dacronia. Minulla on eräs lasikuitujousi jonka sain lahjaksi. Skyytilaisen mallinen, ja siinä on käsitykseni mukaan dacron jänne. mutta en ole sitä valmistanut niin en ole siis dacronia käyttänyt, enkä nää syytä miksi käyttää.
Minusta kisan voi voittaa vain jos osallistuu siihen luvallisilla välineillä.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 24.01.2008 15:18    Post subject: Reply with quote

Eli et siis hyväksy perinnejousiksi jousia, joissa on dacronjänne ?
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 24.01.2008 17:52    Post subject: Reply with quote

hyväksyn hyväksyn. jousi osa itsessäänhän on puuta tms, mutta itse en vaan nää syytä käyttää dacronia, jolloin jouseni ovat astetta perinteisempiä katsomukseni mukaan.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 25.01.2008 00:16    Post subject: Reply with quote

Koska useampia veikkauksia nokkien materiaaleista ei ole tullut niin lienee aika paljastaa totuus.

Yksikään noista kolmesta nokista ei ole perinteistä materiaalia vaan teollistumisen mukanaan tuomaa jätettä. Oikeastaan vieläpä ongelmajätettä jos oikein tarkkoja ollaan.

Materiaalina on kylläkin luonnonhartsi mutta sitä ei ole tuossa muodossa tunnettu ennen puunjalostuksen tuomaa tarvetta poistaa hartsi prosessista. Voi kylläkin olla, että tuo tarve on ajoittunut maagisen rajan 1930 varhaisemmalle puolelle mutta siitä minulla ei ole tietoa.

Myönnän asettaneeni pienen miinan. Tarkoitukseni ei kylläkään ollut loukata tai halventaa kenenkään perinnetietoutta tai muuta asiantuntemusta. Olen pahoillani jos joku vetää siitä herneen nenutskiin Very Happy No enkä ole. Jos tuosta loukkaantuu niin joutaa loukkaantuakin Wink

Pointti tuossa arvaustehtävässä oli kuitenkin se, että jos jotakin valmistetaan eiperinteisestä materiaalista käsityönä niin saa olla aika guru joka sen eiperinteiseksi tunnistaa pelkästä ulkomuodosta.

Juuei. En tule käyttämään noita nokkeja skabanuolissani mutta treeni- ja hupiammuntanuolissa kyllä.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
tkorte



Joined: 23 Dec 2005
Posts: 648
Location: Ilomantsi

PostPosted: 25.01.2008 15:20    Post subject: Reply with quote

Quote:
Käyttämämme liimat ovat lähes kaikki luonnossa jätettä. Käyttämämme jännelanka on luonnossa jätettä...


No ei mun nykyaikaiset liimat ole. Purkissa lukee että kuivnut liima voidaan käsitellä normaalin talousjätteen tavoin. Eikä multa ole yksikään jousi jäänyt metsään, nuolia kymmenittäin.
Älä yleistä. Minä käytän vain ja ainoastaan pellavaa, kuten moni muukin.

Quote:
Ymmärtääkseni täällä silti kaikki käyttävät dacronia
Mikäs juju siinä sitten on?


Juju on siinä että sie et ole perehtynyt asioihin,vieläkään.

Quote:
Aita olisi matalin siinä kohdassa jossa nokkiura viilataan suoraan nuoleen ja vahvistetaan langalla.


Jos verrataan ostettua muovinokkia ja selfnokkia, niin kumpikos se nyt on helpompaa? Ja kun tää on myös fiilis hommaa. Muovi hengetön(vaikka haisiskin puulle), puu elävä, sillä on sielu.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 25.01.2008 16:02    Post subject: Reply with quote

Quote:
Älä yleistä. Minä käytän vain ja ainoastaan pellavaa, kuten moni muukin.


Sori, muotoilen lauseeni uudelleen...
Täällä käytetään dacronia. Minkä takia se on hyväksyttävää, kun
verrataan vaikka muovinokkeihin, jotka eivät ole?

En minäkään muovinokkeja käyttäisi, mutta ihmettelen vain tuota
ristiriitaa. Mun mielestä dacronikin pitäisi kieltää, jos muovinokit
kielletään. Niin ja noi nykyaikaiset liimatkin.

Quote:
Juju on siinä että sie et ole perehtynyt asioihin,vieläkään.


Mutta kovasti yritän ottaa selvää. Juurikin näillä kysymyksillä, joihin
vastaat vittuillen...
Back to top
View user's profile Send private message
jtahola



Joined: 17 Aug 2006
Posts: 320
Location: Lempäälä

PostPosted: 25.01.2008 16:54    Post subject: Reply with quote

Jousessa käytän dacronia, ohutta mutta kestävää pellavaa yritin etsiä pitkään tampereen seudulta ja kaikenlaista pellavalankaa onkin kaappi väärällään mutta "liian paksua, liian heikkoa tai epätasainen laatu, ei tätä voi käyttää..." Ainaskaan turhaa pellavalankaa en viitsis enää ostaa.

Muutamassa jousessa oon käyttäny hirvensarvinokkeja, jotka liimasin epoksilla. Suunnitelmissa jousi kahvaliitoksella jossa liimana epoksi.

Nuolissa taulukärjet kiinni kuumaliimalla kuten myös hirvensarvinokit. Sulat kiinni lateksiliimalla ja langalla.

Setti siis näyttää perinteiseltä/primiltä (poislukien jänne) vaikka ei sitä olekkaan koska sisältää nykyaikaisia kiinnitysmateriaaleja.

Oon valmis kokeileen myös luomu-tuotteita kunhan tiedän niiden toimivuuden ja saan niitä kohtuuhinnalla käsiini. Ja joissakin tapauksissa myös käden taitojeni pitää kehittyä (liitokset).

Itellä sellanen mielikuva aiheesta "dacron-jänne vs muovinokki" että muovinokki on kuitenkin helpompi korvata perinne/primi-versiolla ...
_________________
-JTAhola-
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 25.01.2008 17:22    Post subject: Reply with quote

no kenties jänteen ja nokin idea on siinä, että selfnokin voi tehdä kuka tahansa vaikka kysillä ja hampailla jos huvittaa, mutta suuri osa täälläkin hengaavista asustaa betoniviidakossa josta nyt ei välttämättä ole kaikkein helpoin saada esim jänteitä jänteen tekoon. en kyllä ymmärrä miksi pitää tilata dacronia kun prismasta saa hamppua jne materiaaleja miljoona kertaa halvemmalla ja helpommalla. ja ovat jopa PERINTEISIÄ. En tajua miksi joku edes käyttäisi muovinokkeja nuolessaan. self nokki ei maksa mitään on PALJON hienompi vaikka muovi näyttäisi puulta ja tuoksuisi siltä. lisäksi se on nopeampi tehdä eikä ympäristöön jää mitään paskaa jos nuoli hukkuu.

Ari: tuo kysymys nyt on ihan päin helvettiä laadittu! tottakai vedän herneen nokkaan, voisin yhtähyvin viedä sinut kolmen naisen eteen ja sanoa että valkkaappa se joka ei ole kannibaali. Aktin aikana voisin sanoa että, ainiin, ne oli sitten kaikki kannibaaleja. tyhmä kysymys. Kyllä jokainen osaa tehdä muovista puun näköistä, eikä sen tekeminen todista mitään muovinokkien puolesta.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Väiski 480



Joined: 01 Jul 2007
Posts: 136
Location: Helsinki

PostPosted: 25.01.2008 18:27    Post subject: Reply with quote

Quote:
En tajua miksi joku edes käyttäisi muovinokkeja nuolessaan. self nokki ei maksa mitään on PALJON hienompi vaikka muovi näyttäisi puulta ja tuoksuisi siltä.


Totta on että selfnokissa on enemmän munaa kun muovinokissa. Mikä myös on totta ja moneen kertaan todettua että räikee muovinokki näkyy paremmin maastossa kuin selfnokki. Ite kun ammun FFAA-kisoja joissa matkat on joskus turhankin pitkiä on moni nuoli vielä löytynyt kun auringonvalo osuu läpinäkyvään oranssiin muovinokkiin ja heijastuu sieltä silmään.

Halvempi ja halvempi, maksaa kaupassa 0,25 ? kpl, on vaivattomampi kiinittää JA, se säästää usein nuolen jos siihen ampuu perään. Mul on monta selfnokkista nuolta menny käyttökelvottomaks sen takia et oon niin helvetin hyvä ampuja ja robinhoodeja tulee koko ajan Very Happy no ei ehkä ihan, mut sitä sattuu. Koita santtu sallia muovinokit meikäläisen kaltaisille puoliprimitiiviharrastelijoille, ei sun tarvii käyttä jos et tykkää.

Lisäks muovinokki ei vaikuta nuolen käyttäytymiseen, se ei ole primi vaan siks ettei sitä käytetty. Vähän niinku taljajousi ei oo primi koska sitä ei oltu sillon keksitty. Luultavasti irtonokkeja ois käytetty enemmän jos niitä ois voitu tuottaa samaa tahtia kun nykypäivänä.

Nonii, pääsinpä mäkin vähän vineemään. Jänteistä en mee sanoon mitään....

Meillä kaikilla on yhteinen kiinostuksen aihe, ei tarvii riidellä. Pieniä mielipide-eroja saattaa ilmetä, mut ei niistä kannata hyppii silmille.

V.
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 25.01.2008 18:59    Post subject: Reply with quote

joo tottakai saat käyttää vaikka hiilikuitua jos huvittaa, mutta ei niistä nyt kuvia tänne pidä laittaa tai alkaa sanomaan että sama asia käyttää muovia kun selffareita.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 25.01.2008 21:30    Post subject: Reply with quote

Quote:
No ei mun nykyaikaiset liimat ole. Purkissa lukee että kuivnut liima voidaan käsitellä normaalin talousjätteen tavoin.


Se, että suurin osa nykyaikaisista liimoista ja muoveista on luonnossa hajoavia ei poista sitä, etteivätkö ne olisi luonnossa jätettä. Jos tuon ymmärtää toisin, voinee talousjätteetkin kipata luontoon.

Quote:
En minäkään muovinokkeja käyttäisi, mutta ihmettelen vain tuota
ristiriitaa. Mun mielestä dacronikin pitäisi kieltää, jos muovinokit
kielletään. Niin ja noi nykyaikaiset liimatkin.


Tuota ristiriitaisuutta muovien käytössä minäkin ihmettelen ja siksi kai kyseenalaistankin asiaa. Lakoissa, maaleissa, liimoissa ja jänteissä muovi on ok mutta ei enää nuolinokeissa. Noista viidestä siinä ainoassa jossa sillä ei ole vaikutusta ominaisuuksiin...

Quote:
Ari: tuo kysymys nyt on ihan päin helvettiä laadittu! tottakai vedän herneen nokkaan


Onneksi tässä on tuota välimatkaa Wink

Eikä tuo kannibaalinaisvertaus ole ollenkaan osuva. Eihän ole tarkoitus "ruokailla" niiden kanssa vaan harrastaa hmmm....ruumiinkulttuuria. Enkä kyllä tällä iällä ole enää muutenkaan kranttu naisten suhteen...kaikki kelpaa jos vain saisi kiinni Confused

Senhän tuo "testi" osoitti, että käsityönä tehty normaalikäsityksestä (muovinokki) ulkomuodoltaan ja väriltään poikkeava nokki on materiaalinsa puolesta erittäin vaikea tunnistaa. Kaksi kolmesta olisi kelvannut.

Eivätkä noin tehdyt nokit kyllä leimaa nuolta mitenkään moderniksi. Sehän on pääperusteluna muovinokkien kiellolle.

Quote:
Meillä kaikilla on yhteinen kiinostuksen aihe, ei tarvii riidellä. Pieniä mielipide-eroja saattaa ilmetä, mut ei niistä kannata hyppii silmille.


Pöh. Tässä mitään riidelty olla. Keskusteltu vain henkevästi yhteisestä kiinnostuksen aiheesta Wink

Quote:
Mutta kovasti yritän ottaa selvää. Juurikin näillä kysymyksillä, joihin vastaat vittuillen...


No ehkä sittenkin hieman...

Tämä ei mielestäni ole mitään kukkulankunkkuleikkiä vaan harrastus. Minulla ei ole tarvetta olla suuri guru joka tietää kaiken ja muut ovat osaamattomia ja taitamattomia tumpioita. Niitäkin kyllä osuu tänne...niitä osaamattomiakin. Itsekin olin sellainen vielä jonkin aikaa sitten enkä mielestäni vieläkään osaa tehdä jousta kunnolla. Nyt sentään jo tiedän jotakin ja ehkä jonakin päivänä vielä onnistunkin.

Näitä nyt opittuja tietoja ja taitoja en ole oppinut vittuiluista vaan Jurin ja jkekonin ja Simon kaltaisten ihmisten kärsivällisesti antamista neuvoista. Kärsivällisesti siksi, että olen hanakka empiirisille kokeiluille ja lipsun opetetusta linjasta herkästi. Kiitokset heille kärsivällisyydestä.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 25.01.2008 21:41    Post subject: Reply with quote

Vielä hieman muovien historiasta. Lähteenä Wikipedia:

"Lontoon Maailmannäyttelyssä 1862 Alexander Parkes esitteli oman parkesiiniksi ristityn muovinsa, jota voitiin muovata lämmitettynä. Tämän selloosapohjaisen muovin tarkoitus oli korvata norsunluuta. Parkes ei kuitenkaan kyennyt kehittämään muovinsa tuotantoa teolliseksi. Parkesiini alkoi myös vanhetessaan halkeilla. Amerikkalainen John Wesley Hyatt käytti toista liotinta myös selloosapohjaisessa selluloidiksi kutsutussa muovissaan, joka esiteltiin 1863. Hyattin selluloidi oli kestävämpää ja lisäksi hän pystyi käynnistämään teollisen tuotannon.

Ensimmäinen suomalainen muovitehdas, Sarvis Oy aloitti tuotannon 1921 Tampereella. Sarvis käytti parhaimpina aikoina 30 000-40 000 litraa maitoa päivässä, koska sen käyttämä muovi oli galaliitti."

Eli historiallisen taustansa puolesta muovien käytölle ei olisi mitään esteitä.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 25.01.2008 21:55    Post subject: Reply with quote

no tuo kannibaalivitsi nyt on jo aika vanha ja oletin että olisit tiennyt sen. se menee jotenkin näin: Valkoinen antropologi oli käymässä afrikan sydämessä erään tuntemattoman heimon luona. Heimolaiset päättivät suorittaa antropologilla sarjan kokeita ja viimeisin niistä tulisi olemaan vaikein.
viidakkotatuoinnin jälkeen mies ei osannut enää odottaa pahempaa ja kun viimeisen haasteen kohdalla oli edessänsä kolme kaunista neekeriprinsessaa ei hän osannut olettaa mitään. Päällikkö sanoi: tässä ovat koko alueen kolme parasta suihinottajaa, mutta valitse huolella, sillä yksi heistä on myös kannibaali.
enkä mie sulle muuten ns vittuilisi, mutta en vaan suvaitse muovinokkeja tällä foorumilla näkyvän. taikka muuta modernia NÄKYVÄÄ materiaalia. en varmaan ois sanonu sanaakaan jo nuolet ois ollu jossain jousen kanssa samassa kuvassa ilman että olisit todennut niitä muovinokeiksi.
Niin, modernit liimat sallitaan todennäköisimmin sen takia, että näissä suomen kosteahkoissa ilmanoloissa ei pelkkä jänisliima pelitä. tämä on siis ihan jousenrakennuksen kannalta olennainen osa täällä, jos haluaa käyttää laminaatteja. Muovinokeilla taas kuten sanoit ei ole mitään vaikutusta mihinkään.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
*Vympel*



Joined: 18 Jan 2008
Posts: 61

PostPosted: 25.01.2008 22:18    Post subject: Reply with quote

Ari Rantala wrote:

Eli historiallisen taustansa puolesta muovien käytölle ei olisi mitään esteitä.


Ei varmaankaan jos valmistetaan kahvinkeittimiä, auton kojelautoja tai TV: kuoria.
Perinnejousiin se ei kuitenkaan sovellu.
Back to top
View user's profile Send private message
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 25.01.2008 22:44    Post subject: Reply with quote

Ari, mitäs nyt oikein säädät.

Ei tuo minun kommenttini ollut sinulle.

Kommenttini:
Quote:

Mutta kovasti yritän ottaa selvää. Juurikin näillä kysymyksillä, joihin vastaat vittuillen...
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 26.01.2008 00:00    Post subject: Reply with quote

Quote:
Niin, modernit liimat sallitaan todennäköisimmin sen takia, että näissä suomen kosteahkoissa ilmanoloissa ei pelkkä jänisliima pelitä. tämä on siis ihan jousenrakennuksen kannalta olennainen osa täällä, jos haluaa käyttää laminaatteja. Muovinokeilla taas kuten sanoit ei ole mitään vaikutusta mihinkään.


Minun uskomukseni mukaan muovinokit ovat kiellettyjen juttujen listalla vain ja ainoastaan siksi, että ne näyttävät räikeine väreineen puunuolen päässä aisvankin hirveiltä Wink

Quote:
Ari, mitäs nyt oikein säädät.

Ei tuo minun kommenttini ollut sinulle.


Juuei. Siitä mihin vastasit irroitettuna tuo saattoi vaikuttaa hmm...irralliselta. Tarkoitin sen kuitenkin kuvaamaan sitä, että ihan sovussa tätä(kään) keskustelua ei kaikin osin ole käyty.

Mutta kyllä meidän kaikkien pitää hieman sietää pikkuvittuiluakin eikä täräyttää heti täyslaidallista jos joku juttu kolahtikin omaan nilkkaan.

Keskustelua pitäisi (kuuluisa konditionaalimuoto eduskunnassakin) käydä rakentavasti ja siltä pohjalta, että meitä "hairahtelevia" harrastajia ohjattaisiin perinnetietouden syvimpiin saloihin asiallisin kommentein eikä vittuillen osaamattomuudesta ja/tai tietämättömyydestä.

Quote:
Ei varmaankaan jos valmistetaan kahvinkeittimiä, auton kojelautoja tai TV: kuoria.
Perinnejousiin se ei kuitenkaan sovellu.


Väitätkö, ettei muoveja olisi käytetty jousissa tai nuolissa ennen 1930-lukua?

Totta, että varsinainen muovien vallankumous tapahtui vasta 1950 tienoilla mutta teollisen tuotannon alkamisesta 1863 vuoteen 1930 sopii 67 vuotta jona aikana muoveja kokeiltiin lähes kaikkeen.

Santtu. Kyllä mä ton olen kuullut ennenkin mutta oletkos sinä tätä? Ja tämä on ihan oikeasta elämästä ja mielestäni kuvaa hyvin osumisen vaikeutta.

Mirja Pyykkö haastatteli ohjelmassaan sotaveteraania ja eteni hieman siltä henkisen kantin kestävyyden kantilta asiaa. Mirjan kysymykseen "Oliko se vaikeata ampua toista ihmistä silloin sodassa?" veteraani mietti hetken ja vastasi "Olihan se aina välillä vaikeata kun ne juostessaan mutkittelivat"
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
*Vympel*



Joined: 18 Jan 2008
Posts: 61

PostPosted: 26.01.2008 00:44    Post subject: Reply with quote

[quote="Ari Rantala"]
Quote:


Väitätkö, ettei muoveja olisi käytetty jousissa tai nuolissa ennen 1930-lukua?


En suinkaan. Tiedän vain että perinnejousia on tehty 2000 luvullakin ja niissä ei edelleenkään käytetä plastiikkakirurgiaa.
Se on eri asia jos sinun mielestäsi perinnejousi voi olla 1929 rakennettu muovikomposiitti. Minun mielestäni se ei sitä ole.
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 26.01.2008 01:08    Post subject: Reply with quote

Quote:
Se on eri asia jos sinun mielestäsi perinnejousi voi olla 1929 rakennettu muovikomposiitti. Minun mielestäni se ei sitä ole.


Kyllä minulla on hyvinkin selkeä näkemys siitä millainen perinnejousi on. Mutta nyt ei olekaan kysymys siitä.

Minä kyseenalaistan sääntöjen ristiriitaisuutta joissa muovi toisaalla sallitaan ja toisaalla kielletään. Tässä on mielestäni selkeä ristiriitaisuus.

Jos mennään tiukasti sääntöjen mukaan niin sinä saat osallistua kisaan vuodelta 1929 olevalla muovikomposiittijousellasi. Koska se täyttää vaatimuksen "ennen vuotta 1930" mutta minä en saa koska nuolissani on muovinokit.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 26.01.2008 01:24    Post subject: Reply with quote

Dacron on hyväksytty, koska kukaan ei vastusta sitä. Valkonaamaiset perinneampujat hyväksyvät dacronin, samoin mongolit, intiaanit ja muut. Okei, Tim Baker, siis tämä Kosteusmittari-Tim, ei hyväksy dacronia, mutta hänen näkemystään ei oteta huomioon.

Säännöissä ei pyritä täydelliseen loogisuuteen vaan saamaan aikaan sopivat säännöt. Ne ovat aina kompromissi, kuten kaikki säännöt ja lait ovat. Voltaire jo ironisoi tätä lähes 300 vuotta sitten, että "lait kieltävät tasapuolisesti köyhää ja rikasta asumasta siltojen alla".

Säännöt vosivat olla sellaiset, että jousenjänne täytyy tehdä luonnonjänteestä tai nokkoskuidusta. Tällöin saisimme kilpailut, joissa on noin 5 osanottajaa. Jos haluamme 50 osanottajan kilpailut, jänne on dacronia. Sama pätee kaikkiin muihinkin yksityiskohtiin. Sen sijaan meidän ei tarvitse sallia muovinokkeja. Saamme aikaan sopivan kokoiset kisat ilman muovinokkejakin.

Minua on jo pitkään kiinnostanut ajatus luoda erillinen preeriajousikisa, jossa säännöt olisivat paljon tiukemmat kuin nykyisissä Kylämäen kisoissa. Jousen maksimipituus olisi 130 cm. Sivuprofiili olisi rajoitettu D- ja B-profiileihin ja ehkä loiviin vastakaariin. Jänteen pitäisi olla luonnonjännettä. Vain vesanuolet hyväksyttäisiin ja varsien maksimipituus olisi 65 cm. Kisa koostuisi tarkkuus-, nopeus- ja pituusammuntaosioista. Tiedän, että jos tällainen kisa joskus pidetään, siinä on alle 5 osanottajaa.
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 26.01.2008 01:48    Post subject: Reply with quote

Quote:
Säännöissä ei pyritä täydelliseen loogisuuteen vaan saamaan aikaan sopivat säännöt. Ne ovat aina kompromissi, kuten kaikki säännöt ja lait ovat. Voltaire jo ironisoi tätä lähes 300 vuotta sitten, että "lait kieltävät tasapuolisesti köyhää ja rikasta asumasta siltojen alla".


Onko täysin loogisia sääntöjä olemassakaan? Aina löytyy joku Rantala joka keksii epäloogisuuksia Wink

Epäloogiset säännötkin ovat kuitenkin kaikille samat, paitsi sille köyhälle, ja jotta asia olisi jollakin tavalla tasa-arvoinen osanottajille/harrastajille, säännöt pitää olla olemassa.

Selkeisiin epäkohtiin pitää silti pystyä vaikuttamaan ja sääntöjä olisi voitava muuttaa jos siihen on selkeä tarve. Eiväthän ne ole korvaamattomiin kivitauluihin hakattuja ja iäksi menetettyjä jos muutos osoittautuukin huonoksi.

Quote:
Minua on jo pitkään kiinnostanut ajatus luoda erillinen preeriajousikisa, jossa säännöt olisivat paljon tiukemmat kuin nykyisissä Kylämäen kisoissa.


Nakkasin tuolla aiemmin ehdotuksen perinteisimmästä perinnefoorumista. Okei tein sen piruuttani mutta toisaalta sille voisi olla tilaus. Itseäni ainakin kiinnostaisi kokeilla syntyykö ammuttava jousi ilman nykytekniikkaa ja materiaaleja. No ehkä konepuukko olisi sallittu mutta muuten säännöt olisivat tiukat ja luonnosta löytyviin materiaaleihin perustuvat.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
*Vympel*



Joined: 18 Jan 2008
Posts: 61

PostPosted: 26.01.2008 03:06    Post subject: Reply with quote

Ari Rantala wrote:


Nakkasin tuolla aiemmin ehdotuksen perinteisimmästä perinnefoorumista. Okei tein sen piruuttani mutta toisaalta sille voisi olla tilaus.


Heh, ihan hyvä vitsi.
Hankaniemen ideaan lyhyiden jousien kilpailuun voisi jopa ottaa osaakin.

Rantala. Älä nyt ota meloonia nenääsi, mutta nuo kuvissasi olevat "perinnejouset" ovat liian räikeästi värjättyjä ja koristeltuja. Perinnemateriaalimies tuntee "luonnon" touchin! Wink
Kaikki on detaljeista kiinni.
Back to top
View user's profile Send private message
Väiski 480



Joined: 01 Jul 2007
Posts: 136
Location: Helsinki

PostPosted: 26.01.2008 08:28    Post subject: Reply with quote

Quote:
Itseäni ainakin kiinnostaisi kokeilla syntyykö ammuttava jousi ilman nykytekniikkaa ja materiaaleja.


Toki se on mahdollista: http://www.youtube.com/watch?v=vPJmrWZmSRI

V.
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 26.01.2008 12:19    Post subject: Reply with quote

Quote:
Rantala. Älä nyt ota meloonia nenääsi, mutta nuo kuvissasi olevat "perinnejouset" ovat liian räikeästi värjättyjä ja koristeltuja. Perinnemateriaalimies tuntee "luonnon" touchin!
Kaikki on detaljeista kiinni.


Kritiikki on kaiken edistyksen ehdoton edellytys. Jos sitä ei olisi ei olisi tarvetta parannuksiin. Enkä minä nyt ihan niin pikkusieluinen ole, että tuollaisesta hernettä vetäisin Wink

Taisin joskus sanoa, että haluaisin jousieni olevan jousimaailman Ferrareita. Punaisen värin olenkin jo saanut muutamaan mutta tehoissa on vielä parantamista. Tosin tuo RedKenny on kyllä ihan täpäkkä jousi noin jousenakin...

Miten muuten sellainen varpaankynnellä veistetyn näköisyys parantaa jousen perinnearvoa tai muita ominaisuuksia?

Koristeellisuudella ei sinänsä ole perinnejousessa itseisarvoa mutta useimmat koristepunokset joita minä olen tehnyt täyttävät koristeen lisäksi toistakin tehtävää. Ovat esim. varmistuksena jonkun ikävän näköisen oksan kohdalla etc.

Enkä minä ole ainoa joka "koristelee" jousensa. Niinkin perinnetietoiset ihmiset kuin Amerikan intiaanit koristelivat jousensa, siis ne valkonaamoille myyntiin menevät, ties millä härpäkkeillä ja valkonaama uskoi saaneensa ainutlaatuisen aarteen.

Yhtenä tekijänä on siis vielä jousen arvostus. Meitä oikeasti perinnearvoja tuntevia ihmisiä on puolisen kourallista. Noilla kaikilla muilla ei ole kuin aavistus siitä mistä tässä on kyse. Jos annan esim. lahjana perinnejousen jollekin niin valitettavasti yhdeksän kymmenestä arvostaisi laadukkaasti tehtyä ja viimeisteltyä jousta enemmän ja käsittely on myös sen mukaista. Tyyliin: Perkele! Antoi tuollaisen nokisen kepin jota pitäisi vielä pitää seinälläkin. Kellariin joutaa tai polttopuuksi.

Viimeisenä on vielä se, että tuo on minun tyylini tehdä jousia. En ole tyrkyttämässä sitä kenellekään enkä väittämässä sitä ainoaksi oikeaksi tavaksi tehdä jousia.

Heh. Seinustalla on kymmenen jousta. Minä löydän helposti omani mutta sinä joudut arvailemaan Wink


Quote:
Toki se on mahdollista:


Ei hitto miten vaivalloisen näköistä! Taidan laiskapaskana pysyttäytyä näissä konetyökaluissa.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Väiski 480



Joined: 01 Jul 2007
Posts: 136
Location: Helsinki

PostPosted: 26.01.2008 17:19    Post subject: Reply with quote

Quote:
Ei hitto miten vaivalloisen näköistä! Taidan laiskapaskana pysyttäytyä näissä konetyökaluissa.


Käsittääkseni Thimosabv käyttää sekä teräs- että kivityökaluja jousen teossa. Sanoo että kivi on joihinkin tarpeisiin kuin luotu. Ehkä säkin voisit alkaa hybriidikäyttäjäksi....

V.
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 27.01.2008 15:56    Post subject: Reply with quote

Intän vielä hieman lisää noista muoveista Smile

Tietämättömyys on yleensä syynä ennakkoluuloille ja kielteiselle suhtautumiselle. Niin taitaa olla myös muovien kohdalla. Monikaan ei oikeasti tiedä mitä muovit itseasiassa ovat.

En nyt aio pitää mitään esitelmää polymeereista (muoveista) mutta sellainen pikaselvitys on selvästi aiheellinen.

Muoveja jaetaan erilaisiin ryhmiin monellakin eri tavalla ja yksi jakoperuste on se, että kuuluuko muovi luonnonmuoveihin vai synteettisiin muoveihin. Sitten on tietysti jako kerta- ja kestomuoveihin jne.

Luonnonmuovit, joihin kuuluu muun muassa tuo Simon mainitsema sellakka, joka itseasiassa on orgaanista hartsia, ovat luonnossa esiintyvistä ainesosista tehtyjä muoveja ja prosessi on useinkin varsin yksinkertainen.

Sellakkaa valmistetaan Kaakkoisaasian itäosissa elelevän Suomessakin tunnetun lehtikirvan sukuisen ötökän munista ja toukista. Intia on yksi suurimmista valmistusmaista ja sellakka on tunnettu teollisena materiaalina 1800-luvun puolivälin tienoilta asti. Uskon, että sellakan historia on paljon tuota ajankohtaa vanhempi.

Hartsi on tunnetumpi mutta monikaan ei tiedä, että sitä valmistetaan mm. pihkasta. Hartsin käytöstä noin ajallisesti minulla ei ole yksiselitteistä tietoa mutta mm. muumioiden balsamoinnissa tiedän sitä käytetyn. Ei siis ihan uusi keksintö tuokaan.

Muinaisaikain metsäsuomalainen todennäköisesti keräsi tilsan pihkaa, sytytti sen palamaan ja keräsi palavasta tilsasta tippuvan hartsin jousiensa etc. vahvikkeeksi. Sitä oliko hän niin fiksu, että olisi keitellyt lehtikirvoja ja suurustanut sellakkaa hieman epäilen. Mutta mahdotontahan sekään ei ole.

Sellakka ja hartsi ovat vain kaksi esimerkkiä luonnonmuoveista jotka perinnemielessä sopivat täysin perinnemääritelmään.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 27.01.2008 17:22    Post subject: Reply with quote

Vinkkejä sääntöjen laatijoiden kiusaksi:

-Kasviparkittua nahkaa keittämällä saadaan Cuir Bouilleksi kutsuttua muovia. Käytettiin enenvanhaan mm. haarniskoihin.
- Rasvattomasta maidosta saa kotikeittiössäkin helposti tehtyä norsunluunvalkoista kaseiinimuovia.

Näistä valmistettuja nokkeja joutuisi jo jonkin aikaa ihmettelemään. Kiäh, kiäh kiäh!

Pohtikoon jokainen kuitenkin omalla tahollaan että onko varmasti vaivan arvoista?
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 27.01.2008 18:16    Post subject: Reply with quote

josa olet laiksapaska niin miksi edes teet jousia puusta? eikä lasikuitulaminaatiti olis enemmän sun homma? ei joutuis edes tilleröimään, muovia sais käyttää mielein määrin ja kaikki työkalut olis varmasti nykyaikasia.
on siinä meillä priimajäsen kun ei laiskuuttaan viitsi puukolla vuolla vaan on pakko ostaa tai tehdä hirveän kokoinen vannesaha joka syö sähköä ja pitää melua. oikea perinnemies! Evil or Very Mad
Niin, se ei ole mistään fiksuudesta kiinni se metsäsuomalaisen muovin osaamattomuus. he olivat älykkäitä tietääkseen että muovia ei edes kannata keksiä. paljon helpompaa on tehdä kaikki puusta ja raudasta kuin alkaa keräilemään lehtikirvoja joita nimensä mukaisesti tuskin kovinkaan tiuhaan esiintyi tällä taiga vyöhykkeellä.
Muovi vaan ei ole noissa kisoissa sallittu nokkimateriaali joten ihan turhaan esitelmöit muovin hienoa historiaa. kielletty mikä kielletty.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 27.01.2008 20:35    Post subject: Reply with quote

Quote:
on siinä meillä priimajäsen kun ei laiskuuttaan viitsi puukolla vuolla vaan on pakko ostaa tai tehdä hirveän kokoinen vannesaha joka syö sähköä ja pitää melua. oikea perinnemies!


Ohoh! Nollasta sataan alle kahden sekunnin! Ja minä kun olen aina kuvitellut nuo pohjoisen miehet hitaiksi kiihtymään Very Happy

Kokeiles Santtu hieman toista lähestymistapaa asiaan. Laita vastakkain noiden muovien kiistaton historia ja 2000-luvulla laaditut skabasäännöt.

Löydätkö skabasäännöistä todisteen joka dellaa muovien käytön ja olemassaolon ja perinteisyyden?

Löydän oikeastaan vain yhden lauseen, sitäkään en säännöistä, johon voisi nojata. Se kuuluu näin: "Perinteisellä jousiammunnalla tarkoitetaan 1930-lukua edeltänyttä jousiammuntaa,".

Tästä lauseesta ei suoranaisesti löydy sitä pointtia jota tarkoitan mutta jos siihen lisättäisiin lause "yleisesti niinä aikoina käytetyillä välineillä", se tarkentuisi siihen mitä tarkoitan. Vaikkei täysin poistaisikaan sitä, etteikö muoveja olisi käytetty vähemmän yleisissä jousissa ja jousivälineissä.

Muovien käyttö kun ei ollut 1930-lukua edeltäneinä aikoina mitenkään yleistä.

Skabasäännöt ovat säännöt joilla kisataan skaboissa. Ne eivät määrittele jonkun materiaalin perinteisyyttä vaan ovat tarkoitettu tekemään kisasta tasavertainen osanottajille.

Perinteisyyden taas määrittelee...no ainakin se mitä löydämme historiankirjoituksista ja muista lähdeaineistosta.

En ole ollut laatimassa tämän yhdistyksen sääntöjä enkä toimintaperiaatteita ja ihmettelenkin sitä, että vaikka noissa periaatteissa mainitaan perinnetietouden levittäminen, niin tässä muoviasiassa tietoudesta ollaan tyystin vaiettu ja joiltakin osin aiheesta on tehty jopa kerettiläinen ja kovasti paheksuttava.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 27.01.2008 21:26    Post subject: Reply with quote

kyllä sitä kiihtyvyyttä löytyy ja vauhtia piisaa jos on tarve. en vain kykene ymmärtämään tuollaista "hui saatana kun on työlään näköstä, empä jaksa edes kokeilla" asennetta. tuollaisen jousen tekemiseen menee se kuukausi ja päivä päälle. kuukausi siis raakatyöstetyn aihion kuivumiseen.
Ja jousesta saa kyllä aivan yhtä hienon kivillä tehtynä kuin nauhahiomakoneella. Primitiivijousen tärkein aspekti nyt vaan ei ole se ulkonäkö vaan nuoline sinkoaminen. primitiivistä elämää elävä ihminen ei ollut sidoksissa käsitteeseen aika, vaan pystyi esimerkiksi kdassaan puunaamaan vermeitään samalla kuin vaimo/vaimot laittoivat ruokaa jonka hän oli aijemmin ampunut. toki kiirettäkin oli, mutta niin oli aikaakin.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 27.01.2008 22:51    Post subject: Reply with quote

Quote:
Primitiivijousen tärkein aspekti nyt vaan ei ole se ulkonäkö vaan nuoline sinkoaminen. primitiivistä elämää elävä ihminen ei ollut sidoksissa käsitteeseen aika, vaan pystyi esimerkiksi kdassaan puunaamaan vermeitään samalla kuin vaimo/vaimot laittoivat ruokaa jonka hän oli aijemmin ampunut. toki kiirettäkin oli, mutta niin oli aikaakin.


Jotain tuollaista olinkin ymmärtävinäni teksteistäsi. Me puhumme eri asioista. Minä puhun perinnejousista ja sinä primitiivijousista.

Olet aivan oikeassa siinä, että nuo mainitsemasi asiat pätevät primitiivijousen kohdalla mutta perinnejouseen ne eivät kaikilta osin istu.

Oletko nähnyt keskiaikaisia tai sitä hieman uudempia ylhäisölle tai peräti kuninkaallisille tehtyjä jousia? Kyllä niissä on kaikki mahdolliset krumeluurit mitä nyt jouseen voi ympätä niin, että sillä pystyy vielä ampumaankin. Kaikki muinaiset jousenkäyttäjät eivät suinkaan asuneet luolissa tai savimajoissa. Tämän toki tiesitkin.

Yksi asia mikä tässä mättää on se, että minä teen perinteisiä, tai ainakin niiden näköisiä, jousia 2000-luvulla. Laiska olen sen myönnän. Ja tietyissä jutuissa lyhytpinnainenkin. Kyllä se prkl piikiven slaissi lähtisi aika vinhasti kohti kaakkoa kun paita alkaisi kastua ja aihiossa olisi vain muutama kolo ja nekin poikkisyyn. En yksinkertaisesti osaa käyttää alkeellisia työkaluja ja koska minulla on nykyaikaisempiakin niin käytän niitä.

Nykyaikaisena ja tasa-arvoa arvostavana ihmisenä minulla ei myöskään ole pokeria istua veistelemässä joustani kun mamma raataa talon töissä vaan katson oikeaksi osallistua niihin.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 27.01.2008 23:02    Post subject: Reply with quote

Voi herranjestas sentään!
Muovinokkikiellon perimmäisenä tarkoituksena on estää helppojen tehdasvalmisteisten irtonokkien käyttö perinnejousikisoissa. Simo perusteli säännön mielestäni hyvin ja tyhjentävästi.

Irtonokkien tekeminen itse on vieläkin työläämpää kuin selfnokin viilaus nuolenvarteen. En löydä yhtään hyvää syytä miksi sellaista vaivaa viitsisi nähdä muovinpalojen kanssa, ne ovat hyvin epämiellyttäviä työstää. Saman tien tekee paljon hienommat sarvesta, luusta tai kovasta puusta.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 27.01.2008 23:40    Post subject: Reply with quote

Quote:
Muovinokkikiellon perimmäisenä tarkoituksena on estää helppojen tehdasvalmisteisten irtonokkien käyttö perinnejousikisoissa. Simo perusteli säännön mielestäni hyvin ja tyhjentävästi.


Jeah. Tuo on aivan klaari asia ja olen siitä tehdasvalmisteisten muovinokkien suhteen aivan samaa mieltä.

Olen joskus villeinä nuoruusvuosinani opiskellut TTKK:n Materiaalitekniikan laitoksella muovimateriaaleja muistaakseni peräti 48ov:n verran. Siksi kai tunnen noiden muovien olevan niin "läheisiä" minulle Wink

Quote:
Irtonokkien tekeminen itse on vieläkin työläämpää kuin selfnokin viilaus nuolenvarteen. En löydä yhtään hyvää syytä miksi sellaista vaivaa viitsisi nähdä muovinpalojen kanssa, ne ovat hyvin epämiellyttäviä työstää. Saman tien tekee paljon hienommat sarvesta, luusta tai kovasta puusta.


Tuo on aivan totta mutta tuossa työstämisasiassa olet kyllä väärässä. Esim. tuo hartsitanko oli todella näppärää työstää.

Santtu voi juosta poron kiinni ja källiä siltä sarvet. Mutta mistä cityihminen saa sarvea? Riittävän kovan puun saamisessakin on omat ongelmansa. Mistä muuten tulikin mieleeni, että minulla on 12kpl 10x10cm noin 6m pitkiä tiikkipiiruja enkä kyllä keksi käyttöä niille kaikille. Eli jos on tarvetta niin luovutan ilman vastinetta jokusen tarvitseville. Nauloja niissä on eikä niitä saa pois. Katkeilevat perkeleet.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Mazku



Joined: 18 Aug 2007
Posts: 510
Location: Espoo

PostPosted: 28.01.2008 08:50    Post subject: Reply with quote

Onko tiikki kovaa puuta? Pieni pala josta saisi 5-10 paria nokkilisäyksiä ei olisi pahitteeksi Wink
Back to top
View user's profile Send private message
*Vympel*



Joined: 18 Jan 2008
Posts: 61

PostPosted: 28.01.2008 11:06    Post subject: Reply with quote

[quote="Ari Rantala"][quote]Olen joskus villeinä nuoruusvuosinani opiskellut TTKK:n Materiaalitekniikan laitoksella muovimateriaaleja muistaakseni peräti 48ov:n verran. Siksi kai tunnen noiden muovien olevan niin "läheisiä" minulle Wink
[quote]

No hieman insinöörimäiseltä toi touhu vaikuttikin.
Back to top
View user's profile Send private message
tkorte



Joined: 23 Dec 2005
Posts: 648
Location: Ilomantsi

PostPosted: 28.01.2008 13:33    Post subject: Reply with quote

[quote]Säännöt vosivat olla sellaiset, että jousenjänne täytyy tehdä luonnonjänteestä tai nokkoskuidusta. Tällöin saisimme kilpailut, joissa on noin 5 osanottajaa.
Quote:


Täällä on yks lisää käsi pystyssä, taitaa mennä yli viiden..
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 28.01.2008 18:17    Post subject: Reply with quote

Quote:
Onko tiikki kovaa puuta? Pieni pala josta saisi 5-10 paria nokkilisäyksiä ei olisi pahitteeksi


Kyllä se melko kovaa on kun tavalliselle naulallekin täytyy porata alkureikä. Muuten menee mutkalle. Ja sellaista "karhennettua" tai kierteistä naulaa ei tosiaankaan saa siitä ulos. Halkeilee kuivuessaan herkästi.

Millaisen palikan (koko) laitan tulemaan ja minne päin Porvoota? Tiedän sieltä vain Kristenäsin saaren jossa eräs sukulaiseni asusteli vielä jonkin aikaa sitten.

Quote:
No hieman insinöörimäiseltä toi touhu vaikuttikin.


Mitähän lisäarvoa tuo kommenttisi toi tähän keskusteluun?

Tuollainen välikommentointi jossa ei ole mitään asiasisältöä lienee tyypillistä jossain Kissin chatissa mutta täällä pyritään pitämään keskusteluissa aihe- ja asialinja. Arvostella toki saa. Mutta olisi ainakin pyrittävä tekemään se rakentavasti tietoa/taitoa jakaen.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Tajunnanvirtaa All times are GMT + 3 Hours
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group