View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
elvis

|
Posted: 04.03.2008 20:26 Post subject: propellia ja pikkuberttaa |
|
|
Tässä olis pikku propelli. Ihan muuten mukava steivi, mutta niin kun
kahdesta ekasta kuvasta näkyy kierrettä löytyy. Ei varmaan kannata
märkänä alkaa kiertelemään? aika ilosesti varmaan poksahtaa halki.
Toi on siis ihan justiin pöllistä halkastu...
Ootteko paahtamalla korjaillu vai miten?
Niin ja sitten on toi pikkubertta. Se onkin jo tällä hetkellä aika valmis.
vahvistin tota keskikohtaa pellavaseljällä, kun keskikohta alkoi vähän
oireilemaan tosta brutaalista taivutuksesta. Tosta jousesta tulee varmaan
ihan lelu... |
|
Back to top |
|
 |
elvis

|
Posted: 04.03.2008 20:27 Post subject: |
|
|
oho... kylläpäs kuvat tuli taas suurena
no kyllä noista jotain näkee... |
|
Back to top |
|
 |
Simo Hankaniemi

|
Posted: 04.03.2008 23:50 Post subject: |
|
|
En ole koskaan yrittänyt korjailla propellia muuten kuin veistämällä jousen niin, että propellia olisi niin vähän kuin mahdollista. Varmaankin propellia voisi saada pois kuumentamalla ja puristimien sekä muotin avulla. Jotenkin olen vain epäillyt, että keinotekoisesti suoristettu palaa kuitenkin ajan kanssa propelliksi, mutta tämä luulo tuskin pätee läheskään aina. Eli siis olen lähennä laiskuuttani ottanut puun sellaisena kuin se on.
"Pikkubertassa" on aika jyrkkä mutka lavan keskivaiheilla. Se tekee tilleröinnistä hiukan haastavampaa kuin jos kaari kulkisi pyöreämmin. |
|
Back to top |
|
 |
Ari Rantala

|
Posted: 05.03.2008 01:39 Post subject: |
|
|
Quote: | Toi on siis ihan justiin pöllistä halkastu... |
Kyllä mä olen saanut aika pahatkin oikenemaan kuivatuksessa ja suht hyvin ne ovat muotonsa pitäneetkin. Toi jos on just halkaistu ja siis vielä märkä, niin kannattaa ainakin kokeilla.
Lämmön kanssa oikaisusta olen hieman ristiriitaista mieltä. Kyllähän sillä mutkia oikoo ja tekee muotoakin mutta mulle ei ole oikein selvinnyt mitä se tekee puun ominaisuuksille. Olen ollut ymmärtävinäni, että esim. vatsan paahtotyyppinen operatsuuni "kovettaa" pintaa ja se ei varmastikaan ole selkäpuolelle hyväksi.
Quote: | "Pikkubertassa" on aika jyrkkä mutka lavan keskivaiheilla. Se tekee tilleröinnistä hiukan haastavampaa kuin jos kaari kulkisi pyöreämmin. |
Tuosta olen Simon kanssa aivan samaa mieltä. Muistan hyvin kun olin sormi kyynerpäätä myöden suussa kun funtsin miten tilleröidä vastakaari. Ongelmana oli se, että miten vastakaaren taipumaa vertaisi muun rungon taipumaan.
Muutenkin olen huomannut, että lähes suoran aihion tilleröi melko helposti mutta muotovammassa staavissa on haastetta kun ei oikein tiedä miten taipumaa arvioisi. Jotenkin tuollainen mutkamuoto sopii kyllä minun silmälleni. _________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Back to top |
|
 |
tkorte
|
Posted: 05.03.2008 16:28 Post subject: |
|
|
Eikun heti se propelli muottiin oikeamaan. Pikkuisen yli vastasuuntaan niin hyvä tulee. Ei halkea kunhan "kuuntelet" puuta.
Siis edellisiin jyrkkä ehkä, riippuu puusta. PUULAJI olis aina hyvä mainita jos haluaa oikeita neuvoja oikealle puulle...?  |
|
Back to top |
|
 |
elvis

|
Posted: 05.03.2008 17:53 Post subject: |
|
|
joo laitoin staavin vääntöön. Mitenköhän kauan sitä kannattaa siellä pitää?
kuivaksi asti, eli pari viikkoo?
Niin unohtu sanoa, että kummatkin kepit ovat pihlajaa... |
|
Back to top |
|
 |
Mazku
|
Posted: 05.03.2008 20:48 Post subject: |
|
|
Ihan kuivaan asti.
Voiko tuoreita pihlajaaihioita joissa on 120 astetta kierrettä oikaista kokonaan? |
|
Back to top |
|
 |
Juri

|
Posted: 06.03.2008 03:07 Post subject: |
|
|
Kyllä varmasti helpottaisi tilleröintiä jos tuon kierteen saisi hieman vähemmälle. Kierteisyydellä on tosin tapana hieman vähentyä setin myötä tilleröinnin edistyessä. Propellijousia joutuu usein kääntelemään ympäri ja tutkimaan vain yhtä lapaa kerrallaan.
Ari Rantala wrote: | Muutenkin olen huomannut, että lähes suoran aihion tilleröi melko helposti mutta muotovammassa staavissa on haastetta kun ei oikein tiedä miten taipumaa arvioisi. Jotenkin tuollainen mutkamuoto sopii kyllä minun silmälleni. | Yksi hyvä kikka on piirtää viivoittimella mutkan kylkeen suora viiva ja katsoa siitä että taipuuko vai ei. Mutkaisia jousi on helpompi arvioida liikkeessä kuin paikoillaan.
Mazku, menisin mieluummin metsään takaisin ja katsoisin löytyykö yhtään suorempia. Välttele tuulisia avoimia aukioita ja rinteitä, etsi notkoista ja tiheiköistä ja varjoisista paikoista. Tälläisiä Tuukka neuvoi minulle joitakin aikoja sitten, toimii. Kuoren pinnasta näkee usein myös jotain, pihlajasta tosin huonommin. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
 |
Mazku
|
Posted: 06.03.2008 08:43 Post subject: |
|
|
Olen kaatanut useista paikoista isoisän maalla ja kaikki ovat olleet kierteellä.. Tosin kaadoin koivun ja pihlajan suurinpiirteen samasta paikasta ja koivu oli suorasyistä muttei pihlaa.
Pitää vielä yrittää etsiä suorasyisempää pihlajaa. On kyllä paljon paikkoja jäljellä mistä voi löytyä. |
|
Back to top |
|
 |
|