Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Pari jänistä
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Eränkäynti
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 07.03.2008 19:04    Post subject: Reply with quote

Se tuhansia vuosia sitten metsässä kulkenut metsästäjä ei varmasti fiilistellyt ja pyhäillyt siellä metsässä yhtään mitään. Se metsästi, oli töissä niinkuin nykyään sanottaisiin.
Mikäs siinä jos tulee hyvä fiilis jousen kanssa kulkiessa. Ei metsästys minullekaan vastenmielistä ole, päinvastoin.

Minulla ei pää tyhjene metsässä ollessani, pääni olisi siinä tapauksessa tyhjä 90prosenttia ajastani. Muut saa toki tyhjennellä päätään jos siltä tuntuu. Ei minulla ole tarvetta siihen. Mulla on ihan ok olotila suunnilleen kokoajan.
_________________
www.rautasarvi.fi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Hurtta



Joined: 06 Dec 2007
Posts: 49

PostPosted: 07.03.2008 21:03    Post subject: Reply with quote

Eikös meillä kaikilla ole tuolla jossain pään syövereissä olemassa sellainen alkukantainen vaisto jonka laukaisee tuo metsästäminen!
Esim joillain koirilla on tuo olemassa ja joillain ei niin kait se on ihmiselläkin se on vaan vuosituhansien saatossa hiipunut kiitos nyky yhteiskunnan (ruuan saa kaupan hyllystä tahi ravintolasta)! Tämä (vaisto)on syy ettei tarvitse fiilistellä/leikkiä metsällä ollessaan! Nämä ihmiset jotka metsästävät tosissaan kuten tuhansia vuosia sitten eivät hae mitään henkistä heräämistä kyllä ne ovat hereillä koko ajan! Tarkoitan että päätä ei kannata tyhjentää voi tulla vahinko!
Back to top
View user's profile Send private message
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 07.03.2008 21:42    Post subject: Reply with quote

Hurtta wrote:
Eikös meillä kaikilla ole tuolla jossain pään syövereissä olemassa sellainen alkukantainen vaisto jonka laukaisee tuo metsästäminen!
Esim joillain koirilla on tuo olemassa ja joillain ei niin kait se on ihmiselläkin se on vaan vuosituhansien saatossa hiipunut kiitos nyky yhteiskunnan (ruuan saa kaupan hyllystä tahi ravintolasta)! Tämä (vaisto)on syy ettei tarvitse fiilistellä/leikkiä metsällä ollessaan! Nämä ihmiset jotka metsästävät tosissaan kuten tuhansia vuosia sitten eivät hae mitään henkistä heräämistä kyllä ne ovat hereillä koko ajan! Tarkoitan että päätä ei kannata tyhjentää voi tulla vahinko!


Näinhän se taitaa olla.
Selkeän metsästysvaiston tunnen itsessäni kyllä. Muinaiseen eränkävijään liitän itseni metsällä yhtä paljon kuin silloin kun kävelen. Käveli kai ne ihmiset jo ammoin?

Tietenkin muinainen metsästäjä ja samanlaisella vekottimella metsästävä henkilö nykypäivänä tekevät samoin. Molemmilla puujousi, nuolet ym.
Mutta esimerkiksi minä metsästin jousella viimeksi pari päivää sitten.
Miksi yhdistät itsesi johonkin muinaiseen jousimieheen, jonka ajatuksista et voi oikeasti tietää mitään, etkä sen sijaan kehenkään vaikkapa tämän foorumin jousimetsästäjistä, jotka metsästivät viimeksi vaikkapa viikko sitten? Vai eikö se ole enää "pyhää"?
Missä kohtaa historiaa se raja menee? Missä kohtaa historian aikajanassa on se "viimeinen muinainen metsämies"?
Minä en näe eroa muinaisessa metsästäjässä ja itsessäni. Enkä myöskään näe siinä yhteydessä mitään mystistä.
Uskoakseni muinainen jousimetsästäjä-porukka olisi lähettänyt tunnelmoijat lämmittämään saunaa.
Luonnosta ja metsän tunnelmasta nautin aina. Mutta tässä hetkessä.
_________________
www.rautasarvi.fi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 07.03.2008 22:08    Post subject: Reply with quote

Ja tuosta asevalinnasta;
se, onko mulla puinen jousi, haulikko tai kivääri metsällä, ei muuta "pyhääni" millään tavoin. Jousi on minulla, koska se on mielestäni miellyttävin ase, ei siksi että leikin muinaista metsästäjää.
Kivääri on mukana pakosta(syön peuran lihaa).
_________________
www.rautasarvi.fi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 08.03.2008 00:07    Post subject: Reply with quote

Jaah...muinainen metsämies samoaa pitkinpoikin metsää pää tyhjänä ja irti arjen paineista...

Kyllä minä luulen, että sillä muinaisella metsästäjällä oli päällä melkoinen stressi. Perhe vonkasi syötävää, varastot oli jo syöty ja talvikin pakkasi päälle...en oikein jaksa uskoa, että se muinaiskaiffa tallas mättäitä vihellellen ja huoletonna hyräillen...
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
tkorte



Joined: 23 Dec 2005
Posts: 648
Location: Ilomantsi

PostPosted: 08.03.2008 17:59    Post subject: Reply with quote

Kylläpä pojat heittääntyy näsäviisaiksi. Ei se Seikunkaan arvio siitä mitä silloin on päässä primillä päässä pyörinyt. Sun ajatukset on nykyajan muokkamat, sun ajattelu on järkipohjaista.

Ei se pään tyhjeneminen tarkoita että vihellellään ja steppaillaan. Se antaa alitajunnalle tilaa. Ei se poista sitä että ollaan metsästämässä ja riistaa pitää saada.

Stressi on noissa hommissa vihonviimeinen asia. Ei varmasti ole pojat silloin stressannu itteään saamisella. Se stressi on ny vaan Seikun korvien välissä.

Quote:
se, onko mulla puinen jousi, haulikko tai kivääri metsällä, ei muuta "pyhääni" millään tavoin. Jousi on minulla, koska se on mielestäni miellyttävin ase, ei siksi että leikin muinaista metsästäjää.


Ja minäkö tai muut "leikkii" metsästystä? Siis jos käyttää vain sitä mieluisinta asetta, koska ei ole kyse hengissäpysymisestä. Riistaa ammutaan ja se käytetään hyödyksi.

Ethän sinä Seikku ole nyt julistamassa itseäsi "oikeksi metsästäjäksi", ethän?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 08.03.2008 19:06    Post subject: Reply with quote

Quote:
Ethän sinä Seikku ole nyt julistamassa itseäsi "oikeksi metsästäjäksi", ethän?


Se titteli on oikeastaan "Ainoa Oikea Metsästäjä". Eeeenmä usko, että Seikku sitä titteliä tavoittelee. Ja se olin muuten mä kun siitä stressistä kirjoitti.

Kyllä tuo elossapysyminen ja elannonhankkiminen on ollut aikoinaan melko työlästä ja stressaavaakin puuhaa. Luin joskus muinaistarinan eräästä hirvenajosta jossa hirvi oli yllätetty ja saatu haavoitettua sitä. Sitten seurasi parin päivän haavakonajo siinä toivossa, että sarvipää joskus tuupertuisi tai edes väsyisi uutta osumaa ajatellen. Loppupelissä oltiin jo "naapuriklaanin" alueilla ja oli pelkona sekin, että lähtisi oma nirri jos tulisi yllätetyksi.

Ihan "rennolta ajanvietteeltä" tuo ei kyllä kuullosta. Kirjoittaja oli Reino Rantanen Urjalasta. Aikoinaan paikallisen talonpoikaismuseon puuhamiehiä ja innokas harrastelija muinaistutkija.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 08.03.2008 20:11    Post subject: Reply with quote

tkorte,
Kyllä ja tietenkin, ajatteluni on nykyajan muokkaamaa, sitähän olen kokoajan pyrkinyt esittämään noiden muinais-utopioiden rinnalle.

Oikea metsästäjä? Totta kai olen "oikea metsästäjä", ei sitä julistaa tarvitse mitenkään erikseen.
Et sinäkään varmaan metsästystä leiki, mutta jotain ihmeen muinaismetsästäjää kirjoitustesi perusteella kyllä.
Ei siinä mitään pahaa varmaan ole.

Ootko tkorte sellasta tullut ajatelleksi, että ehkä minä en kummemmin stressaile minkään asioiden kanssa? Ei minun tarvitse purkaa stressiä roolileikeillä. Joillekin se sopii ja hyvä niin. Kannatan moista oikein kovasti.
Tosin nuo camopukuiset amerikkalaiscommandoa leikkivät metsämiehet menevät yli tuon muinaismetsästäjänkin..

Jos sinulla on kovin stressaavaa ja olo helpottuu kun tunnet yhteenkuuluvuutta johonkin muinaisaikana eläneeseen uppo-outoon ihmiseen, niin hyvähän se vaan on.
_________________
www.rautasarvi.fi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 10.03.2008 00:04    Post subject: Reply with quote

Minusta käytetty ase vaikuttaa kyllä tunnelmaan. Esimerkiksi tuliaseen äänekkyys tuntuu häiritsevältä, se on vieras, aggressiivinen ilmiö luonnossa. Tuliasemies runnoo ja penetroi, jousimetsästäjä pikemminkin sulautuu ja liukenee maastoon.
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 10.03.2008 00:09    Post subject: Reply with quote

mikä vittu siinä on että jos toinen uhraa kaljaa thai viinaa tapiolle tai tuntee tietynlaista rauhaa ja "pyhyyttä" niin se on jotain roolileikkiä? niin ne teki ihmiset ennenkin, siis uhrasi jumalille, eikä muuten uhrannu pelkkää juomaa. on se kumma että jos toinen tykkää niin sitten sitä leikitään, kun ei elantoa tienaa metsästyksestä.
muistan muuten tässä että seikku kirjoitti jossain ketjussa että jos vaan sais pyyn tiputettua tuollaisella muinais suomalaisella yhdistelmäjousella niin jo huhuilis esi-isien henget. ja nyt sanot tuota puuhaa roolileikeiksi.
sori vaan herkkänahkaisille tuo tekstin sävy, mutta tuollanen pistää jo vi*uttamaan.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 10.03.2008 00:15    Post subject: Reply with quote

ja ei en ole tässä nyt riitaa haastamassa tai vihamiestä etsimässä, näin etukäteen ilmoitettuna.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 10.03.2008 00:37    Post subject: Reply with quote

Quote:
muistan muuten tässä että seikku kirjoitti jossain ketjussa että jos vaan sais pyyn tiputettua tuollaisella muinais suomalaisella yhdistelmäjousella niin jo huhuilis esi-isien henget.


Minä huudan hallelujaata korkealta ja kovaa jos nyt satun osumaan siihen mihin tähtäsin :diva:

Vielä jos on kyseessä elävä ja liikkuva maali ja etäisyyttä yhtään 10m enempää niin kyllä se taitaa olla melkoista lottoa minun taidoillani.

Jos olisi ikkunallinen tähtäimellä varustettu "hyllyjousi" ja maali kököttäisi paikallaan niin....
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 10.03.2008 02:06    Post subject: Reply with quote

Voi jösses!
Uhraa Santtu jumalille, jos se tekee gutaa. Niinkuin aiemmin jo totesin; se on hyvä asia jos tuntuu paremmalta, eikä siitä kenellekään mitään haittaa ole vaikka joulutontuille uhraisit keppanasi.
Muinoin ihmiset tekivät ja luulivat paljon muutakin hömppää kuin uhrauksia jumalille. Silloin palvottiin jumalana mm.lämpöisen ja kylmän ilmamassan törmäyksestä johtuvaa jylinää. Jos sitä nykypäivänä joku palvoo, niin kyyyyyllä se leikkiä on.
Tiedätkö Santtu sanontaa "nyt kääntyy #tähän jonkun henkilön nimi# haudassaan"? Ei silloin kukaan oikeasti käänny siellä maan povessa..
Mietiskele sitä kun jostain luet seuraavan sanonnan..

Onko nyt heräämässä jo muinaisuskonnotkin?
Tunnustele muuten Santtu omaa nahkaasi, tuntuuko herkältä?
_________________
www.rautasarvi.fi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 10.03.2008 09:49    Post subject: Reply with quote

jos sitä mitä kunnioitan tullaan mollaamaan niin kyllä takasin tulee kans.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
tkorte



Joined: 23 Dec 2005
Posts: 648
Location: Ilomantsi

PostPosted: 10.03.2008 12:38    Post subject: Reply with quote

Quote:
Et sinäkään varmaan metsästystä leiki, mutta jotain ihmeen muinaismetsästäjää kirjoitustesi perusteella kyllä.


Ihmisen aivot ovat edelleen perustoiminnoiltaan samanlaiset kuin tuhansia vuosia sitten. Se että "tyhjentää" pään tarkoittaa nykyaikaisen suorituspainotteisen ja kelloon sidotun ajatusmaailman hylkäämistä.Siirtymistä "wu-wei" tekemiseen eli ei-tekemiseen. Jätetään vaistoille/alitajunnalle enemmän tilaa. Ei se sulje pois tappamisviettiä tai saaliin himoa.Silloin ihminen toimii luonnollisesti, varmaankin enemmän samalla tavalla kuin se muinaismetsästäjä.
Ei se ole leikkimistä. Leikki tarkoittaa sitä kun "jäljitellään" jotain roolimallia(vrt.larpit yms.) Minä siirryn, en yritä matkia, olotilaan joka luultavasti vastaa muinaismetsästäjienkin mielentilaa. Kukaanhan ei voi sitä varmasti tietää.

Kai muutkin ovat huomanneet sen ajatusmaailman muuttumisen kun on pidempään metsällä,useita päiviä, ilman kelloa ja kännykkää. Vaikea sitä on LEIKKIÄ...

Olkoon sen nimi nyt sitten "muinaismetsästäjän olotila"

Se käsitys että kivi on kivi ja kotka on kotka, perustuu naiiviin realismiin: " Ihminen joka uskoo maailman olevan sellainen, millaisena se havainnollemme tai järjelle näyttäytyy. Naiivi realismi voidaan asettaa kyseenalaiseksi monin vakuuttavin tavoin. Ihmisellä on henkilökohtaisia ja lajityypillisiä taipumuksia, jotka viekoittelevat heitä erehdyksiin: kielen hämäryys, ennakkoluulot,turhamaisuus. Aistihavainto on pettävää ja järkikin on erehtyväinen, kuten jo antiikin skeptikot osoittivat". (Niiniluoto: Totuuden rakastaminen. Otava 2003)

Eli jos ei näe menninkäisiä, ei tarkoita että niitä ei voisi olla olemassa. Havaitsijan aistihavainnot on vuan vajjaavaisia Very Happy Very Happy Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 10.03.2008 19:57    Post subject: Reply with quote

Asia tuli selväksi. Kiitos tkorte.
Ensimmäistäkään menninkäistä en ole nähnyt. Ja kivi on kivi.
Olen siis "naiivi realisti, joka omaa vajavaiset aistit". No onhan tuokin edes joku titteli kun kaikilla nykyään joku titteli täytyy olla.
Mahtuukohan hautakiveen..
Huomasitko korte että muutamaan kertaan olen jo kertonut, että en minä pistä hanttiin jos elämäsi on täynnä suorituspaineita ja stressiä ja piipahtamalla metsässä pääset niistä eroon.
Täytyy varmaan piipahtaa kaupungin vilinässä ja imeä vähän stressiä ja paineita, niin voin kokeilla tuota samaa jos se noin hauskaakin on.

S.Risku: "jos sitä mitä kunnioitan tullaan mollaamaan niin kyllä takasin tulee kans."
Kerrohan ensin mitä on mollattu?
_________________
www.rautasarvi.fi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 10.03.2008 20:16    Post subject: Reply with quote

uskompa että nuo leilkkimiset ja roolileikki nimitykset oli just tuota muinaisia jumalia koskien laitettu tai jos sitten siihen saa joku yhteyden siihen muinaisuuteen metsästäessään. tuollaisten asioiden nimeäminen joksikin leikiksi tai larppaukseksi on kyllä melko kaukaa haettua.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 10.03.2008 20:50    Post subject: Reply with quote

Well...minä en edes metsästä mutta liikun silti paljon luonnossa. Minun on tässä asiassa oltava samaa mieltä Korteen kanssa siitä, että se on hiton terapoivaa ja erittäin hyvää vastapainoa muuten niin kiireiselle elämälleni.

Pakko myöntää sekin, että metsässä liikkuessa toisinaan annan mielikuvitukseni melskata vapaasti ja usein retkissäni onkin tiettyä jännitystä vaikka tarkoituksena olisi vain kuvata muuttolintuja metsäjärvillä. Teen useinmiten nuo metsäretkeni maastopyörällä ja siinä tulee vielä huolehdittua kunnostakin vaikkei yhtään hyvää kuvaa saisikaan Wink

Menninkäisiä olisi kyllä hienoa kuvata...
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 10.03.2008 23:12    Post subject: Reply with quote

Rantala sen sanoi; "annan mielikuvitukseni melskata vapaasti".
Nimenomaan!
Mielikuvituksen avulla menninkäisiä kuvittelee näkevänsä moni. Vänkääkö se korte, että ne on ihka oikeita metsänpeikkoja siellä?
Ja sitten tämä yhteys muinaismetsästäjiin..yhteys mitä kautta? kehenkä niistä? onko sillä yhteys myös sinuun? Jos taaskin tarkoitit ihan jotain muuta kuin mitä kirjoitit, kuten tuolla "pyhä" sanalla, joka sai yhtäkkiä ihan uuden merkityksen, niin ei se silloin ole mikään yhteys. Se on mielikuvitusta. Leikkiä. Ja siinä ei ole mitään pahaa, enkä mollaa sinua tuolla "leikkiä" sanalla.
Vai uskotko ihan oikeasti, että metsässä on jumalia ja menninkäisiä?

Minä annan mielikuvitukseni laukata usein vailla mitään mieltä tai määrää, mutta myönnän sen olevan leikkiä.
_________________
www.rautasarvi.fi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
tkorte



Joined: 23 Dec 2005
Posts: 648
Location: Ilomantsi

PostPosted: 11.03.2008 12:14    Post subject: Reply with quote

Quote:
Vai uskotko ihan oikeasti, että metsässä on jumalia ja menninkäisiä?


En usko, mutta en väitä että niitä ei ole olemassa. Kivi on kivi,joo, mutta onko se vain "kivi" on sitte toinen homma Very Happy

Muuta "yliluonnollista" ei ole tullut vastaan kuin se muuttunut olotila. Enkä mie niin hullu ole että kertoisin jos näkisin menninkäisiä, hulluksi leimattais. Sen takia moni piiloutuu puhtaan järjen taakse...

Noniin, mennääs suon yli niinkuin mitään ei olis tapahtunutkaan Wink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 11.03.2008 14:44    Post subject: Reply with quote

Jos luonnossa liikkuja saa jostain paikoista tai tapahtumista outoja fiiliksiä niin kyllä se on ihan totta mitä hän kokee. Ei se ole leikkimistä.
Tälläinen huikea tunnetila on niin hieno kokemus että sellaisen kokisi mielellään uudestaankin. Seurauksena henkilö alkaa hakeutua metsäreissuille tai vaikka merelle yhä useammin.
Minusta yhteys esi-isiin on ihan selvä, kaikesta aineistosta päätellen he ovat kokeneet aivan samoja tunnelmia. Luulen kuitenkin että tälläisissä fiiliksissä ihminen saa yhteyden ennen muuta itseensä. Siellähän ne esi-isätkin vielä asustavat, geeniperimässä.
Ilmamassojen liikkeiden riepoteltavana olen minäkin joskus merellä ollessani tuntenut ymmärtäväni hetkellisesti oman surkean pienen paikkani tässä maailmankaikkeudessa. Oli melko tyhjentävä kokemus, nöyräksi veti.

Se taas jos yritetään "järjellä" keksiä kattavia selityksiä tai mytologioita näille fiiliksille, on ihan oma luku sinänsä. En nyt viitsisi puuttua siihen asiaan.
Tässä maailmassa tapahtuu kuitenkin paljon kaikkea outoa jota ei pysty selittämään. Joillekin enemmän, toisille vähemmän.

Itse näkisin kuuluvani filosofiseen koulukuntaan jonka mielestä yliluonnollisia ilmiöitä ei voi olla olemassakaan. Jos jotain todella tapahtuu, sen on pakko olla luonnollista.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 11.03.2008 19:29    Post subject: Reply with quote

kortehan sen sanoi. onko menninkäisen näköinen kivi vain kivi? itse ainakin myönnän että kovalla pohjoistuulella kaadan ryypyn saamelaisten jumalille ja etelästä puhaltavalla tuulella kaadan ryypyn tapiolle, ja jos ei ryyppyä ole niin jotain muuta annan. esimerkiksi laitan keloon riippumaan jonkin esineen josta ei ole haittaa ympäristölle vaikka se siitä sattuisi tippumaan. ukonilmalla taas ukolle ja merellä ahdille. ja kyllä, uskon ihan oikeasti että on olemassa metsän henki/jumala, meren henki/jumala jne.
ihan yhtä tyhmältä kuulostaa uskoa siihen että alussa ei ollut mitään, joka sitten tiivistyi äärimmäiseksi massaksi ja posahti. ei kuulosta kovin uskottavalta etä ei mikään räjähtää.
Olkoot sitten vain oma tunnetilani tms, niin metsässä voin tuntea sen tietyn hengen. mulle se ei todellakaan ole mitään leikkiä. Jurikin tuossa mainitsi tuon yhteenkuuluvuuden tunteen itsensä kanssa jonka jo sanoin aijemmin.
Naurakaa vaan jos huvittaa.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 11.03.2008 21:28    Post subject: Reply with quote

Tuo uskoo jumalaan/jumaliin on jokaisen oma asia. Ei minulla uskovaisia vastaan mitään ole.
Itse en kuitenkaan ole valaistunut, joten en siitä sen enempiä voi keskustella. Uskovainen ihminen on yleensä asiassaan tinkimätön, pitääkin olla kun on uskovainen.

Lähinnä kritisoin tuota muinaisten aikojen yhdistämistä nykypäivään.
Ilmeisesti jotkut ovat saaneet käsityksen kirjoituksistani, että pyrin kaikin keinoin olemaan irti tuosta muinaisuudesta.. siis sillä tavoin, etten mitenkään koskaan tuntisi muinaisuuden olemassaoloa.
Ajatellaan nyt vaikka joku helv..tosi iso petäjä, jonka juurelle sattuu osumaan. Siinä kun alkaa mietiskelemään sen puun elämää, ympärillä tapahtuneita asioita ja sitä miten puu joskus ammoin kasvunsa aloitti, niin äkkiä sitä tuntee olevansa lähellä esi-isiä. Tuntuu yhteydeltä muinaisiin aikoihin. Se on kuitenkin vaan se tunne, hyvän tuntuinen ajatus. Siitä saa hyvän mielen ja ajatuskin voi kirkastua.
Esi-isät eivät ole läsnä, ne pitää itse kuvitella. Vaikka tunne olisi kuinka vahva, niin se on "vain"mielikuvitusta, jonka kokemukset rakentavat ajatuksin.

Ihminen kokee ajan jonkinlaisena janana tai kerrostumina tai ympyränä. Jotenkin peräkkäin jonossa tai rivissä tai päällekkäin olevana asiana.
Aika on alkanut "kulkea", koska ihminen vaatii toimiakseen unta. Kuvitelkaas jos ihminen olisikin sellainen, ettei se koskaan nuku, jos kokoajan olisi päivä ja avaruudessa mikään ei pyörisi. Miten me silloin aika miellettäisiin?
_________________
www.rautasarvi.fi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 11.03.2008 23:53    Post subject: Reply with quote

Quote:
Tuntuu yhteydeltä muinaisiin aikoihin. Se on kuitenkin vaan se tunne, hyvän tuntuinen ajatus. Siitä saa hyvän mielen ja ajatuskin voi kirkastua.


Vähän sama juttu kuin se, että tässä koitetaan duunailla muinaisjousia 2000-luvulla. Onhan se perinteisen näköinen ja ehkä rakenteinenkin mutta ei se silti ole "oikea" muinaisjousi vaan tosiaan 2000-luvulla tehty.
Näin 2000-luvulla ja realistiateistina on aika etäinen ajatus pokkailla Tapiolle tai millekään muullekaan jumaluudelle mutta ihan okei jos joku muu niin haluaa tehdä.

En kyllä vieläkään usko, että metsästys oli menneinä aikoina rentouttavaa ajankulua. Paitsi niille, joiden ei tarvinnut itse raataa elantoaan maasta ja metsästä. Ehkä se oli aikansa "normikansalaiselle" hyvä syy häispästä perhepiiristä joksikin aikaa. Ottaa lihanhankinnan varjolla pieni omavapaa ja antaa eukon hoitaa hommat kotona. Sillä tavalla ajateltuna sen voisi hyväksyäkin Wink

Ainakin minun käsitykseni mukaan noina aikoina ei juurikaan ollut luppoaikaa harrastella ihan vaan omia juttujaan...paitsi tietysti ns. paremmissa piireissä...
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 12.03.2008 00:51    Post subject: Reply with quote

Kyllä luppoaikaa on aina ollut. Tarvitsee vain tutkia museoissa, mitä kaikkea "turhaa" roinaa on väsätty nimenomaan luppoajan kuluksi. Niin kovia kivilaatuja ei ole ollutkaan, ettei niihin olisi porailtu reikiä puupuikolla ja kostealla hiekalla, helmien tuottamiseksi. Jokainen voi kuvitella, mikä homma on porata tuolla tavalla reikä esim. parin tuuman kvartsisylinteriin. Ja aivan "turhaan". Kovaan mursunhampaaseen on näverretty taidokkaita figuureita, viikkojen ja kuukausien työpanos. Eräät oseanialaiset nuolet ovat ilmiömäisiä "turhan työn" muistomerkkejä. Kovaan puiseen esivarteen ja kärkeen on raaputetty pitkiä jonninjoutavia väkässarjoja ja ihmeellisiä koristeita. Ja nuolen käyttöikä taistelussa voi olla kolme neljä sekuntia, minkä jälkeen sitä ei näe enää ikinä. Pelkkään naaman maalaamiseen saatettiin käyttää monta tuntia. Tanssit saattoivat jatkua viikon putkeen.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 12.03.2008 01:27    Post subject: Reply with quote

Niinpä.
Katsoivat tarpeelliseksi mm. kampakeraamisella kaudella koristella joka hemmetin savipytynkin ylt´ ympäriinsä.
Metsästysreissuillakin piti vielä ohessa stressata kallioihin ja luoliin kaikenlaista jonninjoutavaa maalausta ja rapsutusta.
Sitten vielä näprättiin pikkutuhmia hedelmällisyysfetissejä kaiken päälle.
_________________
Kantapään kautta.
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 12.03.2008 23:35    Post subject: Reply with quote

Hah. Ja sitten vielä kettuillaan jos meitsi kikertää pari viirua kahvaan koristeeksi Very Happy

Quote:
Kyllä luppoaikaa on aina ollut. Tarvitsee vain tutkia museoissa, mitä kaikkea "turhaa" roinaa on väsätty nimenomaan luppoajan kuluksi.


Olisiko nuo luppoaikoina värkätyt turhakkeet vain merkki siitä, että silloin meni hyvin? Aina ei mennyt...

Toinen juttu on se, että ostaahan öky mieluummin nättiä roinaa kun rumaa. Eli bisneksestä ja elannosta tuossa on ja ollut kyse.

Quote:
Sitten vielä näprättiin pikkutuhmia hedelmällisyysfetissejä kaiken päälle.


Siinä taas lienee ollut kyse vastakkaisen sukupuolen selkeästä kusettamisesta...Jumalalliset kuvatkin sanovat jotta anna nyt prkl... Wink

Seksihän ei silloin vielä ollut paheksuttua ja hävettävää Rolling Eyes
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 13.03.2008 00:02    Post subject: Reply with quote

ei välttämättä mennyt edes hyvin että oli luppoaikaa. Ihmiset elivät yhteisöissä ja klaaneissa ja lihaa nyt oli pääsääntöisesti aina olemassa ja kalaa pyydettiin täällä suomessa hyvin laajasti. Kyllä siinä illalla nuotion ääressä omassa kodassa sitä luppoaikaa oli kun syödä ja naida pystyi vain rajallisesti (tämän joku täällä foorumilla jo täräyttikin kun oli kyse eskimoitten koriste nuolenkärjistä). Yhteisö periaatteessa turvasi yksilön toimeentulon tuolloinkin. Ei se aika silloin kortilla ollut läheskään yhtä pahasti kuin nykyään. Ansat pyysivät yötä päivää ja kun sai yhden tai kaksi hirveä kaadettua niin viikkojen ruokaongelmat ratkesivat siinä.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 13.03.2008 00:52    Post subject: Reply with quote

Quote:
ei välttämättä mennyt edes hyvin että oli luppoaikaa. Ihmiset elivät yhteisöissä ja klaaneissa ja lihaa nyt oli pääsääntöisesti aina olemassa ja kalaa pyydettiin täällä suomessa hyvin laajasti.


Juu. Ja ainahan oli myös niitä, joiden ainoa anti yhteisölle oli tuo näprääminen. Jalan oli karhu syönyt tai jokin muu seikka esti tehokkaan työskentelyn tai naapuriklaanin nirtsaamisen. Nälkä se oli kai niilläkin ja jotenkin oli osoitettava olevansa tarpeellinen yhteisölleen...

Tämä(kään) juttu ei taida olla niin selkeän yksiselitteisesti selitettävissä Shocked
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
tkorte



Joined: 23 Dec 2005
Posts: 648
Location: Ilomantsi

PostPosted: 13.03.2008 22:12    Post subject: Reply with quote

Quote:
Lähinnä kritisoin tuota muinaisten aikojen yhdistämistä nykypäivään.
Ilmeisesti jotkut ovat saaneet käsityksen kirjoituksistani, että pyrin kaikin keinoin olemaan irti tuosta muinaisuudesta.. siis sillä tavoin, etten mitenkään koskaan tuntisi muinaisuuden olemassaoloa.


Toi juuri tökkäs silmään. se nyt vaan on niin vaikeaa ilmaista ajatustaan ymmärrettävästi kirjoittamalla Rolling Eyes
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 14.03.2008 11:35    Post subject: Reply with quote

tkorte wrote:

Toi juuri tökkäs silmään. se nyt vaan on niin vaikeaa ilmaista ajatustaan ymmärrettävästi kirjoittamalla Rolling Eyes


Niinpä se on. Ja vaikeaa on myös ymmärtää kirjoitettua ajatusta..
Tuonkin voi ottaa tyylipuuhtaana vit*uiluna, huumorina tai sitten ihan vaan kevyenä keskusteluna. Riippuu millaiset mielikuvat lukijalla on kirjoittajasta.
_________________
www.rautasarvi.fi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 14.03.2008 11:48    Post subject: Reply with quote

Simo Hankaniemi wrote:
Kyllä luppoaikaa on aina ollut. Tarvitsee vain tutkia museoissa, mitä kaikkea "turhaa" roinaa on väsätty nimenomaan luppoajan kuluksi. Niin kovia kivilaatuja ei ole ollutkaan, ettei niihin olisi porailtu reikiä puupuikolla ja kostealla hiekalla, helmien tuottamiseksi. Jokainen voi kuvitella, mikä homma on porata tuolla tavalla reikä esim. parin tuuman kvartsisylinteriin. Ja aivan "turhaan". Kovaan mursunhampaaseen on näverretty taidokkaita figuureita, viikkojen ja kuukausien työpanos. Eräät oseanialaiset nuolet ovat ilmiömäisiä "turhan työn" muistomerkkejä. Kovaan puiseen esivarteen ja kärkeen on raaputetty pitkiä jonninjoutavia väkässarjoja ja ihmeellisiä koristeita. Ja nuolen käyttöikä taistelussa voi olla kolme neljä sekuntia, minkä jälkeen sitä ei näe enää ikinä. Pelkkään naaman maalaamiseen saatettiin käyttää monta tuntia. Tanssit saattoivat jatkua viikon putkeen.


Mitenköhän tulevaisuudessa tutkijat tulkitsevat meidän tämänpäivän esineistömme?
Valtavan kokoiset taideteokset, autojen erikoisvanteet, kuulakärkikynien kyljessä olevat kuviot, sarjakuvalehdet..ym.ym. Niiden tekeminenkö luppoaikaa? Ei sinne päinkään.
Koristeellisilla esineillä on varmaankin koettu saavan lisää vaurautta. Ihan sama peli jatkuu yhä.Vaurauden kasvattaminen on yksi ihmisen suurimmista tavoitteista elämässään. Sen vuoksi tapetaan kokonaisia kansakuntia.
Oliko pyramidien kasaaminen luppoaikaa? Ehei..turhamaista kyllä.
_________________
www.rautasarvi.fi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 14.03.2008 15:16    Post subject: Reply with quote

Hieman teologia:

Pyramidin tarkoitus oli korotstaa faaraon jumalaisuutta muiden jumalien edessä. Faaran piti tuoda oma kansansa tuonpuoleiseen ja hallita sitä siellä, joten vaikutuksen tekeminen muihin jumaliin ei ollut yhdentekevää. Eli siis pyramidi ei ollut vain faaraon vaan välillisesti myös kansan kohtaloon vaikuttava.

... myöhemmin kaikki muutikin rupesivat hautauttamaan itseään niin hyvin kuin varallisuus salli, ja paikan auringossa lunastamisesta tuli jokaisen oma velvollisuus.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 14.03.2008 23:00    Post subject: Reply with quote

Faraoiden rakennuttamat monumentit olivat hyvinkin tarpeellisia, sillä ne vahvistivat virallista ideologiaa, että faraolla oli jumalallinen oikeus hallita. Kunnioitusta rahvaan parissa herättävät monumentit pienensivät hallitsemiskustannuksia, ei tarvinnut tappaa niin paljon vallan säilyttämiseksi. Ihmisillähän on "merkillinen" tarve haluta ajatella itse ja kapinoida auktoriteetteja vastaan. On helpompaa alistua jumalhallitsijalle kuin tavalliselle jätkälle.
Back to top
View user's profile Send private message
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 14.03.2008 23:28    Post subject: Reply with quote

Sama meinikihän on ollut varmaankin noissa muinaisten "tavallisten ihmisten" esineiden koristeluissa. Mitä hienompi ja koristeellisempi esine, sitä enemmän tuntee sen omistaja arvokkuutta ja ylemmyyttä.
Lisäksi tulee aika vahvanakin vielä, uskonnot ja uskomukset. Varausmerkkejä suomalaisistakin esineistä löytyy ihan lähihistoriassakin todella paljon. Vääräpää, mursunsydän, häränsilmä..jne.
_________________
www.rautasarvi.fi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Basileo



Joined: 28 Sep 2007
Posts: 37
Location: Porvoo

PostPosted: 15.03.2008 10:39    Post subject: Reply with quote

Kyllä se on tainnut koristeluissa suurena syynä olla myös ihan puhdas luomisen ilo,jotkut jopa nauttivat taiteen tekemisestä ihan muuten vaan ilman sen kummempia taka-ajatuksia tai salaperäistä inspiraatiota. Wink
Eiköhän se muinaisihminenkin ole ollut sillä lailla samanlainen,ei silloinkaan ihminen kai pelkästä leivästä (mammutinlihasta,siemenistä,jäkäläpuurosta) ole elänyt.
Back to top
View user's profile Send private message
tkorte



Joined: 23 Dec 2005
Posts: 648
Location: Ilomantsi

PostPosted: 15.03.2008 22:53    Post subject: Reply with quote

Quote:
En kyllä vieläkään usko, että metsästys oli menneinä aikoina rentouttavaa ajankulua


Ei ollut. Eikä ole nytkään. se että lähtee metsästämään ja siellä vietetty aika rentouttaa,kaikesta rasituksesta ja vaivasta huolimatta, on ihan eri asia.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 16.03.2008 00:45    Post subject: Reply with quote

tkorte wrote:
Quote:
En kyllä vieläkään usko, että metsästys oli menneinä aikoina rentouttavaa ajankulua


Ei ollut. Eikä ole nytkään. se että lähtee metsästämään ja siellä vietetty aika rentouttaa,kaikesta rasituksesta ja vaivasta huolimatta, on ihan eri asia.


Geronimon mukaan "metsästys ei tuntunut koskaan työltä", se on asiantuntijan mielipide. Geronimo elätti itseään ja monia muitakin mm. metsästyksellä. Ja siinä sivussa sodankäynnillä. Mutta se on tietysti myös persoonallisuuskysymys, miten asiat kokee. Voi olla, että joku muu koki sen raskaaksikin työksi. Jotkut apache-miehetkin teeskentelivät olevansa pitkäaikaissairaita, jotta olisi voinut jättää kaikki työt muille.

En ole minäkään kokenut metsästystä, retkeilyä ja leirielämää "työksi" edes silloin, kun se on raskainta ollut.
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 17.03.2008 14:52    Post subject: Reply with quote

metsästettäessä en ole rentoutumassa, vaan ehkä irroittautumassa enemmänkin. kyllä rantala ennen oli ihan yhtälailla pula ruoasta kuin on nykyäänkin eikä miehen pitänyt joka päivä stressata että mistä pöperöt vaimo(i)lle ja lapsille. kyllä yhteisö turvasi ja riistaa oli. Harvoin iski varsinainen nälänhätä.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Kiul



Joined: 18 Jun 2007
Posts: 422

PostPosted: 17.03.2008 15:48    Post subject: Reply with quote

Simo Hankaniemi wrote:
. Mutta se on tietysti myös persoonallisuuskysymys, miten asiat kokee. Voi olla, että joku muu koki sen raskaaksikin työksi. Jotkut apache-miehetkin teeskentelivät olevansa pitkäaikaissairaita, jotta olisi voinut jättää kaikki työt muille.

En ole minäkään kokenut metsästystä, retkeilyä ja leirielämää "työksi" edes silloin, kun se on raskainta ollut.


Tämän 'työ - ei työ' asenteiden eron huomaa hyvin tuolla hirviporukoissa pyöriessä. Valitettavan monessa porukassa hirvenmetsästys nähdään työnä, johon on 'pakko' osallistua. Onpa jopa niin, että työn tasaisen jakatumisen 'varmistamiseksi' on kehitetty joukko erilaisia sanktioita, sakkoja jne. joilla 'lintsarit' pidetään ruodussa. Osassa porukoita, kuten meillä, ei sanktioita ole. Hommat, jos niitä nyt hommiksi voi sanoa, jakautuvat siinä mielesä epätasaisesti, että ne jotka metällä viihtyvät saavat sitten 'tehdä enemmän'. Kummasti vaan on joka vuosi näitä 'enemmän' tekeviä löytynyt ja hirvet on kinteriin saatu. Lihat jaetaan tasan kaikkien kesken riippumatta osallistumisen määrästä.

Kyse on tietysti asennejutuista; onko pakko mennä vai saako mennä metsälle. Tilannetta hieman kärjistää tavallisen metsästäjän kannalta se miten suhtautua 'yli oman tarpeen' menevään metsästykseen, jota monessa hirvi- ja miksei peuraporukassakin on viime vuosina jouduttu tekemään. Vaikka saaliin saanti onkin päällimmäinen motiivi mennä metälle, niin monella tuppaa 'tökkimään' kun 'väkisin' pitää yli oman tarpeen ottaa.
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 18.03.2008 01:10    Post subject: Reply with quote

Quote:
kyllä rantala ennen oli ihan yhtälailla pula ruoasta kuin on nykyäänkin eikä miehen pitänyt joka päivä stressata että mistä pöperöt vaimo(i)lle ja lapsille. kyllä yhteisö turvasi ja riistaa oli. Harvoin iski varsinainen nälänhätä.


Yhteisössä oli varmasti turvallisempaa elellä noin muutenkin. Mutta miten luulisit asioiden olleen niillä uudisraivaajapioneereilla jotka oikeastaan ovat tämän maan ekoina asuttaneet? Siisjos lasketaan saamelaiset ja muut abot ulos Rolling Eyes

Muistan leffan jossa ÄIJÄ näki purossa ajelehtivan lastun ja lähti kirveen kanssa katsomaan kuka perkele on uskaltautunut HÄNEN reviirilleen...noita pioneereja tarkoitan.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 18.03.2008 11:23    Post subject: Reply with quote

leffassa harvoin ollaan kaikissa jutuissa oikeassa. kyllä ne uudisraivaajatkin yleensä ryhmissä tuli. ei kukaan oo niin tyhmä että lähtee yksin asuttamaan tuntematonta vieläpä vaimon ja lasten kanssa. asumukset sitten saatettiinkin asettaa hieman hajalleen, mutta silti oli porukkaa.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 18.03.2008 15:36    Post subject: Reply with quote

Santtu Risku wrote:
leffassa harvoin ollaan kaikissa jutuissa oikeassa. kyllä ne uudisraivaajatkin yleensä ryhmissä tuli. ei kukaan oo niin tyhmä että lähtee yksin asuttamaan tuntematonta vieläpä vaimon ja lasten kanssa. asumukset sitten saatettiinkin asettaa hieman hajalleen, mutta silti oli porukkaa.


Näin on. Yksi ydinperhe tuhoutuu hyvin todennäköisesti heti kun tulee hieman vaikeuksia. Näin suuri eristyneisyys ei myöskään vastaa ihmisen sosiaalisia tarpeita. Porukkaan täytyy päästä ajoittain, vaikka osa ajasta elettäisiin eristetymmin. Ja muinoin "perhe" on tarkoittanut hieman muuta kuin nykyisin. Perheeseen on kuulunut ydinparin lisäksi lapsia ja näiden ydinperheitä ja satunnaisia sukulaisia. Perhe on käytännössä tarkoittanut ehkä parinkymmenen ihmisen joukkoa.
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 19.03.2008 01:12    Post subject: Reply with quote

Quote:
leffassa harvoin ollaan kaikissa jutuissa oikeassa.


Totta. Leffat ovat leffoja ja vaikka isoarska saikin risupuskasta kelpo jousen Predatorissa niin aika harvalta se tosielämässä onnistuisi Wink

Quote:
Perheeseen on kuulunut ydinparin lisäksi lapsia ja näiden ydinperheitä ja satunnaisia sukulaisia. Perhe on käytännössä tarkoittanut ehkä parinkymmenen ihmisen joukkoa.


Puhumattakaan vanhuksista. Esim. ydinparin vanhemmista. Tapana käsittääkseni oli elättää myös heitä....kunnes itse tajusivat mennä metsään kuolemaan.

Mutta kaiken tuon lössin kokoon haaliminen vaatii aikaa enkä oikein usko, että uudisraivaajilla aina oli sitä. Itseasiassa en tunne edes Suomen asuttamisen historiaa niin hyvin mitä tämä keskustelu edellyttäisi. Simo kaiketikin tuntee?

Silti änkkään edelleenkin sitä, että ei sen ajan elo mielestäni ollut mitään auvoa vaan tiukkaa taistelua toimeentulosta ja elämisestä ja sen jatkumisesta. Muistakaa nyt minkä verran aikaa on siitä kun siirryttiin vain 8h työpäiviin...ainakin noin teoriassa... Confused
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
M.Reinikainen
Site Admin


Joined: 16 Feb 2008
Posts: 1591
Location: Reso

PostPosted: 20.03.2008 01:25    Post subject: Reply with quote

Quote:
Leffat ovat leffoja ja vaikka isoarska saikin risupuskasta kelpo jousen Predatorissa niin aika harvalta se tosielämässä onnistuisi

Älä mollaa isoa arskaa Very Happy Itse olen juuri loytämässä sitä oikeaa tasa painotusta omalla risupuska jouselleni(kukkakeppi bambu) ja kuralassakin olen sellasella jo ampunut.
Kokeile! on niissä joissain filmeissäkin jonkillainen toteen /omaan fantasiaan perustuva näkemys, idea tai faktta josta nekin leffat ovat vaikutteensa ottaneet.
Esimerkkinä se kiva leffa The Hunted jossaTommy Lee Jones istuu metsässä vaahteran lehtien päällä piitikaria tekemässä ja entinen oppipoika vesipadon vieressä jonkin laisen tulipesän väsänneenä siinä auton lehtijousesta veistä ittelleen takomassa Very Happy virheitä vaan koko leffan ajan vain nauroin kummankin virheiden puolesta :lol:
_________________
You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 20.03.2008 14:48    Post subject: Reply with quote

tähän tulee multa lusikkaa väliin:tänne aiemmin linkittämäni kirjoitus lasse nordlundilta:miekkonen on elänyt reilut 10v lähestulkoon omavaraisesti.
alkuun hältä meni työhön kuulemma jopa 16h vuorokaudessa.
nykysellään n.4h vuorokaudessa.
ottaen huomioon,että nahkahousut,sadeviitat,pellava ja villa paidat,rukit yms.yms.on jo tehtynä(puhumattakaan materiaalien käsin jalostamisesta),silti ottaen huomioon että miehellä on etukäteen vuoden ruoka-ainekset säilöttyinä..yms,ymsyms.toki tuohon mukaan vaikka talon rakennus,niin siitähän tulee taasen tunteja jaettavaksi...kohta hällä se suopa alkaakin.

uskon että ihminen,jonka ei tarvitse opetella primieloaan täysin uusiksi vaan on saanut sen oppinaan vanhemmilta tai muilta porukoilta,vetää vieläkin lyhyemmän korren.lisäksi porukka josta löytyy erikoistumista on tasapainottavampi,jos lasketaan yhteisen ajan käyttöä?
Back to top
View user's profile Send private message
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 20.03.2008 22:06    Post subject: Reply with quote

piruja pääsiäisen seinille:)
http://www.sll.fi/luontojaymparisto/monimuotoisuus/vieraslajit/suomessa/villikani
http://arki.uiah.fi/icing/icing-web/villikanitilanne/VillikanitLisaaInfoa.html
Back to top
View user's profile Send private message
jousipata



Joined: 22 Sep 2008
Posts: 862
Location: hels.. lappi,keskiyläperä

PostPosted: 22.08.2010 20:28    Post subject: Reply with quote

hienoa tarinaa, mielestäni erittäin mukavaa luettavaa kaikilta teiltä. en löytänyt edes ihmeempää kinastelua vaan sopuisia ratkaisuja vain - se on harvinaista.

niin, en itse myönnä penskana ampuneeni harakkaa autotallin ovenraosta impalla, peltomyyriä impalla, pupuja jouskarilla, repineeni siipiä kärpäsiltä, polttaneeni ampiaisia sytkärillä, variksia ja räksiä ritsalla, ym. ei, en ole ollut siellä päinkään.
_________________
tzoinnngggg...
Back to top
View user's profile Send private message
Kuhmon Ahma



Joined: 19 Feb 2012
Posts: 550
Location: syrjäkylä

PostPosted: 15.03.2012 02:12    Post subject: Reply with quote

Simo Hankaniemi wrote:
Yksi yleinen propaganda-temppu on puhua näistä "varmoista etäisyyksistä", eli että ammutaan vain tarkkoja laukauksia varmoilta etäisyyksiltä. Todellisuudessa vain teurastamossa tapahtuu näin. Erään Afrikan safarin yhteydessä kirjattiin ammutut eläimet ja käytetty laukausmäärä, etäisyydet yms. Kyse oli tuliasemetsästyksestä. Keskimääräinen etäisyys oli muistaakseni 119 m (suurriista) ja laukauksia käytettiin keskimäärin 2-4 eläintä kohti. Eli siis moderneilla kivääreilläkään ei ammuttu laaki ja vainaa, vaan jouduttiin ampumaan useammin, paikkaamaan.

Metsästyksessä jokainen tilanne on ainutlaatuinen. Ei vain etäisyys, vaan kaikki muukin: ampumakulma, ampujan fyysinen ja henkinen vireystila, sää, valaistus, eläimen käyttäytyminen jne. Ainakaan minulla ei ole mitään "varmaa etäisyyttä", enkä ole havainnut sitä muillakaan välineestä riippumatta. Varmaa elämässä on vain kuolema, kaikki muu on eri suuruisia todennäköisyyksiä. Epäonnistuminen on aina mahdollista.


Minusta käsite "varma etäisyys" ei ole niinkään propagandaa vaan sillä ilmaistaan ampumamatkaa jolta riistalaukaus "suurimmalla todennäköisyydellä" osuu vitaaleille.

Asia on varmasti siten kuten Simo toisessa kappaleessa kirjoittaa. Usein on matkassa huomioimattomia muuttujia, jotka huonontavat osumatarkkuutta. Rataolosuhteissa saavutettu tarkkuus tuskin toistuu metsästyksessä ja se pitäisi huomioida.

Haulikolla voi tulla haavakkoja vaikka olisi kuinka testatut välineet ja "varma paikka". Samoin voi tietenkin käydä myös kiväärillä. On vain toivottava, että näistä tapauksista oppii jotain ja tekee kaikkensa etteivät ne toistu. En ainakaan minä halua olla se tyyppi, jonka jäljiltä iltapäivälehdet kirjoittelevat jonkun turistin löytämästä eläimestä jonka takakontissa on ollut nuoli kiinni!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Kuhmon Ahma



Joined: 19 Feb 2012
Posts: 550
Location: syrjäkylä

PostPosted: 15.03.2012 02:45    Post subject: Reply with quote

Ilkka Seikku wrote:

Jos tahdon luonnossa rauhoittua ja fiilistellä, ei minun sitä varten tarvitse ampua yhtään mitään.
Jos menen aseen kanssa, niin yleensä mielessä on tietyn riistakannan pienentäminen, lihan saanti tai kuten tällä hetkellä, ketun ja supin nahkojen saanti nuoliviinien materiaaliksi ts. elannon hankkiminen(samalla tulee hoidettua melko runsasta kettukantaa).
En ole sujut hupimetsästyksen kanssa, enkä pysty sitä ymmärtämään, vaikka se lieneekin nykypäivänä suosituin metsästyksen motiivi.


Kaveri kerran ihmetteli, kun kerroin olleeni yksinäni n. viikon vaellusreissulla Lapissa. Kyseli mitä minä siellä ilman asetta kuljeskelin tyhjänpäiten. En muistaakseni osannut tuolloin siihen vastata. Ehkäpä hain sieltä tuntureilta elämään perspektiiviä..

Hupimetsästys on mielestäni metsästyksen irvikuva. Tarkoitan tällä eläinten ampumista, jolle ei ole muuta tarkoitusta kuin huvittelu. Tulee mieleen P-Amerikan biisoneita junista ammuskelevat "lännenmiehet". Yhtäkään eläintä en ole metsästysurani aikana pelkästään huvin vuoksi ampunut. Siinä vaiheessa jos mieli tekee näin toimia, toivon että joku kerää aseet pois.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Eränkäynti All times are GMT + 3 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Page 3 of 4

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group