View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Ari Rantala
|
Posted: 27.08.2009 12:20 Post subject: Hinta kalluppi |
|
|
Otsikon mukaan koitan kartoittaa keskiarvohintaa puujouselle. Bongaamani hinnat ovat liikkuneet 50-1700?:n välillä riippuen tasosta ja pipellyksistä eli viimeistelystä ja onko yksipuinen vaiko laminaatti.
Mikä olisi foorumilaisten mielestä kohtuuhinta yksipuiselle perusjouselle puulaadusta riippumatta? No kunhan on yleisesti jousipuuksi miellettyä puuta eikä esim. kuusta tai terttuseljaa.
Kyselyjä hinnoista kuulee jatkuvasti ja harmittaa kun en osaa sanoa tuon tarkempaa haarukkaa. Pelästyvät pirulaiset ja menevät prkl ostamaan halvan lasikuitujousen... _________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Back to top |
|
|
Tuomo
|
Posted: 27.08.2009 12:31 Post subject: |
|
|
Olen myynyt pari vuotta sitten yhden jousen tutulle. Jousi oli 45# bulletwood-jousi, kolme nuolta, ranne- ja sormisuoja, ilman mitään koristeluja. Euroja pyysin 150. Sherwoodshop myy ****kuitujousipaketteja alkaen 158e. Ajattelin, että tuo 150e voisi siten olla sellainen sopiva hinta ko. paketista. Lupasin vielä, että jos jousi hajoaa oikeassa käytössä (tuli vähäiseen mökkikäyttöön), annan uuden tilalle. |
|
Back to top |
|
|
Santtu Risku
|
Posted: 27.08.2009 13:44 Post subject: |
|
|
hyvä perus puujousi pyörii mun mielestä siinä 100-200 e. Jännejouset ja laminaatit sitten jossain 250-1500. (olettaen tietenkin että ne on hyvin tehty) _________________ "When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson |
|
Back to top |
|
|
Ilkka Seikku
|
Posted: 27.08.2009 14:43 Post subject: |
|
|
Mä otan saarnilonkkarista 200-250euroa.
Aikaa yhteen jouseen menee viimeistelyineen kaikkineen 2 täyttä päivää.
250eurosta otat 22 alvin pois ja materiaalikulut, yellit sun muut maksut niin kännyyn jää n.150euroa.
Todellinen hinta kuuluisi olla hyvällä peruslonkkarilla siinä 500-600euroa.
Tasasen tappavaan tahtiin vaan näitä hintoja silti poljetaan. |
|
Back to top |
|
|
Rakonczay
|
Posted: 27.08.2009 15:31 Post subject: |
|
|
Olen maksanut irlannista ja tsekeistä ostetuista laminaatti lonkkareista 250 euroa kummastakin.
Nyt mulla on tarjous mongoliasta jännekomposiitista 490 euroa + alv jos tulliin jää. |
|
Back to top |
|
|
heikki
|
Posted: 27.08.2009 16:21 Post subject: |
|
|
Ilkka Seikku wrote: |
Tasasen tappavaan tahtiin vaan näitä hintoja silti poljetaan. |
Niinpä. Itsekin kun harkitsin lonkkarin ostoa, niin tuumin vähän, että kipuraja on siinä 250 euron paikkeilla - oma talous kun on aina tiukalla. Silti tuollainen 400-500 eur hyvästä uniikista jousesta ei pitäisi olla liikaa. Varsinkin jos sen tekijä on tunnettu nimi.
Valitettavasti vaan on niin, että huippukäsityötä ei välttämättä osata oikein arvostaa. Sen näki keskiaikamarkkinoiden seppien pöydilläkin, kun toinen toistaan upeampia taoksia kävi hiplailemassa vähän jokainen markkinavieras, mutta kauppoja näin syntyvän harvoin - miten lie seppien itsensä mielestä. Puujousien hintamielikuvaan varmaan vaikuttavat sitten myös näiden savenmaiden ja erätukkujen myymät 200 euron härvelipaketit. Sellaisessa tulee niin paljon vimpaimia mukana, että 500 euroa puujousesta tuntuu paljolta, ellei ymmärrä siihen liittyviä muita arvoja. |
|
Back to top |
|
|
Ari Rantala
|
Posted: 27.08.2009 18:40 Post subject: |
|
|
Olen siis selvästi polkenut hintoja kun ainoa myymäni jousi, tai oikeastaan kaksikin ja kahdeksan nuolta+viini+rannesuoja maksoivat vain 150?...
Lahjoina noita on tullut annettua jokusia enkä muutenkaan pitäisi ajatuksesta, että harrastaisin tätä saadakseni rahaa. Sitä varten käyn töissä enkä kyllä pidä siitäkään...
Staavivaraston inventaariossa suunnittelin kyllä, että tekisin neljästä pihlajasta bambuselkäisiä myyntijousia ja kuivumassa on kasa pienempiä pihlajakeppejä joista suunnittelin tekeväni lapsille aloitteluun sopivia halpisjousia mutta katsotaan nyt. Kausi alkaa olla finaalissa eikä myyntitarkoituksessa sopivia tapahtumia enää juuri ole.
Nyt kuitenkin osaan sanoa kyselijöille mitä hyvästä puujousesta joutuu maksamaan. Siinä Heikki on kyllä valitettavasti oikeassa, että kauppojen jouset ovat prkleen edullisia eikä käsityönä tehtyä jousta tai muuta aikaavievää valmistetta arvosteta ainakaan hinnan mukaan vaan pikemminkin se pitäisi saada halvemmalla kun on kerran itse tehty. _________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Back to top |
|
|
Ilkka Seikku
|
Posted: 27.08.2009 19:12 Post subject: |
|
|
Minkä tahansa uniikkituotteen arvo selviää aina vasta sitten kun tekijä länttää siihen hintalapun.
Kumpaako arvostettaisiin korkeammalle 50euron jousta vai täysin identtistä jousta jossa hintalapussa komeilee 1000euroa. TIEDÄN sanoa, että 1000euron jousi kiinnostaisi kaikkia ja sitä likimain kumarrettaisiin.
50euron jousta ei kukaan viitsisi ostaa kun se on niin halpa että ei voi olla kovin kummoinen.
Mona Lisa taulu esim. on ihan hlvtin ruma ja huonosti tuherrettu. Vaan kun se on niin jumalaisen arvokas niin kyllä se on upea.. |
|
Back to top |
|
|
Ari Rantala
|
Posted: 27.08.2009 22:01 Post subject: |
|
|
Niinhän se on, että ei se ole hullu joka pyytää, eikä välttämättä sekään joka maksaa. Ainahan sen voi tehdä myös sijoitusmielessä ja diilata kovemmalla hinnalla eteenpäin
Pidetäämpä asia mielessä kun seuraava hintakyselijä tulee vastaan. Itse en kyllä aio kunnostautua kaupallisten jousien tekijänä. Tämä on minulle harrastus ja jos siinä alkavat taloudelliset tekijät vaikuttamaan niin harrastus alkaa tuntumaan työltä. On veroa, on takuujuttuja, on ties mitä stressinaihetta...en tykkäisi. _________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
|
Posted: 27.08.2009 23:25 Post subject: |
|
|
Yksipuisia jousiakin on niin monenlaisia. Joku ei ole minkään arvoinen. Olen kerran vakavasti harkinnut ostoa erään yksipuisen jousen kohdalla, josta tekijä pyysi 2500 mk (elettiin vuotta 1996). Jousi oli mielestäni sen arvoinen, mutta en kuitenkaan raaskinut ostaa.
Mielestäni puujousen voi myydä 150 euron hintaan ilman hampaiden kiristelyä. Ammattimaisen tekijän pitäisi kuitenkin saada enemmän, että kyse olisi kannattavasta liiketoiminnasta. Jos hinta menee 150:n alle, on kyse hyväntekeväisyydestä.
Jännejousissa hintahaarukka on nollasta muutamaan tonniin. Itse en enää tee jännejousia muille ja alle 1000 euron hinnasta ei tee mieli edes harkita poikkeamista säännöstä. Jännejousi on kuitenkin verrattavissa taidemaalaukseen siinä, että hinta voi laadun mukaan olla mitä tahansa. Ja on myös täysin arvottomia jännejousia. En olisi valmis maksamaan mitään jännejousesta, missä esim. jännekerros näyttää ohuelta, tai jos jousi on hiukankaan myöräkäyrä. |
|
Back to top |
|
|
Ari Rantala
|
Posted: 27.08.2009 23:36 Post subject: |
|
|
Quote: | En olisi valmis maksamaan mitään jännejousesta, missä esim. jännekerros näyttää ohuelta |
Jaah. Nyt kun olen katsonut useammankin videoklipin ja valokuvan Korean poikien ja muidenkin jousenteosta niin jännekerroksen ohkaisuus on hypännyt toistuvasti silmille. Kerroksen paksuus ei yleensä montaakaan milliä ole ja silti jouset ovat sangen suorituskykyisiä ja hintaviakin...en ole enää ollenkaan vakuuttunut siitä, että paksu jännekerros olisi tae toimivuudesta ja tehokkuudesta. _________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
|
Posted: 28.08.2009 00:02 Post subject: |
|
|
Ari Rantala wrote: | Quote: | En olisi valmis maksamaan mitään jännejousesta, missä esim. jännekerros näyttää ohuelta |
Jaah. Nyt kun olen katsonut useammankin videoklipin ja valokuvan Korean poikien ja muidenkin jousenteosta niin jännekerroksen ohkaisuus on hypännyt toistuvasti silmille. Kerroksen paksuus ei yleensä montaakaan milliä ole ja silti jouset ovat sangen suorituskykyisiä ja hintaviakin...en ole enää ollenkaan vakuuttunut siitä, että paksu jännekerros olisi tae toimivuudesta ja tehokkuudesta. |
Ei se paksuus olekaan tae toimivuudesta ja tehokkuudesta. Jousi voi toki olla huono, vaikka jänteitä olisikin paljon. Mutta en koe tarvetta omistaa ohutjänteistä jännejousta. |
|
Back to top |
|
|
heikki
|
Posted: 28.08.2009 00:16 Post subject: |
|
|
Ilkka Seikku wrote: | M
Kumpaako arvostettaisiin korkeammalle 50euron jousta vai täysin identtistä jousta jossa hintalapussa komeilee 1000euroa. TIEDÄN sanoa, että 1000euron jousi kiinnostaisi kaikkia ja sitä likimain kumarrettaisiin.
50euron jousta ei kukaan viitsisi ostaa kun se on niin halpa että ei voi olla kovin kummoinen.
Mona Lisa taulu esim. on ihan hlvtin ruma ja huonosti tuherrettu. Vaan kun se on niin jumalaisen arvokas niin kyllä se on upea.. |
Se on varmaan niinkin, että jos tekijä lyö keppiin 1000 euron hintalapun, se on viesti muille, että tässä jousessa on jotain erityistä. Siksi sitä kumarrettaisiin. Lähtökohtaisesti ehkä ajatellaan, että ei kunnon mies myy jotain lussukeppejä tuollaisella hinnalla. Pitää "keherata sanoa notta moon tämän itte teheny".
Mona Lisassa taas se hymy, se hymy... arvoitus, että mitä Leonardo halusi sillä kertoa? |
|
Back to top |
|
|
T. Manner
|
Posted: 28.08.2009 11:13 Post subject: |
|
|
Quote: | Mutta en koe tarvetta omistaa ohutjänteistä jännejousta. |
Vivahtaa hieman uskonasialle, jota tuo kyseinen topiikki ei kyllä ole.
TLM _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
|
Posted: 28.08.2009 12:29 Post subject: |
|
|
Mielestäni on aina hyvä että harrastamalla voi säätää/ansaita rahaa joskus kulujen lisäksi.
En ole kuitenkaan myynyt yhtään jousta, koska
a) tuotevasstuu on mielestäni ongelmallista
b) minua ei juurikaan kiinnosta ei-toiminnallinen viimeistely
(esim tilleröintitussausten jämien poistaminen.)
c) jokaisessa jousessani on jotain minulle uutta, joten määrät eivät ole kovin suuria
Olen lahjoittanut 3 jousta, joista 2 lasten jousta.
Olen myynyt staaveja Jurin jousikurssilla.
Olen miettinyt jigi-viritelmää, jolla voisi ajaa lankun suoraan lattiatilleriin vannesahalla. Jos toi jaksaa kiinnostaa tarpeeksi, siitä voisi tulla jousia myyntiin asti. Toistaiseksi se ei ole kiinnostavin projekti-idea. |
|
Back to top |
|
|
Ilkka Seikku
|
Posted: 28.08.2009 13:29 Post subject: |
|
|
Ari Rantala wrote: | Niinhän se on, että ei se ole hullu joka pyytää, eikä välttämättä sekään joka maksaa. Ainahan sen voi tehdä myös sijoitusmielessä ja diilata kovemmalla hinnalla eteenpäin
Pidetäämpä asia mielessä kun seuraava hintakyselijä tulee vastaan. Itse en kyllä aio kunnostautua kaupallisten jousien tekijänä. Tämä on minulle harrastus ja jos siinä alkavat taloudelliset tekijät vaikuttamaan niin harrastus alkaa tuntumaan työltä. On veroa, on takuujuttuja, on ties mitä stressinaihetta...en tykkäisi. |
En ole huomannut stressiä tässä maailmankaikkeuden hienoimmassa työssä.
Jos saisin jostain toisesta työstä paljon rahaa niin se tarkoittaisi vain sitä, että voisin sitten harrastaa tätä samaista hommaa. Tosin aikaa ei jäisi näin paljoa kun olisi se pakollinen työ jossa tienaisin siis rahaa tähän harrastukseen.
Vaan kun jättää toisen pois(ainakin minä jätän mieluummin sen epämiellyttävämmän pois) niin aikaa on juuri siihen mikä on miellyttävintä.
Nykyisen yhteiskunnan "ura"-ajattelu on aivopesun tulosta. Se aivopesu aloitetaan jo ennenkuin lapsi osaa edes puhua.
Kännykkäfirman suuri johtaja tekee ehkä vielä lapsellisempaa työtä kuin minä. Hauskoja vempeleitä joihin kun puhuu niin toinen voi toisesta samanmoisesta kuunnella hauskoja juttuja. Kivoja kuviakin voi lähetellä ja pelata kaikkia jänniä pelejä.
Töissä käydään siksi että saadaan rahaa siihen mikä oikeasti on kivaa, eli harrastamiseen. Harrastukset taas ovat siksi, että saadaan vastapainoa sille epämiellyttävälle ja stressaavalle työlle.
Se on noidankehä joka ratkeaa kun ei ole varsinaista harrastusta eikä työtä, vaan ne yhdessä muodostavat sen mitä haluaa ylipäätään tehdä ja samalla saa sen pakollisen rahankin joka on maksettava saadakseen olla rauhassa. |
|
Back to top |
|
|
Matti Matinpoika
|
Posted: 28.08.2009 20:21 Post subject: |
|
|
Empä ole minäkään bisnesmielessä jousia tekemässä, mutta kun kyselyjä on tullut niin tuollaista 120-150e hintaa olen omille jousilleni aatellut, hieman paunoista riippuen, ja siitä kuinka tykästynyt itse olen ko. jouseen. Siis pelkästä jousesta ja jänteestä, nuolet ja muut vermeet erikseen. Seikun ilmoittaman hieman korkeamman hinnan ymmärrän kyllä hyvin, kun ammatinharjoittajan on veronsakkin maksettava.
Tuotevastuu on kinkkinen juttu niinkuin jkekoni totesi. Jos asiakas tulee viikon päästä rikkinäisen jousen kanssa uutta vaatimaan niin miten voidaan todeta kuinka jousi rikkoontui, ja onko syytä korvata rikkoutunut tuote?
Yhtään jousta en vielä ole myynyt eikä siihen juuri nyt tunnu olevan tarvettakaan, paitsi ehkä siitä syystä että noita alkaa kertymään nurkkiin, ja vielä tekis mieli vääntää lisää... |
|
Back to top |
|
|
Ari Rantala
|
Posted: 28.08.2009 20:32 Post subject: |
|
|
Quote: | paitsi ehkä siitä syystä että noita alkaa kertymään nurkkiin, ja vielä tekis mieli vääntää lisää.. |
Samaa "vaivaa" itsellänikin. Minä siitä niin välittäisi mutta jostakin syystä vaimoni ei pidä jousikasaa sisustuksellisesti sopivana. Pitää keksiä niille joku muu jemma josta kasan kasvaminen ei näy...ehdotukseni "asehuoneesta" on tyrmätty tylysti _________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Back to top |
|
|
Matti Matinpoika
|
Posted: 28.08.2009 21:49 Post subject: |
|
|
Matti Matinpoika wrote: | Yhtään jousta en vielä ole myynyt... |
Sen verran perun puheitani että yhden jousen nuolineen lahjoitin tutulle maanomistajalle jonka metsistä olen saanut hakea pihlajia ja tuomia jousivärkiksi. Viitisentoista steiviä tähän mennessä ja tulevaisuudessa niin paljon kun tarvin oli suullinen sopimus kun viimeksi asiasta juteltiin. Saas nähdä pitääkö sopimus jos alan oikein urakoimaan... |
|
Back to top |
|
|
Juri
|
Posted: 28.08.2009 22:39 Post subject: |
|
|
Tuotevastuu menee käsittääkseni niin, että asiallisesti käyttöhjeiden mukaisesti käytettynä tuotteen pitää kestää ehjänä ja toimia niin hyvin kuin on luvattu.
Muussa tapauksessa myyjä on velvollinen korvaamaan tuotteen. Joko toimittamalla uuden tilalle tai palauttamalla rahat.
Mikäli asiakas vammautuu viallisen tuotteen takia, niin sitten seuraa uskoakseni jotain hyvin ikävää.
Minulla ei taida oikein enää olla muuta tietä edessä kuin alkaa pikkuhiljaa myymään jousiani, niitä kuitenkin pukkaa koko ajan lisää. Itselleni en enempää tarvitse, paitsi tietysti sen "täydellisen jousen", jota aina yritän. Suurimmalla osalla jousistani en ole ampunut aikoihin. Vaimollakin niitä on vaikkei ole kovin kiinnostunut jousiammunnasta, samaa voi sanoa tyttärestäkin.
Tilausjousissa epäonnistumisen mahdollisuus on aina aika korkea, varsinkin kiemuraisten luonnonstaavien kanssa. Minulla on lisäksi taipumusta viritellä niitä lähes äärimmilleen. On myös vaikeaa löytää asiakasta joka olisi valmis maksamaan sellaisesta edes minimi tuntikorvausten verran.
Idioottivarmojen, nopeatekoisten ja vajaatehoisten lankkujousien pumppaaminen ei taas kiinnosta.
Pitäisi kenties löytää jonkinlainen keskitie. |
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
|
Posted: 28.08.2009 23:27 Post subject: |
|
|
Tuotevastuu on hiukan stressaava asia jousten kohdalla. Yksi keino minimoida ongelmat siinä suhteessa on se, että ei myy mitään, mitä ei itse pidä hyvänä tuotteena. Ja toinen on se, että ei myy tietämättömille. Asiakkaan täytyy tietää, mitä on ostamassa ja hänet on siitä huolimatta vielä koulutettava jousen omistajuuteen.
Muutamat myymäni jouset ovat hajonneet, mutta asiakas on tiennyt rikkoneensa sääntöjä ja on hyväksynyt seuraukset. Vain yksi on palauttanut rikkoutuneen jousen epämääräisten selitysten kera ja lähetin toisen tilalle. Kyse oli lasten jousesta ja olen melko varma, että joku oli vetänyt jousta yli sallitun vetopituuden. |
|
Back to top |
|
|
Kiul
|
Posted: 29.08.2009 01:15 Post subject: |
|
|
Hankaniemen pointti jousen käyttäjästä on minusta hyvinkin validi. Olimme kevätkesällä pitämässä jousimetsästysesittelyä ja 'vastapuolen' puuhamiehellä oli Seikun tekemä jousi. Puhelimessa ennen tilaisuutta juttu luisti hyvin ja itse esittelykin meni itse asiassa tosi hyvin. Ainoa 'särö' oli, että tällä 'pitkäjousimiehellä' oli jostain kaupasta hankitut alumiinikepit muovisulin joita sitten ammuttiin epämääräisellä menestyksellä tällä pitkäjousella. Onneksi käytän härvelissä luonnosulilla varustettuja nuolia, niin saatiin homma demostroitua ampujalle ja toivottavasti viesti perille.
Käyttäjämielessä näiden uniikkijousien markkinat saattavat olla hankalat ja vähintäänkin hyvät ohjeet ovat tarpeen. Tällaiset hyvät käyttöohjeet kun joku rustaisi, niin samalla saattaisi syntyä yksi luku siihen 'perinnejousikirjaan'. |
|
Back to top |
|
|
Juri
|
Posted: 29.08.2009 04:09 Post subject: |
|
|
Paleoplanetilla oli pari vuotta sitten keskustelu "puujousen käyttöohjeista".
Plokkasin siitä talteen yhden pätkän, siltä varalta jos tulisi tarvetta.
En nyt piru vie muista kirjoittajaa, enkä näköjään merkinnyt muistiin. No nyt siitä huolimatta että sitaateissa tulisi aina mainita tekijä, laitan tänne silti.
Siinä taitaa olla vielä kehittämisen varaa ja suomennoskin puuttuu, mutta pohja on mielestäni hyvä.
Congratulations. You are now the owner of a [fine] wooden bow. Wooden bows have been used for thousands of years as weapons to take game, make war, defend life and homes, and for recreation. [Your bow is a weapon, not a toy, and is worthy of respect and caution.]
Your wooden bow was carefully crafted, and with reasonable care, should last [for years of service] [Wood is a natural material, and subject to irregularities and flaws not always visible to the bowyer. Because of this, your bow is warranted only against mistakes in craftsmanship, and not materials. If you have a problem with your bow, return it to the bowyer, who will determine if it can be repaired. Warrantee covered bows with problems will be repaired or replaced at the bowyer?s discretion.]
A wooden bow is made to fit a specific archer, and should be shot only by that archer. If you allow other people to shoot or even handle your bow, you risk damaging our breaking it.
1) Never allow someone else to shoot your bow. If they overdraw it, they can damage or break it. [If you must allow someone to shoot your bow, make them use your arrows.]
2) Never dry fire your bow. Dry firing can cause the string and/or bow to break.
3) Keep your string in good condition. Replace worn strings. A string that breaks often takes the wooden bow with it.
4) Never string your bow backwards. Never allow anyone else to string your bow. The string side or belly of the bow is the one with the writing on it. Learn to string and unstring your bow properly, to avoid injury to yourself or damage to your bow. Unstring your bow when you are done shooting it. [Always use the supplied stringer to string and unstring your bow.]
5) Brace your bow at the proper fistmele, and no higher. A string that is twisted too short puts stress on the bow. [The proper brace height for this bow is____, measured from the deepest part of the grip to the string]
6) Protect the back of your bow (the target side) from damage. Scratches or dings to the back of the bow can lead to bow breakage.
7) Keep your bow from excessive heat. Do not leave a strung bow in the sun or a vehicle, and do not string a bow that has heated up in the sun or a vehicle. Allow it to come to normal temperature before bending it.
8.) Keep your bow from excessive moisture or dryness. Keep the finish in good condition. The finish helps slow moisture change in the wood;[ but cannot keep the bow moisture stabilized indefinitely. Store the bow in the living portion of your home, away from heat sources or moisture.]
9) [A wooden bow may not be held at full draw as long as a modern materials or laminated bow. You may have to adjust your shooting style to a shorter hold at full draw.]
|
|
Back to top |
|
|
Matti Matinpoika
|
Posted: 29.08.2009 11:51 Post subject: |
|
|
Juri wrote: | Tuotevastuu menee käsittääkseni niin, että asiallisesti käyttöhjeiden mukaisesti käytettynä tuotteen pitää kestää ehjänä ja toimia niin hyvin kuin on luvattu.
Muussa tapauksessa myyjä on velvollinen korvaamaan tuotteen. Joko toimittamalla uuden tilalle tai palauttamalla rahat. |
Juu, tämähän on ihan selvää pässinlihaa. Onkelma onkin mielestäni ihmisten rehellisyys. Kepuli asiakas voi vaatia uutta jousta tai rahojaan takaisin vaikka jousen rikkoutumisen syy olisi huolimaton ja ohjeiden vastainen käsittely. Tätä kun ei oikein pysty myyjä varmentamaan. Sama probleema on tietysti kaikessa kaupankäynnissä, ehkä sen kanssa on vain opittava elämään.
Nuo käyttö-ohjeet on oikein hyvät, mutta itse lähtisin siitä että henkilökohtainen ohjaus on lisäksi paikallaan, etenkin jos kyseessä on ihan vasta-alkaja. Jos jousia tulee joskus myytyä niin postimyyntinä en aio asiaa hoitaa, vaan myös tavata asiakkaan ja kädestä pitäen neuvoa puujousen käsittelyä. |
|
Back to top |
|
|
Ilkka Seikku
|
Posted: 29.08.2009 12:24 Post subject: |
|
|
Tottakai täytyy antaa jousen ostajalle tietopläjäys puujousista ja niiden käytöstä ja huollosta. Kyllä jokaikinen joka on minulta ostanut jousen on saanut mikaansa muutaman sivun tietoa asiasta. Kaikki eivät varmaankaan katso tarpeelliseksi niitä pläräillä, enkä minä voi pakottaa.
Ja tuo takuu-homma.. Ainakaan minä en voi antaa puujouselle sen kummempia takuita, kuin sen että se kestää normaalikäyttöä. Jos puussa kuitenkin on jokin "vamma" jossain sisällä, siten että sitä ei ole kukaan voinut tietää, niin kyllä teen uuden. Käytän ihan omaa arviointikykyäni siinä meneekö joku takuuseen vai ei. Varsinaista takuuta ei näillä vehkeille voi antaa.
Harva minua kuitenkaan pitää niin epärehellisenä, että koittaisin jotain kepuloida. Uskoakseni olen rehellinen, puolueeton ja hyvä arvioimaan kulloisenkin tilanteen, enkä "vedä kotiinpäin".
Kaksi jousta olen tehnyt uudelleen koko "urani" aikana. Muista ei ole mitään propleemeja kuulunut. |
|
Back to top |
|
|
Juri
|
Posted: 29.08.2009 19:46 Post subject: |
|
|
Ilkka Seikku wrote: | Jos puussa kuitenkin on jokin "vamma" jossain sisällä, siten että sitä ei ole kukaan voinut tietää, niin kyllä teen uuden. Käytän ihan omaa arviointikykyäni siinä meneekö joku takuuseen vai ei. |
Kyllä minunkin mielestäni tuollaiset "puunsisäiset näkymättömät vammat" kuuluisivat jousen tekijän vastuulle, hän on sen materiaalin valinnut.
Hajonneen jousen kappaleista voi useimmiten päätellä paljon. Onko ratkennut puristuksesta vai vedosta, selästä vai vatsasta, millaisesta paikasta? Paljonko on ottanut settiä, mikä on ollut jännekorkeus, näkyykö kolhuja ym...
Jousen käyttäjän jututtaminen valaisee tilannetta myös johonkin suuntaan. Ainakin se että onko edes lukenut käyttöhjeet tai onko muuten mitään tolkkua, paljastuu kyllä varmasti. |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
|
Posted: 30.08.2009 11:43 Post subject: |
|
|
Mieleeni on tullut kahvan ja punoksen väline overdraw estin.
En ole kyllä koskaan toteuttanut em-kammotusta.
Olen kyllä samaa mieltä että jousentekijällä on paras mahdoliisuus arvoida meteriaali. (Olen muuten löytänyt vaaherasta ilmaa sisältä kerran. )
Lähinnä tulee mieleen tapaus, jossa jousi on katkaistu lyhyellä ylivedolla. Tämä ei kait eroa normaalikatkeamisesta mitenkään ulkoisesti.
En keksi mitään normaalia mikä aiheuttaisi tammikuuta pahempaa ylikuivumista. |
|
Back to top |
|
|
Ari Rantala
|
Posted: 30.08.2009 12:32 Post subject: |
|
|
Quote: | Idioottivarmojen, nopeatekoisten ja vajaatehoisten lankkujousien pumppaaminen ei taas kiinnosta. |
Tuo lienee ainoa tapa varmistaa jousen kestävyys hieman virheellisestikin käytettynä. Tehdä siitä reippaasti ylimittainen ja vetää tilleröinnissä 35":n vetoja jotta varmasti kestäisi pienen ylivedonkin. Massiivinen reilusti myötäkäyristynyt "halko" jossa paunoja 20# ja heittoa kumilenksun verran...Ei kyllä mitenkään motivoivaa tekijän kannalta mutta jos tälläisi siihen esim. 500?:n hintalapun ja kauppa kävisi vaikka vain parin jousen viikkovauhdilla niin kyllä siitä motivaatiokin kasvaisi _________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Back to top |
|
|
Santtu Risku
|
Posted: 01.09.2009 19:10 Post subject: |
|
|
niin toki meinasin noita jousen hintoja ilman mitään alveja tai ammattimaista toimintaa. tavallaan siis "pimeinä" myytyjä jousia. alvit yms. ammatilliset kulut luonnollisesti nostavat jousen hintaa. _________________ "When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson |
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
|
Posted: 02.09.2009 13:34 Post subject: |
|
|
Santtu Risku wrote: | niin toki meinasin noita jousen hintoja ilman mitään alveja tai ammattimaista toimintaa. tavallaan siis "pimeinä" myytyjä jousia. alvit yms. ammatilliset kulut luonnollisesti nostavat jousen hintaa. |
Omia käsitöitään saa myydä tiettyyn summaan asti ilman mitään verojuttuja. En tiedä, mikä on rajana tällä hetkellä, mutta raja on niin ylhäällä, ettei kukaan taida sitä Suomessa puujousia myymällä ylittää. Eikä edes pääse lähelle. |
|
Back to top |
|
|
Ilkka Seikku
|
Posted: 02.09.2009 17:01 Post subject: |
|
|
Simo Hankaniemi wrote: |
Omia käsitöitään saa myydä tiettyyn summaan asti ilman mitään verojuttuja. En tiedä, mikä on rajana tällä hetkellä, mutta raja on niin ylhäällä, ettei kukaan taida sitä Suomessa puujousia myymällä ylittää. Eikä edes pääse lähelle. |
Ai jaa? |
|
Back to top |
|
|
heikki
|
Posted: 02.09.2009 23:53 Post subject: |
|
|
Ilkka Seikku wrote: |
Ai jaa? |
Ai jaa täälläkin.
Et suinkaan Simo tarkoita sitä, että tiettyyn rajaan asti toiminta voi olla arvonlisäverotonta? Verottajan ohjeen mukaan "Vähäinen liiketoiminta on jätetty arvonlisäverotuksen ulkopuolelle. Vähäisen liiketoiminnan raja määräytyy 1.1.2004 alkaen tilikauden liikevaihdon perusteella. Myyjä ei ole verovelvollinen, jos arvonlisäverolaissa tarkoitettu tilikauden liikevaihto on enintään 8 500 euroa." |
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
|
Posted: 03.09.2009 00:15 Post subject: |
|
|
Joo. |
|
Back to top |
|
|
Juri
|
Posted: 03.09.2009 02:28 Post subject: |
|
|
Ilman alviakin ammatinharjoittaja on ansaitsemistaan tuloistaan aina verovelvollinen.
Koskee periaatteessa jopa kirpputori-, joulumyyjäis- sekä markkinamyyntiä. Tosin noita juttuja on verottajan aika mahdoton valvoa. |
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
|
Posted: 03.09.2009 03:17 Post subject: |
|
|
Muutaman jousen myyjä ei ole "ammatinharjoittaja". |
|
Back to top |
|
|
Ilkka Seikku
|
Posted: 03.09.2009 11:12 Post subject: |
|
|
Montako jousta tarkalleen on "muutama". |
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
|
Posted: 03.09.2009 12:57 Post subject: |
|
|
Harjoitat ammattia, jos saat toimeentulosi tekemällä ja myymällä jousia. Pitää kysyä verottajalta, missä menee raja. Itselläni ei ole tapana rientää verotoimistoon kertomaan suuria uutisia, jos myyn pari kolme keppiä vuodessa alihintaan. En myöskään maksa työnantajamaksuja, kun annan pojalle 5 euroa jonkin pikku homman tekemisestä. Enkä kiikuta maastosta löytämiäni rauhoitetun linnun sulkia poliisiasemalle. Enkä soita kaverin vaimolle, että hänen ukkonsa on aivan vieraassa naisseurassa. |
|
Back to top |
|
|
Juri
|
Posted: 03.09.2009 14:05 Post subject: |
|
|
Simo Hankaniemi wrote: | Pitää kysyä verottajalta, missä menee raja. |
Suosittelen sitten ettet paljasta nimeäsi.
Jos teet jotain, myyt pois ja ansaitset tuloa, niin olet verovelvollinen. Olet harjoittanut ammattia. |
|
Back to top |
|
|
Ari Rantala
|
Posted: 03.09.2009 14:10 Post subject: |
|
|
Muistaisin, että noissa verojutuissa on näytönhankinta ihan eri tavalla kuin rikospuolella. Verottaja mätkäisee ihan arviolta ja sinun on itse osoitettava "syyttömyytesi" ja/tai lieventävät tekijät.
Verotukseen liittynee oleellisesti myös tulon hankinnasta johtuneet kulut. Jos homma ns. kusee, eli on tappiollista, niin persnetosta on vaikea nyhtää veroakaan... _________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Back to top |
|
|
heikki
|
Posted: 03.09.2009 16:34 Post subject: |
|
|
Quote: |
Verotukseen liittynee oleellisesti myös tulon hankinnasta johtuneet kulut. Jos homma ns. kusee, eli on tappiollista, niin persnetosta on vaikea nyhtää veroakaan... |
Se persnetto pitää sitten pystyä tosittein osoittamaan. Muuten verottajan rätkäisemään arvioverotukseen on paha hakea oikaisua :twisted:
Ja ei, en ole tekemässä verottajalle ilmoitusta kenestäkään, joka myy tekemiään jousia puoli-ilmaiseksi kaverin tutuille. |
|
Back to top |
|
|
Ari Rantala
|
Posted: 03.09.2009 17:26 Post subject: |
|
|
Quote: | Ja ei, en ole tekemässä verottajalle ilmoitusta kenestäkään, joka myy tekemiään jousia puoli-ilmaiseksi kaverin tutuille. |
Tässä harrastuksessa taitaa olla mukana perin vähän ns. pelimiehiä jotka ilman pienintäkään epäröintiä käräyttäisivät kaikki muut ja "putsaisivat" kentän omille tuotteilleen :wink:
Kaikki kuitit, olipa hankinta sitten jousiin liittyvä tai ei, on kyllä tallessa. Pystyn "pahan paikan" sattuessa todistamaan, että pelkkää persnettoa tässä on tehty jo muutama vuosi...ja tinkaamaan, että mistä tälläiselle yleishyödylliselle toiminnalle voisi hakea tukieuroja :D
Tuo viimeinen ei ole muuten ihan hullumpi ajatus...EU tukee montaa pöljempääkin perinteisiin liittyvää juttua...kuten esim. pellavan viljelyä Belgiassa jossa muutenkin saadaan kuusinkertainen sato Suomeen verrattuna. Tupakan viljely Kreikassa ja sen tukeminen EU varoin, on myös yksi juttu mikä menee reippaasti yli ymmärryksen...väittäisin, että kukaan ei ole koskaan kuullut hyvästä Kreikkalaisesta tupakasta... _________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Back to top |
|
|
heikki
|
Posted: 04.09.2009 10:27 Post subject: |
|
|
Quote: |
mistä tälläiselle yleishyödylliselle toiminnalle voisi hakea tukieuroja :D
Tuo viimeinen ei ole muuten ihan hullumpi ajatus...EU tukee montaa pöljempääkin perinteisiin liittyvää juttua... |
Ei tosiaan olekaan. Eikös esim. perinteisten suomalais-ugrilaisten tai saamelaisten jousien tutkiminen ja tekeminen olisi sellainen ala, jolle voisi ihan perustellusti hakea tukea. Alan opiskelijoita ja tutkijoita konsortioon ja ei kun ohjelma pystyyn vaan ynnä rahoitushakemus tuonne:
http://cimo.multiedition.fi/eNewsletter4/kulttuuri-ohjelma/2009/elokuu/hakukierros09.php |
|
Back to top |
|
|
|