Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Papukaijansulka

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Nuolet
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 30.07.2008 23:59    Post subject: Papukaijansulka Reply with quote

Otsikko kertoo paljon. Sain tuttavalta mahtavan värisiä Onnikaijan sulkia ja aion sulittaa niillä jokusen nuolen. Ovat toiselta puolen sinimustia ja toiselta keltaruskeita. Värit siis erottuvat kaikki eivätkä ole sotkeentuneet pahasti toisiinsa kuin raja-alueelta.

Varsinainen kysymys onkin se, että onko kenelläkään kokemusta miten hyvin ko. kaijasulat kestävät nuolessa? Vaikuttavat ainakin "rakenteeltaan" heiveröisemmiltä kuin esim. kalkkunansulat.

No ne on jo leikattu mittaan ja huomenna liimailen ne kiinni...eli tiedän melko pian itsekin miten ne kestävät Wink
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 01.08.2008 10:23    Post subject: Reply with quote

Tuollaisia niistä sitten tuli. Ampumiskestävyys selviää kunhan kärkien liimaus on kovettunut ja pääsen sipaisemaan vielä lakkaa pintaan. Jotenkin tulee sirkus mieleen kun noita katselee...

Mitä pintakäsittelyä muut käyttävät nuolissaan?

Itse ajattelin ensin, että jätän nuo puupintaisiksi mutta sorvauksen yhteydessä kolmirullaohjain "valssaa" pintaa tiiviimmäksi ja kastuessaan se "pöhähtää" auki. Tämän huomasin kun vaimo kasteli nuoliaihiokasan yläpuolella olevia kukkiaan....
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 01.08.2008 11:22    Post subject: Reply with quote

Ari Rantala wrote:
Tuollaisia niistä sitten tuli. Ampumiskestävyys selviää kunhan kärkien liimaus on kovettunut ja pääsen sipaisemaan vielä lakkaa pintaan. Jotenkin tulee sirkus mieleen kun noita katselee...

Mitä pintakäsittelyä muut käyttävät nuolissaan?

Itse ajattelin ensin, että jätän nuo puupintaisiksi mutta sorvauksen yhteydessä kolmirullaohjain "valssaa" pintaa tiiviimmäksi ja kastuessaan se "pöhähtää" auki. Tämän huomasin kun vaimo kasteli nuoliaihiokasan yläpuolella olevia kukkiaan....


Kivan näköisiä sulkia, mutta valkonen nuolen väri ei ihan täysin uppoo
meikäläiseen, ei silti paha. Mä laitan mun nuoliin yleensä vaan puuöljyn,
kun olen ensin hionnut pinnan hienolla hiekkapaperilla.
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 01.08.2008 12:23    Post subject: Reply with quote

Quote:
Kivan näköisiä sulkia, mutta valkonen nuolen väri ei ihan täysin uppoo
meikäläiseen, ei silti paha.


Mä olen tehnyt jopa punaisiakin nuolia. Ne on kätsyjä noin löydettävyyden kannalta Wink

Kokeilin muuten Tana merkkistä mehiläisvaharasvaa parantamaan sulkien ryhtiä ja se perkele toimi Smile En vielä tiedä miten se pidempiaikaisesti vaikuttaa mutta hyvin se liistrasi harottavat sulat yhteen eikä vaikuttaisi nuolen varressakaan hassummalta pinnalta.

Tanahan on siis kenkien hoitoon tarkoitettua hunajalta haisevaa väritöntä rasvaa jota ysein myydään ostarien tuulikaapeissa tai toreilla. Kenkäkaupoista en ole sitä bongannut.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
elvis



Joined: 27 Jun 2007
Posts: 343
Location: Turku

PostPosted: 01.08.2008 12:36    Post subject: Reply with quote

Ari Rantala wrote:

Mä olen tehnyt jopa punaisiakin nuolia. Ne on kätsyjä noin löydettävyyden kannalta Wink


Punainen voisi sopiakin noihin sulkiin. Täytyy testata joskus sirkusvärejä,
ne voivat tosiaan olla tehokkaita löydettävyyden kannalta.
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 01.08.2008 12:51    Post subject: Reply with quote

Eiköhän nuo sulatkin huomaa metsiköstä. Eli olkoon varsi puunvärinen Wink

Tuli vielä mieleeni kuinka isäukko aikoinaan tällääntyi iltamarientoihin ja duunasi hiuksistaan melkoisen...öööh...teoksen suavella. Suavekin siis voisi olla pelittävä aine sulkien hoitoon. Periaatteessa samaa ainettahan ne ovat hiukset kuin sulatkin...
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 01.08.2008 16:12    Post subject: Reply with quote

nyt tulee kulttuurishokki: eikä oo samaa materiaalia. sori ari.
Hienoja sulkia! itse olisin tehnyt ehkä enemmän sademetsätyylisiä nuolia. pitkiä tummia ja isolla kärjellä.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 01.08.2008 17:24    Post subject: Reply with quote

Quote:
nyt tulee kulttuurishokki: eikä oo samaa materiaalia. sori ari.


Sä olet Santtu lintsannut koulusta silloin kun oli puhetta keratiinista...

Toi setti on noille lyhytpätiäisille. Tuntui jotenkin hölmöltä vetää nuolen puoliväliin...
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 01.08.2008 21:57    Post subject: Reply with quote

Olen aikoinaan käyttänyt jonkin verran papukaijan sulkia, lähinnä araa. Minulla taitaa olla vieläkin yksi nuoli, jossa on sinikeltaiset aran sulat. Sain aran sulkia ollessani kesätöissä Korkeasaaressa 1983. Ihan hyviä ne ovat mielestäni. Huonoja kokemuksia on vain lokin ja variksen sulista. Myös pöllönsulat ovat melko pehmeitä, mutta pelaavat hyvin kukkosulkina.
Back to top
View user's profile Send private message
Matti Matinpoika



Joined: 07 Jul 2008
Posts: 259
Location: Lammi

PostPosted: 02.08.2008 10:02    Post subject: Reply with quote

Simo Hankaniemi:
Huonoja kokemuksia on vain lokin ja variksen sulista.

Ovathan ne vähän hentoisia ja menettävät ryhtinsä aika nopeasti, mutta oletko huomannut niissä muuta vikaa? Olen tässä kokeillut tekemiäni erilaisia nuolia ja yrittänyt laatia tilastoa osumatarkkuudesta, mutta sulituksen suhteen vaikuttavimpana tekijänä näyttäisi olevan sulituksen koko ja sijoitus. Joissain parhaista nuolistani on variksen ja lokin sulkia, mutta myös joissain huonommin osuvista nuolista löytyy joutsenen ja hanhen sulkia (papukaijan sulkia en ole kokeillut Smile.) Mukana testeissäni on tietysti vielä muitakin vaihtelevia tekijöitä kuten jäykkyys ja painopiste,
pitäisi varmaan saada ne vakioitua ennen kuin sulituksesta voi sanoa mitään konkreettista.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 18.09.2008 21:45    Post subject: Reply with quote

Quote:
Kokeilin muuten Tana merkkistä mehiläisvaharasvaa parantamaan sulkien ryhtiä ja se perkele toimi En vielä tiedä miten se pidempiaikaisesti vaikuttaa mutta hyvin se liistrasi harottavat sulat yhteen eikä vaikuttaisi nuolen varressakaan hassummalta pinnalta.


Tuli huomattua, että ajan kanssa tuo mehiläisvaharasva vetää sulat erikoisen näköiseen kökköön. Alkavat harottamaan joka suuntaan tai taipuvat "rullalle" vartta vasten tai sekä että. Älkää siis kokeilko sitä.

Kökön saa vielä toimivaksi suihkuttamalla ensin sulkiin rasvanpoistosprayta ja sitten putsaamalla kuumaan veteen kostutetulla rätillä. Kannattaa asettaa sulka sulalta jotain pintaa vasten pyyhkimisen ajaksi ja pitää rätti lämpimänä. Pyyhinnän jälkeen voi "lingota" käsien välissä pyörittelemällä enimmät vedet pois ja jättää sitten kuivumaan.

Nyt en muista sen kaverin nimeä joka osti Kuralassa setin tekemiäni nuolia. Niiden sulissa on tuo sama vaharasvakäsittely.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 19.09.2008 00:08    Post subject: Reply with quote

Matti Matinpoika wrote:
Simo Hankaniemi:
Huonoja kokemuksia on vain lokin ja variksen sulista.

Ovathan ne vähän hentoisia ja menettävät ryhtinsä aika nopeasti, mutta oletko huomannut niissä muuta vikaa? Olen tässä kokeillut tekemiäni erilaisia nuolia ja yrittänyt laatia tilastoa osumatarkkuudesta, mutta sulituksen suhteen vaikuttavimpana tekijänä näyttäisi olevan sulituksen koko ja sijoitus. Joissain parhaista nuolistani on variksen ja lokin sulkia, mutta myös joissain huonommin osuvista nuolista löytyy joutsenen ja hanhen sulkia (papukaijan sulkia en ole kokeillut :).) Mukana testeissäni on tietysti vielä muitakin vaihtelevia tekijöitä kuten jäykkyys ja painopiste,
pitäisi varmaan saada ne vakioitua ennen kuin sulituksesta voi sanoa mitään konkreettista.


Lokin sulat menevät "kasaan" yllättävän nopeasti. Ei se silti käyttöä haittaa, näyttävät vaan sitten huonoilta. Variksen sulat tuntuivat haurailta, niistä lähti paloja helposti. Mutta käyttäisin ilman muuta molempia, jos ei muuta olisi. Merilokin sulat ovat ehkä paksumpia ja parempia kuin ne, mitä minä olen käyttänyt. Kannattaahan noitakin sulkia kokeilla, ainakin itse tykkään vaihdella sulituksen laatua. On tylsää käyttää monta vuotta yhtä ja samaa laatua.
Back to top
View user's profile Send private message
Matti Matinpoika



Joined: 07 Jul 2008
Posts: 259
Location: Lammi

PostPosted: 20.09.2008 17:54    Post subject: Reply with quote

Simo Hankaniemi wrote:
Matti Matinpoika wrote:
Simo Hankaniemi:
Huonoja kokemuksia on vain lokin ja variksen sulista.

Ovathan ne vähän hentoisia ja menettävät ryhtinsä aika nopeasti, mutta oletko huomannut niissä muuta vikaa?


Lokin sulat menevät "kasaan" yllättävän nopeasti. Ei se silti käyttöä haittaa, näyttävät vaan sitten huonoilta. Variksen sulat tuntuivat haurailta, niistä lähti paloja helposti. Mutta käyttäisin ilman muuta molempia, jos ei muuta olisi. Merilokin sulat ovat ehkä paksumpia ja parempia kuin ne, mitä minä olen käyttänyt. Kannattaahan noitakin sulkia kokeilla, ainakin itse tykkään vaihdella sulituksen laatua. On tylsää käyttää monta vuotta yhtä ja samaa laatua.


Lokin ja variksen sulkia löytyy todella helposti ja siksi niitä on tullut näin harrastuksen alkuvaiheissa käytettyä. Harakan sulkiakin ihan aluksi käytin vähän mutta ne menivät vielä helpommin länään. Mutta jos nuoli siitä huolimatta vaikuttaa hyvältä niin annan sulituksen yleensä olla. Jos lento tuntuu oudolta mutta nuolenvarressa ei ole havaittavia vikoja niin silloin saatan kokeilla sulituksen uusimista.
Jotenkin tuntuu että harrastuksen 'primitiivisyys' kärsisi jos alkaisi käyttämään muita kuin itse retkillä luonnosta löydettyjä sulkia. Vaikka ne eivät aina ihan priimaa olisikaan. Toisaalta puolentoista vuoden jälkeen on vähän jo varastoa ja valinnanvaraakin kertynyt. Ja alkaa myös oppimaan mistä ja milloin kannattaa hyviä sulkia etsiä.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Nuolet All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group