Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

eränkäynnistä elonkäyntiin

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Eränkäynti
View previous topic :: View next topic  
Author Message
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 17.04.2008 17:36    Post subject: eränkäynnistä elonkäyntiin Reply with quote

koska mun mielestä perinteinen/primitiivinen eränkäynti sisältää laajan aihe-alueen,laitan äsken kuulemani vinkin tähän osioon.
no,kattoo tätä aihe-aluetta,kuka mitenkin päin.se onyt siinä:)

suomen kulttuuri rahasto antaa/jakaa ilmaiseksi;isien työt dvd-sarjaa:
http://www.kansatieteellisetfilmit.fi/tilaus.htm
Back to top
View user's profile Send private message
Dan The Master



Joined: 20 Jul 2006
Posts: 509
Location: Perho

PostPosted: 17.04.2008 21:33    Post subject: Reply with quote

Laitoin tulemaan issellein. Kiitos vinkistä toveri. Wink
_________________
"Elämä on synkkää mutta onneksi siinä on varjopuolia"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 17.04.2008 23:37    Post subject: Reply with quote

Kiitos vinkistä, Toni! Pitihän se tilata.
Back to top
View user's profile Send private message
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 20.04.2008 18:28    Post subject: Reply with quote

hyvä että on ottajia.nää saa ilmeisesti ladattua heidän nettisivuiltaankin.
mutta tuommoiset on mulle edelleenkin hepreaa,tms...

tästä dvd-sarjasta on muuten tulossa kolmas osa joskus loppukesä/syksy akselilla.
Back to top
View user's profile Send private message
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 21.04.2008 22:00    Post subject: Reply with quote

kun oon tät infoo levitelly,oon kuullu vastineena,että kansallismuseostakin(hki)jaettaisiin tätä ilmaiseksi?

ken tietää?mä en...
Back to top
View user's profile Send private message
Pertsa



Joined: 01 Mar 2008
Posts: 56
Location: Valkeala

PostPosted: 22.04.2008 16:41    Post subject: Reply with quote

Eikös siinä tehdä venettä, kasketaan peltoa ym.?
Back to top
View user's profile Send private message
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 22.04.2008 19:15    Post subject: Reply with quote

toni wrote:
kun oon tät infoo levitelly,oon kuullu vastineena,että kansallismuseostakin(hki)jaettaisiin tätä ilmaiseksi?

ken tietää?mä en...


Samaa oon kuullunna minäkii..vaan enpä tiijä sitte..
Hauskoja pätkiä noissa on. Jälkimmäinen vaan vähän kehno kun äänet puuttuupi monesta.

Nuohan meinaavat laittaa jakeluun aika suuren määrän tätä vanhaa filmimateriaalia. Täytyypi vaan toivoa, että kaikki sujuu kuten tähänkin asti, eikä mitkään trokailijat ala ahnehtimaan kaikkia.. sellasseenhan hyvät jutut yleensä kaatuupi.
_________________
www.rautasarvi.fi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 22.04.2008 21:17    Post subject: Reply with quote

osahan ottaa varmasti senkin roolin...,silti taas mitä useempi tietää ilmais jakelun statuksen sen vaikeempi niistä on ruveta keltään rahaa pyytämään?

mutta täytyy toivoa että jakelijalla piisaa resurssia,alati uusien painoksien ottoon.nykyselläänhän tuo ei liene hirveesti kalliimpaa ole kuin nidottujen paperi esitteiden teko.eikä kukaan ole kyselemässä rojalteja.

sääli tosiaan ettei kaikissa ole edes jäänyt jäljelle erikseen nauhoitettuja ääniriatoja.
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 22.04.2008 23:34    Post subject: Reply with quote

Filmit tulivatkin yllättävän nopeasti. En tosin ole vielä ehtinyt katsoa niitä. Sankaritiedemies ja 1900-luvun alkukymmenten suomalainen primijousiveteraani Sakari Pälsikin on filminpätkien takana. Ei taida kuitenkaan olla mitään hänen jousihommistaan.
Back to top
View user's profile Send private message
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 20.09.2008 10:57    Post subject: Reply with quote

...kolmos osa on tilattavissa,edelleenkin maksutta:)
http://www.kansatieteellisetfilmit.fi/tilaus.htm

nämä oli jo elokuussa saatavilla,mutta sivujen päivitys vei vissiin ylimääräistä aikaa....
Back to top
View user's profile Send private message
Matti Matinpoika



Joined: 07 Jul 2008
Posts: 259
Location: Lammi

PostPosted: 20.09.2008 18:29    Post subject: Reply with quote

Katselin paria pätkää verkon yli ja olen vaikuttunut. Surprised
Tuo haapion tekeminen näytti aikas vängältä! Olen jostain ylimalkaisesti lukenut aiheesta mutta yllätyin kun näin että lopputulos muistutti enemmän venettä kuin varsinaista ruuhta. Vieläköhän maasta löytyy tietotaitoa tuollaisen paatin tekemiseen? Kiinnostavaa oli myös tuo melan käyttö!
Heinäntekoa kuvaavassa pätkässä löi ällikällä tuo metka kaksisuuntainen viikatteen heilutus! En ole kuunaan nähnyt moista vaikka olen maalaispoika ja muka kansatieteestäkin kiinnostunut! Shocked
Täytynee löytää aikaa katsella noista loputkin.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Matti Matinpoika



Joined: 07 Jul 2008
Posts: 259
Location: Lammi

PostPosted: 20.09.2008 19:10    Post subject: Reply with quote

Simo Hankaniemi wrote:
Sankaritiedemies ja 1900-luvun alkukymmenten suomalainen primijousiveteraani Sakari Pälsikin on filminpätkien takana. Ei taida kuitenkaan olla mitään hänen jousihommistaan.


Kokeiliko Pälsi siis itsekkin jousenvalmistusta?
Pikkupoikajutelmissaan taisivat pojanklopit tehdä katajasta jouset ja ampua rautanaulakärkisillä nuolilla ryssiä ja filistealaisia ja toisen talon sikaa! Very Happy
'Eräelämän perinteitä' kirjassaan ampuma-aseita käsittelevässä jaksossa kyllä kuvailee täkäläistä 'komposiitti'-jousta (koivu-mänty.)
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 21.09.2008 02:19    Post subject: Reply with quote

Kyllä Pälsi teki jousia vanhuusikään saakka. Jossakin 1990-luvun alun TV-dokumentissa hänen poikansa muisteli, että Sakari Pälsi veisteli jatkuvasti jousia ja nuolia ja niillä sitten ammuskeltiin. Pojan mukaan olivat tehokkaita pelejä. Asia kiinnosti minua tuolloin sen verran, että "päätin" yrittää ottaa tarkempaa selkoa Pälsin urasta jousialalla, mutta se on sitten jäänyt aikeeksi, kuten niin moni asia tuppaa jäämään.
Back to top
View user's profile Send private message
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 21.09.2008 11:44    Post subject: Reply with quote

kyllähän suomen maasta vielä haapion tekijöitä löytyy:omatekemillään telsoillakin vielä varustettuina,tosin minä en heihin lukeudu....

pari tuttua on haastanut kovasti haapion tekemisestä,mutta sopivan(paksun ja terveen)runko-aineksen saaminen on osoittautunut hankalaksi.
ydin lahoa on kuulemma riesaksi asti.
toinen homma on sitten sen mahdollinen sijainti.

mutta muistelisin että riksun erämessuilla,jokunen vuos sitten oli jokin?? kurssi/koulutuskeskus edustettuna,jossa tuli puhetta tuona kesänä järjestettävästä haapion teko kurssista.en tiedä mikä sitten meni,mutta luvattuja yhteydenottoja ei tuolloin kuitenkaan kuulunut?

tästä pälsin jousi jutusta on kohta väännetty niin pitkään,että marssin seuraavan kerran hkissä ollessani museovirastoon.
tuo vaan on senverta veemäinen paikka,että käsikirjoituksia ei tietenkään lainata,mutta että kopion ottaminen maksoi ainakin pari vuotta sitten 50senttii kpl.siinä tulee äkkiä hintaa....
toki niitä voi lukea paikanpäällä ja muistiinpanojakin tehdä,mutta jos tuota tavaraa on siellä enemmänkin,niin opiskelija budjetilla....
kyselen samalla telijänoikeuksista:voisiko mahdollisesti löytyvää materiaalia laittaa esm.tälle foorumille.

suomen elokuva-arkistoon laitan samantien kyselyn mahdollisista jousi kuvamateriaali tallenteista.katotaan mitä vastaavat.
aina en oo osannu olla väleissä senkään paikan kanssa....
Back to top
View user's profile Send private message
Matti Matinpoika



Joined: 07 Jul 2008
Posts: 259
Location: Lammi

PostPosted: 21.09.2008 18:22    Post subject: Reply with quote

toni wrote:
kyllähän suomen maasta vielä haapion tekijöitä löytyy...
pari tuttua on haastanut kovasti haapion tekemisestä,mutta sopivan(paksun ja terveen)runko-aineksen saaminen on osoittautunut hankalaksi.
ydin lahoa on kuulemma riesaksi asti.
toinen homma on sitten sen mahdollinen sijainti.

mutta muistelisin että riksun erämessuilla,jokunen vuos sitten oli jokin?? kurssi/koulutuskeskus edustettuna,jossa tuli puhetta tuona kesänä järjestettävästä haapion teko kurssista.


Huojentavaa kuulla että noin hieno (ja todenteolla primi-) taito vielä on hengissä! Ei sillä että itse olisin suin päin ryntäämässä haapiota rakentamaan, tai mikettei, ehkä joskus! Smile Olin tuossa filmissä yllättynyt myös siitä että haapiota mainittiin viimeiseksi käytetyn satakunnan suunnalla, omilla kotikulmillani!
Ja tuo materiaalin saatavuus varmasti on yksi onkelma. Olen omista metsistä ollut kaatamassa muutamia järeähköjäkin haapoja, ja harvat ovat terveitä olleet.

Quote:

tästä pälsin jousi jutusta on kohta väännetty niin pitkään,että marssin seuraavan kerran hkissä ollessani museovirastoon.


Joo, tästä olisi todella mukava tietää lisää. Sikäli kun tietoa on saatavissa/joku jaksaa asiaa kaivella!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 22.09.2008 09:00    Post subject: Reply with quote

Primijousihommat Suomessa 1900 - 1970 on olemattoman vähän tunnettu aihe. Siis sellaisten aikuisten jousihommat, jotka olisivat harrastaneet näitä yhtään vakavissaan. Lapset ovat tietysti jousia väsäilleet ja aikuiset tehneet niitä heille, mistä on paljon tietoja. Vanhoista partiolaisten julkaisuista voisi selvitä jotakin. Muitakin lienee ollut asialla kuin Pälsi, mutta ei varmaankaan montaa.
Back to top
View user's profile Send private message
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 16.07.2009 21:26    Post subject: Reply with quote

ai hemmetti,että tämmösiäkin on tullu joskus luvattua,no se ei auta ku lähtee sitte selvittämään tota pälsin hommaa..

alunperin tupsahdin tänne linkittääkseni kieron hyttys uutisen:
http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2009/07/ruotsi_kay_ruiskutuksin_hyttyspilvia_vastaan_867654.html

ja kun noista haapioistakin on näemmä tullu turistuu,niin olin tänä kesänä virossa haapion rakennus kurssilla:)
nyt mun pitäis vielä jäljittää nuo suomen osaajat,heidät on kutsuttu tuonne viroonkin. toinen miekkosista tunnetaankin siellä saakka.
telsonkin sain reissullani hankittua: 130e.
mielestäni ihan kohtuu hintainen,kyläsepän laadukkaaksi tekeleeksi.
pikkasen alkaa houkuttaa omankin haapion valmistus.....
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Eränkäynti All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group