View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
aleksi94
Joined: 18 Aug 2007 Posts: 14
|
Posted: 06.05.2008 13:40 Post subject: Ensimmäinen jousi |
|
|
elikkä siis ensimmäisestä jousestani olisi tässä kuvia. oikeanpuoleinen eli ylälapa ei taivu 3/4 nokkiin kunnolla ja millä välineellä lähtisin tästä poistamaan puuta? |
|
Back to top |
|
|
M.Reinikainen Site Admin
Joined: 16 Feb 2008 Posts: 1591 Location: Reso
|
Posted: 06.05.2008 15:27 Post subject: |
|
|
Viilalla, raspilla, siklillä tai 150:sellä hiekkiksellä vosi varoen hinkuttaen rapsuttaa tavaraa pois. Sklillä ja hiekkiksellä töy on hiukan raskasta, mutta eipä ainakaan lähde liikaa puuta pois _________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Back to top |
|
|
tkorte
Joined: 23 Dec 2005 Posts: 648 Location: Ilomantsi
|
Posted: 06.05.2008 16:55 Post subject: |
|
|
Viilat on jäänny mulle vähälle käytölle tilleröinnissä. Siklillä ja varsinkin hiekkapaperilla saa tasaisemmin tavaraa pois, hitaasti mutta ei tossa pitäis mikään hoppu olla.
Ja sitä JUMPPAA työstösarjojen välillä.
Ottaa vaikka 40 vetoa/työntöä ja jumppaa jousta ja katsoo tapahtuuko mitään...Mie olen tolleen käyttäny 80:stä paperia, ei siitä vielä hirveesti lähde. Ja se on sitä "paperia" jota käytetään nauhahiomakoneissa! |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 06.05.2008 22:23 Post subject: |
|
|
Aleksi,
Mikä on jousen pituus, entä vetopituutesi? Haluttu paunamäärä?
Etuprofiilin muoto olisi myös hyvä tietää, se vaikuttaa tillerin muotoon. Onko pyramidi vai puoleenväliin tasaleveä?
Jännekorkeus näyttää kuvassa hurjan suurelta.
Vasen lapa näyttää tosiaan taipuvan hieman enemmän kuin oikeanpuolinen. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Ari Rantala
Joined: 23 Oct 2007 Posts: 3636 Location: Nokia
|
Posted: 06.05.2008 22:24 Post subject: |
|
|
Kahvasta kaksi parkettilautaa oikealle ja lapa ei taivu oikeastaan juuri lainkaan. Sitä ennen on "vaarallisen" näköinen kohta, varo sitä äläkä ainakaan poista siitä yhtään.
Vasurilavan kärki on ja samanlainen. Taipuu kyllä muuten nätimmin.
Työstöön "pojat" antoivatkin jo hyviä ohjeita. Siinä on se vaara, että liian hienolla poistolla menee hermot kun mitään ei näytä tapahtuvan ja sitten vetäsee karkealla ja tapahtuukin ihan liikaa...
Nätti pelihän tuo ekaksi noin muuten on _________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
Joined: 08 Jul 2004 Posts: 4937 Location: Turku
|
Posted: 06.05.2008 22:53 Post subject: |
|
|
Jousi vaikuttaa lyhyeltä, mikä on hyvä Mutta jänneväli on tosiaan turhan iso. Suosittelen noin 10 cm jänneväliä, tuossa vaikuttaa olevan reilusti enemmän.
Edellä mainittuihin työstövälineisiin lisäisin ikkunalasin palaset, ne toimivat hyvin siklinä. Lasin reuna ottaa hienoa lastua ja liian rajun työstön vaara on olematon. Yhdellä lasinpalalla tilleröi yleensä yhden jousen, sen jälkeen reunat ovat tylsyneet ja palan voi heittää roskiin. Lasinpalan ei tarvitse olla isokaan. Viimeistely hiekkapaperilla. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 07.05.2008 02:42 Post subject: |
|
|
He hee, Lasinpala on hyvä keksintö, mainio kikka!
Mutta oikein teroitettu sikli on kyllä varsin lyömätön peli, työstää hienoa kiharaa lastua.
Ihmeen harva vaan tuntuu tietävän miten sikli teroitetaan vaikka se on tosi helppoa. Monilla rautakaupasta ostettu sikli päätyy oitis laatikon pohjalle hyödyttömänä rojuna kun ei kukaan ole kertonut että se pitäisi teroittaa ennen käyttöön ottoa.
Täällä teille tietämättömille kuvitetut ohjeet:
www.puuvene.net/phuhta/artikkelit/PV302vedosSIKLI.pdf
Itse jätän tilleröinti-siklistä tuon hiomakivivaiheen kokonaan pois, eli viilauksen jälkeen vaan suoraan kierteen oikaisu ja kääntö.
Käytän koukun kääntämiseen auton holkkiavaimia, kromi-vanadium terästä. Laitan siklin kiinni höyläpenkkiin, nahkapala vaan suojaksi leukojen väliin.
Pari minuuttia menee kallista laatuaikaa ja mutta hyvin syö taas puuta.
Maailman laadukkain sikli maksaa noin 7 euroa, se on Bahco (ent. Sandvik). Suosittelen lämpimästi!
Parin euron King-Kong sikleihin ei kannata tuhlata, ne ovat aivan liian pehmeitä pysyäkseen terässä. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
jtahola
Joined: 17 Aug 2006 Posts: 320 Location: Lempäälä
|
Posted: 07.05.2008 15:42 Post subject: |
|
|
Erittäin laadukkaita siklejä löytyy myös yritykseltä Bäck & Co. Koulut tilaavat mm. tuolta tuotteita, itse tilasin syksyllä 2006 "joutsenkaula"-siklin hintaan 4,59? + postikulut 2,46?. Tuotenumero 2220-0109.
Lisätietoja osoittesta http://www.back-tools.fi/site/yhteystiedot.htm
Mites Juri, paljonkos käytät suorakaiteen muotoista sikliä. Oma bahco ei juurikaan tunnu syövän (uutenakaan) esim. saarnilankku-aihiosta, kun taas kaarevalla siklillä joutuu oleen tarkempi että saa suoran pinnan. _________________ -JTAhola- |
|
Back to top |
|
|
jtahola
Joined: 17 Aug 2006 Posts: 320 Location: Lempäälä
|
Posted: 07.05.2008 16:21 Post subject: |
|
|
Tulikin just sähköpostilla hintoja Bäck&Co, kyselin joutsenkaulasiklin hintoja ja saatavuutta yksittäin. Web-hinnastossa mainitaan 10kpl.
Sikliä löytyy kyllä, päivän hinta on 6 ?.
Suorakaiteen muotoisia 60x0,8mm sikli löytyy pituudet:
- 100mm / 4,20 ?
- 125mm / 4,50 ?
- 150mm / 4,90 ?
Hinnat netto sis.alv _________________ -JTAhola- |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 07.05.2008 17:55 Post subject: |
|
|
jtahola wrote: | Mites Juri, paljonkos käytät suorakaiteen muotoista sikliä. Oma bahco ei juurikaan tunnu syövän (uutenakaan) esim. saarnilankku-aihiosta, kun taas kaarevalla siklillä joutuu oleen tarkempi että saa suoran pinnan. |
Pääosin käytän suorakaiteen muotoista, joutsenkaula on hyvä selän kaivelussa.
Niitä Bahcojakaan ei ole tehtaalla valmiiksi teroitettu, syö siis uutenakin todella kurjasti jollei teroita. Tämä on mielestäni aivan ymmärrettävää koska teroittaminen nostaisi hintaa aika lailla.
Jos sikli tekee pelkkää pölyä niin se on tylsä, terän koukku pitäisi tuntua selkeästi sormella kokeilemalla. Teroitusta vaan niin johan alkaa lastu lentää! _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
aleksi94
Joined: 18 Aug 2007 Posts: 14
|
Posted: 07.05.2008 19:18 Post subject: |
|
|
jousi on täysi susi, täytyypi hankkia kunnon puuta ennenkuin alkaa lisää väsäilemään vaikkapa saarnea jos sattuu puukeskuksesta löytymään. Tuli tuossa nyt lähinnä testailtua eri työstömenetelmiä. paljonko saarni muuten maksaa parin metrin lankkuna? |
|
Back to top |
|
|
toni
Joined: 31 Dec 2004 Posts: 1453 Location: aurajoki
|
Posted: 07.05.2008 20:10 Post subject: |
|
|
meikä ei rupee sössimän,hyvien neuvojen tiellä...
ei siis lisättävää muiden jouseesi liittyviin kommentteihin.
mutta näyttää tosiaan lyhyeltä,mikä voisi olla erittäinkin hyvä(jos kattelisin hommaa omista lähtökohdistain)mutta tietämättä sun tavoitteitasi tai haluamiasi ominaisuuksia jouseltasi en voi oikeestaan kommentoida enempiä...
matalempi jännekorkeus vois kyllä olla hyvä,jousen tehojakin ajatellen.
simon maininta lasinpalasta on hyvä:sillä työstää myös luuta tai sarveakin.
kunhan kattoo että halkeaman leikkaava pinta on suora,eikä säröinen(siis sen laita)
jurin postaama siklin teroitus linkki omas paljon uutta;mm.tuo hioma kivellä silauttelun.ehkä pitää kokeilla sellaistakin...... |
|
Back to top |
|
|
Mazku
Joined: 18 Aug 2007 Posts: 510 Location: Espoo
|
Posted: 07.05.2008 21:16 Post subject: |
|
|
Saarni maksaa puukeskuksessa 2000? kuutiolta. |
|
Back to top |
|
|
Ari Rantala
Joined: 23 Oct 2007 Posts: 3636 Location: Nokia
|
Posted: 07.05.2008 22:56 Post subject: |
|
|
Quote: | jousi on täysi susi, täytyypi hankkia kunnon puuta ennenkuin alkaa lisää väsäilemään |
Tuo mikään susi ole. Ihan hyvä ekaksi jouseksi. Jos nyt tuolle jännekorkeudelle jotain haluaisit tehdä ja samalla saada pelistä hieman jäykemmän ja treenata siinä ohessa vielä erilaisia tekniikoita niin...
Väännä kärkiin rekurvit. Se operatsuuni pudottaisi jännekorkeutta ja jos samalla duunaisit lapojen tilleriä niin tiedä vielä miten hyvä tuosta tulee _________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Back to top |
|
|
Ari Rantala
Joined: 23 Oct 2007 Posts: 3636 Location: Nokia
|
Posted: 07.05.2008 23:01 Post subject: |
|
|
Unohdin sanoa, että tuo Simon mainitsema 10cm jännekorkeus ei sovi ainakaan minulle. Jänne lyö kipeästi ranteelle ammuttaessa jos ei käytä suojia.
Itse suosin monessakin yhteydessä mainittua peukalosääntöä. Käsi nyrkkiin ja peukalo pystyyn. Etäisyys kämmensyrjästä peukun päähän on kutakuinkin osuva korkeus jousen rungosta jänteeseen. _________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Back to top |
|
|
jtahola
Joined: 17 Aug 2006 Posts: 320 Location: Lempäälä
|
Posted: 08.05.2008 14:21 Post subject: |
|
|
Juri wrote: | jtahola wrote: | Mites Juri, paljonkos käytät suorakaiteen muotoista sikliä. Oma bahco ei juurikaan tunnu syövän (uutenakaan) esim. saarnilankku-aihiosta, kun taas kaarevalla siklillä joutuu oleen tarkempi että saa suoran pinnan. |
Pääosin käytän suorakaiteen muotoista, joutsenkaula on hyvä selän kaivelussa.
Niitä Bahcojakaan ei ole tehtaalla valmiiksi teroitettu, syö siis uutenakin todella kurjasti jollei teroita. Tämä on mielestäni aivan ymmärrettävää koska teroittaminen nostaisi hintaa aika lailla.
Jos sikli tekee pelkkää pölyä niin se on tylsä, terän koukku pitäisi tuntua selkeästi sormella kokeilemalla. Teroitusta vaan niin johan alkaa lastu lentää! |
Bäck&Co:sta tilaamani sikli oli valmiiksi teroitettu eli sillä ainakin pääsi valmiiksi työhön käsiksi. Tosin kannattaa tilatessa/ostaessa varmistaa että valmiiksi teroitettu, tylsä sikli on tosiaan yhtä tehokas kuin muovinen ikkunaraappa. _________________ -JTAhola- |
|
Back to top |
|
|
jtahola
Joined: 17 Aug 2006 Posts: 320 Location: Lempäälä
|
Posted: 08.05.2008 14:29 Post subject: |
|
|
aleksi94 wrote: | jousi on täysi susi, täytyypi hankkia kunnon puuta ennenkuin alkaa lisää väsäilemään vaikkapa saarnea jos sattuu puukeskuksesta löytymään. Tuli tuossa nyt lähinnä testailtua eri työstömenetelmiä. paljonko saarni muuten maksaa parin metrin lankkuna? |
Ei toi ihan huono ole, jatka vaan "testausta" siten, että saisit lavan taipuun paremmin. kannattaa harjotella että tietää seuraavia tehdessä hieman enemmän mitä pitää kullonkin tehdä kun lavat ei taivu miten pitäisi. _________________ -JTAhola- |
|
Back to top |
|
|
jtahola
Joined: 17 Aug 2006 Posts: 320 Location: Lempäälä
|
Posted: 08.05.2008 14:42 Post subject: |
|
|
Mazku wrote: | Saarni maksaa puukeskuksessa 2000? kuutiolta. |
Kannattaa tiedustella ja yrittää tinkiä, jalopuulla ei ehkä niin suurta kysyntää että kuutiohinta voi pudota muutaman kymmenen prosenttia. Ja kun haet puuta mutta et löydä ollenkaan sopivaa niin yhteys myyjään että tilaa lisää. Tää toimii ainakin Tampereella. Itse oon löytäny 10 lankun joukosta vain 1-2 jotakuinkin sopivan olosta, tosin jousipuun valkkaaminen eri asia kuin jos tekisit huonekaluja ... _________________ -JTAhola- |
|
Back to top |
|
|
aleksi94
Joined: 18 Aug 2007 Posts: 14
|
Posted: 08.05.2008 15:12 Post subject: |
|
|
juu tuolla sudella tarkoitinkin sitä että tuossa ei ole paunoja melkeinpä ollenkaan |
|
Back to top |
|
|
Tuukka Kumpulainen
Joined: 25 Jul 2004 Posts: 1566 Location: Turku
|
Posted: 08.05.2008 16:06 Post subject: |
|
|
Ari Rantala wrote: | Unohdin sanoa, että tuo Simon mainitsema 10cm jännekorkeus ei sovi ainakaan minulle. Jänne lyö kipeästi ranteelle ammuttaessa jos ei käytä suojia.
Itse suosin monessakin yhteydessä mainittua peukalosääntöä. Käsi nyrkkiin ja peukalo pystyyn. Etäisyys kämmensyrjästä peukun päähän on kutakuinkin osuva korkeus jousen rungosta jänteeseen. |
10-12 sentin jänneväli selästä mitattuna on just sopiva lyhyille puujousille eikä jänne iske silläkään ranteeseen kun ampumatekniikan hallitsee (syreeniB:ssäni nyt 9 cm selästä jänteeseen ja hyvin toimii). Jokainen sentti ylimääräistä jänneväliä rasittaa jousta kuin sitä vedettäisiin kaksi senttiä pidemmälle. Samaan rahaan sen heitto huononee kun iskupituus lyhenee, jo ennen ylirasituksen aiheuttamaa väsymistä.
Vanha lonkkarisääntö on ihan pepusta jos tavoitteena on hyväheittoinen ja kestävä miestä lyhyempi jousi. Oma fistmeleeni vastaa 19 cm jänneväliä kokonaan taipuvassa jousessa, eli rasittaa jousta kuin sitä vedettäisiin yli seitsemän tuumaa pidemmälle asianmukaisella jännevälillä! Sitten ihmetellään miksi jouset ottaa kolme tuumaa settiä tai paukkuvat poikki. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 08.05.2008 20:23 Post subject: |
|
|
jtahola wrote: | kannattaa tilatessa/ostaessa varmistaa että valmiiksi teroitettu, | Ja höh! Teroitukseen mene aikaa kuin pari minuuttia. Lisäksi saat terästä juuri sellaisen kuin tarvitset.
Halpis sikli tylsyy hetkessä.
Huonekalupuusepät käyttävät sikliä ehkä enimmäkseen pintojen loppu siloitukseen. Silloin se liipataan hiomakivillä aivan viimmoisen päälle jotta jälki olisi mahdollisimman varovaista ja sileää.
Jousen tilleröinnissä taas agressiivisempi terä on huomattavasti käytännöllisempi. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 09.05.2008 01:16 Post subject: |
|
|
Tuukka Kumpulainen wrote: | 10-12 sentin jänneväli selästä mitattuna on just sopiva lyhyille puujousille eikä jänne iske silläkään ranteeseen kun ampumatekniikan hallitsee |
Lyhytvetoisista lyhytjousista en tiedä mutta täydelle vedolle suupieleen asti vedolla noin lyhyt jänneväli ei ainakaan minulla toimi. Nuolen perä lyö lähtiessään jousen runkoon kovalla kolahduksella. Kylki vaan vilahtaa kun nuoli aloittaa lentomatkansa hurjasti vispaten.
Jousiampujan paradoksi pelaa nimenomaan tässä. Jos nuolen perä lyö jouseen niin joko jänneväli on liian matala jolloin nuoli ei ehdi kiertää kahvaa, tai nuoli liian jäykkä jolloin se ei taivu tarpeeksi.
Kyllähän riittävän löysä nuoli varmaan saadaan ohittamaan kahva lyhyelläkin jännevälillä (tietyyn rajaan asti) mutta sen säätäminen juuri sopivaksi on todella tarkkaa ja hankalaa puuhaa. Pidemmällä iskunpituudella saavutettu lisävauhti taas katoaa helposti notkeamman nuolen voimakkaampaan venkoiluun.
Nyt alan Tuukka ymmärtää miksi leveämpi kahva jousessa on ollut sinulle niin hankala asia ja miksi minä taas en ole ihmeekseni törmännyt tässä asiassa minkäänlaisiin hankaluuksiin.
Ammun kaikilla jousillani samoja nuolia. Paunat vaihtelevat 44-50 välillä, kahvojen leveyksiä löytyy 25-35 mm.
Jännevälin säädön aloitan peukalon kynnen alareunasta, nostan vähän kerrallaan kunnes nuoli lähtee puhtaasti. Joskus jää peukun alle mutta useimmiten menee vähän yli.
Minulla peukkumitta on noin 14,5 cm. Settiä ei nykyisiin jousiini ole tullut pahemmin tuumaa enempää vaikka ulottuvaisivat itseäni vain leukaan asti.
Asiasta vielä seuraavaan:
Silloin tällöin kuulee väitettävän että jousi katkeaa jos sitä pitää täydessä vedossa liian kauan. Se on täyttä pötyä!
Katkeaminen johtuu aivan muista syistä, pidempi pitoaika korkeintaan jouduttaa asiaa. Liioitellun pitkä pito kyllä lisää settiä, syö heittoa ja väsyttää puujousen ennen aikojaan mutta kelvollisesti tehty jousi ei siitä katkea. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
Joined: 08 Jul 2004 Posts: 4937 Location: Turku
|
Posted: 09.05.2008 08:41 Post subject: |
|
|
Ari Rantala wrote: | Unohdin sanoa, että tuo Simon mainitsema 10cm jännekorkeus ei sovi ainakaan minulle. Jänne lyö kipeästi ranteelle ammuttaessa jos ei käytä suojia.
Itse suosin monessakin yhteydessä mainittua peukalosääntöä. Käsi nyrkkiin ja peukalo pystyyn. Etäisyys kämmensyrjästä peukun päähän on kutakuinkin osuva korkeus jousen rungosta jänteeseen. |
Lyhyessä jousessa käytetään matalaa jänneväliä, se antaa parhaan hyötysuhteen. Pitkässä jousessa väli voi olla pidempi. Tosin usein pitkissäkin on tosi matala jänneväli, trooppisilla alueilla, missä kosteuden vuoksi jousta ei kannata rasittaa yhtään enempää kuin on tarpeen.
Rannesuojus ottaa vastaan jänteen iskun, en ole vuosikymmenien käytön yhteydessä huomannut tässä mitään ongelmaa. |
|
Back to top |
|
|
|