Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Muisto kultainen

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset
View previous topic :: View next topic  
Author Message
M.Reinikainen
Site Admin


Joined: 16 Feb 2008
Posts: 1591
Location: Reso

PostPosted: 18.05.2008 22:32    Post subject: Muisto kultainen Reply with quote

Ahh! Se ekakerta. Se ensimmäinen jousen kepakko. (siis jonka muistan)
Olinkohan silloin vasta jotain 5-6 kun veli teki kataja jousen jolla ammuttiin ja paljon! Penkoessani viime vuonna kesämökkimme varastoja löysin yhden vanhimmista jousistani ja tunne oli valtaisa.

Ihmettelin aluksi miksi se oli edes vielä tallella, mutta viis siitä!
Kiva nähdä vanha tuttu vuosien takaa, siis ajalta jota ei edes muista.
Jousi oli pitkä ja kapea kataja keppi jossa oli vain naru sidottu päästä päähän, mutta jousi silti.
Olen jossain vaiheessa sen silti rikkonut ja epätoivoisesti sitä sen jälkeen yritellyt korjailla. Keppi oli katkennut toisesta lavasta ja minä olin sitä sitten veistellyt käden sija kohtaan saakka ja toisen kepin siihen sitten yrittänyt jotenkin sitoa kiinni ilman liimaa.

Naru jolla olin sitä korjaillut oli luotilankaa ja kepakko jonka olin katkenneen tilalle pistänyt oli myös katajaa. Eli ensimmäinen jousi josta on vielä jäänyt näyttöä on takedown jossa ei paunojakaan ole varmaan kuin 8 ? 10 ja silti ampus noin 14 metrin päähän männyn rimaa teippi sulilla. Sen jälkeen olen yrittänyt noin kymmemen jousta (per kesä) puukolla veistäen yrittänyt saada aikaiseksi, mutta vain toi vanhin on jäljellä.

Ite jouseen en ole sen enempää koskenut kuin pikkasen kahvan kohdalta narua ottanut pois, että saisin siihen jonkin laisen jänne narun.
Kuvat on viime vuodelta jolloin vielä oli hiuksia päässä.
_________________
You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Antti



Joined: 30 Apr 2007
Posts: 148

PostPosted: 19.05.2008 01:00    Post subject: Reply with quote

Saakeli, komia tikku. Tilleri täydellinen mielestäni, oikeissa primijousissa pitää olla kieroutta ja vääryyttä. Liian elliptinen ja siloinen jousi on teeskentelyä ja moderniuden tuomaa vääräoppista harhaa.

Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 19.05.2008 06:58    Post subject: Reply with quote

Onnittelut Ensimmäisen Jousen löytymisestä! Kunpa minullakin olisi vielä tallella se syreenitikku, johon viritin kuminauhan jänteeksi kesällä 1963. Hommaisin sille oman vitriinin, kuten Roope Ankka ensimmäiselle tienaamalleen lantille. Vanhin muisto näistä puuhista on nuoli vuodelta 1973, siitäkin ovat sulat mädäntyneet pois.
Back to top
View user's profile Send private message
Kiul



Joined: 18 Jun 2007
Posts: 422

PostPosted: 19.05.2008 22:12    Post subject: Reply with quote

Minun ensimmäinen jouseni oli faijan ponttilaudasta ja katajakaaresta tekemä varsijousi, piilupyssy niin kuin hän sitä kutsui. Muistan nähneeni sen rungon tai sitten jonkun sen seuraajan rungon mökillä vielä viime vuosina, täytyypä etsiä. nuolena käytettiin lyhyitä puusta vuoltuja vasamia, joissa 'sulituksena' oli samasta puusta veistetty litteä perä. Käsijousia tein sitten myöhemmin katajasta ja kuusenoksasta. Suosikkinuoli oli tammilistasta veistettu keppi, jossa oli lankasidoksella kaksi kanansulkaa. Tästä nuolesta pidetiin hyvää huolta ja se taisi kestää useamman jousen iän.
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 19.05.2008 22:18    Post subject: Reply with quote

Kiul wrote:
Minun ensimmäinen jouseni oli faijan ponttilaudasta ja katajakaaresta tekemä varsijousi, piilupyssy niin kuin hän sitä kutsui. Muistan nähneeni sen rungon tai sitten jonkun sen seuraajan rungon mökillä vielä viime vuosina, täytyypä etsiä. nuolena käytettiin lyhyitä puusta vuoltuja vasamia, joissa 'sulituksena' oli samasta puusta veistetty litteä perä. Käsijousia tein sitten myöhemmin katajasta ja kuusenoksasta. Suosikkinuoli oli tammilistasta veistettu keppi, jossa oli lankasidoksella kaksi kanansulkaa. Tästä nuolesta pidetiin hyvää huolta ja se taisi kestää useamman jousen iän.


Tammi on minunkin mielestäni hyvä nuolimateriaali. Olen tehnyt siitä ehkä kymmenkunta nuolta, mutta aihioita löytyy puolen sataa. Tammi tuntuu jostain syystä paremmalta kuin esim. saarni, ehkä se on vähän kevyempää.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group