View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Borso
Joined: 30 Aug 2008 Posts: 13 Location: Kalanti
|
Posted: 01.09.2008 14:25 Post subject: Varsijousen kaari |
|
|
Minä olen uusi täällä vastikään rekisteröitynyt mutta olen lueskellut joitain keskusteluita.
Olen itse alkanut rakentamaan varsijousta ja muuten olen sen jo suunnitellut paitsi semmoista tietoa kaipaan että voiko kaaren tehdä raudasta jos sen karkaisee tarpeeksi monta kertaa ja sitten vielä päästää
Olisin kiitollinen myös siitä jos saisin joitain mittoja.
Alhaalla laukaisumekanismi.
Kertokaa mielipiteenne. |
|
Back to top |
|
 |
jkekoni

Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 01.09.2008 15:36 Post subject: |
|
|
Sormivoima ei riitä jäykän jousen laukaisuun.
Tee mielummin ura tukkiin, kun tökkö, jonka taakse jänne tulee.
Jos tekee ton tyylisen lukon, niin kannattaa olla pitkä liipasin, josta saa vipuvoimaa...
lueskele tätä foorumia, jossain on ehkä tappilukon kuvaus. |
|
Back to top |
|
 |
Borso
Joined: 30 Aug 2008 Posts: 13 Location: Kalanti
|
Posted: 01.09.2008 16:57 Post subject: |
|
|
Eli näin ikään vai? _________________ Elämme kovia aikoja ystävä hyvä |
|
Back to top |
|
 |
jkekoni

Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 02.09.2008 14:14 Post subject: |
|
|
 |
|
Back to top |
|
 |
jkekoni

Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 02.09.2008 14:15 Post subject: |
|
|
Sininen on läpi menevä tappi.
Toi on helpompi, kun ei tarvitse kovertaa tukkia vaan porata reikä.
Tarviit pitkän liipasimen ja paljon voimaa sille. |
|
Back to top |
|
 |
Jukka Koivusaari

Joined: 04 Nov 2005 Posts: 232
|
Posted: 02.09.2008 18:35 Post subject: |
|
|
Borso wrote: | Eli näin ikään vai? |
Juuri noin. Tuohan on ns. indokiinalainen lukko.
Akselin saisi siirtää vähän taaemmas. Tulisi lisää vipuvoimaa. |
|
Back to top |
|
 |
Jukka Koivusaari

Joined: 04 Nov 2005 Posts: 232
|
|
Back to top |
|
 |
Borso
Joined: 30 Aug 2008 Posts: 13 Location: Kalanti
|
Posted: 02.09.2008 20:42 Post subject: |
|
|
No niinhän sitä voiskin kiitos vinkeistä mutta sitä tietoa kaipaan vieläkin että voikos raudasta tehä sen kaaren jos sitä karkasee ja sit vielä päästää
Ja mikä olis sille hyvä leveys ja korkeus ja pituus  _________________ Elämme kovia aikoja ystävä hyvä |
|
Back to top |
|
 |
Jukka Koivusaari

Joined: 04 Nov 2005 Posts: 232
|
Posted: 02.09.2008 21:17 Post subject: |
|
|
Borso wrote: | No niinhän sitä voiskin kiitos vinkeistä mutta sitä tietoa kaipaan vieläkin että voikos raudasta tehä sen kaaren jos sitä karkasee ja sit vielä päästää
: |
Jos täytyy kysyä ohjeita, ei kannata.
Tee puusta tai bambutikuista. Onnistuu paljon paremmin. |
|
Back to top |
|
 |
Ari Rantala

Joined: 23 Oct 2007 Posts: 3636 Location: Nokia
|
Posted: 02.09.2008 21:31 Post subject: |
|
|
Tai tee se auton lehtijousesta...ohjeita ja muitakin juttuja aiheesta tuolla alempana. _________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Back to top |
|
 |
Borso
Joined: 30 Aug 2008 Posts: 13 Location: Kalanti
|
Posted: 03.09.2008 07:12 Post subject: |
|
|
Ari Rantala wrote: | Tai tee se auton lehtijousesta...ohjeita ja muitakin juttuja aiheesta tuolla alempana. |
No voishan sen auton lehtijousesta tehäkkin mutta entäs jousiteräs?
saako siitä hyvän kaaren aikaseksi? _________________ Elämme kovia aikoja ystävä hyvä |
|
Back to top |
|
 |
Ari Rantala

Joined: 23 Oct 2007 Posts: 3636 Location: Nokia
|
Posted: 03.09.2008 08:10 Post subject: |
|
|
Heh. Se autonjousi on jousiterästä...
En kyllä ihan kovasti alkaisi kikkailemaan lämpökäsittelyjen ja karkaisun kanssa jos homma ei olisi todella hyvin hanskassa. Kokeneemmaltakin sepältä menee homma välillä pieleen ja "rauta" napsahtaa poikki. _________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Back to top |
|
 |
Borso
Joined: 30 Aug 2008 Posts: 13 Location: Kalanti
|
Posted: 03.09.2008 14:35 Post subject: |
|
|
Ari Rantala wrote: | Heh. Se autonjousi on jousiterästä... |
No niinhän se onkin en tullut sitä ajatelleeksi  _________________ Elämme kovia aikoja ystävä hyvä |
|
Back to top |
|
 |
Borso
Joined: 30 Aug 2008 Posts: 13 Location: Kalanti
|
Posted: 03.09.2008 17:27 Post subject: |
|
|
Mutta eihän esim auton lehtijousta tarvi mitenkään karkasta tai semmosta?
Eikös se riitä että jos vaan rälläkällä sen pistää oikeaan muotoon? _________________ Elämme kovia aikoja ystävä hyvä |
|
Back to top |
|
 |
jkekoni

Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 05.09.2008 11:17 Post subject: |
|
|
Käsittääkseni toi ns. indokiinalainen lukko tehdään yleensä niin päin, että liipasimesta vedetään "väärään suuntaan". Silloin liipasin ei paina jänettä lyttyyn uran reunaa vastaan vaan vapaaseen suuntaan.
Olen hieman skeptinen, että tollainen yksinkertainen lukko toimisi auton lehtijousesta tehdyn kaareen kanssa, sillä noiden lehtijousiin tulee jäykyyttä sen verran PALJON. Suosittelen mielummin puukaarta. |
|
Back to top |
|
 |
Jukka Koivusaari

Joined: 04 Nov 2005 Posts: 232
|
Posted: 05.09.2008 12:15 Post subject: |
|
|
jkekoni wrote: | Käsittääkseni toi ns. indokiinalainen lukko tehdään yleensä niin päin, että liipasimesta vedetään "väärään suuntaan". Silloin liipasin ei paina jänettä lyttyyn uran reunaa vastaan vaan vapaaseen suuntaan.
|
Pitäisikin joskus oikeastaan kokeilla.
Mutta nimenomaan oikein päin vedettäviksi ne yleensä on tehty
http://www.atarn.org/chinese/yn_xbow/yn_xbow.htm |
|
Back to top |
|
 |
tuomas

Joined: 10 Nov 2006 Posts: 79
|
Posted: 06.09.2008 12:23 Post subject: |
|
|
Quote: | Mutta eihän esim auton lehtijousta tarvi mitenkään karkasta tai semmosta?
Eikös se riitä että jos vaan rälläkällä sen pistää oikeaan muotoon? |
Mahtaa olla entinen karkaisu rälläkällä kurmoottamisen jälkeen. Ainakin läheltä laikkauskohtia. Hyvällä jäähdytyksellä voinee pitää tappiot hallinnassa, mutta vesi ja sähkövimpaimet ovat vähintäänkin vaarallinen yhdistelmä!
Tuomas |
|
Back to top |
|
 |
Ari Rantala

Joined: 23 Oct 2007 Posts: 3636 Location: Nokia
|
Posted: 07.09.2008 20:50 Post subject: |
|
|
Quote: | Mahtaa olla entinen karkaisu rälläkällä kurmoottamisen jälkeen. |
Mun käsittääkseni noissa lehtijousissa ei oikeastaan ole karkaisua. Jousiominaisuudet ovat aikaansaatu seostamalla terästä. Rälläkkäleikkuu siis saattaisi, ainakin teoriassa, aiheuttaa karkenemista ja heikentää jousen ominaisuuksia.
Vesileikkaus olisi varmasti varmin...mutta ihan perkeleen kallis  _________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Back to top |
|
 |
T. Manner
Joined: 30 Jun 2007 Posts: 949 Location: Vantaa
|
Posted: 21.09.2008 19:25 Post subject: |
|
|
Quote: | Mun käsittääkseni noissa lehtijousissa ei oikeastaan ole karkaisua. |
Kyllä ne on karkaistu ja päästetty, ilman lämpökäsittelyä niistä ei olisi jousiksi. Aika pienikin vesimäärä riittää pitämään lämpötilan alle lisäpäästön rälläköinnissä.
TLM |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 21.09.2008 19:44 Post subject: |
|
|
T. Manner wrote: | [Aika pienikin vesimäärä riittää pitämään lämpötilan alle lisäpäästön rälläköinnissä. |
Niinpä, märkää pyyhettä vaan ympärille ja rälläkällä vähän kerrallaan. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
 |
jkekoni

Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 22.09.2008 13:03 Post subject: |
|
|
Mulle tuli mieleen ruiskupullo ja pari litraa akkuvettä sekä rälläkkä.
(akkuvedessä ei ole suolaa ja se on eritste.)
Vaihtoehtoisesti puutarha letku ja paineilmalla toimiva rälläkkä. |
|
Back to top |
|
 |
Juri

Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 24.09.2008 13:36 Post subject: |
|
|
Eikun märkä rätti -systeemi on toimii hyvin ihan oikeasti.
Leikattavan kohdan sinänsä ei tarvitse olla märkä, vesi jäähdyttää jonkun matkan päästäkin. Mitä enemmän vettä, sen paremmin. Kannattaa vaan pitää säännöllisin välein pieniä taukoja ja lisätä vettä haihtuneen tilalle.
Pienemmät hiomiset hoituu niinkin että huljauttaa kappaletta aina välillä vesisangossa.
Ruosteläikistä pääsee kun pyyhkii kappaleen kuivaksi välittömästi homman päätteeksi, öljystäkään ei ole haittaa. _________________ Kantapään kautta. |
|
Back to top |
|
 |
sjsepp
Joined: 17 Jul 2009 Posts: 5
|
|
Back to top |
|
 |
|