Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Leppä

Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Kale

PostPosted: 12.01.2009 23:29    Post subject: Leppä Reply with quote

Tänään hain tienvarresta siihen kaadetun lepän, se on siinä ollut jokusen viikon ja tänään sitten otin sen mukaani koulusta tullessa. Pituutta on 2,5-3m ja paksuutta tyvestä ~10cm ja latvasta 5cm.
Onko leppä millainen jousipuu? Tuosta pulikasta uskoisin irtoavan useitakin jousia, ainakin 4-6. Vinkkejä, tms. Koska olen aika kokematon tässä jousienteossa voisin veistää useitakin jousia harjoitukseksi. Alkajaisiksi vaikka joku D-mallinen? Pistän kuvia huomenna.
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi

PostPosted: 13.01.2009 01:50    Post subject: Reply with quote

Kyllähän jousen saa vaikka pajusta, mutta edustan sitä koulukuntaa, joka suosii mahdollisimman tiukkoja, kovia puita. Jos et ole yhtään jousta tehnyt, niin kyllä lepänkin avulla oppii jousenteon perusteet, mutta en minä sitä osaa varsinaisena jousipuuna pitää. Mieluummin vaahtera, pihlaja, tammi, hedelmäpuut, tai vaikka koivu.
Back to top
Juri

PostPosted: 13.01.2009 02:40    Post subject: Reply with quote

Minä taas epäilen että leppäjousi voi olla aika vaikea pitää ehjänä. Kyllä siitäkin varmasti jousen saa mutta voi olla aika haastava projekti.
Back to top
Kale

PostPosted: 13.01.2009 07:22    Post subject: Reply with quote

Voihan tuon sitten tietysti polttopuiksikin sahata, pitää sitten käydä pihlaja hakemassa Razz
Back to top
Mazku

PostPosted: 13.01.2009 08:19    Post subject: Reply with quote

Minä olen vieläkin sitä mieltä että lepästä saa hyvän jousen. Siitä tulee vähän leveämpi kuin vastaava pihlaja, saarni, vaahtera jousi. Sama massa kuitenkin.
Back to top
Juri

PostPosted: 13.01.2009 14:14    Post subject: Reply with quote

Kyllä varmasti voi saada ihan toimivan pelin jos tekee tarpeeksi leveän ja pitkän. Siitä tulisi kyllä aika isokokoinen. Toimivien mittojen löytäminen vaatii vaan kokeilumieltä, taitoa ja oveluutta. En suosittelisi vasta-alkajalle.
Back to top
Santtu Risku

PostPosted: 14.01.2009 02:29    Post subject: Reply with quote

tuomi on myös hyvä, jos löytyy ja suosin sitä itse pihlajan edelle. mutta pihlaja on hyvä myös.
jkekoni

PostPosted: 14.01.2009 10:25    Post subject: Reply with quote

Voisin heitää hihasta että 5-6cm leveyttä, 180cm pituutta ja 70cm vetoa ja 30-40 paunaa voisi olla hyvä lähtökohta. Pyramidilavat, eli tasainen kavennus kahvan jälkeen. (Itselläni on vastaava puolijäykillä kärjillä.)

Näillä eväillä pitäisi vasta-alkajan saada toimiva leppäjousi... siis materiaalin puolesta.

Muista kuivata puu hyvin.

Hanki jostain, esim bilteemasta kalavaaka, jolla määrittelet jäykkyyden.

Itsekin suosittelen mielummin pihljaaa...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum