Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Myniksen Yumi

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset
View previous topic :: View next topic  
Author Message
M.Reinikainen
Site Admin


Joined: 16 Feb 2008
Posts: 1591
Location: Reso

PostPosted: 23.12.2008 16:36    Post subject: Myniksen Yumi Reply with quote

Niin, että koulumme jousivava kurssilla sitten tehtiin japanilaista yumia esittävä jousen kaltainen keppihirviö.

Kurssin pituus oli kaksi viikkoa joista miinus viikonloput.
Vetäjänä toimi osastomme opettaja Miika Vanhapia jonka takapiruna toimin minä.

Tekijänä toimi Niko Hynninen
Puuaineksena toimi jalava josta piti alunperin tehdä laminaatti, mutta aikatuilun kiristymisen vouksi päädyimme yksipuiseen kopioon.

Yumin koko pituudeksi tuli 237 cm ja nuolen (110 cm) taotulla leikkurikärjellä. Paunat luultavasti menemää noin viijenkympin hujakoille sitten täys vedossa

Punokset jousen kahvassa ja lavoissa koristeen nimissa(pellavaa)
Nuolen varsi on itse leikattua ja pyöristettyä vaahteraa (noi 9-9,5mm halkasijaltaan) Sulitus- 150mm pitkätkalkkunan sulat

Jousi jäi (vielä toistaiseksi) vetämättä sille tarkoitetulle vetopituudelleen joka olisi noin 90-95 cm.

Tarkoituksena olisi virallinen ammunta kokeilu päiväkin sitten kunhan saamme tammi-helmi kuuksi heinäpaali taulunkin tehtyä.
_________________
You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 23.12.2008 19:50    Post subject: Reply with quote

No perkele! Onhan tuossa jousta kerrakseen. Nätin näköinen tilleriltään.

Mittaa on ehkä liikaakin. Jos tuo minun teelmäni (200cm) on hieman alamittainen niin tämä menee 237cm pituudellaan taas yli. Nami=212cm, Ni Sun Nobi=218cm ja Yon Sun Nobi=224cm. Tuollaisia mittoja löysin tuolta Kyudoliiton sivuilta.

Muotoprofiili on tässä maltillinen verrattuna muihin löytämiini kuviin mutta varmasti helpompi tilleröidä kun se mutkaisempi muoto jonka itse valitsin. Jännenokki on ovela.

Nämä Kyudojouset eivät muuten ole mitään autotallijousia...ei jää justkaan tilaa korkeudessa ja polviasento on ainoa josta voi ampua.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
M.Reinikainen
Site Admin


Joined: 16 Feb 2008
Posts: 1591
Location: Reso

PostPosted: 23.12.2008 23:41    Post subject: Reply with quote

Se mitä olen itse lukenut ja pari yumiakin nähneenä sanoisin tämän jousen olevan juuri oikean kokoinen.

Sinun jousesi näyttää alimittaiselta kokonaisuudensa poulesta. Sana lastenyumi kuvaa minusta parhaiten.

Niin kuin on eri koulukuntija samuraimiekan teko tekniikoille on niitä myös Kyudojousille. Varmasti jotkut olivai pidempiä kuin toiset (sitä en kiistä) mutta kaikki näkemäni ovat olleet reippaasti yli kahden metrin.

Takaisin aiheeseen:
Koko kepakko on taivutettu pöytää vasten tehtyy jikiin noin minuutin sisällä höyryputkesta ulosoton jälkeen. Ensin teimme koko kepakosta hieman soikean muotoisen ja pistimme kalikan hieman yli kolmeksi tunniksi höyry uuniinkostumaan.

Muoto jota aluksi haimme jäi jonnekkin matkan varrelle. Muoto oli vielä kaarevampi kuin omasi Ari hyvä. Ja nyt kokokeppi on enää keskeltä arviolta noin 6-8cm vastakaarella + lapojen vastakaaret mukaan lukien yhteiskaari noin 25cm.
Se miksi kaari palautui melkein 40-50% takaisin johtunee mielestäni siitä, että puu oli vielä märkä ytimestään.
yritän saada tekijäntä vielä muutaman työvaihe kuvan niin muutkin varmaan ymmärtävät mitä haen takaa.

Ari!!
En halua antaa mitään väärää käsitystä sinulle enkä kenellekkään muulle.
Enkä todellakaan väitä, että minäkään mitää mistään teitäisin. Siirrän vain omia tietojani eteenpäin. Ne voi joko ottaa vastaan tai torjuta.
_________________
You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 24.12.2008 00:01    Post subject: Reply with quote

Kannattaa muistaa, että aikaisempien vuosisatojen yumi-systeemit ovat olleet eri juttu kuin nämä 1900-luvulla syntyneet koulukunnat standardeineen. Alan kirjallisuuden mukaan entisajan sota-yumit olivat lyhyempiä kuin nämä myöhemmät seremoniallisen ammunnan yumit. Mitään lyhytjousia nekään eivät olleet, mutta Arin tykki on ihan "laillinen" siinä mielessä.

Lisäksi entisaikaan jousentekijämestareilla oli lähes jokaisella omat vankat käsityksensä siitä, millainen sen pitää olla. Yumin malleja on iso liuta, eikä kaikista ole edes säilynyt tietoa nykyaikaan.

Yksipuisen yumin kuuluisi EHKÄ olla selvästi lyhyempi kuin myöhemmän ajan laminaattien. Ainakin meikäläisen intuition mukaan yumit ja niiden vetopituus olivat lyhyempiä ennen laminaattien yleistymistä. Ennen 1100-lukua jousta käytettiin varmaankin enemmän myös metsästykseen, jousi ei ollut niin voittopuolisesti sota-ase kuin myöhemmin urbanismin edettyä pidemmälle. Vertailukohtana voisi olla vastaava kehitys Englannissa suunnilleen samoihin aikoihin. Metsästäjä ja haarniskoimattomien miesten teloittaja ei tarvitse mitään korvan taakse vetoa.
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 24.12.2008 00:32    Post subject: Reply with quote

Mä olen Reinis pirun huono kinakaveri tässä jutussa. En tiedä näistä värkeistä muuta kun mitä olen netistä lukenut ja kuvia katsellut.

Simon toteamus, että metsästys/sotayumi on todennäköisesti ollut lyhyempi kuin seremoniayumi voi hyvinkin pitää paikkansa jo siksikin, että tuollaista lähelle 2,5m kepukkaa on peräti vitt...ilkeä kuskata tiiviimmässä rähinässä ja että pituusstandardit ovat lasikuitilaminaattien vaikutuksesta erilaiset tänään kuin "eilispäivänä".

Luin jostakin, että "Jousta valittaessa on otettava huomioon ampujan kokemus, pituus ja voima. Ampujan pituus määrittelee vetopituuden (Yatsuka) ja vetopituus jousen pituuden." Tuon mukaan ei olisi olemassa mitään ainoata oikeata pituutta vaan se olisi aina ampujakohtainen.
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
jousipata



Joined: 22 Sep 2008
Posts: 862
Location: hels.. lappi,keskiyläperä

PostPosted: 24.05.2012 19:37    Post subject: Reply with quote

tuollaisenkin mikke tehnyt tai yhteistyössä muiden kanssa. voi hyvänen aika. on se mahtava, aikanaan on ollut melkoinen sota-ase samurailla nuo jumijouset eli yumit. pitäskö joskus koittaa itekin jostain pitkästä staavista väkertää tuonkaltaista, vaikkei sillä oikein risukossa ole käyttöä, mutta jossain pellolla. pehmeävetoisiahan nuo pitkät vastakaarelliset ovat kun olen jumia kokeillut vedellä, sekä ruokovalmisteista, että nykymateriaaleista tehtyä.
_________________
tzoinnngggg...
Back to top
View user's profile Send private message
M.Reinikainen
Site Admin


Joined: 16 Feb 2008
Posts: 1591
Location: Reso

PostPosted: 26.05.2012 11:44    Post subject: Reply with quote

Sori Hansu. Minä en oo tuohon koskenut millään terävällä. Olin vain nuovon antajana sekä muottiapurina Smile Niko teki koko härpäkkeen iha itte.
_________________
You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
jousipata



Joined: 22 Sep 2008
Posts: 862
Location: hels.. lappi,keskiyläperä

PostPosted: 27.05.2012 02:41    Post subject: Reply with quote

hyvät neuvot ovat kalliita. mulla on se jumimatsku nyt tosiaan josta mikelle toisaalla kirjoittelin ja sain vinkkejä.
_________________
tzoinnngggg...
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group