Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Ongelmia

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset
View previous topic :: View next topic  
Author Message
AB



Joined: 19 Dec 2008
Posts: 13
Location: Etelä-Suomi

PostPosted: 06.02.2009 18:05    Post subject: Ongelmia Reply with quote

Tervehdys taas,

Olen käyttänyt viimeisen parin kuukauden aikana tuntitolkulla aikaa jousipuiden hakemiseen. Olen kaatanut melkein parikymmentä puuta (naapureiden metsistä).

Tuomia olen kaatanut neljä, kaikki keskeltä mätiä. Useimmat kaatamani puut ovat olleet pihlajia. Halkaisialtaan noin 10-20 senttisiä. Osan olen halkaissut kiilalla, osan hakannut vesurilla ja osan työstänyt höylällä. Joka perkeleen puu on ollut kiero, osa on tietenkin jäänyt metsään kun on ollut mätä. Katajiakin olen katsellut, mutta ne ovat kaikki liian lyhyitä, liian oksaisia tai kierteellä.

Alkaa sylettämään hukkaan mennyt aika. Jalopuita täällä ei ole kuin talojen pihoissa ja niistä ei kehtaa mennä sahaamaan. Edes yöllä Very Happy Puukeskukseenkaan en viitsisi mennä saarnilankkua etsimään. Hyviä pajujakaan ei oikein ole näkynyt.

Onko kuusesta tai koivusta mitään mieltä yrittää? Vai kannattaako tyytyä oksaiseen katajaan. Olen ymmärtänyt, että mihinkään kahdesta puusta liimamiseen ei kannata alkaa. Vai olisiko siinä sittenki pointtia? Pihlajia en aio enää kaataa Evil or Very Mad

Pahoitellen vuodatusta AB
Back to top
View user's profile Send private message
Arwi



Joined: 26 Aug 2004
Posts: 329

PostPosted: 06.02.2009 18:25    Post subject: Re: Ongelmia Reply with quote

AB wrote:

Tuomia olen kaatanut neljä, kaikki keskeltä mätiä. Useimmat kaatamani puut ovat olleet pihlajia. Pihlajia en aio enää kaataa Evil or Very Mad




Mitenkä ne on mätiä?
Pihlaja ja Tuomi on molemmat ruskeita sisältä ja se ei ole lahovikaa vaikka pihlajasta varsinkin on niin uskottu.

Ja pihlaja on parempi kuin koivu ja kuusi ikinä. Yksi parhaista aloittelijan puista.

Käyrähän se puu saa olla, joka tietysti hyödynnetään vastakaarena. Oksaisia ei mielellään.

Pihlaja menee melkeimpä aina kierteelle, kun se halkaistaan, mutta sekään ei ole este.
Back to top
View user's profile Send private message
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 06.02.2009 22:52    Post subject: Reply with quote

Pihlajan ydinpuu näytää muuten laholta. työstämissäni tuomissa ei ole ydinpuuta olut, jousiutumista ne edeleen odottavat.

Viivasuora puu on harvassa, ja kaikki suomessa kasvava puu on kierteistä. TBB:ssä puhutaan ei kierteisestä puusta, mutta suomessa sitä ei kasva.

Tietekään umpisolmuista puuta ei kannata ottaa vaivoikseen kuivummaan.

Puun puute on aloittelijan murhe, varttuneen harrastajan ongelma on varastotilan puute. Taloyhtiöt jne kaatavat pihapuita, joten puuta kertyy yleensä ajan kanssa.

tarjous: vaihdan jousiaihion 8 vesanuoli aihion. Vaadittu pituus 65cm ja mutkia tai isoja oksia ei saa olla, mutta käyriä saavat olla, koska ne voi oikaista. Vaihto espoossa, laita privaa. Suositeltava materiaali paju, mutta muutkin otetaan huomioon. Aihio on kuivattu, joten pääset hommiin heti, tarvittaessa sitä voi esimuotoilla mun vannesahalla.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ari Rantala



Joined: 23 Oct 2007
Posts: 3636
Location: Nokia

PostPosted: 07.02.2009 00:48    Post subject: Reply with quote

Arwi ja Joonas jo kertoivatkin oleellisen. Eli sen, että pihlajan ja myös tuomen sydänpuu on usein tummaa ja saattaa äkkiseltään näyttää laholta.

Ihan keskeltä tuollaista 20cm pihlajaa saattaa kyllä löytyä lahoakin mutta muuten tuo tummempi osa on kovempaa kuin vaalea osa ja sopii hyvin vatsaksi jouseen. Ja yleensä tuollainen sydänlaho ei pystyssäkään näytä hyvältä jousipuuksi.

Alkuun etsin itsekin hieman snadimpia pihlajia jousiaihioiksi mutta nyt olen oppinut arvostamaan tuon tumman osuuden kovuutta ja harmittaa jos se tilleröinnissä on hingattava kokonaan veks.

Pihlajan kierteinen kasvu on ongelma jos halkaisee puun perinteisesti kiiloilla. Vannesahalla tai sirkelillä halkaistunakin se tuppaa kuivuessaan kiertymään. Itse olen käyttänyt vannesahaa ja antanut kuivuessaan kiertyä minkä kiertyy. Veistänyt vasta sitten paremmin muotoon.

Melko monta alkuun hyvinkin potentiaalista pihlajaa on kyllä päätynyt kiertymisen takia takkapuiksikin...
_________________
I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde-
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 07.02.2009 12:25    Post subject: Reply with quote

Tuomi ei halkea kontrolloidusti, en suosittele.

Puun voi sahata halki myös käsisahalla, homma ei ole ylimaallisen suuri, mutta toista tuntia siihen menee. Homma on helppompi kontrolloida, kun vanteella.

Tietenkin 10 tukkia on toinen juttu.

Vaahtera halkeaa näppärästi kiiloilla.

Maalaa/liimaa(rasvaa) päistä 10cm, pakkaa hesariin ja tuo sisälle. Pihlajasta ja tuomesta voi ottaa kuoret pois, käyristymistä voi vältä laittamalla ruuvipuristimilla lankkuun tms kiinni.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Matti Matinpoika



Joined: 07 Jul 2008
Posts: 259
Location: Lammi

PostPosted: 07.02.2009 12:31    Post subject: Reply with quote

Ari Rantala wrote:
Arwi ja Joonas jo kertoivatkin oleellisen. Eli sen, että pihlajan ja myös tuomen sydänpuu on usein tummaa ja saattaa äkkiseltään näyttää laholta.


Kannattaa tosiaan opetella tunnistamaan ero sydänpuun ja lahovian välillä ettei sen takia mene hyvä jousipuu hukkaan. Tuomen sydänpuu on tuollaista kellanruskeaa, laho usein vielä paljon tummempaa. Pihlajalla sydänpuu on harmahtavamman sävyistä ja tummempaa kuin tuomella, lahossa sydämessä alkaa usein ensin näkyä mustia ja keltaisia viiruja.
Värin ohella kovuus on hyvä tuntomerkki, terve sydänpuu on aina kovaa. Jos siis sydänpuun osuus halkaisupinnassa on suht tasavärinen ja tuntuu kovalta on se todennäköisesti tervettä.
Ei nyt laajempaa kokemusta ole mutta ainakin yhden alta #40 tuomijousen olen saanut suht hyvin onnistumaan sellaisestakin aihiosta jossa oli sentin puolentoista vahvuinen tumma lahojuova tasaisesti ytimen ympärillä. Ei ole katkennut millään vaikka olen koettanut vähän ylijännittääkin sitä. Pihlajasta en tätä uskaltaisi enää yrittää. Niitä on napsunut kaksi palasiksi jo tilleröidessä. Ja tervettäkin puuta olen sittemmin onnistunut löytämään kotitarpeiksi.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 07.02.2009 13:41    Post subject: Reply with quote

Onko ydinlaho edes ongelma, jos jousi tehdään pintapuustaa, sillä missään pystyssä olevassa puussa on paksulti ei lahoa puuta pinnassa? Pinossa lhonnut puu on sitten oma lukunsa.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 07.02.2009 16:09    Post subject: Reply with quote

jkekoni wrote:
Tuomi ei halkea kontrolloidusti, en suosittele.

Kuinka niin? En minä ole havainnut mitään ongelmia.
Kiilojen kanssa kannattaa vain toimia rauhallisesti, antaa puun välillä rauhassa natista itsekseen. Liialla kiirellä ja voimankäytöllä lähtee helposti repeilemään miten sattuu.

Vähäkierteistä puuta löytyy varjoisista, tuulensuojaisista ja tiheistä paikoista.
Back to top
View user's profile Send private message
AB



Joined: 19 Dec 2008
Posts: 13
Location: Etelä-Suomi

PostPosted: 07.02.2009 18:55    Post subject: Reply with quote

Kiitoksia neuvoista. Jkekonille kiitos tarjouksesta, yritän vielä etsiä itse metsästä. Kyllä niiden tuomien sisus oli mätää. Tummanruskeaa ja pehmeydeltään kynnellä raaputettavaa.

Kuinka paljon kierrettä voi sallia? Onko liikaa jos steivin päiden välillä on eroa 90 astetta?
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 07.02.2009 20:32    Post subject: Reply with quote

AB wrote:
Kuinka paljon kierrettä voi sallia? Onko liikaa jos steivin päiden välillä on eroa 90 astetta?

40° asti ei mitään ongelmia, sen jälkeen kyllä.
Back to top
View user's profile Send private message
Matti Matinpoika



Joined: 07 Jul 2008
Posts: 259
Location: Lammi

PostPosted: 09.02.2009 19:47    Post subject: Reply with quote

jkekoni wrote:
Onko ydinlaho edes ongelma, jos jousi tehdään pintapuustaa, sillä missään pystyssä olevassa puussa on paksulti ei lahoa puuta pinnassa? Pinossa lhonnut puu on sitten oma lukunsa.


Pari rikkoutunutta pihlajayritelmääni olivat pinnasta ihan terveen _näköistä_ puuta, selkeästi lahoa oli vain syvemmällä puussa. Veikkaan näiden olleen osin lahoja jo ennen kaatoa, ja kehno kuivatus oli saanut lahon etenemään jossain määrin pintapuuhunkin, vaikka siitä ei vielä näkyviä merkkejä ollutkaan. Kuten aiemmin mainitsin niin ainakin yhden tuomijousen olen onnistunut tekemään puusta jossa oli tummaa pehmeätä sydänlahoa, pinta aivan terveen näköistä. Heti kaadon jälkeen halkaisin puun ja veistin kaiken vähänkin laholta näyttävän pois ja kuvattelin kiiruusti. Hyvä tuli. Turvalllisinta kuitenkin lienee valita täysin tervettä puuta jos vain löytyy.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group