Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Riistan (pyy) käsittely

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Eränkäynti
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Tuomo



Joined: 25 Oct 2004
Posts: 2220
Location: Hausjärvi

PostPosted: 27.08.2009 13:54    Post subject: Riistan (pyy) käsittely Reply with quote

Lensi pyy navetan ikkunaan, rikkoi ikkunan ja tappoi itsensä. Vaimo on kotosalla lasten kanssa eikä ollut innoissaan ehdotuksestani verestämisestä ja suolistamisesta. Itselläni(kään) ei ole mitään kokemusta riista käsittelystä.

Eli, onko tuossa mitään syömistä? Jos on, niin onko kelvollista tavaraa, jahka pääsen kotio noin 4 tunnin kuluttua. Ja jos kelvollista, niin mitä ko. pyylle pitäisi tehdä ennen pataan laittamista?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 27.08.2009 14:46    Post subject: Reply with quote

Nappaat täkkälihat irti ja heität pannulle. Ei tarvi muuta apuvälinettä kuin sormet.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
A.Arffman



Joined: 16 Apr 2009
Posts: 129
Location: Siilinjärvi

PostPosted: 27.08.2009 17:44    Post subject: Reply with quote

Itse olen ainakin vaan vetänyt puukolla mahan auki, suolet pihalle ja nykinyt nahat pois.

Pyystä saa tosiaan ihan hyvää vaan pannulla paistamalla. Liha on vaaleaa hieman samalaista kuin kanan liha paitsi tietysti parempaa Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Tuukka Kumpulainen



Joined: 25 Jul 2004
Posts: 1566
Location: Turku

PostPosted: 27.08.2009 18:00    Post subject: Reply with quote

Omat pyyni olen kyninyt jotta saan joka murenan taivaallista lihaa täysin "maustein" suuhun asti. Ei muuta kuin nipistysotteella nyppimällä höyhenpeite irti nahkaa tarpeen mukaan toisella kädellä tukien jotta jälkimmäinen ei repeile. Kädenmentävä viilto peräpuolelle ja kourimalla ontelo tyhjäksi niin son siinä.
Back to top
View user's profile Send private message
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 28.08.2009 10:09    Post subject: Reply with quote

Savilintu:
Kevyt savivelli hieriotaan suolistettuun mutta kynimättömään lintuun.
Pää, jalat ja siivet (ei kokonaan vaan ne vähälihaisimmat kohdat)katkaistuna. Kaulan voi taittaa kylkeen kiinni.

Sen jälkeen lintu peitetään n.sentin puolentoista paksuisella savi kerroksellä. Savi on hyvä "kaulita" tasaiseksi levyksi ja lopuksi suljetaan vedellä saumat kostuttaen.

Lopputulos näyttää kalakukolta.
Sitten hiillokselle hautumaan. Pyy valmistunee kolmessa vartissa...?
Kuori kopautetaan rikki vajaan tunnin vetäytymisen jälkeen ja avataan. Lintu on kaunis ja hyväntuoksuinen ilmestys:)
Höyhenet ovat kiinni savikuortessa ja syöminen on helppoa että hygieenistä. Suosittelen.
Lisäinfoa löytyy mm. Jaakko Kolmosen kirjoista, Aaltosen ja Arkon kirjoista,yms..

Ite olen kokeillut suolistamattomien lintujen säilymistä viime syksystä, kesään, kelien ollessa erittäin lämpimistä viileisiin.
Parhaimmillaan olen todennut haju ja makuaisteillani (sekä ongelmattomalla ruoansulatuksellani:) linnun kestävän hyvin jopa viiden päivän lojutukset, verestämättömänä ja suolistamattomana.
Tämä pätee autoista kuolettavan kopautuksen sekä ikkunaa päin lentäneiden tms. lintujen osalta(ja mun ruoansulatuksen...)
Rikkiammutut ovat oma lukunsa,varsinkin suolisto-osumat.
Enkä missään nimessä soveltaisi niihin mitään vastaavaa.
Eikä tuo tietenkään meinaa että linnun voisi jättää auringon porotukseen tai raatokärpästen syötiksi...

Mutta se on pannut tuumimaan yleisten verestyksen ja suolistuksen rivakkuuden merkitystä.....

Mutta itse asiaan...Pyy on mitä parasta murkinaa. Ehdottomasti.
Valmisti sen sitten niin, näin tai noin.
Back to top
View user's profile Send private message
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 28.08.2009 11:56    Post subject: Reply with quote

Pyy on hyvää, mutta kun on syönyt räkättirastasta, niin tietää mikä on parasta.
Räksä on jouskarimiehellekin oiva saalis. Pihlajanmarjoja on tänävuonna runsaasti ja talvikin lienee taas niin leppeä, että räksiä jää talvehtimaan.
Sinne vaan kyttäilemään pyhä puun juureen paisteja. Lisukkeeksi mustatorvisieniä..
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Eränkäynti All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group