Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Jänne ilman vahaa :=)

Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Mika

PostPosted: 22.05.2007 10:07    Post subject: Jänne ilman vahaa :=) Reply with quote

Yksikään jänne ei ole lipsunut omissa 40-90# jousissa. Näin jänne pitää ilman lisävahaakin, jota ei ole koskaan tullut vielä lisättyäkään. Jänteessä on jo vahaa ihan riittävästi valmiina pitkäksi aikaa ja veikkaan, että punottu jänne pitää vahankin kauemmin, kuin myytävät suorasäikeiset jänteet, joihin varavahat onkin tarkoitettu. Lopuksi laitan vielä punoksen samaa jannemateriaalia päälle kiristämään ja antamaan pitoa.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Mika

PostPosted: 22.05.2007 10:14    Post subject: Reply with quote

...
Back to top
jtahola

PostPosted: 25.05.2007 10:04    Post subject: Reply with quote

moro, tein kans dacronista jigin http://www3.sympatico.ca/ragiwarmbear/diy/flemish/flemish.html
kans jänteen jouseeni, tai siis piti tehdä siihen jouseen. Nokista nokkiin 67", valitsin jigistä 68", langoille vapaata pituutta 84". Sit eikun pyörittään. Ekaks lenkki toiseen päähän, saatto tosin tulla varattua liikaa pituutta lenkin tekemiseen ja loppuja jännelankoja kiertämään.
Paljonkohan niitä pitää kiertää, kun kuitenskin taitaa jonkin verran vaikuttaan pituuteen.

No kun olin kiertäny ja piti tehdä toiseen päähän tehdä solmua niin ... jaahas jänne parikytä senttiä lyhyempi kuin jousi, no lenkki toiseen päähän ja harjottelukappaleeks.

Kuikas paljon lankoihin kannattais ottaa "ylimäärästä" kun 40 senttiä ei tunnu riittävän alkuunkaan.
-JAhola-
Mika

PostPosted: 25.05.2007 10:24    Post subject: Reply with quote

Määrämittaisen jänteen tekeminen jigeillä ei ole mitä puujousiin kannattaa tehdä, koska jousten pituudet ovat vaihtelevia ja valmistamiseenkaan ei tarvita, kuin yksi jänne, sekä jännekorkeus saattaa vaihdella myös.
Itse olen tehnyt jännemitalla 1.5x jousen pituus jaetulla materiaalilla, eli yhdistetyllä materiaalilla, eli jakamattoman materiaalin pituus 3x jousen pituus.

Tuo siis kierretyllä jänteellä ja tuosta määrästä jää ylimääräistäkin parisen kymmentä senttiä. Melko muodollinen mitta, mahdollistaa kuitenkin melko vapaasti jänteen tekemisen, eikä varmasti jää lyhyeksi.
Back to top
jkekoni

PostPosted: 25.05.2007 10:28    Post subject: Reply with quote

Itse olen aina suosinut metriä extraa ja saksia. Jänneaine ei kuitenkaan niin paljon maksa. (Olen käyttänyt pellavaa ja dacronia. En tiedä supehyperdyper kuitujen hintoja.)

Tämä sen jälkeen kun olen tehnyt 10cm liian lyhyitä.

Dacronissa tms on vahaa, joten sitä ei tarvitse lisätä kuin päihin.

Pellavalangan kanssa on parempi laittaa kokomatkalle, sillä muuten jänne purkaantuu hyllyllä helposti.
Back to top
Mika

PostPosted: 25.05.2007 13:39    Post subject: Reply with quote

Tuolla kuvailemallani tavalla saan aina 20cm ylipitkiä jänteitä, jätän myös varaa hieman muutenkin jänteen pituuteen, ettei ole liian helposti vain yhden jousen jänne, jolloin joutuisi jänteitä tekemään yhtenään uusia.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Jouset All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum