Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Jousinäyttely?

Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Tajunnanvirtaa
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Matti Matinpoika

PostPosted: 10.10.2009 16:19    Post subject: Jousinäyttely? Reply with quote

Tuli mieleeni villi idea: onkohan Suomessa koskaan järjestetty minkäänlaista jousinäyttelyä? Voisi luulla että nämä värkit voisivat kiinnostaa suurempaakin yleisöä, jos joku innostuisi näyttelyn järjestämään. Näilläkin sivuilla on esitelty todella hienoja käsityötaidon näytteitä, jotka voisivat olla kiinnostavaa nähtävää myös ihmisille jotka eivät jousista muuten mitään ymmärrä.

Olin joitakin vuosia yhteistyössä Lahtelaisten puuseppien ja Pro Puu ry:n kanssa. Pro Puulla on omat näyttelytilat keskellä Lahtea, ja siellä on vuosien mittaan ollut näytillä jos jonkinmoista puutavaraa: http://www.propuu.fi/profin/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=148
Siinä voisi olla yksi mahdollisuus näyttelypaikaksi. Epäilen myös että siellä kaverit joutuvat toisinaan vaivaamaan päätään näyttelyiden järjestämisen suhteen, ettei tule liikaa vanhan toistoa. Jousinäyttely saattaisi hyvinkin ottaa tulta sillä suunnalla. En ole kyllä ihan varma millaisia kustannuksia tuosta voisi koitua. Joka tapauksessa muitakin mahdollisia paikkoja varmasti löytyisi jos kiinnostus herää. Talkoohenkeä ja puuhamiestä tuo joka tapauksessa vaatisi.

Heti alkuun voin itse kritisoida ideaani sillä, että jousi on kuitenkin aika toiminnallinen esine. Olisiko staattinen näyttely laisinkaan kiinnostava muutoin kuin alan harrastajille? Lisäksi jouset olisi laitettava näytteille jänteettä, jollei sitten löydy riittävästi myötäkäyristymiselle altistettavia keppejä.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
toni

PostPosted: 11.10.2009 14:41    Post subject: Reply with quote

Totta hemmetissä:)

Olen ollu itekin menossa sinne haapio yhteistyö kuvioiden selvittelyn merkeissä. Ehkäpä ensi viikolla....

Jos laitan sulle tänään/huomenna yyveetä...
Back to top
View user's profile Send private message
Nanook - pakkasen poika

PostPosted: 11.10.2009 21:58    Post subject: Reply with quote

Metsästysmuseo Riihimäellä voisi olla toinen mahdollinen paikka.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Simo Hankaniemi

PostPosted: 12.10.2009 00:56    Post subject: Reply with quote

Onhan niitä jousia tullut esitellyksi näyttelyissä vuosikymmeniä. Näyttelypaikan täytyy olla mahdollisimman arvovaltainen. Riihimäen metsästysmuseo voisi tulla kysymykseen, samoin Kulttuurien museo Helsingissä. Helsingin ongelmana on kyllä kulttuuritarjonnan runsaus. Näyttely ei saa siellä välttämättä niin paljon huomiota kuin seuraavan kokoluokan kaupungissa.

Minään talkootöinä ei ole syytä tehdä, vaan työstä kuuluu saada palkkaa, niin muutkin ihmiset saavat. Ainakin itse olen tehnyt riittävästi "talkoonäyttelyitä".
Back to top
toni

PostPosted: 12.10.2009 13:13    Post subject: Reply with quote

Entäpä jos näyttely olisi kiertävä?
Määrämittainen ja tietyissä paikoissa vieraileva?

Mulla on mielessä entuudestaan yksi näyttely jota olen tarjoamassa/välittämässä kulttuurien museolle hkiin.

Empäs vielä laitakkaan yyveetä,kun keskustelu poikii julkisenakin:)
Back to top
toni

PostPosted: 26.10.2009 14:00    Post subject: Reply with quote

Kirjelmät museoihin, yms näyttelytilohin sekä pienimuotoinen lista niistä on valmis. Jotain keskustelua on myös alustavasti käytynä (ei kaikkiin, eikä näyttelypaikka listaa ole muutenkaan lyöty missään lukoon), joten on aika ryhtyä edistämään tätä rojektia.

Nyt olisi käyttöä teille arvon perinnejousi.fi:n harrastajat, metsästäjät ja käsityöläiset.
Saatekirjelmään tarvitsisin "edustavia"kuvia jousistanne. Myös nuolenne sekä viinenne kiinnostaa. Tämä koskisi pitkälle myös omia valintojanne näyttelyyn mahdollisesti lainattavista jousista.
Monipuolisuus on valttia, eri malleineen ja materiaaleineen.
Vaikka itse saatankin arvostaa hiven enempi yksinkertaisuutta sekä karuuttakin niin tulee esillä olla vähintään yhtävahvana monimutkaisemmat ja muotoilultaan eri lähtökohdista alkunsa saaneet jouset.
Toistaiseksi tämä koskettaa jokaikistä tänne kirjoittelevaa ja kirjoittamatontakin, jos viesti välittyy jotenkin heillekin...

Eli tarjolla olis mukava sauma esitellä valtakunnallisesti kulttuuriamme sekä yleisesti että omina hengen tuotteina.
Mukaan saa liittyä sekä jousiensa julkituojana että yhtälailla järkkääjänä tai ideoijanakin tai kontaktin tarjoana. Kaikki kelpaa ja kaikkea myös tarvitaan. Varsinkin halukkaita jousensa näyttelyyn saattavia.
Ilman tätä koko juttu olisi turhaa.

Ottanette huomioon että mitään satavarmaa ei vielä ole, vaan homma on vasta pääsemässä esitysasteelleen. Mutta hyvältähän tämä kieltämättä näyttäisi:) Tästä eteenpäin tätä myydään saatekirjelmällä varustettuina teidän lähettämillänne jousi kuvillanne... jotta näyttelyn vastaanottaja saa kuvan mistä puhumme; kun keskustelemme uusvanahasta pitkästä perinteestä, käsityökulttuurista ja itse käyttöesineestä materiaalin muokkauksesta sen käyttötarkoitukseen. Tarkoitus on myös tuoda esille jousimetsästystä, sen ollessa yksi jousen käyttötarkoituksista.

Miettikää, tuumailkaa ja ehdotelkaa.
Kontaktien otot joko yyveenä tai tänne foorumille.
PS.Olisitko matinpoika mukana remmissä,kun idean ilmaan heititkin?
Back to top
Matti Matinpoika

PostPosted: 29.10.2009 23:58    Post subject: Reply with quote

toni wrote:

PS.Olisitko matinpoika mukana remmissä,kun idean ilmaan heititkin?

Ainakin hengessä mukana. Jos homma toteutuu ja näyttelyn sijainti olisi jossain Kanta-Hämeessä tai lähialueilla, niin voisin harkita osallistuvani fyysiselläkin tasolla. Jotakin omista jousistani voisin tarjota näytille, vaikka veikkaan että edustavampaakin värkkiä foorumin jäseniltä löytyy.
Back to top
toni

PostPosted: 30.10.2009 00:42    Post subject: Reply with quote

Kiitos Matti.

Mutta mailin jälkeen tuli yyvee keskusteluun mukaan myös muita vaihto-ehtoja, jota on pyöritelty jossain topikissa aiemminkin.

Homma priorisoituneen yhden näyttelytahon kannalta,varmasti kaikille parhain päin,ja jatkanee siitä sitten tarvittaessa muihin maakuntiin.
Tämä on nyt vähän tälläistä.....kautta rantain,kun mitään totaali satavarmaa ei ole vielä tiskissä.

Mutta ajankanssa...
Katotaan ja palataan.
Back to top
heikki

PostPosted: 30.10.2009 00:47    Post subject: Reply with quote

Epämääräiset pyörittelyt monesti johtavat aikanaan onnistuneeseen lopputulokseen. Minusta ainakin on hienoa, että jaksat tällaista asiaa työstää eteenpäin. En ole mikään jousentekijä, mutta kannan korteni kekoon, jos keko on tässä sopivan lähellä ja jos korteni ovat hyödyksi.
Back to top
jkekoni

PostPosted: 30.10.2009 12:48    Post subject: Reply with quote

Olen sinänsä kiinostunut antamaan jousi näytille ja/tai kuvattavaksi.

Toisaalta, jos tarkoitus on esitellä hyvän näköisiä keppejä, niin
hienostelua ja koristelut mun veremeistä löytyy hyvin vähän jos
sitäkään... Yhta lukuuottamatta, joskin se on annettu pois, mikä
ei tässä tapauksessa ole kovin suuri hidaste.
Back to top
Matti Matinpoika

PostPosted: 03.11.2009 12:51    Post subject: Reply with quote

jkekoni wrote:

Toisaalta, jos tarkoitus on esitellä hyvän näköisiä keppejä, niin
hienostelua ja koristelut mun veremeistä löytyy hyvin vähän jos
sitäkään...

Hienoa ainakin näin alan harrastajan näkökulmasta olisi tavalla tai toisellla tuoda esille myös jousien toimintaa ja suorituskykyä, jolloin ulkonäköseikat olisivat toissijaisia. Toki niitä hyvältä näyttäviä jousiakin olisi kai mukana oltava.
Back to top
jkekoni

PostPosted: 03.11.2009 14:13    Post subject: Reply with quote

Kuka uskaltaa antaa keppinsä katkottavaksi?
Back to top
Matti Matinpoika

PostPosted: 03.11.2009 14:20    Post subject: Reply with quote

jkekoni wrote:
Kuka uskaltaa antaa keppinsä katkottavaksi?

Hyvä kysymys. Itse en ainakaan parhaimpaani antaisi.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Tajunnanvirtaa All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum