View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
A.Arffman
Joined: 16 Apr 2009 Posts: 129 Location: Siilinjärvi
|
Posted: 30.05.2010 23:41 Post subject: Mikä on kun ei liima pidä? |
|
|
Nyt on ollut ongelmia laminaattijousten kanssa. 3 on hajonnut samallatavalla liimasauman pettämiseen. Liimattavina puina on ollut ipe ja hikkori, näyttäisi siltä että liima ei tartu ipeen. Tiedän että ipe on öljyistä puuta ja olen pyyhkinyt sitä tinnerillä, asetoni olis ilmeisesti parempi mutta sitä ei ole. Pinnat olen karhentanut, mutta silti jouset poksahtelee alku tilleröinnissä. Mikä tässä nyt on kun ei onnistu, onko liima huonoa vai mitä? Liimana on 24h araldite epoxi. Pistä vielä kuvaa selvittämään tilannetta.
Alkaa pikkuhiljaa usko (ja materiaalit) loppua tähän hommaan, jos seuraava laminaati (trilam saarni, bullet,ipe) ei onnistu niin taidan suosiolla jättää homman taitavemmlle. Se oikeesti nakertaa kun saa jousen aina lähes valmiiksi ja sitten nasahtaa. |
|
Back to top |
|
|
M.Reinikainen Site Admin
Joined: 16 Feb 2008 Posts: 1591 Location: Reso
|
Posted: 30.05.2010 23:52 Post subject: |
|
|
Tiedän tunteen.
Kuinka vanhoja nuo liimasi ovat? Minulla on kahdesta jousesta irronnut selkänokit ja muutama puukko meni pilalle koska saumat vain valuivat irti toisistaan hiottaessa ja palaset ovat vieläkin pehmeitä liitos kohdistaan. Itse käytin bauhaussista ostettuja strong epoxyja.
Ne ovat yleensä käyttöön oton jalkeen vain vuoden kestäviä liimoja jotka niin sanotusti menettävät tehonsa ainakin valolle altistuessaan ja kosteuskin tekee kyllä tepposensa.
Omia kokemuksiani vaan. _________________ You can´t outrun death forever...
But you can make the bastartd work for it |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 30.05.2010 23:52 Post subject: |
|
|
Mistä tiedät että hajoaminen johtuu liimasauman pettämisestä, eikä muusta?
Kuinka vanhoja liimatuubisi ovat?
Mistä kaupasta saa tinneriä, muttei asetonia? |
|
Back to top |
|
|
Ari Rantala
Joined: 23 Oct 2007 Posts: 3636 Location: Nokia
|
Posted: 31.05.2010 08:28 Post subject: |
|
|
Minullakin on pieni epäilys liimasi iästä. En muista nähneeni Aralditia tuollaisessa tuotetuubissa aikoihin.
Toinen juttu on, että 24h epoksi ei mielestäni kovetu riittävästi 24h aikana. Se tuntuu sormiinkin pintatahmealta ja tukkii hiomapaperin. Yleensä olen antanut epoksiliimauksen kovettua rauhassa ainakin 48h ennen liimauksen rasittamista. Potentiaalinen pettämiskohta on laminaattien päät. Sauma repeää siitä herkästi ja olenkin tukenut kohdan punoksella joka kannattaa vielä epoksoida. Ohuelti liimaa alle, tiukka punos ja ohuelti liimaa päälle. Näin saa tukevan punoskotelon joka pitää laminaatin pään kiinni.
Tinneri on sekoitus asetonia, etanolia ja joitakin asetaatteja ja sekoituksena siis asetonia "likaisempaa". Omat liimaukseni olen puhdistanut tavallisella tenulla. Asetonin kanssa on syytä puljata ulkotiloissa ja/tai muuten huolehtia hyvin tuuletuksesta.
Vavanrakentajat käyttävät bambuvavoissaan uretaaniliimoja. En ole itse kokeillut mutta voisi olla hyväkin vaihtoehto epokseille. _________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Back to top |
|
|
heikki
Joined: 09 Jun 2009 Posts: 1178 Location: Vantaa
|
Posted: 31.05.2010 09:20 Post subject: |
|
|
Juri wrote: | Mistä tiedät että hajoaminen johtuu liimasauman pettämisestä, eikä muusta?
|
Mitään en liimaamisesta tiedä, mutta kyllä minusta noiden kuvien perusteella liima on pitänyt, mutta puu on revennyt. |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 31.05.2010 11:40 Post subject: |
|
|
Voisin sanoa että kyseessä EI OLE liiman vaan selän pettäminen, mutta noiden kuvien perusteella kysessä on toki puhdas arvailu.
...
Bilteman tinnerissä lukee Tolueeni 40-100%.
Tinneri tulee käsitääkseni sanasta Thinner eli ohennin.
Asetone etanoli ja tolueen lienevät perinteiset. |
|
Back to top |
|
|
Iivana
Joined: 09 Nov 2009 Posts: 715 Location: Pohjoinen
|
Posted: 31.05.2010 12:50 Post subject: |
|
|
Tuo Ipe on sen verran kovaa tavaraa, että se vaatii seläksi ehdottoman hyvän ja suorasyisen kappaleen. Edes raakanahka ei auta, ellei selkä ole kunnossa. Mikäli hikkori on priimaa, niin syy on sitten liimasaumassa. Jos Ipen viat on poissuljettu.
Liimasauman tekoon nimenomaan vain hyvää epoksia. Liiman tarttumisen parantamiseksi kannattaa karhentaa Ipe ensin kunnolla. Esimerkiksi rautasahan terällä tai raspilla pitkittäin vetämällä. Pitää tulla tuntuvat "urat" jotta a)liiman tarttumispinta lisääntyy b)puristuksessa ei tule liima-aine ulos.
Ipen öljyt lähtee parhaiten karhennuksen jälkeen Nitromors-maalinpoistoaineella. Anna aineen vaikuttaa ja harjaa pois ja lisää uutta ainetta. Käytä kumihanskoja. Lopuksi huuhtelet sitten vaikka astianpesuaineella ja kuumalla vedellä harjaa apuna käyttäen. Joka marketista löytyvä juuresharja on hyvä. Varo, ettei ainetta joudu silmiin harjatessa. Kun Ipe on kuivunut niin pari kolme kertaa asetonilla riittää. Eli idea on siinä, että se maalinpoistoaine vähentää asetonilla hankauksen määrää radikaalisti. Ja öljy poistuu niin hyvin, että Ipen pinta muuttuu hieman harmaaksi kun öljy ja sen mukana väriaine poituu. Tätä ei pidä säikähtää, koska vaikutus on pinnallinen ja muutama vetäisy santapaperilla saa taas käsittelemättömän (ja öljyä sisältävän) puun esiin.
Jos sinulla on kotona semmoinen kuivauskaappi, niin säädä se 60 asteeseen ja laita liimattu paketti sinne kun epoksi on aluksi jähmettynyt. Tämä karaisee epoksin lasinkovaksi. Yleensä 1-2 tuntia riittää hyvin. Liimauksen voi laittaa heti tuoreeltaan, mutta epoksivalumat vaimon/äidin/tyttöystävän kuivauskaapissa aiheuttavat uhkaavia ääniä muualtakin kuin keskikaaresta tilleröitäessä.
Minulla on kanssa ollut hankaluuksia Ipen kanssa, mutta ei liimasaumassa. Ipe ei anna anteeksi yhtään virhettä. Itse valitsin bambun selkämateriaaliksi.
Tuo Araldite on hyvä valinta liimaksi, mutta niinkuin Ari sanoi, niin vielä vuorokauden päästä ei kannata alkaa tillerin tekoon, ellet käytä kuivauskaappia.
Älä luovuta, ei kai ne minun lähettämät Ipet ole vielä lopu?
Jos epäilet hikkoria, etkä saa hyvää bambua, niin voisihan kokeilla jännettä hikkorin päälle? Vääntäis kunnolla refleksille ennen liimausta ja ei laittaisi jännettä kaaren päihin ollenkaan? Ei ehkä perinteinen ratkaisu, mutta näiden sademetsän erikoisten kanssa taida muutenkaan olla perinteestä kyse. _________________ "Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen" |
|
Back to top |
|
|
Iivana
Joined: 09 Nov 2009 Posts: 715 Location: Pohjoinen
|
Posted: 31.05.2010 13:09 Post subject: |
|
|
Niin, ja jos sinulla on vanhaa liimaa, niin se ei tahdo kunnolla kovettua. Johtuu siitä, että kovetin hajoaa itsekseen ajan kanssa. Kun 2 komponentiepoksit perustuvat hapettimella (peroksidit) kovetukseen, niin mikäli hapetin on hajonnut itsekseen niin reaktionopeus, eli kuivuminen hidastuu. Sama ilmiö tuoreellakin liimalla. Ei tarvitse laittaa kovetinta kovinkaan paljon vähempää niin liima pysyy kuivettuaankin pehmeänä aika kauan. Tätä ilmiötä voi myös hyödyntää kun tekee esim. lukkokehyksen petauksen kivääriin. Siinä epoksi pitää pysyä veitsellä leikattavana jonkin aikaa kovettumisen jälkeen mutta liima pitää saada jähmettymään nopeasti ettei se valu. _________________ "Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen" |
|
Back to top |
|
|
A.Arffman
Joined: 16 Apr 2009 Posts: 129 Location: Siilinjärvi
|
Posted: 31.05.2010 13:17 Post subject: |
|
|
Liima on ostettu 3kk sitten k-raudasta joten en usko että se on vanhaa, ei sitä tiedä tietysti miten kauan ne siellä niitä seisottaa..
Siitä päättelen että liima ei pidä koska kaikki jouset on hajonneet varsin pienestä taivuttelusta ja niissä näkyy selvästi että liima on tarttunut selkäpalaan mutta ei ipeen. Voi tietysti olla että selkämatsku ei ole toimivaa, hikkori selystyksinä nämä minulle myytiin. Itse asiassa yhden selystin saarnella jonka kaivoin yhdelle syylle ja ohensin 5mm, luulis että se vähän taivuttelua kestää.
Liima sai kuivua 4pv ennen taivuttelua
Taidan huomenna yrittää vielä yhdellesyylle kaivetulla saarnella selyttämistä, nyt kyllä raspaan ja pudistan pinnat niin perusteellisesti kuin voi.
Quote: | ei kai ne minun lähettämät Ipet ole vielä lopu? |
Ei sentään vielä, ehkä 5-6 vatsapalaa on jäljellä.
Quote: | Mistä kaupasta saa tinneriä, muttei asetonia? |
En tiedä eivätkä varmaan mulle möis kumpaakaan, mutta tuota tinneriä nyt sattu olemaan.
Vois laittaa parempia lähi kuvia mutta kamera ei tarkenna kunnolla lähelle niin ei taida onnistua. |
|
Back to top |
|
|
Iivana
Joined: 09 Nov 2009 Posts: 715 Location: Pohjoinen
|
Posted: 31.05.2010 14:34 Post subject: |
|
|
Vedä vain ihan kunnolla urat. Laita vaikka pari rautasahanterää päällekkäin ja sitten vedät pituussuuntaan niinkuin siklillä. Urat pitää olla semmoisia, että kun vedät kynnellä tai hammastikulla poikittain niin ne tuntuu. Ja suosittelen kyllä sitä maalinpoistohyytelöä tämän jälkeen. Sitten asetonia lopuksi. Mistä saat maalinpoistoainetta saat asetonia. Siilinjärven K-raudan pitäisi olla sen kokoinen mistä jo saa molempia. Kuopiosta takuuvarmasti.
Jos pystyt laittamaan sen heti kuivauskaappiin niin se parantaa ottavuutta. Jos ei ole, niin varovainen lämmittäminenkin aluksi auttaa asiaa. Vaikka saunan lämmityksen ajaksi. Otat heti pois kun sauna on 60 asteinen jollet ole varma, että lämpötila ei nouse yli 60 asteen. En tiedä paljonko kestää lämpöä, mutta ainakin 60 astetta on ollut omien kokemuksien mukaan sopiva.
Liian luja puristus myös heikentää liitosta, saumassa pitää olla liima-ainetta. _________________ "Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen" |
|
Back to top |
|
|
A.Arffman
Joined: 16 Apr 2009 Posts: 129 Location: Siilinjärvi
|
Posted: 31.05.2010 15:08 Post subject: |
|
|
Joo tota maalinpoistoainetta löytyy, semmosta vihreetä mömmöö. Mikä muu tohon puhdistamiseen sopis, ei kehtais erikseen lähteä ostamaan asetonia? |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 31.05.2010 17:27 Post subject: |
|
|
Maalinpoistoaine-kikka kuulostaa hyvältä, sitä täytyy kokeilla.
Vedellä ja saippualla pesun jälkeen joutuu tosin jonkun päivän odottamaan puun kuivumista.
Tunnin hurja pyyhkiminen asetonilla ei sekään mitään herkkua ole. Litkua menee tolkuttomasti, sekä myös lakanaa. Pyyhkiminen on suoritettu vasta kun rätti ei enää värjäydy ruskeaksi, ilman kaasunaamaria ei hommaan kannata ryhtyä.
Kokeilin joskus tinneriäkin, tulos oli että hommaa sai jatkaa asetonilla niinkuin ei olisi mitään tapahtunut. Hajukaan ei ollut yhtään sen miellyttävämpi. |
|
Back to top |
|
|
Iivana
Joined: 09 Nov 2009 Posts: 715 Location: Pohjoinen
|
Posted: 31.05.2010 20:32 Post subject: |
|
|
Ipe kuivuu itse asiassa aika nopeasti. Öljyinen puu ei vedä vettä kuin pintaan. Tietenkään ei kannata liottaa. Siitä ei ole hyötyä.
Parasta on, kun kaapii maalinpoistoaineen mahd. tarkoin pois ja suihkuttaa sitten valmista peruaineliuosta sumutin pullosta. Harjaa ja sitten huuhtelee harjan kanssa. Ylimääräinen vesi kuivataan lopuksi pois.
Tietysti sen maalinpoistoaineen saattaisi saada pois jollain liuottimellakin. Itse en ole joutunut kuivaamaan kuin seuraavaan päivään vesipesun jälkeen. Nuo liuottimet muutenkin olen pyrkinyt jättämään niin vähälle käytölle kuin mahdollista. Ne kun eivät ole kovin terveellisiä. _________________ "Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen" |
|
Back to top |
|
|
T. Manner
Joined: 30 Jun 2007 Posts: 949 Location: Vantaa
|
Posted: 31.05.2010 21:16 Post subject: |
|
|
Tuo murtuma todellakin näytti enemmän puun kuin liiman murtumalta, löytyykö kohtaa, jossa liima on irronnut puusta tai liima haljennut?
En ole vielä tavannut epoksia, joka kovettettaisiin peroksidilla (polyesterit ja vinyyliesterit kylläkin), lähes kaikki kaupassa myytävät epoksiliimat käyttävät amiinikovettajia. Jos ne alkavat hajoamaan niin haisee ammoniakilta tai joskus mädältä kalalta, jotkut muuttuvat valkoiseksi jauhoksi, jotkut eivät muuten vaan enää toimii.
Lähes kaikki epoksit vaativat lämmitystä saavuttaakseen täyden lujuuden, sen lisäksi se nopeuttaa kovettumista (2x/10C).
Maalinpoistoaine voi olla ihan hyvä konsti öljyiselle puulle, useimmat maalinpoistiaineet ovat liuotin+hyytelöimisaine, hyytelö kuivuu hitaasti ja on helpompi kaapia.
TLM _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Back to top |
|
|
Iivana
Joined: 09 Nov 2009 Posts: 715 Location: Pohjoinen
|
Posted: 31.05.2010 22:15 Post subject: |
|
|
Quote: | En ole vielä tavannut epoksia, joka kovettettaisiin peroksidilla (polyesterit ja vinyyliesterit kylläkin), lähes kaikki kaupassa myytävät epoksiliimat käyttävät amiinikovettajia. |
Muistin väärin. Sitä on tuota hartsia ja kovetinta myös lujitemuovihommiin sekä epoksina että polyesterinä. Meni ulkomuistista kovetinpurkit sekaisin. Onneksi ei ole käytännössä merkitystä tässä tapauksessa, molemmissa tapauksissa loputulos sama: vanhat aineet => homma ei toimi. _________________ "Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen" |
|
Back to top |
|
|
A.Arffman
Joined: 16 Apr 2009 Posts: 129 Location: Siilinjärvi
|
Posted: 01.06.2010 19:50 Post subject: |
|
|
Dodi! Nyt on liimauksessa, pinnat sai maalinpoistoaine ja asetoni käsittelyn. Kattoo jos nyt kestäis. |
|
Back to top |
|
|
Kiul
Joined: 18 Jun 2007 Posts: 422
|
Posted: 01.06.2010 23:03 Post subject: |
|
|
Toivotaan, että pitää. Minulla ei kummoista kokemusta ole, mutta meillä on aina ollut tuota 'hidasta' Aralditia kotona niin kauan kuin muistan. Siis lapsuuden kodissa ja nyt omassa taloudessa, ja, jos liima on ollut 'iskussa' ja liimattavat pinnat 'kunnossa', niin aina on pitänyt sen mitä tarvitaan. Sen iskussa olon huomaa helposti, kun liima jää tahmeaksi vaikka aikaa on kulunut yli vuorokauden. Ei se siitä sitten kummene. Eikä tosiaankaan ole 'loppulujuudessa' vuorokauden jälkeen, joskus oli 'tuoteselosteessakin' käyrä, miten lujuus kehittyy ajan kanssa ja joku päivä siinä menee ennen kuin loppulujuus on saavutettu. |
|
Back to top |
|
|
A.Arffman
Joined: 16 Apr 2009 Posts: 129 Location: Siilinjärvi
|
Posted: 01.06.2010 23:26 Post subject: |
|
|
Huomasin muuten että ipe on ihan eri luokkaa öljyisyyden kannalta varrattuna bullettiin. Bulletille riitti pari pyyhkäisyä asetonilla maalinpoistoaineen jälkeen, ipeä sai hangata vielä yli vartin että alko tulla puhasta rättiä. |
|
Back to top |
|
|
Esa Konga
Joined: 29 May 2010 Posts: 176 Location: Helsinki
|
Posted: 04.06.2010 05:55 Post subject: |
|
|
moi, voi olla että mulla on vaan hyvä mäihä, mutta saarni/tammi jousi "noname" niminen toistaiskeksi kestää hyvin. paunat 38"27.
Liimana titebond. ymmärsin myyjältä että liimasauman paksuus on se ratkaiseva taiteenlaji, johon tosin ei ole mitään kunnon sääntöä, vaan kukin taaplaa tyylillään.
ratkaisin ton niin että tein suht hyvät kappaleet, että ei juuri saumaa lainkaan jos puristaa täysillä. sitten karhealla hiekkapaperilla pintakuviota liimapointoihin. liima sisään ja aika kevyt puristus, ettei liima puristu ulos, sitten ainakaan sauma ei pitäne. ostin jostain biltemasta 20 halpaa nopeakäyttöistä puristinta. joku pitkä kuminauha olisi varmaan myös toiminut. tässä kohdin tärkeintä että ei purista liian tiukkaan, vaan vain sopivasti, sauma jos liima puristetaan kaikki ulos tuskin pitää mitään...
toi siis on kestäny, kuvat ja videota laitoin hiljan jousesta myös. _________________ http://www.youtube.com/watch?v=JooT3w-sbyE |
|
Back to top |
|
|
Esa Konga
Joined: 29 May 2010 Posts: 176 Location: Helsinki
|
Posted: 04.06.2010 05:57 Post subject: |
|
|
toivottavasti ei kuulostanut siltä kuten "opettaisi isäänsä n*imaan" Joka tapauksessa öljyiset puut on varmaan sitten taas ongelma ihan erikseen.... siitähän mun ei tarvinnut välittää ollenkaan. _________________ http://www.youtube.com/watch?v=JooT3w-sbyE |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
Joined: 01 Jan 2005 Posts: 2834 Location: Espoo
|
Posted: 04.06.2010 12:45 Post subject: |
|
|
Clas ohlsonin 50mm puristimet maksaa jotain 3 EUR ja ovat HYVIÄ. (paitsi usein liian pieniä.)
PVA liimat kuten TB käsitääkseni eivät tykkää liian kapeista saumoista vaan sauma kuivuu, jolloin siihen ei jää juurikaan liimaa ja tulos on huono. |
|
Back to top |
|
|
Iivana
Joined: 09 Nov 2009 Posts: 715 Location: Pohjoinen
|
Posted: 04.06.2010 13:56 Post subject: |
|
|
Se tuo titebond ei sovi kovin hyvin tuollaisen Ipen kaltaisen puun liimaukseen. Sillä onnistuu hyvin tuollaisten Saarnen ja Tammen kaltaisten puiden liimaus. Ipen ja Bulletin pinta on hieman "muovimaista".
Lylyyn ja koivuun Titebond ottaa ihan hyvin, kun muistaa pihkat poistaa ennen liimausta.
Siinä titebond muistuttaa eläinliimoja, että liimattavat pinnat pitää työstää tarkasti toisiinsa sopiviksi. Epoksilla kestää olla rakojakin kunhan liima vain pysyy jähmettymisen ajan raossa. _________________ "Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen" |
|
Back to top |
|
|
T. Manner
Joined: 30 Jun 2007 Posts: 949 Location: Vantaa
|
Posted: 04.06.2010 16:02 Post subject: |
|
|
Quote: | Liimana titebond. ymmärsin myyjältä että liimasauman paksuus on se ratkaiseva taiteenlaji, johon tosin ei ole mitään kunnon sääntöä, vaan kukin taaplaa tyylillään. |
Kyllä siihen on aika pino sääntöjä olemassa, ongelmana on, että niiden soveltaminen vaatii usein hieman laskemista, mutta yleisesti:
- joustava materiaali liimataan joustavalla liimalla, kova kovalla
- kova liimasauma on pääsääntöisesti ohut ja mitä pehmeämpi (=pienempi liukumöduli) niin sitä paksumpi sauma
- liimasauma tulisi suunnitella pelkälle leikkaukselle tai puristukselle-leikkaukselle
- pehmeämmät liimat antavat enemmän anteeksi
TLM _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 04.06.2010 17:22 Post subject: |
|
|
Iivana wrote: | Se tuo titebond ei sovi kovin hyvin tuollaisen Ipen kaltaisen puun liimaukseen. |
Itse olen käyttänyt sitä bulletwoodin ja bambun liimauksiin, ja hyvin on toiminut. Ipe on hyvin samankaltaista kovaa ja öljyistä puuta. Tuolla "suuressa" maailmassa Titebondia on käytetty ipen liimaukseen paljonkin, enkä ole liiman pettämisistä tähän mennessä kuullut.
Aivaimena onnistuneeseen liimaukseen on ensinnäkin hyvin yhteen istuvat pinnat. Titebond ei ole täyttävää! Hionta 60 - 80 karkeuteen toimii hyvin, enemmästä naarmuttamisesta ei ole tämän liiman kanssa hyötyä.
Öljyn ja rasvan poisto liimapinnoilta on tärkeää.
Kovia puulajeja liimattaessa liimaa levitetään riittoisasti kummallekin pinnalle.
Puristuksen pitää olla tasaisen luja muttei liian tiukka. Auton tai polkupyöran sisäkuminauhalla saa juuri passelin puristuksen, ruuvipuristimien kanssa saa olla varovaisempi.
Taipuvat kappaleet pidetään puristusmuotissa 12 tuntia. Tämänkin jälkeen olisi hyvä antaa puun totutella uuteen olemiseensa ainakin yön yli ennenkuin alkaa rääkkäämään. |
|
Back to top |
|
|
Iivana
Joined: 09 Nov 2009 Posts: 715 Location: Pohjoinen
|
Posted: 04.06.2010 18:59 Post subject: |
|
|
Quote: | Itse olen käyttänyt sitä bulletwoodin ja bambun liimauksiin, ja hyvin on toiminut. |
Toimii kyllä, mutta sen kanssa pitää olla tarkkana. Varmemmin epoksilla saa vähemmän kokemusta omaava kunnollisen (lue lujan) sauman aikaiseksi. Liimassa siis ei ole mitään vikaa, mutta epoksin ominaisuudet helpottavat hieman työtä.
Itsekin olen mieluummin kyllä käyttänyt titebondia sen vesiliukoisuuden takia. Bambut ja Ipet on tullut liimattua kyllä mieluummin epoksilla.
Mitä muita on tullut liimattua, niin titebondia pitää ostaa kohta lisää. Kuuluu vakiokalustoon, se on kyllä hyvä liima. Ostaisin tietysti kotimaisen vaihtoehdon, mutta Titebond kuivuu kovemmaksi kuin kotimaiset vastaavat puuliimat. En tiedä valmistusmenetelmiä, mutta luulisin kotimaassakin osattavan tehdä vastaavia liimoja. Mutta mekaaniselle puuteollisuudelle riittää vissiin nämä B3:kin. _________________ "Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen" |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 04.06.2010 21:14 Post subject: |
|
|
Siinä on joku patentoitu ristiinlinkitty polymeerisysteemi, joka tekee sen kovaksi mutta joustavaksi.
Soitinrakentajilla ei taida eläinliimojen lisäksi muita vaihtoehtoja ollakaan. B-kolmoset sekä muut erikeepperit jäävät pehmeiksi ja vaimentaisivat soittimen värähtelyjä.
Kuulin että saksassa on alettu tehdä jotain vastaavilla ominaisuuksilla varustettua liimaa. En muista merkkiä. |
|
Back to top |
|
|
T. Manner
Joined: 30 Jun 2007 Posts: 949 Location: Vantaa
|
Posted: 04.06.2010 21:26 Post subject: |
|
|
Quote: | kovaksi mutta joustavaksi |
Tuollaista otusta ei olekaan...
TLM _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Back to top |
|
|
Iivana
Joined: 09 Nov 2009 Posts: 715 Location: Pohjoinen
|
Posted: 04.06.2010 22:20 Post subject: |
|
|
Titebond III tekee minun käsittääkseni esim.Saarnen kaltaiseen puuhun lähes yhtä lujan sauman kuin epoksi. Minulla on sellainen käsitys ja tuntuma, että epoksi tekisi kuitenkin lujemman sauman tuollaisiin tuntumaltaan "lasimaisiin" tai "muovimaisiin" pintoihin kuten esim. Ipe. Mitään tieteelisesti testattua ei ole, perustuu omaan perstuntumaan. Olen kyllä liimannut Titebondilla puupintaan lasittamatonta posliinia, ja tarttui hyvin kiinni. Epoksejakin saa sellaisia mistä tulee lähes lasinkovia. Nämä marketin epoksit ei kovetu kuitenkaan niin kovaksi. Liika kovuus ei ole jousihommissa hyväksi. Mutta esim. Araldit 2000 ei kovetu liian kovaksi.
On näitä varmaan kaikenlaisia, mutta ei ole tullut testailtua koska näillä on pärjätty ihan hyvin ja kokeiluihin palaa aikaa ja rahaa. _________________ "Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen" |
|
Back to top |
|
|
T. Manner
Joined: 30 Jun 2007 Posts: 949 Location: Vantaa
|
Posted: 04.06.2010 23:43 Post subject: |
|
|
Quote: | Epoksejakin saa sellaisia mistä tulee lähes lasinkovia. |
Vaikka ymmärränkin mitä nyt yritetään sanoa niin kumminkin: kovan epoksiliiman veto/puristus kimmomoduli = 4 GPa, lasikuidulla 70 GPa.
Liimoilla leikkausmoduli on tärkeämpi, mutta se on yleensä lähes kiinteässä suhteessa vetomoduliin, joten vertailuun voidaan käyttää tätäkin.
TLM _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Back to top |
|
|
Juri
Joined: 20 Oct 2004 Posts: 3319 Location: Vantaa
|
Posted: 05.06.2010 00:18 Post subject: |
|
|
T. Manner wrote: | Quote: | kovaksi mutta joustavaksi |
Tuollaista otusta ei olekaan...
TLM |
Käykö "kovaksi mutta taipuisaksi" tai "lujaksi mutta taipuisaksi"?
Erikeeppereistä ehdottaisin että "pehmeä mutta venyvä".
Tulee vielä mieleen entinen opettajani jota luonnehdittiin "ankaraksi, mutta epäoikeudenmukaiseksi". |
|
Back to top |
|
|
T. Manner
Joined: 30 Jun 2007 Posts: 949 Location: Vantaa
|
Posted: 05.06.2010 10:25 Post subject: |
|
|
Quote: | "ankaraksi, mutta epäoikeudenmukaiseksi" |
Nuo eivät ole toisensa poissulkevia asioita - valitettavasti.
Aine on kova jos sen kimmomoduli (=jäykkyys) on suuri (metalleilla lisäksi myötöraja korkea). Lujuus ei muuten liity tähän mitenkään.
Aine on joustava jos kimmomoduli on suhteellisen alhainen (ja yleensä murtovenymä suhteellisen korkea).
Jousen kaareen halutaan materiaali joka on: kevyt, luja, murtovenymä suuri, kimmomoduli suhteellisen alhainen, täydellisen elastinen, pieni hystereesi.
Puumaisista materiaaleista taitaa bambu olla ainoa, joka lähentelee noita toivomuksia.
TLM _________________ "Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta." |
|
Back to top |
|
|
|