Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Paljain jaloin juoksu
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Tajunnanvirtaa
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Tuomo



Joined: 25 Oct 2004
Posts: 2220
Location: Hausjärvi

PostPosted: 02.02.2010 14:01    Post subject: Paljain jaloin juoksu Reply with quote

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Tutkimus+Lenkkari+ohjaa+v%C3%A4%C3%A4r%C3%A4%C3%A4n+juoksutyyliin/1135252570524

Ensi kesänä sitten vain paljasjalkailemaan!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 03.02.2010 23:15    Post subject: Reply with quote

Arvaappa vaan mitä tällä foorumilla ei olis tehty jo vuos satoja:) ?

Ite siirryin kannattomiin kenkiin joskus parisenkymmentä vuotta sitten.
ne tuntuivat jalkapohjassa yksinkertaisesti paremmilta.

Kärsin muksuna lättäjalkaisuudesta ja kannan samaa ominaisuutta edelleenkin. Ainoa jolla homma on bueno on mahdollisimman pehmeät, hyvin matala pohjaiset ja täysin korottomat kengät.

Askeltamiseen joutuu keskittymään joskus, mutta sitten alitajunta hoitaa homman eteenpäin ja satunnaisesti asiaa tarkastellessa huomaa painottavansa suoraa pronatoimatonta askellusta.
Kysehän on tahdonalaisista lihaksista joita voi myös treenata tahdonalaisesti.)

Paljain jaloin kaupunki kulkemiset olen lopettanut kymmenisen vuotta sitten. Onnistuin saamaan vakituisesti ja vuosittan aina kerran pari lasinsirun jalkapohjaan.
Homma rupes vituttaan siinä määrin että piti ettiä kesäksikin sopivan ohuita ja jalkapohjan tuntuman entisellään säilyttäviä jalkineita.

Itse en käytä edes vaellusjalkineita. Olen satavarma että ne aiheuttavat kulumia niin lantion kuin polvienkin seudulle.
Keho ei yksikertaisesti pysty joustamaan niiden kanssa askellessa.

Tavallaan hommasta tulee mieleen kierre, jossa ihmisten tukielimet(tässä yhteydessä nilkan jänteet ja pienet lihakset) heikentyvät asfaltti käytössä ja sitä kompensoidakseen hankitaan lisätukea antavia jalkineita, jopa katu uskottavaan city käyttöönkin...

Vaikka en avojaloin juurikaan juoksentele, niin pelkät freeheelsitkin, yms (samalla idealla valmistavia jalkine merkkejä on ollut tätä ennenkin) jalassa huomaa miten kanta astujasta kuoriutuu väkisinkin jotain muuta:)

Asfaltti ei ole ihmisen jalkaa varten.
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 04.02.2010 01:54    Post subject: Reply with quote

Mokkasiineja olen käyttänyt vuodesta 1968. Siis itse tehtyjä. Ne ovat aivan yhtä hyvä ratkaisu kuin paljain jaloin kävely, paitsi että lasinsirut eivät ole uhkana. Mokkasiini ei haittaa millään tavalla jalan luonnollista työskentelyä. Märillä keleillä ne eivät ole hyvät.

Minäkin olen aina suhtautunut skeptisesti niin sanottuihin "jalkaa tukeviin vaelluskenkiin". Ne ovat liian raskaita ja liian paksupohjaisia, mitään tuntumaa maaperään ei ole, nilkka voi nyrjähtää. Vietkong-sissit käyttivät tennistossuja, ne ovat varmaankin lähin teollinen vastine mokkasiinille.
Back to top
View user's profile Send private message
marianne kortesoja



Joined: 28 Jan 2010
Posts: 45

PostPosted: 04.02.2010 12:06    Post subject: tämä on mielenkiintoinen kysymys Reply with quote

omia hankalia jalkojani hoidellessani olen tämän kysymyksen kanssa paininut moneen kertaan. selkeästi kuulun itse niihin lapsesta saakka kenkiä käyttäneisiin kanta-astujiin, mutta ukkoni askellus on täysin erilaista. eilen juuri kävelimme lumessa, siinä missä minun saappaani kuopaisee lumeen syvän "varvaskuopan" jää ukoltani vain tasainen saappaan kuva. hän jotenkin ponnistaa koko jalalta kun oma ponnistukseni lähtee selkeästi varpailta. sama asia on tullut esiin myös hiihdossa, jossa se vaikuttaa suksen toimimiseen ratkaisevasti...

itse olen luopunut vaelluskengistä, monien kalliiden haglöfien ja muiden kokeilun jälkeen olen todennut, että en pidä moottoripyöräilijän kypärääkään pääni suojana metsissä niin en tarvitse sellaisia jaloissanikaan. Juostessa käytän kyllä lenkkareita, mutta kuulunkin niihin kantapään paukuttajiin, eli kantapäiden kanssa on ongelmia... korkokenkäkin on joskus helpotus kun kantapäät ovat oikein kipeät...

ensi kesänä olen ajatellut kokeilla tuohivirsuja, mokkasiineja ja muista "omatekoisia" vaivojeni lääkkeeksi...

sinällään on mielenkiintoista seurata näitä kysymyksiä, jos kenkä olisi juoksemiseen välttämätön, olisimme varmaan syntyneet kengät jalassa... muistaakseni moskovan kisoissa 100 m juossut allan welsh (tai jotain sinnepäin) juoksi hänkin kovia aikoja paljain jaloin... tosin piikkarit mukailevat aika tarkasti jalkaa, lisänä vain piikit... itse olen juossut jonkun coopperin testin paljasjaloin tartanilla kun korkokengillä ei voinut juosta, mutta lämmin keli ja kuminen alusta saivat aikaan pari rakkoa jalkapohjiin Embarassed hellät on työttömän kädet.... tai siis jalat...
Back to top
View user's profile Send private message
Jylli



Joined: 22 May 2006
Posts: 144
Location: Lahti

PostPosted: 04.02.2010 14:12    Post subject: Reply with quote

Juu, jokunen vuosi sitten tuli mielenkiintoinen tanskalaisdokumentti kenialaisjuoksijoista jossa ihmeteltiin heidän ylivoimaansa. Lopputuloksen johon he pääsivät, olisin voinut kertoa heille suoraan. Dokumentissa vertailtiin tanskalais- ja kenialaisjuoksijoiden maitohapon sietokykyä, korkean paikan treenaamisen etuja, paljasjalkaista treeniä jne. Mitään eroja ei löytynyt! Lopuksi tutkittiin kenialaisten jalan rakennetta. Koko kinttu oli kenialaisilla paljon kevyempi ja paremmin juoksuun soveltuva kuin valkosilla / tanskalaisilla. Leuhkimatta voin sanoa että tiesin kyllä tämän: "juoksijatyyppejä" vain löytyy isosta joukosta kenialaisia enemmän kuin meistä valkoisista. Sama ilmiö on yleisurheilussa jossa joidenkin on vaikeaa hyväksyä mustien ylivoimaa joka johtuu suuremman keskimääräisen testosteronimäärän tuomasta suuremmasta lihasmassasta: asia jonka kaikki näkevät paljain silmin. Samasta ilmiöstä johtuen mustien sukupuolivietti on myös voimakkaampi, huonona puolena on sitten testosteronitasojen tuoma riski sairastua esim. eturauhassyöpään. Nauratti oikein yliopistolla aikoinaan kun epätoivoisesti yritettiin selittää mustien ylivoimaa urheilussa pelkästää siitä johtuvaksi, että se oli ainoa väylä "sosiaaliseen nousuun".

Itte olen muuten laskujeni mukaan hölkötellyt / juossut n. 25 000 kilsaa. Ostin yleensä aina parhaat Niken "Brooksin / Reebkon / Adidaksen lenkkarit mutta kerran kokeilin piruuttani Lidlin 7 euron tossuja: olivat yllättävän hyvät! Nyt vanhemmiten kuitenkin asfaltti on niin armotonta että on taas pakko satsata tossujen iskunvaimennukseen. Poluilla juokseminen on kuitenkin ihan ylivoimaisen mukavaa ja vaihtelevaa...

Jännä ilmiö muuten tapahtui noin kymmenen vuotta sitten kun alkoi astma vaivaamaan. Olen aina nostellut puntteja, lähinnä maastavetoja, punnerruksia ym. painonnostoliikkeitä. Kun tuon astman takia jouduin pitämään taukoa juoksemisesta nousivat punttitulokset aivan silmissä vaikka en nostellut sen enempää kuin aiemminkaan! Ilmeisesti kestävyysharjoittelu syö noita voimatasoja enemmän kuin olin luullutkaan...

Noista vaelluskengistä muuten. Eurooppalaiset "alppivaelluskengät" eivät kyllä pelkästään riitä Suomessa vetisten maastojen takia. Itselläni on vaelluksilla aina mukana kevyet vaelluskengät ja kunnon pitkävartiset vaellussaapaat kosteikkojen ylitystä varten. Kyllä ne kivikkoiset Sorsatunturin kupeet on aika vähissä täällä Suomessa Wink ...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 04.02.2010 15:01    Post subject: Reply with quote

Quote:
Kun tuon astman takia jouduin pitämään taukoa juoksemisesta nousivat punttitulokset aivan silmissä vaikka en nostellut sen enempää kuin aiemminkaan! Ilmeisesti kestävyysharjoittelu syö noita voimatasoja enemmän kuin olin luullutkaan...

Minulla myös samanlaisia kokemuksia. Alkoi juoksu tökkimään, niin rupesin punttaamaan enempi. Lähinnä siitä syystä, että jouduin töissä kävelemään aivan riittävästi.
Pari vuotta, ja takkikoko kasvoi 54 ->60 huosukoko muuttui 52 ->54 samassa ajassa!
Enpä tehnyt muuta kuin treenasin harjoituspäiväkirjan avulla optimoituja treenejä riittävällä määrällä lepopäiviä. Lisäksi laskeskelin, että saan riittävästi valkuaista. Siinä ei kyllä ollut ongelmaa, koska olen aina ollut perso maitotuotteille lähinnä jugurtille ja rahkalle kun niitä on lapsesta asti syöty.
Voihan silläkin olla merkitystä, etten ole syntynyt juoksijaksi. Vaikka kuinka treenasin juoksua, niin koskaan en saanut mitään hyviä tuloksia. Ja vaikka kuinka söin tarkasti, niin paino ei laskenut alle 78 kg:n. Se harmitti, koska tuolla massalla ei mihinkään huippukestävyystuloksiin päästä. Toisaalta tuntui, että kun vaan katsoikin punttisalin ovea niin heti tuli kilo lisää...
Oli siitä juoksuharjoittelusta kuitenkin se hyöty, että pitkäkestoinen kestävyys ja palautuminen kehittyivät. Pystyi kävelemään pitkiä matkoja useita päiviä peräkkäin. Ja ennenkaikkea se mahdollisti agressiivisen painoharjoittelun!
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
Jylli



Joined: 22 May 2006
Posts: 144
Location: Lahti

PostPosted: 04.02.2010 15:18    Post subject: Reply with quote

Muistan kun Jyväskylässä vuonna -90 nyrkkeilytreenien jälkeen vannottiin yhden kaverin kanssa että paino ei ikinä nouse yli 80kg! Nyt painoa on siis about 90 kiloa (ikää 43) vaikka ei läskiä liiemmälti olekaan. Useille miehille tapahtuukin tuossa 30-kympin korvilla jotain ihmeellistä "jämäköitymistä" mikä ei ole pelkkää lihomista. Ei se munkaan treeni varmaan hukkaan mennyt kun juoksin ja nostelin puntteja, lihaskestävyysominaisuudet varmaan kehitty, sen huomasin mettätöissä jossa jaksoi painaa vaikka koko päivän tai soutaa uistinta monta tuntia putkeen tuulisella Päijänteellä pahemmin väsymättä.

Ai niin, yks huomio vielä! Kaverilta putos paino kolmessa kuukaudessa liki 10 kiloa kun jätti kaljan lipittämisen pois. Itekkin oon ollu Tammikuun juomatta olutta (en sitä kyllä paljoa kitannut alunperinkään, viikonloppusin 6 x 0,5 case) ja hups, vaaka näytti nyt aamulla 87 kg, siis kolme kiloa painosta pois! Kyllä siinä kaljassa on joku juttu, suomalaista kuraa vielä jatketaan teollisuusjätteellä (tärkkelyksen eri muodoilla, tsekatkaas tuoteseloste pullon kyljistä) mikä on eurooppalaisissa sivistysmaissa kielletty. Tärkkelys kuulemma aiheuttaa vielä vatsaoireita...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Nanook - pakkasen poika



Joined: 13 Apr 2006
Posts: 499
Location: Riihimäki

PostPosted: 04.02.2010 19:31    Post subject: Reply with quote

Olen jättänyt vaelluskengät siihen käyttöön, mihin ne parhaiten sopivat eli kaupunkijalkineiksi. Ovat riittävän lämpimät ja viime vuosina niin yleinen sohjo ei kastele kiitos vedenpitävän kalvon. Sama kalvo hengittää, mikä vähentää jalan hikoilua sisätiloissa kumikenkiin verrattuna. Jäisellä kelillä joidenkin mallien pohja saattaa olla yllättävän liukas. Tämä on ymmärrettävää sillä suurin osa vaelluskengistä on tehty kesäkäyttöön eli pohjaa ei ole valmistettu samanlaisesta kumista kuin perinteisten talvikenkien pohja. Lumettoman asfaltin ja katukivien koostumus on kuitenkin lähempänä kenkien alkukodin alppikiviä, joten silloin pito on täydellinen. Laughing

Metsissä tapaan sitten kulkea ihan perusmallin nokialaisilla kumisaappailla. Tuntuma maastoon on pehmeyden takia parempi kuin kolhoilla vaelluskengillä.

Mutta onko joku kokeillut näitä? Lupaavat avojalkojen vapaudeen ja kenkien suojan teräviä objekteja vastaan. Jousimetsästäjäliiton foorumilla näytti olevan spekulointia Feelmaxien vaellusmallien soveltuvuudesta hiivintämetsästykseen.

http://www.vibramfivefingers.com/


http://www.feelmax.com/index.php?lang=fi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Jylli



Joined: 22 May 2006
Posts: 144
Location: Lahti

PostPosted: 04.02.2010 20:10    Post subject: Reply with quote

Ei jumaliste, noita Vibramin "varvastossuja" on pakko päästä kokeilemaan! Yks asia kyllä niissä voi mättää: miten saada monimutkainen sisärakenne niin saumattomaksi ettei varpaanväleihin & muihin tule rakkoja? Yks syy muuten miksi olen käyttänyt ns. kalliimpia lenkkareita on se, että pohjat ovat usein luonnonkumia jolloin pito on ihan toista luokkaa pakkasella kuin muovisekoitteisilla. Itse asiassa muuten paras alusta taitaa olla katujen tiiviiksi pakkautunut lumi noin -20 asteen pakkasella, pito on "narskuvan" hyvä ja alustakin ikäänkuin joustaa. Käytän vielä ns. hengityssuojaa jossa oma uloshengitysilma lämmittää teräsritilän joka taasen lämmittää sisäänvedettävän ilman. Aivan loistava ja nerokkaan yksinkertainen keksintö tuo maski muuten, lämmittää sisäänhengitettävän ilman noin kymmenellä asteella ja hengitysvastusta ei ole nimeksikään...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 04.02.2010 20:36    Post subject: Reply with quote

Meikällä on myös ns. matala jalkaholvi. Minulla se kuitenkin on tarkoittanut sitä että kenkien pitää olla tukevat. Vietän päiväni pääosin jaloillani, kovilla pinnoilla, istuskelemaan ei pahemmin kerkeä. Aamupäivät käsityöläisyyttä yms, illat opetustöitä.
Useimmiten kun vedän kengät aamusella jalkaani, niin riisun ne vasta iltamyöhällä. Tennareissa, lenkkareissa tai muissa pehmopohjissa alkaa jalkoihin sattua jo parissa tunnissa. Seuraavaksi kipu siirtyy selkään, ei hyvä ollenkaan. Tukevat maiharit tai vaelluskengät on meikäläiselle sopivat jalkineet, niissä ei jalka väsy eikä hikoa pitkänäkään päivänä, selkäkin pysyy kunnossa.
Tennarit ovat tyylikkäät, mutta muuten aivan kelvottomat. Pohja on liian pehmeä, ei tue mutta vie tuntuman maahan. Lisäksi vielä hikoavat tolkuttomasti. Lenkkarit sopivat mielestäni vain lenkkeilyyn ,ei muuhun.

Olen aina ollut tasa-astuja, hankeen tai hiekkaan jää aina tasainen jälki koko kengänpohjasta. Nuorena hassua kävelytyyliäni jopa pilkattiin, enää eivät ilmeisesti uskalla.

Pehmeäpohjaiset kannattomat jalkineet eivät mielestäni ole lainkaan soveliaita asvaltille tai betonilattioille. Metsäpoluilla tilanne on toinen. Ongelmana onkin että raskaiden sklobojen suojissa pitkän talven piiloitelleet jalkaparkani ovat nyt aivan liian herkät käpyjen päällä ja kivikoissa tallomiseen.

Lapsena ei muistaakseni haitannut kuin vähän aikaa alkukesästä. Kun jalkapohjat tottuivat niin sittenhän niillä juoksi vaikka missä.
Tuollaiset paljasjalka-/varvaskengät kuulostavat oikein mielenkiintoisilta, vaikka ei minulla vaelluskengisstäkään ole ollut mitään valittamista.
Back to top
View user's profile Send private message
Jylli



Joined: 22 May 2006
Posts: 144
Location: Lahti

PostPosted: 04.02.2010 23:10    Post subject: Reply with quote

Juu, muistan kyllä että pikkupoikana kipitettiin aina paljain jaloin mökillä. Nykyään kun saman tekee kävyt sun muut pistelee aluksi niin perkeleesti mutta äkkiä siihen tottuu. Pahinta on se, että jalkapohjat ja kantapäät pinttyy vähitellen ihan pikimustiksi...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
marianne kortesoja



Joined: 28 Jan 2010
Posts: 45

PostPosted: 04.02.2010 23:25    Post subject: mietteitä Reply with quote

tämä kenkäasia on mulle tosi ajankohtainen, sillä tavoitteenani on ensi kesänä juosta maraton, vaikka muuten juokseminen näillä kantapäillä rajoittuu metsäpoluille ja pehmeille alustoille... niillä käytän salomonin maastojuoksuun tarkoitettua kenkää. kokeilen mielelläni kaikkea uutta, mutta harvoin löydän sopivia (kranttu?)

muuten maastossa tykkään nokian huopavuorisesta kumisaappaasta tai kesällä kävelen sukkasillani Embarassed kun toi ihottuma ei tykkää paljain jaloin kulkemisesta. työssä ja vapaalla pidän paljon jalaksen turvakenkää. aikanani omistin hyvät vaelluskengät, mutta kuten edellä nanook kertoi, ne olivat parhaimmillaan kaupungin kaduilla, no aika söi ne, eikä uusia sopivia ole löytynyt Crying or Very sad

noi ylläolevat näyttivät mielenkiintoisilta, mutta en usko, että ne toimivat käytössä... kuten eivät yleensä mitkään liian tekniset kapineet. silti saatan ensikesänä kokeilla, jalat kun on niin pirun tärkeät liikkumisessa Rolling Eyes

millaisia mokkasiineja itsekukin olette tehneet?? mulla on noita näytöksiin tehtyjä, mutta pitäisi olla lujempia arkeen. tuohivirsut sain mestarilta, mutta niitä pääsen testaamaan vasta ensi kesänä. huopatossut tuolla olis, mutta ne on liukkaat ja kömpelöt, tosin sopivat hyvin mäystimelliseen sukseen ja ovat siinä sekä lämpimät että riittävän pitkävartiset, myös lumikengässä olen niitä käyttänyt.
Back to top
View user's profile Send private message
marianne kortesoja



Joined: 28 Jan 2010
Posts: 45

PostPosted: 04.02.2010 23:28    Post subject: tervataan Reply with quote

muuten, yks vanhempi ystäväni sanoi, että ennen lasten jalat tervattiin keväällä? sit kokeilin sitä tervahaudalla viimekesänä, toimi, mutta se haju kävi kahden kuukauden paikkeilla niin hermoihin, että yölläkin heräsin katsomaan missä palaa Sad

kannattaa kyllä silti kokeilla, jalkapohjat olivat ihan erilaiset ja kaikki ihottumatkin parani, samoin kovettumat ja halkeamat!!
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 05.02.2010 00:53    Post subject: Re: mietteitä Reply with quote

marianne kortesoja wrote:


millaisia mokkasiineja itsekukin olette tehneet?? mulla on noita näytöksiin tehtyjä, mutta pitäisi olla lujempia arkeen. tuohivirsut sain mestarilta, mutta niitä pääsen testaamaan vasta ensi kesänä.


Mokkasiineja on kahta perustyyppiä; pehmeäpohjaisia ja kovapohjaisia. Olen käyttänyt molempia, preeria-mallisina versioina lähinnä. Pehmeäpohjainen tehdään yhdestä parkitun nahan palasta, sauma on jalan ulkosyrjällä. Kieli ommellaan erikseen. Tämä malli on helppo ja nopeatekoinen, pitkän sauman voi ommella koneellakin, jolloin siihen ei mene kuin minuutti. Ja sitten kantapään sauma vielä erikseen. Tämä malli venyy kuitenkin kosteissa oloissa monasti turhan paljon ja kuluu puhki suhteellisen nopeasti.

Kovapohjaisessa on erikseen pohja ja pehmeä päällinen. Pohja on parkitsematonta, nuijimalla ja rasvaamalla hiukan pehmitettyä nahkaa. Pohjan voi kyllä tehdä myös paksusta parkitusta nahasta, tai laittamalla useampiakin pohjia päällekkäin. Tämä malli kestää enemmän kulutusta ja pidän tästä muutenkin enemmän.
Back to top
View user's profile Send private message
Martti Auer



Joined: 27 Jul 2004
Posts: 2043
Location: takapajula

PostPosted: 05.02.2010 01:24    Post subject: Reply with quote

Tennistossu tai lenkkarit eivät sovellu eräpoluille tai metsiin, ne voivat hajota helposti, voivat olla muutenkin kyseenalaiset.

Nämä vaelluskengät yms., niin sellaisetkin voivat olla aika kyseenalaisia, voivat aiheuttaa kaikenlaisia rasitusvammoja.

Metsään ei kannata mennä esim. maihinnousukengillä, niissä on aivan liian korkea kanta.

Metsään ei kannata mennä marjanpoimijan kumisaappaillakaan.

Metsään soveltuvat ainoastaan kunnon vanhat nokialaiset kumisaappaat ja siinä kaikki, mutta niitä ei ole enää, Nokian on kai nykyään valmistaja, malli on muuttunut? Huonosta kumista.

Löysin kyllä sellaiset Ruotsin armeijan kumisaappaat, jotka ovat Nokian valmistamat, siitä laatukumista, hyvin ovat pelittäneet tähän mennessä.
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Back to top
View user's profile Send private message
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 05.02.2010 12:01    Post subject: Reply with quote

Quote:
Metsään soveltuvat ainoastaan kunnon vanhat nokialaiset kumisaappaat ja siinä kaikki, mutta niitä ei ole enää, Nokian on kai nykyään valmistaja, malli on muuttunut? Huonosta kumista.

Nyt puhuu asiantuntija! Itsellä on nokialaiset kestäneet yleensä useamman vuoden. Nyt on ollut sellainen trendi, että uudet nokialaiset ja 3 kk ja jostakin repeää. Nämä on kylläkin työkäytössä ja työnantajan hankkimia saappaita. Voi olla sekundaakin. Tretornin liteä kokeilin kanssa, mutta meni kolmet syksyssä. Sain takuuseen. Sitten vaihdoin Nokian jalkineiden vaelluskumisaappaisiin, niissä on saumat pitäneet jo toista vuotta. Pohja on aika paksu, mutta eipähän kivet tunnu, kävelee polulla.
Vaelluskengät alkavat vuotamaan vieläkin nopeammin. Niistä on huonoja kokemuksia, vaikka ne olisivat kivikossa ihan hyvätkin. Ja jos ne kerran kastuu, niin niitä ei saa kuivaksi mitenkään metsässä. En muka ole osannut niitä hoitaa, kun ne pitäisi kuivata ja rasvata joka käyttökerrän jälkeen. Joo tavallinen nahkasaapaskin kuivuu louteen orrella yön aikana, vaan vaelluskenkä ei. Märkää kun ei kannata rasvata.

Tässä pistän pari kuvaa aiheeseen sopivista ohutpohjaisista kengistä (joista oli puhetta aiemmin) mitkä on ollut omasta mielestä hyviä. Talvikengät maastokäytössä ja kesäkenkiä pidetty "parempina". Nämä ohjaavat juuri pois siitä kantapään käytöstä. Tuossa hylkeennahkakengässä näyttää pohja paksummalta kuin se onkaan, kun sen muoto on kovera. Toisessa talvikengässä on pohja koipinahkaa.
Kesäkengissä pohja on paksua vuotanahkaa, ja kulumisen estämiseksi pohjattu ohuella kumilla. Toinen on itäsuomalaismallinen upokas, paitsi että niissä pitäisi varren halkio olla takana. Nykyisin suutarit tekee niistä tuommoisia. Paremminkin paulapieksut. Toinen on paremman puoliskon vuotakenkä.
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
RSS



Joined: 26 Jun 2009
Posts: 60

PostPosted: 05.02.2010 12:36    Post subject: Reply with quote

Heh noi Iivanan laittamat on aika samanlaisia mitä löytyy rapakon takaa.
Kanadan-ranskalaisten vastikkeet 17th-18th-19th Kanukkilandia. Kyseiset mallit on osaltaan muotoutuneet paikallisten natiivien moksuista. Näissä käytetty nahka on Oxhide eli härän nahkaa.

Soulier de boeuf. n.1800


Bottes sauvage.

_________________
Läntinen Seneca
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 06.02.2010 01:00    Post subject: Reply with quote

Nokialaisia kumisaappaita minäkin olen käyttänyt maastossa. Käsivarressa Ropi-tunturin retkellä käytin venäläisiä melko lyhytvartisia kumisaappaita, jotka olivat sopivan ohutpohjaiset ja painonsa puolesta ihanteelliset. Ne vain eivät kestäneet, kumi murtui. Ostin sitten huopavuorelliset nokialaiset. Niissä ongelmana oli liiallinen massa. Ratkaisin ongelman katkaisemalla varsista turhat pois, minkä jälkeen saappaista tuli käyttökelpoiset. Ne ovat nyt kestäneet monta vuotta.
Back to top
View user's profile Send private message
Mangrove



Joined: 01 Jan 2007
Posts: 646

PostPosted: 06.02.2010 01:28    Post subject: Reply with quote

Martti Auer wrote:

Metsään ei kannata mennä esim. maihinnousukengillä, niissä on aivan liian korkea kanta.


Olen käyttänyt Jalaksen taistelijan jalkinetta vuoden verran metsässä kaikissa keliolosuhteissa ja en voi allekirjoittaa väitettäsi. Lunta ei mene kenkään mitenkään särmärien kanssa ja kesälläkin kestää vettä kohtuullisen paljon.
Back to top
View user's profile Send private message
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 06.02.2010 01:32    Post subject: Reply with quote

Hienoja kuvia kullekin ominkin käsin toteutettavista jalkineista:)

Täältä muuten putoo myös skoolaus vanhoille Nokialaisille.
Olen ostanut tiettyä parhaaksi (ikinä) kokemaani kumisaapas mallia eloni aikana kakai paria, molemmat käytettyinä. Näiden lesti sattuu sopimaan koipeeni: Kantapää ei pääse nousemaan ja jalkaholville on tarpeeksi tilaa.
Lisäksi materiaali on ollut noihin aikoihin koostumukseltaan selkeesti nykyisiä kestävempää.

On kestänyt kovat pakkaset kovetumatta saatikka murentumatta.
Helteet ja porotukset lisääntyvine uuvee säteilyineen.
Soissa ja metaani höyryisissä lehmänpaskoissa työskentelyt.

Mikään ei noita suistanut, paitsi fyysinen ikä. Kuluivat loppuun.

Siinä välillä on tullut kokeiltua niin muctaytä kuin vaikka tretornia, yms.
Ei ole löytynyt haastajaa, ja ikävä kyllä tuota mallia ei löydy kuin satunnaisesti sopivan kokoisena kirppiksiltä tai kieriksiltä.

Rankassa ja kivikkoisessa rakkamaastossa noihin sai halutessaan nilkan tukea laittamalla nilkkoihin nilkkatuet, joita myydään urheilukaupoissa, tai pyöräyttymällä nilkkoihin sidettä.

Jokin on tosiaan mennyt pieleen nykymaastokengissä.
Kuten täällä vilahti niin suunnitelupöytä on ollut Keski-Euroopassa.
Myös diili vibram yhtiön kanssa on tuonut pohjoiseen ja skandinaaviseen olosuhteisiin pohja kumilaadun joka ei pidä välttämättä kovin hyvin kylmillä keleillä. Onneksi kaikki vaelluskenkä valmistajat eivät ole menneet kimppaan vibramin kytkykauppoihin.

Feelmakseista on parin vuoden kokemukset.
Tuosta korkeavartisesta ei taas ole, mutta erot huomioon ottaen osaan kyllä kuvitella tuonkin koipeeni. Plussaa aiempiin malleihin on tepiatut pohjan läheiset saumat sekä korkea varsi.

Miinusta ylös asti ulottuva gore kalvo joka ehkäisee kosteuden haihtumista liiankin hyvin, varsinkin kun kenkä on istuvuudeltaan ihonmyötäinen.
Rasva"parkittu" nahka olisi ajanut saman paljon paremmin ja hegittävämmin. Myös ommelsaumojen määrä voisi olla paljon pienempi.
Pohjakumin laatu on näissä kuulemma pitävämpi.

Kenkä on jokatapauksessa helposti kuivattavissa. Kuten useimmat kumisaappaatkin. Maastokengille se on taas ongelma, vaikka miten maastoa olisivat...en tiedä kuin yhden valmistajan joka valmistaa maastokenkiä ilman sisus toppauksia; ne juuri tekevät niiden pitkäkestoisesta maasto kelpoisuudesta likipitäen mahdottomat.
Back to top
View user's profile Send private message
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 06.02.2010 01:35    Post subject: Reply with quote

Jalaksen lestin pohja on tasaisempi kuin varsinaisten vaelluskenkien.
Myös varvastila on omaa luokkaansa.

Olen ymmärtänyt että niissä on jokin pinnoite nahan päällä?
Onko noin?
Back to top
View user's profile Send private message
Mangrove



Joined: 01 Jan 2007
Posts: 646

PostPosted: 06.02.2010 02:27    Post subject: Reply with quote

toni wrote:

Olen ymmärtänyt että niissä on jokin pinnoite nahan päällä?


http://kauppa.suojalaite.fi/epages/Suojalaite.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Suojalaite/Products/T4883/SubProducts/T4883-0009

"Vesikestokäsiteltyä nahkaa"
Back to top
View user's profile Send private message
marianne kortesoja



Joined: 28 Jan 2010
Posts: 45

PostPosted: 06.02.2010 02:58    Post subject: nokialainen Reply with quote

mulla on käytössä kumisaappaita joka lähtöön, mutta paras malli jota olen itse käyttänyt oli takavuosien nokialainen armeijan saapas. valitettavasti sitä ei enää saa... kontio on mun jalkaani liian leveä ja löysä.
nämä vaeltajan kumisaappaat monine malleineen ovat aivan liian jäykkiä pohjaltaan, ja kantapäät menee rikki... sit monista kokeilun arvoisista ei saa riittävän pieniä... tosin lasten karvavuoriset ei ole kaikkein huonoimmasta päästä.

pyörittelin tänään noita nahanroippeita tossa ja suunnittelin, noi ylläolevat vaikuttaa hyviltä malleilta. pitää harjoitella. mitä kaikkia nahkoja olette kenkiin käyttäneet?? mulla on näytöskengät olleet muokattuja, lähinnä vanhoista takeista kierrätettyjä nahkoja, sit lammasta, kettua, hirveä ja supia karvanahkoina?? kettu ei kestä kovin hyvin, se nuhjaantuu helposti, mutta toisaalta on varsinkin säärykkäinä tosi lämmin. hirven karvat katkeilee, ehkä kinttunahat kävis, poroa en ole kokeillut...

muuten, metsässä liikkumiseen kannattaa kokeilla myös erilaisa työjalkineita, esim. jalaksen mallistossa on aika hyviä, varsinkin jos on herkästi hikoavat jalat! niissä tosin on vähän avara lesti, mutta hyvät pohjat ja toimiva rakenne.
Back to top
View user's profile Send private message
Jylli



Joined: 22 May 2006
Posts: 144
Location: Lahti

PostPosted: 06.02.2010 13:16    Post subject: Reply with quote

Muuten tosta "Gore-Tex:stä" ja muista ihmekalvoista...

Innokkaana vaeltajana ostelin aikoinani noita "kosteuden läpipäästävillä" kalvoilla varustettuja vermeitä. Ne on ihan hyviä paikallaan istuessa mutta läheppäs 30 kilon rinkka selässä ylittämään jotain mäkeä niin varmasti uit hetken päästä hiessä. Kalassa kyseiset vermeet taas pelittävät oikeinkin hyvin. Fleece on kyllä toimiva vaikka muovipohjaisena hieman epäilyttävä materiaali: vaikka se kastuu läpimäräksi se kuivuu hetkessä ravistamalla ja on lämmin, toisaalta villa / sarkakin säilyttävät lämpöä märkänäkin melko hyvin. Toisaalta nuo hikeäsiirtävät keinokuituiset urheilualusvaatteet ovat aika hyviä, vaikka haisevatkin hetken päästä hirveälle! Oikeastaan aika hyvä halpisratkaisu on mun mielestä joku puuvilla / keinokuitusekoitteinen (pelkkä puuvilla kastuu herkästi ja kuivuu hitaasti) halpa maastopuku ja kunnon iso sadeviitta jonka alle myös rinkka mahtuu. Nuo uudet vaellusasusteet on muuten aivan käyttökelvottomia notskilla istuttaessa: nuotiosta ponnahtava kipinä sulattaa heti reiän 400 euron takkiin ja itku pääsee!

Talvimakuupussien kyseenollessa mulla on hyvä & halpa ratkaisu: kaksi ns. kesämakuupussia päällekkäin (ehkä toinen syyspussi) ja vastakkaisilla puolilla olevilla vetoketjuilla varustettuina. Mun kokemuksen mukaan ainakin hakkasi kalliin pakkaspussin tämä köyhäilyratkaisu...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 06.02.2010 22:30    Post subject: Reply with quote

Mariannen kysymyksestä puheen ollen, olen käyttänyt mokkasiineihin mm. hirven haljasta, kasviparkittua nautaa, säämiskää (kovapohjaisten pehmeäksi päälliseksi) ja aivoparkittua nahkaa (hirveä, valkohäntäpeuraa, poroa), rasvaparkittua hyljettä. Ehkä jotain muutakin, mikä ei nyt muistu mieleen. Ohuista turkisnahoista (kettu yms.) voi tehdä sisämokkasiinin, eli eräänlaisen vuorin ja sen päälle voi vetää kestävämmästä nahasta tehdyn mokkasiinin.
Back to top
View user's profile Send private message
Matti Matinpoika



Joined: 07 Jul 2008
Posts: 259
Location: Lammi

PostPosted: 09.02.2010 20:57    Post subject: Reply with quote

Iivana wrote:
Quote:
Metsään soveltuvat ainoastaan kunnon vanhat nokialaiset kumisaappaat ja siinä kaikki, mutta niitä ei ole enää, Nokian on kai nykyään valmistaja, malli on muuttunut? Huonosta kumista.

Nyt puhuu asiantuntija! Itsellä on nokialaiset kestäneet yleensä useamman vuoden. Nyt on ollut sellainen trendi, että uudet nokialaiset ja 3 kk ja jostakin repeää. Nämä on kylläkin työkäytössä ja työnantajan hankkimia saappaita. Voi olla sekundaakin.


Minä olen tykästynyt Sievin nahkasaappaisiin. Niissä on kiinteä huopavuori,
kesäkäyttöön turhan lämpöiset. Mutta syksystä kevääseen käytän
maastossa melkein pelkästään niitä. Kelien mukaan lämpöisempää sukkaa
väliin. Sopivat myös retkisiteisiin hiihdellessä.

Paljain jaloin tulee juoksenneltua nykyisin kyllä todella harvoin. Pitäisiköhän
tuota jalkapohjien tervausta kokeilla!?! Rolling Eyes
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 09.02.2010 22:00    Post subject: Reply with quote

Joo, Sievin nahkasaapas on hyvä. Mutta se vaatii aika hyvän paikan kuivatukseen jos ja kun se kastuu/kostuu juuri sen kiinteän vuoren takia. Mahtavaa olisi nahkasaapas irroitettavalla vuorilla niin kuivuisi nopeammin.
Muistuipa mieleeni, että sievin jalkineella on sellainen polyuretaanisaapas. Se on paljon kevyempi kuin kumisaapas kun kokeili. Kaverilla oli sellaiset kun oltiin metsällä. Kehui kovasti. Samoin kuin eräs toinen paljon metsällä kulkeva kaveri. Varmaankin kokeilemisen arvoinen kampe. Se on myös aavistuksen kumisaapasta lämpimämpi polyuretaanin rakenteen ansiosta. Ei kuitenkaan pidä sekoittaa neopreenisaappaaseen.
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 10.02.2010 13:08    Post subject: Reply with quote

Joo ei oose goretexikään mikään ihmemateriaali, muutoin kuin mainosmiesten tai partioaittojen myyjien puheissa:)

Toimii sateella,plus kelissä. Siinä se. Muuhun sitä ei kannatakaan käyttää.
pakkasella kosteus jäätyy kalvon pintaan ja kosteuden haihtuminen estyy ja johan alkaa hartioita viluttaa...
Jos ei sada niin joko tuulensuojaa tai lämpöä muilla sopivilla vaatetuksilla.

Tuplamakari juttu saa täältä kompit:) Tuolla voi koostaa koviakin pakkastiloja kestävät yöpymiset ja helevetin halvalla. Miinuksena on lisä painoa. Yks tälläinen setti on lähössä kohtapuoleen viikoksi enontekiölle:)
Makareita sovitettaesa saa olla tarkkana jotta sisä pussi mahtuu sisään, ilman että täyte joutuu ahtaalle saatikka puristuksiin.

Sievin kumppareista on kans kuullut ainoastaan hyvää sanottavaa.
Paitti että ne ei sovi mun lestilleni:(

Mutta noita irtovuorisia saapikkaita ja vaelluskenkä malleja on jonkinverran, tosin marginaalisesti. Tämä tekijä kannattaa muistaa myös toppa tai vaahto eristettyä kumisaapasta hankkiessaan.
Pöpelikkö olosuhteissa elo voi mennä melkoseksi vitutukseksi herkän jalkanahan ja flunssan potemisina jos joutuu joka hetki vetämään märkää kenkää jalkaan...
Back to top
View user's profile Send private message
Matti Matinpoika



Joined: 07 Jul 2008
Posts: 259
Location: Lammi

PostPosted: 10.02.2010 18:21    Post subject: Reply with quote

Iivana wrote:
Joo, Sievin nahkasaapas on hyvä. Mutta se vaatii aika hyvän paikan kuivatukseen jos ja kun se kastuu/kostuu juuri sen kiinteän vuoren takia. Mahtavaa olisi nahkasaapas irroitettavalla vuorilla niin kuivuisi nopeammin.


Totta. Siitä syystä olen alkanut kattella noita nokialaisia
huopakumppareita. Ainakin kannattaisi kokeilla, kumpi nyt sitten
paremmin kuivuu. Nahka toisaalta hengittää, ja kuivat varasukat repussa
auttaa myös.

Quote:

Muistuipa mieleeni, että sievin jalkineella on sellainen polyuretaanisaapas. Se on paljon kevyempi kuin kumisaapas kun kokeili. Kaverilla oli sellaiset kun oltiin metsällä. Kehui kovasti. Samoin kuin eräs toinen paljon metsällä kulkeva kaveri. Varmaankin kokeilemisen arvoinen kampe. Se on myös aavistuksen kumisaapasta lämpimämpi polyuretaanin rakenteen ansiosta. Ei kuitenkaan pidä sekoittaa neopreenisaappaaseen.


Noita sievin pu-saappaita on velipojalla menossa jo toinen pari. Viitisen
vuotta tais kestää ensimmäiset. Ei ihan päivittäisessä käytössä mutta
kumminkin. Kovasti on kehunut.

Sieviläisistä muutenkin hyviä kokemuksia, työkenkinä sandaaleita ja
varsikenkiä kuluttanut jo kymmenen vuotta. (Huom! Tämä ei ole
maksettu mainos! Very Happy )
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Mangrove



Joined: 01 Jan 2007
Posts: 646

PostPosted: 18.11.2010 23:58    Post subject: Reply with quote

Sireliuksen "Suomen kansanomaista kulttuuria" -kirjasta löytyi tälläisiä töppösiä.



Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 19.11.2010 11:58    Post subject: Reply with quote

Tuohivirsut ovat mukavat, mutta kestävyys on vaan heikonlainen.
Back to top
View user's profile Send private message
Tuukka Kumpulainen



Joined: 25 Jul 2004
Posts: 1566
Location: Turku

PostPosted: 19.11.2010 16:03    Post subject: Reply with quote

Millaisilla alustoilla olet tuohivirsuillut, Simo?

Liekö virsu suomalaiseen metsään (pehmeää ja kosteaa) sovellettu jalkine, joka ei kestä tasankointiaanioloissa, kuten kuumilla kivikentillä tarpoessa.
Back to top
View user's profile Send private message
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 19.11.2010 17:59    Post subject: Reply with quote

Kun kerran tuli virsuista puhe, niin osaisiko joku neuvoa jonkun, joka taitaisi tehdä oheisten kuvien mukaiset lötöt tuohipauloineen.
Omista sukulaisista ja lähipiiristä ei löydy.
Pitäisi olla sellaiset, että kehtaa mennä ihmisten ilmoille.
Näistä käytetään itänaapurin puolella nimitystä "lapti", ja siellä on muutenkin tuohityöt vielä voimissaan.
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
T. Manner



Joined: 30 Jun 2007
Posts: 949
Location: Vantaa

PostPosted: 19.11.2010 18:45    Post subject: Reply with quote

Hämärästi muistelen joskus lukeneeni tuohivirsujen varsinaisen käyttötilanteen olleen kasteltuina kaskeamisessa, jolloin ne hyvin kestivät tuhkassa kävelemisen ja nahka ei. Tiedä sitten tuon todenperäisyydestä.

TLM
_________________
"Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta."
Back to top
View user's profile Send private message
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 19.11.2010 19:11    Post subject: Reply with quote

On niitä käytetty yleisemminkin. Mutta kaskeamiseen liittyvä tieto pitää paikkansa.
Löttöjä on käytetty kalsujen, eli säärisiteiden kanssa. Ovat kuulemma oleet kalsut löttöjen kera kettumaiset kävellä, kun niitä on pitänyt kiristellä jatkuvasti. Karjalassa yleistyi ns. muotipuku miehillä 1850-luvulle tultaissa ja syrjäytti perinteisen kirjaillun paidan ja lautanauhan, stuanit (eräänlaiset pussihousut), kauhtanan, haljakan sekä huopahatut perinteiset hattumallit. Kukas nyt haluaisi köyhältä näyttää, kun porvaristolle räätälit ompeli moderneja pukuja?
Perinteiset asut ovat nykyisin yleistymässä myös miehillä. Naiset ovat käyttäneet "feretsiä" ja "saraphania" sekä "perväskää" oikeastaan katkeamatta. Tällöin asut ovat saaneet moderneja vaikutteita esim. tehdaskankaista.
Nuo lötöt muistuttaa kurpposia, ja niissä pauloituskin on samanlainen. Kurpponen on nahkakenkä, ja sitä käytetään mm. karjalaisten naistenpukujen kanssa. Kurpposen malli on säilynyt 1900 luvulle saakka. Niitä on löydetty muistaakseni rautakautisista haudoista Tuukkalan kalmistosta mikäli muistan oikein?
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 19.11.2010 21:53    Post subject: Reply with quote

Joskus myös juhlakenkinä. Tässä kalsujen päällä.
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
Mangrove



Joined: 01 Jan 2007
Posts: 646

PostPosted: 26.11.2010 15:38    Post subject: Reply with quote

Hmmm.....
Pälsi, S. 1938. Suomalaisen kengän historia; Suomen Nahka- ja Kenkäteollisuus 9/1938.

[...]
Valkjärven upokas ja Ruokolahden lapikas ovat maailman täydellisemmät kahdesta kappaleesta tehdyt jalkineet. Ne pitivät vettäkin, varpaisillaan harppojan jalassa auttavan syvältä, ja jos keksiliään karjalaisen älyn olisi onnistunut vielä painaa iltti-ruoju jalan mukaiseksi, ei näitä osia olisi tarvinnut teknillisesti epätyydyttävillä sivusaumoilla erottaa toistaan, vaan suomalainen paulakenkä olisi saanut todella hyvän ratkaisun.
[...]
Back to top
View user's profile Send private message
Hannu



Joined: 28 Mar 2009
Posts: 126
Location: Jkl

PostPosted: 26.11.2010 16:25    Post subject: Reply with quote

Hiukan offtopic, mutta katsoiko kukaan keskiviikkona Discoveryltä Selviytyjäkaksikko tjs nimistä ohjelmaa?

Siinähän toinen selviytyjistä vannoo paljaiden jalkojen nimeen, tässäkin tapauksessa talvisessa maastossa pelkät sukat suojana tallusteli menemään.
Eipä kyllä pitänyt pitkiä housujakaan.

Hippitouhuksi se toinen kaveri, entinen sotilas, tuota kutsuikin, vaikka hippi pärjäsi yllättävän hyvin.
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 28.11.2010 06:36    Post subject: Reply with quote

Tuukka Kumpulainen wrote:
Millaisilla alustoilla olet tuohivirsuillut, Simo?

Liekö virsu suomalaiseen metsään (pehmeää ja kosteaa) sovellettu jalkine, joka ei kestä tasankointiaanioloissa, kuten kuumilla kivikentillä tarpoessa.


Ostin virsut sokeain myymälästä joskus 1997. Käytin niitä vain muutamissa knuutinpoikien ammuntanäytöksissä keskiaikapuvun kanssa. Kyllä ne virsut vieläkin käyttökunnossa ovat, mutta olisi parasta vetää tuohen päälle jonkinlainen pohjaa suojaava nahkainen kurpponen, niin kestävyys paranisi oleellisesti. Näin jollakin sellaisen ratkaisun ja vaikutti hyvältä ja helpolta toteuttaa.

Kansatieteestä olen muistavinani, että virsuja käytettiin lähinnä heinänteossa ja vastaavissa yhteyksissä. Eivät ne kovin paljon käyttöä kestä, jos hiekkatietä lähdetään tarpomaan.
Back to top
View user's profile Send private message
pyssymies



Joined: 19 Dec 2008
Posts: 808
Location: Ikaalinen

PostPosted: 28.11.2010 14:25    Post subject: Reply with quote

Martti Kujansuu wrote:
Hmmm.....
Pälsi, S. 1938. Suomalaisen kengän historia; Suomen Nahka- ja Kenkäteollisuus 9/1938.

[...]
Valkjärven upokas ja Ruokolahden lapikas ovat maailman täydellisemmät kahdesta kappaleesta tehdyt jalkineet. Ne pitivät vettäkin, varpaisillaan harppojan jalassa auttavan syvältä, ja jos keksiliään karjalaisen älyn olisi onnistunut vielä painaa iltti-ruoju jalan mukaiseksi, ei näitä osia olisi tarvinnut teknillisesti epätyydyttävillä sivusaumoilla erottaa toistaan, vaan suomalainen paulakenkä olisi saanut todella hyvän ratkaisun.
[...]


Tottahan nahkakenkä vettä pitää, jos saumat ovat hyvät ja kyllästetään terva-ihraseoksella.

Tuohivirsujen ja löttöjen funktio on käsittääkseni ollut niiden nopea valmistettavuus(taitajalta...) ja itsekin olen kuullut niitä kastellun kaskenpolttoa varten.
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 30.11.2010 02:19    Post subject: Reply with quote

Hannu, harmi etten voi kyseistä kanavaa katsoa vaikka melko kuraakin sieltä joskus tulee. Telkkaria katson muutenkin melko vähän nykyään. Asetelma kuulosti hauskalta, ex sotilas ja joku vähän luonnonläheisempi sälli. Haluaisimpa silti nähdä sen joka oikeasti talvioloissa vetelee sukkasillaan, lyhyissä housuissa. ehkä juuri ja juuri pärjää päivän.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 30.11.2010 02:22    Post subject: Reply with quote

Mutta kesällä kesällä. itse kuljen paljonkin paljasjaloin kesällä, kaupungissa en tosin jaksa/viitsi, tylsää jaloille ja aina kuulee jonkun sankarin huutelevan "taas joku vitun hippi parantaa maailmaa, isänmaan toivo!" joskus ehkä huutelen takasin, yleensä totean kyseisten pellejen älykkyysosamäärän niin alhaiseksi etten jaksa vaivautua.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 05.12.2010 00:53    Post subject: Reply with quote

Minä kyllä koitin parantaa ja antaa toivoa kaupunki populalle:), mutta siitä on vuosia aikaa...sittemmin rupes vituttaan joka kesäiset lasinsirut jalkapohjissa.

Mutta kenkä valinnoissani on kulkenut sitäkin pidempään notkea pohjaiset sekä kannattomat mallit. Yli puolet elämästäni, kun nyt aloin miettimään..
Back to top
View user's profile Send private message
TH



Joined: 28 May 2005
Posts: 34

PostPosted: 05.12.2010 10:53    Post subject: Reply with quote

Vanha lainaus, mutta haittaako tuo:

Nanook - pakkasen poika wrote:
onko joku kokeillut näitä? Lupaavat avojalkojen vapaudeen ja kenkien suojan teräviä objekteja vastaan.

http://www.feelmax.com/index.php?lang=fi


Olen viime vuosina siirtynyt käyttämään Feelmaxeja mokkasiinien sijaan sulan kauden metsässä liikkumisessa. Toimivat pitkälti samalla tavalla hyvässä ja huonossa: jalkatuntuma säilyy, mutta kastuvat hetkessä ja kuluvat puhki nopeasti. Pari pientä eroa on: pohjapito on parempi, vähemmän liukas. Toisaalta tekokuitumateriaali alkaa haista helpommin.

Feelmaxit ovat halvemmat kuin mokkasiinit - niitä voi ostaa kaupasta rahalla. Toisekseen eivät kerää turhia ihmettelyjä koska näyttävät normikengiltä.

Kesäkeleillä kuljen metsässä paljon paljain jaloin, talvisin lumikengillä joko talvimokkasiineilla tai sitten normaaleilla "talvivaelluskengillä" (Meindl tällä hetkellä).

Kumisaappaita en ole juuri käyttänyt kymmeniin vuosiin. Vastenmieliset jalat nahkeaksi märäksi "taikinaksi" mössäävät jalkineet eivät ole minun makuuni.
Back to top
View user's profile Send private message
T. Manner



Joined: 30 Jun 2007
Posts: 949
Location: Vantaa

PostPosted: 05.12.2010 13:51    Post subject: Reply with quote

Quote:

Kumisaappaita en ole juuri käyttänyt kymmeniin vuosiin. Vastenmieliset jalat nahkeaksi märäksi "taikinaksi" mössäävät jalkineet eivät ole minun makuuni.


Joo tuo onpi ongelma, mutta toisaalta joissain maastoissa säästää tassut enemmältä kostumiselta, aikanaan päädyin käyttämään saappaissa pelkkiä villasukkia ja tuo oli iso parannus, säästyi jalat kuivempana ja lämpimämpänä, hiukan kuin muotoiltu jalkarätti-ajatuksella.

TLM
_________________
"Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta."
Back to top
View user's profile Send private message
Mangrove



Joined: 01 Jan 2007
Posts: 646

PostPosted: 05.12.2010 18:58    Post subject: Reply with quote

Miten sopisivat periroomalaiset caligat keväiselle tai kesäiselle taigalle? Vaelsin vuoden 2008 kesäkuun alussa Iso-Syötteen kansallispuiston halki 30 kilometrin matkan mäkisessä maastossa lumen ja sulamisvesien halki Eccon sandaalit jalassa. Ainoa valituksen aihe oli hieman kylmät jalat kahlaamisen jälkeen. Talvella voisi sitten lisätä päälle huopatossut?
Back to top
View user's profile Send private message
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 06.12.2010 13:30    Post subject: Reply with quote

En tiedä miten kombosi toimisi.

Mutta villasukkien käytöstä: Käytän ite niitä kesät talvet kaikkien kenkien kanssa, muita sukkia en omistakaan. Sitovat tarvittaessa kosteuden sekä toisaalta eristävät niin kylmää kuin kuumaa. Vaatii kuitenkin toisenlaisen käyttöohjeen kuin muut kosteutta imevät ohuet tai sitä siirtävät sukat.

Ja näillä on menty jo parisenkymmentä vuotta.

Kumpparit on toinen niistä joita en vaihda. Tärkeää on lestin ja nilkan sopiva muotoilu, jotta istuvuus on hyvä ja ilma kulkee. Toisekseen kylmissä olosuhteissa kumi muodostaa melkoisen kostuden keruu pisteen, sisäpuolelle. Syynä kova lämpötila ero ulko ja sisä lämmön välillä. Kondensaatio piste on huono sana, mutta käytän sitä nyt kuitenkin kuvaamaan ilmiötä.

Pakkasilla paras vaihtoehto olisi vetää kummparin päälle villasukka.
Mutta liikkumisessa se on äärimmäisen huono vaihtoehto, joten ohut villasukka kerros sisälle lisää sekä huolehtiminen pohjan tarvittavan riittävästä eristyksestä.

Tietty ihmisten jalat käyttäytyvät eri tavoilla, toisilla ne hikoo herkemmin kuin toisilla, mutta tuossa omia käyttöohjeitani kumisaappaden kanssa elostani.

Kumisaapas on yksi ihmiskunnan parhaista keksinnöistä.
Varsinkin luonnonkuminen joka ei kovetu ja jäykisty kovilla pakkasilla.
Kestää myös paremmin soissa kävelyt, yms..
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 07.12.2010 01:30    Post subject: Reply with quote

Villasukka on hyvä. Sen takia niitä käyttivät mm. comanche-intiaanitkin (ostivat Uuden-Meksikon puebloilta ja espanjalaisilta). Kumisaappaissa olen huomannut ilmastointia parantavaksi tekijäksi sen, kun leikkaa varren lyhyemmäksi. Ostin aikonaan Nokian pitkävartiset huopavuorelliset kumisaappaat, mutta ne tuntuivat turhan painavilta. Katkaisin varret massaa vähentääkseni, minkä huomasin myös auttavan jalkoja pysymään kuivina. Varren yläpää on nyt löysä, joten höyryt pääsevät kävellessä haihtumaan. Olen ollut niihin nyt tyytyväinen, vaikka mikään jalkinehan ei ole täydellinen ratkaisu jalan suojaamiseen ja kuivana pitämiseen.
Back to top
View user's profile Send private message
Caper



Joined: 23 May 2006
Posts: 86
Location: Pieksämäki

PostPosted: 08.12.2010 19:06    Post subject: Reply with quote

Feelmaxeilla äkkiseltään kymppikilsan lenkki otti pohkeisiin yllättävän kivasti, sai pari päivää könkätä rappusia vaivalloisesti alaspäin. Hiljaa hyvä tulee tässäkin harrastuksessa ja tyylin muutoksessa. Nyt jo tuntuu etten lenkkareita juoksuun taida enää tarvita.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Mangrove



Joined: 01 Jan 2007
Posts: 646

PostPosted: 15.12.2010 10:09    Post subject: Reply with quote

Onko kenelläkään kokemusta tallukoista? Löysin ohjeistuksen niiden tekoon Marttaliiton painattamasta kirjasesta "Lämmintä jalkaan" (1943). Luulisin niiden olevan mitä mainioin jalkine kuiville hangille. Vastapainoksi ajattelin kesäkeleille kaikkialla käytettyjä sandaaleita.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Tajunnanvirtaa All times are GMT + 3 Hours
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
Page 1 of 4

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group