View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Esa Konga
|
Posted: 02.06.2010 22:45 Post subject: jousten kuvia |
|
|
tällä jousella ei ole vielä nimeä eikä se ole edes valmis. Kuvan oton jälkeen nokit fiksattu valmiiksi ja petsattu. nyt odottelee kuivumista.
Kommentteja ?
Mun ongelma tän kanssa on että meni liian ohueksi lähempänä toisen lavan kärkeä. On komposiitti: saarni/tammi titebondilla liimattu. myös tammivatsa meni ohueksi varsinkin tossa em. kohdassa, tosin käytännössä melkein joka paikassa, paitsi ehkä ihan kahvassa. parempi suunnittelu ja mittailu ens kerralla siis... nyt tein vähän mutuna.
tuolla fb sitella archery esa konga pitäisi olla myös ammuntavideo, tai suoraan:
http://www.youtube.com/watch?v=poEJlzGIWu8
siis on tämä jousi. siitä näkee taipumaa. kirjoitan tokaa postiani, siis katsotaan saanko kuvat tänne... tähän perään
NO EN SAA - on eri koneella, josta piuhat kaikki irti kun vaimo siirteli huonekaluja.
Siis, valitettasti joudun laittamaan kuvat myöhemmin. NYT niitä voi katsoa tuolta facebookista "Archery Esa Eonga" kohdasta kuvat ja "bow noname" on siellä ainakin. _________________ http://www.youtube.com/watch?v=JooT3w-sbyE |
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
|
Posted: 02.06.2010 23:47 Post subject: |
|
|
Ammut hyvällä tyylillä. Jousi vaikuttaisi olevan hiukan turhan kevyt sinulle. Paljonko siinä on paunoja? Taipumaton osa jousen keskellä tuntuu pitkältä, eli lähinnä jousen päät tekevät työtä, mikä vähentää tehoja. Mutta jousi toimii ja toivottavasti myös kestää käyttöä. Seuraavaa tehdessä tästä kokemuksesta on hyötyä mitoituksen ja tilleröinnin suhteen. |
|
Back to top |
|
|
Esa Konga
|
Posted: 03.06.2010 06:00 Post subject: |
|
|
Kiitos! Tämä oli juuri sitä palautetta mitä halusinkin.
Paunat lienee ehkä 38@27 (muistelen että mittasin joskus) - mittaan uusiksi kun jousi on ihan valmis. Mutta tosiaan, en halua enää tilleröidä, koska en haluaa yhtään laskea paunoja.
Jousessa on hyvää se, että sillä jaksan ampua jopa 6 tuntia putkeen, on tullut kokeiltua juuri toissapäivänä meinaan... Ruskiksella, kun oli kaunis ilta, linnut lauloi ja paljon porukkaa. toki tuosta 6 tunnista 3 meni seurusteluun muiden kanssa ja muiden seurailuun.
Ja siis tavoite on tehdä samalla rakenteella ja tyypilla & materiaaleilla & tekniikalla noin 60 paunainen seuraavaksi. Mutta ihan oikeilla mitoilla, ei mutulla ja fiiliksellä kuten ton tein.
Tämä on muuten mun mielestä nopeaheittoinen. liimatessa jätin vastakaarta 7 senttiä. En ole punnittanut, mutta jousi ei varmaan paina melkein mitään, verrattuna mun muihin. nyt siis ilman jännettä melkein suora, paitsi ulkolavat meni liian heikoiksi, joten niihin tuli mutkaa. _________________ http://www.youtube.com/watch?v=JooT3w-sbyE |
|
Back to top |
|
|
Esa Konga
|
Posted: 03.06.2010 06:07 Post subject: |
|
|
Ja kiitos vielä uudestaan. tuota kahvan ympäristö vs. kärjet juttua juuri mietinkin ruskiksella mm.
Siis kun esim. Falco on juuri päinvastainen, 30 senttiä taipumatonta kärkeä ja sitten iso taipuma, itse kahva ihan jäykkä tosin myös.
mulla taas noin kuin Simo osasi sen myös kirjoittaa.
Miksi mulla näin ajattelin että tolleen olisi mahdollisimman vähän liikkuvaa massaa. järjet on myös järjettömän kapeat verrattuna ohjeisiin yleensä. varmaan aika tuuria, että tuo yleensä kestää tai on vielä kestänyt. Mutta kuten sanoin aion tehdä samalla periaatteella toisen, mutta luulen että Simon palautteen perusteella hieman Falcomaisemman, mitä taipumaan tulee ei kuitenkaan ihan falcoa, senhän voi sitten suoraan ostaakin !
Kiitos tyylikehusta, en ole sitä lonkkarin kanssa edes harjoitellut. Tyyli oon se mitä Artemiksen kokeneemmat (vastakaaritähtäin) kaverit on neuvonu ja alkeiskurssilta jäänyt käteen. Ammuin toki silloin olympiajousella ja tähtäimillä siis. _________________ http://www.youtube.com/watch?v=JooT3w-sbyE |
|
Back to top |
|
|
Esa Konga
|
Posted: 03.06.2010 06:43 Post subject: |
|
|
ja lupaamani kuvat. kaappasin facebookista, laiskana en rupee laitteleen kotikoneen johtoja kiinni, kun en itte oo niitä irti räplännytkään.
En saa kuin 3 kuvaa, varmaan kokorajoitus? Mutta tuossa tärkeimmät varmaan. Etukuvan ilman jännettä olisin halunnut kyllä vielä laittaa, mutta sen näkee:
Pari lisää on siis tosiaan facebookissa hae "Archery Esa konga" / pics / bow:noneme
ja siis yllä on linkki videoon mistä taipumat näkyy ammuttaessa. _________________ http://www.youtube.com/watch?v=JooT3w-sbyE |
|
Back to top |
|
|
heikki
|
Posted: 03.06.2010 09:25 Post subject: |
|
|
Hieno jousi, vaikka tosiaan, pitkä jäykkä osuus kahvan ympäristössä otti silmään. Eikä 38 paunaa mikään heikko ole, sellaisellahan on ihan tajuttoman kiva ammuskella, kun ei puutumus iske.
Muistelen lukeneeni jostain, että jouseen varastoituvasta energiasta valtaosa varastoituu siihen taipuvaan osaan, joka on kahvasta kolmanneksen verran kärkiin päin (taisi olla TBB 4:ssä ihan tarkka osittelukin energiajakaumille). Jos siis tämä osa jousesta saadaan taipumaan juuri sopivasti, on energia tallessa ja loppuosa jousesta voidaan sitten tehdä mahdollisimman keveäksi ja nopealiikkeiseksi. Tähän liittyy myös se Bakerin mantra "tiller to bend slightly at the fades, mostly midlimbs, and tips slightly stiff"
(Miten kun musta tuntuu nykyään melkein jokaisen viestin jälkeen, että toivottavasti joku korjaa virheet... pitäis ehkä hillitä kirjoitusherkkyyttä.) |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
|
Posted: 04.06.2010 12:55 Post subject: |
|
|
Jos tilleröinnissä vatsa alkaa hyveta, voi selästä ottaa tasaisen kerroksen koko matkalta ja jatkaa.
(EI SOVI BAMBULLE TMS.)
Tässä täähän ei ole ongelma koska selkäpuu toimii sinänsä jousena vaikka ilman vatsapuuta. |
|
Back to top |
|
|
pyssymies
|
Posted: 04.06.2010 18:48 Post subject: |
|
|
Eikö kärjistä voisi pätkäistä hieman pois? Siellä sitä turhaa massaa on. |
|
Back to top |
|
|
Esa Konga
|
Posted: 05.06.2010 08:00 Post subject: |
|
|
Unohdin kertoa että selkä on lustolle kaivettu saarni, ei voi poistaa, tai kai voi mutta ei taida olla oikein hyvä idea. Lankkutavaralla olisin tehnyt tuon. Käytännössä yritin poistaa sivuista, mutta nekin meni "ohuiksi" tuli lähinnä neliön mallista tai ylikin kärkiä kohti, ei mitään lattaa mitä ajattelin aluksi. Ongelma oli hieman että en tehnyt mihinkään mittoihin. Tuo saarni lusto kaivettu oli aiempi projekti, mutta samasta syystä meni liian kevyeksi, joten liimasin tammen vatsaksi ja aloitin uudestaan. Kärjet, täytyy hieman miettiä. Ehdin vaan juuri lakata eilen, joten olisi nyt sitten valmis. Yritän kohta laittaa kuvia, katsotaan onnaako. _________________ http://www.youtube.com/watch?v=JooT3w-sbyE |
|
Back to top |
|
|
Hannu
|
Posted: 05.06.2010 11:13 Post subject: |
|
|
Ammuntatekniikkaan voisin sanoa, että (siis minun mielipiteeni...) katso maaliin jo ennenkuin jännität jousen.
Nyt tuntuu katse viipyvän jänteellä ja vasta kun veto alkaa, katse siirtyy.
Katse valmiina maalissa voisi myös tuo jousen nosto lopussa jäädä pois -> nuoli on jo vetovaiheessa maaliin päin -> nopeuttaa laukaisua ja tarkkuutta.
Voin olla täysin väärässäkin, mutta itsellä em. toimii...
Itse pyrin nykyään nokittamaan nuolen katsomatta, riistatilanteessa voi äkkiä kohde hävitä, kun katseen irroitat... |
|
Back to top |
|
|
Esa Konga
|
Posted: 05.06.2010 23:50 Post subject: |
|
|
kiitos Hannu, arvokas vinkki minulle Nimittäin enpä ollut tuota edes tajunnut. Muutenkin nokitus vie mulla tuhottoman kauan aikaa. _________________ http://www.youtube.com/watch?v=JooT3w-sbyE |
|
Back to top |
|
|
Esa Konga
|
|
Back to top |
|
|
Esa Konga
|
|
Back to top |
|
|
Esa Konga
|
|
Back to top |
|
|
Esa Konga
|
|
Back to top |
|
|
Juri
|
Posted: 07.06.2010 14:06 Post subject: |
|
|
Videot jäävät meikäkäisen vanhalla puutietokoneella ikävä kyllä katsomatta. Aivan liian vaivalloista.
Nokkikuvasta sen sijaan olisi sanottavaa.
Vatsalaminaatin paksuntaminen kärjen kohdalla on turhaa. Ei käytännössä lisää kärjen jäykkyyttä lainkaan, mutta painoa kyllä.
Selkään viilattu nokki on hiukan vaarallinen, mutta voi varmistaa kevyemmälläkin keinolla. Kunnon tiukka kiepitys lujaa lankaa (esim. pellava) pitää mahdolliset halkeilut kurissa. |
|
Back to top |
|
|
Esa Konga
|
Posted: 09.06.2010 20:32 Post subject: |
|
|
Kiitos Juri, arvostan komenttia, koska nokkiasiaa juuri olin miettinytkin (esimerkiksi mutta siis varsinkin).
Tein tollaisen osittain koska oli mun mielestä hyvän näköinen. Mutta samalla halusin maksimoida suorituskykyä, eli tosiaan ajattelin että teen tosi kapeat nokit, mutta lisään paksuutta, jotta siis kestää.
Lopullinen jousi on hieman "parempi" tässä mielessä, mutta luulen, että sama juttu senkin kanssa, otin vaan hieman pois, en edes muista millä perusteella, en ajatellut asiaa sen kummemmin.
Hyvä oppi siis , minulle, siksi tämä palsta on kullanarvoinen, jostain kirjasta ikinä mitään tälläistä oppisi, eikä mulla sellaisia edes ole.
Kiitos Juri! (ai niin ja muistaakseni sinulta sain aikoinaan Tim Baker my first wooden bow vinkin, sen jousen tein tasan nuottien mukaan, hyvä tulikin, sitten aloin sovelteleen omia vasta ... _________________ http://www.youtube.com/watch?v=JooT3w-sbyE |
|
Back to top |
|
|
Juri
|
Posted: 10.06.2010 01:04 Post subject: |
|
|
Hmm, toisaalta en ole nähnyt miltä nokki näyttää ylhäältä katsoen, enkä tiedä kuinka leveä se on.
Kaventamalla saa vähennettyä enemmän massaa kuin suhteessa jäykkyyttä, ohentamalla toisin päin. Kaventamalla sekä paksuntamalla tilanne voi olla joko niin tai näin. Mene ja tiedä... |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
|
Posted: 10.06.2010 11:11 Post subject: |
|
|
>Kaventamalla saa vähennettyä enemmän massaa kuin suhteessa jäykkyyttä
... mutta sivujäykkyyden kustannuksella.
Itsekin käytin vahvistamattomia selkänokkeja, kunnes yksi lapa halkesi puoleen väliin tilleripuulla. (Liimasin takaisin. Toimii.)
Sen jälkeen olen laittanut class ohlssonin puristimet tilleröinnin ajaksi ja punokset lopulliseen tuotteeseen tai käyttänyt sivunokkeja.
Voi olla että vahvistaminen ei ole tarpeen hajaputkiloisilla puilla (vaahtera, pähkinäpensas, koivu jne.)
Viimeinen 15cm ei ole juurikaan rasituksella, mutta siinä on suht paljon leveyttä siksi että nokkeja ei yleensä vedetä ihan luilleen sivujäykkyyden takia. Tietenkin selkäkuvat keroisivat lisää. |
|
Back to top |
|
|
|