Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Ammuntamatka metsästyksessä

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Eränkäynti
View previous topic :: View next topic  
Author Message
woodcutter



Joined: 10 Sep 2009
Posts: 167
Location: Muurame

PostPosted: 11.07.2010 12:09    Post subject: Ammuntamatka metsästyksessä Reply with quote

Mitä matkaa pidätte optimaalisena metsästyksessä?
Yleinen käsitys on toi 15-25m

Joskus olen kyyhkysjahdissa ollut noin 2 metrin päässä kyyhkysistä,joka on aivan liian lähellä.
Sillä matkalla ei kärsi edes silmää räpäyttää,saati sitten yrittää ampua.
Enemmänkin kyttäys jahdista pitävänä olen päätynyt 15m ampumamatkaan.
Linnuille se on aikalailla optimaalinen.
Kauris joka on tämän syksyn tavoite pitänee ampua jostain 10m etäisyydeltä vai?
Jousi jolla metsästän on 50 paunan hujakoilla.

Lentoon ammunnasta sen verran että mikä on ennakon määrä?
Jos ollaan iltalennolla ja saalislintuna heinäsorsa.
Joka lentää normaalia matkavauhtia 25-30m korkeudessa.
Jousena siis tuo 50 paunainen pitkäjousi
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 11.07.2010 13:32    Post subject: Re: Ammuntamatka metsästyksessä Reply with quote

woodcutter wrote:
Lentoon ammunnasta sen verran että mikä on ennakon määrä?

Mitään vakiota ei tähän touhuun ole, pelkästään muuttujia.
Otuksen vauhti, etäisyys, jousen jäykkyys, nuolen lentonopeus... Laske siitä jos pystyt! Very Happy

Suosittelen että väsäät harjoittelua varten vaijerin varassa rullaavan sorsan kuvan, tai pyydät kaveria heittelemään ilmaan muovikanisteria jossa on hiekkaa lisäpainona.
Ennakkojen laskeminen on tuhoon tuomittua touhua, ei onnistu, vaistolla vaan.
Itselläni on toiminut parhaiten (silloin kuin on toiminut) että keskityn kohteessa yhteen pieneen pisteeseen johon haluan osua, seuraan kohdetta nuolella päästäkseni samaan vauhtiin. Vedän rauhallisesti ja laukaisen vasta kun tuntuu oikealta, keskeyttämättä kohteen liikkeen seuraamista hetkeksikään.

Homman avain on tiukka keskittyminen kohteeseen, mitään muuta ei saa olla mielessä. Ihmisen aivot pystyvät ihmeellisiin laskutoimituksiin, kun vaan antaa selkeän kohteen eikä häiritse niitä työssään.
Back to top
View user's profile Send private message
woodcutter



Joined: 10 Sep 2009
Posts: 167
Location: Muurame

PostPosted: 11.07.2010 17:39    Post subject: Reply with quote

Eli sama periaate kun haulikolla ammuttaessa..tietenkin.
Mutta ennakon määrä on vaan hiukkasen eri.
Joka selviää todennäköisesti kunhan olen ampunut ohi noin 50-100 zorsasta Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 12.07.2010 14:20    Post subject: Reply with quote

Nuoli on vähän eri juttu kuin haulipilvi. Unohda ennakot, ammu sinne minne haluat osua.
Olet jo nähnyt nuolesi lennossa monet kerrat, vauhti sekä lentorata pitäisi olla tallennettuna aivoihisi. Tiukka päättäväinen keskittyminen vaan kohteeseen ja turhat mietteet pois.
Homma ei tietenkään ole niin helppoa kuin tässä saattaa kuulostaa. Vain runsaalla harjoittelulla päästään hyviin tuloksiin.

Erikoista on että esim.lentävää palloa mailalla huitoessa ei tule mieleenkään mitkään lentoratojen laskemiset, ennakot tai tähtäämiset. Homma vain tehdään.
Jousella ja nuolella taas on hyvin vaikea päästä näistä ajatuksista eroon ja toimia samanlaisella rennolla itseluottamuksella.
Back to top
View user's profile Send private message
faltin



Joined: 12 May 2008
Posts: 9

PostPosted: 12.07.2010 17:14    Post subject: Reply with quote

Itse olen käyttänyt ammunta matkana 5-15m. Kyllä sillekkin säteelle riistaa sitkeen yrittämisen kanssa saa ja olen yrittänyt ennakoida tilanteita.
jos esim..kyyhky on näyttäisi olevan tulossa sopivalle jousihollille, niin nostan jousen valmiiksi varovasti ylös ja laakasen nopeasti.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Eränkäynti All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group