Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Ostetaan: Puuta jouseen, mistä?

 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Ostetaan / Myydään
View previous topic :: View next topic  
Author Message
MJKarcher



Joined: 09 Sep 2009
Posts: 70

PostPosted: 02.11.2010 07:46    Post subject: Ostetaan: Puuta jouseen, mistä? Reply with quote

Olisiko jollakulla myydä ensijousen tekijälle puuta pitkäjousen tekoa varten?

Tai osaisiko joku kertoa, että mistä saisi ostettua?

Ainakin yhteen jouseen, mutta mielellään 2-3 kappaleeseen.

Postittaa pitäisi Joensuuhun tai jos ajoreitit saisi osumaan kohdalleen, niin parempi.
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 02.11.2010 14:54    Post subject: Reply with quote

mene metsään ja kaada sieltä tuomi tahi pihlaja.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Ari Laakso



Joined: 23 May 2010
Posts: 515
Location: Hämeenlinna

PostPosted: 02.11.2010 21:37    Post subject: Reply with quote

tai tuomipihlaja... syreeni pihapiiristä jos vaikka pitäisi harventaa/kaataa ylisuuria.
Back to top
View user's profile Send private message
Ari Laakso



Joined: 23 May 2010
Posts: 515
Location: Hämeenlinna

PostPosted: 02.11.2010 22:50    Post subject: Reply with quote

Joensuun puukeskus toimittaa tilausesta varmasti saarnia yms. jalopuuta... Turun viilukeskus toimittaa matkahuollon kautta myös näitä "jousipuita"...soita ja kerro mihin tarkoitukseen tulee niin osaavat katsoa että puun syyt kulkevat suoraan jos mahdollista....puusepän liikkeissä saattaa olla jäänyt ylimääräisiä jalopuita joita voi ostaa ja netistä kyllä löytyy näitä jalopuun toimittajia/myyjiä.
Back to top
View user's profile Send private message
MJKarcher



Joined: 09 Sep 2009
Posts: 70

PostPosted: 15.11.2010 21:07    Post subject: Reply with quote

Santtu Risku wrote:
mene metsään ja kaada sieltä tuomi tahi pihlaja.


Tulenko sinun metsään ja kaadan sieltä tuomen tahin pihlajan?

Lähinnä ajattelin tällä kysymykselläni, että jos jollakulla olisi jo valmiiksi katsottu sopiva jousiaihio ja suostuisi sitä myymään.

Pitänee siis suunnata seuraavalla Kuopion reissulla Puukeskukseen. Joensuun Puukeskuksella kun ei ollut kuin ohutta saarnilankkua.
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 16.11.2010 00:04    Post subject: Reply with quote

Jousipuuta ei kannata tilata mistään liikkeestä (esim. Viilukeskus). Siellä ei ole yhtään henkilöä, joka tietäisi mitä jousipuulta vaaditaan. Eivätkä ne ryhdy käymään lankkukasoja yksin kappalein läpi löytääkseen yhden sopivan lähettääkseen sen jonnekin.

En tilaisi jousiaihiota muuta kuin korkeintaan henkilöltä, joka on tehnyt paljon jousia ja jonka tunnen henkilökohtaisesti vuosien takaa. Ja varsinkin jos on aloitteleva jousentekijä, olisi hyvä hankkia se jousipuu itse joko metsästä tai puuliikkeestä. Yhtä aihiota ei kannata hommata, sillä ensimmäinen jousi todennäköisesti epäonnistuu. Kannattaa toimia riittävän massiivisesti, jos hommaan ryhtyy. Jos on viisi aihiota voi toivoa, että niistä syntyy pari kelvollista jousta.

Yksi hyvä puun lähde ovat tontit, joilla on rakennustyö alkanut/alkamassa. Usein kaikki puut vedetään nurin ja viedään kaatopaikalle tai jonnekin. Siihen saumaan kun menee kyselemään, voi saada hyvää puuta kun viitsii viedä pois. Myös puistoalueilla usein kaadetaan vanhoja jalopuita, joiden oksista saa hyviä jousia. Kannattaa kierrellä siellä sun täällä silmät auki. Lenkkeily on hyvä oheisharrastus jousentekijälle. Lenkkeillessä pysyy jatkuvasti selvillä siitä, mitä ympäristössä tapahtuu 10 km säteellä.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 16.11.2010 01:14    Post subject: Reply with quote

Minulla on päässyt jonkun verran valkosaarnisaarni-lankkuaihioita nurkkiin kerääntymään. Puut olen alunperin valikoinut ja työstänyt jousipajan opiskelijoita varten.
18-25 ?/kpl laadusta sun muusta riippuen. Pituus 180 cm - 2m. leveys noin 5 cm, paksuus 2-5 cm. Sijainti Vantaa.
Back to top
View user's profile Send private message
Martti Auer



Joined: 27 Jul 2004
Posts: 2043
Location: takapajula

PostPosted: 16.11.2010 09:36    Post subject: Reply with quote

Eikös Ilkka Seikulla ole niitä saarnipuita?
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Back to top
View user's profile Send private message
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 16.11.2010 10:01    Post subject: Reply with quote

Martti Auer wrote:
Eikös Ilkka Seikulla ole niitä saarnipuita?


Jonkin verran löytyy tällä hetkellä.(Lankkutavaraa, suorasyistä ja hyvälaatuista)
Samoin pähkinäpensasta ja pihlajaa.(Pyöreänä ja halkaistuna)
Tuomipihlajaa lienee myös jokusia mutta pitääpi tarkistaa.
_________________
www.rautasarvi.fi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
jkekoni



Joined: 01 Jan 2005
Posts: 2834
Location: Espoo

PostPosted: 16.11.2010 11:26    Post subject: Reply with quote

Vinkki kaikille, kannattaa täyttää asuinkunta. Siitä on ihan oikeasti hyötyä.
Vanha sääntö, että jos asuintaa eri ole mainittu se on pk-seutu ei tunnut toimivan täällä.

Jos olisin aikaansaava, niin modaisin rekisteröintiformia, niin että rekisteröinti ei menisi läpi ennekuin kirjoittaisi tohon edes jotain.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 18.11.2010 15:14    Post subject: Reply with quote

MJKarcher wrote:
Santtu Risku wrote:
mene metsään ja kaada sieltä tuomi tahi pihlaja.


Tulenko sinun metsään ja kaadan sieltä tuomen tahin pihlajan?

Lähinnä ajattelin tällä kysymykselläni, että jos jollakulla olisi jo valmiiksi katsottu sopiva jousiaihio ja suostuisi sitä myymään.



Tule sitten vaikka minun metsään. Melko harvassa voi vaan olla tuomet ja pihlajat tuolla meidän metsässä. Pointti nyt oli se, että aloittelevan jousentekijän tulisi mielestäni aloittaa simmpelimmstä, eli itse kaadetusta puusta. Jos sinulla ei ole metsää, tai jotain muuta vastaavaa, niin mene kaupungin metsään. Pääkaupunkiseudulla mikä tahansa puistometsikkö tms. nyt kun olen täällä henlsingissä niin ihmettelen että miksi kaikki etelän jousimiet ei vaan ota sitä kirvestä kauniiseen kouraan ja mene katkomaan pari rankaa omaan taskuun. Laillisuuden ei tulisi olla tässä este, niin mitätön asia, joka ei varmasti kellään kiinnosta. Suomalaiset nyt vaan tahtoo olla sellasia että jos laki kietää hellalla pannun ja kattilan käytön yhtä aikaa, niin sitä lakia kans noudatetan.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 18.11.2010 23:00    Post subject: Reply with quote

Santtu Risku wrote:
Pointti nyt oli se, että aloittelevan jousentekijän tulisi mielestäni aloittaa simmpelimmstä, eli itse kaadetusta puusta.

Useitakin jousikursseja pitäneenä, ja itsekin aikoinani aloittelijana kiemuraisten staavien kanssa kamppaileena, väittäisin että homman oppii nopeimmin ja helpoimmin suorasyisellä lankkutavaralla. Se on näihin tarkoituksiin simppelein mahdollinen puulaji.

Suora lankkutavara tarjoaa aivan riittämiin tilleröintihaastetta ensikertalaiselle. Oksaisten ja kiemuraisten kepukoiden kanssa parissa tulee vielä paljon lisää mutkia matkaan.

Minulla ei täällä pääkaupunkiseudulla ole ollut vielä mitään tarvetta ottaa luvatta kenenkään metsästä mitään. Ihan ilmaiseksi olen saanut aina kun olen kysynyt, joskus jopa tyrkytetään kysymättäkin. Jos näkee ukkoja harventamassa jotain puistoa tai pöpelikköä niin kannattaa mennä juttusille, helppo homma. Täällä on höveli meininki.
Back to top
View user's profile Send private message
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 19.11.2010 09:39    Post subject: Reply with quote

Quote:
ole ollut vielä mitään tarvetta ottaa luvatta kenenkään metsästä mitään. Ihan ilmaiseksi olen saanut aina kun olen kysynyt, joskus jopa tyrkytetään kysymättäkin.

Olen samaa mieltä, vaikka syrjemmässäkin. Jotkut voimalinjat ja ojanravit ym. muutenkin "niitettävät" paikat on vähän siinä ja tässä, ja minun mielestä hyödynnettävissä.
Se, että hakee luvatta toisen metsästä ei ole kyllä kovin asiallista. Useimiten saa kuitenkin luvan, kun kertoo mistä on kyse. Mieli kyllä on tehnyt ottaa vaikka kuinka monta kertaa. Itsellä on ollut periaatteena kunnioittaa toisten oikeuksia, enkä ole halunnut loukata niitä kuin pakkotilassa. Jos kävellään jatkuvasti toisten yli välittämättä heidän oikeuksistaan, niin se on anarkiaa. Jokainen tekee mitä haluaa välittämättä muista mitään. Valitettavasti globaali markkinatalous toimii myös samalla tavoin, vaikka ylikansallisten yhtiöiden toimintaa harvemmin anarkistikseksi mieltääkään, niillä metodit on raha ja korruptio, ainakin kolmanessa maailmassa. Länsimaissa lakimiesarmeijalla hiljennetään soraäänet. Onhan vallanpitäjät ostettavissa nykyään suomessankin.
Kysymys on siis lopultakin periaatteesta, vaikka maailma olisi kuinka epäoikeudenmukainen tahansa. Olen itse pyrkinyt myös mahdollisuuksien mukaan lahjoittamaan pois itselle tarpeetonta, taikka vaihtamaan, että muistaisin tämän asiantilan ja kuinka siihen pitäisi suhtautua. Anarkiasta hyötyvät lopulta vain vahvimmat, vaikka muuta kuulee väitettävän. Olen monta kertaa miettinyt, että ne kotimaiset pilalle hemmotellut anarko-osaston miehet? ja naiset? ei tajua, että se heidänkin paljon vihaama poliisi ja yhteiskunta suojaa lopulta heidänkin oikeuksia mm. elämään. Saattaisi käydä huonosti muuten, ei kaikki jaksa kuunnella anarko-osaston virsiä ja katsella talojaan vallattavan. Monesti on naurattanut nämä "äitin pikku anarkistit", että jos ei itsellä olisi mitään periaatteita ja arvoja, eikä olisi lakia, niin noiden vinkuheinäisten tuulenpesien hengiltä ottaminen sujuisi lopultakin aika helposti. Tuommonen 50-60 kiloinen anarkopunkkari vastaan satakiloinen voimaa ja taistelutaitoja treenannut kaveri. Ja se paljon hehkutettu joukkovoima: ei haittaa, vaikka olisi kymmenen anarkopunkkaria lisää, on niitä kavereita muillakin. Ja jos ei laista välitä, niin ainahan voisi perustaa "prosenttikerhon"...
Ja tulonhankita olisi helppoa, ottaa sieltä mistä saa, vaikka väkivalloin. Esimerkiksi "Palo- ja Tapaturmavakuutustoiminta" olisi varmaan varsin tuottoisaa...myös huumeilla on helppo orjuutta ihmisiä...päivittäistä aine-annosta vastaan saa ihmiset tekemään ihmeellisiä asioita...Myöskin ihan perinteinen turpaanveto saa kynäniskan ajattelemaan asioita ihan uudella tavalla...
Tämä kuuluis tuonne tajunnanvirtaosiolle paremmin, mutta kun tässä nyt kuitenkin sivuttiin puunotto-oikeutta vs. omavaltaista toimintaa.
Kyllä näitä asioita kumminkin kannattaa miettiä ihan periaatteellisellakin tasolla.
Oleellista minusta on se, että miten oma toiminta loukkaa muiden oikeuksia. Jos siis jostain kaatopaikan kupeilta tai voimalinjan alta, niin tuskinpa mitenkään.
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
pyssymies



Joined: 19 Dec 2008
Posts: 808
Location: Ikaalinen

PostPosted: 19.11.2010 14:57    Post subject: Reply with quote

Iivana wrote:
Quote:
ole ollut vielä mitään tarvetta ottaa luvatta kenenkään metsästä mitään. Ihan ilmaiseksi olen saanut aina kun olen kysynyt, joskus jopa tyrkytetään kysymättäkin.

Olen samaa mieltä, vaikka syrjemmässäkin. Jotkut voimalinjat ja ojanravit ym. muutenkin "niitettävät" paikat on vähän siinä ja tässä, ja minun mielestä hyödynnettävissä.
Se, että hakee luvatta toisen metsästä ei ole kyllä kovin asiallista. Useimiten saa kuitenkin luvan, kun kertoo mistä on kyse. Mieli kyllä on tehnyt ottaa vaikka kuinka monta kertaa. Itsellä on ollut periaatteena kunnioittaa toisten oikeuksia, enkä ole halunnut loukata niitä kuin pakkotilassa. Jos kävellään jatkuvasti toisten yli välittämättä heidän oikeuksistaan, niin se on anarkiaa. Jokainen tekee mitä haluaa välittämättä muista mitään. Valitettavasti globaali markkinatalous toimii myös samalla tavoin, vaikka ylikansallisten yhtiöiden toimintaa harvemmin anarkistikseksi mieltääkään, niillä metodit on raha ja korruptio, ainakin kolmanessa maailmassa. Länsimaissa lakimiesarmeijalla hiljennetään soraäänet. Onhan vallanpitäjät ostettavissa nykyään suomessankin.
Kysymys on siis lopultakin periaatteesta, vaikka maailma olisi kuinka epäoikeudenmukainen tahansa. Olen itse pyrkinyt myös mahdollisuuksien mukaan lahjoittamaan pois itselle tarpeetonta, taikka vaihtamaan, että muistaisin tämän asiantilan ja kuinka siihen pitäisi suhtautua. Anarkiasta hyötyvät lopulta vain vahvimmat, vaikka muuta kuulee väitettävän. Olen monta kertaa miettinyt, että ne kotimaiset pilalle hemmotellut anarko-osaston miehet? ja naiset? ei tajua, että se heidänkin paljon vihaama poliisi ja yhteiskunta suojaa lopulta heidänkin oikeuksia mm. elämään. Saattaisi käydä huonosti muuten, ei kaikki jaksa kuunnella anarko-osaston virsiä ja katsella talojaan vallattavan. Monesti on naurattanut nämä "äitin pikku anarkistit", että jos ei itsellä olisi mitään periaatteita ja arvoja, eikä olisi lakia, niin noiden vinkuheinäisten tuulenpesien hengiltä ottaminen sujuisi lopultakin aika helposti. Tuommonen 50-60 kiloinen anarkopunkkari vastaan satakiloinen voimaa ja taistelutaitoja treenannut kaveri. Ja se paljon hehkutettu joukkovoima: ei haittaa, vaikka olisi kymmenen anarkopunkkaria lisää, on niitä kavereita muillakin. Ja jos ei laista välitä, niin ainahan voisi perustaa "prosenttikerhon"...
Ja tulonhankita olisi helppoa, ottaa sieltä mistä saa, vaikka väkivalloin. Esimerkiksi "Palo- ja Tapaturmavakuutustoiminta" olisi varmaan varsin tuottoisaa...myös huumeilla on helppo orjuutta ihmisiä...päivittäistä aine-annosta vastaan saa ihmiset tekemään ihmeellisiä asioita...Myöskin ihan perinteinen turpaanveto saa kynäniskan ajattelemaan asioita ihan uudella tavalla...
Tämä kuuluis tuonne tajunnanvirtaosiolle paremmin, mutta kun tässä nyt kuitenkin sivuttiin puunotto-oikeutta vs. omavaltaista toimintaa.
Kyllä näitä asioita kumminkin kannattaa miettiä ihan periaatteellisellakin tasolla.
Oleellista minusta on se, että miten oma toiminta loukkaa muiden oikeuksia. Jos siis jostain kaatopaikan kupeilta tai voimalinjan alta, niin tuskinpa mitenkään.


In inglis ai vud sei dät ai ägrii Smile
Jos näkee jonkun tuomipöheikön ladonseinustalla tai villiintyneen tuomipihlajapöheikön, niin kyllä se lupa irtoaa, jos vaan tietää, keneltä kysyä. Se on usein eniten vaivaa tuottava ongelma, että saa sen maanomistajan selville. Kurillani olen vielä kysynyt, että paljonko maksaa. Se saa yleensä hämmentyneen oloisen hiljaisuuden aikaiseksi, ennen kuin irtoaa vastaus, jossa ei ainakaan minulle hintaa ole sanottu Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 19.11.2010 16:26    Post subject: Reply with quote

Mielestäni tässä on kysymys enenkaikkea hyvistä käytöstavoista, politiikkaa kai sekin on loppujen lopuksi. Ei ole oikein edes syytä mennä möheltämään toisten tonteille omin lupinensa.
Jos metsänomistajalle/puunkaatajalle/virkamiehelle tms. aiheutuu asiasta oikein vaivaa, niin esim. jallupullo on kaunis kiitos. Rahan tarjoamista pidetään usein hieman epäkohteliaana käytöksenä, aiheuttaa vain vaivaantuneisuutta.
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 19.11.2010 16:52    Post subject: Reply with quote

Niin enhän minä sitä meinannut että kenenkään yksityismailta kävisi hakemassa luvatta, vaan että jostain kaupungin pöpeliköstä lenkkipolun varrelta. Joku roti nyt minunkin toiminnassa on. maanomistaja on yleensä helppo saada selville ja kysyä häneltä, mutta kun kyseessä on kaupungin maata ja turhaa ylikasvanutta "risukkoa" niin siihen on aika vaikea saada mistään lupaa, kun kukaan ei tiedä että keneltä pitää kysyä. siinä sitten soitellaan ympäri virastoja: "hetki pieni minäpäs yhdistän tuonne". Mutta joo toisten yksityisiltä mailta en siis ketään kehota lähtä kaatelemaan.

Juri: miksi sen staavin pitäisi olla mutkainen ja oksainen? käyttää edes vähän vaivaa, niin löytää kyllä sen near perfection steivin sieltä.
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 19.11.2010 17:12    Post subject: Reply with quote

Puhutaan Juri ihan samasta asiasta vähän eri termeillä. Lopultakin käytöstavoissa vai miksi niitä nyt kutsutaankaan, on pohjimmiltaan kyse omasta asenteesta ja suhtautumisesta kanssaihmisiin.
Monesti puhutaan herrasmiehistä, kun joku osaa hienot manööverit ja puhua hienosti. Todellinen luonne saattaa olla sitten ihan toinen...
Itselleni on kyse siitä, että miten suhtaudun kanssaihmisiini.
Halusin vain sanoa, että minulle olisi monesti helppo ratkaisu käyttää psyykkistä ja fyysistä yliotetta. Tyylin: "entä sitten, valita Jurvan kuntaan jos ei meno miellytä"...Minun arvomaailmassa se ei ole oikein. Monesti on tehnyt mieli "sen kun ottaa" jousipuuta. Varsinkin autiotalon pihalta. Joka kerta on lupa hellinnyt, kun on kysynyt. Nyt jos olisi vain hakenut, niin se viestisi siitä, että pidän itseäni ylivertaisena autiotalon haltijaan nähden, että katson oikeudekseni ottaa omavaltaisesti hänen omaansa.
Pidän näitä pohdintoja tärkeänä, koska tällekin harrastukselle saadaan helposti huonoa julkisuutta esim. kaatamalla luvatta jousipuita.
Sanottakoon vielä, että minulla ei ole tarkoitus mitään politiikkaa puhua. Joskus vain tulee vähän "irvailtua" ajan ilmiöille, varsinkin jos teot ja puheet on (+todellisuus) on pahasti ristiriidassa. Loppujen lopuksi minulle on yksi ja sama mitä aatemaailmaa kukanenkin edustaa. Lopulta ratkaisee vain se, miten hän muihin ihmisiin suhtautuu. Tämä ratkaisee oman asenteeni taas häntä kohtaan. Pohdin vain itse aika paljon oikeaa ja väärä sekä moraalisia kysymyksiä oman toimintani kantilta. Joskus pohdin niitä ääneen. Pidän kyllä itseäni kohtuullisen paskana kaverina, niin ettei hirveästi ole vara syyllistää muita, kun on omassakin veneessä reikiä paikattavana. Mutta ainahan asioista voi puhua.
Mikäli mode katsoo kommenttini laajemmin ärsyttäväksi tai täysin aiheettomiksi, poistettakoon ne minun suostumuksellani.
Itse katsoisin, että kyllä jousipuunkin ottoa pitää harkita ja siitä keskusteluja käydä. Itse ajaudun pohtimaan ja esittämään vertauksia tuodakseni näkökantani esille, koska en voi enkä halua sanoa että hyi hyi ei noin tai näin saa tehdä. Jokaisen on asiaa itse harkittava.

Kyllä riidan saa varmasti aikaiseksi hakemalla jousipuuta luvatta. Eikä se ainakaan rakenna harrastusmahdollisuuksia.
Kiteyttäisin, että mietitään kaksi kertaa ennen kuin puuta otetaan, jos ei ole selvästä jutusta kyse. Harkitsemattomalla toiminnalla voi olla laajamittaisempiakin seurauksia muidenkin harrastajien kannalta.
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
jtahola



Joined: 17 Aug 2006
Posts: 320
Location: Lempäälä

PostPosted: 19.11.2010 17:15    Post subject: Reply with quote

Tulee mieleen kun taannoin kyselin seka lempaalan etta tampereen puisto-osaston vastaavilta josko sais jonkinlaista jousipuuta, vaahteraa, pihlajaa, tuomea. Vastaus ole etta harvakseen noita kaadetaan ja yleensa lahoja ovat, voithan joskus soittaa ja kysella josko olis ... no eipa sitten oo tullu paljoo soiteltua
_________________
-JTAhola-
Back to top
View user's profile Send private message
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 19.11.2010 17:17    Post subject: Reply with quote

Santtu. En ajatellutkaan, että olisit kannustamassa ottamaan puuta toisen maalta. Päätin pohtia tätä vain sen takia, että tuossa yhteydessä siitä voi sellaisenkin mielikuvan saada. Tuossa edellisessä postauksessani toin esiin, että edustamme tiettyä harrastajakuntaa, ja ettei olisi mahdollista käsittää asiaa niin, ettemme välitä mistä puun otamme.
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 19.11.2010 17:25    Post subject: Reply with quote

Quote:
seka lempaalan etta tampereen puisto-osaston vastaavilta josko sais jonkinlaista jousipuuta, vaahteraa, pihlajaa, tuomea. Vastaus ole etta harvakseen noita kaadetaan ja yleensa lahoja ovat, voithan joskus soittaa ja kysella josko olis ..

Aika tyypillistä kunnan ja valtion virkamieshommaa. Kulttakin harvinaisempaa on virkamiehen hiki... Very Happy Oletko tarjoutunut korjaamaan ja tarvittaessa vaikka kaatamaan koko puun oksineen talteen?
Jallupullo on kyllä sellainen, että "nyt tarkemmin ajateltuna siellä nurkassa taitaa olla se yksi lahovikainen vaahtera"... Very Happy
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 19.11.2010 18:43    Post subject: Reply with quote

jtahola wrote:
TVastaus ole etta harvakseen noita kaadetaan ja yleensa lahoja ovat, voithan joskus soittaa ja kysella josko olis ...

Näinhän se menee, ei siellä ole kellään aikaa ja kiinnostusta alkaa puita etsimään yhtä innokasta harrastajaa varten.
Tilaisuus tulee silloin kun osuu paikan päälle, tai huomaa vaikka lehdestä että nyt siellä niitä puita kaadetaan, puhelinnumeron saa yleensä tietää kun menee kysymään. Kaupungin vaihteen kautta virastosta toiseen soittelemalla saattaa mennä enemmän aikaa mutta onnistuu sekin (kannattaa muuten laittaa vaivalla esiin kaivettu numero talteen jos vaikka sattuisi tarvitsemaan myöhemminkin).

Lupaa kysyessä kannattaa aina sanoa käyttävänsä paikan päällä pelkkiä käsityökaluja, pokasahaa ja semmoisia.
Helsingissä eivät enää päästä ketään moottorisahailemaan kaupungin maille. Joku ukko oli joskus saanut luvan pätkiä polttopuita Kaisaniemen puistossa, ja sahasi sitten moottorisahalla omaan jalkaansa. Lakikiemurat menivätkin niin että oikeus katsoi vastuun ja korvausvelvollisuuden olevan kaupugilla.
Kerran sain asiat hoidettua niin että sovin kuorma-autokuskin kanssa olevani vastassa kun kuorma toimitetaan haketusalueelle. Sain ison kasan vaahteraa ja jalavaa, puolikas jallu sujahti iloisesti kuskin povariin.
Back to top
View user's profile Send private message
Juri



Joined: 20 Oct 2004
Posts: 3319
Location: Vantaa

PostPosted: 19.11.2010 22:04    Post subject: Reply with quote

Santtu Risku wrote:
Juri: miksi sen staavin pitäisi olla mutkainen ja oksainen? käyttää edes vähän vaivaa, niin löytää kyllä sen near perfection steivin sieltä.

No eihän sen tarvitse olla, olet aivan oikeassa, mutkaisia ja oksaisia sopisi mieluimmin vältellä.
Meikäläiselle ei vaan kovin usein aivan suoraa ja oksatonta ole tullut vastaan, tosin ei sitä suorasyistä ole aina helppoa löytää lautatarhastakaan.
Back to top
View user's profile Send private message
heikki



Joined: 09 Jun 2009
Posts: 1178
Location: Vantaa

PostPosted: 20.11.2010 23:56    Post subject: Reply with quote

Iivana wrote:
Quote:
seka lempaalan etta tampereen puisto-osaston vastaavilta josko sais jonkinlaista jousipuuta, vaahteraa, pihlajaa, tuomea. Vastaus ole etta harvakseen noita kaadetaan ja yleensa lahoja ovat, voithan joskus soittaa ja kysella josko olis ..

Aika tyypillistä kunnan ja valtion virkamieshommaa. Kulttakin harvinaisempaa on virkamiehen hiki... Very Happy Oletko tarjoutunut korjaamaan ja tarvittaessa vaikka kaatamaan koko puun oksineen talteen?
Jallupullo on kyllä sellainen, että "nyt tarkemmin ajateltuna siellä nurkassa taitaa olla se yksi lahovikainen vaahtera"... Very Happy


Mitä olen itse soitellut Helsingin ja Vantaan vastaaville, niin kyllä on ollut äärimmäisen avuliasta porukkaa - oli sitten kyse polttopuiden tai jousipuun ottamisesta. Aina ei ole heti ollut selvillä, että kenen vastuualueelle tietty kohde kuuluu, mutta sinnikkäästi ovat lisätietoja kaivelleet.
Helsingin seurakuntayhtymä oli ihan huippu, kun silloin kesällä kyselin niistä hietaniemen marjakuusista.
Back to top
View user's profile Send private message
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 21.11.2010 01:10    Post subject: Reply with quote

Quote:
Mitä olen itse soitellut Helsingin ja Vantaan vastaaville, niin kyllä on ollut äärimmäisen avuliasta porukkaa - oli sitten kyse polttopuiden tai jousipuun ottamisesta. Aina ei ole heti ollut selvillä, että kenen vastuualueelle tietty kohde kuuluu, mutta sinnikkäästi ovat lisätietoja kaivelleet.
Helsingin seurakuntayhtymä oli ihan huippu, kun silloin kesällä kyselin niistä hietaniemen marjakuusista.

Hieno homma. Ovat hoksanneet kuka niiden palkan maksaa. Toisaalta, on se varmasti virkamiehestäkin mukava saada kiitosta tai joskus jopa jallupullo. Yleensä saa kuulla vain valitusta. Toisaalta syrjemmässä voi asenne vielä olla se, että kansalaiset on hallintoalamaisia.
Mutta on siellä helsingissä reipasta porukkaa muutenkin. Ainakin keskustan Molly Malonesin Portsarit on oikeasti ystävällisiä. Olin tuossa pari vuotta sitten kurssilla siellä, niin kävin siellä niin usein, että jäin pokeille mieleen. Ilmeisesti hyvässä, kun aina viittasivat sisään vaikka oli jonoa.
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 29.11.2010 03:48    Post subject: Reply with quote

Tuosta talon valtauksesta...jousi puuta kun joka paikka, varsinkin joutomaat tai täältä foorumilta kysyttäessä hoidossa.

Oon ite asunut useamman vuoden vallatuissa taloissa sekä ollut mukana joissakin valtauksissa. Nään asian hieman toisin. Pidimme kuosissa vanhaa puutaloa joka oli ollut tyhjillään reilut kymmenen vuotta asuttamalla sitä, jolloin nistit sekä denat pysyivät poissa talosta sitä enempää paskaksi laittamasta tai alas polttamatta, ja hoidimme sille lähtiessämme museoviraston suojelu kiinnostuksen aktiivisella virastoon suunnatulla tiedottamisella.

Pari vuotta valtauksen aloituksen jälkeen jopa itse kiinteistön sekä talon omistava firma toimitusjohtajansa persoonassa tunnusti elämäntapamme, tavalla joka ei kestä julkisuutta (koska en halua taholle ongelmia) mutta sanotaanko että sinetöi tulevat vuodet meidän kannaltamme positiivisella suullisella lupauksella joka piti puolin ja toisin asuttamisen loppuun saakka.
Olimme yksinkertaisesti joukko asunnottomia ihmisiä. Pihalla kasvatimme ravinto kasveja,yms. Tuon lisäksi kasvatin mm. viiriäisiä:)
Taloon ei tullut vettä joten kompostoimme paskamme ja tämä kiersi aikanaan kasvimaillemme. Juomavesi haettiin matkan päästä huoltoaseman seinästä. Pesuvesi merenrannaltamme ja talvisin avannosta. Virallisesti tuossa talossa ei olis saanut asua, mutta samanlaisista olosuhteista esm. oma mutsini on lapsuudestaan kotoisin ja nyt se on tehty laittomaksi:)? En tajua...Kymähän tuossa oli ku helvetissä tavisin, mutta ainakin kaikki pysyväisasukit tottui tuohon hyvin jo jokaisesta syksystä alkaen.

Muita hyviä tai huonoja esimerkkejä on ainakin Helsinki ja Tampere pullollaan. Täytyy ottaa huomioon että nähin mestoihin kiertyy paljon ongelma ainesta, koska sille ei ole muualla minkäänlaista tilaa, siksi niistä saattaa tulla vahvoja ja positiivisia sosiaalisia kokeiluita monille nuorena suksensa ladulla pahasti ristiin saattaneelle. Kaikille ei tietenkään käy näin, mutta sitä maailma marginalisoimisillaan on ja tuottaa yhä kovemmalla volyymilla, ilman vastuun hoito kykyä. Eli eteenpäin...

Mitä moniin muihin valtauksiin henkilökohtaisesti tutustuneena voin sanoo, on että jotkin niistä kohdistuvat esm. senaatti kiinteistön harjoittamaan keinotteluun yms. Eli niillä saattaa olla hyvin vahvat poliittiset tarkoitusperät, joilla koitetaan saada kapuloita ns. vapaamatkustajiin eli riistäjä-eliitin rattaisiin. Tämä puoli ei vain tule maamme mediamonopoleissa ikinä ulos. Sen sijaan vahva leimaaminen, joka usko pois, lisää joidenkin ihmisten turhautumista. Ja tämä lopunkin siviili vaikutusvallan poisotto on sitten sitä mitä ns. yhteenotot kielii. Näitäkin on tullut nähtyä läheltä, enkä tiedä kumpi oli ensin muna vai kana, kun puhutaan yhteiskunnallisesta muutoksesta sekä sitä puolin ja toisin vakiona pitävistä tahoista. Laki ja valtio ideoina on ookoo, mutta kaikki näkee mihin nämä molemmat on ajettu ja sen mikä sitä suojelee?

Ei ole enään kysymys yksittäisistä erillisistä ongelmista, vaan yhteiskunnan perustoimintatavoista, joka tuottaa ja ylläpitää ekologista ja kasvavaan sosiaaliseen eriarvoistumiseen pohjaavaa kriisiä. Suuresta yhteiskunnallisesta muutoksesta puhuminen nähdään vaarallisena ja epäsopivana. Käyttäydytään kuin mikään ei olisi pyhempää ja loukkamattomampaa kuin markkinataloudeksi kutsuttu kapitalismi ja demokratiaksi kutsutut hierarkiset valtion organisaatiot.

Melkein tekisi mieli väittää, että siinä missä pasifisti tarvitsee sotilaan takaamaa rauhaa, niin poliisi tarvitsee aktivistin muassaan tuomaa yhteiskunnallista muutospainetta. Vain siksi että maailma pysyisi jotenkin elinkykyisenä. Media eikä viranomaiset ole olleet minkään suuren tai laajemman yhteiskuntaa rakentavan ongelman suunnan näyttäjinä.
Kansa sen on tehnyt, he/me/te ollaan tässä pelissä alituiseen häviäjinä, joko omasta vapaasta tahdosta tai edellämainittuja tahoja ammatikseen suojelevien takia. Jos olisin päättäjän roolissa niin ottaisin tuon aktivistien muutopaineen yhteiskunnan kehittämiseksi. Muutoin siinä pelissä käy juuri päinvastoin, ja ongelma on syntynyt/synnytetty.

Anarkia sananakin on kokenut jonkin ympäri käännön aivan kuin hakkerointi termikin. Nykyajan media on kummaa...

Niin niistä puista, älkää nyt ainakaan ottako kenekään tonteilta ilman lupaa.
Tästä olen saanut kuulla mm.Turussa Lumo-keskuksen istutuksiin kohdistuneina. Tiesin pari potentiaalista runkoa, jotka selvästi on joku Turkulainen jousi harrastaja selektiivisesti ja luvatta käynyt kaatamassa reilut vuosi sitten.
Paska homma, koska sain loogisesti syytökset niskaani.
Back to top
View user's profile Send private message
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 29.11.2010 16:21    Post subject: Reply with quote

Siellä: http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/suomen_pisin_talonvaltaus_paattyi/
kului nelisen vuotta:) Vitustihan tuolla oli vastoinkäymisiä mutta kyllä tuolta jäi paljon hyvää mukaankin elon polulle otettavaksi.

Pisin aika mitä olen himasta lähtemisen jälkeen asunut yhdessäkään paikassa. Edelleenkin. Menee kohta sentimentaaliseks...
Kuva on otettu laiturin jalustoilta jonne kellistin nimeltämainitsemattomalla:) pelillä muistaakseni kerran fasaaninkin;)
Back to top
View user's profile Send private message
Martti Auer



Joined: 27 Jul 2004
Posts: 2043
Location: takapajula

PostPosted: 29.11.2010 17:11    Post subject: Reply with quote

Kuvasta päätelleen niin hyvä peltikattohan siinä oli, ei siinä varmaan silloin ole ongelmia.
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Back to top
View user's profile Send private message
Santtu Risku



Joined: 31 May 2006
Posts: 1659
Location: Inari

PostPosted: 30.11.2010 02:01    Post subject: Reply with quote

mahtava juttu että saa kerrankin lukea rauhallisesta ja hiljaisesta talonvaltauksesta. Se tosiaan vähän sylettää kun ne sprayataan tyteen ja pidetään överimegaundergroundbileitä ja sitten ihmetellään ku ei saatu olla. Väärin kyllä toimittu helsingin kaupungilta, mutta peukut pystyyn siitä, että saitte olla noinkin kauan. En ole ennen kuullut noin pitkästä talonvaltauksesta.

Keltä se voisi olla pois?
_________________
"When injustice becomes law, rebellion becomes duty." - Thomas Jefferson
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 30.11.2010 10:13    Post subject: Reply with quote

Quote:
esm. senaatti kiinteistön harjoittamaan keinotteluun yms

Tästä on omakohtaisia kokemuksia... Very Happy
Henk.koht minua harmittaa, kun en voinut järkätä teille sitä majoitusta sillon kurssin aikana. Vielä enemmän harmittaa, kun tiedän että järjestävällä lyseolla olis ollut tilaa, muttei haluja...
Mutta kurssin seuraavalla osiolla olen tehnyt jo järjestelyjä järjestääkseni sinulle ja Miikalle saunomismahdollisuuden, sovitaan vain ajankohta.
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 06.12.2010 02:58    Post subject: Reply with quote

Kiitosta kovasti sauna tarjouksesta, mutta joudun näillänäkymin jättämään kurssin sikseen. Eikä tuo viime reissun kämpättömyys ongelma ollut, kuten ei edellinenkään. Ainahan sitä sen verta kekseliäs on..;)

Mutta mun puolesta tuonne kurssille olisi sitten yksi vapaa paikka.
Siis lylyjousen valmistus kurssille Inariin.
Back to top
View user's profile Send private message
jousimetsastaja



Joined: 25 Feb 2005
Posts: 8
Location: joensuu

PostPosted: 22.12.2010 19:35    Post subject: Jousipuuta Joensuussa Reply with quote

Tervehdys ! Vieläkö on puu haussa? Karsikossa olisi ainakin Saarnea valmiiksi kaadettuna/halottuna kiiloilla (Saarenmaalta alunperin, kaadettu kesällä 2009) , laita viestiä, jos edelleen puu hakusessa, setvitään yksityiskohtia - miel. joulukiireiden jälkeen Very Happy
_________________
Risto Pekkola
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Ostetaan / Myydään All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group