Jousi Forum Index Jousi
HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Rusakkoa väijymällä kesämökkitontilla?
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Eränkäynti
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 19.11.2010 12:47    Post subject: Reply with quote

Quote:
Metsästyksen arvo on ihan muualla kuin lihassa.

Voin allekirjoittaa, vaikka yhtenä vuonna ei kaupasta ostettu kuin sianlihaa ryydittämään riistanlihaa. Pakastin oli täynnä hirveä ja poroa sekä mahtuipa sinne joku lintukin. Kalaa tuli verkosta niin paljon kuin jaksoi syödä.
Aikaisemmin kuin syksy lähestyi saatoin haistaa jo tervastulen, maistoin nokipanukahvin kuulaassa syysaamussa ja sen tunsi myös sielussa ja ruumiissa kihelmöintinä, että jotain oli tulossa.
Ei unohdu sateenropina laavunkatossa tervaksen loisteessa, ei yötön yö perhonheitännässä tyvenellä purolla kalan tuikkiessa mitättömän erämaapuron niskalla ja kiloisen taimenen nappaminen pikkuruiseen kokoiseen omatekoiseen perhoon.
Joskus muistelee kaiholla noita tuntemuksia, ne voi muistaa pitkänkin ajan kuluttua. Harmi vain, että enää ei koe niin voimakkasti asioita.
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 19.11.2010 15:01    Post subject: Reply with quote

Simo Hankaniemi wrote:
Olen vähän skeptinen tuon suhteen, että metsästyksellä olisi oikeasti taloudellista merkitystä verrattuna työhön minimipalkalla. Jossakin metsätöllissä Itä-Suomessa ei ehkä ole palkkatyömahdollisuutta, joten viinanpoltto ja metsästys voivat elättää (yhtä miestä).

Pari vuotta sitten kyselin eräältä kaverilta, joka käyttää syksyn viikonloput hirvestykseen, että paljonko hän saa vaivansa palkaksi lihaa. Vastaus oli "noin 30 kg". Minä sain suunnilleen saman määrän ostamalla eräältä toiselta kaverilta valkohäntäkauriin valmiiksi suolistettuna ja nyljettynä. Maksoin kauriista 4 euroa kilo, eli mielestäni pikkurahan, enkä hytissyt minuuttiakaan ampumatornissa, enkä ajellut satoja kilometrejä aina suuntaansa, "ajanhukasta" puhumattakaan.

Harva hinnoittelee sen metsästyksellä saamansa lihamäärän kaikki kulut ja käytetty aika huomioon ottaen. Liha on loppujen lopuksi aika halpaa marketin hyllyllä. Tässä yhteydessä en puhu mitään metsästyksen muista arvoista, vaan ihan materialistisesti vain lihan hinnasta. Tarkoitan tällä sitä, että itse en lähtisi metsälle lihan tarpeen vuoksi. Menisin mieluummin vaikka keräämään pulloja ja sitten markettiin. Ja eläinproteiinin voi kuitata vaikka ostamalla piimäpurkin. Metsästyksen arvo on ihan muualla kuin lihassa.


Ihan omasta kokemuksesta nyt reilun kymmenen vuoden ajalta voin kyllä sanoa, että ilman metsästystä, minun elintasoni keikahtaisi.
Saan suoraan metsästyksestä lihojen lisäksi myös materiaalit töihin joita jalostamalla tienaan leipääni ja ruokin perheenikin. Rikas en ole, enkä siihen pyrikään, mutta uskoakseni elintasoni on vähintäänkin kohtuullinen.
Syön peuran ja hirven filettä niin tahtoessani vaikka päivittäin. Pidän vapaapäiviä milloin minua huvittaa. Rahatonkaan en ole koskaan.

Aloitin homman ilman kilkin kilkkiä rahaa. Töllin ostin lainarahalla.
Tölli on pikkuhiljaa kunnostautunut ehdaksi taloksi, omien käsien kautta.
Työkalut on pikkuhiljaa lisääntyneet, ahjon alasimen ja vasaran ollessa ensimmäiset joilla aloitin. Nyt pitää miettiä että mitä ei löytyisi.
Nälkähän alkuvuosina oli moneen kertaan ja ihan oikeasti jouduin monasti lähtemään NÄLÄN VUOKSI metsälle. Töllissäni oli usein kylminä talviöinä PAKKASTA. En usko että monikaan olisi jaksanut kovista oloista huolimatta yrittää.
Toki sossusta varmaan olisi annettu almuja, tai olisin voinut heittäytyä yhteiskunnan tukiverkoston huomaan, mutta ei sovi minun luonteelleni.

Vuoden-pari monikin voisi varmaan hommaa kokeilla. Mutta jos on pakko vuodesta toiseen, määräämätön aika jatkaa, niin alkaa ukot karsiutua.

Ja jos joku sanoo, "se on ihan jokaisen oma valinta" , niin haistatan paskat. Ei se aina ole niin yksiselitteistä.
Joka ei sitä ole omakohtaisesti kokenut, ei tule sitä milloinkaan ymmärtämäänkään.
_________________
www.rautasarvi.fi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
pyssymies



Joined: 19 Dec 2008
Posts: 808
Location: Ikaalinen

PostPosted: 19.11.2010 15:06    Post subject: Reply with quote

Simo Hankaniemi wrote:
Olen vähän skeptinen tuon suhteen, että metsästyksellä olisi oikeasti taloudellista merkitystä verrattuna työhön minimipalkalla. Jossakin metsätöllissä Itä-Suomessa ei ehkä ole palkkatyömahdollisuutta, joten viinanpoltto ja metsästys voivat elättää (yhtä miestä).

Pari vuotta sitten kyselin eräältä kaverilta, joka käyttää syksyn viikonloput hirvestykseen, että paljonko hän saa vaivansa palkaksi lihaa. Vastaus oli "noin 30 kg". Minä sain suunnilleen saman määrän ostamalla eräältä toiselta kaverilta valkohäntäkauriin valmiiksi suolistettuna ja nyljettynä. Maksoin kauriista 4 euroa kilo, eli mielestäni pikkurahan, enkä hytissyt minuuttiakaan ampumatornissa, enkä ajellut satoja kilometrejä aina suuntaansa, "ajanhukasta" puhumattakaan.

Harva hinnoittelee sen metsästyksellä saamansa lihamäärän kaikki kulut ja käytetty aika huomioon ottaen. Liha on loppujen lopuksi aika halpaa marketin hyllyllä. Tässä yhteydessä en puhu mitään metsästyksen muista arvoista, vaan ihan materialistisesti vain lihan hinnasta. Tarkoitan tällä sitä, että itse en lähtisi metsälle lihan tarpeen vuoksi. Menisin mieluummin vaikka keräämään pulloja ja sitten markettiin. Ja eläinproteiinin voi kuitata vaikka ostamalla piimäpurkin. Metsästyksen arvo on ihan muualla kuin lihassa.


Ainoa keino hankkia tehokkaasti eläinproteiinia luonnosta on kalastus, varsinkin verkoilla, varsinkin, kun ei valikoi kalalajeja vaan syö kaiken särjistä ja kuoreista kuhaan.
Back to top
View user's profile Send private message
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 19.11.2010 15:48    Post subject: Reply with quote

Quote:
Toki sossusta varmaan olisi annettu almuja, tai olisin voinut heittäytyä yhteiskunnan tukiverkoston huomaan, mutta ei sovi minun luonteelleni.

MAHTAVAA. Tässäpä on asennetta ja esimerkkiä kaikenmaailman vaihtoehtohipeille, joiden "vallankumouksen" ja "kannanotot" ynnä "luonnonmukaisen elämän" maksaa lopulta sossu. Eikös sitä ollut puhetta jostain kansalaispalkasta kansalaisjärjestöaktiiveille ihan eduskunnassakin? Kumpihan kuormittaa luontoa enempi. Hirvenliha vai vinkuintiasta raahatut erikoiset linssipavut, jotka on roudattu mertentakaa suomeen. Ei ne taida purjeilla laivat liikkua ja maarahti härkävankkureilla. Olen kyllä kuullut semmoisiakin esityksiä, että esimerkiksi minunkin kaltaiset kakkosluokan ihmiset, (rasistifasistipahikset), pantaisiin soutamaan jonkinmoista kaleeria, että saadaan intialaisia biodynaamisia kasvisruoka-aineita tiedostavalle luokalle... Very Happy
Voihan olla, että minä en sitä kippoa souda... Laughing
Taitaa se oikeasti vaihtoehtoinen omavarainen luonnonmukainen elämä käydä kaikkein kovimmaksi niille, jotka siitä eniten vaahtoavat. Loppujen lopuksi se oma mukavuudenhalu voittaa. Ja ei ne useamman hippiprolen käsivarret taida oikeita maatöitä kestää...
Olen kyllä sitä mieltä, että hirvenlihalla on taloudellista merkitystä etelä-suomessa. Sitä riittää omaan käyttöön ja ylimäärän voi vaihtaa vaikka rahaan. Toisin on täällä, jossa meillä on yksi hirvi 5 miestä päälle. Lisäksi jo pelkästään tuonti tien varteen vaatii runsaasti polttoainetta ja moottorikelkan/mönkijän. Etelässä on useasti niin tiheä metsäautotieverkosto, että luulisi hirven vetämisen onnistuvan melko helposti vaikka miesvedolla isossa osassa kaatoja.
Jos sinulla on Ilkka ylimääräisiä hirvenjänteitä, niin voisin kyllä ostaa, ihan kannatuksen vuoksi, vaikka vaikka minulla on jänteitä riittämiin seuraaviin projekteihin. Pistä tarvittaessa YV:tä.
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
Kiul



Joined: 18 Jun 2007
Posts: 422

PostPosted: 19.11.2010 16:40    Post subject: Reply with quote

Nämä jutut nähdään usein 'joko - tai' -juttuina. Vaikka itsellä ei ole mahdollisuutta kotikulmilla metsästää ja sitä myötä kulut nousevat suureksi, niin moni porukassa asuu kylällä ja pääsee metälle aika pienellä ponnistuksella. Ei kai näilläkään äijillä elanto ole metsästyksestä tai kalastuksesta kiinni, mutta varmasti vaikuttaa taloudellisesti. Äijät vetää pienellä budjetilla kaiken kaikkiaan ja siinä vähäkin auttaa. Täällä 'kaupungin kupeessa' on sitten näitä peuramiehiä, jotka lisäksi kalastavat ja ravustavat aktiivisesti ja saavat pientä sivubusinesta tästä. Auttaa kummasti lomautetun budjetissa, mitä on tullut seurattua.
Back to top
View user's profile Send private message
T. Manner



Joined: 30 Jun 2007
Posts: 949
Location: Vantaa

PostPosted: 19.11.2010 18:50    Post subject: Reply with quote

Suomen kokonais hirvielukka saalis taitaa olla sitä luokkaa, että sillä on jo merkittävä rahallinenklin arvo. Enimmillään taisi minullakin olla joskus 80 kg hirveä pakastimessa loppusyksystä, en sitä olisi tullut luultavasti muuten ostaneeksi.

Ei-ammattikalastuksen arvosta en muista nähneeni varsinaista arviota, mutta kyllähän hyvän muikku- ja siika järven rannalla saalis voi olla aika huomattava.

TLM
_________________
"Aina ei voi voittaa, toisinaan ei pääse edes tasoihin ja joskus häviäminenkin on mahdotonta."
Back to top
View user's profile Send private message
jousipata



Joined: 22 Sep 2008
Posts: 862
Location: hels.. lappi,keskiyläperä

PostPosted: 19.11.2010 21:50    Post subject: Reply with quote

Huh, täällähän kirjoittelee ihan aitoja ekovihreitäfasistirasistiproletaarianarkisteja Smile ei taitaisi näistä Helsingin ym. talonvaltaajaviherpiipertäjistä olla tuollaisiin Seikun elämänmuotoihin olemaan tai muidenkaan enemmän eräilevien. Harva Suomalainen sentään nykyään elää lähes omavaraistaloudessa, hyvin harva. Jotkut osittain omavaraisina sentään, käyvät maalikylissä töissä ja kasvattavat kasvimaillaan pientä kotitarvevihannesta ja -juuresta, kalastavat ja metästävät.

Meikäläinen taas elää enimmäkseen citymäisesti ja lähes täysin toisenvaraistaloudessa. Siis palkkatyöstä menee ruokaan ja asumiseen lähes kaikki. Omalla ajalla mitä marjoja harvakseen poimin tai kalastan hyvin harvakseltaan. Haaveena olisi tietenkin joskus vielä päästä edes osittain omavaraistalouteen, oma piha ja tupa pitäisi olla, oma kasvimaa, jonkinsortin riistamaita ja kalavesiä melko lähellä. Sitten se työpaikka, niitä taas ei ole kovin syrjässä omalla alallani ja vähenemässä ovat maalikylissäkin jatkuvasti.

Alan vaihto? Käsityöala? Joku edes jotenkin järkevä? Muutos vaatii rohkeutta ja omaisuuttakin mielellään.

Nykyinen elämä on suht helppoa, silti betoniviidakossa ajoittain hieman ahdistavaa.
_________________
tzoinnngggg...
Back to top
View user's profile Send private message
Martti Auer



Joined: 27 Jul 2004
Posts: 2043
Location: takapajula

PostPosted: 19.11.2010 21:53    Post subject: Reply with quote

Simo Hankaniemi wrote:
Metsästyksen arvo on ihan muualla kuin lihassa.


Kertoo, henkilö jolla ei ole kuin pienriistakokemusta. Itse arvostan kyllä itse pyydettyä riistalihaa, jos se on pyydetty primitiivivälineillä, ostaisin sitä myös ja tilaisin, muilta, mutta eivät osaa sitä taitoa lainkaan, siksi lähinnä metsästän lihan arvon vuoksi, tosin en mittaa sitä rahassa, kuten Simo Hankaniemi.
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Back to top
View user's profile Send private message
Smirkelimies



Joined: 15 Jan 2009
Posts: 1055
Location: Oulu

PostPosted: 19.11.2010 22:32    Post subject: Reply with quote

Iivana wrote:
Aikaisemmin kuin syksy lähestyi saatoin haistaa jo tervastulen, maistoin nokipanukahvin kuulaassa syysaamussa ja sen tunsi myös sielussa ja ruumiissa kihelmöintinä, että jotain oli tulossa.
Ei unohdu sateenropina laavunkatossa tervaksen loisteessa, ei yötön yö perhonheitännässä tyvenellä purolla kalan tuikkiessa mitättömän erämaapuron niskalla ja kiloisen taimenen nappaminen pikkuruiseen kokoiseen omatekoiseen perhoon.
Joskus muistelee kaiholla noita tuntemuksia, ne voi muistaa pitkänkin ajan kuluttua. Harmi vain, että enää ei koe niin voimakkasti asioita.


Iivana, kyllä sinun saattais kannattaa kokeilla sitä eräkirjan kirjottamista. Olen lukenut joitain harrastajakirjailijan teoksia, niissä ei ole kuvan kuvaa ja useimmiten teksti on puuduttavan tylsää. Oheinen tunnelmapätkä on herkullinen, ehkä jotakuta lukijaa saattaisi paatoksellisuus ärsyttääkin, mutta siellä täällä arkisemman kuvauksen ohella voisi toimia tuollainen elämyksellinen kokemuksellinen tunnelmamaalailu.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 19.11.2010 22:33    Post subject: Reply with quote

Quote:
Huh, täällähän kirjoittelee ihan aitoja ekovihreitäfasistirasistiproletaarianarkisteja ei taitaisi näistä Helsingin ym. talonvaltaajaviherpiipertäjistä olla tuollaisiin Seikun elämänmuotoihin olemaan tai muidenkaan enemmän eräilevien.

Onneksi on niitäkin, jotka osaa erottaa huumorin.
No pitäähän se aina vähän veistellä, silläkin uhalla, että joku tosikko vetäsee purut sieraimiin. Loma loppui ja jouduin töihin, niin että sitä on muuten vitsit vähissä, että jos leikin lasku säästäis vaikkapa alkoholismilta Very Happy
Parhaimpia vetoja huumorin saralla on ollut, kun on joskus joutunut keskustelukumppaniksi "tiedostavaan" naisporukkaan ja todennut, että luoja loi minut skinheadiksi. Siinä on heti kaksi punaista vaatetta samassa lauseessa. Se on aika karu veto, kun on vähän kirveeläveistellyn oloinen ja isokokoinen kaveri. Paheksuvien katseiden jälkeen olen ottanut pipon tai lippiksen pois päästä, ja jos on tukka, tai paremminkin mitä siitä on jäljellä, jäänyt leikaamatta, niin fiksuimmat on meinannut kuolla nauruun, kun ovat huomanneet, että omat käsitykset ja ennakkoluulot esim. ulkonäön perusteella voivat muuttaa toisen viestin sisällön täysin.
Sitä aina silloin tällöin tuolla luontoharrastajapuolella törmää sellaisiin keskusteluporukoihin, missä sopivassa saumassa (yleensä kun on keskustelu mennyt jossain vaiheessa rasismiin) heittämällä jutun kehiin voi tuoda huumorin keinoin esille, että ei ole koiraa karvoihin katsominen. Minkäs minä voin sille että tukka ei päässä pysy (sen vähän järjenkin kanssa on ihan tarpeeksi tekemistä välillä Very Happy ). Osalla on jossain joku lamppu sitten syttynyt. Ja tämän aasinsillan kautta...
...tosipuheissa Iso Lippalakinnosto Ilkalle. Ilman sarvia ja hampaita... Very Happy
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 20.11.2010 00:54    Post subject: Reply with quote

Quote:
Iivana, kyllä sinun saattais kannattaa kokeilla sitä eräkirjan kirjottamista.

Kyllähän se on käynyt mielessä. Semmoinen tietotaitoteostyyppinen olis varmaan omimpia, jossa voisi olla aina lyhyitä kertomuksia joukossa, ja vähän tunnelmakuvaustakin. Itse asiassa olen kirjoittanutkin alan lehtiin, mm. Erään, mutten oikealla nimelläni.
Jos kertosin vähän omasta taustastani, niin kuljen metsällä paljon, myös harrastusmielessä. Olen kulkenut viimeiset 10 vuotta myös työkseni, ja seitsemän viimeisen vuoden aikana on kertynyt yli 500 yötä laavutasoisessa majoituksessa. Olen työskennellyt myös nuorison parissa opettaen, joskus myös kasvattaen. Olen kuunnellut lukemattomia tarinoita elämänkohtaloista. Nähnyt mitä elämän rikkonaisuus tekee nuorellekin ihmiselle. Koittanut olla empaattinenkin sen verran kun tuommonen änkyrä suomalainen ukko pystyy olemaan. Nähnyt myöskin sen, miten nuori voi olla aidosti iloinen kun onnistuu ylittämään itsensä, ehkä sen ainoan kerran elämässä.
Kun sosiaalinen kiintiö täyttyy, niin haluaa vain olla ihan rauhassa. Silloin pakkaan tavarat reppuun, otan koiran mukaan ja lähden kairaan. Siellä sitä kerkiää miettimään kaikenlaista ja käsittelemään niitä kuormittaviakin asioita kalastus- ja metsästyshommien ohessa. Siellä saa illalla tulilla rapsutella koiraa ja miettiä asioita. Koskematon luonto vetää hiljaiseksi. Kun oma sisin hiljenee, alkaa luonto puhua. Kaikella on tarkoituksensa ja silti täydellinen kaaos. Miksi kaksi puuta ei ole samalaisia, miksi tuo oksa kasvaa juuri noin? Siksi, että minä en sitä ymmärrä, eikä minun tarvitsekaan. Luonnossa kaikki näyttää olevan epäjärjestyksessä, mutta silti se on täydellisen harmoninen ja toimiva kokonaisuus. Sitten tuntuu meidän ihmisten kaikkinainen turhantärkeily ja touhottaminen ihan joutavalta. Näistä kokemuksista sitä saa voimaa kestää kaikenlaista, vaikeitakin juttuja.
Tässä olisi vähän tarinanäytettäkin. Tämä liittyy erääseen tositapahtumaan vuosia sitten. Juuri ennen viikonloppuvapaita ja ikimuistoista taimenenkalatusretkeä, jolloin ei meinannut mikään mennä putkeen eikä mitkään perhot kelvata. Kaikki meni vaikeimman kautta alusta asti. Oli sanomattoman mahtava tunne, kun se ottiperho sitten lopulta löytyi, sellainen pieni musta, mitätön paska. Oli ainoa joka kelpasi, ja ohuilla perukkeilla.
Tämä voisi olla vähän erilainen erätarina, otan näytteeksi vaikkapa alun.
Ja tästä lähtee...
Oli tavallistakin tylsempi torstai-ilta. Olin työpaikallani kaitsemassa sinne majoitettuja nuoria miehiä. Pitkin viikkoa oli tullut kuitenkin salaa sidottua illalla pieniä hyönteisjäljitelmiä pääasiassa ampumieni metsojen ja koppeloiden höyhenistä. Tulevana viikonloppuna olisi tarkoitus testata niitä yhdellä erämaapurolla, taikka semmoinen pieni jokihan se oikeammin oli. Pyörittelin siinä työpaikan rutiineja ja aina välillä istahdin sidontapenkin ääreen. Välillä pojilla oli jos minkäkinlaista huolta ja murhetta, suurimpana se, että päästäänkö illalla kylille. Kylille pääsy oli nyt evätty, viimeksi oli vähän "remontoitu paikkoja". Samalla kuitenkin piti varoa, ettei pomo tulisi "yllätystarkastukselle" ja perhosidonta paljastuisi. Tavarat olivatkin niin, että siihen sai ison pohjastaan aukileikatun pahvilaatikon päälle, joka naytti sille, kuin siinä olisi ollut juuri saapunut lomakelähetys. Vitsailimme työkavereiden kanssa, että jos oltaisiin neuvostoliitossa, niin pomo olisi saanut työnsankarin mitalin. Palkattomat ylityöt olivat hänelle paremminkin sääntö kuin poikkeus. Ja meitä kohtaan odotukset ja asenne olivat myös samassa linjassa. No, entä sitten, muutama perho. Tärkein tehtäväni oli olla paikalla ja huoletia, että elo sujui niinkuin piti. Sitä paitsi, en ymmärtänyt miksi tällainen pieni puuhastelu on tuomittavampaa työajan haaskausta kuin venähtäneen "saunapalaverin" jälkeinen tärpätintuoksuinen työpäivä...
...Yksi mies puuttui, kun vertailin nimilistoja ja paikallaolevia....
... tyttöystävä oli jättänyt, ja istui nyt toisen corollan etupenkillä. Tällä pojalla oli tietenkin tullut se viimeinen naula arkkuun. Kun kaverilla ei ollut kotoa saatu kaksisia eväitä elämään, oli hän päättänyt ilmeisen vakaasti tappaa itsensä. "Onneksi satuin siihen sitten paikalle h-hetkellä", ajattelin ja totesin, että kyllä se vain poika on tosissaan. Ei hän ollut kertonut kellekään aikeistaan, jotenka muistelin, että niiden kohdallahan se riski on suurin. Mitäpä tuossa tilanteessa voi sanoa? Aika vähän.
Olin vain hiljaa. Toinen oli siinä itkun sekainen. Alkoi sitä puhettakin tulla. Istuin ja kuuntelin. Siinä sitten minulle muodostui käsitys, että tätä jäbää on lyöty laimin lapsesta asti ja pahoin. Hänen elämänsä on ollut täynnä hylkäämisiä ja jätetyksi tulemisen tunnetta. Tiesin kyllä itsekin miten kiusalliselta sellainen tuntui: Omalla alalla, jossa meidänkin työpisteessä eroprosentit veteli 70% luokkaa, ja sattunut tietenkin myös omalle kohdalle. Kun se poika oli kuitenkin aika riski kaveri, niin keksin sitten lopulta jotain sanottavaa. "Kuule, tapa ittes vasta huomenna. Mennään kuiten nukkumaan, se ei se ittensä tappaminen oikein väsyneenä taho onnistua. Ja kukas se vetää teidän porukassa ahkiota ens talvena jos et sinä, ei niistä muista taida olla vetäjiksi." Sain sitten huijattua kaverin lasarettiin yöksi, ja luopumaan välittömistä aikeista, en varmaan omasta ansiostani, ajattelin. Olishan tuonkin voinut jättää sanomatta. Mutta minkäs teet. Valvonta järjestettiin siten, ettei poika huomannut itse. Siellä lasaretissa sitten päivystykseen tulleet juopot vielä räksytti minulle kuin pahaiset koirat, kun oli työvaatteet päällä. "Hemmetti mikä päivä", ajattelin, ja ylitöiksikin se meni. Se ei työnantaja näistä maksa mitään, kun en ollut ilmoittanut. Siellois kohta ollut poliisit ja palokunta paikalla. Ja yksi vainaja. Ei oikein mennyt illalla kotona tuubiin, kun en viitsinyt kertoa emännälle. Sanoin vain, että koko päivä on oltu ulkona ja väsyttää. Onneksi parempi puolisko ei jatkanut edellisen perinteisiä virsiä välittämisestä tai paremminkin sen puutteesta. Enkä viitsinyt lisätä toisen taakkaa, oli siinä yhellekin ihan kylliksi.
No aamullahan tietenkin nukuin pommiin, kun oli mennyt pikkutunneille ja vielä omalla ajalla. Töissä pomo syöksyi heti omasta konttorirotan kolostaan huomauttelemaan täsmällisyydestä ja esimerkin näyttämisestä. Paraskin sanoja. Viimeisen vuoden aikana kyseinen heebo oli vetänyt muutamat saunaillat pitkäksi. Istuin hiljaa ja vedin kahvia naamaan. Sitten muistin, että se poika oli siellä lasaretissä. Piti yrittää salata se pomolta. Jos se olis menny meuhkaamaan sille pojalle särmästä ja sen puutteesta ynnä muuta tilanteeseen sopivaa "kannustusta", niin tilanne olisi vain pahentunut. Poliisit olisi käyneet toteamassa pojan vanhempien osoitteissa, että noinkohan ne tuossa kunnossa tajusi poikansa päättäneen päivänsä. Ottaessani työpisteen avainkaapista auton avaimia mennäkseni lasarettiin, pomo kysyi, että minne olen menossa. "Arvauskeskukseen", siellä on yksi jäbä hammaslääkärissä ja pitää hakea se. Pikkupirut kehottivat olkapäällä vastaamaan, että A-klinikalle. Se olisikin osunut kyseisen "lähes täydellisen" esikuvan heikkoon paikkaan. Ravistelin pikkupirun olalta, mutta maltoin tällä kertaa olla sanomatta sille ääneen, että alahan laputtaa, ja pysykin poissa.
Otin pojan mukaan. Olivat iskeneet näköjään vähän rauhoittavia. Autoradio jauhoi koneella tuotettua tusinahittiä rakastumisen huumasta tihkusateiseen kesäaamuun. Eipä sillä, että kyseinen kappale oli paitsi surkea, niin se sopi edellistä iltaa seuranneen aamun tunnelmaan kuin nyrkki silmään. Paskamainen todellisuus hyökkäsi tajuntaan kaikessa raadollisuudessaan. Rakastaminen tuntui noissa sekundaviisuissa niin helpolta. Tiesin itsekin, että todellisuus on toinen. Lämäisin radion kiinni. Vein pojan työpaikan ensiapuun. Hän saisi jäädä sinne. Juttelimme hiukan, tunsin itseni kiusaantuneeksi. Sen poika sai sanottua, ettei aikonut tappaa itseään. Hän oli miettinyt, että minä olin ollut oikeassa. Kyllä oma porukka häntä tarvitsee, jos ei muuhun niin ahkion vetoon. Sanoin vielä, että naisia on maailmassa suhteessa enemmän kuin miehiä, tilastollinen todennäköisyys on siis miesten puolella. Ja että minäkin luulin eroni jälkeen, että ainoat kaverit elämässäni olisivat pystykorvani. Niinpä kerroin, että nyt kuitenkin olin lähdössä emännän ja pikkupojan kanssa heittelemään viikonlopuksi perhoa taimenpurolle. Kyllä se päivä paistaa savun läpi vielä hänellekin, jos se on paistanut minullekin.
Ehkäpä sinne purolle olisi noussut kirkkaita nousukaloja lievittämään lopun työviikon koettelemuksia, vaikka se aika ei kylläkään ihan vielä ollut. Toivoahan aina sopi.

Tarina jatkuu ja kalaa tuli, mutta se onkin jo toinen juttu se...

Tuohon voisi vielä todeta, että meidän alalle heikkoutta yritetään käyttää säälimättä hyväksi ja Empaattisuus estää etenemisen, ehkä se antaa hieman syvyyttä juttuun...
En tiedä jaksaisko noita jorinoita sitten kukaan lukea...
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
jousipata



Joined: 22 Sep 2008
Posts: 862
Location: hels.. lappi,keskiyläperä

PostPosted: 20.11.2010 03:36    Post subject: Reply with quote

Iivanan kirjoittamasta jutusta tulee mieleeni, että hän on melkein samalla alalla tai ainakin työnkuvassa on hyvin paljon samoja elementtejä kuin omassa työssäni. Nostaa tai tukea onnettomia jaloilleen tai saada ihmisille näytettyä että pystyvät itsekin selviytymään niiden seinien ulkopuolella johon ovat väliaikaisesti sulkeutuneet tai suljettuina.
_________________
tzoinnngggg...
Back to top
View user's profile Send private message
pyssymies



Joined: 19 Dec 2008
Posts: 808
Location: Ikaalinen

PostPosted: 20.11.2010 19:18    Post subject: Reply with quote

Niin, Iivana, kirjoita se kirja. Vaikka ei muuten niin pdf:nä tänne nettiin, tuo tarina jäi niin pahasti kesken.
Back to top
View user's profile Send private message
faltin



Joined: 12 May 2008
Posts: 9

PostPosted: 21.11.2010 12:07    Post subject: Reply with quote

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että nyt taas työelämässä olevana mulla on vähemmän rahaa käytössä, kuin työttömänä. Siitä kiitos kuuluu kyllä luontaistaloudelle. On kerätty mahlat, luonnonyrtit, metsästetty. kalastettu, hyötyviljelty,kaadettu metsästä omat puut ja myyty verovapaita luonnonvaroja.
Miten ihmeessä kyseinen kaava voi olla mahdollista, jos palkkatyö on kantava juttu tässä yhteiskunnassa? Ja jos entinen elämäntapani oli täysin kannattamatonta.
Back to top
View user's profile Send private message
Juha



Joined: 29 Jun 2010
Posts: 1014
Location: Oulu

PostPosted: 23.11.2010 08:04    Post subject: Reply with quote

Tosi mielenkiintoisia näkokantoja metsästykseen on esitetty. Omasta puolestani voin laittaa sellaisen katsantokannan että: Kun lukee ja seuraa ruuaksi kasvatettavien eläinten kohtelua sekä niitä elinolosuhteita missä eläimet ovat syntymästään aina teuraaksi saakka niin pidän omalta osaltani parempana sitä vaihtoehtoa että koittaa hommata pupujussia tai fasaania pöytään edes jossain määrin. Luomuruokaa parhaimmillaan ja otus on ainakin elänyt vapaana, ei aihtaassa karsinassa tai häkissä. Uusavuttomuus on myös ihan arsesta, kaikilla elämän osa-alueilla. Henk kotaisesti olisin todella ylpeä jos joskus voin sanoa kaataneeni riistaa jousella ja nuolella, mäkkärillä osaa jokamies käydä, mutta miten on kun pitäisi sapuska pyydystää itse. Huvikseen tappamista en siedä. Siis sitä että ammutaan ilman mitään kunnioitusta eläimiä ja luontoa kohtaan, pahimmassa tapauksessa nauraa räkätetään päälle ja jätetään eläin maahan. Leijonat yms saisivat mun puolesta olla ampumatta, urheilumielessä tappaminen on jotenkin omat selkäkarvat nostattava ajatus. 5ietysti jos kyseessä on hengenvaarallinen yksilö yms poikkeusta asian voisi vielä ymmärtää.

Niin tai näin, metsästäjäntutkinto kuitenkin käytiin ja meni jopa läpittekkin. Eli astetta lähempänä jänispaistia taas.
_________________
If an archer shoots just for fun he has all his skill.
If he shoots for score his hands tremble
and his breath is uneasy.
If he shoots for a golden price he becomes mad and blind.

-- Old Chinese Poem --
Back to top
View user's profile Send private message
heikki



Joined: 09 Jun 2009
Posts: 1178
Location: Vantaa

PostPosted: 23.11.2010 09:39    Post subject: Reply with quote

Quote:
Leijonat yms saisivat mun puolesta olla ampumatta, urheilumielessä tappaminen on jotenkin omat selkäkarvat nostattava ajatus. 5ietysti jos kyseessä on hengenvaarallinen yksilö yms poikkeusta asian voisi vielä ymmärtää.

Aika paljon jellonia ynnä muita annetaan rahakkaiden huvikseen ammuttavaksi, jotta kansallispuistojen eläimistö säilyy tasapainossa. Ampujallehan se on huvitusta, mutta paikalliselle yhteisölle kysymys on usein järkevästä luonnonvarojen hoidosta, joka luo toimeentulomahdollisuuksia.

Näin päästiinkin kesämökin omenapuutuholaisista ulkoballistiikan kautta Afrikan safarille. Aika vekkuli ketju. Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Juha



Joined: 29 Jun 2010
Posts: 1014
Location: Oulu

PostPosted: 23.11.2010 11:10    Post subject: Reply with quote

Sen ymmärtää jos asialle on hyvät syyt ja perustelut. Silti mua vähän ärsyttää kattoo youtubesta rohkeaa taljajousimettästäjää joka vouhkaa kun sai leijonan ammuttua. Menis yksin ampumaan eikä viiden norsukiväärillä varustetun mettästäjän kanssa Twisted Evil
_________________
If an archer shoots just for fun he has all his skill.
If he shoots for score his hands tremble
and his breath is uneasy.
If he shoots for a golden price he becomes mad and blind.

-- Old Chinese Poem --
Back to top
View user's profile Send private message
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 23.11.2010 13:07    Post subject: Reply with quote

Yhtään leijonaa en ole ampunut, mutta heti ammun jos tuohon kanalan nurkille tulee häärimään..
Henk.koht. en ymmärrä miksi pitää lähteä johonkin helvatun afrikkaan metsästelemään. Tai mihinkään muuallekkaan. Oikeastaan en ymmärrä järkeväksi metsästelyksi kuin siitä kotinurkilta ja omilta "eränautinto-alueilta" metsästyksen.
En minä silti paljon mitään muutakaan ymmärrä mitä ihmiset vouhottavat.
_________________
www.rautasarvi.fi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
heiluri



Joined: 31 Mar 2007
Posts: 211

PostPosted: 23.11.2010 15:15    Post subject: Reply with quote

Niin,aika vaikeaa on nähdä mielekkyyttä noissa ulkomaan jahtuureissuissa,siis jo se että lennetään jonnekkin vain siksi että saisi ampua jonkin "uuden" lajin Shocked .
En näe sitä enää metsästyksenä,se on jotain mitä tehdään vain elämyksen takia ja (monella) egon jatkeeksi.
Nykyään näyttää meno menneen pitkälle siihen että katu-uskottava jousimies tulee vain näiden ostettujen tappojen kautta...
Back to top
View user's profile Send private message
jousipata



Joined: 22 Sep 2008
Posts: 862
Location: hels.. lappi,keskiyläperä

PostPosted: 23.11.2010 16:51    Post subject: Reply with quote

jos olisi vaikka kuinka paljon rahaa, niin jättäisin afrikan leijonat ym. ampumatta millään. on se melkoista epäekologista toimintaa kokonaisuudessaan kun matkustetaan kauas safarille ihan varta vasten metsästämään jotain mitä tahansa. yleisestikin lentomatkustaminen huvin vuoksi on epäekologista ja epäeettistä. nimim. yhden kerran käynyt afrikassa huvin vuoksi rannalla makaamassa ja ryyppäämässä, toista kertaa ei tule. kokemuksena ei ollut edes sellainen, että mieli tekisi.

paljon kiintoisampaa on maata suomessa nurtsilla ja ryypätä jos sellaista haluaa joskus tehdä.
_________________
tzoinnngggg...
Back to top
View user's profile Send private message
Martti Auer



Joined: 27 Jul 2004
Posts: 2043
Location: takapajula

PostPosted: 23.11.2010 19:00    Post subject: Reply with quote

Afrikan safarille voisin lähteä, lähinnä katsomaan eläinlajien kirjoa, mutta en metsästysmielessä lainkaan, en ole kiinnostunut tappamaan mitään Afrikan eläimistä. Norsua, sarvikuonoa tai leijonaa, vaikka maksettaisiin. Ehkä paviaanin, voisin lähteä paviaanimetsälle Afrikkaan, saamatta asiasta kuitenkaan mitään hohtoa, lähinnä kunnioituksestani paviaaneja kohtaan.

Olen enemmän kiinnostunut pohjoisen havumetsävyöhykkeen ja jotakuinkin pohjoisenpallonpuoliskon riistasta.
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Back to top
View user's profile Send private message
Martti Auer



Joined: 27 Jul 2004
Posts: 2043
Location: takapajula

PostPosted: 23.11.2010 19:02    Post subject: Reply with quote

Ehkä myös kafferipuhveli.
_________________
Sellainen on suuri opettaja, joka taistelee professoreita vastaan, jolloin voi tulla professoriksi. Tämä on hienostunutta, tyhmyyttä vastaan. Viisautta ei voi kuitenkaan voittaa edes viisaudella, edes zen, viisaus tarvitsee tyhmyyttä, zen, toisinaan.
Back to top
View user's profile Send private message
pyssymies



Joined: 19 Dec 2008
Posts: 808
Location: Ikaalinen

PostPosted: 24.11.2010 01:09    Post subject: Reply with quote

Juha wrote:
Sen ymmärtää jos asialle on hyvät syyt ja perustelut. Silti mua vähän ärsyttää kattoo youtubesta rohkeaa taljajousimettästäjää joka vouhkaa kun sai leijonan ammuttua. Menis yksin ampumaan eikä viiden norsukiväärillä varustetun mettästäjän kanssa Twisted Evil


Joo, jotain puolikesyä tarhaleijonaa vielä, joka havaitsee selvästi lähestyvät ihmiset mutta päästää silti kymmeneen metriin. Evil or Very Mad
Back to top
View user's profile Send private message
heikki



Joined: 09 Jun 2009
Posts: 1178
Location: Vantaa

PostPosted: 24.11.2010 11:20    Post subject: Reply with quote

Vaikka vähän puolustelenkin metsästyssafareja, niin ei se tarkoita, että se olisi mielestäni metsästystä. Niillä vaan on oma - usein iso - merkityksensä paikallisen väen toimeentulolle. Eli kysymys on luonnovarojen hyödyntämisestä mahdollisismman rahakkaalla tavalla. Suurimman potin käärii tietenkin se ylikansallinen agentti.
Back to top
View user's profile Send private message
Juha



Joined: 29 Jun 2010
Posts: 1014
Location: Oulu

PostPosted: 27.11.2010 23:03    Post subject: Reply with quote

Kävinpä tänään taas täydentämässä murkinat ruokintapisteille mökkimaalla. Siinä narskuvassa pakkaslumessa talsiessani näin liikettä silmäkulmassa, joklirannassa veneen luona. No rusakkohan siittä läks päivämakuulta perkule Surprised Sinällään vemmelsäären sijoittelu oli ideaalinen, ruokakaukalolle ei ollut kuin 20m matka. Senkus loikkii jokirannasta eli mökin takapihalta etupihalle ja alkaa murkinoimaan.


No tästä tietysti sai itse vielä lisää intoa väijymiseen, kun nyt elikoita majailee ihan omalla maallakin. Muutoinkin kaikki jyvät ja jyrsijän eväät mitä syöttöpistellee kaadan häviää vuorokauden sisään. Puhtaassa lumessa vierailija jää kiinni, rusakon jälkiä pitkin ja poikin ruokailupistettä, ovat jopa kusasseet siihen viereen kerran pari.

NO, mitäpä tässä enää odottelemaan. Naamoverkot on paikoillaan, metsästysnuolia on puolenkymmentä ja vastaavan painoisilla taulukärjillä on koitettu harjoitella. Nyt vaan käydään tekemässä koeammuntoja ruokintapisteelle pahvimaaliin lekkaavilla kärjillä ja huomenna ollaan väijyssä, ensimmäsitä kertaa ja tavoitteena edes nähdä pupu. Kyllä ne siinä ruokailevat, en vain tiedä mihin aikaan.

Käsitys on että hämärän ja pimeen välimaastossa, eli Oulun tasalla se tarkoittaneen 16-18 välistä aikaa.

Mikäli jollain kokeneemmalla on rusakoista/metsäjäniksistä enemän tietoa niin kaikki otetaan mielenkiinnolla vastaan!

Jännäksi menee. Osumatarkkuus 15 metristä alkaa olla 2 nuolta kolmesta vitaalialueille....asia tosin on ihan takuulla eri hämärissä ja elävään maaliin (tahdon ampua hämärässä lyhyeksi). Uskoisin kuitenkin että nyt ollaan valmiita yrittämään. Ei pidä ampua jos ei satu vemmelsääri näpäkästi sivuasentoon ja pysy paikoillaan. Mutta jos sattuukin sen tekemään niin :twisted:

Enpä ois uskonut että puolileikillään kesällä veistetyn jousen tiimoilta asiasta syntyi näin koukuttava juttu. Kesällä tehdyllä jousella saa heittää sorsaa, kuukausi sitten vaömistuneella voi jo ampua tosissansa riistaa, ugh!
_________________
If an archer shoots just for fun he has all his skill.
If he shoots for score his hands tremble
and his breath is uneasy.
If he shoots for a golden price he becomes mad and blind.

-- Old Chinese Poem --
Back to top
View user's profile Send private message
Juha



Joined: 29 Jun 2010
Posts: 1014
Location: Oulu

PostPosted: 27.11.2010 23:20    Post subject: Reply with quote

Tossa 2 ja 3 teräsistä leikkureista kuvia. 2 teräiset on 110 grainia ja 3 teräiset 125 grainia.

110 grainisille on aihiona mänty 5/16 ja 125 grainisille seetri 11/32. Molemmat lentävät hyvin ja suoraan tolla saarni flättärillä. Paha mennä sanomaan kummalla setillä kannattaa pupujusiin sihdata? Itse valitsisin tuon paksumman aihion ja 3 teräisen leikkurin, ihan sen vuoksi että uskon läpäisykyvyn olevan hieman parempi. Tosin nuo 110 gr 5/16 nuolet lähtee tosin napakkaan ja anakaan solumuoviin kun oon ampunut en oo huomannut uppoumassa eroja noiden kahden nuolityypin osalta taulukärjellä pamautettuna...
_________________
If an archer shoots just for fun he has all his skill.
If he shoots for score his hands tremble
and his breath is uneasy.
If he shoots for a golden price he becomes mad and blind.

-- Old Chinese Poem --
Back to top
View user's profile Send private message
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 27.11.2010 23:22    Post subject: Reply with quote

Jahas Pandoran lipas on aukeamaisillaan... Very Happy
Kun tuolle polulle lähtee, ei paluuta ole. Itseltä on mennyt metsästyshommien takia mm. edellinen vaimontekele, rahat sekä akateeminen loppututkinto ja ura.... Very Happy
Minkäs sitä viettitoiminnoilleen mahtaa...
Minunkin jousimetsästäjän ura alkoi rusakkojahdilla Kuopion kaupungin metsissä, salaa tietenkin, mutta rikoksesta on reilusti yli 8 vuotta, joten se on vanhentunut...
Sillä tiellä ollaan, mutta se on ollut silti miehen tie, mitään en kadu. Jotain saadakseen on toisista asioista luovuttava...
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
Juha



Joined: 29 Jun 2010
Posts: 1014
Location: Oulu

PostPosted: 27.11.2010 23:29    Post subject: Reply with quote

Iivana wrote:
Jahas Pandoran lipas on aukeamaisillaan... Very Happy
Kun tuolle polulle lähtee, ei paluuta ole. Itseltä on mennyt metsästyshommien takia mm. edellinen vaimontekele, rahat sekä akateeminen loppututkinto ja ura.... Very Happy
Minkäs sitä viettitoiminnoilleen mahtaa...
Minunkin jousimetsästäjän ura alkoi rusakkojahdilla Kuopion kaupungin metsissä, salaa tietenkin, mutta rikoksesta on reilusti yli 8 vuotta, joten se on vanhentunut...
Sillä tiellä ollaan, mutta se on ollut silti miehen tie, mitään en kadu. Jotain saadakseen on toisista asioista luovuttava...


Nooo...mulla vaimoke viimeisimmän ammuntavideon jälkeen ei enää naureskellu..sen verran räväkkään hakeutu nuolet maaliin. Se vaan tuumas että otathan nyt ainakin kirveen tai puukon mukkaan että voit tappaa sen jäniksen jos ei nuoli ihan kohilleen osu Cool Se hyvä tässä on että kun on haavinut perämettässä kasvaneen tytön niin sille ei mettästys oo mikään musta aukko Smile
_________________
If an archer shoots just for fun he has all his skill.
If he shoots for score his hands tremble
and his breath is uneasy.
If he shoots for a golden price he becomes mad and blind.

-- Old Chinese Poem --
Back to top
View user's profile Send private message
Juha



Joined: 29 Jun 2010
Posts: 1014
Location: Oulu

PostPosted: 27.11.2010 23:37    Post subject: Reply with quote

Kerroppa Iivana konkarina, kummalla nuolityypillä itte sihtaisit? Jotenkin toisaalta tuntuu että 2 teränen voisi mennä sutjakkaammin jussiin sisään, mutta 3 teräinen taas oisi parempi jos ampuu pikkasen vikaan, aattelen lähinnä että jos pupu kuolee verenhukkaan sydän/keuhko osuman sijaan niin silloin kai 3 teräinen pitää paremmin haavan auki....?
_________________
If an archer shoots just for fun he has all his skill.
If he shoots for score his hands tremble
and his breath is uneasy.
If he shoots for a golden price he becomes mad and blind.

-- Old Chinese Poem --
Back to top
View user's profile Send private message
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 28.11.2010 09:32    Post subject: Reply with quote

Se on parempi, kumman saa lentämään paremmin. Jos molemmat yhtä hyviä, niin kolmiteräinen. Jänikset on melko sitkeähenkisiä, mutta kummallakin kärjellä osuma korjaa pupun konttiin.
Molemmat menee kevyesti jäniksestä läpi kevyelläkin jousella.
Jos joskus päädyt ruuvattaviin kärkiin ja holkkiin, niin kokeile riistakaulusta pienikokoisen leikkurin takana. Lisää leikkurin tehoa melkoisesti.
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
Juha



Joined: 29 Jun 2010
Posts: 1014
Location: Oulu

PostPosted: 29.11.2010 10:30    Post subject: Reply with quote

No eilen viihdyin väijyssä 2h verran, mutta kun pakkanen alko olla 20 asteen hujakoilla nin luovuin leikistä. Ootellaan lämpimämpää keliä ja lihotellaan rusakkoja siinä venatessa. Kun autolla kujalle pääsin niin siellähän veti suippokorva jyrsijänapetta naamaan, hetken viipyili valokeilkassa ja katosi metsikköön. Muutenkin homma sai saippuaoopperan makua kun piti ryykätä kiireellä väijyyn, ährätä pilkkopimimeässä haalaria päälle ja vaikka sun mitä.

Paremmalla kelillä ja vähemmällä tohinalla ens kerralla.
_________________
If an archer shoots just for fun he has all his skill.
If he shoots for score his hands tremble
and his breath is uneasy.
If he shoots for a golden price he becomes mad and blind.

-- Old Chinese Poem --
Back to top
View user's profile Send private message
Kiul



Joined: 18 Jun 2007
Posts: 422

PostPosted: 29.11.2010 12:04    Post subject: Reply with quote

Ei ehkä niin 'perinteistä', mutta 'kauempana asuvalle' käytännöllistä, on hankkia riistakamera ja tarkkailla sen avulla 'aikatauluja'.
Back to top
View user's profile Send private message
Juha



Joined: 29 Jun 2010
Posts: 1014
Location: Oulu

PostPosted: 29.11.2010 12:38    Post subject: Reply with quote

Mulla on sinällään ideaalinen paikka kun on vain 17km kotoa ja moottoritietä pääsee aina 3km päähän mökistä. sitten loppuhujaus kylätietä pitkin. matkaan ei siis mene kuin 20 minsaa. Se vaan että aurinko laskee jo 14:30 eli työt haittaa rusakkoväijyä...voisihan sitä tietysti officella ottaa saarnijouskan mukkaan ja tuumata esimiehelle että eiiii näillä palakoilla elä tarttee lähtee puoliltapäivin rusakkoväijyyn Cool Oletaisin jänöjen hiippailevan hämärän rajamailla....toki riistakamera tietäisi tuon paljon paremmin...vaan ei taida raaskii hankkia sellasta.
_________________
If an archer shoots just for fun he has all his skill.
If he shoots for score his hands tremble
and his breath is uneasy.
If he shoots for a golden price he becomes mad and blind.

-- Old Chinese Poem --
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 29.11.2010 15:37    Post subject: Reply with quote

Ehkä se vaihtelee eri paikoissa, mutta meillä pihassa rusakot tulevat appeelle siinä yhdeksän maissa illalla. Nyt en ole ruokkinut, mutta kevättalvella roiskin kauranjyviä niille pihaan ja oli helppo seurata pitkäkorvien aikataulua.
Back to top
View user's profile Send private message
toni



Joined: 31 Dec 2004
Posts: 1453
Location: aurajoki

PostPosted: 29.11.2010 16:29    Post subject: Reply with quote

Säät vaikuttaa myös likkumiseen ja sen "kellon" aikataulutukseen.
Back to top
View user's profile Send private message
Juha



Joined: 29 Jun 2010
Posts: 1014
Location: Oulu

PostPosted: 29.11.2010 21:48    Post subject: Reply with quote

Tarttee alkaa lohkoon päivää vaikka ensin 5h mittaisiin jaksoihin ja käydä kattoon syöttöpiste esim 16 ja 21 maissa. jos on murkinat hävinny tolla välillä niin sitten lohkoo vielä pienempään osaan... aina sitä esim 2-3h jaksaa kytiksellä olla. Jos ei muuta niin kattelee mukavasti autosta ja syö popkorneja samalla. Hakkaa paskan leffan tuijottamisen mennen tullen.
_________________
If an archer shoots just for fun he has all his skill.
If he shoots for score his hands tremble
and his breath is uneasy.
If he shoots for a golden price he becomes mad and blind.

-- Old Chinese Poem --
Back to top
View user's profile Send private message
Juha



Joined: 29 Jun 2010
Posts: 1014
Location: Oulu

PostPosted: 29.11.2010 22:01    Post subject: Reply with quote

Autosta puhuessani en tarkoita luvatonta metsästystä ajoneuvosta tai sen antamasta suojasta vaan ainoastaan eläinten tarkkailua.
_________________
If an archer shoots just for fun he has all his skill.
If he shoots for score his hands tremble
and his breath is uneasy.
If he shoots for a golden price he becomes mad and blind.

-- Old Chinese Poem --
Back to top
View user's profile Send private message
jousipata



Joined: 22 Sep 2008
Posts: 862
Location: hels.. lappi,keskiyläperä

PostPosted: 30.11.2010 01:00    Post subject: Reply with quote

oppisivatkohan hirvet pelkäämään autoja jos niitä saisi metsästää autoista vaikka ajamalla.. no saattaisi tuo kestää tuhansiakin vuosia ennenkö oppisivat, mutta tuli vain mieleen. siinä africa addio-filmissähän tosin metsästettiin antilooppeja ja puhveleitakin jeepeistä ja kyllähän ne pakoon yrittivät juosta. niin ja se köysi kahden jeepin välillä rinnan ajaen ja ajoivat mm. seepralaumoja takaa jalkoihin leikaten nurin ym. samoin kuin helikopterista norsuja jne.

täällä pks:ssä sitipuput ovat usein enimmin esissä kun ihmiset ovat menneet koteihinsa eli siinä illalla 23 maissa ja sitten monesti aamuyöstä loikkivat tuossa pihassa. nyt kun on lunta niin näkee hyvin paljon niiden jälkiä ympäriinsä. kyllä niitä useita kymmeniä on tässäkin muutaman sadan metrin säteellä ainakin.

kettuja olen kans saanut nähdä nyt viimepäivinä useamman kerran kun on melko läheltä juossut tien yli. äskettäin meni mannerheimintien yli ruskeasuon lähistöllä komea punaturkkinen kettu, olin silloin autolla liikkeellä ja hyvin osasi se ilm. urosrepolainen katsoa ettei jää minkään auton alle. myös kävellessä näkyy ketunjotoksia ja kettujakin.
_________________
tzoinnngggg...
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 30.11.2010 02:21    Post subject: Reply with quote

Ketuista tuli mieleen, että minäkin näin sellaisen joku viikko takaperin, Turun linnan vieressä. Ketulla ei ollut kiireitä, ihan rauhassa lönkötti linnan takaa, meni tien yli ja jatkoi menoa. Ei näkynyt erityisemmin kammoksuvan ihmisiä. Kettujen määrä kaupungissa on kuulemma lisääntynyt ja se pitänee paikkansa. Tämä oli kolmas kerta tänä syksynä, kun näen ketun Turussa kaupunkialueella.
Back to top
View user's profile Send private message
Ilkka Seikku



Joined: 17 Jan 2007
Posts: 944

PostPosted: 30.11.2010 08:46    Post subject: Reply with quote

Väitän että puheet siitä että kettuja olisi taajamissa jo enemmän kuin metsäisillä maaseuduilla ei pidä alkuunkaan paikkaansa.
Täällä(metsässä) esim. saattaa mennä kuukausia että en näe vilaustakaan ketusta, vaikka kuljen metsiä todella paljon. Jälkiä toki löytyy aina.
Taajamissa ketut tulevat miltei syliin. Yksikin kettu jollain taajaan asutulla alueella saattaa saada aikaan harhakuvitelman valtavasta kettupopulaatiosta. Kun taas metsien ketut eivät näyttäydy kuin jälkien muodossa vaikka kanta olisi runsaskin.
Pidän tällaista metsäkettua vaikeimpana jousella metsästettävänä riistaeläimenä.
Metsissä elelevä kettu on yksi arimmista eläimistä mitä suomenmaasta löytyy. City-ketut ovat monin paikoin lähes täysin vailla ihmispelkoa.
Sama juttu on oravien kanssa. Täällä oravat ovat äärimmäisen varovaisia ja arkoja. Kaupungissa oravat kipittävät olkapäille.
_________________
www.rautasarvi.fi
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
jousipata



Joined: 22 Sep 2008
Posts: 862
Location: hels.. lappi,keskiyläperä

PostPosted: 30.11.2010 08:54    Post subject: Reply with quote

joo, kettuja on paljon myös Helsingin alueella. joskus lokakuussa työpaikallani yksi ihminen tuli sanomaan, että pihassa seisoo kettu keskellä pihaa ja mun koirat olivat kiinni n. 10 metrin päässä siitä. menin ikkunaan katsomaan, mutta kettu oli lähtenyt.

sitten joku päivä myöhemmin näin yöllä työpaikan ikkunasta - kun kurkkasin, että mitä ne koirat haukkuu - ketun seisoskelevan keskellä pihaa.. ei tosin kauaa kun mun "tasmanian tuholaiseni" tempautui irti puusta hihnoineen ja syöksyi pihan poikki kuin tykinkuula ja kettu otti viisaasti ritolat. tasmis kyllä palasi muutaman minuutin päästä kun huhuilin pihassa että "makkaraa tarjolla", oli kettu päässyt pakoon ilmeisesti.
_________________
tzoinnngggg...
Back to top
View user's profile Send private message
Juha



Joined: 29 Jun 2010
Posts: 1014
Location: Oulu

PostPosted: 15.12.2010 23:59    Post subject: Reply with quote

Rusakon väijyminen on edennyt siihen pisteeseen että tänään ei enää tarvinnut vahdata tyhjää ruokailupistettä. Ensimmäinen rusakko tuli 20 maissa ja niin hiljaa etten kuullut mitään. Liike paljasti ruokailijan, osasi jotenkin vielä liikkukkin niin että tuskin tajusin syöttöpisteellä olevan rusakon. Kun itse vielä olin epäedullisesti jousen kanssa istumassa niin oma liike paljasti väijyjän, tosin vasta kun olin jo päässyt ylös ja nähdäkseni paremmin liikuin kohti avointa ikkunaa.

Pelkästään tuo oli jo kokemus, olen päässyt siihen pisteeseen missä rusakko on noin 7m päässä väijyjästä. Tuo olisi jo pelkästäänkin ns pelastanut päivän. Päätin kuitenkin odotella josko ristiturpa ilmestyisi uudelleen ruokailemaan. tällä kertaa seisoin istumisen sijaan ja jousi kokoajan kädessä. Vajaan tunnin päästä eli 21 maissa alkoikin varsinainen näytös. Rusakko ilmestyy marjapuskien muodostamaan aukkoon. Liikkuu edes takaisin noin 12 metrin päässä eikä näytä havitsevan seisovaa väijyjää. Tilanne alkaa mennä todella jännäksi kun rusakko ilmestyy 5 metrin päähän....ei vieläkään havaitse mitään. Hieman epätodellisen olotilan vallitessa odottelen hyvää ampumapaikkaa, rusakola ei ole mikään kiire pois. Pänvastoin se poseeraa kylkiasennossa vajaan 5 metrin päässä ja ehdin vin ajatella että tämähän on kuin suoraan mun toiveesta, saada rusakko hollille noin makeasti. Se vain että metsästäjä on niin ällikällä lyöty ettei tajua kuin tuijottaa Very Happy Rusakko liikkuu täysin tietämättömänä metsästäjästä. Voin seurata sen liikkeitä naurettavan läheltä, matkaa 5-7 metriä. Kummalla lie pulssi tiheämpi tuolla hetkellä. Tätä tällaista varten olen viikkokausia miettinyt ruokailupisteen paikkaa, sijoitellut pistettä eri kohtiinpihamaalla ja tärissyt kylmässä useana iltana näkemättä vilaustakaan elikoista.

Rusakon loikittua 5 minuuttia elkeenpä nenänvarressa kiinni tajuan että tämä on tässä. Kaikki vaivannäkö on palkittu ja vieläpä reilusti yli sen mitä osasin odottaa. Tarkastelen rusakkoa siinä saalla kun tärisen jännityksestä. Ampumapaikkoja kokeneelle olisi vaikka kuin, itse epäröin. Tilanne konkretisoidutuaan ei vastaa nimeksikään edes maastossa 3d rusakon kuvaan ampumista. Nyt kuitenkin pitäisi ampua jos aijon yrittää... Hetke päästä rusakko asettuu kylki ampujan suntaan ja haistelee ruokinta automaatissa olevaa jyrsijän evästä. Tässä on paikka ja malttikaan ei enää riitä odottelemaan. Vedän jousta kohti täyttä vetopituutta, rusakko ei huomaa yhtään mitään. Nyt pään pitäisi olla tyhjä, ei ajatuksia....no eihän se sellainen toimi, asia on uutuudessaan todella jännittävä, mielessä käy sellainen älämölö että rusakkokin sen kohta kuulee. Vielä tuuma kohti täyttä vetoa ja...vapautus! Nuoli lähtee ja jänne helähtää. 9len niin jännityksestä turta että kuulen vain nuolen kolahduksen ja näen rusakon verkalleen ja ymmällä ollen pujahtavan marjapensaiden lomaan.

Ei osunut, sen tajuan. Onneksi ei haavoittanutkaan. Sitten alkaa hillitön tärinä, jännitys laukeaa. Päätän odotella vartin jos rusakko palaisi ja tarjoaisi toisen mahdllisuuden. Ei ilmesty, fiksu liikku. Ammuin hieman yli, sivusuunnassa nuoli lähti nätisti kohden rusakkoa. Nuolikin löytyy, pieni sulan sivaltama näkyy hangessa ja siittä kaivamalla löytyy myös nuoli.

Ohi ammuttu mutta ei harmita. Mahtava kokemus kokonaisuudessaan, väijymisen salat avautuivat tässä illassa ja tapahtumissa. Nyt on vain ajan kysymys milloin onnistun myös riistan kaadossa, aikaa on reippaat 2 kuukautta opetella lisää. Voisi sanoa että tämän vuoden huippuelämys ja kaiken vaivannäön arvoinen kokemus.
_________________
If an archer shoots just for fun he has all his skill.
If he shoots for score his hands tremble
and his breath is uneasy.
If he shoots for a golden price he becomes mad and blind.

-- Old Chinese Poem --
Back to top
View user's profile Send private message
jousipata



Joined: 22 Sep 2008
Posts: 862
Location: hels.. lappi,keskiyläperä

PostPosted: 16.12.2010 02:30    Post subject: Reply with quote

huhhuh,, oli jännä paikka. ite näin rusakon 3 m päästä eilen, ei ollu jousta mukana, liekö ampunutkaan..
_________________
tzoinnngggg...
Back to top
View user's profile Send private message
Iivana



Joined: 09 Nov 2009
Posts: 715
Location: Pohjoinen

PostPosted: 16.12.2010 12:01    Post subject: Reply with quote

Hyvä Juha.
_________________
"Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen"
Back to top
View user's profile Send private message
Juha



Joined: 29 Jun 2010
Posts: 1014
Location: Oulu

PostPosted: 16.12.2010 14:52    Post subject: Reply with quote

Perkules kun meinas unet mennä kun kelailin tapahtumaa eilen illalla. Very Happy Eteenpäin sanoi mummo lumessa. Mietin mitä ens kerralla kannattaa tehdä toisin.
_________________
If an archer shoots just for fun he has all his skill.
If he shoots for score his hands tremble
and his breath is uneasy.
If he shoots for a golden price he becomes mad and blind.

-- Old Chinese Poem --
Back to top
View user's profile Send private message
Kiul



Joined: 18 Jun 2007
Posts: 422

PostPosted: 17.12.2010 20:42    Post subject: Reply with quote

Juha wrote:
Perkules kun meinas unet mennä kun kelailin tapahtumaa eilen illalla. Very Happy Eteenpäin sanoi mummo lumessa. Mietin mitä ens kerralla kannattaa tehdä toisin.


Reenaat tässä välillä sen verran, että ei pikku 'tutinat' haittaa suoritusta. Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Juha



Joined: 29 Jun 2010
Posts: 1014
Location: Oulu

PostPosted: 18.12.2010 16:08    Post subject: Reply with quote

Jokainen nuoli osas tänään 3d rusakon vitaalialueelle syöttöpisteellä. Nyt mallin tilalle oikea rusakko ja jännittämiset pois, ei mene ohi tällä kertaa Twisted Evil
_________________
If an archer shoots just for fun he has all his skill.
If he shoots for score his hands tremble
and his breath is uneasy.
If he shoots for a golden price he becomes mad and blind.

-- Old Chinese Poem --
Back to top
View user's profile Send private message
Simo Hankaniemi



Joined: 08 Jul 2004
Posts: 4937
Location: Turku

PostPosted: 19.12.2010 14:24    Post subject: Reply with quote

Sellaista se on, eikä siihen välttämättä auta mikään määrä harjoittelua. Eikä mikään "teoreettinen tarkkuus". Vasta sitten kykenee ampumaan vähemmän jännittyneenä, kun kokemusta on hieman enemmän ja tilanne on psykologisesti tutumpi. Fred Bearkin sanoi, ettei hän tiedä mitään pätevää rohtoa tähän riistakuumeeseen.
Back to top
View user's profile Send private message
Juha



Joined: 29 Jun 2010
Posts: 1014
Location: Oulu

PostPosted: 20.12.2010 13:37    Post subject: Reply with quote

Simo Hankaniemi wrote:
Sellaista se on, eikä siihen välttämättä auta mikään määrä harjoittelua. Eikä mikään "teoreettinen tarkkuus". Vasta sitten kykenee ampumaan vähemmän jännittyneenä, kun kokemusta on hieman enemmän ja tilanne on psykologisesti tutumpi. Fred Bearkin sanoi, ettei hän tiedä mitään pätevää rohtoa tähän riistakuumeeseen.


Veikkaan että tämä on naulan kantaan juuri näin. Eilen 3h täristessäni ja vahdatessani tyhjää ruokintapaikkaa mietinkin että antaapa rusakon tulla jos on tullakseen ja vaan kehtellaan niin kauan että syke tasaantuu ja homma normalisoituu. Jos tilanne siinä alkaa muodostua epätodellisesta tavallisen normaalin oloiseksi niin ampuminenkin muuttuu enemmän ns rutiininomaiseksi.

Se vain että rusakot on olleet nyt ovelampia, 6h yhteensä 2 iltana on tullut kytättyä tyhjää ruokintapistettä 19-22.00 välisenä aikana. Ei kait ne elikot ole niin fiksuja että yhdistivät hutilaukaisun avoinna olleeseen ikkunaan viime kerralla Shocked No jos ei muuta hyvää niin kykmänsietokyky on 3 viikossa kasvanut huomattavasti, avokäsin tarkene huomattavasti pidempään kuin ennen.
_________________
If an archer shoots just for fun he has all his skill.
If he shoots for score his hands tremble
and his breath is uneasy.
If he shoots for a golden price he becomes mad and blind.

-- Old Chinese Poem --
Back to top
View user's profile Send private message
Juha



Joined: 29 Jun 2010
Posts: 1014
Location: Oulu

PostPosted: 20.12.2010 14:17    Post subject: Reply with quote

Tuota Simon kirjoitusta kun ajattelee niin oikeastaan koko ns prosessi on mennyt vaihe vaiheelta erilaisiin muutoksiin totutellessa.

Pelkästään se että on opetellut ampumaan kapeasta avonaisesta ikkunasta niin ettei ajatus osumisesta ikkunalasiin tai ikkunankarmiin häiritse otti jo itsessään aikaa ja maksoi useamman hukkuneen nuolen. Eli toisinsanottuna nuolet menivät ihan johonkin muualle kuin siihen pihalla kököttävään 3D rusakonkuvaan.

Kun tuon asian oppi ja tilanne alkoi tuntua luontevalta vaihdetiin taulukärjet leikkaaviin teriin. Mukaan astui uusi jännitysmomentti eli se että ei ole suotavaa ampua leikkaavia teriä hukkaan pitkin kesämökkimaita, eivät tunnu kovin kivoilta sukulaisten jalkapohjissa tulevana kesänä...

Taas totuttelusta sai maksaa, nuolet eivät aluksi tahtoneet millään osata maaliin. Onneksi kaikki nuolet ovat löytyneet, leikkaava terä ei liuvu hangen sisässä metritolkulla kuten on noiden taulukärkien laita.

Kun tämä oli hallussa suht ok ja nuolet napsahtelivat melko varmasti kohteeseen niin siirryttiin seuraaviin haasteisiin, eli pimeys ja 15 asteen pakkanen sekä paksu vaatekerta. Kaikki omalta osaltaan tekevät ampumisesta taas omanlaisensa haasteen.

Kun myös näitä on hiottu ja on totuteltu ampumaan pimeässä ja aina tietty vaatekerta päällä (hihat tai rinnus ei osu jänteeseen yms) päästään jo lähemmäksi ns kliimaksia, eli varsinaisen elikon ilmaantumista ruokintapisteelle.

No, kuten ilmi on käynyt, tämä vaatii vielä harjoittelua ja rutkasti totuttelua OIKEAAN riistatilanteeseen. Yhtään kylmässä ja pimeässä täristyä tuntia en vaihtaisi pois, on tässä jokin kumma taika ja voima joka ajaa miehen kykkimään ilta toisensa jälkeen tuonne pimeään ja pakkaseen. Olisikohan se niin että ihminen tällaisessa puuhassa astuu askelen taaksepäin nykymaailmasta ja menosta ja kaivaa itsestään sen alkukantaisen vietin esiin. Niin kauan kuin silmät eivät muutu ketaisiksi ja kulmahampaat susimaisiksi täudenkun aikaan voinee tätä jatkaa suht turvallisin mielin
Cool
_________________
If an archer shoots just for fun he has all his skill.
If he shoots for score his hands tremble
and his breath is uneasy.
If he shoots for a golden price he becomes mad and blind.

-- Old Chinese Poem --
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Jousi Forum Index -> Eränkäynti All times are GMT + 3 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Page 3 of 4

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group