View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Juha
|
Posted: 03.02.2011 18:47 Post subject: Tuntumaa pihlajajouseen |
|
|
Tere.
Kerrostaloalueella on kaadettu puuta ihan tosissansa, pihlajaakin.
Otin ja kävin sahailemassa pätkän, ajatuksena tutustua pikkasen luonnon puusta tehtävään jouseen.
Eli: Lähtisittekö tuosta yrittämään minkäänmoista jousta? Siinä on oksankohtaa yms, mutta voisikohan olla että kestää koska pahin oksankohta tulisi suurinpiirtein kahvan kohdalle....
Puun laadusta en osaa sanoo mitään, sen vain luulen tietäväni että tolaisesta puusta jousipuuaines löytyy heti kuoren alta.
Syyllistyin myös pärepuukkotouhuun kuoren poistamisessa, muttanäin omalla ideoinnillani ajattelin hioo ton sileeksi, jokohan meni ihan perseelleen koko touhu? _________________ If an archer shoots just for fun he has all his skill.
If he shoots for score his hands tremble
and his breath is uneasy.
If he shoots for a golden price he becomes mad and blind.
-- Old Chinese Poem -- |
|
Back to top |
|
|
pyssymies
|
Posted: 03.02.2011 20:03 Post subject: |
|
|
Kysymyksiä:
-kuinka pitkä?
-kuinka paksu?
-onko suorasyinen? Suurin osa pihlajan rungoista on korkkiruuveiksi kasvaneita. |
|
Back to top |
|
|
Juha
|
Posted: 03.02.2011 21:18 Post subject: |
|
|
Tuo vaikuttaa suorasyiseltä. Pituutta on silleesti hyvin että tuosta voi sellasen 140cm kepukan ainakin tehdä, haluaisin kyllä tehdä vähän lyhyemmän eli vaikka 130cm lyhytjousen.
paksuutta halkastuna sellaset 3 cm, eli ajattelin ns taipuvalla ahvalla ytkäyttää ton.
No, huomenna olen Iissä jousenvalmistuskurssilla, jospa sieltäkin tarttuu jotain puseroon jota voi hyödyntää _________________ If an archer shoots just for fun he has all his skill.
-- Old Chinese Poem -- |
|
Back to top |
|
|
pyssymies
|
Posted: 03.02.2011 23:15 Post subject: |
|
|
Tutki se vaikkapa kuoren päällä puukonkärkeä/naulaa tms.kuljettamallasyiden mukaan, varovasti. |
|
Back to top |
|
|
jousipata
Joined: 22 Sep 2008 Posts: 862 Location: hels.. lappi,keskiyläperä
|
Posted: 04.02.2011 10:49 Post subject: |
|
|
mulla on yks pyssymieheltä saatu melkein samanmoinen pihlaja, se on vielä kuivumassa ja dekroonausta on varovasti aloiteltu. tämäkin on n. 140 cm pitkä ja vastakaarta on luonnostaan hieman, saattaa myös muotoutua n. 130 cm pitkä jousi kun toisen pään selässä on isohkoja halkeamia ja ne lienee järkevää jättää itse jousesta pois ettei sälöydy. _________________ tzoinnngggg... |
|
Back to top |
|
|
Juha
|
Posted: 04.02.2011 10:55 Post subject: |
|
|
Myös tuo kepukka on loivahko D malli luonnostaan ja ajattelin hyödyntää kaarevuuden niin että taivutan jousen vastakkaisessa suunnassa eli se mikä on nyt luonyaisen taipuman/ kaaren vatsa niin siittä tulee kaaren selkä. _________________ If an archer shoots just for fun he has all his skill.
-- Old Chinese Poem -- |
|
Back to top |
|
|
pyssymies
|
Posted: 04.02.2011 14:12 Post subject: |
|
|
Juha wrote: | Myös tuo kepukka on loivahko D malli luonnostaan ja ajattelin hyödyntää kaarevuuden niin että taivutan jousen vastakkaisessa suunnassa eli se mikä on nyt luonyaisen taipuman/ kaaren vatsa niin siittä tulee kaaren selkä. |
Meinaatko, että sydänpuun puolesta tulisi selkä? Melkoisen uhkarohkeaa.
kuinka paljon sitä myötäkäyryyttä on? |
|
Back to top |
|
|
pyssymies
|
Posted: 04.02.2011 14:15 Post subject: |
|
|
jousipata wrote: | mulla on yks pyssymieheltä saatu melkein samanmoinen pihlaja, se on vielä kuivumassa ja dekroonausta on varovasti aloiteltu. tämäkin on n. 140 cm pitkä ja vastakaarta on luonnostaan hieman, saattaa myös muotoutua n. 130 cm pitkä jousi kun toisen pään selässä on isohkoja halkeamia ja ne lienee järkevää jättää itse jousesta pois ettei sälöydy. |
Joo, otin kuoren liian hätäisesti pois, niin se halkeili. Siinä onkin varmaan haastetta
Muistelen kyllä kapulan olleen aika tiukkaa puuta. tuo minun uusin tekeleeni on muuten ihan sen vierestä kaadetusta pihlajasta. |
|
Back to top |
|
|
Juha
|
Posted: 04.02.2011 15:22 Post subject: |
|
|
pyssymies wrote: | jousipata wrote: | mulla on yks pyssymieheltä saatu melkein samanmoinen pihlaja, se on vielä kuivumassa ja dekroonausta on varovasti aloiteltu. tämäkin on n. 140 cm pitkä ja vastakaarta on luonnostaan hieman, saattaa myös muotoutua n. 130 cm pitkä jousi kun toisen pään selässä on isohkoja halkeamia ja ne lienee järkevää jättää itse jousesta pois ettei sälöydy. |
Joo, otin kuoren liian hätäisesti pois, niin se halkeili. Siinä onkin varmaan haastetta
Muistelen kyllä kapulan olleen aika tiukkaa puuta. tuo minun uusin tekeleeni on muuten ihan sen vierestä kaadetusta pihlajasta. |
Jaaa....eikö tota kuorta oiskaan saanu heti kaadon jälkeen ottaa pois? Justiinsa nimittäin tein niin ja halkaisinkin rungon vielä kaiken muun lisäksi....kuiviikohan se nyt liian nopeeta huoneenlämmössä ja halkeilee...? _________________ If an archer shoots just for fun he has all his skill.
-- Old Chinese Poem -- |
|
Back to top |
|
|
Juri
|
Posted: 04.02.2011 15:27 Post subject: |
|
|
Kuori lähtee tuoreena turvallisesti ja helposti luusta tai sarvesta tehdyllä veitsellä. Raapii pehmeämmän kuoren pois muttei vahingoita puuta.
Kuivakin kuori lähtee kun ottaa ensin pintakerroksen pois varovasti tylsällä puukolla, sitten kastelee rätillä vähän kerrallaan ja rapsuttaa pois.
Ensimmäinen viikko kannattaa kuivattaa hitaasti viileässä ja kosteassa paikassa, tai pakkauspaperiin käärittynä lattianrajassa. Jos läpimärkä pinta pääsee kuivumaan (ja kutistumaan) liian nopeasti, niin varmasti halkeilee.
Itse taivuttaisin myötäkäyrään aihioon vastakäyrät kärjet. Tekisin sen höyryttämällä jo ennen kuin puu on kokonaan kuivunut. Ensin tietysti veistelisin lähemmäs lopullisia mittoja mutta jättäisin kärjet kaventamatta. |
|
Back to top |
|
|
Juha
|
Posted: 04.02.2011 22:46 Post subject: |
|
|
Kiitti. Oli muuten jo halkeillut hieman toi mun puu. Onneksi pihlajaa on kumollaan lähimetsässä vaikka ja kuin jos tuo aihio kusee _________________ If an archer shoots just for fun he has all his skill.
-- Old Chinese Poem -- |
|
Back to top |
|
|
Juri
|
Posted: 06.02.2011 15:56 Post subject: |
|
|
Kai sentään laitoit liimaa päihin? |
|
Back to top |
|
|
Juha
|
Posted: 06.02.2011 19:18 Post subject: |
|
|
En mä mitään laittanu mihkään, kantapään kautta..... Mutta seuraavalla kerralla laitan. _________________ If an archer shoots just for fun he has all his skill.
-- Old Chinese Poem -- |
|
Back to top |
|
|
Ari Rantala
|
Posted: 06.02.2011 21:24 Post subject: |
|
|
Ei millään pahalla, mutta kannattaisi edes hieman lueskella noita aiempia juttuja. Niissä on ainakin puolentusinaa mainintaa tuosta päiden liimaamisestakin.
Ketuttaa kun ei itse pääse tekemään mitään. Siis jousia etc. Muuttotavaraa on vintattu välilevyt ryskyen ja lattioita on tehty kontaten muutama päivä. Mennee pitkälle kevääseen ennen kun saan jousipajani sellaiseen kuntoon ja järjestykseen, että siellä voisi jotain tehdäkin... _________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Back to top |
|
|
Juha
|
Posted: 06.02.2011 22:32 Post subject: |
|
|
No niinpä ja kyllähän noita luettu on, ei varmaan mennyt kuitenkaan jakeluun (taaskaan) kuin vasta omakohtaisella toteamisella. Tuo nyt ei mikään menetys ollu, mitä nyt vartin haku ja sahaus. Mutta pistetäänpä seuraavalla kerralla liimaa tai vastaavaa päihin. Puutervaa olisi, tukkisikohan se tarpeeksi puun huokosia ettei kuivaa liian nopeaa. Todennäköisesti kokeilen ja totean tämänkin että kannattiko vai ei. _________________ If an archer shoots just for fun he has all his skill.
-- Old Chinese Poem -- |
|
Back to top |
|
|
Juri
|
Posted: 06.02.2011 23:22 Post subject: |
|
|
No, näinhän ne jutut selviää kerralla ihan juuriaan myöten.
Yksi vanha konsti on lyödä kirveen hamaralla tai vasaralla päät tukkoon, näitä tuskin kuitenkaan vietiin keskulämmitykseen kuivumaan. Terva ei ole kummoinen vesieriste, suojaa kyllä laholta hyvin.
Jos haluat olla kova perinnemateriaalimies, niin sulata kattilallinen mehiläisvahaa ja kasta pölkyn päät siinä. Soitinrakentajat käyttävät nykyisin sulatettua parafiinia. Öljymaalikin toimii hyvin, mutta on märän puun päällä pitkään tosi sotkeva. Meikä on laiskana ja mukavuudenhaluisena lusmuna tyytynyt erikeepperiin tai vastaavaan vesiliukoiseen puuliimaan, joka on helppo myös pestä sormista. |
|
Back to top |
|
|
pyssymies
|
Posted: 06.02.2011 23:44 Post subject: |
|
|
Vernissakin on aika hyvää.
Mutta jos jättäämolempiin päihin ylimääräistä vähintään 5 senttiä, ei liimaa tms. tarvitse ollenlaan. Ainakin minulla on toiminut, jos ei ole ollut liimaa heti käsillä.
Vanhoja ketjuja kannattaa/täytyy lukea, niin ei tee turhaa työtä. |
|
Back to top |
|
|
jkekoni
|
Posted: 10.02.2011 13:24 Post subject: |
|
|
Laardi, ihra tai kokosrasva voisi toimia samoin kuin voi.
Itse olen tosin sitä mieltä, että vain kuivuvia substansseja, niin eivät sotke.
Nahkaliima on sellainen, mutta ehkä hieman hankala, kuin pitää keittää.
Ei ole veden pitävä, mutta lisää kosteutta liimapinnan alle. |
|
Back to top |
|
|
Juha
|
Posted: 16.02.2011 08:37 Post subject: |
|
|
Pistetäänpä vinkit takaraivoon. Kiitiokset. _________________ If an archer shoots just for fun he has all his skill.
-- Old Chinese Poem -- |
|
Back to top |
|
|
|