|
Jousi HTML-kopio vanhasta keskustelualueesta (tältä sivulta puuttuvat liitetiedostot!)
|
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Tuomo
|
Posted: 19.04.2011 09:02 Post subject: Vierasjousi |
|
|
Onko teillä varattuna jousta ja nuolia vieraita varten? Tällainenkin asia tuli taas mieleen, kun oli pojan synttärit ja puoli sukua paikalla. Tokihan siinä piti käydä verstaalla jousia katselemassa... Ensin miehet ottivat sisäkisan tyttären minivarsijousella, matka 4 metriä, jonka jälkeen siirryttiinkin ulos ampumaan "oikealla" jousella. Erityisesti siskon mies ihastui täysin jousiammuntaan, ammuskeli varmaan toista tuntia pihalla!
Esittelyyn otin tämäkimmän tykin, bambu-bulletwood-perryn, vajaa 50 paunaa, jotta puujousen tehot kävisivät selväksi, että juu, nämä eivät ole leluja! Ilman selkävetoa hän sai vedettyä tuota vain puoleen vetoon, joten hain verstaalta kevyemmän jousen, ihan perus-puukeppi.
Mietin, että pitäisi varmaan tehdä ihan varta vasten vierasjousi, sopivan kevyt (noin 30 paunaa), pomminkestävä mutta nopeaheittoinen. Ja tietysti mahdollisimman tyylikäs ja hieno. Sellainen, joka muuttaisi käsityksen täysin lapsuuden kuminauhavirityksistä!
Niin, että annatteko vieraan käteen sen parhaan kisajousen, lyhytjousen, jäykimmän mitä hyllystä löytyy vai epäonnistuneen tekeleen polttopuupinosta? Vai varta vasten vieraskäyttöön tehdyn valioyksilön? Itse asiassa, viime kesänä minulla oli tuollainen vierasvalio, mutta vieras osti sen pois... |
|
Back to top |
|
|
evgevin
|
Posted: 19.04.2011 09:25 Post subject: |
|
|
Hyvä ajatus. Olen tähän mennessä näyttänyt kavereille ne jouset, joista olin erityisen ylpeä, eli parhaat.
Uskon että vierasjousi ja 3-5 nuolta on hyvä idea. Se turvaa omat hyvät jouset hajoamisesta vieräiden käsiin. Sen on oltava 30-35 paunaa, sillä tarkoitus on pitää hauskaa. Jäykkä jousi pilaa aloitteijan intoa... |
|
Back to top |
|
|
heikki
|
Posted: 19.04.2011 10:20 Post subject: Re: Vierasjousi |
|
|
Toistaiseksi olen voinut esitellä kiinnostuneille suunnilleen koko arsenaalini, kun ei niitä kelvollisia nyt vielä niin montaa ole. Työn alla on kuitenkin juuri parikin sellaista, jotka voisi ilman pelkoa antaa kokeilijoiden ammuttavaksi. Juuri siihen 30 paunan tuntumaan, ja tosiaan, niin taidokkaasti tehdyiksi kuin vain mahdollista. Edellinen ykkösjouseni on nykyään lähinnä sellaisen asemassa, kun eräs sukulaismies nuoruutensa innolla kiskaisi sitä neljä tuumaa ekstraa... tuli settiä pari tuumaa lisää :shock:
Oikeastaan suurempi tarve olisi vielä pykälää kevyemmille tekeleille, kun perheen nuoriso ammuskelee kavereidensa kanssa. Siinä on monesti huomio kiinnittynyt enempi seurusteluun ja muuhun oheistoimintaan, minkä vuoksi ei niitä parhaita tekeleitä oikein viitsisi heille antaa vahingossa rikottaviksi. ja nuolia tietysti kanssa tuppaa kulumaan tuollaisissa touhuissa :(
Eli siis vieraiden käteen annan hyvän jousen, jonka rikkoutuminen ei kuitenkaan sureta kovin isosti. Varovasti otetaan tuntumaa sitten myös 50-paunaiseen, jos näyttää että käyttöopastus on mennyt perille. |
|
Back to top |
|
|
Ari Rantala
|
Posted: 19.04.2011 10:43 Post subject: |
|
|
En anna omaa joustani kenenkään tumpulan kokeiltavaksi. Sitä varten on parikymmentä vanhempaa jousta jotka eivät tietenkään ole aivan yhtä hyviä
Pientä purnaustahan siitä yleensä tulee kun saavat ammunnassa pataansa ja syytä haetaan välineistä _________________ I sometimes think that God in creating man somewhat overestimated his ability.
-Oscar Wilde- |
|
Back to top |
|
|
jousipata
Joined: 22 Sep 2008 Posts: 862 Location: hels.. lappi,keskiyläperä
|
Posted: 20.04.2011 03:34 Post subject: |
|
|
itselläni ei ole oikein vielä edes omiksi tarpeiksi jousia, eikä ole paikkaa mihkä veisi vieraat ammuskelemaan, helsingin sydämessä olisi äkkiä pillipiiparit ympärillä jos pieni porukka ammuskelisi esim. siirtolapuutarhalla jousilla ja nuolia. johki radalle saatankin viedä ja jousettomille kamuille annan ensiksi kusilaiturecurvet opetteluun, säästän puujousia kun niitä on niin vähän. _________________ tzoinnngggg... |
|
Back to top |
|
|
Väiski 480
|
Posted: 21.04.2011 11:17 Post subject: |
|
|
Mulla suurin osa arsenaalista koostuu vierasjousista
Toisin sanoen mulla on kohtuullisia jousia, jotka vaan on liian kevyitä. Ne on niitä ensimmäisiä tekeleitä. Yks, jolla ammutan on 70" saarni, about 25 # 26" vedolla lähenee 30# jos vetää 28".
Toinen tekele, josta vaan tuli liian löysä on bambuselätetty kataja. 30# 26" vedolla. Tää on myöhempi versio, joten myös hienompi :)
Jos vieraat haluu kokeilla oikeeta jousta löytyy mulla 55# metsästysjousi jota saa vedellä.
Toi ero oikean jousen ja "lapsuuden kuminauhavirityksen" välillä on kyllä huomattavissa. Muistan ekan kerran kun kokeilin oikeaa jousta. Oltiin Tanskassa jossain viikinkikylässä, ja jätkä laitto jousen vireeseen
mä olin aina pitäny jousta jänteellä... Kyl se ero tulee esille kun vähän selittää miten selkä on kaivettu yhdelle syylle ja mitä tilleröinti on :wink:
V. |
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
|
Posted: 23.04.2011 20:01 Post subject: |
|
|
Kaupungissa kun asuu pari kilometriä keskustasta, niin ei oikein voi ajatella, että kokemattomat ryhtyisivät täällä pihassa ampumaan, vaikka tontti onkin aika iso. Lasten kavereiden olen joskus antanut ampua valvonnassani, lasten jousilla ja noin 10 m matkalta.
Sain trauman 1991 Saksassa, kun sikäläinen jousentekijä rikkoi vielä keskeneräisen lyhyen jännejouseni. Sanoin hänelle, että tilleröinti on vielä kesken, mutta hän nykäisi 125 cm jousta varmaankin 70 cm ennen kuin ehdin kissaa sanoa. Marjakuusi sanoi "naks" yhden oksan kohdalta. Tyyppi ei näyttänyt edes olevan pahoillaan. Sen jälkeen en ole ollut innostunut antamaan jousta kenenkään tuntemattoman käteen, eikä kaikkien tuttujenkaan.
Parasta olisi tosiaan varata kokeilijoiden käyttöön joko sitä varten tehty jousi tai sitten jokin vanhaa kalustoa oleva peli, jonka mahdollinen tuhoutuminen ei hetkauta liikaa. Sama juttu nuolten kohdalla. |
|
Back to top |
|
|
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum
|