View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
jousipata
Joined: 22 Sep 2008 Posts: 862 Location: hels.. lappi,keskiyläperä
|
Posted: 06.04.2011 02:42 Post subject: jousipajan tapahtumia videolla |
|
|
normipäivä voisi sanoa ja niin onkin. n. 2 min pätkässä tilleröintiä yhdelle lyhytjouselleni ja alan miesten keskusteluja, jopa gurujen.
http://www.youtube.com/watch?v=S8OVKKfOk_w _________________ tzoinnngggg... |
|
Back to top |
|
|
jousipata
|
|
Back to top |
|
|
Iivana
|
Posted: 06.04.2011 09:32 Post subject: |
|
|
Näyttää nuita tapahtumia olevan toisellakin pajalla.... _________________ "Hyvä pystykorva on parempi kaveri kuin huono nainen" |
|
Back to top |
|
|
Juri
|
Posted: 06.04.2011 19:50 Post subject: |
|
|
Mukavia leffoja!
Kiireissäni en edes huomannut että pajalla filmataan. |
|
Back to top |
|
|
evgevin
|
Posted: 07.04.2011 07:54 Post subject: |
|
|
on teillä hyvä meininki siellä |
|
Back to top |
|
|
Simo Hankaniemi
|
Posted: 11.04.2011 02:01 Post subject: |
|
|
Siellähän on mukavaa hyörinää, kuin Joulupukin pajassa. Paineet itselläkin ovat kasautuneet, että pitäisi saada uusia jousia aikaan. Jännejousten lisäksi pitäisi tehdä mm. bambu-bambu -versio. |
|
Back to top |
|
|
jousipata
|
Posted: 12.04.2011 23:58 Post subject: |
|
|
tuo nuissa lyhytfilmeissä tilleröimäni lyhytjousi tuli tänään justiinsa valmiiksi, viimeistelyä vaille on tietenkin vielä. loppuhionnat, jänteenteko, petsaus tms ja ehkä joku kahvapäällinen vai jättäiskö ihan puukahvaksi, mietin vielä. paunoiksi tuli 44# / 22" ja pittuutta on 145 cm nokista nokkiin. tämä jousi on sellainen tämänhetkiselle omalle ampumatyylilleni ja mitoilleni melkolailla räätälintyönä sopivaksi mitoitettu. paunoja olisi saanut olla enemmänkin, mutta ei tuo valkosaarni kestä ihan mahottomia. tiiä sitten kannattaako tuollaista selystääkään kun ei se itse puu siitä kestävyydeltään parane, voimaa voisi saada paljonkin lisää jänteillä tai jopa bambulla.
paahtamista myös kyllä mietin ja ihan lievää vastakaarta päihin. nythän se kepakko on pari senttiä myötäkäyristynyt jo. _________________ tzoinnngggg... |
|
Back to top |
|
|
pyssymies
|
Posted: 13.04.2011 00:25 Post subject: |
|
|
jousipata wrote: | tuo nuissa lyhytfilmeissä tilleröimäni lyhytjousi tuli tänään justiinsa valmiiksi, viimeistelyä vaille on tietenkin vielä. loppuhionnat, jänteenteko, petsaus tms ja ehkä joku kahvapäällinen vai jättäiskö ihan puukahvaksi, mietin vielä. paunoiksi tuli 44# / 22" ja pittuutta on 145 cm nokista nokkiin. tämä jousi on sellainen tämänhetkiselle omalle ampumatyylilleni ja mitoilleni melkolailla räätälintyönä sopivaksi mitoitettu. paunoja olisi saanut olla enemmänkin, mutta ei tuo valkosaarni kestä ihan mahottomia. tiiä sitten kannattaako tuollaista selystääkään kun ei se itse puu siitä kestävyydeltään parane, voimaa voisi saada paljonkin lisää jänteillä tai jopa bambulla.
paahtamista myös kyllä mietin ja ihan lievää vastakaarta päihin. nythän se kepakko on pari senttiä myötäkäyristynyt jo. |
...pari senttiä? Eihän se ole mitään. Pari tuumaa ja yli jo hieman mietityttäisi, mutta tuo ei.
Jännitäpä kokeeksi 23 tuumaa, niin paunoja tulee muutama lisää. Se pihlajakeppi, mikä minulla oli Taka-Hikiällä, on tuon pituinen ja sitä jännittelen 23 tuumaa, eikä se minun mielestäni ole liikaa.
Mitä muuten sille pihlaja-aihiolle kuuluu? |
|
Back to top |
|
|
jousipata
|
Posted: 13.04.2011 00:34 Post subject: |
|
|
viime- ja tällä viikolla just sitäkin pihlajakeppiaihiota olen käsitellyt. se on ollut kuivumassa kerrostaloasunnossa koko talven ja on nyt taatusti kuiva. olen sitä hieman dekroonannut ja leikkasin kirveellä ja vähän vannesahallakin sivuista ylimääräisiä pois. toinen pää on halkeillut pitkittäissuunnassa kohtalaisen paljon selkäpuolelta. toinen pää on hirmuisella vastakaarella, mutta siinä on keskellä yksi aika iso oksankohta. on haastava tehtävä se aihio kyllä. mietin, että lyhennänkö sen oksankohdan paikkeilta ja menetän vastakaarta, mutta saattaisin saada american round-pituisen jousen siitä. vai yritänkö pitää vastakaaren ja oksankohdan, jos se kestäisikin. muuten se on ihan hyvä aihio.
jos se taas katkeaa oksankohdalta, niin sittenhän siitä saa lyhytjousen. _________________ tzoinnngggg... |
|
Back to top |
|
|
pyssymies
|
Posted: 13.04.2011 00:48 Post subject: |
|
|
jousipata wrote: | viime- ja tällä viikolla just sitäkin pihlajakeppiaihiota olen käsitellyt. se on ollut kuivumassa kerrostaloasunnossa koko talven ja on nyt taatusti kuiva. olen sitä hieman dekroonannut ja leikkasin kirveellä ja vähän vannesahallakin sivuista ylimääräisiä pois. toinen pää on halkeillut pitkittäissuunnassa kohtalaisen paljon selkäpuolelta. toinen pää on hirmuisella vastakaarella, mutta siinä on keskellä yksi aika iso oksankohta. on haastava tehtävä se aihio kyllä. mietin, että lyhennänkö sen oksankohdan paikkeilta ja menetän vastakaarta, mutta saattaisin saada american round-pituisen jousen siitä. vai yritänkö pitää vastakaaren ja oksankohdan, jos se kestäisikin. muuten se on ihan hyvä aihio.
jos se taas katkeaa oksankohdalta, niin sittenhän siitä saa lyhytjousen. |
Joo, arvelin sen olevankin haastava. Mutta minun mielestäni oli hämmentävän tiukkaa pihlajaa vaikka lustot ovat melkoiset. |
|
Back to top |
|
|
patis
|
|
Back to top |
|
|
jousipata
|
Posted: 13.04.2011 15:34 Post subject: |
|
|
Huomio. Ei herkille, vaikkei tällä foorumilla taideta olla niin herkkiä.
Lopussa videolle osui kurssin päätökseen oivasti tuo Kiitos-paidan teksti: Kiitos.
Katkennut jousi oli muistaakseni 130 cm nokista nokkiin. _________________ tzoinnngggg... |
|
Back to top |
|
|
Juri
|
Posted: 14.04.2011 01:32 Post subject: |
|
|
Kauhiaa oli!
Jousi kesti paljon pidemmälle kuin olisi uskonut! Lopulta vatsa kuitenkin petti, rajuja pokittaisia puristusmurtumia niin kuin olisi veitsellä leikattu. Selkä taas rispaantui pitkiksi harjamaisiksi säikeiksi. Lankusta yhdelle lustolle kaivettu saarniselkä osoitti totisesti lujuutensa. Opettavainen kokemus, ei ne jouset hajoa ilman hyvää syytä.
Paljon kiitoksia kaikille, oli todella hauskaa! Syksyllä taas jatkuu... |
|
Back to top |
|
|
|